القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدية في محنة الحلقة السابعة 7 بقلم أماني عنان

 رواية صعيدية في محنة الحلقة السابعة 7 بقلم أماني عنان

رواية صعيدية في محنة الجزء السابع 

رواية صعيدية في محنة الحلقة السابعة 7 بقلم أماني عنان


رواية صعيدية في محنة الفصل السابع

#صعيدية_في_محنة
ح السابعة

صفية قامت مفزوعة : ايه ده ازاي تدخل عليا أكده ي فضل .!
فضل .. خشي ي ام رمضان
صفية قعدت علي السرير ورجعت للحيطة وسندت بايدها لورا وبتسأل .. ام رمضان مين ؟
فضل … الداية
صفية .. ليه
فضل .. عشان تنزلي الجنين ماعيزنهوش لازم احرقهم كلياتهم بجاز وسخ دا لو كانوا مهتمين بعيال من أصله
صفية .. بتهزر صح
فضل ..شوفي شغلك ي ام رمضان
صرخت صفية فيهم ووقفت علي السرير .. اياك تقربيلي ي ست انتي انتوا مجانين ولا كفرة عايزين تسقطوني ليه هو اللي في بطني دا مش ابن حلال من زوج وزوجه ازاي تفكروا أكده .. وازاي تتبعيه
ام رمضان .. هو قالي انك موافقه
صفية .. لا ماموفقاش واتفضلي اطلعي بره
فضل .. السكينة سرقاكي وهتندمي جوزك اتجوز غيرك وبيقضي شهر العسل وانتي قافله علي نفسك في اوضة قد العلبة وحامله همه وهم ولده
صفية … انا مايفرقش معايا كل الكلام ده اللي يهمني هو ولدي أمانة ربنا ليا
ام رمضان بتقرب منها ،، زعقت فيها
بعدي عني والله ابلغ عنك قبليه
مسكت أيدها وقالت بحنان … ماتخافيش ي بتي مادام عايزه تحتفظي بجنينك مافيش قوة في الأرض هتوقف قدامك انتي الام اللي حملاه في بطنها وان ضاقت عليكي الدنيا فرحمك لولدك براح
صفية .. تشكري ي خالة
فضل .. هتندمي ي صفية انا بقولك اهه
صفية .. مالكش صالح
فضل .. افتكري انك اللي خرجتيني برا حياتك
صفية .. وافتكر انت كمان انك عايز تغضب ربنا وتقتل روح بتتكون جوا اختك ي خال العيل
شاور بايده بعدم اكتراث وطلع من الاوضة
ام رمضان .. عن اذنك وربنا معاكي حملك تقيل قوووي
صفية .. يارب ادعيلي محتاجه الدعوات الصالحة يمكن ربنا يستجيب
ام رمضان .. أن شاء الله
_____________
جعفر عمال يخرج من اوضة يدخل في التانية ويقول لحماته اللي فضلت قاعدة يوم الصباحية طول النهار … امنور ي حماتي
حماته .. دا نور ربنا ي ولدي
امينه .. اخواتي عاملين ايه ؟
جعفر رد مكان حماته .. هيكونوا عاملين ايه ي بنتي انتي لساكي عروسة ماكملتيش يومين ..!
امها .. وايه فيها حنينه وقلبها علي أهلها
جعفر .. لا ولا حاجة طب استاذن انا بقي
امينه .. علي فين ؟
جعفر .. هنزل عند امي
امينه .. بدري أكده مش تقعد في شقتك سبوع لاول
بص لامها وضحك سبوع اه مابينش
حماته بصت له بطرف عينه وسكتت
تأليف أماني عنان
نزل لامه وكان نوح بره وسمر قاعدة قدام التليفزيون وهو مش واخد باله اتكلم بشويش : مافيش حل يفجر حماتي ونخلص

امه .. هههههه من اولها أكده
جعفر .. مش قوي بس هي باردة شويه قاعدة ومش راضية تنزل
امه .. معلهش يمكن متوحشه بنتها أو صعبان عليها بعدها
جعفر مسك طرف جلابيته وطلع علي الارض من الباب التاني وهو بيشتم .. يظهر أن النسوين كلهم زي بعض عقلهم فسافيسو خالص
سمر بتضحك
كلمتها امها .. انتي هنا ي مضروبة
سمر .. لا دا شبحي
امها .. ماتقومي تتصرفي وتنزلي الوليه دي تكمل قعدتها عندنا لو عايزه تحكي أكده
سمر .. لا ماليش صالح انا يامه خليهم مع بعضيهم
امها .. علي رايك يصطفوا
جعفر ماشي يقطع في ورق الشجر وعمال يفكر .. والله شكلك اتسرعت ي جعفر ولبست في جوازة شينه
ام جموسة وبتها تلاجة ومش مربايه علي الأصول
_______________________
خرجت ام رمضان وفضلت صفية لوحدها حزينة ومهمومه مستغربه من اللي بيحصل لها علي طرف لسانها تسأل ربنا
ليه كدا ي رب وتستغفر قبل ماتنطقها ،فجأة قررت
صفية . انا لازم اخد حقي منهم واطلع عينهم مش ممكن ابقي لقمة طرية ياكلني ابن خضرة ويرميني من بكره هرفع عليه قضية نفقه بحكم اني مرته وحامل منه
وفعلا باعت دبلتها وحلقها وراحت لمحامي معرفه قريب من بيتهم ودار بينهم حوار :

المحامي .. انا مقدر موقفك لكن يؤسفني اقولك معلومة قد تحزنك
صفية .. خير ي أستاذ والله انا ماناقصه
المحامي .. مادام جوزك مش موظف ومش معلوم راتبه فالمحكمة هتحكم لك ب 300 اجنيه بس
صفية .. بس ودول يعملوا ايه في الغلا ده
المحامي وقف من علي مكتبة وبص من الشباك شاف واحد معدي بجموسة وواحد تاني ماسك فاس قال لها .. لو مافيش امل للتفاهم الودي ارجعي للمحاكم
صفية .. مافيش هما ماصدقو زعطوني وجوزوه طوالي وانا راضية 300اجنيه احسن من عينهم
المحامي .. تمام اعمليلي توكيل وان شاء الله خير
صفية .. تشكر ي ا. رائف بس ممكن أسألك سؤال متأخر شويه
رائف .. اتفضلي
صفية … أتعاب حضرتك كام ؟
رائف .. خليها علي الله .
صفية .. لا ابجد عشان اعمل حسابي بس
رائف .. ماتقلقيش انا مش عايز حاجة اعتبريها خدمة إنسانية
صفية .. ربنا يكرمك والله الناس الخيرة اللي زي حضرتك كدا اللي بتصبر الواحد علي مصايبه ويقول لسه في رحمة في قلوب بعض الخلق ..
رائف .. توكلي الله ولو في اي جديد هبعتلك فورا
صفية .. ان شالله تعيش
______________
بعد مانزلت ام أمينة عدت علي حماتها واختها سمر في الصالة رمت عليهم السلام ومشيت …
ام أمينة .. تصبحوا علي خير
خضرة .. ماتبيتي معانا الليلة
بصت لها من فوق لتحت ومشيت
سمر .. هي مالها دي !!
خضرة … كبري مخك ماتجبيش سيرة لاخوكي ماتعكريش فرحته
سمر .. واكله ناسها دي كنها قرفانه منينا
امها .. يمكن ماسمعتش
سمر .. ماسمعتش كي ي ام جعفر دي عينها في عينك وانتي بتتحدتي
امها .. انسي وتعالي نشوف المسلسل اهو احسن من الاشكال دي
سمر .. هههههه ع قولك
دخل جعفر بردان من الباب اللي ناحية الأرض وبيسال :
ها حماتي نزلت
امه .. ايوا
طلع جري علي فوق
سمر بتضحك والله لتوريه النجوم في عز الضهر شايفه ولدك مدلوق عليها كيف
امها .. بيهزر امعانا
سمر .. والنبي انتي طيبة وعندك لكل حاجة حل ..
دخل نوح من برا مبسوط :
سمر . خير مالك ي ولد ابوي
نوح .. ابسطي جاكي عريس
.سمر… لوووووولي
نوح .. مش لما تعرفيه الاول
امهم بتضرب كف بكف وتقول وهو بتهز رأسها .. ي خيبتك في ولادك ي خضرة هيموتوا علي الجواز وبعد شهرين يتطلقوا
سمر كشرت شاور لها نوح وقال .. سيبك منها تعالي بصي عليه من الشباك شلبي صاحبي
سمر .. وه الاقرع ..!
نوح .. ههههه هز رأسه وهو بيضحك ايوا قولتي ايه
سمر .. تنحت وقالت والله كنه عقاب ربنا في الدنيا ليا
تأليف أماني عنان
شلبي مستني تحت البيت وهو ماسك منديل وبيمسح قورته ومقدمة شعره …
سمر بتريقه .. المنديل سايح في صحرا مش عارف الفرق بين قورته ورأسه 😂😂
_____________
همام بعد ماخلص ورديته بدري نص ساعة كان قوي وبيشيل كتير راح يفتح فيس وبعت لفوزية علي الفيس بوك :
همام .. بتحبيني ؟
فوزية .. خلصت شغل
همام .. ردي عليا وبلاش جو رد السؤال بسؤوال
فوزية .. اصلك غريب ماكيد بحبك امال اتجوزتك ليه وخلفت منك كمان
همام .. يعني لو مت هتتجوزي غيري ولا لا؟
فوزية بضحك .. طبعا ودي عايزا سؤال اشمعنا انتوا ي رجاله مابتربعنوش حتي وتتجوزوا بحجة العيال والونس ..!
همام بزعل .. أكده ،طب مش جاي
فوزية .. لا لا خلاص ماتخافش أن شاء الله أن هموت قبليك بس انت شيل الافكار دي من راسك
همام .. ماشي العيال بيعملوا ايه ؟
فوزية .. سعد بيكتب الواجب وبتك بتسرح للعروسة اللي جبتها لها امبارح
همام بيبتسم .. مبسوطة بيها ، حبيبتي ان شاء الله اعيش واشوفها هي عروسة واسلمها لعريسها بيدي
فوزية .. أن شاء الله ،بالا مستنينك
***** ***** ***** ****** ****
حل الليل في المصنع والعمال بتغير هدومها بعد الشغل المتعب طول اليوم كله لبس وراح علي الاتوبيس
السواق .. يالا نتوكل علي الله
قام واحد جانبه كرسي فاضي وقال .. لا لسه همام ماجاش
السوق .. مش المفروض متفقين كله يكون في الاتوبيس الساعة 12
العامل .. عمره ماعملها
عامل 2 .. يمكن في الحمام والحالة متعسرة معاه
هههههههه
السواق انزل شوفه المصنع بعيد عن المعمور وصعب يلاقي مواصله لو سبناه هنا
العامل .. حاضر حتي دا صعيدي يعني مايعرفش الطرق زين
عامل 2 .. كنك فيومي مانت بلدياته
وقف العامل الأول وغضب .. ماقصدش حاجة شينه انا بقول أنه غريب وأولي بالاهتمام
السواق .. فضوها سيرة وانزل يالا
راح العامل يدور علي همام في الحمام مالقهوش رجع اوضة تغيير الهدوم واول مافتح الباب زعق .. الحقوني ي ناس ، الحقني ي ريس

يتبع

لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا 
reaction:

تعليقات