القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدية في محنة الحلقة التاسعة 9 بقلم أماني عنان

 رواية صعيدية في محنة الحلقة التاسعة 9 بقلم أماني عنان

رواية صعيدية في محنة الجزء التاسع

رواية صعيدية في محنة الحلقة التاسعة 9 بقلم أماني عنان


رواية صعيدية في محنة الفصل التاسع


صفية بتصرخ وروحها بتطلع بصت للسما وكلمت ربنا : عديني منها يارب زي ماعديتني من أوجاع كتيره ، يارب ي جعفر ي ولد خضرة ترجعلي زي الكلب مكسور وباكي تبوس جزمتي ورأس ولدي

بيدخل ابن خالها .. ها فاقت
امها .. لا لساها نايمه بعد صريخ طول الليل ربنا سهل وولدت علي خير طبيعي الدكتور قال صعب الطبيعي بس ماكنش قدامنا غير المستشفي الحكومي وأننا نحاول نولدها طبيعي ،اتعذبت ي قلب امها
ابن خالها .. قلبي معاكي ي صفية
امها .. خليك معاها علي ماروح اعمل لها كوباية حلبة دافيه
ابن خالها .. اكيد

اول مامشيت خالته قعد جانب منها ومسك أيدها براحه وبدأ يتكلم وكأن ماحدش سامعه :
ابن خالها .. الحمد لله انك بخير مع كل صرخه ليكي كانت بتقطع في قلبي وكأني السبب ماعترفتش لكي بحبي ومسكت فيكي فرق السن خلاني اخاف اترفض واخسرك كصاحبه واخت ولما اتقدم الزفت جعفر خطفك بسرعة وفجأة دخلتي في دوامة الغضوبة والحمل ، انا الاحتياطي في حياتك ي صفية
انا الحب اللي مش هيكمل
انا اليد اللي هتسندك من غير ماتبان في الصورة ،انا العيل الصغير اللي حب بت خالته الكبيره وخجلان يصرح لها
تأليف أماني عنان
صفية سمعت الكلام وهي وسط النوم والصحيان بعد دقيقتين فتحت عيونها شافت دموع علي خد صادق ابن خالها بس المها كان اقوي

صفية .. اه نادم علي الدكتور ي صادق تحت بطني قايد نار
صادق جري .. حاضر حالا هيكون عندك
_________________
امينه قاعده في شقتها واتأخرت في النزول حماتها اتصلت بيها الساعة تمانية زي ماكانت متعوده مع صفية فاكره أن بعد سفر ابنها امينه هتخدمها ..
امينه كنسلت بهدوء ونامت .. هي العجوزة المعتقه دي هتقرفني ولا ايه
خضرة .. مافهمتش أنها كنسلت افتكرت الجرس انتهي رنت تاني فردت
امينه .. الو

حماتها .. مانزلتيش ليه ي بتي
لوت بوقها وقالت بتك ي اختي علي الحنيه وانتي عقربه ومش جايلي من وراكي غير الهم ،قبر يلم العفش كله
حماتها .. انتي تعبانه ولا حاجة
امينه .. لا ماتعبناش بس نعسانه ممكن انام ساعة وابقي انزل
حماتها اتكسفت ترفض وقالت لها .. ماشي بس ماتتاخريش عشان عندنا خبيز هعجنه انا علي ماتصحي ..
امينه .. حاضر
الساعة عدت حداشر وأمينه مانزلتش قامت خضرة عجنت وخبزت علي نفسها ولما صحي نوح وشافها اتعصب جدا ،انتي ازاي بتخبزي وحدك فينها مرت ولدك ؟
امه .. نعسانه ونايمه

نوح .. مافيش عندنا الجلع ده ،انا هطلع اخبط عليها
طلع نوح فردت عليه امينه من ورا الباب :
مين ؟
نوح .. انزلي اخبزي مع حماتك مايصحش أكده
امينه .. انت بتعلي صوتك عليا ليه
مابراحه

نوح .. هو تلكيك انجزي امي من طلعت الشمس وهي بتعجن وتخبز لحالها
امينه .. هي اللي عايزا أكده كان ممكن تستني لما اصحي وانا اعجن
نوح .. انتي كمان هتقفي تردي عليا والله انتي لو مرتي ماكنتي قاعدتي فيها

امينه .. أديك قولتها لما ابقي مرتك تبقي تتحكم فيا
نزل نوح دمه بيغلي واعصابه شايطه كلم جعفر فيديو علي طول وحكي له فقال إنه هيكلمها ويعقلها …
لما كلمها جعفر عاندت شويه لكن لما حلف بالطلاق ي تنزل ياتمشي عدت الموقف ونزلت ..
امينه .. انا عايزا اعزل منهم اخوك بيكلمني وحش
جعفر.. مافيش الكلام ده ،انا اتجوزتك علي اساس بيت عيلة وهيفضل بيت عيلة
امينه .. عشان خاطرك كلامك يمشي علي رقبتي
جعفر .. تسلميلي ي ست العاقلين
امينه .. حاف أكده
جعفر .. قصدك ايه ؟

امينه .. مافيش هدية لمرتك حبيبتك ولا حتي مصروف اجيب اي حاجة تلزمني
جعفر .. خدي من امك الحجه
امينه .. كمان حتي دي مع امك !!
كني واحده من الشارع مش مرتك ليا حق عليك
جعفر طيب خلاص هبقي احولك 500اجنيه تجيبي اللي يعجبك
سكتت امينه وهي بتفكر .. ي خربيت اهلك شكلك بخيل ومعفن وهتقعدني تحت رحمة امك تلت اسنين علي ماترجع من سفرك
_________________
جه الدكتور وكتب لها مسكن وطمنهم الحمد لله الام والطفل بصحة كويسه هتسميه ايه ؟
صفية بترفع رأسها للدكتور بتعب وقالت .. سيف أن شاء الله
الدكتور .. عال عال سيف اسم جميل هيكون راجل ربنا يحفظه
امها .. شكرا ي دكتور

الدكتور .. العفو ،تقدروا تمشوا كتبت لك علي غسول استخدميه يومياً والجيل دا لسقف فم الطفل
امها .. تمام انا هجيبهم ي دكتور
صادق .. عنك ي خالتي انا هشتريهم علي ماتجهزوا
امها طبطبت عليه وقالت بحزن .. الله يكرمك ي ا بني ويسترك

جهزوا وخدت كيدة حفيدها وبنتها وطلعت من المستشفي طول الطريق يكلموا الواد ..
سيف حبيبي سامع امك وحاسس بيها
امها .. كي يعني هو لسه مستغرب كان فين وبقي فين ؟
جه صادق بالأدوية ومشيوا عرضت عليه تمنهم رفض وقال : والله ابدا اعتبريهم نقطة سيف
صفية .. شكرا ي واد خالي دا العشم برضو
صادق .. تعيشي ي ام الصغير
صفية .. كلمتي أهل جعفر ي أمه ؟
امها سكتت وبصت لصادق لانه كان واقف وهي بتكلم نوح وقفل ف وشها السكة
الام .. ايوا
صفية .. وقالوا ايه ؟
الام .. هيثبتوه ي صفية ماتقلقيش عمه هيروح بكره يسجله
صفية .. مش بس اكده ويبعت لنا الشهادة عشان نطعم الواد وياخد حقه زيه زي كل عيال البلد
الام .. اه أن شاء الله
الام مش واثقه أنه هيثبته اصلا لكنه مش وقته دي نفسه ولو سمعت خبر وحش ممكن تسخن أو تدخل في صدمة
___________________
نوح قال لامه أن صفية ولدت

امه .. صح جابت ايه ؟
واد
أمه … يبقي احمد علي اسم ابوي الله يرحمه
نوح .. ماشي بكره اروح اثبته
أمه .. شكله ايه
نوح .. وه انتي هتحني من دلوك نسيتي جلعها عليكي وردها في الكلام

لوت بوقها وقالت ابذمتك صفية ولا المكلوبه الجديدة ؟
سكت ودخل علي اوضته وهو بيقول كلام شديد ،مافيش زيارة ولا عقلك يوزك توديهه ماتنسيش أنها رافعه قضيه علي ولدك وبتاخد حقها تالت ومتلت كل شهر
الام … اللي تشوفه صح هعمله
قعدت في الصالة مبسوطة وبتفكر ياتري شكله ايه ، طب ريحته قلبي هيطير ويروح يطل عليه ..
*** ***** ****** ****** ****
ثبت نوح المولود ورجع علي بيته مابعتش حاجة لصفية … تتصرف هي مش واعرة وبترفع قضايا تحلهه
دخلت بعده سمر بهدومها وبتعيط ..
سمر .. شلبي طلقني ي نوح

نوح … بس ماتعيطيش كي ده حصل ؟
سمر .. اتخانقنا خناقه كبيرة واتمسك برأيه أنه مش عايز عيال قولت اله مش عايز عيال ولا ماعدش فيك تجيب عيال ،قطعت الخلف اصلك راح نازل فيا ضرب وطاردني
سمعتهم امينه وهي نازله علي السلم راحت ضحكت هههههه
خضرة .. طالعه من المطبخ في ايه ؟
امينه .. مبروك اقصد يادي الخيبة بتك اطلقت بعد اربع شهور جواز
خضرة .. مش معقول قولي انك اتخانقتي وراجعه
سمر .. لا صدقي اطلقت وجيتك يامه امال هروح فين
خضرة لطمت علي رأسها ، يالهوي يانا ي مرك ي خضرة وحظ عيالك الشين
امينه .. مالحقتيش ي بخيته
نوح .. ماتتكلمي عدل ي مرا انتي ؟!
امينه .. مالكش فيه

نوح .. لا دا انتي ناقصه ربايه ومالكيش قعاد فيها يانا ي انتي في البيت ده
امينه بثقه … يبقي انا اللي هضل ي راجل البيت
نوح طلع شدها من أيدها وعايز يرميها بره ،امه بتشد فيه تحوشه
سيبها يابني كفايه فضايح لحد أكده
نوح .. لازم تغور بوز الفقر دي
سحبت أيده وقالت مش انت اللي تمشيني لازم اسمعها من جوزي

نوح .. بس أكده ،ساهله
اتصل بجعفر فيديو وحكي له كل اللي حصل وكان متابع تصرفات مراته بس بيعدي عشان المشاكل لما اتحط في الاختيار الصعب دا بص علي كل الموجودين وسكت
نوح .. لا ي واد ابوي لازم تقرر وتستحمل نتيجة اختيارك عايز مرتك تبقي ولا اخوك ؟
جعفر ..

لقراءة الجزء العاشر : أضغط هنا 

لا تنسى كتابة تعليق ليصلك اشعار بالحلقات الجديدة.

reaction:

تعليقات