القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت روزي الفصل الثامن 8 بقلم شهد محمد موسى

 رواية أحببت روزي الفصل الثامن 8 بقلم شهد محمد موسى

رواية أحببت روزي الجزء الثامن 

رواية أحببت روزي الفصل الثامن 8 بقلم شهد محمد موسى


رواية أحببت روزي البارت الثامن 

_عند سيف_
 طول اليوم الاغاني وصوت البنات وضحكهم شغال وسيف قاعد في الاوضة مش طايق نفسه وحتي هناا مدخلتلوش من ساعة ما خرجت وكان في بنات تاني بيدخلولوا الاكل والدواء..
2:00 Am
سيف لقي الباب بيتفتح وبتدخل منه هناا...
هناا:معلش معرفتش اجيلت"اجيلك"طول اليوم الابلة تانت"كانت"مش مخلياني ادخلت"ادخلك" واول ما تلهم"كلهم"نزلواا جيتلت"جيتلك"
علي طول
سيف :راحواا فين...
هناا:حفلة في واحد عاملهاا
سيف بإستغراب:ومرحتيش معاهم ليه...
هناا:مبروحش الحفلات دي....
سيف بصلهاا وراح قال:انت باين عليكي محترمة مش زي الناس الي هناا....ايه الي جابك هناا...
هناا بحزن:لاء دا حوار طويل 
سيف :احب اسمع..
هناا بتنهيده:بص يا....
سيف: سيف اسمي سيف...
هنا هزت دماغهاا وقالت:بص يا سيف انا معرفش ايه الي جابني هناا بس كل الي اعرفه اني مخطوفة...
سيف بصدمة:مخطوفة....
هناا بحزن: للاسف ومش أنا لوحددي....كل البنات الي هناا مخطوفين من واحناااا صغيرين كمان  وداا الي فهمته لماا سمعت تلام "كلام" ابله مريهان مع استاذ فهد من غير ما ياخدواا بالهم اني موجودة....
سيف:طب مهربتيش ليه....
هناا بسخرية:اهرب....والنبي انت علي نياتت"نيااتك" 
انت عارف انه شبتة "شبكة"الدعارة دي تبع المافيااا 
سيف بصدمة:مافياا...
هناا: مهو عشان تدة" كده" بقولت "بقولك".   انت علي نياتت"نيااتك" وبعدين هنهرب فين اذا تناا "كناا" حتي منعرفش احناا مين ولا حتي إذا تان "كان"ليناا اهل ولا لاء...
سيف نبره صوته عليت: 
ازاي يعني متعرفوش انتواا مين.....
هناا :اولاا صوتت"صوتك" ميعلاش علياا يا محترم ثانياا انا معرفش ازااي احناا  منعرفش حاجة عن نفسناا بس اتيد"اكيد" الموضوع تبير"كبير" لاني زي مقولتلت"مقولتلك" انه الشبتة "الشبكة"دي تبع المافيااا 
وكل الي قولتهولت"قولتهولك" ده انا عرفته بالصدفة لما سمعتهم بيتكلمواا لتن"لكن" اتتر"اكتر" من تده"كدة" معرفش حاجة ...ولا حتي اي حد من البنات الي هناا يعرف التلام"الكلام" ده....
سيف فضل باصصلهاا مش عارف يقول اي ......لانه  مكنش متخيل انه الموضوع ممكن يوصل لمافياااا..
"واكيد ولا انتوا كمان تخيلتواا😌😂"
هنا بإبتسامة:انا هطلع بره بقي قبل ما تيجي الابلة وتبهدلني.. لو احتجت حاجة نادي علياا
سيف ابتسم: شكراا ليكي
هناا:العفو..
وراحت قامت وقفت  بس الكعب بتاعهاا إتني فوقعت في حضن سيف 
سيف راح بص في عنيهاا وسرح وراح مقرب من شفايفهاا وباسهاا  وغمض عنيه....
اما هناا فكانت مصدومة وفاتحة عنيهاا علي الآخر من الصدمة 
وراحت زقاه بإيديها 
وقامت بسرعة خرجت بره الاوضة من غير ولا كلمة......
سيف راح مرر ايده في شعره جامد وقال:غبي...غبي..ازااي تعمل كدة...
وفضل يسب ويلعن نفسه علي الي عمله لغاية ما ناام......
في صباح اليوم التالي~
فيروز صحيت بدري وجهزت نفسيها عشان تروح ال interview "وكانت لابسة دريس  باللون الازرق السماوي وعليه طرحة بيضة منقوشة وكوتش ابيض كانت مزة😎💜"    وراحت الشركة....
_في الشركة_
فيروز وصلت الشركة وكانت متوترة....
_عن السكرتيرة_
فيروز بتوتر:لو سمحت انا جاية عشان الاعلان الي نشرتوه في الجرنال عن مهندسين جدد
السكرتيرة بٱبتسامة: اسمك اي
فيروز:فيروز محمد
السكرتيرة بٱبتسامة:طب اتفضلي استريحي..
فيروز بتوتر:شكراا
السكرتيرة بٱبتسامة: مالك متوترة كده ليه..
فيروز:اصلهاا اول مرة اقدم فيهاا علي شغل
السكرتيرة بٱبتسامة:متقلقيش ان شاء الله خير ممكن اشوف ال CV بتاعك 
فيروز:اتفضلي
السكرتيرة بصت في الورق...
السكرتيرة بإنبهار: مشاء الله 
 ال cv بتاعك مممتاز جداا... فمتقلقيش من حاجة ان شاء الله هتتقبلي 
فيروز بإبتسامة:ربناا يطمن قلبك يارب
السكرتيرة بٱبتسامة: يااارب..
*فيروز فضلت قاعدة شوية مستنية يندهولهاا..... وبعدين السكرتيؤة ندهتلهاا عشان تدخل...
تك تك تك....
_ادخل
فيروز بإبتسامة:السلام عليكم
آسر رفع وشه اول ما سمع الصوت..
آسر بعدم تصديق:فيروز..
فيروز بعد تصديق:آسر..هو انت صاحب الشركة
آسر بإبتسامة:اينعم...مش باين علياا صح😹
فيروز بإبتسامة:لاء مقصدش كدة بس كنت فكراك دكتور او حاجة زي كده يعني...
 آسر بإبتسامة:طب هتفضلي واقفة عندك.. تعالي اتفضلي اقعدي..
فيروز قعدت علي الكرسي الي قدامه..
آسر بإبتسامة:هاا..تشربي ايه بقي
فيروز بإبتسامة:مرسي مش عاوزة أشرب حاجة
آسر بإبتسامة:مفيش حاجة اسمهاا مش عاوزة لازم تشربي  حاجة..
فيروز بإبتسامة:مصمم يعني..
آسر بإبتسامة:اكيد..
فيروز بإبتسامة:طيب ممكن  اشرب فنجان قهوة مظبوطة
آسر بإبتسامة:تماام..
راح طلب السكرتيرة~
آسر:إيمان ابعتيلي فنجانين قهوة مظبوطة
إيمان"السكرتيرة":تمام يا فندم
قفل مع السكرتيرة
آسر بإبتسامة:عاملة اي بقي..
فيروز بإبتسامة:بخير الحمدلله ..انت عامل اي
آسر وهو متابع حركة عنيهاا :انا كويس الحمدلله
فيروز خدت بالهاا انه باصص لعنيهاا راحت قطعتله وصلت التأمل دي..
فيروز بجدية:اتفضل شوف ال cv..
آسر بإبتسامة:اوك
وراح خده وقراه وبعدين بصلهاا وقالهاا..
آسر بإبتسامة:جميل جداااا
فيروز بإبتسامة:يعني اعتبر نفسي اتعينت كدة ..
آسر بإبتسامة: يابنتي انتي اتعينتي من ساعة مدخلتي من الباب اصلاا😹
فيروز بإبتسامة:ربناا يخليك...اقدر أبدأ شغل من امتي بقي..
آسر بإبتسامة:من دلوقت لو حابة..
فيروز بإبتسامة:اكيد حابة..
آسر بإبتسامة:اذا كان كده يبقي علي بركة الله نشرب القهوه وافهمك ايه طبيعة الشغل
فيروز بإبتسامة:تماام.
وشربواا القهوة وآسر فهمهاا ايه الي المفروض تعمله وطول مهوو بيشرحلهاا كان مركز مع عنيهاا  وهي واخده بالهاا بس كانت بتحاول تتجاهل نظراته علي قد ما تقدر 
آسر بإبتسامة:بس يا ستي هو ده شغلك فهمتيي ولا تحبي اشرحلك تاني.
فيروز بإبتسامة:لاء فهمت.. خلاص ..وهحاول اعمل جزء من الرسم التخطيطي انهاردة
آسر بإبتسامة:خدي راحتك علي الآخر انا مش مستعجل خالص..
فيروز كانت لسه هترد بس..👀
دخل اياد وهو بيرقص وعمال يحرك وسطه ويغني: طب خلي باالك..من الواد.....الواد... اناا نازل يا سعاد..يا سعاد...هجيبله الشوكلاته..لاته...واقوله تاتا تاتاا .🕺🏼
"لكم حرية التخيل كان بيحرك وسطه ازااي 😂"
واذا بحمزة  يجي من ورا اياد ويكمل ويرقص هو التاني: 
الواد بيعيط ليه...🕺🏼
إياد: يا سعااد..🕺🏼
حمزة: الواد زعلان كده ليه...🕺🏼
إياد:يا سعاد..🕺🏼
حمزة:انجغ يا قلبي انجغ..🕺🏼
هما بيغنوا ويرقصوا ومش واخدين بالهم انه فيروز موجودة اصلاا😹لغاية ما سمعواا صوت ضحك انوثي فخدواا بالهم ..
إياد :يا فضحتك يا سعدية...يا ليلية باختك يا سعدييةةة🙂 كدا يا آسورتي متقولش انه في ضيوف معاك..
آسر بضحك:محبتش ادخل في امورك انت وسعاد😹
إياد:سيد ..عيب متقولش كدة احناا اهل😹
آسر ضحك:😹
وراح وجه كلامه لحمزة:مالك مستخبي ورا ظهره كدة ليه😹
حمزة وهو واقف ورا ظهر إياد:معلش اصلي متوضي..
إياد: طاهرة ياختي طول عمرك😂
حمزة راح طلع من ورا ظهر إياد وقاله:طبعاا يابني دي مش محتاجه كلام😌
وراح بااص ناحية الي قاعدة لسة هيقول تشرفناا بمعرفتك
حمزة بإستغراب: فيروز....انتي بتعملي اي هناا 
فيروز بإبتسامة:انا لسة متعينه حالااا ...
آسر بإستغراب:انتواا تعرفوا بعض...
حمزة بإبتسامة:دي بنت عمي...
إياد بضحك:مش ملاحظ انه بنات عمك كترت الفترة دي😂
حمزة بضحك:ملكش فيه انت😂
وراح وجه كلامه لفيروز : قشطااا بما انك جديده يعني هتدربي تحت ايدي
إياد:تؤتؤ القمر ده لازم يدرب تحت ايد واحد يقدر جماله وطبعاا دا الي هو اناا.... محسوبك إياد خريج كليه هندسة ببركة ربناا 😹 واعزب😹
فيروز:😹تشرفناا يا استاذ 
إياد 
إياد:مبلاش استاذ إياد دي تقيله علي قلبي قوليلي يا ايدو 😌
فيروز بإبتسامة:قشطاا يا ايدو..
آسر ببرود عكس الي جواه:خلصتواا كل واحد علي شغله بقي..
حمزة:خلاص يابا متزوقش😒
تعالي يا فيروز هفرجك علي الشركة واعرفك علي باقي المهندسين الي هتشتغلي معاهم

فيروز بإبتسامة:تمام..
ولآسر:عن اذنك..
آسر بإبتسامة:اتفضلي..
خرج حمزة وفيروز وفضل إياد..
آسر :انت ايه الي جاب سعادتك الشركة انت مش المفروض لسة مخفتش..
إياد:مين قال كدة مانا اسد قدامك اهوو😌
آسر بنفاذ صبر:امشي يا إياد من قدامي..
إياد:همشي بس كنت جاي اقولك حاجة"وكان مبسوط"
آسر:اممم ارغي..
إياد بفرحة:حمزة حدد معاك مع بابا شهد بكرة الساعة 7 بالليل..
آسربضحك:مبروك..مبروك..مبروك مبروك.. مبروك ..مبروك🕺🏼
"دي حته من فيلم غبي منه فيه للي ميعرفش الفيلم😂"
إياد بضحك:الله يبارك فيك😹
آسر:غور بقي عايز اخلص...
إياد:اوكي...
وراح خرج إياد 
وآسر فضل قاعد في مكتبة مبسوط انه هيبقي هو وهي في مكان واحد..
وعدي باقي اليوم علي ابطالناا عادي جداا 
*سيف مشافش هناا طول اليوم وكل ما يسأل عليهاا حد من الي بيدخلوله الاكل والدواء يقوللواا مش فاضية.....
*حمزة عرف فيروز علي المهندسين وبدأت تشتغل معاهم وفي نهاية اليوم حمزة روحهاا وروح هو...
*شهد في اوضتهاا بتذاكر وهدي محدش شافهاا طول اليوم
في صباح يوم جديد~
شهد بصوت عالي:فيرووووووووز ..اصحي
فيروز بنوم:عايزة اي يا بهيمه يالي بتنعري علي الصبح..
شهد وهي بتشدهاا:قومي يا بااردةة وراناا حاجات كتيرر
فيروز اتعدلت وفضلت تفرك في عنيهاا وتقول:حاجات ايه الي وراناا دي...
شهد بحماس:لسة هننزل المول نجيب فساتين حلوة وبعدين نرجع علي البيت هناا نستحمي ونشيل الجلخ الي عليناا ده و نحط كريماتك وماسكاتك وبرفاناتك  وندلع بقي 💃عشان
انا عايزة ألمع النهاردة🙂..
فيروز بضحك:حلوه نشيل الجلخ ده😹 علي اساس انه حضرتك بوتجاز يعني😹
شهد وهي تقلب عنيهاا:ياله يا فيروز مش وقت هزارك🙄 وانا هطلع اصحي هدي الكلب عشان هي اصلاا لغاية دلوقت متعرفش انه في عريس جاي اصلاا..
وراحت قامت تجري بره الاوضة
فيروز راحت ابتسمت وقالت:ربناا يفرح قلبك ويسعدك ...
وبعدين راحت ضاربة بإيديهاا علي دماغهاا وقالت:اوبس..نسيت اكلم آسر واعتذرله اني مش جاية النهاردة...
راحت مسكت التليفون وبترن عليه
فقبل ما يرد هي بتكلم نفسيهاا بسخرية :يعني اغيب من تاني يوم شغل لياا والله عال اويي
آسر:ألو...
فيروز:الو....صباح الخير يا آسر
آسر بإبتسامة عريضة من خلف سماعة التليفون:صباح النور علي القمر البلور.....
فيروز ابتسمت:بصراحة كده انا عايزة اقولك حاجة...
آسر بإبتسامة:قولي..
فيروز بتوتر وبسرعة:بص الصراحة كدة انا مش جاية النهاردة عشان في عريس متقدم لاختي ولازم افضل معاهاا. 
آسر بإبتسامة:خلاص مفيش مشكلة ومبروك مقدمااا...
فيروز بإرتياح:الله يبارك فيك..وشكراا جداا
آسر بإبتسامة:العفو يا قمر انت تؤمر بس...
فيروز :احم..طب انا هقفل دلوقت عشان هي بتناديني
آسر بإبتسامة:ماشي..باي
فيروز:باي
راحت قفلت
 واتنهدت بحزن وبعدين قامت تجهز عشان تروح مع شهد...
_عند هدي_
شهد دخلت عليها الاوضة وراحت فتحلهاا ستارة اوضتهاا..
هدي وهي بتسحب الغطا علي وشهاا:يوووه بقي يا ماما اقفلي الستارة عايزة اناام..
شهد ببرود:من عنياا يا ضناياا....
وراحت شاده الغطاا كمان من عليهاا...
هدي شافت انه دي شهد 
هدي :يا محترمة يابنت المحترمين معلموكيش في بيتكواا انه فيه حاجة اسمهاا احترام النايم😒
شهد ببرود:لاء للاسف معداش علي بيتناا...😏 وياله قومي غيري هدومك عشان نازلين...
هدي اتعدلت:نازلين فين يا آخره صبري🙄
شهد بحماس:رايحين نجيب فساتين من المول
هدي:ايوه انتواا رايحين انا مال اهلي اناا .. سيبوني انام🤦‍♀️
شهد بخبث:حمزة رايح معاناا
هدي :احلف كده😁
شهد بضحك:والله جاي معاناا هيوصلناا😹
هدي بفرحة: يا جمالو يا جمالوو💃
شهد بضحك:طب مش حابة تعرفي ليه احناا نازلين دلوقت نجيب فساتين😹
هدي :كانت لسة علي طرف لساني.. ليه
شهد:اصلي هتجوز عقبال عندك😹
هدي بعدم تصديق:بتهزري...قولي قولي متتكسفيش🙂
شهد :والله ما بهزر في عريس جاي النهاردة😹
هدي راحت قامت من علي السرير بسرعة وراحت ماسكة شهد من هدومهااا وفضلت تهز فيهاا
هدي:يعني انتي يا مفعوصة الرقبة متقدملك عريس وانا مفيش حتي دبانة راضية تتقدملي.....
شهد بضحك:انتي اخرك دبانه اصلاا😂
هدي راحت عضاهااا وقالت:وكمان ابقي انا آخر من يعلم يا كلب البحر انتي.....
شهد بضحك:آهههههه خلاص بقي هدي اعضائك😂
راحت هدي بعدت عنهاا وفضلت تنادي..
هدي:يامااماا....ياا مامااا.. يا ام هديي..تعاليي اسمعي..
ياسمين"مامت هدي": بتجعري كده ليه يا جاموسة..
هدي وهي بتمثل انهاا بتعيط:اناا عنست يا ماماااا وضاعت زهرة شبابي😭
ياسمين"مامت هدي":علي اساس انه كان في زهرة من الاول اصلااا  ياختي اتوكسي😂
هدي بفخر:داناا اجمل زهرة ممكن تشوفيهاا😌
ياسمين"مامت هدي" وهي بتشاور علي شعر هدي :بأمارة الاريل الي واقف ده😂
هدي بفخر:دا الاريل ده اهم ما يميزني كزهرة😌
شهد بضحك: طب يا جماعة اسيبكواا تحلواا مشاكلكواا العائلية دي مع بعض بقي😂
هدي راحت شدتهاا :خدي هناا يابت مقولتليش مين عتريس الغفلة ده😏
 شهد بضحك:إياد الشاب الي حكتلكواا عليه😂 
هدي: اظاهر كدة امه داعيه عليه😂
شهد:شكله كده😂....المهم انا نازلة عشان ألبس وانتي اخلصي وانزلي...
هدي:اوك..
..
نزلت شهد تلبس 
 
_بعد شوية قدام العمارة_
حمزة كان واقف بالعربية...
فيروز :اركبي قدام يا هدي عشان متزنقيناش انا وشهد😉 
هدي بإبتسامة عريضة:طول عمرك صاحب واجب يا صاحبي😹
فيروز:اي خدمة يابو الصحاب😌
وراحوا ركبواا العربية..
حمزة بإبتسامة:صباح الخير ..
الجميع:صباح النور...
حمزة بمرح:جاهزون يا ابطال😹
الجميع بمرح:هاي هاي كابتن😂
حمزة بضحك:لا اسمعكم😂
الجميع:هاي هاي كابتن😂
حمزة بضحك:اووووه 😂
وراح ماشي بالعربية
كان الكل قاعد ساكت لغاية ما هدي قطعت الصمت...
هدي بمرح:متشغلناا حاجة ياعم هو احناا قاعدين في عزاا..
حمزة بمرح:اشغلكوا ايه طيب..
هدي وشهد في نفس واحد:هو الي مجنني...
فيروز بسخرية:ونعم الطرب الاصيل😏
هدي:شغل يابني وملكش دعوة بيهاا دي عايشة في زمن عبد الحليم 🙄
 .....
حمزة راح مشغل الأغنية..
وهو وهدي وشهد بيغنواا معاهاا بصوت عالي..
هدي بغناء :هو...هو..هو..هو كان الي مجنيي..هو كان واخد عقلي مني..💃
شهد:هو..كان العين والنني.. هو كان واحده ااي شاغلني..💃
حمزة بيبص لهدي ومبتسم:هوو..كان الناس كلهاا..هو محدش غيري حبهاا....هو.🕺🏼
هدي:جاي..بيرسم تاني.. هو لاء يا حبيبي انساني..هو..💃
شهد: غدره خلاص خلاني.. هو..ملامحه بقيت تيواني...هوو💃
حمزة بيبص علي هدي:الحلو ده سابق سنه...هو..جيت مبكلش منه..هو..🕺🏼
هدي:جاي بيحكي تاني..هو..انا مش هسمع منه..انا مش هسمع منه💃
وفضلوا علي الحال ده لغاية ما وصلوا المول..💃 وفيروز قاعده بتضحك علي جنانهم ده😹
_في المول_
حمزة وصلهم وسابهم ومشي..
فيروز بضحك:انبسطي يا هدي😂
هدي بفرحة:جوي..جوي😂
شهد بضحك:لاء واي شوفتيه كان بيبصلهاا ازااي😂
هدي:بس يابت بقي بتكثف.. الله🤭
فيروز:😂طب ياله بيناا ندخل 
شهد وهدي:ياله..
..
دخلواا المول فضلوا يلفوا فيه ويشوفواا الفساتين 
فهدي وشهد مشيواا قدام و 
فيروز شدهاا فستان ففضلت واقفة بتتفرج عليه
وبعدين راحت ميشت ورا هدي وشهد..
بس لفت وشهاا بسرعة كإنهاا خدت بالهاا من حاجة
فيروز بصدمة وصوت سمعتة هدي وشهد :روزي..

لقراءة الفصل التالي اضغط على (رواية احببت روزي)

reaction:

تعليقات

8 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق