القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مطلوب عريس صعيدي الفصل 10 و 11 بقلم زهرة الهضاب

         

 رواية مطلوب عريس صعيدي الجزء العاشر



رواية مطلوب عريس صعيدي البارت العاشر


نهض من مكانه وهو يجز على اسنانه بغضب شديد وفي ثانية احتضنت جهنم عيناه ليصبح لونها احمر دامي عروق وجهه و يديه بارزة وملامحه مظلمة ومخيفة بشدة كانه يرغب في قتل احدهم اقترب منها بسرعه جعلتها تخاف وتبتعد لكن الجدران بقلم ايمان وائل كانت حاجز لها امسك ذراعها والصاقها في الجدار وتكلم بصوت مرعب جعل الرعب يتسسلل قلبها
مالك : بتقولي ايه مدمنه
بلعت ريقها وابعدت عيناها عن عينه بخوف كانت ترتجف لتستجمع شجاعتها
مايا :عرفت بقا انك بتصدق اي حاجه تتقال ذي ما صدقت اختك ومسمعتنيش
الاول قبل اما تحكم
مالك :يعني مدمنه كدب ولا حقيقه انطقي
مايا بكذب وبكاء :كدب عشان انته بتصدق اي حاجه وخلاص من غير ما تسمعني الاول وبطلشني من غير ما تعرف الحقيقه طلقني بقا
يدير وجهها اليه وتتقابل العينان
مالك : مش هطلقك وهتفضلي في البيت ده
مايا :مش عايزة ابقا معاك
يخرسه بقبله طويله تعبر عن جوعه وغضبه ويتركها لتتنفس
مايا بخجل:شرير
مالك :هششش سيرة الطلاق متجيش علي لسانك قولتلك قبل كده انتي مسؤاليتي وذي ما عقابتك هعقب بسنت انتوا الاتنين ذي بعض
مايا: مش ذي بعض هي اختك حبيبتك اما انا واحده بتيجي تطلش فيها وتقرب منها تسد رغبتك بس مش اكتر
يرفع يده
تضع يدها علي وجهها لكي لا يضربها لكنها وضع يده ليمسح علي شعرها كطفله صغيره ووالدها
مالك :انتي مراتي وهتفضلي مراتي لاخر حياتي مش رغبه مني لانك اصلا مراتي لاني لو كنت عايز حاجه منك كنت اخدها غصب عنك من غير جواز حته بس انتي غريبه رغم اني لسه ضربك طلعتي تكلميني عادي جدا انتي طيبه اوي بعد كده متعصبنيش فاهمه
مايا :عايزة شكولاته
مالك باستغراب:شكولاته
مايا :اه شكولاته وتجبلي دبدوب كبير كاعتذر منك علي ضربي
مالك :حاضر
مايا :عايزة دلوقتي
مالك : بكرة اما اطلع عشان جي من الشغل تعبان
مايا بحزن ووجه طفولي:طيب بس تجيب بكره
كان ينظر لها بطريقه غريبه
مالك في خاطره :هي عايزة البتاع ده والشكولاته هروح اجبهولها دلوقتي احسن
وفي خاطرها الحمد لله فلت منه بس بسنت دي اما وريتها
تطرق فريده علي الباب ويفتح مالك
فريده : يلا العشا جاهز
مالك : طيب
اما في الاسفل كانت بسنت تجلس فرحه
بسنت:اكيد ضربه احسن
ينزل مالك ويتواجه للخارج
بسنت :رايح فين
يتجاهل مالك كلامها ويخرج
وتنزل مايا بعد١٠دقائق اثناء دخول مالك
فريده :روحت فين يا بني
ينظر مالك لمايا ويعطيها حقيبه كبيره مليئه بالشكولاته ودبدوب كبير
مايا بفرح وتقفز علي الارض
مايا بفرح :دا ليه انا
ينظر لها باستغراب كبير هلالت لاجل شئ بسيط منه
مالك :انتي مبسوطه
مايا بابتسامه ساحرة:هطير من الفرحه كان نفسي فيه اوي شكرا يا مالك تعبتك معايا شكرا بجد لا شكرا اوي اوي
ظل واقفا من الدهشه ينظر لتلك الصغيره امامه وكانت هناك اعين مشتعله من الغضب والغيره
بسنت :الله الله جايبله دبدوب وشكولاته بدل ما تموته
التفت لها مالك
مالك بحده وغضب: اخرسي خالص بعد كل ده تكدبي عليا وتقوليلي كلام ما حصلش حسابك معايا
بسنت : انته صدقت كلامها ومصدقتش كلامي دنا اختك هي ولاه حاجه دي اخرها تقعد مع اطفال الشوارع بهم ذيه
لينزل علي وجهها صفعه قويه توقعها ارضا
مالك بغضب: الي بتتكلمي عنها دي مراتي وذيها ذيك في البيت ده ومقبلش حد يتكلم عليها كده
كانت مايا تنظر لها وتخرج لسانها لها😛😛😛😛
فريده : بسنت اعتذري لمرات اخوكي
مايا بخبث؛لا محصلش حاجه عادي هي ذي اختي
بسنت :مايشرفنيش اني وحده ذيك تقولي ذي اخوته
مالك بغضب:اخرسي خالص
مايا :ولا انا برده مالك هيبقا اخويه وعيلتي الوحيده😛😛
نظر لها نظرة حاده اخرستها
مالك :انتوا الاتنين تتصالحوا ودلوقتي
فريده : يلا يا بنات
مايا في خاطرها لو صالحتها دلوقتي هكسب احترام الكل وهي الي هتبقا غلطانه وعشان اللعبه الي بلعبها اعمل اي حاجه😬
تقترب مايا من بسنت
مايا :خدي دبدوبي والشكولاته لو عايزة
بسنت بحقد : اه عايزهم
مايا بحزن:خلاص خديهم
مالك بحده :دول بتوعك انتي
مايا ☺:بس هنتصالح لو اخدتهم هي صح يا بوسي
بسنت :اه عايزهم
مالك :سيبهم وهجبلك ذيهم يا بسنت
بسنت :لا انا عايزة دول
مالك بحده :بسنت
فريده :مفيهاش حاجه ابقا هات لمايا غيرهم
مايا :مش مشكله خلاص مش عايزة😊اهم حاجه المشكله انحلت صفي يا لبن
بسنت :حليب يا شطه
فريده :يلا نتعشا
كان مالك ينظر لمايا الواقفه حزينه ومنعت دموعها من النزول بصعوبه
ليقترب ويمسح علي شعرها
مالك :هجبلك غيرهم متزعليش
مايا بابتسامه مزيفه :مش عايزة شكرا
مالك :_هجبلك دبدوب اكبر منه و٤شنط شكولاته
مايا😞:معتش عايزة وشكرا ليك انك عبرتني وجبت من الاول 😮بس انته مش قولت هتجيب بكرة ليه روحت 😮
مالك ببرود :بنا نزلت وخلاص
فريدة:يلا يا ولاد
تناول الجميع الطعام وكانت هناك قلوب حزينه وقلوب اخر ترقص من الفرح
فريده :ايه رأيكم نطلع شويه الجنينه كلنا سوا
بسنت :فكرة حلوة وانته يا مالك
مالك : انا هنام وانتي يا مايا
مايا:_هقعد شويه مع طنط وابقا اطلع
مالك بحده وغيره :برحتك بس الحجاب يتلبس يا حيلتها ولم تنزلي بعد كده تلبسي الحجاب جوا الاوضه برحتك برة الاوضه لا في خدم هنا
مايا :يعني ايه مفيش حريه في البيت حته
فريده:سبها برحتها
مالك بحده :نتكلم فوق لم تطلعي
مايا بزهق :حاضر حاضر
يصعد مالك للغرفه ويتواعد لها
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
وعند مي
مي:بس انته اسمك راجي ولا رابح
راجي :رابح اسمي في الشهاده واسم العيله بتقولي بيه
مي:بس ايه حكايه راجي
راجي:راجي ده واحده عجوزة نادتني بيه قالتلي قبل اما تموت ان الاسم ده هيجبلي سعاده كبيره
مي:اه حلو
راجي:انا لازم اروح لابن عمي بكرة
مي:وانا لازم اسجل في الكليه اكيد هقابل مايا
راجي: اجي وياكي
مي:_لا روح انته عند ولاد عمك
راجي:لو عوزتي حاجه انا رقمي وياكي
مي :تسلم
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
وفي مقر الامن
احمد بسخريه :انته جيت يا عريس
مصطفي:عايز ايه يا احمد بنته عارف من الاول لازمتها ايه الدراما دي
احمد:يا بني عشان محدش يشك اني عارف بس متنساش اني قفشتك برده لما كنا في المعسكر
فلاش
مصطفي:نعم ياسمين اتعدلي بدل نا اعدلك
ياسمين :متقدرش وابعد عني
مصطفي:ماشي لما اجيلك والله لوريكي
اغلق مصطفي الخط وكان احمد يقف خلفها
احمد :ياسمين بنت عمي صح
مصطفي :ايوة
احمد:عايز منها ايه
مصطفي: اتجوزها
بااك
احمد :بس متوقعتش انك تخطفها
مصطفي:بس انته ممثل حلو برده بس كلامي ليك كان حقيقه انته بعت اختك ولمين لمالك
احمد بحزن:يعني اسيبها تضيع ده لمصلحتها
مصطفي:احمد انته متعرفش مالك هو ابن خالتي اه بس طبعه زفت لما بيحب او يتعلق بحاجه استحاله يسبها او لو الحاجه دي كان هيخسرها ممكن يقتلها وقاسي اوي وبيكره الكدب اوي
احمد : ربنا يستر علي مايا
مصطفي :سألت عليها
احمد ؛لسه هروح اودي ورح الكليه لمالك
مصطفي:بتروح تشوفها هي
احمد :ممنوع مالك قالي ممنوع اشوفها ولا كلمها
مصطفي:ليه
احمد:معرفش وهي وحشتني اوي ونفسي اسمع صوتها
مصطفي:انته الي بعتها تستاهل
احمد:هشوفها برده


الفصل الحادى عشر 11


🍂🍂🍂🍂🍂🍂
تصعد مايا لاعلي وتفتح الباب والنور لتفزع عندما تجدها واقف امامها
مايا بفزع :بسم الله الرحمن الرحيم خضتني
مالك :كل ده وقت تحت
مايا : الجنينه حلوة بالليل
مالك بحده :بقولك ايه الي عملتيه تحت ميتكررش
مايا :عملت ايه
مالك بحده وغضب ويجز علي اسنانه :تنزلي من غير حجاب ونتكلم في موضوع وامي تتداخل هقتلك فاهمه اي حاجه تبقا بنا محدش يعرفها حته امي فاهمه تطلعي بره الاوضه من غير حجاب هيبقا يومك اسود اديكي او اجبلك حاجه دي بتبقا هديه متفرطيش فيها تضحكي مع حد لا ترفعي صوتك لا تطلعي لسانك لحد لا عينك تبص لغيري هقتلك واشرب من دمك اي حد يقولك تعالي نروح حته او نطلع لا مفيش طلوع غير معايا او الاذن مني بس هتلعبي بديلك معايا هكرهك في اليوم الي جيتي فيه علي الدنيا وهتشوفي وش عمر ما حد شافه تكدبي عليا مش هرحمك انا بكره الكدب فاهمه اي حاجه تعمليها بره هتوصلي وهتجيلي لم تيجي من الكليه اعرف كنت مع مين وعملتي ايه
مايا :دا سجن
مالك :ايوة سجن وانا السجان
مايا : مبحبش كده
مالك:عنك ما حبيتي انا بحب كده وانتي مراتي يعني ملكي بس واعملي حسابك جوازنا هيتم مش هسيبك كتير انا سيبك كده لحد اما تتأقلمي عليا بس انا هكمل الجوازة
مايا بصدمه :بتهزر صح
مالك:لا دا حقي واحنا متجوزين شرعي بس هيبقا برضاكي مش غصب عنك كليتك هتروحيها. ومن البيت للكليه ومن الكليه للبيت راحه مع اصحابي يا مالك الكلمه دي ما سمعهاش تأخير عن ١الظهر ممنوع
مايا :افرض المحاضرة وقت متأخر
مالك :مش هتحضري المحاضره فاهمه يا مايا ده اتفقا بينا كلمه بقلم ايمان وائل واحده في الاتفاق ده متنفذتش هتشوفي حاجه مش هتعجبك
مايا : ماشي
مالك : ملكه المشاكل هشوف هتعملي ايه وده تليفون بخط مشفر عليه رقمي ورقم امي وبسنت بس حولتي تضيفي رقم مش هينضاف غير لما تجيبي الرقم واعرف مين دي والتليفون مش بيفتح نت
مايا :هقولك علي حل مفيش كليه احسن
مالك :احسن برده ولم تروحي متكلميش حد متصحبيش حد
مايا :خلصت اوامر
مالك :ايوة
مايا : دي ايه المعامله الميري دي
مالك :عجبك ولا مش عجبك هتنفذي كده وامسكي دول هتروحي مع بسنت بكرة وماما تشتري لبس عشان الكليه او اقولك انا الي هروح معاكي عشان انتي ذوقك زباله
مايا :حاجه تاني يا سجان
مالك : كفايه كده دلوقتي عايز اقولك علي حاجه انا صعيدي بقلم ايمان وائل ومش هقبل غلط وصحيح هوضحالك حاجه بسنت بتغير منك
مايا :بتغير
مالك :انا الي مربيه ومدلعه انا ليه الاب واخ فهي بتغير منك
مايا بسخريه :تيجي تشوف الاوامر دي
مالك بحده :اخرسي ونامي ومش هنام علي الكنبه هنام جمبك علي السرير
مايا بخوف :لا مش متعوده حد ينام جمبي
مالك :متخفيش مش هقرب جبانه بس بقولك انتي كنتي في امريكا
مايا :اه
مالك :وجيتي امته وكان معاكي بنات مصريه
مايا :من شهرين اه سبعه
مالك : كانت فيهم واحده باين انه مدمنه
مايا بتوتر:معرفش
مالك :مالك مش علي بعضك
مايا:قولتلك مبحبش الكلمه دي ولا المخدرات
مالك : اه
مايا :بس بتسأل ليه
مالك :مفيش هقولك بعدين نامي
🍂🍂🍂🍂🍂🍁🍁🍁🍁🍁🍁
وعند هاجر يدق احدهم الباب لتفتح هاجر وتصدم
هاجر:الباشا
فهد : مفيش ادخل ولا فضل
هاجر: انته لو مشألتكش الارض اشيلك فوق رأسي يا باشا
فهد :تاني باشا اسمي فهد فهد يا ناس
اقفلي الباب
تغلق هاجر الباب
هاجر:ايه ده يا باشا
فهد:اكل صحي العيال نأكل سوا علي اما افرد البتاعه دي
هاجر:وتتعب نفسك ليه خادمتك موجوده
فهد :كده هزعل منك اسمك هاجر مش خادمه روحي صحي بقلم ايمان وائل العيال يلا
تذهب هاجر وتيقظ الاطفال
فهد :وحشتوني يا عيال واللهي
شهد :الباشا
فهد :اصوت واجيب ناس تصوت اسمي فهد فهد يا بشر
يضحك الجميع
فهد :يلا نأكل عشان امشي عشان محدش يشك ومتأخرش
هاجر :هتروح تاني
فهد: اكيد ده شغلي
هاجر:ربنا يعينك
فهد :هاجر هو انا ممكن اطلب منك حاجه
هاجر:انته طلباتك اوامر
فهد :ممكن لو جرلي حاجه تبقي تفتكرني بدعوه او حته تقرأي الفاتحه ليا
وضعت يدها علي صدرها وشهقت
هاجر:بعد الشر عليك ان شاله الي يكرهك دنا اضحي بروحي عشانك
فهد :بعد الشر عليكي انتي لسه صغيره عيشي حياتك وافرحي
في خاطرها افرح من غيرك اذاي دا انته الي مدي لحياتي طعم
وفي خاطره ربنا يوفقك ويحميكي هتوحشيني اوي
هاجر:مالك يا باشا
فهد :مفيش كلي وخلي ده معاكي
هاجر:ايه ده
فهد :توكيل بحاجتي كلها وحسابي في البنك
هاجر: ليه
فهد:عشان معنديش حد ونفسي افتح ميتم بس احتمال مقدرش خدي دول لو حصلي حاجه اعمليه انتي وخلي بالك من العيال دول وادعيلي
هاجر ببكاء:باشا مالك
فهد:مليش بس احتياطي وخلي بالك من نفسك وشكرا لانك دخلتي حياتي
الحلقه الجايه بعنوان تضحيه البطل
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق