القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عمل بالموت الحلقة الأخيرة بقلم أماني عنان

رواية عمل بالموت الحلقة الأخيرة بقلم أماني عنان

رواية عمل بالموت الحلقة الأخيرة بقلم أماني عنان
بعد ماعرفت خيانة جوزي ليا نسيت أن اللي معاه دي صاحبتي هي في ستين داهية المهم هو ،جوزي وأبو اولادي فكرت في اخر محاولة فرصة هديها ليه ولنفسي وبعدها لو فشلت همشي من سكات أصل الجواز مش بالعافية واستمراره اصعب كتير من دخوله ،كل راجل وست لسه مكملين لحد النهاردة وقافلين باب بيتهم عليهم ومطمنين أولادهم شافوا كتير ،خلافات وصعوبات بس هما قراروا يواجهوا ويفكروا ف بعض مش يهربوا ويعيشوا لنفسهم وبس ..

انا ريم والنهاردة انا كويسه وصحتي سليمة قاعدة علي بحر اسكندرية زي ماطلبت من احمد وهو مشغول بآسر بيغير له الحفاضة جوا ،اقدر اقوم واساعده بس انا اختارت اسيبه يعيش دور الأم ويحس بتعبها عشان يفتكر لما كان بيرجع من شغله يلاقيني بعيط أو الشقة مقلوبه يقول
ياااه دي كان عندها حق ،، ريم دي بطلة بجد

ولو ماشافش كدا لسه مخططه لحاجات اكتر تبين له
اصلا مين اللي فهمكوا ي بنات اني عشان انول الرضا لازم طول الوقت ادفع ،ادفع من صحتي ووقتي وأكلي وراحتي عشان راجل مابيدفعش غير مصروف البيت ..!
انا غلطت لما شيلت كل حاجة لوحدي وحسسته اني اسد وقد مسؤولية البيت والأولاد وطلباته اللي مابتخلصش وهو ماعندهوش غير شغله +أصحابه+القهوة
كل الرجالة كدا حياتهم بعد الجواز مش متغيره عن قبل الجواز عارفين ليه ؟ عشان احنا بنشيل سوء كنتي زوجه او ام

والبيه يطلع أناني ومش شايف غير نفسه يعني لو أمه تعبت يبدا يقلب وشه ويقول لها ف ألفاظ وحشه أما لو مراته تعبت بقي فدي النكبة ،النكد كله ولبس الشبشب في خلقته زي المتطلقة بالظبط 😀😀 اه والله الراجل له وش مقلوب اعوذ بالله منه انا شوفته من احمد كتير وكنت بصالح واعدي لكن لا كفاية سمعت صوته جاي
احمد .. ريمو بتفكري ف ايه ؟
ريم .. مستنياك عشان نتكلم

احمد .. أسر هلكني ايه الشقاوة دي ،، امال فين ادم ؟
ريم .. قدامي اهو بيلعب بالعجلة
احمد .. طيب ماتقومي تعملي لنا حاجة نشربها
ريم .. تعبانه ي احمد ومش قادره اقف ع رجلي
وشه اتغير طبعا واتعصب ازاي الإنسان الآلي لازم يشتغل ويفضل يخدم طول الوقت
ريم .. ايه ي حبيبي ماتعودتش علي الرفض مش كدا ، كل طلباتك كانت مجابه وفي النهاية ايه اللي حصل ؟؟
احمد قلق .. قصدك ايه

ريم .. قبل ماتكلم خد شوف الفيديو دا
مد أيده وهو ملهوف يعرف في ايه وليه طريقة مراته متغيره كدا شاف بنت واقفه في مطبخ ولما قرب
ايه دا ،دا مطبخنا
ريم .. ودي صاحبة عمري بتحطلي حبوب هلوسه في العصير !!
احمد .. مش معقول
ريم .. ليه مش معقول لحقت تحبها زي ماحبتني
وقف وساب التليفون من أيده
ريم .. اقعد ياحمد اسمعني للآخر ولو ليك راي تاني ومقرر تكمل معاها صدقني مش همنعك
احمد .. هاتي من الاخر

ريم .. تمام احنا بينا اولاد وخراب البيت مش سهل عشان نعمله ونهد حياتنا اللي تعبنا فيها ايناس طايشه ومريضة نفسياً أهلها سابوها لوحدها مع جدها ولما مات ماحدش اهتم بيها اكيد غارت مننا ومن اولادنا وحبنا فقررت تفرق بيننا ،هي مش بتحبك قد ما بتحب نفسها وعايزا تعمل أسرة زينا ..و

احمد بعصبية .. انا اتفقت مع ايناس ع كل حاجة
سابها ودخل جوا ،،

احمد فكر شويه وفضل يبص لابنه وهو بيلعب في سريره وسأل نفسه .. أما مراتي تقولي لازم نحافظ ع بيتنا يبقي دا دليل حب وبقائها عليا وأنها ممكن تعمل اي حاجة عشاني ،انا غلطت اني عاملتها بقسوة
رجع بسرعة لها وللاسف ماكانتش موجودة ، بص علي آدم لقي العجلة بس والولد مش موجود فكر أنهم انقسموا خلاص والنهاية هنا كل واحد من طريق ومعاه طفل ...
بقلمي أماني عنان
فضل ينادي ويجري علي الشط ، ريم ي رييييم انتي فين ؟ تعالي أنا موافق نتكلم
طب اقولك .. انا غلطان كنت بدور ع اهتمامك انتي بيا والله مش عايز ايناس ولا زفت
بص لقي ايناس ف وشه

***********
رجعت رابحه البلد بعد مافكت العمل وشغلت قرآن حست انها طاهرة اوي من جوا وكأن حد مسح قلبها من كل شك وحقد ع نصيبها وقسمتها في الدنيا ..

حماتها لسه مش طبيعية فقالت .. كل الحموات كدا حتي لو جوزت ابنها واحده غيري كانت هتغير وتخلق مشاكل العيب فيهم مش فينا فأنا هاخدها ع قد عقلها وخلاص عملت لكل البيت رز بلبن واكلتهم
سلفتها .. دا واجب عليا
رابحه .. ليه ؟
سلفتها .. عشان دا بيتوزع في السبوع وكدا
وش رابحه احمر وردت ... يمكن بشرة خير
سلفتها .. اه طبعا ليه لا الامل في الله كبير
دخلت اوضتها زعلانه وفجأة اتصل بيها جاد وقال لها خبر حلو
جاد .. في دكتور هنا حلو قوي هبعتلك تيجي نكشف عنده ونقضي الإجازة هنا
رابحه .. فرحت اووي ،بجد
جاد .. ايوا مش يمكن احنا مابنخلفش بسبب الاشكال اللي تقطع الخميرة من البيت اللي عندك دي
رابحه .. هههههههه

وحصل سافرت فعلا لكن الدكتور قال لهم لازم نعمل حقن مجهري وان شاء الله خير
عملوا العملية في السر من غير ماحد يعرف وكانت فرصة تقعد معاه اول الا شهور حمل ،خدمها بحب وصبر وكان مبسوط جدا أن ربنا كرمه
جاد .. تطلعي من المطار علي بيت امك هي هتهتم بيكي
رابحه .. طب وحماتي
جاد . حماتك عايزا تتخدم مش تخدم بلاش نضحك ع بعض ،دا عشانك ي خايبه
رابحه .. مش هتزعل

جاد .. لا نركز في نفسنا شويه والحمل ولو علي امي انا هفهمها كل حاجة واخليها تبقي تزورك كمان ..
رابحه سافرت ولما وصلت جت لها حماتها بالفاكهه وداخله بالزغاريد قالت في سرها
" صحيح ياولاد اللي يقول لمراته ي هانم يقابلوها علي السلالم واللي يقول لها ي عوره بيلعبوا بيها الكوره "

**********
فريدة بدأت تتعافي واول حاجة فكرت فيها كانت نادر
اتصلت بيه علي طول برغم قسوته وان ابوها قرر يبعتله دهبه وكل واحد راح لحاله ..

فريدة .. الو
نادر .. ساكت ع الخط
فريدة .. رد عليا ، نادر انا فوفه نسيتني
نادر .. مين معايا ؟
فريدة بكت وكملت يمكن يحن ... طيب خلينا نتقابل ونتكلم
نادر ادي التليفون لتاره
تاره .. الو مين معايا
فريدة .. انتي اللي مين ؟
تاره .. انا مراته ي حلوه

قفلت الخط بصدمه ومانطقتش كتمت صرختها اللي استمرت سنة وبعدها عاشت وكملت حياتها لما سمعت أن كل شويه في مشاكل بينه وبين مراته وانه مش مرتاح ..
سواء اتحوز تاره بعمل أو من غير فهو خاين في نظر فريدة ومن الاسرار ماغلق علي نفسه حتي مات مع أصحابه دون أن يكشف ..
_______
احمد اول ماشاف ايناس زقها
انتي ايه اللي جابك هنا !
ايناس .. مش انت اللي قولتلي اجي بعد ماتكون مهدت لمراتك

احمد .. اخرسي مش عايز اشوف وشك ي سهله ي رخيصة
ايناس .. انا ،، الكلام دا ليا انا طب ماتبص لنفسك لما حفيت عشان اكلمك واصبر عليك
احمد .. ذلة شيطان وراحت يالا اتكلي ع الله
ايناس بتمشي بعصبية وهي بتتوعده وفي الموقف دا واقفه ريم وماسكه ايس كريم ف ايد وآدم في الايد التانية
احمد جري عليهم وحضن ادم.. حبيبي
قلب بابا كنتوا فين؟

وقف قدامها وهي مبتسمه لأنها سمعت كل حاجة وقالت .. ادم شبط في الآيس كريم روحت اجيب له
احمد .. طب ماقولتليش ليه ؟ ماتعمليش كدا تاني ولا تخرجي من غير اذني
خدها تحت دراعه ومشي ناحية الشالية هي مذهوله ومش مصدقه ..

احمد عمال يتكلم وريم بتحمد ربنا ف سرها ..
في ناس كتير كدا لازم تختبر بفقد الشئ عشان تعرف قيمته
النهاية ☀️♥

reaction:

تعليقات