رواية احببت اختي (عشقت البرائه) الفصل العاشر 10 بقلم علي ابو الدهب

 رواية احببت اختي (عشقت البرائه) الفصل العاشر 10 بقلم علي ابو الدهب

رواية احببت اختي (عشقت البرائه) الجزء العاشر

رواية احببت اختي (عشقت البرائه) الفصل العاشر 10 بقلم علي ابو الدهب


رواية احببت اختي (عشقت البرائه) البارت العاشر

هند ..... يوسف 
يوسف ... نعم ي هند 
هند بحزن .... انت مش اخ فاشل 
ليضحك يوسف بسخريه ... مش اخ فاشل ههههه اومال تسمي الي حصل تحت دا اي لما واحد غريب قدر يفهم شخصيه اختي في شهر وانا الي معاها من سنين مقدرتش افهمها وغير كدا بدل م انصحها كنت بعديها كنت بعاملها علي انها عدوه ليا ودا كله لي لاني شخص مغرور متقبلتش فكره ان حد يقدر يخالف حاجه من اومري ههههههههه وبتقولي اني اخ كويس 
لتقترب هند منه وتربط علي كتفه .... احنا دلوقتي في النهاردا واحمد ربنا انك قدرت تعرف غلطتك بدري فبلاش تقضي الباقي من عمرك بتندم علي الموضوع دا وانت في ايدك تغيره 
لينظر لها يوسف بحزن ... تفتكري هقدر 
هند .... انت مش وحش ي يوسف ممكن غلطت ومفيش حد فينا معصوم من الغلط بس ياريت تصلح غلطتك وقرب منها هي محتاجه ليك دلوقتي اكتر من اي وقت روح ليها واحتويها هي لسا صغيره علي رائي احمد هي ممكن سنها كبير بس تحسها طفله تايها وللاسف احنا معرفناش كدا من الاول و لتدمع عيونها كان مفروض مش اعديها وابقي صاحبتها واعرفها الصح من الغلط 
يوسف .....  انتي ملكيش ذنب  انتي عشان قلبك ابيض فجاسه بالذنب   وعلي فكرا  هو اه احنا كلنا غلطنا  بس هي واعيه كفايه لتصرفتها  وتعرف الصح والغلط   ليتابع بحزن وندم .... منكرش اننا غليطنا لما مش حد فينا  إحتواها   وعرفها الصح  من الغلط للاني كنت فاكرها  كبيره بنا يكفي  فا مش تحملي نفسك فوق طاقتك  
لتبتسم له هند وتغادر 
لتتوقف قدميها . ليتابع يوسف ... انتي لي رفضتي تتجوزيني 
ليقنرب منها ويمسك زراعها لتلتفت له .... اوعي تقولي انك مبتحبنيش لان اهتمامك ونظراتك ليا فضحينك 
لتنظر هند لارض وتبكي 
ليرفع ذقنها .... اوعي تنزلي راسك تاني طب لي الدموع 
كاد ان يمسح دموعها 
هند ... يوسف 
ليوقف يديه في الهواء .... اسف نسيت نفسب ومعرفش كنت هعملها اذاي بس ياريت بلاش دموع لاني مقدرش استحمل دموعك 
هند بجمود .... عاوز تعرف السبب السبب لاني عمري مشوفت حد اوطي منك لتبكي 
يوسف بسخريه .... محدش اوطي مني اومال اي الكلام الي كنتي بتقوليه دا يوسف انت مش وحش يوسف انت اخ كويس عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
ليمسكها من زراعها ويهزها بعنف .... اي التناقض دا قولي سبب واحد يخليكي تقولي عليا واطي ليبعدها عنه بقوه وبما انك شيفاني واطي جايه توسيني لي هااااااا 
لتبكي هند وتضع يديها علي قلبها .... لان دا غبي وحمار لان دا مقدرش يشوفك زعلان 
ليهداء يوسف ... طب فهميني انا عملت اي خلتك تقولي اني واطي انا كنت مصدقت ان علاقتنا اتحسنت وانتي جيتي هديتي كل احلامي برفضك ليا جىحتيني وكسرتي قلبي وجايه تقولي ليا واطي 
هند .... عشان انا سمعتك وانت بتكلم واحد صاحبك علي الفون وبتقوله هههههه بكر توافق وبعدها ها كسر منخوارها الي رفع.اه في السما واسبها هههههه عشان تعرف ان محدش بيرفض عرض يوسف الرحمن ابدا 
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
يوسف بعدم تصديق ويضرب كف علي كف .... انا مش عارف انتوا البنات بتفكروا اذاي لي مجتيش توجهيني لي انتي عارفه بغبائك ضيعتي علينا اي كنا زمانا مخلفين ي بنتي هههههه 
هند ... يوسف انا بتكلم بجد 
يوسف ... ي عيون يوسف من جوا انا كمان بتكلم بجد لو كنتي جيتي وقولتي كنت هشرحلك انك فاهمه غلط لاني ساعتها كنت بكلمه علي عميله رفضت العرض بتاعنا فانا كنت ناولها علي نيه سودا عشان كدا قولت كدا فهمتي ي اغبي حد في الكون 
هند بتذمر .... متشتنش بس 
يوسف .... انا نفسي افهم انتوا البنات بتفكروا اذاي لي مش تيجوا توجهوا وتعرفوا الاسباب ليهز رأسه بانكار 
هند ....... واني اجي اسالك بصفتي اي 
يوسف ... بصفتك حياتي 
لتخجل هند .... يوسف اتل وخلينا نفكر في طريقه نرجع بيها محمد وبرائه 
يوسف .... هههههه حاضر بكرا ي مولخيه تيجي تحت المخرطه ومش هرحمك لتضربه هند في صدره ... بطل رزاله 
يوسف ... بس اي 
هند بستغراب ... اي 
يوسف ... ناويه تتجوزيني ولا هتخليني اخلل جانبك
هند بهزار .... هخليك تخلل جنبي ي ولا ههههه 
يوسف لحب .... ادام جنبك انا موافق ي مخلل ي عسل انت هههههه 
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
عند برائه تدخل رحمه الي غرفتها وتقف علي الباب وتنظر الي برائه التي تقطع نفسها من البكاء 
عند برائه تدخل رحمه الي غرفتها وتقف علي الباب وتنظر الي برائه التي تقطع نفسها من البكاء 
رحمه ..... لي عملتي كدا 
لترفع برائه عيونها لها التي كانت حمراء من كثره البكاء وتجري وتحضنها فلم تجد اي رد فعل 
لتبتعد عنها ولكن لم تتكروها وتقول بدموع ... انتي زعلانه مني صح لتجهش في البكاء وانا كمان زعلانه من نفسي قوي معرفش جيبت الجحود الي عندي منين برغم اني والله العظيم بحبه ذي مبيحبني واتمنيت كتير انه يطلبني للجواز 
لتمسح عيونها .... بس معرفش حصل ليا اي اول معرفت انه كان بيحبني من قبل ميعرف اني مش اخته قولي ليا هأمن علي نفسي معاه اذاي لتحضنهاوتبادلها رحمه الحضن وتبكي ... قولي ليا اذاي ي ماما لتبكي وتبكي وتبكي انا والله حاولت اني اعطيه سبب مقنع يخلي الاخ ي حب اخته ذي ما الراجل بيحب الست لتغمض عيونها بألم وتبتعد عنها بس والله العظيم معرفتش اعطيه سبب واحد واحد بس مقنع لان مفيش اخ بيحب اخته كدا انا بعد مبداءت احبه اعرف اني بحب واحد 
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
رحمه بدموع ... اش اياكي تتكلمي لان محمد عمره مكان كدا ولا هيكون الغلطان في الموضوع انا وابوكي لاننا خبينا الموضوع وخليفنا امر ربنا ونسبناكي لينا لان ربنا حرم الموضوع دا واحنا تغفلنا عنه مكنش ينفع نحط النار جنب البنزين ونقول مش هيحصل حاجه لازمي ممكن ربنا حب ييعاقبا علي غلطتنا عشان كد زرع حبك في قلب ابني مهما حاولت اقنعه انك اخته بس هو مكنش بيقتنع فاكره لما قولت ليكي ان محمد هو الي اخترلك اسمك 
لتهز رائسها بنعم لتمسح رحمه دموعها ... لما انقذناكي كان محد معانا ساعتها بس كان نايم كان حوالي عند ٦ سنين اول مصحي تاني يوم اول مصحي شافك وقالي دي جميله ي ماما قوي هي اسمها اي 
قولتله ...  لسا هنسميها ي حبيبي اي رائيك تسميها
قالي هي بريئه قوي عشان كدا انا قررت اسميها برائه ولما اكبر هتجوزها 
قولتله دي اختك ي حبيبي مينفعش تتجوزها
قالي اختي اذي 
قولتله اصلي كنت شايله في بطني نونه ورحت المستشفي وجبتها وانت نايم 
بصلي باستغراب وقالي ..... بس اذا ي ماما وانتي مفكراني صغير ومش فاهم حاجه انا كبير علي فكرا و عارف انك بتكذبي 
لتنظر له بتوتر لي بتقول كدا ي حبيبي 
قالي عشان انتي مقولتيش ليا وبابا انك حامل  دا اولا  ثانيا بطنك مش كانت بتوجعك   ولا كبيره ذي مبشوف  انا هقول لبابا
ي بابا ي بابا تعالي ي بابا شوف ماما جايبه بنت وبتقول انها اختي 
لينظر الاب الي زوجته بتوتر ثم يبتسم الي ابنه .... ايو ي حبيبي دي اختك 
انت كمان ي بابا بتكذب   برائه مش اختي ولما اكبر هتجوزها  ليجري الي غرفته
ومن ساعتها  اعتبرك حبيبته وكان بيهتم  فيكي  اكتر  ويفضل شاياك  بس لما كبر وانتي كبيرتي كنت دايما انت وامجد نخليه يقتنع انك اخته  فعشان  كدا كل ما كان يكبر كل ما كان بيبعد عنك لانه عارف انه بيفكر فيكي اذاي  ولتاني مره نغلط لما كنت بشوف تعامله معاكي  كنت بقول اطفال ويحبه عيني كان بيتعذب  من جوا لانه عرف انك اخته  بس هو كان تعلق فيكي وفكره انه تكوني مراته   فكرنا ساعتها انه يكون كلام عيل بس للاسف كل ميكبر كل مبداءت الاحظ تصرفاته وانه لسا متعلق بالفكرا دي
لتاخذ نفسها 
انا كنت بشوف نظراته ليكي وغضبه وغيرته عليكي لما كنتوا اطفال عشان كدا اول مقال عاوز اسافر مش عرضته قولت لما يبعد عنك ويكون كبر ونضج هيبطل يفكر بالطريقه دي بس شكل الموضوع قلب بعشق  عنده 
((((( يارب دا بكون سبب مقنع ان محمد كان بيحب برائه   برغم انهم اخوات  يارب يكون اقنعكوا ذي ما اقنعني لحد ما   بقلم اماني المغربي )))))
لتنظر لبراءه بعتاب  .... بس مكنش يصح الي عملتيه في محمد ي برائه   هو اه  غلط بس عمره مقرب منك بإي طريقه وانتي اكتر واحدا عارفه كدا 
براءه .... عارفه صدقيني ي ماما انا بعد ما عرفت زعلت كتير  بس فكرت وقولت انه عمره ومتصرف تصرف يأ ذيني   ولا حتي نظره   
كنت نزله اتكلم معاه بس جدي نادي عليا 
الجد ... برائه  
برائه .... نعم ي جدو 
الجد .... تعالي عاوزك 
برائه   ... في اي ي جدو 
الجد .... انتي عرفتي ان محمد طلب ايد ك للجواز 
لتهوز رائسها بالنفي 
ليكمل ...... بس انا رفضت 
برائه بس لي ي جدو .... لانه مش يستحقك  عارفه لي لانه واحد عديم شرف لانه كان بيحبك قبل ميعرف انك مش اخته 
برائه .... بس ي جدي محمد عمره متصرف معايا تصرف وحش كان دايما بيبعدني عنه ومش بنقعد مع بعض اصلا 
الجد شايف .... انك مش انصدمتي 
لتبلع براءه ريقها  ...  لسا عارفه امبارح 
الجد ... واي رائيك 
برائه ... رائيي انا قولته  هو انا مش عارفه اعطيه سبب مقنع لفعلته بس يشفع له عندي انه عمره محاول يقرب مني باي طريقه وحشه مع انه كان يقدر ومحدش كان هيقوله انت بتعمل اي 
الجد ... تمام انتي كبيره بما يكفي  عشان تعرفي مصلحتك  بس فكري لو ثانيه واحدا اي الي كان هيحصل لو كنتي اخته او احنا معرفناش نوصل ليكي 
دا كان هيكون نفس الرد  انا شايف انه شخصيه حقيره  علي  عكس الي بيظهره  عشان الي يفكر في اخته كحبيبه  بيكون واطي 
لتقف براءه  بجمود وهي من الداخل تحارب نفسها 
الجد .... عارفه الناس لما تعرف حكايه محمد محدش  هيتعاطف معاه لانهم هيشفوه حقير لان مفيش حد بيحب اخته كدا ومهما كان سببه مش مبرر   هو قدر يضحك علي يوسف وقدر يخليه يقنعني  انا مش حابب اظلمك ذي امك فهسيب ليكي حريه التصرف  بس لو هتقدري تأمني نفسك معاه حتي لو كان مش اتصرف تصرف وحش معاكي بس في الاخر معندهوش مبررر انه يحبك وانتي اخته 
برائه ... هو دا الي حصل تفكيري ساعتها اتشتت مكنتش عارفه اعمل اي فجاءه كل حاجه حصلت ومعرفش عملت كدا اذاي 
ا
الام...... مش وقته الكلام دا  المهم دلوقتي تصلحي الي عملتيه 
لتبتسم لها براءه  وتقوم بإحتضانها 
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
هنا بحزن .... احمد 
احمد بجمود ..... جايه لي ي هنا 
عشان تعرفوا تتخيلوا الموقف  ((((عرفين ياسمين عبد العزيز واحمد علي  لما كان بوتوجرد اخر لقطه لما جات تعتزر ليه   هنا هتتكلم بنفس الاسلوب😂)))))
هنا بدموع ..... انا اسفه 
احمد ..... مش انا الي مفروض تعتذري منه  الاعتذار دا لشخص تاني 
لتمسح هنا دموعها بطريقه طفوليه .... عارفه  بس انا   غلطت فيك وجرحتك  واهنت حبك وو 
احمد بجمود ...  مفيش داعي للكلام دا لانه مبقاش يفيد  المهم دلوقتي تعتذري  لبرائه  وهي تسمحك هي ومحمد 
لتنظر له هنا بحزن وتبكي  
ليغمض احمد عيونه  وفي سره ..  اللهم مكولك ي روح 
ليقترب منها .... طب بتعيطي لي دلوقتي 
هنا بدموع ..... لانك مش راضي تسمحني 
ليعطيها احمد منديل .... طب خدي امسحي دموعك وبطلي عياط لاني مسمحك  انا مقدرش ازعل منك اصلا 
لتنظر له بفرحه اطفال ...  بجد  يعني انت لسا بتحبني 
لينظر لها بالم ويبتعد عنها  .... ملهوش فايده الكلام دا يالي  نروح لبرائه 
لتمسك زراعه وتوقفه وتنظر له بحزن والدموع مهددا بالنزول  ...... انت بطلت تحبيني صح   لتنزل دموعها  وبقيت بتكرهني  صح 
ليبعد يدها ويتنهد   وينظر لها  بحزن ....  انا عمري ما هعرف اكرهك  
لتنظر له بأمل ... يعني انت لسا بتحبني 
ليغمض عيونه بألم ....  ها تفرق معاكي في اي  اذا كنت بحبك ولا لأ 
 هنا ..... هتفرق  معايا كتير صدقني 
لينظر لها احمد طويلا   ويأخذ نفس طويل .... ايو  ي هنا بحبك  وهفضل احبك ومش هبطل احبك في يوم انتي بقيتي لعنتي  الي مش عارف  اتخلص منها  انا كل يوم حبك بيزيد في قلبي  انتي كنتي حب مراهقتي وحب عمري
 هنا بستغراب ..... مراهقتك 
ليعطيها تحمد ظهره ... ايو ي هند مراهقتي   انا  حبيتك  لما كنتي طفله بتيجي مع زياد عشان يقابل مخمد   مش هكذب عليكي وقولك اني فضلت احبك  بعد انقطاع اخبارك عني لا   انا عرفت بنات كتير  وقولت اكيد دا لعب عيال  بس لما شوفتك تاني قلبي رجع يدق من جديد وعرفت اني عمري منسيت حبك اصلا  استريحتي كدا لما عرفتي اني بحبك وهفضل اتعذب  بسبب الحب دا طول عمري 
هنا بدموع  وتقوم بالوقوف امامه .... احمد انا 
ليضع احمد يده علي شفاتيها .... اشششش  مش عاوز شفقه منك انتي ملكيش ذنب انا الي حبيتك فأنا الي لازم استحمل نتيجه اخطائي
لتنظر له بدموع .... يعني انت شايف ان حبك لي غلطه 
احمد بجمود ... ياريت تنسي الكلام الي قولته  مبقاش له فايد 
هنا ... بس انا ي احمد بحبك 
احمد بحده ... هنا ارجوكي قولت ليكي انتي ملكيش ذنب انا الي حبيتك فملهوش  داعي انك تكذبي عليا وتجبري نفسك علي حاجه انتي مش عاوزاها 
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
هنا ... بس انا والله العظيم اكتشفت اني بحبك  حبيت حنيتك واهتمامك انت الوحيد الي حبيتني برغم عيوبي  انت الي قدرت تشوف هنا من جوا  انت برغم كل الي كنت بعمله انت فضلت تحبيني  انت الوحيد الي دفعت عني ووقفت قدام الكل تدافع عني برغم اني كنت غلطانه من ساسي لراسي   لتجعله ينظر لها .... كل دا ومش عاوزني  احبك  تعرف انا اكتشفت اني بحبك من اول محضنتك وفتحت ليك قلبي لما كنا عند المسبح بس كنت بعاند نفسي قبل اي حد   
احمد .... ومحمد 
هنا وهي تمسك وجه .... انت عارف كويس اني بس كنت بعاند نفسي وتلكل وعامله محمد تحدي وبسبب غبائي كنت هضيعك مني  لتحضنه وتقول ... احمد انا بحبك انت وبس 
ليقوم احمد بإبعادها  عنه وينظر لها بجمود 
لتمسح هنا دموعها وتهز رائسها ..... تمام فهمت انك مش مصدقني   لتنظر له والدموع في عيونها اوعدك انك مش هتشوف وشي تاني سلام 
كادت المغادره  ليمسكها احمد من زراعها ويبتسم لها ....  عمرك ماهتتغير  ي هنايا عمرك ماهتتغيري  قررتي تهربي بدل متحربي عشان اسمحك وارجع احبك تاني 
لتجهش في البكاء ... عاوزني اعمل اي ابوس ايدك يعني انا عمري في حياتي معيطت كدام حد قبل كدا وقعت اترجاه  لتبداء في ضربه في صدره وانت طلعت قلبك حجر مبتحسش  انا اول مره اعترف لحد اني بحبه وانت مهتمتش 
ليمسك احمد يديها ... بس بس ي بنت المفتريه   ضربك وجعني  وبعدين مين قالك اني مهتمتش  بالعكس فرحت قوي انك بدائتي  تحبيني ذي ما انا بحبك 
هنا بحزن ... بس انت بعدتني عنك لما حضنتك
اخمد .. لانه حرام ي هنايا   لاني اجنبي عنك ومينفعش تحضني اي حد مش محلل ليكي 
ليغمز لها  بس اوعدك لما تتجوز هخليكي  تحضنيني وكمان  هههههه 
لتبتسم له هنا وتضربه في كتفه  
احمد ... يالي ي بت قدامي خليني نصلح الي  بوظتيه 
لتنظر له هنا بخزن 
احمد ... بهزر ي مدخت  بهز  
هنا ..... ههههههه  ماشي ي مرات مدحت 
ليقوم احمد بضرب رائسها ... ههههههه  طب امشي قدامي ي ام لسانين 
احمد وهنا .... ههههههه 
كادوا  ان يذهبوا الي برائه  ليتفاجئوا  بدخول برائه  وهي بتنهج  ... احمد  
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
لتتوقف كلماتها  عندما رائت هنا واحمد معا 
لتتقدم  هنا منها بكسوف ... برائه انا 
لتبتسم لها برائه  وتحضنها .... مفيش داعي تقولي حاجه  انا عرفت كل حاجه  هند وزينه  قالو ليا الي حصل  
هنا بدموع وهي تتشبس بها ... انا اسفه معرفش كنت بعمل كدا اذاي 
لتبعدها وتمسح دموعها ... اشش ي حبيبتي انا مسمحاكي  وكمان محدش بيزعل من اخته الصغيره 
لتحضنها هنا ... انا اسفه بجد انتي طيبه جدا 
احمد ... مش وقت عتاب العشاق دا  تعالوا نلحق محمد قبل ميسافر 
هنا وبرائه .... هيسافر 
احمد ... ايو طيارته كمان ساعه لندن 
برائه ... طب يالي احنا مستنين اي 
ليجري الجميع الي المطار 
برائه ... لو سمحتي هي طياره لندن  فاضل كام وتطلع 
..... ربع ساعه 
لتجري برائه بدموع وتصرخ .... محمدددددددد 
لتتلفت حوليها وتجري تبحث بين الاشخاص بجنون وتنادي اسمه  والاخرين يساعدونها  
لتبتسم ودموعها تنزل كشلال  عندما رائته  لتجري نحوه   وتقف امامه  (((( تخيلوا ي جماعه المنظر لاني مش عارفه اوصف 😂😂)))  وتتعالي انفاسها  وتتسارع دقات قلبه  
لتنطق اسمه بهمس وهو ايضا 
مخمد / برائه ..... برائه / محمد 
برائه بدموع ... محمد انا اسفه   لتعمل مثله عندما قدم لها خاتم للزواج  .... تقبل تتجوزني 
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
لينظر لها بجمود  ويجعلها تقف 
لتتكلم بسرعه ...  انا اسفه  عارفه اني غلطت وجرحتك بس انا 
محمد ... ششششش 
كل ذالك تحت نظرات جميع من في المطار حيث توقف الجميع ليشاهدوا ماذا يحدث 
 ليتابع بابتسامه ... مش انتي الي مفروض تعملي كدا   ليجلس علي رجل ونص ويقدم لها الخاتم   .... تقبلي تكوني مراتي وام عيالي 
لتهز رائسها بفرحه  ليقف بسعاده  ويقوم بتدويخها ويصرخ  .... واخيرررا هتبقي مراتي 
لتتعالي ضحكاتهم   ويصفق كل ما في المطار  ومن منهم كان يصفر  
فتنكسف برائه وتجعل محمد ينزلها
عشقت البرائه بقلم اماني المغربي
 زياد بتذمر.... والله كد كتير يعني  اكون انا الي خاطب الاول وهو يتجوز قبلي 
ليضحك عليه الجميع ويقول يوسف .... اصلك عبيط   شوف وتعلم ي باشا  
لياخذ يد هند ويجري 
هند بضحك ... هتعمل اي ي مجنون 
يوسف يمسك الميكروفون ويتحدث ..... احب  ابارك للعريس للعروسه واقول لهم الليله مش هتكون لليتكوا  لوحدكوا   
لينظر له الجميع بستغراب  
ليكمل يوسف ... بعد اذن حضرتك ي عمي انا طالب اتجوز بنتك وحالا  
لتهز هند رائسه بعدم تصديق من ذالك المجنون 
احمد ... اي رائيك ي جميل نعمل ذيهم 
لتهز هنا بفرحه رائسه وتقول موفقه 
يوسف ... هما احسن مني في اي والله  تعالي نعمل ذيهم 
لتضحك زينه وتذهب معه 
ليقوم المأ ذون بكتب كتاب الاربعه 

تمت.

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-