رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول

 رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول 

 رواية قصة شتاء كاملة

 رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول - مدونة يوتوبيا


 رواية قصة شتاء الحلقة الأولى بقلم نهلة زغلول



كانت تتمشي تحت الامطار كأنها طفلة صغيرة
سعيدة من الاساس هي لم تنعم بالسعادة في حياتها بسبب رحيل والدتها
وقفت وزفرت الحمد لله أن المكتبة فاتحة
دخلت ياسمين الي المكتبة لكي تبحث عن بعض الروايات الرومانسية والاسطوانات استوقفها صوت شاب بتدوري علي حاجة معينه

 
ياسمين وهي مصدومه من هذا الوسيم الذي امامها انا بدور علي اسطوانة لفيروز اسمها عصفور طال من الشباك

 
اسر تمام بصي هي ممكن تكون مش موجودة بس انا حدورلك عليها
ياسمين ياريت
اسر طيب ماممكن تحميلها علي موبايلك اغنية أو نزليها من اليوتيوب
ياسمين انا بحب الاسطوانات ها لقيت حاجة
اسر للاسف لا بس انا عندي نسخة في البيت ممكن تعدي عليا بكرة اجيبهالك
ياسمين بكسفة لا شكرا مش معقول يعني حاخد منك الأسطوانة بتاعتك
اسر تمام براحتك ان عرضت عليكي مش اكتر عايزة حاجة تاني
ياسمين انا حدور علي روايات اصلا انا حافظة المكتبة من ساعة عم محمد ماكان صاحب المكتبة
اسر تمام وراح أعد مكانه
بعد شوية تمام انا حاخد دول واخد اقلام و الوان واسكتش كمان حسابهم كام

 
اسر ٧٥جنيه
ياسمين للاسف مفيش فكة معايا ٢٠٠
اسر انا معيش فكة خلاص مش مشكلة
هاتيهم بعدين
ياسمين لا طبعا انا حروح افك من برة
اسر تمام ومهمتمش
_____
خرجت ياسمين من المكتبة تبحث عن أي شخص أو اي محل لقت عاصفة في الخارج
ياسمين انا اسفة ملقتش حد فاتح
اسر ماانا قولتلك تقدري تمشي دلؤتي تروحي عشان العاصفة دي لأن في نواة جامدة

 
ياسمين طيب تمام متشكرة اوي وخرجت برة المكتبة وركبت تاكسي
_____
بعد شوية قفل اسر المكتبة وركب ميكروباص وذهب الي البيت
والدته حبيبي انت جيت
اسر لسة واصل انا جعان اوي
والدته علي ماتغير همومك حكون جهزتلك الاكل
اسر ماشي
_______
عند ياسمين
مها روحتي فين
ياسمين لا ابدا كنت بقرا الرواية
مها لا ده في حاجة شكلها كده اهم من الرواية
ياسمين بصراحة اه صاحب المكتبة
مها عم محمد ماله
ياسمين عم محمد ايه بس ده باعها لواحد بس ايه تقوليش شبه نجوم هوليود
مها لا متقوليش شكله ايه
ياسمين فظيع واثق في نفسه اوي
مها بكرة روحي تاني طبعا
ياسمين هو اصلا عايز مني فلوس الحاجة اللي اشتريتها
مها روحي بكرة واديهالو بس ابوك المهم ميعرفش الحوار ده
ياسمين لا طبعا ده عايز يجوزني لادهم دمه تقيل بشكل
مها يخربيته سم ها كملي اسمه ايه صاحب المكتبة
ياسمين معرفش والله هو بس مرحش من بالي
مها هو بيبتدي كده
ياسمين هو ايه ده
مها الحب

دخلت فجأة سامية زوجة ابيها
ياسمين مش تخبطي أو تستاذني
سامية استأذن قبل مادخل بيتي
ياسمين دي اوضتي مش اوضتك
سامية أما قليلة الادب صحيح كده بتكلمي مرات ابوكي كده
ياسمين خلصتي اطلعي بقي عايزة انام
سامية نامي وانتي يامها حتباتي هنا ولا ايه صاحبتك عايزة تنام
مها بكسفة لا ابدا ياطنط انا كنت ماشية
سامية مع السلامة يامها وانتي بقي تحطي عقلك في راسك وتقابلي ادهم جاي بكرة بليل حايجي والروايات الخايبة دي ومسكتهم قطعتهم ورمتلها السيديهات كسرتهم في الارض
ياسمين اطلعي برة اطلعي برة بقولك
سامية ماشي بتعليق صوتك عليا ماشي ونادت علي فريد والد ياسمين
فريد في ايه بتتخانقوا ليه
سامية بنتك بتعلي صوتها عليا هي ناسية ان انا مرات ابوها يعني زي امها وبدأت في البكاء
فريد ياسمين اعتذري لسامية دي زي امك وهي ست البيت
ياسمين حاضر حعتذر اسفة ياطنط سامية
سامية باستها مفيش مشكلة انتي زي بنتي يلا يافريد عشان تسببها تحضر نفسها عشان حنخرج
ياسمين دخلت غرفتها ولمت الاسطوانات المكسورة واعدت تلزق في الروايات وبدأت في البكاء
بعد شوية دخلت ياسمين الي الحمام خرجت منه وافتكرت صاحب المكتبة وسرحت فيه
_______
عند اسر شغل اسطوانة فيروز وسرح مع كلماتها
عصفور طل من الشباك
وقال لي يا نونو
خبيني عندك خبيني
دخلك يا نونو
خبيني عندك خبيني
دخلك يا نونو
قلت له إنت من وين
قال لي من حدود السما
قلت له جاي من وين
قال لي من بيت الجيران
قلت له خايف من مين
قال لي من القفص هربان
قلت له ريشاتك وين
قلي فرفطها الزمان
عصفور طل من الشباك
وقال لي يا نونو
خبيني عندك خبيني
دخلك يا نونو

ونزلت على خده دمعة
وجناحاتو متكية
واتهدى بالأرض
وقال بدي إمشي وما فييّ
ونزلت على خده دمعة
وجناحاتو متكية
واتهدى بالأرض
وقال بدي إمشي وما فييّ

وضميته على قلبي
وصار يتوجع على جروحاتو
قبل ما يكسر الحبس
كسر صوته وجناحاتو
قلت له إنت من وين
قال لي من حدود السما
قلت له جاي من وين
قال لي من بيت الجيران
قلت له خايف من مين
قال لي من القفص هربان
قلت له ريشاتك وين
قال لي فرفطها الزمان
عصفور طل من الشباك

اسر شكلها ميقولش أنها زعلانة او عندها قيود في حياتها أو حد يزعلها أو حد يحبسها ياتري مالها

عند ياسمين
شغلت فيروز وعملت كوب من القهوة وبدأت في الرسم ملامح وجه صاحب المكتبة
ياسمين ياتري اسمك ايه

في صباح اليوم التالي في المكتبة
ياسمين انا جيت عشان الفلوس اسفة علي التأخير
اسر الأسطوانة اهي جبتهالك
ياسمين شكرا
اسر لا ابدا علي ايه انا اسر
ياسمين انا اسمي ياسمين
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة الثانية بقلم نهلة زغلول


الحب من طرف واحد متعب ومرهق ببدمر صاحبه مبيفاش حاسس بيه غير الشخص نفسه

انا اسمي انا اسر
ياسمين وانا اسمي ياسمين
اسر اهلا وسهلا
ياسمين اهلا بيك
اسر طيب اتفضلي اعدي وجابلها كرسي
ياسمين شكرا واعدت
اسر تشربي حاجة
ياسمين لا شكرا
اسر لا لازم تشربي انا حعملك
ياسمين قهوة ياريت قهوة
اسر تمام مش حتاخر ودخل في المطبخ
ياسمين انا اول مرة اعرف أن المكتبة فيها مطبخ
اسر انا كنت زيك كده بس عرفت بعدين انا بحب المكتبة دي اوي
ياسمين وانا كمان بنسي فيها همومي
اسر اتفضلي القهوة
ياسمين شكرا احسن حاجة تشربي قهوة وتسمع فيروز وتتفرج علي الشتاء
اسر وايه كمان وشغلها الأسطوانة
ياسمين بتوتر ولا حاجة
اسر انتي كويسة
ياسمين ببكاء انا كويسة وقامت من مكانها
اسر طيب اهدي واهدي
ياسمين انا حمشي
اسر الدنيا بتشتي برة
ياسمين مسمعتش كلامه ومشيت تحت الامطار
اسر في ايه وقفل باب المكتبة وراح وراها
اسر آنسة ياسمين استني ووقف امامها
ياسمين ببكاء مفيش انا كويسة
اسر طيب ممكن تهدي تعالي معايا
ياسمين فين
اسر في هنا مكان بيعمل قهوة انا عازمك
ياسمين باندهاش وبعد تفكير ماشي
اسر مشي جنبها لحد ما وصلوا
اسر هنا اتفضلي
ياسمين شكرا
اسر تشربي ايه
ياسمين قهوة
اسر نادي علي الجرسون عايز اتنين قهوة مظبوط
ياسمين هو ممكن اسالك سؤال انت جيت ورابا ليه
اسر معرفش حسيت اني عايز اعمل كده
بعد شوية الجرسون حط القهوة اشربي القهوة
ياسمين بضحك ماشي بعد شوية انا اتاخرت اوي انا حمشي بقي
اسر طيب يلا
اسر انتي بتترعشي كده ليه
أعطاها جاكيته وضعته علي كتفها
ياسمين شكرا
اسر تعالي حوصلك لحد ماتركبي
ياسمين بفرحة ماشي
اسر لو عايزة تحكي اي حاجة انا موجود
ياسمين طلعت قلم ومسكت أيده ده رقمي وكتبتوا علي أيده وركبت التاكسي

 
اسر وهو مش مصدقة نفسه واعد يضحك
________
سامية كنتي فين
ياسمين كنت بشتري حاجات
سامية ياتري روايات ولااسطوانات وايه اللي انتي لابساه ده جاكيت رجالي ليه علي العموم حضري نفسك عشان ادهم جاي بليل
ياسمين يزهق ماشي ومركزش معاها
________
سامية يلا خطيبك حه
ياسمين حاضر حنزل
سامية استعجلي وقفلت الباب
ياسمين اوففف ونزلت تسلم علي ادهم
ادهم ازيك ياسمين
ياسمين الحمد لله ونسيتهم وسرحت في اسر
وهما اعدوا يتكلموا بعد شوية
ادهم مش كده ياياسمين
ياسمين اه طبعا
ادهم طيب ياانكل انا حمشي بقي
ياسمين مع السلامة وطلعت تجري علي السلم
دخلت غرفتها ومسكت الموبايل ملقتش ولامكالمة
________
انتظرت وانتظرت مكالمته كثيرا
كل شوية تشوف الموبايل فجأة رن
ياسمين أيوة يامها
مها اي يابنتي مالك مش طايقة نفسك ليه فجأة رن موبايلها
ياسمين فضلت بصة للموبايل طيب يامها في مكالمة مهمة معايا ويتنج
مها طيب ابقي احكيلي وقفلت
ياسمين فتحت الو
اسر انا اسف لو كنت ضايقتك
ياسمين لا ابدا
اسر طيب ممكن تطمنيني عليكي
ياسمين انا كويسة
اسر مش عارف يبدأ بايه وازاي
ياسمين مش عارفة تقولوا ايه وتبدأ ازاي
اسر انا انا حقفل
ياسمين بغيظ طيب
اسر قفل وهو يلعن نفسه علي غباءه
ياسمين اوففف
بعد شوية اتصلت ياسمين رد
ياسمين ممكن نبقي صحاب انا محتاجة اتكلم مع حد
اسر ماشي مالك في ايه
ياسمين انا
اسر انا ممكن اشوفك بكرة
ياسمين بفرحة ماشي بعد شوية مسكت الجاكيت واعدت ترقص بيه
_________
سامية ايه قلت الذوق بتاعتك دي دي مقابلة تقابليها الراجل بردو
ياسمين مردتش عليها وهي مخبية الجاكيت وراها
سامية غبية فعلا غبية
_______
في صباح اليوم التالي
ذهبت ياسمين الي المكتبة
ياسمين صباح الخير
اسر صباح النور
ياسمين بضحك الجاكيت
اسر بضحك متاكده
ياسمين بكسفة لا وخدته تاني
اسر انا حقفل ونخرج مع بعض
ياسمين حنروح فين
اسر حخليكي تغيري جو بدل الدموع اللي شايفها في عينك دي
ياسمين انت شايف ايه
اسر شايف دموع ولازم تتحول لفرح
ياسمين بفرحة لم يهتم أحد بدموعها
اسر يلا انا حقفل حوديكي مكان لازم تغيري جو وتختلطي بالناس
ياسمين وافقت بالفكرة
بعد شوية اسر وصلنا دول بقي صحابي وده اخويا علاء
ياسمين اهلا وسهلا بيكم
علاء اهلا بيكي
اسر دي بقي ياسمين صاحبتي واختي الجديدة
ياسمين لنفسها صاحبته واخته
بعد شوية ياسمين انا حمشي بقي
اسر رايحة فين
ياسمين ابدا ماشية
اسر استني بس رايحة فين انا ضايقتك في حاجة
ياسمين انت انت بتعمل معايا كده ليه ليه دخلت حياتي
اسر مش فاهم
ياسمين المشكلة انك مش فاهم انا حمشي
________
في المساء نامت ياسمين من كتر البكاء
فجأة رن هاتفها
اسر ممكن تقوليلي اتضايقتي ليه
ياسمين ابدا ولا حاجة
اسر طيب ممكن اقابلك بكرة
ياسمين لا لا سبني في حالي بقي وقفلت
اسر تنهد وخرج من الغرفة لقي اخوه علاء
علاء كنت بتكلم مين
اسر دي ياسمين
علاء اه أيوة ياعم
اسر قصدك ايه
علاء قصدي ياسمين معجبة بيك بس انت غبي
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة الثالثة بقلم نهلة زغلول


اكبر خطأ انك تلاقي حد بيحبك ومتديش نفسك فرصة انك تبادلوا المشاعر

علاء ياسمين معجبة بيك بس انت غبي
اسر انت بتهزر يابني تحبني ايه هي بس محتاجة حد يقف جنبها وانا زي اخوها صاحبها هي دي الكلمة اللي قهرتها انكم صحاب واخوات عشان كده كانت عايزة تمشي مستحملتش انك تعاملها زي واحد صاحبك وتعرفها علي صحابك الرجالة ده معناه أن هي زيهم انت جرحتها مرتين مرة عشان اعتبرت زي اي راجل ومرة عشان قولت انها زي اختك وصاحبك انا حقوم بقي عشان عندي شغل الصبح

 
اسر وهو في حيرة ونفض علي راسه هذه الأفكار مستحيل تحبني واحبها احنا صحاب

 
________
عند ياسمين
اتصلت مها بياسمين ردت
مها ايه يابنتي بكلمك مش بتردي ليه
ياسمين ببكاء انا قابلت صاحب المكتبة اسمه اسر نزلت معاه وعرفني علي صحابه و اخوه قالي اني صاحبته واختها
مها طيب متزعليش نفسك خلاص سيبك منه انتي اي حد يتمناكي
ياسمين بس انت ماتمنتش غيره
مها طيب خلاص عاملي نفس المعاملة
ياسمين لا انا مش حروح المكتبة تاني كفاية كده انا تعبت اوي

 
مها طيب ريحي اليومين دول في البيت وانشغلي بأي حاجة غير التفكير فيه
ياسمين ماشي يامها وقفلت قامت مسكت القلم والاسكتش وكملت باقي الرسمة وبدأت في البكاء
______
في صباح اليوم التالي
انتظر اسر ياسمين كتير علي انها تيجي
اسر ياتري مجتش ليه واتصل بيها
ياسمين لقت رقموا مردتش اتصل تاني ردت
ياسمين في ايه
اسر انا بس عايز افهم انتي مبترديش عليا ليه ومجتيش ليه احنا مش صحاب احكيلي
ياسمين لا احنا مش صحاب انا انا وقفلت
اسر بعتلها رسالة انا اسف لو كنت بتدخل في حياتك أو كنت جرحتك من غير ماقصد انتي غالية عندي اوي ارجوكي تيجي كمان شوية انا مستنيكي
ياسمين قرت الرسالة وحدفت التليفون غبي انا الغلطانة وهمت نفسي كتير اوي بعد شوية فكرت أنها تعاملوا نفس المعاملة قامت فتحت الدولاب لبست وخرجت واتجهت الي المكتبة تنهدت وزفرت بقوة ودفعت الباب ودخلت
ياسمين عامل ايه
اسر انتي عاملة ايه
ياسمين انا تمام اوي
اسر اعدي طيب
ياسمين اعدت كنت عايزني في حاجة
اسر مالك في ايه مش فاهمك
ياسمين غيرت الموضوع انت جبت حاجات جديدة في المكتبة وقامت تتفرج عليها
اسر وهو بيبصلها باستغراب واغمض عينيه من الغيظ منها اه جديدة
ياسمين تمام انا حاخد دول دي اسطوانات وكمان روايات وحاخد دول كمان اسكتشات
اه مش حدفع حقهم عشان احنا اخوات وأصحاب عن اذنك
اسر استني
ياسمين في حاجة
اسر عايزك في حاجة
ياسمين خير
اسر تعالي قفل الباب المكتبة وخدها من ايديها
ياسمين في ايه واخدني فين
اسر وصلنا
ياسمين لقت نفسها نفس المكان تاني
اسر ياجماعة انا عايزة اعرفكم بياسمين حبيبتي وعايزة اعتذرلها ادامكم كلكم
علاء بضحك مجنون
ياسمين بصدمة من كلامه انا حمشي
اسر لحقها معقول حتمشي كده مش حتقولي انك سامحيني ولا لا
ياسمين بضحك انت مجنون
اسر انا كنت غبي اني كنت فاكر أننا صحاب
ياسمين انت كنت بتموتني بالكلمة دي
اسر بلل شفاهه بطرف لسانها اسف مكنتش اعرف
ياسمين انا اللي حاخدك مكان حلو اوي تعالي
اسر فين
ياسمين تعالي بس
اسر احنا فين ايه المكان ده
ياسمين ده مكان علي البحر ممكن محدش يعرف بوجوده كان نفسي اجي في معاك بالرغم أننا في اسكندرية ومعرفش حاجة عنها غير المكان ده بس بحبه اوي بيريحني
اسر باستغراب منها انتي مش مرتاحة ليه ايه اللي مضايقك
ياسمين الحياة مش وردية زي ماانت فاكر انا عندي مشاكل كتير
اسر احكيلي
ياسمين مش وقته في حاجات اهم
أخرجت الاسكتش من شنطتها وبعض الاقلام وبدأت في رسمه
اسر بتعملي ايه
ياسمين بضحك برسم
اسر مين
ياسمين انت برسمك انت
اسر رسمك حلو اوي
ياسمين بجد انا كنت صغيرة ماما كانت بتدعمني من ساعة ماماتت وبابا اتجوز مراته بتكرهني كانت كل متشوفني ماسكة ورقة تقطعها لو ماسكة قلم تكسروا حتي الجامعة ضيعت عليا امتحان التنسيق عشان مبقاش زي بنتها بنتها دلؤتي اعدة برة حتي بابا بقي بيصدقها وبيكذبني بيخاف لا تسببوا انا كنت يشوفها بتكلم صحابوا من ورا يوم لما اشتريت منك السيديهات والروايات كسرت السيديهات والروايات قطعتهم حتي ذكرياتي مع ماما رمتها كلها
اسر طيب اهدي وحضنها
ياسمين حضنته وكانها ماصدقت حد يعطف عليها هوانت قولت ليه انك بتحبني
اسر عشان دي الحقيقة انا معجب ليكي وكنت غبي لما قولت أننا صحاب واخوات
ياسمين حضنتها بقوة نفسي أفضل كده علي طول مروحش للهم والتعب
__________
عند سامية
سارة بقولك خلاص حخلص منها ياه كانت هم علي قلبي بشكل بكرها كرة
صفاء اوففف فعلا هم انا حنزل احسن العيشة هنا متعبة اوي بس تفتكري إنكل فريد حيوافق اعيش معاكم
سامية إنكل فريد ميقدرش بقول لا
صفاء ياجامد انت طيب انا حقفل بقي عشان صاحب الشقة جه وانا معيش حق السكن وفي النمسا هنا العيشة غالية اوي
سامية انتي مش محتاجة كل ده انتي خلاص تيجي بكرة
صفاء ماشي يا ماما سلام
_______
اسر عايزة تروحي
ياسمين لا انا مبسوطة اوي
اسر ده اهم حاجة انك مبسوطة خدي البسي ده شكلك سقعانة
كده يبقي عندك اتنين
ياسمين بضحك ومش حرتاح غير لما اخد الدولاب كله
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة الرابعة بقلم نهلة زغلول


ياسمين انا حمشي بقي
اسر خليكي شوية
ياسمين مش حينفع انا اتاخرت
اسر ماشي تعالي حركب تاكسي
ياسمين ماشي
اسر انتي كويسة
ياسمين انا تمام
اسر امال ليه الدموعي دي
ياسمين مش عارفة حاسة أني بحلم انا كنت بفكر فيك كتير اوي وانت مش حاسس بحاجة
اسر حضنها انا اسف انا غبي ازاي مفهمتش أن ممكن الصحاب يحبوا بعض
ياسمين بفرحة يحبوا بعض
اسر استني بما اننا مشينا لحد المنتزة من غير مانحس
ياسمين بضحك أيوة وحندخل دلؤتي المعمورة
وده احسن مكان في اسكندرية لركوب العجل تركبي عجل
ياسمين بضحك مبعرفش
اسر حعلمك تعالي انزلي
ياسمين بضحك طبعا موافقة تعالي نركب
اسر حنمشي طبعا دي حتة صغيرة يلا وركب العجلة يلا
ياسمين بضحك مبعرفش
اسر بضحك تعالي اركبي ورايا
ياسمين حقع
اسر متخافيش انا معاكي يلا
ياسمين بفرحة انا مبسوطة اوي
اسر ده المطلوب
بعد شوية اسر لسة متضايقة ايه مش عارفة المكان ده
ياسمين انا الأماكن دي عمري مارحتها في حياتي اعتبر غريبة في البلد دي وانا عايشة فيها
اسر ليه مكنتيش بتنزلي
ياسمين كنت محبوسة عشان كنت بتعاقب طول الوقت
اسر انا معاكي عايزة تعرفي ايه
ياسمين عايزك انت تفضل جنبي متسبنيش
اسر انا جنبك
ياسمين هو انت خريجة ايه
اسر انا خريج هندسة وعندي ٢٨سنة
ياسمين مش بتشتغل ليه مهندس
اسر اشتغلت بس طردوني من الشركة
ياسمين ليه بقي
اسر بنت صاحب الشركة كانت معجبة بيا ولما طنشتها لقيت نفسي مطرود كانت عايزة تشتريني بفلوسها وبعدين اشتغلت في شركة تانية لقتها بتاعت شريكهم وطبعا شوفتها بالصدفة وهي وصت عليا
ياسمين بصدمة هو الحب بالعافية
اسر الحاجة الوحيدة اللي ملناش سلطان عليها هي قلبنا
ياسمين وانت بتحب مين
اسر انتي عارفة
ياسمين عايزة اسمعها منك
اسر بحبك انتي
ياسمين بفرحة لم تكتمل وبصت في الساعة انا اتاخرت اوي
اسر ماشي وركبها تاكسي ودفع حق التاكس
ياسمين خلاص
اسر خلاص انتي حكلمك لما توصلي
ياسمين ماشي
_______
رجع اسر علي البيت
علاء شكلك مبسوط عملت ايه مع ياسمين
اسر مش عارف بس حاسس اني مشدود ليها
علاء يعني بتحبها
اسر حاجة زي كده الايام حتبين انا حنام
علاء مش حتاكل
اسر لا امك فين صحيح
علاء عند خالتك ماجدة تلاقيها بتنم عليك دلؤتي وبتخطط تجوزك لهناء بأي طريقة
اسر تصبح علي خير
علاء بضحك وانت من أهله
_______
رجعت ياسمين علي البيت
سامية اهلا بالهانم لسة فاكرة ترجعي ومال شكلك مبسوط كده ليه

 
ياسمين وطبعا انتي زعلانة اني مبسوطة
سامية قليلة الادب وصفعتها علي وجهها وعلت صوتها يافريد الحق بنتك بتعلي صوتها عليا
فريد هو انا مش حخلص من مشاكلك ياياسمين عتذرلها
ياسمين انا اسف ياطنط سامية
فريد روحي علي اوضتك ومش حتخرجي منها لحد بكرة
ياسمين ببكاء حاضر وراحت علي اوضتها نامت علي السرير ودفنت وجهها في المخدة رن هاتفها ردت

 
ياسمين اسر
اسر مال صوتك
ياسمين انا تعبانة اوي وحكيتله اللي حصل
اسر طيب اهدي انا معاكي قومي شغلي فيروز اعملي قهوة مش عايزة ترسمي
ياسمين اه عايزة
اسر طيب انا معاكي علي التليفون
ياسمين مش حشوفك بكرة بابا منعني من الخروج
اسر تمام يبقي نتقابل بعد بكرة في المكتبة
ياسمين مش حقدر ابعد عنك
اسر معلش دي ظروف مؤقته لحد مانتقابل ها بقيتي كويسة بتسمعي ايه

 
ياسمين بسمع اغنية حلوة اوي اسمها انت اول كل حاجة عارفها

 
اسر عارفها طبعا عاليها كده شوية خليني اسمعها معاكي
______
في صباح اليوم التالي وصلت صفاء بنت سامية
سامية صفاء حبيتي
صفاء ازيك يا ماما وحشاني اوي
سامية وانتي كمان وحشاني عاملة ايه
صفاء تمام امال فين ياسمين وانكل فريد
سامية ياسمين محبوسة في اوضتها ضربتها وحبستها
صفاء بضحك هي لسة غبية زي ماهي مش حتتغير ابدا تاخد الضربة والشتيمة وتعتذر
سامية سيبك منها

بعد شوية خبطت صفاء علي غرفة ياسمين
ياسمين طيب ثواني خبيت الرسومات تحت السرير وقامت فتحت
صفاء ياسمين حبيبتي عاملة ايه
ياسمين حمد الله علي سلامتك
صفاء شكرا انتي اعدة كده ليه مالك
ياسمين ابدا انا كويسة عن اذنك حدخل التواليت
صفاء طيب ورجليها خبطت في الأسكتش الرسم وطت خدتوا بصت للرسمة
صفاء مين القمر ده شكله يجنن واعدت تتفرج علي ملامحه معناه بتحبي ياست ياسمين
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة الخامسة بقلم نهلة زغلول


صفاء معناها بتحبي ياست ياسمين والقمر ده كمان لقت موبايلها اخر مكالمة مكتوب اسر خدت رقمه وسجلتوا سمعت صوت خطواتها رمت الاسكتش تحت السريروالموبايل علي الكومدينو
صفاء طيب انا حسيبك بقي عشان اريح عشان تعبانه اوي
ياسمين تمام ياصفاء
"''''''"''
خرجت صفاء من الغرفه اتجهت الي غرفة والدتها
سامية حبيبتي مش حترتاحي بقي انتي جايه من السفر
صفاء في موضوع اهم ياسمين
ساميه موضوع مهم للغبيه دي امتي بتهزري
صفاء اسمعيني بس ياسمين بتحب واحد ماليه الاسكتش كله برسوماته ودي عيله غبيه ممكن يضحك عليها وياخذ منها اللي وراها وكمان انتي نسيتي ادهم حيدفعلك اد ايه عشان تكملي الجوازه

 
ساميه قفلت الباب هششش كان واعدني انه حيدخلني شريك معاه بالنسبة اللي يحددها كله عشان ياسمين الغبيه دي ومن الواد ده
صفاء اسمه اسر مكلماه علي الموبايل بس واد ايه قمر شبه الموديل اللي علي المجلات
ساميه ولما هو في كل المواصفات دي حيبص لياسمين ليه
صفاء متنسيش انها جميله بصراحه حتي انها اجمل مني كمان طويله جسمها جميل شعرها بلونه الدهبي لون بشرتها الابيض ملفت اوي لون عينيها االزرقا انا كنت بحقد عليها ومازلت علي جمالها بس هي غبيه بطيبتها وساذاجتها

 
ساميه وحتعملي ايه
صفاء ناويه اسر ميفلتش من ايدي ابدا
ساميه ولو عرفت
صفاء حنغلطها انها عرفت واحد غريب حتيجي هي تعتذر زي كل مره وتقول انا اسفه
ساميه بضحك انتي مصيبه
""""''""""
عند اسر
اسر افتكر تفاصيل وجها الجميل
علاء روحت فين
اسر بضحك عندها مش قادر انساها غصب عني شكلي كده حبتها هي طيبه اوي وبتحبني اوي خايف إاقصر معاها تنجرح وهي رقيقه اوي نفسها تفرح مش اكتر

 
علاء بفرحه انت تستاهل كل خير وهي كمان اوعي تسيبها انت حكيتلي ظروفها مع مرات ابوها دي اكيد محتاجه حد يقف جنبها ومفتقد الحنان والحب والامان لما تبقي غريب في بيتك وحد بيتحكم فيك هي دي المشكله اما تبقي أعد مقيد كانك مسجون بظبط بس فحته نضيفة ومكان نضيف بس حيفيد بايه المكان والقلب موجوع
اسر عندق حق هي تعبت كتير اوي
علاء رايح فين
اسر حنزل عشان افتح المكتبه
علاء خدني معاك عشان الشغل اهو ننزل مع بعض
اسر ماشي حساتناك علي ماتلبس صحيح عامل ايه مع مهندسة الديكور الجديدة
علاء بضحك مها دي مجنونه
اسر ايه نظامك معاها
علاء نظام ايه مش فاهم
اسر انت حتعملهم عليا شفت لما جت سيرتها عملت ايه
علاء هي بس غبية شوية بتعد تضحك وتهزر مع العمال و
اسر وايه بتغير
علاء خلاص بقي يااسر
اسر لا مش خلاص في ايه
علاء هي أصلها في مهندس ديكور زميلنا معجب بيها ومن نفس مستواها

 
وقف اسر عند الكلمة دي وافتكر حكايته مع ياسمين أن نفس المشكلة ونفس المستوي
اسر اه وبعدين
علاء خايف افاتحها وبعدين هي اصلا بترخم عليا اوي فأنا فهمت أنها مش طيقاني شكلها معجبة بيه هو
اسر وانت بقي فهمت كده وسكت
علاء أيوة يعني حعمل ايه
اسر حاول تاني المهم ده ميتعبش واشار علي قلبه بقي انت بت توقعك كده ده انت كده مجنن بنات الشارع كله
علاء والله منا عارف اهو كل ده راح لما شوفتها خايف تحرجني بقولك ايه فين الجاكيت الزيتي عايز انزل بيه تحس أنه ابن ناس الجاكيت ده
اسر عند ياسمين
علاء والبني
اسر عند ياسمين
علاء ليه هي ياسمين اتحولت لراجل ولا ايه
اسر بعد الشر عنها
علاء بضحك اهي البت مها عاملة شبه الصبيان اوي اخوك اللي حب كل الجميلات الكلية والشارع كله حب دي دي ارجل مني عليها واحد ابشمهندس واعد يضحك
اسر لو قلتلك أنها حتتغير عشانك
علاء بضحك اتمني بس هي تبصلي الاول
اسر ليه هو انت فيك ايه يترفد انت راجل وسيم مهندس ديكور اعتمدت علي نفسك ومحدش كاسر عينك بحاجة
علاء ياعم حنيجي ايه جنبك ده انت بتنزل ريحة البرفان بتاعك بتدوخ نص بنات الشارع
اسر بضحك طيب يلا عشان منتاخرش

""""""""""'
نزل اسر وعلاء واتجهوا الي الشارع قابلتهم هناء بنت خالتهم
هناء ازيك يااسر ازيك يا علاء
علاء تمام حسبقك انا ها
اسر طيب مالك ياهناء في حاجة
هناء وهي تحت تأثير هذا الوسيم
اسر وكأنه فهمها في حاجة
هناء ابدا ولاحاجة امال فين خالتي
اسر بتشتري حاجات
هناء طيب حجيلكم وقت تاني
اسر طيب وزفر بقوة واتجه الي المكتبة

""'''''''''''''
ياسمين اتصلت بأسر رد بلهفة
اسر أيوة ياياسمين
ياسمين وحشتني انا حجيلك المكتبة بكرة
اسر تمام انتي عاملة ايه
ياسمين انا تمام بس انت واحشني اوي
اسر وانتي كمان
ياسمين فطرت
اسر لا لسة انتي فطرتي
ياسمين مليش نفس

في نفس الوقت كانت واقفة صفاء ورا الباب

"'''''''''''''''''''
في صباح اليوم التالي
اتجهت ياسمين الي المكتبة دخلت بلهفة
ياسمين وحشتني وحضنته
اسر حضنها بقوة وحشتيني اوي تعالي اعدي
ياسمين بضحك وهي بتهرب من نظرات عيونه انت جبت حاجات جديدة في المكتبة
اسر قام وراها أيوة ومسكها من وجهها وحشتيني وهوبيبص علي وجهها وبيتامل جمالها واقترب منها بحبك وقبلها قبلة طويلة ومسك وجهها كنتي وحشاني اوي
ياسمين وهي بتلتقط أنفاسها وانت كمان وحشتني اوي وادارت وجهها
اسر بضحك انتي اتكسفتي
ياسمين هزت راسها
اسر انتي حبيبتي وكنتي وحشاني وحضنها
ياسمين متسبنيش وحضنته بقوة انا بحس بالأمان معاك

صفاء بقي كده ياست ياسمين هو ده اللي انتي بتحبي شكله ميقولش عليه أنه عنده مكتبة وفقير ابدا

بعد شوية ياسمين انا حمشي بقي
اسر طيب حكلمك لما توصلي
ياسمين بفرحة ماشي ومشيت

بعد شوية دخلت صفاء علي المكتبة
اسر بابتسامة عايزة حاجة معينه
صفاء تقسم أنها لم تري في وسامة هذا الرجل في حياتها يمتلك اجمل عيون زيتونية مع انف مستقيم وفم كان مرسوم للتقبيل مع لحية بسيطة تزينهم غمازات مع جسمه المنحوت الذي يستره هذا الجاكيت الجلد والبنطال الجينز تقسم أنه اجمل رجل رأته عينيها
اسر عايزة حاجة معين
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة السادسة بقلم نهلة زغلول


اسر عايزة حاجة معينة وكأنه فهمها
صفاء بلؤم وجلست علي كرسي بالقرب منه وتعمدت اغراءه بملابسها القصيرة وضعت ساق فوق الأخري
اسر بيتهيالي مفيش حاجة هنا تلزمك
صفاء بضحك انت مستعجل كده ليه
اسر هو في حاجة
صفاء ده رقم تليفوني سمعت انك مهندس ودافن نفسك في المكتبة دي واحد زيك مكانه مش هنا

 
اسر وانتي عرفتي منين اني مهندس
صفاء بنات الشارع كلهم بيتكلموا عن وسامة المهندس اسر
اسر امممم وحك ذقنه بيديه وانتي ايه رايك واقترب منها حتي اصطدمت بزيتونيته

 
صفاء وهي تحت تأثير هذا الوسيم واوشكت علي تقبيل هذه الشفاه التي تثيرها
اسر بضحك لا مش هنا ومش دلؤتي
صفاء وهي تلهث امال امتي
اسر خد الكارت بتاعها استني مني مكالمة
صفاء بلهفة بجد
اسر طبعا

فلاش باك
ياسمين انا حمشي بقي يااسر
اسر ماشي ياياسمين سلام
بعدها رأي صفاء بتبص فياسمين بحقد وغيرة
عودة
انتي اللي جبتي لنفسك وبص في الكارت

""""'''''"""''
عند ياسمين
مها ايه شكلك مبسوط اوي
ياسمين بحبه وهو كمان بيحبني
مها ربنا يبسطك كمان وكمان ودارت وجهها الناحية الاخري
ياسمين مالك يامها
مها في مهندس ديكور بصراحة معجبة بيه بس هو بيعاملني وحش اوي بيتريق علي طول عليا وعلي لبسي وشكلي

 
ياسمين اسمه ايه
مها اسمه علاء
ياسمين علاء ومهندس ديكور ده اخو اسر
مها انتي تعرفي
ياسمين طبعا راجل محترم اوي
مها أيوة عارفة بس هو معقول حيبصلي انتي مش شايفة شكلي عامل ازاي

 
ياسمين انتي علي طول واقفة مع العمال وبقيتي شبهم خلاص كلك تراب ومتبهدلة

 
حتي لبسك كارثة ولا صوتك العالي ده فين الأنوثة يابنتي
مها يعني اعمل ايه مش شغلي لازم اتعامل مع العمال
ياسمين افتحي الدولاب وخدي اللي انتي عايزاه غيري من استايل لبسك ده شوية
مها فتحت الدولاب ايه يابنتي ده كله فساتين وجيبات كده الحمد لله في جينزات اهيه
ياسمين قامت جينزات لا البسي الطقم ده حيبقي حلو عليكي اوي واختارتلها فستان وحذاء من الكعب العالي
مها فستان وكعب انا كده حقع ادام العمال وحيقعد بضحك عليا انا ناقصة
ياسمين بطلي هبل ده حيتجنن عليكي روحي بس غيري في الحمام
مها طيب بعد شوية خرجت من الحمام ايه رايك
ياسمين يجنن عليكي بس ايه ده ايه الماشية دي
مها امال امشي ازاي
ياسمين امشي بدلع وأنوثة كده عايزين الواد يتلوح لما يشوفك
مها طيب ياختي انا حمشي بقي
ياسمين بضحك سلام

"""'"'''''"'"'
اتصلت ياسمين بأسر رد
ياسمين فينك
اسر كان في زبالة كنت برميها برة
ياسمين مش فاهمة
اسر بضحكة من براتها ولاحاجة انتي وحشتيني
ياسمين حشوفك بكرة
اسر ياريت بس مش فالمكتبة
ياسمين امال فين
اسر في مكان كده حوديكي فيه اهو نغير جو
ياسمين بفرحة ياريت
اسر طيب انا حقفل بقي عشان حروح
ياسمين لما تروح كلمني
اسر بضحك حاضر وقفل الهاتف وخرج برة قفل المكتبة
"'''"'''"''"''''
رجع اسر علي البيت
والدته انت رجعت يااسر ها مش حتاكل
اسر بضحك لا انا حنام
ثريا انت مش عاجبني حتي مسمعتش كلامي ايه رايك في هناء بنت خالتك
اسر بصراحة مبحبهاش
ثريا امال بتحب مين
اسر بحب واحدة تانية
ثريا بفرحة مين دي
اسر ده شكلها ووراها صورتها علي الموبايل
ثريا بسم الله ماشاء الله ايه القمر دي يعني دي مش ممثلة

 
اسر بضحك لا دي ياسمين
ثريا حتي اسمها جميل زيها ربنا يجمعك بيها يارب بس دي شكلها بنت ناس اوي حتبصلنا ازاي
اسر ياسمين مش بيهمها الكلام ده ياسمين طيبة اوي وعلي نياتها كمان
ثريا شكلها طيبة اوي باين عليها
اسر انا حنام بقي عشان الوقت اتاخر
ثريا ماشي بس كنت عايزك تاكل
اسر مش جعان

""''''''''''''''''"
وصلت مها علي مكان عملها بهذا الفستان الذي يبرز مفاتنها وجمالها وقفت تتافف وتلعن نفسها وتلعن هذا الثوب فجأة العمال والمهندسين مش دي البشمهندس مها اوبا شكلها جامد اوي كانت مخببة الحلاوة دي كلها فين تعالوا نشوفها

 
بعين تراقبها كالصقر أراد اخفائها عن أعين الجميع اهي الغيرة ام الحب
علاء مسك ايديها وبعد عن الجميع في مكان بعيد
اقترب منها ايه اللي انتي عاملة في نفسك ده عاجبك كده شكلك كله عمال يتفرج عليكي
مها وانت مالك بيا
علاء متلبسيش الفستان ده تاني
مها وليه بقي
علاء انتي هبلة مبنيك كلك ومفسرك كلك
مها وانت مالك انت ابويا ولا اخويا عشان تنصحني
علاء عشان احنا زملا علي الاقل
مها بغيظ ماشي يابشمهندس
علاء استني وخلع جاكيته واعطاها اياه البسي ده اهو حاجة تداريكي
مها خدتوا ومشيت
علاء زفر بقوة وذهب علي الفيلا اللي بيعملوا فيها الديكورات
مها وقفت تهزر مع العمال والمهندسين
علاء كاد أن يقتلها بسبب غيرته عليها
مها باشمهندس تعالي احنا خارجين بعد ما نخلص شغل
علاء بغيظ رايحين فين
مها البشمهندس نادر عازمنا كلنا
علاء بغيظ فهو اصلا يغير من نادر لا انا حروح تعبان
مها بغيظ طيب ياجماعة احنا خلاص خلصنا كده شغل انا كمان حروح عشان الوقت اتاخر خرج علاء ومها برة الفيلا مها تعالي اوصلك ولا انت توصلني
علاء بس انا معيش عربية
مها انا معايا وحدفتلوا المفتاح وركبت يلا اركب
ركب علاء السيارة بيتك فين
مها مش عايزة اروح عايزة اتمشي شوية
علاء ماشي وطلع بالسيارة

"''''''''''''''''"
في منتصف الليل اتصلت صفاء بأسر رد
اسر أيوة مين
صفاء انا صفاء اللي جاتلك المكتبة النهاردة
اسر طيب انا نايم دلؤتي وتعبان اوي
صفاء وهو متخيلة نايم ازاي وشكله ايه
اسر انتي معايا
صفاء أيوة معاك
اسر طيب انا حنام بقي ياصفاء وحكلمك بكرة
صفاء بجد
اسر ايوة وقفل خليكي كده حتموتي وعلي نار فعلا إنسانة قذرة
""""""""""""'
في صباح اليوم التالي ذهبت ياسمين الي المكتبة قبل أن تدخل لقت صفاء اعدة بمقابل اسر
ياسمين صفاء
رجعت مرة أخري قبل ما يشوفها اسر

""''"''""''"''"''
رجعت ياسمين علي البيت دخلت الي غرفتها جلست علي السرير وبدأت في البكاء
ياسمين طبعا لما حيحب حيحب واحدة قوية ومتعلمة زي صفاء مش ضعيفة ومكملتش تعليم زيك
ياسمين ببكاء مسكت التليفون واتصلت بمها
مها في ايه
ياسمين تعبانة شفت اسر مع صفاء بنت طنط سامية كانت معاه في المكتبة
مها ايه اللي لمهم علي بعض البت دي مش تمام بتفكر تلطشوا منك حتسكتي كده
ياسمين يعني اعمل ايه
مها وقفي عند حدها
ياسمين مقدرش
مها حتفضلي ضعيفة وخائفة كده لحد امتي
ياسمين مقدرش ممكن يعاقبوني مخلونش أخرج اشوفوا وانا مقدرش ماشوفهوش
مها طيب كلمي قوليله انك شوفتي
ياسمين مش حينفع اخاف اخسره
مها يابنتي مالك خائفة من كل حاجة كده اجمدي كده في ايه مالك البت دي مش سهلة عرفتوا منين انتي دخلتيها اوضتك شافت صوروا ورسومات وطبعا خدت موبايلوا من وراكي ياهبلة
ياسمين بس كل ده حصل امتي
مها المهم انتي لازم تواجهيها متسكتيش علي حق هي اللي غلطانة في حقك ولازم تتكسف مش انتي انا حكلمك تاني عشان عندي شغل
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة السابعة بقلم نهلة زغلول


في المكتبة
اسر عايزة ايه مني بظبط عشان نبقي فاهمين بعض وقام من مكانه
صفاء اقتربت منه أكثر عايزاك من يوم ماشفتك وانا حتجنن عليك

 
اسر اه يعني نعمل علاقة مع بعض
صفاء اللي تشوفوا
اسر بصلها باستحكار هو انتي حقيقية مش مقروفة من نفسك
صفاء انا
اسر لما خلصتش كلامي بصي بقي يابت الناس ولا واني اشك انك بنت ناس أو بنت اصلا هنا متجيش تاني انا مبحبش المكتبة بتاعتي تتوسخ يلا يااختي يلا وزقها برة

 
صفاء ياسمين مش كده
اسر أيوة ياسمين أنصف وانقي واحدة قابلتها مش زيك يلا يابت من هنا ورماها برة المكتبة
صفاء وهي تتوعد لياسمين وليه ماشي مش حخليكم تتهنوا ابدا

"""""""""""'''
رجعت صفاء علي المنزل وهي تستشيط غضبا
ياسمين اخيرا قررت انها تواجهها
ياسمين انتي كنتي بتعمل ايه مع اسر في المكتبة
صفاء ايه يااختي انتي بتقولي انا كده
ياسمين أيوة بكلمك انتي
سامية انتي بتكلمي مين كده ومسكتها من شعرها ورمتها علي الارض

 
صفاء هجمت عليها وصفعتها علي وجهها عدة صفعات حتي احمر وجهها وبدأت تبان عليه علامات وآثار الضرب من شدة الالم وبدأت في ركلها في باقي جسمها
ياسمين ببكاء ومش قادرة تقوم من كتر الضرب
سامية تدخلي اوضتك وفريد ميشوفكيش ده احسنلك ها
ياسمين هزت راسها حاضر وجاية تقوم وقعت
صفاء حتمثل بقي بقولك ادخلي اوضتك
ياسمين حاضر
سامية حصل ايه مع اسر
صفاء البت دي شغاله دماغه مش عارفة عملاله ايه
سامية وادهم حنعمل ايه معاه
صفاء ادهم هو الحل
""""""''"'''''''"
دخلت ياسمين غرفتها نامت علي السرير من كتر التعب والضرب في جسمها ووجها

بعدها اتصل اسر قفلت التليفون
اسر مالها قفلت ليه
علاء ممكن مش فاضية يابني ايه لحقت توحشك
اسر أيوة طبعا ماشوفتهاش النهاردة
علاء طيب كمان شوية كلمها ممكن تعبانة
اسر ممكن

بعد اسبوع من الانتظار كل يوم في المكتبة والاتصال بياسمين وهي مبتردش عليه
اسر مش بترد عليا ومبتجيش المكتبة
علاء ليه مالها ممكن مبتنزلش من البيت أو حبسنها تاني
اسر لا انا عارفة هي فين

""''''''''"''''''''''''
ياسمين عرفت مكاني منين
اسر انتي ناسية انك انتي اللي حكتيلي عنه
ياسمين ياريتني ماحكتلك عنه ولا حتي عرفتك
اسر انزلي طيب حتقعي من علي الصخور
ياسمين نزلت وساعدها اسر ونزلها
اسر مالك في ايه انا عملتلك ايه
ياسمين معملتش انا اللي عملت في نفسي
اسر مش فاهم
ياسمين هنت نفسي كتير
اسر مال وشك
ياسمين مش مهم
اسر خلع الكوفية من علي رقبتها ورفع شعرها ورا ظهرها مين عمل فيكي كده
ياسمين وحيفيد بايه
اسر انتي بتسكتي ليه علي اللي بيحصلك ده ليه مبدفعيش عن نفسك ليه مش بتحكي لوالدك

 
ياسمين ببكاء مش حيصدقني
اسر ماسك وجهها متزعليش وحضنها
ياسمين بعدت عنه انت السبب في اللي انا فيه
اسر انا ليه
ياسمين شفتك مع صفاء في المكتبة ولما جيت واجهتها عملت فيا كده هي وسامية
اسر بعصبية ماشي ياصفاء هي اللي جابتوا لنفسها
ياسمين مش فاهمة
اسر صفاء دي واحدة قذرة جاتلي المكتبة اكتر من مرة كانت بترسم عليا وانا أما صدتها
ياسمين ليه بتعمل معايا كده انا معملتلهاش حاجة
اسر عشان انتي بريئة ونقية مش شبها
ياسمين حضنته حنعمل ايه
اسر اغمض عينيه وتنهد ايه رايك تأكلي ايس كريم وتدخلي السينما
ياسمين في الشتاء
اسر أيوة في الشتاء تعالي نتمشي شوية الجو حلو النهاردة
ياسمين حمشي ازاي بوشي ده الناس حتقول مشوهه
اسر باسها من خدها مش مهم انتي لسة زي ماانتي قمر
ياسمين بفرحة بجد انتي بتشفني جميلة
اسر طبعا لون شعرك الدهبي ولون عينيكي الازرق ولون بشرتك البيضا وشفايفك الحمرة
انتي أجنبية ولا ايه يابنتي
ياسمين بكسفة يلا عشان نلحق السينما
اسر يلا هاتي ايدك

""""""""''"'"'
في السينما
ياسمين مسكت يده وسندت راسها علي كتفه
اسر بضحك مبسوطة
ياسمين اوي بس جسمي واجعني
اسر انا حتصرف في الموضوع ده حجيبلك حقك متقلقيش وحضنها
ياسمين لم تهتم ورجعت نامت في حضنه

"''''''''''''''''''''''
ياسمين انا حمشي بقي
اسر ركبها تاكسي واتصل بعلاء رد
اسر هات كده رقم هناء بنت خالتك
علاء ايه هناء
اسر عايزة في حاجة
علاء طيب وبعتلوا الرقم
بعدها اتصل بهناء مصدقتش نفسها لما اتصل بيها
اسر عايز اشوفك وهاتي اتنين صحاباتك وتعالي انا مستنيكي حبعتلك العنوان وقفل
هناء هو في ايه
بعد شوية وصلت هناء علي المكان
اسر بصي ياهناء انا عايزك في حاجة انتي عارفة انا بثق فيكي اد ايه
هناء أيوة في حاجة انا جبت اتنين صحابي اهو زي ماطلبت
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة الثامنة بقلم نهلة زغلول


هناء انا مش فاهمة في ايه
اسر بصي في اتنين جوة ضرب واحدة ودمروها نفسيا وجسديا
هناء بتحبها
اسر اغمض عينيه وسكت
هناء يبقي بتحبها طالما عينيك بتلمع كده لما جت سيرتها يبقي بتحبها انا كنت وأهمة نفسي

 
اسر انا اسف ياهناء انا موعدتكيش بحاجة انا اخوكي الكبير وعيب لما تبصي لاخوكي ولا ايه

 
هناء بكسفة أيوة بس
اسر حتساعديني
هناء طبعا انا مقدرش ارفضلك طلب اؤمرني
اسر بصي انا مبمديش ايدي علي ستات وانتي عارفة كويس ميادبش الست غير ست زيها
هناء وصلت فين البيت
اسر ده
هناء وهما كام واحدة
اسر اتنين وياسمين حتطلع دلؤتي بشنطة هدومهاوالاوراق بتاعتها المهمة انا اتفقت معاها بس هي خايفة

&فلاش باك&
اسر ايه رايك نتجوز
ياسمين نتجوز
اسر لوكنت عارف ان اهلك حيوافقوا كنت اتقدمت رسمي
ياسمين بخوف بس
اسر متخافيش انا الوحيدة اللي قادر اني احميكي ها موافقة

 
ياسمين هزت راسها اه موافقة
اسر طيب حتروحي دلؤتي البيت حتجيبي هدومك واوراقك الشخصية عشان كتب الكتاب
ياسمين ماشي
اسر يلا حركبك تاكس علشان تلحقي ترجعي
&عودة &
هناء متخافش دي في حمايتي وريني صورتها
اسر فتح الموبايل ووراها صورتها
هناء بشهقة يالهوي ايه القشطة دي هي دي ممثلة وانت بتضحك عليا
اسر بضحك يلا روحي
"""""""""'''''"
رنت هناء الجرس هي وصاحبتها فتحت سامية
سامية ايه قلة الذوقي دي حد يجي دلؤتي وفتحت فاتفاجات بهناء

 
سامية انتي مين
هناء هششش وزقتها ودخلت هي وصاحبتها فين بنتك
سامية انتي مين وعايزة ايه
وصلت صفاء علي الصوت في ايه ايه الدوشة دي انتوا مين
هناء هو انا مقولتلكيش انا مين وصفعتها علي وجهها عدة صفعات
سامية صفاء بنتي
هناء هششش بس ياهانم صوتك يعلي بعدين وخلت البنتين يمسكوهم ووقعوهم في الارض
هناء ضربتها علي وجهها متبقيش تفتري علي بنات الناس تاني وركلتها في جسمها عدة ركلات
صفاء من كتر الضرب مش قادرة تقوم
سامية بخوف علي بنتها سيبوها
""""""""""''""
عند ياسمين في الغرفة سمعت صوت خناق وضرب استخبت في اوضتها من كتر الخوف
دخلتها هناء انتي ياسمين
ياسمين هزت راسها من كتر الخوف منها
هناء دي شنطتك
ياسمين بصوت غير مسموع اه
هناء خدت شنطتها طيب تعالي معايا
ياسمين طلعت من غرفتها وهي مندهشة من مناظرهم وهما مضروبين ووقعين في الارض
ياسمين بخوف خدني من هنا انا بكرهم وبكره البيت ده منكم لله عمري ماحنسي الايام السودة اللي عيشتها معاكم الحمد لله اني شفتكم كده قبل مامشي
هناء تعالي يلا وشاورت للبنات أنهم يمشوا وراها
خرجت ياسمين من البيت لقت اسر جريت عليها وحضنته
اسر متخافيش وخدها ومشي
"""""""""""""
في السيارة الأجرة
ياسمين بخوف وهي بتستوعب اللي حصل
هناء متخافيش ياامورة خلي قلبك جرئ كده مالك بسكوته كده ليه واتمصمصت عليها
ياسمين بخوف وهي ماسكة ايد اسر انا مش عايزة ارجع البيت تاني انا بخاف منهم
اسر متخافيش انا معاكي

"""""""""""'
وصلت ياسمين واسر علي بيت اسر
اسر وصلنا تعالي انزلي نزلت ياسمين من التاكسي
هناء سلام يااسر سلام ياموزة
اسر سلام ياهناء متشكر اوي
هناء مبروك عليك البسكوتة وبصت لياسمين فعلا لايقين لبعض نفس الشكل والتعليم اطلع ياخويا انت لسة واقف ايه حنبات هنا

""""""""""""""""
طلعت ياسمين علي الدرج وهي خائفة
اسر متخافيش انا معاكي وفتح باب الشقة
ثريا اتاخرت ليه يااسر تفاجات بياسمين
ثريا مين دي ياابني انا شوفتك فين مش فاكرة دي اللي ورتلي صورها في الموبايل مش كده
اسر أيوة ياماما ياسمين انا جبت عشان حنتجوز
ثريا ابه تتجوز ودخلت علي غرفتها
ياسمين انا حمشي مامتك مش طايقاني
اسر خليكي هنا متمشيش انا حدخلها
ياسمين طيب
دخل اسر غرفة امه
اسر انا بحبها ياماما انا لوسبتها حتضيع ياسمين عايزة حد يحميها عايزة امان وحب واهتمام ياسمين اتبهدلت اوي وحكلها كل قصتها بالكامل
اسرانا عارف انك حتفهميني ومش حتجوز غير بموافقتك انتي وخرج لياسمين

بعد شوية خرجت ثريا من غرفتها
ثريا انزل هات مأذون
اسر بدهشة
ثريا لسة واقف انزل هات مأذون وهات اخوك وواحد صاحبك يشهدوا علي العقد
اسر حاضر ونزل جري
ياسمين بخوف منها
ثريا اعدي ياياسمين متخافيش من حاجة انا زي امك بظبط
ياسمين جريت عليها وكانها مفتقدة الام والحنان
ثريا اعدت تضحك علي هذه الطفلة
ثريا ريحتك حلوة اوي وبصت لوشها الجميل وعينيها الزرقاء الواد اسر محظوظ
ياسمين بضحك انا اللي محظوظة اني حتجوزوه
ثريا حخلي البت زينة تزوقك ولو انك مش محتاجة زي القمر عندك فستان حلو تلبسي
ياسمين اه
ثريا عايزاكي تبقي زي القمر الليلة وكلمت جارتها زينة الكوافيرة عشان تجيلها

""'''""""''"'""
بعد شوية وصلت الكوافيرة علي البيت
ثريا تعالي يازينة حتزوقي ياسمين
زينة ايه الموزة دي ودي محتاجة مكياج امال احنا نبقي محتاجين ايه
ثريا بضحك الله اكبر في عينيكي
ياسمين شكرا
ثريا روحي معاها ياياسمين ادخلي اوضة اسر حطي حاجاتك فيها وحضري نفسك
ياسمين حاضر
"""""'''"'"''
ياسمين خرجت من الغرفة بعد الانتهاء من تجهيز نفسها
اسر وهو مندهش من جمالها
ثريا بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظك من العين
علاء مبروك ياياسمين
ياسمين الله يبارك فيك يا علاء
اسر مبروك
ياسمين الله يبارك فيك
"""""""""""""
بعد الانتهاء من عقد القران جلست ياسمين علي السرير اقترب اسر منها وهي عطياه ظهرها فتح سحاب فستانها
خلع عنها فستانها
ياسمين ببكاء واغمضت عينيها من كتر الوجع في جسمها
اسر طبع قبلة علي كتفها وعلي اثر الضرب والكدمات واقترب منها هامسا لو عايزاني مجيش جنبك وانام برة ماشي
ياسمين لا خليك انا محتاجلك جنبي
اسر اقترب منها أكثر وطبع قبلة رقبتها وعلي وجهها
ياسمين من اقترابه الزائد لها انا بحبك وعايزاك تحميني
اسر حيحصل حيحصل ورجع قبلها مرة ثانية اكمل
ياسمين اه انا بحبك ومش قادرة ابعد عنك اسر عارف عارف
يتبع..

 رواية قصة شتاء الحلقة التاسعة بقلم نهلة زغلول


بعد الانتهاء من عقد القران جلست ياسمين علي السرير اقترب اسر منها وهي عطياه ظهرها فتح سحاب فستانها خلع عنها
ياسمين ببكاء واغمضت عينيها من كتر الوجع في جسمها
اسر طبع قبلة علي كتفها وعلي اثر الضرب والكدمات واقترب منها هامسا لو عايزاني مجيش جنبك وانام برة ماشي

 
ياسمين لا خليك انا محتاجلك جنبي
اسر اقترب منها أكثر وطبع قبلة رقبتها وعلي وجهها
ياسمين من اقترابه الزائد لها انا بحبك وعايزاك تحميني
اسر حيحصل حيحصل ورجع قبلها مرة ثانية اكمل
ياسمين اه انا بحبك ومش قادرة ابعد عنك اسر عارف عارف
حعوضك عن كل الايام الصعبة اللي عشتها قولي انك بتحبيني ياسمين بح قبل أن تكمل كلامتها كتمها بقبلة طويلة وكانها إعادة لها الحياة مسكها مال بها علي السرير

 
ياسمين باستسلام تام وكانها مخدرة من قبلته ولمساته يدتملس علي شعرها و وتنزل علي منحنياتها بجرأة وكأنه

 
كأنه أعلن ملكيته لها ياسمين لا تعلم من اين اتتها هذه الجرأة
قامت بفتح ازرار قميصه وخلعته ورمته بعيدا انا بحبك وعايزة ابقي مراتك وعايزاك تحميني بجد مش عايزة ابقي البنت الضعيفة اللي انت تعرفها وحبتها ومالت علي راسه قامت بتقبيله بكل جرأة اسر حيحصل وقبل كل أنشأ في وجهها ورقبتها ياسمين بتحبني اسر طبعا وكأنه في حرب
ياسمين وانا كمان عايزة بكرة اروح البيت بتاعنا
اسر لم يهتم بكلامها وكمل مابداوا
ياسمين عايزة اروح بكرة البيت
اسر بغيظ مش وقته
ياسمين انت قولت حتحميني
اسر تمام انتي متجوزاني عشان احميكي و خرج علبه السجائر من جيب الجاكيت وأخرج سيجارة واشعلها تمام انا موافق خلينا كده انا الراجل بتاعك وبس

 
باسمبن انت فهمت ابه
اسر انا فهمت صح جدا ونام علي الكنبة ومددت جسمه عليها ووضع يده فوق رأسه
ياسمين خدت السيجارة من فمه ورمتها
اسر عايزة ايه انا نايم جنبك احميكي اهو
ياسمين اقتربت منه انا عمري ماحبيت راجل غيرك انا متنمتش غيرك انت بتعذبني بكلامك ده عارف يعني ايه تبعد عني يعني عندي الموت اهون واقتربت من وجهه الوسيم وقامت بتقلبيه ونامت علي صدره بحبك
اسر ماشي ياسمين ماشي
اسر حاجي معاكي وقام من مكانة انا كده عملت اللي عليا ها الطلاق امتي بقي بعد ماحميكي كده دوري انتهي ولا لسة في باقي يامدام ياسمين ياسمين بغيظ صفعته علي وجهه
اسر مسكها من راسها وقبلها عدة قبلات حتي يهدأ بركان الغضب الذي بداخله وحملها ووضعها علي السرير
ياسمين طفي النور اسر ليه
ياسمين عشان بتكسف اسر بضحك ماشي

""""""""""""
في صباح اليوم التالي
كانت نائمة كالملاك جلس جنبها علي السرير يتامل هذا الجمال كانت جميلة ومثيرة وهي بهذا القميص برغم من أنه قميص طفولي وضع يده علي وجهها دفن وجهها في رقبتها لكي يشم عطر الياسمين الخاص بها
ياسمين بضحك اسر
اسر صباح الخير
ياسمين صباح النور
اسر ممكن نتكلم
ياسمين طبعا
اسر كنتي عايزة تروحي عند اهلك ممكن اعرف ليه
ياسمين انت حتيجي معايا
اسر ليه وازاي
ياسمين البيت ده بيتي زيهم بظبط ده اصلا بيت ماما وبابا ضحك عليها وخده منها وكل الورق بيقول أنه بتاع جدو
اسر اه فهمت طيب تمام البسي
ياسمين رايح فين
اسر رايحين هناك البسي
ياسمين طيب
"''"'''''''''''
خرج اسر من الغرفة
ملقاش حد في البيت دور عليهم لقي ورقة علي الترببزة ثريا انا سيبتلك البيت واعدة عند خالتك عشان تاخد راحتك انت وعروستك وخدت معايا علاء ربنا يفرحك ياابني
اسر أعد يضحك ويتهكم يفرحك ماهو باين

"'""''"'""'
خرجت ياسمين من الغرفة
ياسمين انا جاهزة امال فين طنط وعلاء
اسر وراها الورقة شافتها وابتسمت
اسر تمام يلا وفتح الباب
خرجت ياسمين وأسر من البيت مع المباركات من أهل الحارة كلهم بيتكلموا عن جمال العروسة والعريس
ياسمين بفرحة انا حاسة اني في حد مهتم بيا وبيفرحلي
اسر وقف تاكسي يلا
ياسمين مالك يااسر
اسر مفيش وركب تاكسي اركبي
ياسمين انت خايف من المشوار
اسر انا خايف من ردت فعلهم وده حيعمل فيكي ايه
ياسمين مسكت ايديه انت جنبي انا بستقوي بيك
اسر ماشي ومسك ايديها وصلنا يلا
ياسمين بخوف طيب
""""""''''"'''''
وصلت ياسمين وأسر علي البيت رنت الجرس فتحت سامية
سامية ياسمين
ياسمين وهي بتحاول تبقي قوية دخلت
ووراها اسر
نزلت صفاء من علي الدرج انتي وليكي عين تيجي بعد اللي حصل وجاية تهجم عليها
ياسمين مسكت ايديها انا مش ياسمين الضعيفة بتاعت زمان وبصت علي وجههم علي الكدمات وبيتهيالي كده خالصين
سامية عيشتك معاهم بقيتي شبهم
اسر قصدك ايه يامدام انا عارف ان صاحب البيت مسافر عشان كده مليش كلام مع الحريم
صفاء انت عايز مننا ايه
اسر بص لياسمين انا مليش دعوة وأخرج سيجارة واشعلها ووضعها علي شفاهه
صفاء وهي بتبص لهذا المثير امامها
ياسمين لاحظت انها مركزة مع اسر
ياسمين اطلع برة شوية يااسر
اسر متاكده
ياسمين اه متاكده
اسر خرج برة البيت
ياسمين خلينا نتحاسب علي كل حاجة واولهم حقي في البيت اللي انتو واخدينوا مني فجأة رن هاتف سامية ردت
المحامي أيوة ياهانم
سامية خير استاذ احمد
المحامي عندي ليك خبر انا اسف بس فريد بيه
عمل حادثة في الطريق وتوفي الباقية في حياتكم
سامية بلؤم لا فريد لا
صفاء في ايه
سامية عمك فريد مات عمل حادثة ومات
ياسمين اعدت علي الكرسي ومش مصدقة نفسها أنه كده خلاص سابها صحيح مكنش بيحبها عشان فاكر أن أمها خانته بس كان اللي مسوء علاقتها وافتري عليها سامية
ياسمين قامت خرجت من البيت لقت ادم واقف برة مستنيها
ياسمين بابا مات عمل حادثة ومات يابني خلاص كده واغمي عليها بص لقي صفاء واقفة علي الباب
اسر ياسمين شالها وطلب تاكسي
صفاء انا تسبني عشان الغبية دي
ودخلت لقت سامية اعدة بتكلم المحامي عن الورث
سامية طيب تمام وقفلت أما كان هم بشكل علي قلبي كويس أنه مات الحمد لله أنه عامل وصية اكيد ياسمين مش حيبقي نصيب لانه اصلا كان بيكرها مالك في ايه
صفاء متغاظة من اسر سابني انا عشان ياسمين وطلبت ادهم
ادهم أيوة ياصفاء حمد الله علي السلامة
صفاء الله يسلمك كنت عايزة اشوفك
ادهم طبعا ياريت نتقابل كمان ساعة تحبي فين
صفاء تعالي بس وانا هقولك حنروح فين
ادهم تمام وقفل
""""""""""""
ادهم ازيك ياطنط
سامية بتمثيل عنك فريد سابني
ادهم بضحك انتي حتمثلي عليا ياطنط انا اكتر واحد عارف كنتي بتكرهي اد ايه
سامية ولد احترمك نفسك
صفاء ازيك ياادهم
ادهم تمام في ايه ايه اللي حصل قولتي عايزة تشوفيني اديني جيت اهو واعد علي الكرسي
صفاء ياسمين
ادهم بلهفة مالها
صفاء بلؤم اتجوزت امبارح
ادهم ايه
صفاء اتجوزت وسابتك تعالي حوريك اتجوزت مين اركب عربيتك ويلا
ادهم انتي واخداني فين
صفاء وصلنا
صفاء ده اللي سابتك عشانه صاحب المكتبة ها ايه رايك
ادهم سابتني انا عشان ده
صفاء اه ده انا لو منك مسبهاش تتهني معاه
شايف مبسوطة ازاي معاه
ادهم سكت تمام تمام
يتبع..


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-