القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الفصل الثامن 8 بقلم آية علي

 رواية من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الفصل الثامن 8 بقلم آية علي

رواية من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الجزء الثامن 

رواية من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الفصل الثامن 8 بقلم آية علي


رواية من حفر حفرة لأخيه وقع فيها البارت الثامن 




من حفر حفرة لأخيه وقع فيها

الحلقة الثامنة

هبة جابت الصور في فونها وجت عند صور هدي اللي كانت معاها سيلفي وقصت صورها لوحدها وفكرت تقول لأسامه بس رجعت في كلامها لأنها مفهماه إنها أعز صحباتها وعلشان كمان مايبقاش عارف إنها مجبورة علي كده ويبقي فاكر إنها مشتركة مع هبة برضاها نزلت علي سنترال وطلعت الصور للي في السنترال بس كانت منتقبة علشان مايبقاش سهل إن حد يعرفها وطلبت منه. إنو يركبها علي أشكال مش لطيفة وغير محترمة خالص وكلمت حازم حبيب هدي وبعتتلو الصور عالفيس والواتس طبعا حازم أول ماشافهم انصدم وكلم هدي وبعتهم ليها فيس وواتس هدي فهمت علي طول إنها خطة هبة حاولت تشرحله الموقف بس حازم ماادهاش فرصة وبهدلها وجرحها بكلام كتيير وعملها بلوووك من كلو وقطع علاقته بيها نهائيا انهارت من البكاء وكلمت هبة تلومها هبة بشماتة شوفتي بقي أن أنا أقدر أعمل أي حاجة اهو سابك وخلع هدي حقيقي أنتي اسوء منك مافيش وأنا عند موقفي ومش هسمع كلامك برده عملتي اللي انتي عاوزاه اشبعي بيه وحازم في ستين الف داهيه هبة يعني أنتي ولاهمك هدي أيوة مش هاممني وخليلك الصور اشبعي بيها أنتي وسي حازم راح لحاله لاأول ولأأخر واحد في الدنيا سلام 😑😑

في المدرسة الحصة الأخيرة خلصت والكل روح وهدي جت مروحة هبة وقفتها وبقوا في الفصل لوحدهم هبة وبعدين معاكي بقي ياست هدي انتي مش خايفة من الفضايح احمدي ربنا إن حازم بس اللي شافهم هخلي أهلك يشوفوهم والناس كلها هدي انتي بني ادمةأنتي احنا فعلا اتصدمنا فيكي أهلي مربيني وعارفيني كويس ومش هيصدقوا الكلام الفارغ ده زي حازم ومهما تعملي ياهبة نجوم السماء أقربلك مش هعمل اللي انتي عاوزاه شوفي حد غيري يعمل كده ياما حاولت ارجعك عن اللي في دماغك وأنتي مصممة لماهتضيعي نفسك قبلنا كلنا هبة بضحكة مستفزة أنا زي الفل اهوة انتي اول الضايعين اهوة ولسه وابقي خلي الست هنا تنفعك ياحلوة هدي خليها حارقة دمك مش عارفة ليه انتي حاطاها في دماغك بدل ماتأذيها اتعلمي منها وابقي حتي ربعها بس هي مين أنتي لازم تموتي ألف مرة علشان حتي تبقي ربعها ولاعمرك هتبقي برده أنتي واحدة القذارة بتجري في دمك بس للأسف عرفت ده متأخر أنتي أفعي وسمك طالنا وانا أولهم هبة الكلام استفزها جدا زعقئت في هدي بصوت عالي وقالتلها اخرسي ياكلبة وصفعتها قلم علي وجهها خبطت في المقعد اللي بيجلس عليه المدرسين للشرح نزلت علي دماغها نزفت وفقدت الوعي هبة اتخضت وخافت وحاولت تفوقها بس هدي لم تستجيب لها بقت محتارة يادي المصيبة السودة اعمل ايه لوحد شافني فضيحتي هتلف المدرسة كلها والبلد مش بعيد تبقي فيهاسجن واضيع أنا همشي وكأنها هي اللي وقعت ونيحي بكرة الصبح نتفاجي بيها عادي ولاكأن شئ حصل وبالفعل مشيت بس لحسن حظ هدي وليها عمر كان مدرس الفيزياء نسي فونه في درج المقعد رجع من الطريق يجيبه كانت هبة مشيت خلاص اتفاجئ بمنظر هدي حاول كتيير يفوقها ماعرفش اخدها المستشفي بس كانت حالتها صعبة وفضلت في غيبوبة وفي العناية المركزة ومانعين عنها الزيارة حصلها ارتجاج في المخ المدرس اخد موبيليها وكلم أهلها علشان مايقلقوش عليها ودفع هو حساب المستشفي وعمل كل اللازم دي حالة إنسانية ومن واجبه كمدرس ناحية طالبة عنده زي بنته أو أخته الصغيرة حتي أهلها جم قلقانين عليها هو طمنهم وقص عليها ماحدث ومافعل معها بس مش عارف حاجة ولاهما عارفين حاجة وهي طبعا السر كله معاها بس هي في غيبوبة ياعالم هتفوق منها أمتي وحالتها هتستقر ولالا 👌👌👌

هبة روحت بيتها كلمت أسامه وحكت ليه علي كل حاجة اسامه يابنت المجنونة ليه كده بس هبة اهو اللي حصل بقي قالها طب خلاص اعتبري نفسك ماتعرفيش أي حاجة هبة أنا مش عاوزة اروح بكرة أسامه أنتي هبلة لا روحي طبعا حتي علشان ماتثبيتيش علي نفسك التهمة روحي ولاكانك تعرفي شئ واعملي نفسك متفاجئة باللي شوفتيه قدامك هبة يعني اعمل كده أسامه أيوة كده وكده هبة طيب اللي تشوفه صحيح خلصت الصور أسامه لا ولله لسه مش فاضي هبة إزاي بقي ده أنا سبتك يومين أسامه مابقاش فيه وقت أحسن هدي ماأعرفش هتعمل ايه خلص في اقرب وقت أسامه عنيا حاضر يلا تصبحي علي خير هبة وأنت من أهله سلام 😐😐😐😐

اهل هدي لماجالهم الخبر انصدموا وجريوا كلهم عالمستشفي وبقي يحاولوا يستفسروا عن اللي حصل بس مافيش حد عارف حاجة غير هدي وهي لاحول لها ولاقوة أهلها حزانا عليها وأمها عمالة ياحبيبتي يابنتي مين اللي عمل فيكي كده وليه ومن ايه اصلا ياااارب 🤲تقومي بالسلامة ياقلب امك أبوها ماتخافيش ياأم هدي هتبقي كويسة سيبيها بس على ربنا ولماتفوق وتبقي كويسة نبقي نعرف منها كل حاجة بس الأهم حالتها الصحية وتقوملنا بالسلامة دي بنتنا الوحيدة اللي طلعنا بيها من الدنيا ومالناش غيرها 🤲🤲🤲🤲🤲🤲⁦🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲

تاني يوم الصبح في المدرسة الكل داخل الفصل اتفاجئوا بمنظر الدم اللي مغرق المقعد والأرض خافوا وقالوا للمدرسين بس مدرس الفيزياء ماكانش موجود لأنها ماكانتش ميعاد حصته البنات خافت وهبةفي نفسها راحت فين البت دي وايه اللي حصل ومين لحقئها والكل كان مشي والمدرسة فاضية يلا ياخبر بفلوس كمان شوية يبقي ببلاش و علشان ماتظهرشئ اي شئ عملت نفسها خايفة وقال ايه أغمي عليها البنات لحقوها وحاولوا يفوقوها ونزلوها الزائرة الصحية قالت مافيهاش حاجة دي بتدلع هبة بدموع التماسيح ولله مابدلع المنظر صعب أوي البنات بينهم وبين بعضهم ولله دلع اومال احنا ماعملناش كده ليه مااحنا خوفنا زينا زيك وبني ادمين برده بس نعمل ايه بقي بنت تالتة معلشي قلبها رهيف وبنت رابعة قلبها قلب خساية واحنا قلوبنا حجر هما اصلا مش بيحبوها ولابيرتاحوا ليها من أفعالها وتصرفاتها وكل شئ سي فيها حتي المدرسين وبقت هبة تريقة البنات بس هي تبص ليهم البصة كأنهاولاشاغلها علي راي المثل عينها تندب فيها رصاصة الكل لاحظ غياب هدي كان مدرس الفيزياء جت ميعاد حصته ودخل وقص لهم كل ماحدث وطلب منهم يزورها بس كمان كام يوم لأن الزيارة ممنوعة عنها هنا زعلت والكل زعل هدي بنت محبوبة من كل صحابها جدا عدا اليوم الدراسي وخلص هبة حمدت ربنا إن هدي حصلها كده علشان تقدر تنفذ خطتها وماحدش يكشفها ماتعرفش ايه مستنيها المصيبة الأكبر والأكبر وهتكون من مين كمان وياترا هيحصل ايه 🤔🤔🤔🤔🤔

هتعرف الحلقة اللي جاية


يُتبع ..

reaction:

تعليقات