القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت روزي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد موسى

 رواية أحببت روزي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد موسى

رواية أحببت روزي الجزء الثالث

رواية أحببت روزي الفصل الثالث 3 بقلم شهد محمد موسى


رواية أحببت روزي البارت الثالث


عند آسر
آسر قاعد باصصلهاا بيحاول يفهم ايه الاحساس الغريب الي سيطر عليه ناحية البنت دي..
فشافهاا قامت فشاف وشهاا وبدأ يركز في ملامحهاا..
آسر بصدمة:مش معقول.. دي .. ديي هي
وهو مازال علي صدمته كانت فيروز ركبت تاكس عشان تروح...
آسر بغضب من نفسه وهوو يضرب دماغه ب:غبي..غبي..كنت لازم تتصدم ....اديهاا ضاعت من ايدك تاني يا غبي.......اوووف بقي..
وراح قام ركب عربيته ومشي
_بعد وقت قليل_
وصلت فيروز البيت
فيروز وهي واقفة قدام الباب 
فيروز بدعااء:ياارب قوينيي..ياارب
وراحت خبطت
_مين
فيروز:دي انا يا ماما فيروز افتحيي
الام بتعجب:فيروز..!!
وراحت فاتحة الباب بسرعة
الام بتعجب:فيروز ايه الي جايبك في وقت زي ده...!
فيروز:ألف وارجع يعني ولا اي..🙂
الام:مقصدش...ادخلي
فيروز دخلت....
الام:ايه الي جايبك بالليل كدة يا فيروز
فيروز:جاية اقعد معاكواا شوية..
الام :لا يشيخة عبيطة اناا وهصدق..انجزي يا فيروز
فيروز ببرود:طلبت الطلاق من سيف
الام بشهقة وهي تضرب علي صدرهاا: يانهاااار ابوكييي مش فايت.....ايه الي بتقوليه ده
فيروز ببرود:ايه الي بقوله يعني بقولك طلبت الطلاق من سيف بسيطة يعني
الام بصوت عالي:انتي اتجننتي يا بت انتيي....
فيروز بصوت عالي هي كمان:اه اتجننت
في الوقت ده جيه بابا فيروز وشهد خرجت من اوضيتهاا..
شهد بذهول:فيروز.......ايه الي جايبك دلوقت
فيروز:يوووه بقي هو كله بيقولي ايه الي جايبلك دلوقتت......طلبت الطلاق من سيف وجيت خلتص خلصنا بقي....
وراحت سابتهم ودخلت علي الاوضة وقفلت الباب وراهاا بالمفتاح....
الام :استني هناا ......انتي يا بت
شهد وهي تمسك والدتهاا: خلاص بقي يا ماماا سيبيهاا دلوقت وهي اول ما تهدي هتقولناا مالهاا.......
الام بصوت عالي:اهدي ايه...انتي التانية دي بتقولك طلبت الطلاق فاهمه يعني ايه....
الاب بهدوء:خلاص يا هاجر اهدي
الام :يووه انت التاني هتقولي اهدي.....
شهد:خلاص بقي يا ماما اهدي هي الصبح ان شاء الله هتبقي كويسة وهتقولناا ايه الي حصل...
الام: اديناا هديناا اما نشوف اخرتهاا ....
واوعي كده ايدك من علياا وغوري من قدامي انت التانية...."وهي تنفض ايد شهد من عليهاا"
شهد راحت مشيت راحت اوضيتهاا
شهد : وانا مالي اناا.......قال  غوري من قدامي انتي التانية....." وهي تقلد صوت والدتها"
شهد في نفسهاا:ياتري حصل ايه يا فيروز...؟؟....
وبتنهيده:ربناا يستر....
_في اوضة فيروز_
اول ما دخلت وقفلت الباب
راحت قاعدة وراا الباب وفضلت تعيط.....لغاية ما نامت مكانهاا من غير ما تحس....
_عند آسر_ 
دخل آسر الفلة بس اول ما دخل سمعت صوت جامد جاي من فوق....."الفلة دورين" نكمل..
فطلع عشان يعرف الصوت ده ايه...
فلقي الصوت جاي من اوضة ايااد
ففتح الاوضة لقي اياد واقف بيرقص في نصف الاوضة ولافف فوطة حوالين وسطة بس وجزئة العلوي عاري...
اياد وهو يردد الاغنية:اناا شارب سيجارة بنييي....حاسس انه دماغي..بتاكلني..قاعد في الحارة بسقط.....والغسيل عمال ينقط والشارع الي وراياا قداميي.. والشارع الي وراياا قدامي....والكلام علي طرف لساني...والكلام علي طرف لساني....وانا ماشي بطوحححح.....ياعم ولععععع...ياسيدي ولععع...كوكر...كوكر..كوكر..🕺🏼
آسر وهو فطسان ضحك:إلهي تولع يابعيد😹
أياد وهو يمثل الخضة:خضتني يا آسر...الله مش كده يابيبي..."وهو بيتمرقع يا جماعة😹"
آسر وهو بيضحك:سلامتك من الخضة يا قلب آسر من جوا😹
إياد:بس بقي عشان بتكثف..🤭
آسر وهو ينظر لإياد من فوق لتحت:بقولك ايه يا حبيبتي....
إياد:قول يا حبيبي سمعااك😹
آسر وهو يقترب من اياد: ماتيجي ورا العمود ونجيب محمود..😹
إياد:هيييييييييئ....بطل قله ادب يا آسر.. الله😹
آسر وهو خلاص قرب يوصل لإياد:طب بلاش دي متيجي الهرم ونجيب كرم😉
إياد بخوف مصطنع:آسر حبيبي انت هتعمل اي...
آسر وهو يضع ايده علي كتف  اياد :هتعمل ايه يا واد يا آسر هتعمل ايه🤔

إياد بخوف مصطنع:ابعد عني يا متوحش ابعدددد انا مش مطمنالك....😹
آسر ضحك وراح حاضن إياد جامد
راح إياد ابتسم وحضنه هو كمان...
آسر وهو مازال محتضن إياد:شوفتهاا يا إياد شوفتهاا......
إياد :هي مين دي...
آسر:روزي....
إياد راح بعد عن آسر
إياد وهو غير مصدق:بتتكلم جد.....
آسر:ايوة والله شوفتها
إياد:طب وعرفت منين انه هي...كلمتهاا طيب....طب اتكلمتواا في اي ...وكانت فاكراك ولا لاء و.....  
آسر مقاطعاا:بس.. بس..ايه بلاعة اسئلة اتفتحت في وشي...اترزع هحيلك...
إياد وهو يقعد علي السرير:اديناا اترزعناا اهوو احكي....
آسر راح قال لإياد الي حصل.....
إياد:يعني انت متعرفش اذا كانت هي او لاء
آسر بتنهيده:لاسف......وبإبتسامة وهو سرحان:بس اناا حاسس انهاا هي روزي ....لانه قلبي حس نفس الاحساس الي حسه لما شوفتهاا اول مرة....... اتمني تكون هي...
إياد بإبتسامة: ان شاء الله......
آسر راح قام وقف :انا رايح انام بقي لاني هلكان.....
إياد:اوك تصبح علي خير...
آسر: وانت من اهله
وراح مشي علي اوضته
في صباح يوم جديد على ابطالناا~~ 
 10 A.m. الساعة
_عند فيروز_
صحيت لقيت جسمهاا كله متكسر من نومه الارض راحت دخلت الحمام خدت دش واتوضت وصلت وراحت فاتحة بلكونة اوضيتهاا...وطلعت وقفت فيهاا....
 غمصت عنيهاا عشان تستمتع بالهواا وبدأت الدموع تنزل من عنيهاا........... لما افتكرت حاجة~~
Flash back~
 قبل الفرح بشهرين فيروز كان مكتوب كتب كتابهاا علي سيف وكان موجود عندهم في البيت..
سيف بإبتسامة: ينفع اقعد مع فيروز شوية لوحدينا
بابا فيروز بإبتسامة:  اكيد طبعاا دي مراتك دلوقت  ومحدش يقدر يتكلم.....يافيروز....
فيروز جت:نعم يا بابا
باباهاا:خدي سيف واقعدوا مع بعض شوية في اوضتك
فيروز بخجل :طيب
وخدت سيف و راحوا دخلوا بلكونة اوضيتهاا....
سيف راح حاضنهاا..... 
سيف:وحشتيني
فيروز بخجل:سيف ابعد ما ينفعش كدة
سيف:بقولك وحشتيني
فيروز بإستسلام وهي تبادله الحضن:وانت كمان
راح سيف بعد عن حضنهااا بس فضل محاوط وسطهاا بإيده
سيف بإبتسامة:اقولك علي حاجة
فيروز بإبتسامة:ايه
سيف بإبتسامة وهو يقترب من وجهها وراح همسلها قدام شفايفهاا وقالها: بحبك
فيروز وهي مغمضة عنيهاا ومستمتعة بقربه:واناا كم....
بس قبل ما تكمل الكلمة كان هو خطف شفايفهاا بين شفايه وبيبوسهاا.. .....
Back~~
فيروز ابتسمت بحزن وفضلت عنيهاا تعيط.....
_عند شهد _
كانت صحيت قبل فيروز  ونزلت الدرس بتاعهاا فوهي راجعة...
_هو القمر بيطلع بنهار ولا اييي...
شهد مردتش وكملت مشي...
الشخص وهو يسمك ايديهاا:استني بس رايحة فين
شهد بخوف:ابعد ايدك عني يا جدع انت...
الشخص وهو بتفحصهاا من اعلاهاا لاسفلهاا:ابعد ايه بس دانا  مش هعمل حاجة غير اني هقرب.....
شهد بخوف:والله هصوت وهلم عليك الشارع....
الشخص:صوتي من هناا للصبح يا حلوة......."وراح شاددهاا جامد من ايديهاا"
شهد بعياط وصراخ: ابعد عنيييي......إلحقونييييييي......حد يلحقني......
وراحت عاضة ايده وطلعت تجري
الشخص:اههه يابنت العضاضة ودينيي مناا سايبك......
وراح جري وراهاا....
شهد عمالة تجري بتخوف وبتبص وراهاا شايفاه عمال يجري وراهااا.. لغاية ما خبطت في حد
شهد بخوف وعياط وهي تمسك فيه جامد :بالله عليك....ابعده عني..
_راح حط ايده علي دماغهاا ودفنهاا اكتر في رقبته:متخافيش.. محدش هيقدر يعملك حاجة طول ماناا موجودد
شهد اول ما سمعت الصوت راحت رافعة وشهاا عشان تتأكد من الصوت الي سمعته ده
شهد بصدمة: إياد..
ياتري هيحصل ايه مع شهد..؟؟ 

يُتبع ..

reaction:

تعليقات