القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وجه في الذاكرة الفصل الثامن 8 بقلم نرمين قدري

 رواية وجه في الذاكرة الفصل الثامن 8 بقلم نرمين قدري

رواية وجه في الذاكرة الجزء الثامن 

رواية وجه في الذاكرة الفصل الثامن 8 بقلم نرمين قدري


رواية وجه في الذاكرة البارت الثامن

الفصل الثامن بقلم نرمين قدري

خطر في ذهن فريده انها تشوف الوحمه في ظهرة فقد كان نصفه الاعلي بدون ملابس . ولسة بتحاول تستكشف فتح الباب ودخلت غاده
غاده / انتي مين وبتعملي ايه هنا ومسكاه كده ليه

فريده/ انا فريده اللي كلمت حضرتك في تليفون

غاده بمنتهي التعالي / اه وبعدين كلمتني بس لسة قاعده ليه افهم

فريده ،/ كنت مستنية حد يجي يقعد بيه

غاده بضحك. ومين قالك اني حقعد بيه
دخل الدكتور ،. قطع حديثهم

دكتور / حضرتك مراته

غاده أيوة ممكن افهم هو ماله دكتور
واستغرب الدكتور من طريقتها . مالو حيكون يعني يا مدام زي محضرتك شايفه تعبان و بيدخل في كوما

غاده ببرود والحل حيموت يعني ولا حيعيش علشان اعرف حعمل ايه .

فريده شهقت من الصدمة ووضعت يدها علي فمها

الدكتور / افندم حضرتك عارف بتقولي ايه

غاده/ انت حتعلمتي اقول ايه و مقلش ايه أيوة طبعا عارفه بقول ايه . دلوقتي عاوزة اجابه لسؤالي هو حيعيش ولا خلاص حنىرتاح من شكله اللي يقرف ..

الكل كان مشغول بحديث غاده و دكتور و غافلين عن الملاك الجميل اللي ذهب و مسكت يد ابوها وبداءت تغني له الأغنية اللي كان بيغنيهلها ،،. و بداء سليم يستشعر وجود جيسي و يضغط علي أيدها ..

صاحت جيسي داد مسك ايدي
لحظات صمت عمت المكان باكملة . الكل سكت و التفت إلي يد جيسي

جرت فريده بدون وعي علي سليم حمدالله على سلامتك ياحبيبي الحمد لله الحمد لله ياربي وقفت معانا
كل ده تحت أنظار غاده الساخر

غاده قلتيلي بقي انتي مين علشان ما اختش بالي كويس

الدكتور ممكن تخلي التعارف بعدين الحالة لسة في مرحلة الخطر اتفضلو برا
فريده / لا انا حقعد معاه
غاده / عادي شكل بعض جيسي يلا علشان نمشي

جيسي / no I want to stay ( لا انا عاوزة ابقي)

غاده / انا قلت يلا
تركت جيسي يد ابيها و ذهبت مع غاده والدموع في عينيها
ذهبت فريده بجانب سليم ومسكت أيده

فريده/ سليم فوق علشان خاطري فوق بقي انا بجد حاسة اني محتاجلك فوق
قطع حديثها رنين هاتفها

فريده / أيوة يا عمتي

زينب/ انتي فين كل ده احنا مش اتفقنا أنك حترجعي بليل الساعة كام معاكي.

فريده / اسمعيني الاول قبل ما تزعقي . انا في مشكله
استاذ سليم تعب جامد ودخل مستشفي هو في غيبوبه ومحدش معاه مش حينفع أمشي غير لما يفوق

زينت / يا حولا الله يارب طمنيني عليه يابنتي ربنا يشفيه
وقفلت. فريده التليفون
وذهبت لسليم
فريده تطبط علي وجه وعلي الجروح المنقوشة عليه وكأنها بتبطب علي كل جراحة .
فوق بقي. انا بقيت بعشق حتي ملمحك فوق ياسليم

سليم وكان صوت فريده جرس انذار لعقله الباطن بداء يسترجع وكأنه يدخل في دوامه كبيرة من الأفكار اامتلغبطة
بقلم نرمين قدري

فلاش باااك من اربع سنوات

علي الساده ركاب الطائرة ربط احزمت الامان حنطر للهبوط اطراراي لوجود خلل في الطائرة الرجاء الهدوء
وفجاءة صوت فرقعات حريق و الكل ليجري هنا وهناك وصوت سيارات المطافي و الاسعاف يعم الصمت المكان صدمات متتاليه . و بعد مده كبيرة يفوق سليم في حجرة بالمشفي بعد غيبوبه دامت سبع شهور .

فاق لا يعلم أين هو أو مين هو يجهل كل ما حوله تقف بجانبه سيده وعلي وجهها علامات الجمود . تنظر له باحتقار وتقزز كأنه عنده مرض جلدي معدي

سليم/ هو حضرتك تعرفيني

غاده،/ طبعا هو في حد بينسي جوزة انت جوزي

سليم / امال أنا مش فاكرك خالص ليه

غاده،/ بتافف علشان حضرتك فقد الذاكرة ومعدتش كامل الاهليه وبقيت عاجز مشلول يعني . وانا اللي حشييل القرف كله
انصدم سليم من طريقتها هي ازي بتتكلم معاه كده .. هو ازاي اصلا اتجوز وحده كده

قطع حديثهم دخول الدكتور
ايه مريضنا عامل ايه انهارده .
سليم / الحمدلله لي أنا مش فاكر حاجة خالص .. انا حتي مش فاكر اسمي و أما مين
الدكتور / عادي ده فقدان ذاكرة مؤقت من أثر الصدمة اللي تعرضت ليها الحادث مكنش سهل انت اتحرقت بيك طائرة و ققعت في المحيط . احمد ربنا أن كل اللي معاك في طيارة ماتو انت المعجزة الوحيده اللي حصلت

انا حكتبلك علي خروج بس عاوز راحة تامة و تبعد أن أي حاجة تدايقك .
انت مؤقت حتقعد علي كرسي متحرك علشان اعصابك لسة مش متحكم فيها ومع العلاج الطبيعي حيمشي الحال أن شاء الله
سليم يعني انا حفضل حياتي كلها كرسي متحرك انا اتشليت صح
دكتور/ لا لا انا مش عاوز ياس من اولها المشوار لسة طويل .
بقلم نرمين قدري

ذهب سليم مع فيلا الذين يقومون فيها .
غاده / دخلت تزعق و تنادي علي خدم ( الحديث المفروض بالغة الانجليزية) لأنهم المفروض في بلد أوروبي
غاده / ماريا ماريا تعالي ..
ماريا / يس مدام
غاده / اتفضلي ودي البيه علي غرفته
ثم التفتت لسليم /. انا خلتهم بفضولك الاوضة للي تحت علشان زي ما انت شايف مش حتقدر تطلع الأوضاع بتاعتك للاسف .
وضحكت بسخرية ويلا بقي علشان اللحق اغير هدومي وأخرج عندي حافله ككوتيل إنما واوووو

سليم ،/ هو انتي متعودة تخرجي متأخر قوي كده لوحدك
غ
ادة/ بقولك ايه فوق لنفسك انت ملكش في اخرج ادخل انا حرة
سليم/ هو انا مش جوزك بردو و المفروض تهتمي بيا على الأقل تدخلين الاوضة وتساعديني اغير هدومي

غاده / انت بتتكلم جد انت مصدق نفسك انت عاوز غاده هانم بجلاله قدرها تشتغل داده عندك شكل الذاكرة لحست مخك كمان لا هنا في خدامين شوف عاوز اية وهما يعملو

سليم / يعني انكشف علي الخدامين ومراتي موجوده

غاده / اووف لا بقي فوق انا مخلياك هنا بس علشان خاطر جيسي غير كده لا

ويكون في علمك انا من بكرة حبداء انزل الشغل لازم تعملي توكيل عام علشان اقدر اشغل الدنيا لا ن شكلك مطول علي الكرسي ده .. غير أن مخك اتمسح. خلاص يعني بقيت خيال مقاته ملكش لازمة يعني
وسبته ومشت .
ماريا حركت الكرسي لغرفته وسابته
ومشت قاعد سليم محتار يعمل ايه حيقوم يقلع ازاي و الحمام حيخش حمام ازاي نزلت دمعة غافلة من عينيه علي حالة فا الحوجة للبشر مره .

سليم في نفسة معقول انا كنت متجوز من البني ادمه دي ازاي . ازاي اختارتها ازاي حطيت اسمي مع اسمها اكيد في حاجة غلط لا انا مش حاسس اتجاها باي مشاعر أنا مش عارفها اصلا دي حد غريب عني استحاله دي تكون مراتي يارب يارب انا مش عارف اعمل اية

ونزلت المدموع من عينه بانهيار يلعن حظة اللي رماه علي قاسية القلب و المشاعر و الاحساس

خبط الباب و دخلت طفله علي شكل ملاك

جيسي / دادا انت كويس صح
سليم / تعالي يا حياتي
جيسي / مام بتقول انك مس فاكر هاجه خالص
انت نسيت مين انا صه داد
سليم/ غصب عني يا حببتي بكرة افتكر
بااااك
بداء سليم يخرج من دوائر الدوامة وهو يقام ويقام لكن ناخده الذكريات مرة أخري

ويدخل في دامة
انا مين انا مين حاسب حاسب الطيارة بتولع خالي بالك اااااه أااه
انا مين انا مين

جرت فريده عليه سليم سليم انا بتتكلم مين يحاسب مين
دخل الدكتور خير يانسة فريده ايه حصل

فريده/ معرفش لقيته بينازع وعمال يقول خالي بالك الطيارة بتولع و دخل في غيبوبه تاني

دكتور / حلو ده مؤشر أنه حيفوق احنا حننقلو قوضه عادية لا حالته مستقرة خالي الممرضة تلبسه هدومة و تحضروا
فريده بغيرة / لا انا حلبسه هدومه معلش مش عاوزة حد يلمسة انا موجوده.

عن اذنك علشان اغيرله

قفلت الباب وبداءت تلبسة وخطر في ذهنها الوحمة وهي سنداه كشفت ظهرة و هنا كانت الصاعقة فظهر سليم خالي من اي وحمات العلامات ظهره أملس ولا يوجد به اي شبه جرح أو اي حاجة تدل أنه شالها ...
انصدمت فريده
بقلم نرمين قدري

ﻴﻦَ ﺍﻹﺣﺘِﻴـﺎﺭِ ﻭﺍﻹﺧﺘِﻴـﺎﺭِ ﻧُﻘﻄـﺔ .
ﻗَﺪ ﺗَﺠﻌَﻠﻚَ ﺗَﻌﻴﺶُ ﺃﺳﻌﺪَ ﺣَﻴـﺎﺓٍ !
ﻭﻗَﺪ ﺗَﺠﻌَﻠﻚَ ﺗَﻌﻴﺶُ ﺣﻴﺎﺓً ﻣﻦَ ﺍﻟﻨَﺪَﻡ ؟
ﺇﺳﻤَﻊْ ﻟِﻘﻠﺒِﻚَ ﻭﻋَﻘﻠِﻚَ ﻗَﺒﻞَ ﺃﻥْ ﺗَﻀَﻊَ ﺍﻟﻨُﻘﻄَﺔَ ﻋﻠﻰ ‏( ﺍﻟﺤـﺎﺀِ ‏)
ﻓﻬـﻲ ﻧُﻘﻄَـﺔٌ ﺑِﺤَﺠـﻢِ ﺣَﻴـﺎﺓ 🍁💞

كيف تكون بهذا البعد... وأنا أشعر بك ساكنا قلبي
🦋

الموت ينتزع الرُّوح، و الهَجْر يترك الرُّوح كأنَّها منتزعة، فهو موتٌ لا ينتهي!

- الرافعي

بقلم نرمين قدري 

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية وجه في الذاكرة

reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق