القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت روزي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد محمد موسى

 رواية أحببت روزي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد محمد موسى

رواية أحببت روزي البارت السابع عشر

رواية أحببت روزي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد محمد موسى


رواية أحببت روزي الجزء السابع عشر 

في صباح يوم جديد~
في مكان ما.....
المجهول صحي من النوم لقي هناا صاحية وبتعيط.......
المجهول بقلق:مالك يا هناا...
هنا بسعادة وبكااء:اناا حااامل.....
المجهول بذهول: نعم....حامل.!!
هناا قامت وقفت واتكلمت بفرحة ام وهي بتهز دماغهااا: اه....انا حاسة بتده"بكده" ياله  بسرعة ....خدني وديني لفهد..
المجهول بذهول اكبر:فهد.....وحامل....هو...
هنا بهدوء وهي تمسح دموعهاا:  فهد جوزي...يا سليم...
سليم برفعه حاجب: وده من امتي.....
هنا بإستغراب:من يومين......بس بتسأل ليه.......
سليم بحزن: مبروك.....و بسأل عشان انا عارف انك مكنتيش متجوزة 
هنا بإستغراب:و تنت "كنت" عارف منين اذا تنت "كنت" 
مشوفتتش. "مشوفتكش" غير مره ومقولتلتش"مقولتلكش" غير علي اسمي بس....
سليم : سمعت فهد وهو بيكلم شمس قبل ما يمشي .....
هنا هزت دماغهاا بتفهم.....
وراحت قالت:طب ممتن "ممكن"توديني عنده عشان اقوله 
سليم : اه..صح انتي عرفتي منين انك حامل.....
هنا بإبتسامة بريئة: حسيت بتده "بكده"...
سليم بإبتسامة من برائتهاا المتناهيه: ازاي يعني حسيتي بكده.....
هناا ببرائة: انا من ساعة ماصحيت الصبح قبلت"قبلك" وانا دايخه و عمالة ارجع.......
سليم بضحك:وهو عشان صحيتي دايخة وبترجعي  يبقي كده انتي حامل😹😹
هنا ببرائة وعيون جروو لطيف: انت مش بتتفرج علي التليفزيون
سليم بضحك:اه بتفرج بس ده ايه دخله بأنك حامل...😹
هناا ببرائة: مش في الافلام اول الست تدوخ وترجع .....يروحوا علي طول لماا يجيبولهاا الدتتور"الدكتور" يقولهم انهاا حامل.......... فبما اني عندي نفس الاعراض فاحتمال ابقي حامل زيهم ....☺️
 سليم:هههههههه علي كده بقي لو همشي علي كلامك فانااا كنت حامل اول امبارح بقي😹😹😹
هنا راحت مقوسة شفايفهاا كده  شبه الاطفال لما تكون زعلانه وراحت قالت:انت بتتريق علياا....
سليم:هههههه والله مش بتريق عليكي ولا حاجة بس انتي 
كلامك مش منطقي خالص..... لانه ممكن تدوخ وترجع 
برضواا  لو صغطك وطي مثلااا واكيد في حاجات تاني ليهه نفس الاعراض......... 
هنا ببرائة: بجد..
سليم بإبتسامة من برائتهاا الزايده دي: اه بجد..... لانك حتي 
لو حامل فمش هتقدري تعرفي او تحسي  قبل اسبوعين علي الاقل مش يومين.....
هنا ببرائة واستغراب : هو انت ازاي تعرف معلومات تتير"كتي" تده"كده" عن الحمل
سليم بتنهيده وابتسامه حزينه: اصلي كنت متجوز  ومراتي كانت حامل فكنت عارف كل التفاصيل 
هناا بإبتسامة:اومال هي فين والنونو فين
سليم بحزن: ربناا يرحمهاا ماتت  وهي بتولد والولد كان ضعيف فمات.....
هناا بحزن:ربناا يرحمهم.....آسفة اني فترتت"فكرتك"
سليم وهو يمسح الدمعة الي هربت من عينه وابتسم: ولا 
يهمك......المهم متخدينيش في دوكه انا مسألتكيش امبارح 
علي حاجة عشان كان شكلك ميسمحش اني اسأل....فاظن 
انه من حقي اعرف في اي....
هنا اتنهدت وقالته: طبعاا من حقت"حقك" وراحت اتنهدت وبدأت تحكيله.......
سليم بذهول مما سمعه:ياااه كل ده 
هنا بٱبتسامة ساخرة:للاسف
سليم بجديه:علي فكره انتي اتصرفتي غلط لما مشيتي كان لازم تفضلي وتواجهي الوقف 
هنا بدموع: غصب عني مقدرتش استحمل كلامهااا .....
سليم راح قلم وقف وقالهاا:ياله بيناا هوديكي المستشفي....
هنا بدموع: بس.....
سليم:مبسش ياله......
هنا راحت قامت بإستسلام وراه ونزلوا ركبوا العربية......
..............................
_عند فهد_
فهد  منامش طول الليل فضل صاحي وعلي امل انه هيلاقيهاا داخله عليه.....لغاية ما النوم غلبه ...........
الخدامة:مستر فهد ....مستر فهد
فهد قام مفزوع وبيقول:هنااا..
الخدامة: آسر بيه مستنيك تحت..
فهد وهو يحاول الهدوء: نازل
.....بقلم شهد محمد موسي.......بعد شوية نزل............
آسر :ايه يابني عمالة ارن عليك من بدري وانت مبتردش
فهد بتنهيده:معلش يا آسر منمتش طول الليل...
آسر: عادي...المهم روزي فين
فهد بنرفزة:روزي..روزي..روزي مين دي اصلاا
آسر بهدوء:اهدي يا فهد..
فهد بنرفزة:اهدي اي بسببكوا معرفش مراتي راحت فين
آسر بذهول:هو انت ملحقتهاش لما مشيت
فهد بحزن ونبره عالية نوعاا ما : ملحقتهاش ...وكانت ...كانت هتموت قدامي وكل ده بسبكوا..
آسر راح ومسك ايده وراح مقعده علي الكبة وقعد جمبه...
آسر بهدوء: ممكن تهدي شوية وان شاء الله هنلاقيهاا...
فهد راح حط دماغه بين ايديه  و مردش علي آسر......
آسر بهدوء:فهد انا عارف انه ده مش وقته خالص اني اسألك 
اي حاجة بس غصب عني لازم اعمل كده........عايزك تحكيلي 
كل الي تعرفه عن روزي واتمني متخبيش حاجة عشان لازم 
نعرف اذا كانت هي ولا لاء..عشان الراجل الي في المستشفي الي مستني يشوفهاا وعلي أمل انهاا بنته
فهد رفع دماغه وبصله ومبقاش عارف يقوله اي لانه لو هيقوله كل حاجة فمجبر يقوله عن كل التفاصيل و بكده هيتعرف موضوع المافياا..... بس خد قراره انه هيقوله.....
فهد بتنهيده وحزن:هحكيلك بس ياريت اي حاجة هتسمعهااا تكون سر يا آسر....
آسر استغرب بس قاله: اكيد...
فهد اتنهد وبدأ يحكيله كل حاجة وحكاله علي موضوع المافياا وأهله وكل حاجة....
فهد بحزن: انا كده قولتك كل حاجة....
آسر كان مصدوم من كل كلمه سمعهااا 
آسر راح ضرب فهد في كتفه بإيده وقاله بزعيق:انت ازاي تكون في كل ده ومتقولناش..ازااي
فهد بحزن:مش بإيدي يا آسر...مش بإيدي...كل حاجة كانت بتيجي ورا بعض و......
قبل ما يكمل كان آسر شده وحضنه 
آسر بحزن شديد :انا اخوك يا فهد وكان المفروض تقولي عن كل حاجة يمكن كنت اقدر اعمل حاجة....
فهد بحزن: انت عارف يا آسر انك اكتر من اخوياا بس حتي لو كنت عرفت مكانش هيفيد بحاجة لانه الموضوع مش سهل  
آسر راح بعد عنه وقاله:  انا عارف انه مش سهل بس اكيد في حل...
فهد بتهيده حزينه:كان في وكنا بنجهز لمهمه بس دلوقت الموضوع اختلف لانه الي كانت هتساعد في المهمه هي هناا قبل ما اتجوزهاا ودلوقت طلع موضوع تاني ......
آسر :هتتحل من عنده ان شاء الله وانا مش هسيبك بس اهم حاجة انه نلاقي هناا دلوقت....
فهد بحزن:انا خايف عليهاا ليكون حصلهاا حاجة
آسر : ان شاء الله مفيش حاجة ....انت مشوفتش وش الي ركبت معاه العربية ....
فهدظ كان لسة هيرد ويقوله لاء  بس تليفونه رن برقم غريب...فراح رد بسرعة....
فهد:ألوو
_فهد
فهد بفرح:هنااا حبيبتي....انتي فين ....كده تسيبيني وتمشي
هنا بدموع :آسفة بس مكنتش عارفة انا بعمل ايه....
فهد بفرحة:ولا يهمك يا حبيبتي المهم انتي فين
هنا بدموع:انا رايحة المستشفي 
فهد بخوف: مستشفي اي.. و ليه انتي فيكي حاجة....
هنا بإبتسامة وهي تستشعر خوفه عليهاا الي باين من نبره صوته:انا تويسة"كويسة" مفيش 
حاجة انا رايحة المستشفي الي 
كنا فيهاا امبارح عشان اعرف الحقيقة وانا ابقي مين..........
فهد كان لسة هيتكلم بس التليفون فصل.......
فهد :الو...الوو..هناا
ورجع يرن تاني بس كان بيديله انه الهاتف مغلق
آسر بقلق :في اي.....
فهد قام وقف وقاله :ياله بينا بسرعة نروح المستشفي ...هنا هتروح هناك 
...وراحوا هما الاتنين عشان يجيبوا هنا
_في المستشفي_
كان الكل قاعد مع بابا فيروز في الاوضة  وشهد وفيروز قاعدين جمبه وبيحاولوا يلطفوا الجو ويخففوا عنه بهزارهم.....
شهد بمرح وهي تشد خد والدهاا:انت قلبك آسي..اوي..اوي
فيروز بمرح وهي بنشده من الخد التاني :انت مش بتحس..كده..وكده...
شهد بمرح:كده تقلقناا عليك يا كيموو....
كريم بإبتسامة: ياريت حبه احترام شوية لحسن الناس كلت وشي🙂
شهد وهي بتحسسك انهاا بتردح😹:فشررررر مين الي يقدر ياكل وشك وانا موجودة.....
كريم بيبص لإياد وبيقوله:ربناا يعينك علي الرداحة دي 🙂
شهد :الله..الله..و ليه الغلط بقي 🙄 يرضيك كده تشوه بريستيجي قدام قره عيني .... مش اخلاق اب دي🙂
إياد بضحك:ههههه متقلقيش هو كدة كدة متشوه😹😹
شهد :طب اسكت بدل ما ازعلك✌🏻
إياد:انا بقول الطيب احسن ولا اي🙃
شهد: ايوه كده شاطر😎
فيروز بضحك:تعجبني فيك يا إياد شخصيتك القوية😹😹
إياد:شكراا يا رجولة🙂😹
الجميع:😹😹😹
في الوقت ده دخلت هنااا.....
شهد بصوت ينم علي الغضب: انتي تاني.....
إياد بصوت لا يقبل النقاش:شهد.. خلاص
شهد راحت قامت من جمب ابوهاا وراحت وقفت جمب إياد وقالتله: خلصناا اهووو....
كريم اول ما شافهاا داخله من الباب عنيه دمعت وهناا كانت 
مركزة معاه لانه جواهاا احساس بيقول انه هي عارفاه 
فتحركت ناحيته وقعدت جمبه وعنيهاا دمعت هي كمان.....
فكريم  مد ايده وحطهاا علي وش هناا ....
كريم بدموع :انتي بنتي صح...
هنا بدموع حركت شفايفهاا ودماغهاا بمعني انه هي متعرفش.......
كريم بدموع: قوليلي كريم 
هنا بدموع: تريم"كريم "
كريم بدموع وهو بيشدهاا لحضنه :روزييي بنتي......
وهي كمان حضنته وحست بإحساس جميل اول مرة تحسه....
في الوقت ده كان فهد وآسر وصلواا وبيتفرجوا علي المشهد الابوي العظيم ده.....
شهد بعصبية:انتوا ايه الي مخليكوا واثقين كده انهاا بنتكواا ....فهموني..
إياد وهو بيضغط علي ايديهاا: بس يا شهد...
شهد :لاء مش بس يا إياد احناا مش ناقصين بلاوي  ولازم نعمل تحليل DNA .....
إياد كان لسة هيرد بس
آسر تدخل وقال:انا مع شهد... شهد معاهاا حق احنا لازم نعمل التحليل عشان نتأكد....
هنا اتكلمت وهي بتمسح دموعهاا:انا موافقة....عشان  اعرف انا مين واذا تنتوا"كنتوا"  اهلي ولا لاء....
الجميع وافق علي الموضوع وبالفعل خدوا شعرة من هناا وشعره من كريم وودوهاا المختبر الي موجود في المستشفي والنتيجة هتطلع بعد يومين...............
آسر بهدوء: كده بعد يومين كل الامور هتوضح....
شهد :يااريت.....
آسر بإبتسامة:طب يا جماعة انا مضطر استأذن بقي عشان اروح الشركة لانه مفيش اي حد هناك .......
كريم بإبتسامة:ربناا يكرمك...
آسر بإبتسامة وهو خارج:سلام عليكم....
الجميع:وعليكم السلام...
خرج آسر ومشي شوية بس وقف لما لقي فيروز بتنادي اسمه
آسر بإبتسامة: بتنادي ليه في حاجة.....
فيروز بإبتسامة:متروحش الشغل..
آسر بتنهيده:ياريت...بس مينفعش مفيش حد هناك كلناا هناا
فيروز بقلق عليه:بس انت منمتش من امبارح...
آسر ابتسم وفرح جداا لما حس بقلقهااا فراح مقرب منهاا وباسهاا فوق دماغهااا.......
آسر بإبتسامة:متقلقيش ....انا متعود علي كده عادي يعني وبعدين هحاول متأخرش....
فيروز بإبتسامة خجولة من آثر فعلته:طيب تيجي بالسلامة....
آسر راح ابتسم وقالهاا:باي...
فيروز بإبتسامة:باي..
ومشي آسر وهي دخلت فضلت قاعده معاهم جواا والجو كان نوعاا ما متكهرب شوية بسبب شهد وتلميحاتها لهناا.....
وجه الليل علي ابطالنااا وروح الكل البيت ماعداا مامت فيروز فضلت قاعده مع كريم
_عند فهد وهناا_
هنا اول ما دخلت الفله راحت طلعت علي الاوضة علي طول 
خدت دش وغيرت هدومهاا ل"قميص نوم اسود وعملت 
شعرهاا كحكه لفوق وكانت نازلة منهاا خصل"............فهد 
دخل الاوضة لقاهاا قاعده علي السرير  بالشكل ده وسانده ظهرهاا علي السرير ومغمضة عنيهااا......
فخد هدومه بكل هدوء ودخل خد دش وخرج وراح قاعد جمبيهاا علي السرير واداهااا بوسه في خدهاا.....
فهد بإبتسامة وهو ماسك ايديها:مش عايزك تعملي كده تاني وتبعدي عني...مهما حصل يا هنااا فاهمه....
هنا راحت رمت دماغهاا علي صدره وابتسمت:فاهمه يا قلب هناااا
فهد راح لاففهاا بحيث انه هي تبقي تحته 
فهد بخبث: شكلك مش هتعدي الليلة دي علي خير ....
هنا:ههههه وانا مالي.....
فهد راح مقرب من وشهااا وهمس قام شفايفهاا:انتي مجنناني ومخلياني ضعيف قدامك...."وراح خطف شفايفهاا في قبله ساحرة والحوار كبر🙂"
ولكن توقفت شهرزاد عن الكلام المباح 
وعدي اليومين علي الباقي الابطال  عادي كانواا  الولاد بيروحوا الشغل والبنات بيقعدوا في المستشفي .........
وجه المعاد المنتظر وقت خروج نتيجة التحليل☺️
الكل كان قاعد في الاوضة الي موجود فيهاا بابا فيروز مستنين الدكتور يجي......
شوية ودخل الدكتور وفي ايده التحليل....
آسر بهدوء:ايه الاخبار يا دكتور
الدكتور بدأ يفتح التحليل.....
الدكتور:الحقيقة التحاليل بتقول انهاا مش بنت أستاذ كريم....

لقراءة الفصل التالي اضغط على (رواية احببت روزي)
reaction:

تعليقات

5 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق