القائمة الرئيسية

الصفحات

نوفيلا حياة الروح الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة محمد

 نوفيلا حياة الروح الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة محمد

نوفيلا حياة الروح الجزء الخامس 

نوفيلا حياة الروح الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة محمد


نوفيلا حياة الروح الفصل الخامس


الدنيا بتمشي ومبتقفش علي حد، وهتتفاجئ ان اللي كنت متقدرش تعيش من غيره هتعيش احسن من بعده وهتعرف ان في ناس مش غاليه ولا حاجه انت بس الي بتبالغ في تقديرك ليهم، وهتعرف ان في ناس خسارتهم مكسب ليك مش خساره،اعرف قيمه نفسك وحب نفسك اولآ متجيش علي نفسك ابدا.❤️

____________________________________

٥_موعد مع النهايه 🍁❤️

:هتفضلي تعيطي كده كتير؟!

كانت تلك كلمات جميله وهيا تنظر إلى روح الجالسه بالشرفه تنظر إلى ذاك القمر المنير تدمع عينيها بحزن على حالها فلم تكن تعلم بأن الحب مؤذي هكذا اسبوع مرا دون رؤيته تشعر بروحها تحترق، قلبها يشتعل ألم، عينيها تشتكي من كثره الدموع

جميله بحزن على صديقتها:طب ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه دلوقتي طيب
روح بحزن :زعلانه على نفسي زعلانه على اني اول مه جربت فيها احب اتسابت انا زعلانه اووي يا جميله على نفسي زعلانه من قلبي اللي حب واحد وسابه زعلانه من نفسي اللي بتسألني اسئله كتير وانا مش قادره اجاوب عليها
جميله بحب وحنان :يا قلبي ساعات اختيارتنا بتكون غلط
روح بدموع:بس عينيه كانت بتقول انه بيحبني يا جميله عينيه وعدتني انه يفضل جنبي
جميله بحنان:بس هو ما وعدكيش يا روح بتوجعي في نفسك ليه بقى بقالك اسبوع مروحتيش المستشفى عمر عادل جالك مرتين ومشيتيه
روح بدموع:انا قلبي واجعني اووي يا جميله ياريتني ما حبيته ولا قابلته

____________________________________

أنه التاسع من ديسمبر كم يتألم قلبها هيا أحبته حب صادق خالص بلا أي شوائب وكما عهدنا الحب فالحب بلا كرامه، تقسم انه لو عاد إليها لتلقي نفسها بين يديه يكفي أن تتخلص من ألم روحها يكفي أن يزول ألم قلبها جلست بحديقه عامه تنظر للجميع من حولها بحزن وألم دفين لو كان الحب مؤلم بتلك الطريقة فتبا لذلك الحب بحق اقتربت سيدة بعقدها الخامس وجلست إلى جانبها لتبتسم لها روح بهدوء

:للدرجه دي زعلانه؟!
_ومين قال اني زعلانه يا أمي
:محدش قال يا بنتي بس عينيكي والسواد اللي تحتيها، دموعك اللي نازله وانتي مش داريه بيها، انتي مش شايفه نفسك مطفيه ازاي يا بنتي
_قلبي واجعني اووي يا أمي طول عمري بحلم اني احب واتحب ويوم ما احب يوم ما قلبي يختار من بين الناس كلها ويدق يسبني ويمشي
:الدنيا مبتقفش على حد يا بنتي
_عارفه بس انا موجوعه اووي مش قادره أنسى نظره عينيه ليا كأنه بيوعدني كنت بحس انه بيحبني زي ما انا بحبه انا اللي علقت نفسي بأوهام ومليت نفسي بفراغات والحب اللي كنت بقول عليه أجمل شعور طلع اسوء شعور ممكن يأذي الإنسان
:بصي يا بنتي خديها يا حبيبتي نصيحه من ست كبيره زيي انتي عمرك شوفتي حد بيموت عشان حد سابه؟!
_لا
:محدش بيموت على حد سابه يا بنتي الحياه لسه قدامك طويله هتحبي وتتحبي وتتجوزي وتفتكري ايام ما كنتي بتعيطي عليه هتضحكي قلبك هيوجعك بس صدقيني الايام هدويه

صمت...... صمت......... الصمت هو سيد الموقف نهضت وكلمات تلك العجوز تتردد بداخلها

____________________________________

دلفت إلى منزلها بحزن لتقابلها جميله وتقوم بجذبها وادخلها إلى أحد الغرف

روح بتعب:عايزه مني ايه يا جميله؟!
جميله وهيا تناولها احد الفساتين:خدي البسي ده في حفله في المستشفى ولازم نروحها.
روح بتنهيده: لو ليا خاطر عندك بلاش يا جميله
جميله بحزن مصطنع:خلاص يا ستي براحتك

راقبتها وهيا تهم للخروج هيا على علم بتصنع جميله للحزن ولكن ما بليد حيله

روح بتنهيده حسبي الله ونعم الوكيل هقوم أليس وامري لله

جذبت الفستان التي اعطته لها جميله ونهضت لأرتدائه كان فستان باللون النبيتي يتخصره حزام اسود بأكمام طويله به لمعه سوداء خفيفه طويل ينزل بضيق من الخصر ثم بعددت طبقات من الشيفون قامت بترك العنان لخصلاتها فتتدلل خلفها وتشبيتها بمشبك اسود لمسه خفيه من الروج النبيتي وكحل اسود أضاف لها جمال كالحوريات

جميله بتصفير:ياسيدي يا سيدي علي الحلو لما يتزوق
روح بأبتسامه:يلا يا بكااشه

هبطا إلى الأسفل لتجد سياره سوداء بأنتظارهم اقتربتا منها وملامح روح توحي بالأستغراب استقلتا السياره لتشعر بدقات قلبها تتسارع

____________________________________

وصلا إلى المشفى الذي كانت تتزين من الخارج بالألوان الفضيه والطرقه التي تؤدي إلى المشفى مليئه بالعديد من الورود النرجس الياسمين وغيرها الكثير.... هبطت من السياره وهيا تنظر من حولها بدهشه اي حفل ضخم أقيم بالمشفي تقدما من بوابه المشفى لتدفعها روح وتدلف للداخل نظرت خلفها فلم تجد جميله فتشعر بدقات قلبها تتسارع دلفت لتجد الجميع ينظر لها فقد دلفت هيا بطلتها المبهره بل الخاطفه الأنفاس تقدم عادل من المنصه الذي زين على يمينها طاولات باللون الذهبي لا تعد وعلى الجانب الآخر كذلك

عادل بهدوء :احب اشكر كل اللي لبوا دعوتي وجم للحفل العظيم ده طبعا الكل بيسأل عن سببه وليه لأول مره مستشفى النور للأمل تعمل حفله بعد ما يقارب ال٣٠ سنه طبعا مكنش ينفع يبقى معانا شريك جديد في المستشفى ومنرحبش بيه بطريقه تليق بيه رحبوا معايا بريان الرضواني

علت صوت سقفات الجميع بالمشفي جحظت عينيها من هول الصدمه نظره حولها لتجد جميله بجانبها تسفق بصوت عال.

صعد على المنصة بحليته الكحليه تحول عينيه بين الأرجاء باحثة عن شخص واحد فقد وهيا روح حياته التي استطاعت تغير حياته لما هو أفضل بل لما هو احسن وقعت عينيه عليا بطلتها الخاطفه للأنظار تصنمت عينيه وهو ينظر إلى من سرقت قلبه وسحرته

ريان بجديه وعينيه لم ترتفع من على روح
:انا ريان الرضواني صاحب أكبر شركه ادويه في مصر مساهمتي اني اكون شريك في المستشفى دي مش صدفه انا اخترت المستشفى دي مخصوص لأني اتعالجت فيها"علت صوت همسات الجميع" اتعالجت فيها بعد ٣ شهور من العذاب والألم على ايد أجمل وارق دكتوره عرفتها"نظر إلى روح التي لم تستوعب ما يحصل بعد" الدكتوره اللي ادتني الأمل أن مفيش يأس مع الحياة مفيش حاجه اسمها استسلام معاها بس في ٣ أسابيع قدرت تعمل اللي متعملش في ٣ شهور وزياده على ده" ارتسمت ابتسامه على ثغره" قدرت تخطف قلبي قدرت انها تشغل حيز تفكيري كله، قدرت تملي قلبي قبل عيني قدرت انها تكون ملكه قلبي

هبط من على المنصه يسير في الطرقات حتى وصل إلى روح التي تجمعت الدموع فورا في عينيها وقف أمامها ينظر لها بحب وعشق ظاهر وهتف بصوت عال

ريان بحب :الأنسانه دي بسرقتها وطيبتها قدرت تخليني احبها قدرت تغير كتير من حياتي قدرت تنسيني اللي حصل من حياتي زمان ودلوقتي وقدام الناس كلها "اخرج من جيبه علبه قطيفه لونها أحمر" قدام الناس كلها تقبلي تتجوزيني وتكوني شريكه حياتي الجايه وتعوضيني عن كل اللي حصل

علت صوت سقفات الجميع بالقاعه لتهبط دموعها بفرحه وقفت أمامه ونظرت إلى عينيه وتحدثت بعتاب

_وتسيبني تاني صح!💜
:كنت مجنون لما سيبت ملاك زيك❤️
_بعدت عني ليه وسيبتني اتعذب💜
:كان لازم اعرف انا بحبك ولا لا❤️
_وعرفت؟!❤️
:عرفت اني مش بس حبيتك انا عشقتك❤️
_ورجعت عشان تقولي كده!💜
:رجعت عشان اترجاكي تكملي معايا اللي باقي❤️
_طب متقولها💜
:هيا ايه؟❤️
_قولها تتجوزيني تاني كده؟💜
:تتجوزيني يا ملاك رحمتي❤️
_افكر❤️

نظر لها وهو يرفع حاجبيه بدهشه لتلقي نفسها بين احضانها ليرفعها إلى مستواه ويدور بها بالقاعه صوت صفير الجميع وسفقاتهم كانت من نصيبهم انزلها أرضا ليمسك بيدها وينظر لعينيها

_مستحيل قلبي يميل ويحن لغيرك، مستحيل قلبي يتمني غيرك 💜
:مكنتش اعرف ان قلبي هيحبك كده ❤️
_مكنتش صدفه كان من الضروري اقابلك عشان اعيش 💜
:بحبك يا ملاكي ❤️
_بحبك يا معذب روحي 💜
:وبينا بعاد ❤️🍁
_لو احنا بعاد 💜🍁
:اكيد راجع ❤️🍁
_ولو بيني وبينك بلاد 💜🍁

وبثمانٍ وعشرينَ حرفاً
من ألِفها إلى يائها :
أنت، بَيتي ، توليبي ، ثَمالَتي ، جَميعي ، حُبي الأوّل ، خَليلي الباقي ، دوائي الأزليّ ، ذُروة فَرحي ، رَونق أيّامي ، زهرتي ، سبحانيّة فِطرتي ، شيبُ المستقبلِ ،صمودي ، ضمادَ جُرحي ، طائري المسجون ، ظرفي الجميل ، عينيَّ ، غصَّتي المحبَّبة ، فاتِني ، قاتِل بالعشقِ ، كُلَّ كُلّي ، لَمعاني ، مُيولي ، نِصفي الآخر ، هُدوئي ، وتيني ، يميني القويّ..🖤

تمت بحمد الله ❤️

reaction:

تعليقات