رواية عودة ميت كاملة بقلم عزيزة حامد - جميع الفصول

رواية عودة ميت كاملة بقلم عزيزة حامد - جميع الفصول

رواية عودة ميت كاملة بقلم عزيزة حامد - جميع الفصول
(روايه عودة ميت)
بقلمي عزيزة حامد
المقدمه....
هناك البعض من الناس نعتقد انهم انتهوا وابتعدوا عنا وتخلصنا منهم ولكن يأتي القدر ويفاجئنا بعكس ذلك فلا نعرف ماذا نفعل ؟! او إلى اين نذهب !؟ وهكذا هى قصه ابطالنا في الروايه. ...
عودة ميت
بقلم/ عزيزة حامد
كل يوم الساعه 2م
كونوا بالقرب

رواية عودة ميت الفصل الأول

في أحد القصور الضخمه لشخصيه من اهم الشخصيات بالبلد يلعب طفل صغير مع اخته التي لم تتجاوز العامين في حديقه القصر وتأتي الداده لكي تطمئن عليهم :ايه يا آسر يا حبيبي مزهقتش من اللعب يله سيب اختك عشان تاكل.
آسر:يادادة سيبهالى شويه وحياتك عشان العب معاها ولا اقولك هاتي وانا أأكلها
دادة حسنية:ماشي ي حبيبي هتاكل جوة ولا هنا
اسر:لا هاكل هنا
دادة حسنية:ماشي ي حبيبي ثواني والاكل يبقا عندك
وذهبت الدادة لكي تحضر الطعام للاولاد وفي طريقها للمطبخ سمعت اصوات غريبة داخل المنزل فتخبت لكي تري ما مصدر هذة الاصوات ورأت بعد ذلك رجلان يخرجان من مكتب الاستاذ جمال النجار (هو واحد م اكبر رجال الاعمال في مصر)رأت الرجلان الملثمان يخرجان من المكتب وبيدهم مسدس وبعد ذلك رأتهم يدخلون المطبخ وبعدها بدقائق كانت النيران مشتعلة ف القصر بالكامل ورائحة البنزين ف كل مكان فخرجت من مخبئها لتنادي علي سيدها فرأتة مقتول هو وزوجتة بالمكتب وبدأت النيران تنتشر ف كل ارجاء القصر فخرجت لتلحق بالاولاد فرأت اسر خلفها وهو يبكي ويمسك باختة الصغيرة ورأي ابواااة مقتولان ظل ف مكانة فزع من منظر ابوااة ولا يتوقف ع البكاء فانتشلتة الدادة م النار واخذت تركض بة في كل مكان ولكن بلا جدوي فالنيران كانت في كل مكان فقالت لآسر ان يهرب هو واختة من الشباك الصغير بالغرفة وانها لا تستطيع الهروب معة ولكنة اخذ يبكي ورفض ان يذهب ويترك ابواة والدادة ويهرب فاقنعتة الدادة ان اختة ستكون في خطر ان لم يذهب الآن فخاف علي اختة كثيرا وهرب مع اختة م الشباك هو واختة وهو يبكي بانهيار وهو في الخارج رأي الرجلان الملثمان فاختبئ وسمع ما يقولان
الشخص1:يلا كلم الباشا عشان نقولة علي اخر الاخبار
الشخص2:الاول انت اتأكدت انهم كلهم ماتو
الشخص1:طبعا انت مش شايف النار دي تاكل بلد
السخص2:تمام يلا كلمة
الشخص 1:الو ايوة يا باشا تمت المهمة......طبعا يا شاهين باشا كلة تمام...........لا متقلقش كل اللي في القصر ماتو.....ماشي مع السلامة يا باشا
الشخص 2:اتأكدت ان الولاد كمان ماتو ولا لا
الشخص1بتلعثم:ها اة طبعا ماتو انا شفتهم بعيني
الشخص2:طب كويس يلا نمشي قبل محد يشوفنا
الشخص1:انا مش عارف يا جدع ازاي اخ يقتل اخوة وولادة كدة اززااي
الشخص2:يا عم الفلوس تعمل اكتر من كدة يلا نمشي بدل منتمسك
بعد مغادرة الرجلان صدم اسر ان عمة شاهين هو الذي فعل هذا اقسم ف نفسة انة سينتقم لأبية علي ما فعلة اخية بة وبأهلة سيرية من الألم الكثير وانة سيعود يوما ما لينتقم من الذي دمر لة حياتة واذاقة مرارة اليتم من صغرة هو واختة الصغيرة التي لا تفقة شئ في الحياة فأخذ يركض في الشوارع بلا هدي يجري ويجري لكي لايراة احد من الذين يعرفونة ويعرفوا انة علي قيد الحياة هو واختة الصغيرة (آسر كان في عمر الثانية عشر ولكن كان ابوة يعاملة كشاب يعتمد علية لكي يكون سند لأختة الصغيرة في الحياة من بعدهم ولكنهم رحلوو مبكرا جدا لم يعطوة الفرصة حتي ليثبت لهم انة جدير بثقتهم وانة قادر علي حماية اختة ولكن الان هو يريد فقط ان يأمن مكان ليأوية هو واختة لكي يثبت لأبواة انهم علي حق )ظل اسر يركض في الشارع واخذت اختة تبكي من الجوع فهي لم تأكل منذ فترة ظل يتمشي في الشوارع حتي جلس علي اقرب كرسي وجدة لكي يستريح وظل ينظر الي حالة هو واختة بشفقة علي حالهم الذي تحول في بضع ساعات فاخذ يفكر كيف ستكون حياتهم بعد ذلك واين سيقيموا الي ان اتت سيدة شابة صغيرة قطعت علية حديثة مع نفسة جاءت هي ورجل معها لتسأل عن سبب بكاء الطفلة المستمر ولما هما جالسان في هذا الوقت من الليل بدون اي شخص كبير معهم
السيدة يحنان وهي تتحسس وجة الطفلة:اية يا حبيبي مالها اختك بتعيط لية مش اختك بردة؟
آسر وهو ينظر لاختة :ايوة اختي مريم
السيدة:وانتو قاعدين لية لوحدكو كدة ف الوقت دة في الشارع؟
آسر بنبرة حزينة :ماما وبابا ماتو الناس قتلوهم وانا هربت باختي ومش عارف هروح فين دلوقتي
السيدة بحزن علي حال هؤلاء الأطفال:خلاص يا حبيبي انت تقدر تيجي معايا انا وجوزي البيت احنا معندناش اطفال
آسر:بس...
السيدة مقاطعة اياة: مفيش بس يا حبيبي انت لو فضلت في الشارع الله اعلم هيحصلك اية انت واختك قولي بقا انت اسمك اية؟
آسر:اسمي آسر
السيدة :الله اسمك جميل يا آسر يلا تعالي بقا عشان تروح معانا اكيد انت جعان دلوقتي واختك كمان
آسر بتردد:حاضر يا طنط
السيدة:حنين اسمي حنين وتقدر تناديلي ماما حنين ممكن
اسر وهو يشعر بالارتياح لتلك المرأة الحنونة فهي تشبة حنية والدتة علية:حاضر يا طنط اقصد يا ماما حنين
حنين وهي تشير الي زوجها:دة احمد جوزي هو ظابط شرطة بس طيب اووي وهتحبو
احمد:اهلا يا آسر
آسر:اهلا يا عمو
احمد وهو يتصنع الحزن :اية دة يعني تقلها يا ماما وانا عمو لا يا عم مش لاعب خلاص
آسر وهو يضحك:ههههه خلاص اهلا يا بابا احمد ولا تزعل نفسك
أحمد بضحك:ههههه خلاص كدة انا مش زعلان يلا بقا نروح ولا هنفضل واقفين كدة كتير
ذهبوو جميعا الي منزل حنين واحمد كان منزل متوسط ولكن غاية في الجمال وملئ بالتحف مثل منزلهم
آسر:انتي بتحبي التحف يا طنط اقصد يا ماما حنين
حنين:اة يا حبيبي بحبهم جدا تعرف ان عمو احمد بيغير منهم بيقلي انتي بتحبيهم اكتر مني ههههههه
آسر:تعرفي ان بابا كمان كان بيحبهم اووي وجدو بردة بتنا كلة كان مليان تحف(ولمعت نظرة الحزن في عيناة وهو يتذكر منزلهم ووالدية)
حنين وقد لاحظت تغير نظراتة للحزن: انا بقول ناكل بقا عشان ننام وبعدين الصبح نتكلم
آسر:حاضر يا ماما
حنين:حبيبي كلمة ماما طالعة منك زي العسل
احمد :يالا يا جماعة ناكل انا هموت من الجوع مش قادر
حنين بضحك:انت دايما كدة همك علي بطنك والمصيبة مبيبنش عليك بتوديهم فين ها هههههه
احمد:هبقا اقلك بعدين بوديهم فين هههههه
حنين :طب امشي امشي
احمد:ماشي اهة متزوقيش بس ههههههه
ذهبت حنين لتحضير الطعام لهم ووضعتة علي السفرة وقامت بتسخين الحليب لمريم
آسر كان يأكل وهو شارد والدموع متحجرة في عيناة تأبي الهطول امامهم لكي لا تشهد علي ضعفة امامهم
حنين لاحظت نظرات الحزن في عيني آسر فكانت تريد ان تسألة عن الذي حدث معهم وكيفت قتل ابواة لكن رأت ان الوقت لا يسمح بهذا فقررت ان تحدثة في الصباح الباكر
أحمد:صحيح يا آسر انت اسم باباك اية؟
آسر :اسمة جمال النجار
حنين بصدمة :اية انت ابن جمال النجار؟!!
آسر ايوة لية انتي تعرفي بابا
حنين وقد تجمعت الدموع في عيونها :انا اعرف باباك كويس اووي باباك يبقاا...
انتهت الحلقة
ياتري اية العلاقة بين حنين وابو آسر ويا تري ازاي هتكون حياة اسر بعد وفاة والدية انتظروني في الفصول القادمة

رواية عودة ميت الفصل الثاني 

حنين:انا اعرف باباك كويس اووي باباك يبقا يبقا اخويا (واخذت تبكي يإنهيار لتذكرها ما حدث في الماضي)
آسر وهو في حالة صدمة:انتي بتقولي اية ازاي بابا عمرة مقالي انة عندة اخت
حنين بعد ان هدأت من البكاء:انا هحكيلك كل حاجة
من حوالي 12سنة بابا الله يرحمة كان لة اسمة ومركزة ف معظم بلاد العالم تقريبا وكمان كان لية اعداء اكتر بردة عايزين يتخلصو منة بس مكانوش قادرين بسبب مركزة بس (وبدأت الدموع تتجمع في عينيها)بس في واحد بس هو اللي كان بيكرة بابا جداا وفي يوم واحنا راكبين العربية انا وجمال وماما وشاهين اخونا كان مع مامتة عشان هو كان ابن مرات بابا يعني احنا مش من نفس الام ومامتة مكانتش بتحبة يخرج معانا فالمهم خرجنا كلنا بالعربية فجأةبابا لقي الفرامل مش شغالة والعربية بدأت تسرع وبابا مش قادر يتحكم فيها وكنا خلاص قلنا هنموت مفيش فايدة لكن بابا حاول بأقصي حاجة لية انة يتحكم في العربية لغاية مخبطنا في شجرة ماما الوحيدة اللي ماتت(وتهدج صوتها واخذت تبكي بإنهيار مرة ثانية ولكنها اصرت علي ان تكمل لة ماحدث)بعد ماماما حصلها اللي حصل بابا خاف علينا فقرر انة يعلن خبر وفاتنا ويسفرنا برة لكن شاهين وجمال موافقوش ورفضوا يسافرو ويسيبو البلد شاهين كانت مامتة بتوسوسلة انة احنا هنضحك علية وناخد فلوسة وهو مش هيفضلة حاحة لو سافر وانة لازم يقعد عشان يبقا هو المتحكم الوحيد في املاك بابا عشان كدة رفض يسافر لكن جمال كان خايف علي بابا وقال انة لازم ينتقم من اللي عمل كدة وقتل ماما وحاول يقتلنا لكن انا بقا كنت في حالة صدمة من وفاة ماما مقدرتش اقول لا لاني كنت محتاجة اني ابعد ابعد عن كل مكان بيفكرني باللي حصل لماما فوافقت اني اسافر وفي يوم سفري
Flash back
حسن النجار:حنين خلي بالك من نفسك يا بنتي (وتحجرت الدموع في عينية تأبي الهطول)
حنين وهي تبكي:بابا انت هتوحشني اوي (وقامت باحتضان والدها)
جمال:خلاص بقا يا حنون احنا ان شاء الله هنطمن عليكي كل شوية ومعاكي حراسة يعني محدش يقدر يعملك حاجة
حنين:جمال هتوحشني اوووي😥
وقامت باحتضان اخيها
جمال:وانتي كمان هتوحشيني يا قلبي بس اوعي تغلطي يا حنين وتعرفي حد انتي تبقي مين وبنت مين فاهمة
حنين:بس انا خايفة عليكو انتو مش خايفة علي نفسي انا مش عوزة اسيبكو بس مش قادرة افضل هنا كل حاجة يتفكرني بماما الله يرحمها
شاهين ببرود:متخلصونا بقا يا جماعة اية جو الأفلام القديمة دي
حسن:اتعدل يا ولد في الكلام انت مش شايف ان اختك هتبعد عنك ولا انت صحيح مصدقت
شاهين :قصدك اية يعني
حسن:ولا حاجة يلا عشان طيارتك يا حنين خدي الباسبور بتاعك اهة انتي دلوقتي اسمك حنين خالد الشربيني فاهمة اوعي تنسي
حنين وهي تبكي :بابا هتوحشوني اوي كلكو مع السلامة وابقو طمنوني عليكو
وغادرت حنين البلدة بالكامل وبعدها بسنة عرفت خبر وفاة اباها وانقطعت الاخبار عنهم جميعا وانقطع كل شئ بينهم وحاولت حنين معرفة ما حدث وسبب وفاة اباها الي ان عرفت بعد مدة كبيرة
Back
حنين:وعرفت اخيرا سبب وفاة بابا
آسر:اية هو انا بابا كل مسألة يقولي قضاء وقدر بس انا حاسس ان في حاجة غير كدة
حنين انت عندك حق اللي سبب وفاة بابا هو عدوة مع الاتفاق مع ...مع ...شاهين
آسر بصدمة :اية عمو هو اللي خطط لموت جدو وبابا كمان
حنين بصدمة:اية هو شاهين هو اللي قتل جمال
آسر بحزن:ولع في القصر كلة عشان يتخلص مننا بس احنا طلعنا عايشين بسبب دادة حسنية هي اللي ساعدتنا اننا نهرب وسمعت ناس برة بتكلمة في التليفون وبتقلة ان المهمة تمت وكل اللي في القصر ميت يعني انا واختي بالنسبالو ميتين دلوقتي
حنين بحزن:مش عارفة لية اخونا يعمل كدة فينا مرة يكون سبب ف موت ابوة والتانية يقتل اخوة ازاي جالة قلب يعمل كدة ازززااااي😭😭😭
احمد بعد ان جلب لحنين كوب مياة لتهدأ :حنين خلاص ي حبيبتي متعيطيش بكرة يجيلك حقك وربنا هينتقم منة وهتشوفي وانا معاكي متقلقيش
اخذت حنين تهدأ واخذت تحدث آسر:اسر انت لازم تختفي من ادام اي حد انت تعرفة دلوقتي انت مش هيبقا اسمك اسر جمال النجار هيبقا اسمك آسر احمد جلال فااهم انت هتبقا ابننا من دلوقتي
آسر:بس...
حنين مقاطعة اياة:مش عوزة اعتراض انت حياتك هتبقا في خطر لو حد عرف انك لسة عايش وحياة مريم كمان هتبقا في خطر افهمني يا آسر انا عايزة مصلحتك
آسر:حاضر يا ماما حنين ،بس مقلتليش انتي ازاي رجعتي مصر بعد السنين دي كلها
احمد:انا اكملك بقا اصلي بحب الحواديت اوي هههههه بص يا سيدي طبعا بعد م حنين سافرت والكلام اللي انت عرفتة دة هي كملت دراستها هناك وبعديها بسنة تقريبا اتقابلنا كانت هي ماشية في الشارع واتسرق منها شنطتها وسبحان الله انا كمان كنت ماشي في نفس الشارع انا كظابط بقا وبتاع جريت ورا الحرامي وهددتة بالمسدس انة يسلم نفسة ويجيب الشنطة المهم وقبضت علية وخدتها معاياا الفسم عشان نقفل المحضر وم يوم مبصيت في عنيها وتقول كأن في مغناطيس بيشدني ليها كانت بريئة جدا ومتعرفش حاحة ادتها الكرت بتاعي عشان لو حد اتعرضلها تبلغني ومرة ورا التاتية اتقربنا من بعض لغاية محبينا بعض واتجوزنا وقلتلها كذا مرة اننا ننزل مصر بس هي كانت بترفض لغاية ما سمعت ان كل شئ بقا مستقر ومحدش ف اخواتها حصلة حاحة فجت مصر عشان تشوف باباك وللاسف في اليوم اللي جينا فية هو نفس اليوم اللي قابلناك فية وحصل اللي حصل بقا
آسر:طب انا داخل انام دلوقتي واتجه الي غرفتة وهو شارد الذهن في كل هذة الاحداث التي مرت علية
#بعد مرور عشر سنوات
في فيلا اللواء احمد جلال
شاب جذاب ذو عيون خضراء تجذب كل من حولة وبشرة بيضاء وشعر اسود كثيف ومهندم برقي يخرج بطلتة التي تأسر كل من حول فهو آسر بحق فهو آسر احمد جلال الظابط المعروف بقوتة وصرامتة في عملة ولا احد يقدر علي الوقوف في وجهة او الاعتراض علي شئ فلم يسلم من غضبة اذا فعل هذا هو شاب في عمر22عام فقط ويهابة كل كبير وصغير
آسر وهو يهبط الدرج بوقار رأي والدية منتظرينة علي طاولة الافطار
آسر وهو يقبل يد والدتة ووالدة:صباح الخير يا ماما صباح الخير يا بابا
حنين:صباح الخير يا حبيبي
أحمد:صباح الخير نمت كويس امبارح
آسر:الحمدلله يا بابا
أحمد:طب استعد بقا يا بطل عشان عندك مهمة جديدة النهاردة
آسر:انا دايما مستعد يا سيادة اللوا ولا عندك رأي تاني
أحمد بضحك:انا اقدر اقول غير كدة
آسر:هي لسة الهانم الصغيرة نايمة ولا اية
مريم وهي تهبط الدرج ركض:انا هنا اهة يا ابية ظالمني انت دايما كدة😂😂
ركضت مريم الي آسر وجلست علي قدمية وقالت وهي تقبل وحنتة:صباح الخير يا ابية
آسر:بتثبتيني عشان متعصبش عليكي يعني ماشي يا ستي همشيها المرادي
مريم وهي تدعي البراءة:انا يا ابية هو انت قلت حاجة
آسر وهو يمسكها من وجنتها:اة منك يا شقية انتي
حنين وهي تنظر لهم بابتسامة:ربنا يخليكو لبعض يا حبيبي تعرف يا اسر انا مبشوفش ضحكتك الا وانت مع مريم بس ربنا يفرحك يا ابني كمان وكمان وتلاقي بنت الحلال اللي تسعدك وتفرحك
آسر وقد انقلب وجهة:ماما انا قلت مش عاوز كلام في الموضوع دة انا مش فاضي للكلام الفاضي دة انا ورايا حاجات تانية اهم يلا يا جماعة انا رايح الشغل
حنين:اقعد يا ابني كمل فطارك الاول وبعدين مش هتودي مريم المدرسة
آسر:لا خلاص يا ماما انا خلصت فطار يلا يا روما قومي هاتي شنطتك عشان اوديكي المدرسة
آسر وهو يحدث حنين :عايزة حاحة يا حبيبتي قبل ما خرج
أحمد:اية يا ولد حبيبتي دي نادلها ماما بس فاهم
آسر وهو يضحك:اية دة أحمد بيغير يا جماعة هههههه
أحمد:مراتي حبيبتي يا اخويا واغير عليها براحتي ووضع يدة علي كتف حنين
آسر :اوعا الحب ولع في الدرا ي جدعان😂😂
أحمد:اية الألفاظ البيئة دي يا ولد
آسر:بيئة انا ماشي يا حاج احسن
أحمد:حاج كمان امشي يا ابني امشي
آسر وهو ينادي علي مريم بصوت عالي نسبيا:يلا يا روما نمشي قبل ما سيادة اللوا يطردنا😂😂
مريم وهي تهبط بسرعة من علي الدرج:انا جيت اهة يلا يا ابية
ذهبوا الي الخارج وركب اسر سيارتة مع مريم
مريم وهي تحدثة:تعرف يا ابية في مس عندنا في المدرسة انما اية عسل اووي وطيبة وبتحبني اووي وانا بحبها اويي كمان
آسر:ومين بقا المس دي
مريم:اسمها مس قمر يا ابية وهي قمر اووي يا ابية زيك كدة
آسر وهو يضحك :افهم من كدة انك بتعاكسيني ولا اية😂😂
آسر:بس مش من عوايدك يعني تتعلقي بحد غيري دة المدىسين كانو بيشتكوا انك دايما ساكتة في الفصل ومبتتعامليش مع حد
مريم:مش عارفة يا ابية بس مس قمر دي غير كل المدرسين هي بتعاملني زيك يا ابية بالظبط وانا بحبها اوي وبتجبلي شوكولاتة كمان يا ابية
آسر:ماشي يا روما بس ركزي في دراستك عايزة تبقي متفوقة علي طوول كدة
وسرح آسر في كلمات مريم من هذة التي تعلقت بها خاف آسر ان تفعل شئ سئ باختة فقرر ان يعرف عنها كل شئ
انتهي الفصل

رواية عودة ميت الفصل الثالث

عندما اوصل آسر مريم الي المدرسة اصر علي ان يدلف معها لكي يري من هذة قمر التي تحدثت عنها اختة
آسر :قليلي بقا يا روما فين مس قمر دي
مريم وهب تشير بإصبعها الي احد الاشخاص:اهي يا ابية هي دي اللي جاية علينا
آسر وهي ينظر الي الشخص التي اشارت الية رأي حورية من السماء قادمة الية فاسمها قمر وهي قمر بحق
(قمر فتاة في عمر ٢٢ عام هي فتاة بشرتها بيضاء ناصعة تشوبها حمرة تأسر القلوب وعيناها بلون السماء الصافية وهي غاية في الطيبة وتحب كل الاشخاص وترتدي حجان يزين وجهها ويجعلها حورية بحق)
قمر وهي تحدث مريم:اذيك يا روما عاملة اية
مريم:انا كويسة يا مس اقدملك دة ابية آسر اللي كنت بكلمك عنة
آسر وهو يمد يدة ليسلم علي قمر:اهلا انا آسر اخو روما
قمر بحرج:اسفة يا استاذ آسر بس انا مش بسلم
اسر وهو يعيد يدية الي موضعها بحرج:لا عادي ولا يهمك
قمر:يلا بقا يا روما عشان الحصة هتبدأ
مريم:حاضر يا مس مع السلامة يا ابية
آسر:مع السلامة يا روما مع السلامة يا قمر
آسر وهو يغادر بعدما اطمئن علي اختة وكذلك اطمئن الي ان قمر ليست سيئة كما كان يتوقع ولكنة شعر تجاهها بشعور لم يمر علية من قبل شعور يجعلة سعيد ويبتسم بدون سبب ذجر نفسة من هذا الكلام فهو لا يستطيع ان يلهي نفسة بهذة الاشياء التي سوف تأخرة عن السبب الرئيسي في حياتة وهو الانتقام لوالدية
آسر لنفسة:بس بقا يا آسر منتا ياما شوفت بنات اية يعني محصلكش حاجة ومش هيحصل فوق بقا
آسر وهو يرد علي نفسة:بس هي غير كل البنات شفت دي مردتش تسلم عليا حتي ولبسة حجاب جميل هي غير كل البنات اكيد مش زيهم
آسر:لا كلهم زي بعض خاينين ومحدش يتأمنلو ع حاحة فيهم كلهم كدابين كدابين
آسر:انت بتقول الكلام دة عشان تقنع بية نفسك بس انسي اللي فات وعيش حياتك انت لسة شاب ومامتك عايزة تفرح بيك
آسر وهو يضرب مقود السياارة:بس بقا بس كلهم زي بعض كلهم زي بعض
صوت السيارات هو الذي أفاق آسر من حديثة مع نفسة فنفض عن ذهنة كل ذلك وذهب الي عملة بقسم الشرطة ليستلم مهمتة الجديدة
آسر بعدما وصل الي قسم الشرطة نزل من السيارة ودخل الي مكتبة فوجد صديقة يجلس علي المرسي في انتظارة
محمد:ايو يا ابني التأخير دة كلة مش عوايدك يعني
آسر وهو يجلس علي مكتبة:مفيش كنت مع روما في المدرسة
محمد:طب ما انت علي طول بتوصلها ومش بتتأخر علي العموم يلا عشان سيادة اللوا عايزة احنا وباقي الفريق
آسر كان شارد الذهن ولم يستمع الي حرف من الذي قالة لة محمد لاحظ محمد سرحان آسر فظل ينادية بآسم:آسررررر انت يا ابني
آسر؛اية يا محمد انت اتجننت بتزعق لية
محمد:يااة لسة واخد بالك يا عم السرحان اللي واخد عقلك😂😂
آسر:مفيش حاحة انت كنت بتقول اية
محمد:مش بقلك اللي واخد عقلك عمال سرحان وتدي ابتسامات للهوا اية اللي حصل ها (قال هذا وهو يغمز لة)
آسر:محمدددد😠
محمد:خلاص يا عم سكت اهة بس هعرف بردة😂
آسر:محمد اسكت قلتلك مفيش حاحة من اللي بتفكر فيها
محمد:ماشي يا عم المهم كنت بقلك سيادة الوا عايز الفريق كلة عشان المهمة الجديدة
آسر:طب يلا انت مستني اية بلغت باقي الفريق
محمد:طبعا يا بوص قلتلهم كلمهم
آسر :طب يلا
محمد:وراك اهة
ذهب آسر وصديقة الي مكتب اللواء مجدي الشربيني
آسر وهو يقدم التحية العسكرية هو ومحمد:تمام يا فندم
اللواء مجدي:اهلا بفريق الأسود انا جمعتكو انهاردة لانكم من أكفأ الظباط اللي عندي جمعتكوا عشان المهمة دي محدش يقدر يعملها غيركو انتو طبعا من فترة بتبحثو في قضية تجارة المخدرات والكمية الكبيرة منها اللي بتدخل البلد اليومين دول احنا انهاردة بس اكتشفنا انهم مش بيتاجرو في المخضرات وبس دول بيتاجرو في الاعضاء كمان وانهاردة يوم التسليم ودة كلة عرفناة طبعا بفضل آسر هو اللي تحري عن كل دة من غير مساعدة من حد وانا بجد فخور بية آسر هيقلكوا علي كل حاجة هتعملوها وعلي موعد التسليم بس تستعدو كويس اووي المهمة دي مش سهلة الناس دي خطرة جدا واي غلطة بفورة فاهمين
الجميع بصوت واحد:فااهمين يا فندم
اللواء احمد:اتفضلوا انتو دلوقتي وآسر استناني دقيقة
آسر:حاضر يا فندم
بعد خروج الجميع قال اللواء :آسر انت متأكد من اللي هتعملة دة
آسر:طبعا يا فندم انا مفيش حاجة تصعب عليا
اللواء:طبعا يا آسر محدش يشك في قدراتك بس خد بالك من نفسك
آسر:متخافش عليا يا فندك انا قدها وقدود
اللواء مجدي:دلوقتي تقدر تتفضل يا آسر
غادر آسر وذهب الي رفاقة لكي يخبرهم بالخطة
كانو يتكلمون ويضحكون وبكن فور رؤيتهم لآسر صمتو جميعا
آسر:مفيش وقت للهزار وغلكلام الفاضي دة احنا النهاردة عندنا معمة صعبة ومحتاجا كل تركيزنا مفهووم
أدم وهو احد اعضاء فرق الأسود وايضا صديق أدم:متقلقش يا آسر احنا وقت الجد جد
آسر:عارف امال انتو في فريقي ازاي
يحيي:يا زاد يا واثق انت😂😂
آسر: بس بقا مش عاوز هزار دلوقتي قلنا
مؤمن: قول يا آسر اية هي الخطة يلا وسيبك منهم
آسر:الخطة هي .................
مفهوم
الجميع:مفهووم
آسر يلا كلة يروح دلوقتي ويستعد بليل الساعة ١٢ تتجمعت في المكان اللي قلنا علية
محمد:معلشي يا آسر بقا هرخم عليك بس عايزك توصلني في طريقك لحسن عربيتي عملتها معايا تاني وعطلت😂
أدم:طول عمرك منحوس يبني قلتلك ميية مرة غير العربية بتاعت جدي دي مبتسمعش الكلام😂😂
محمد:تصدق ضحكت غور يلا من هنا اسمالله ع عربيتك😂😂
آسر بصوت :خلاص بقا قلت يلا روحوا
يحيي بخوف من عصبية آسر:انا بقول نمشي احسن يا جماعة يلاا
غادر آسر مع محمد وباقي الفريق ليذهب كل منهم الي منزلة ليستريح لهذة المهمة الصعبة دي
انتهت الحلقة

رواية عودة ميت الفصل الرابع 

بعدما غادر آسر هو ورفاقة قسم الشرطة ذهب الي المدرسة ليجلب اختة مريم وفي نفسة يريد ان يري قمرة مرة ثانية
آسر بعدما وصل الي المدرسة انتظر خروج اختة فرآها تخرج معها التي تلبك مشاعرة وتبعثرها ولا يعرف ما علية فعلة فقام بتأنيب نفسة علي هذة الافكار المجنونة التي تأتي في عقلة
قمر وهي تتقدم منة :اهلا يا استاذ اسر
آسر وهو سارح في عينيها
لاحظت قمر نظراتة لة فاحمرت وجنتيها
فنظر لها آسر والي احمرار وجنتيها فزاد جمالها
قمر:استاذ آسر يا آسر
فاق آسر علي ذكرها لأسمة من دون القاب فكان اسمة منها شئ آخر
آسر:اهلا يا قمر انا أسف بس سرحت شوية
قمر:لا ولا يهمك
آسر وهو ينظر الي مريم:يلا يا روما
مريم:حاضر يا ابية باي باي يا مس
قمر:باي باي يا حبيبتي
آسر:مع السلامة يا قمر
ورحل آسر تاركا وراءة قمر يشتعل وجهها من كثرة الحرج لذكرة لاسمها فقط وقلبها يدق بسرعة فقررت ان تحاكي اصدقاءها لتتناسي هذا الشعور الغريب بداخلها تجاه آسر
قمر وهي تتصل بأحد صديقاتها:الو ايوة يا يوري فينك ي بنتي
يارا صديقة قمر:انا هنا اهة يا ستي انتي اللي مشغولة عننا بس ههههه
قمر :طب انتي فاضية دلوقتي
يارا:انا اصلا فاضية ٢٤ساعة يا بنتي😂
قمر:طب كلمي بقيت الشلة ونتجمع بقا زي ايام زمان
يارا:اشطا يا قلبي هكلمهم هنتقابل فين بقا
قمر:في مطعم اسمة........ عارفاة
يارا:اة عارفاة اوك هقفل معاكي واكلمهم بقا بااااي
قمر:باي
ذهبت قمر لتجلس في الكافية الي ان يأتي اصدقاءها بعد فترة قصيرة وجدت صديقتها يارا تدلف الي الكافية فوقفت لكي تراها
يارا:اذيك ي ريري وحشتيني يا بنتي واللهي
وقامت باحتضانها
قمر:وانتي كمان وحشتيني يا يوري اوي فين بقيت الشلة
يارا:كلمتهم وجايين في الطريق اهم
قمر:اهم جهم
وقامت لتسلم علي اصدقاءها
قمر:بجد وحشتوني اووي كلكوو عهودتي اذيك ي قلبي وندي ومروة بقا بجد وحشتوني كلكو بقا اخيرا اتجمعنا ذي ايام زمان
عهد:اذيك ي قلبي انتي اللي وحشتينا اكتر من يوم ما اشتغلتي وانتي مشغولة عنا كدة ينفع
قمر:معلشي يا عهد منتي عرفة واللهي يدوبك بخلص شغل واروح ارتاح في البيت شوية
عهد:ولا يهمك يا قلبي اصلا
قمر:وانتي يا مروتي عاملة اية
مروة:انا الحمدلله يا قلبي وانتي عاملة اية
قمر:الحمدلله
قمر:وانتي يا ندوش
ندي:انا تمام جداا😂
قمر:دايما يارب ليكو كلكو ها يلا بقا هتتطلبو اية والخروجة دي علي حسابي بقا
يارا:اوعي ياريري انتي بقيتي غنية من ورانا ولا اية
قمر:بس يا بت انا غنية طول عمري اصلا
عهد:ومين قدك يا عم منتي باباكي ماشاء الله من اغني رجال العالم😂😂
قمر:قري بقا يا اختي😂😂
قمر:هي امنية مجتش معاكو لية يا عيال
مروة:في الشغل يا ختي مهي مفحوتة زيك انا مش عارفة بتشتغلي لية يا ريري طالما باباكي مش مخليكي محتاجة لحاحة يعني
قمر:يا بنتي انا مش بشتغل عشان الفلوس انا بحب مهنتي وبحب الأولاد جدا بحب اتكلم واخد وادي معاهم كدة وبعدين بحب ان يكون ليا شخصية منفردة عن شخصية بابا واصرف علي نفسي كمان
ندي:ايوة بقا وبقيتي مثقفة يا بت كمان لا وبتقولي حكم كمان😂😂بس تعرفي عندك حق بصراحة
قمر بغرور متصنع:وانا من امتي ومش معايا حق اصلا😂😂
يارا:اوعا يا عم الواثق😂😂
عهد:يا جماعة يلا انا جعت بقا
يارا:دايما همك علي بطنك كدة😂😂
قمر:شوف مين اللي بيتكلم عن الأكل😂😂
يارا:احم احم مين دة اللي اتكلم حد سمع حاجة اصلا😂😂
قمر:لا ولا حاجة خالص😂😂يلا بقا هتاكلو اية
مروة:انا عايزة اكل كريب فراخ
ندي:وانا شاورما
عهد:انا كريب بانية
يارا:زي عهد
قمر:مفيش اوامر تانية حضراتكو اية العيال اللي مصدقت دي😂😂
عهد:يلا بقا يا ريري جعانين الله
قمر:تصدقي كدة ثبتيني 😂😂حاضر يا ستي من عنيا
واملت قمر طلباتهم للنادل وبعد مدة جاء الطعام وبدأو بتناولة وهم يحكون ذكريات الدراسة ويضحكون مع بعض ولكن قمر في عالم تاني تتذكر عيناة اللتان بلون العشب التي تأسرها ونظراتة لها ،يارا وهي تتحدث مع قمر:ريري انتي يا بنتي روحتي فين
انتفضت قمر عل أثر صوت يارا
قمر:اية يا بنتي براحة
يارا:سرحانة في اية يا بطة😂😂
قمر:ها لا مفيش حاجة
عهد:يا ولا علينا احنا الكلام دة اعترفي
قمر:بس يا بت قلتلك مفيش حاجة
عهد:ماشي يا ستي بس مسيرك تقللنا مالك بردة
*****
في الجهة الاخري كان اسر يحدث رفاقة بان يلتقو لكي يتناولو الغداء ويراجعون الخطة قبل التنفيذ
آسر وهو يدخل المطعم الذي بة قمر واصدقاءها
يارا وهي تلمحهم وهم يدخلون المطعم
يارا:االحقو يا عيال اللي داخلين المطعم دول يا خلاصي قمر يا ناس
قمر وهي مبرقة عيناها فهو الان امامها ظنت انها تتخيل في البداية ولكن بعدما وكزتها يارا بعدما لاحظت نظراتها لآسر عرفت انها لاتتخيل
يارا:اية ي بت بصة للواد كدة لية هتفضحينا😂😂
قمر :انتي عرفة دة مين
يارا:مين
قمر:دة يبقا الظابط اسر احمد اخو مريم اللي بديها في المدرسة
يارا:اية دة يخربيتهم كلهم عسل لا وعندهم عضلات كمان😂😂
عهد:بس يا بت بلا نيلة عادين يعني
يارا:اسكتي انتي يا معقدة😂😂
قمر:هشش اسكتو بقا شكلهم جاين علينا
آسر وهو قادم باتجاة قمر
أدم:اية يا معلم رايح فين بس
آسر:دي المس بتاعت مريم في المدرسة هسلم عليها بس
أدم بصدمة:اية دة هتسلم علي بنت عادي كدة سبحان مغير الأحوال
يحيي:يا ابني اسكت بقا انت مش شايف اللي قاعدين معاها كمان يلا نروح احنا كمان
مؤمن:تعرفو ان انتو عيال تافهة
محمد:يا عم اهدي احنا هنتعرف عليهم بس احنا مش هناكلهم يعني
ظل كل شاب ينظر الي فتاة وعيون آسر تحدق بقمرة
آسر:اهلا يا قمر
قمر:اهلا يا استاذ آسر اتفضل معانا
يحيي:اة اة اقعد يا آسر وهو يتطلع بيارا
وأدم كان يتطلع بندي ومحمد يتطلع بمروة ومؤمن كان بتطلع بعهد ولكنها لم تنظر الية نظرت مرة واحدة وعندما لاحظت نظراتة اخفضت عينها من الخجل
آسر :طب هما اصحابي معايا ممكن نقعد معاكو
قمر:اة اكيد اهلا بيهم اتفضلو
يحيي :مش تعرفينا ولا اية
قمر:دي يارا صحبتي ودي عهد ودي مروة ودي ندي دول بقاا صحابي من زمان اووي
آسر:اهلا بيكم واعرفك بصحابي دة ادم ودة يحيي ودة مؤمن ودة محمد
قمر:اهلا بيهم،تحبو تاكلو اية بقا والعزومة علي حسابي
آسر:لا طبعا انتي بتقولي اية العزومة دي عليا انا
قمر:مينفعس انتو اللي جايين يعني احنا مفروض احنا اللي نعزمكم
آسر بعصبية طفيفة:لية مش شايفانا رجالة ادامك ولا اية
قمر بأسف:اسفة واللهي مش قصدي انا بس كنت اقصد.....
آسر مقاطعا اياها:خلاص مفيش حاجة انا قلت العزومة علي حسابي خلاص
يحيي:اهلا يا انسة يارا
يارا:اهلا
يحيي:انتي بقا بتدرسي اية ولا بتشتغلي
يارا:لا انا دارسة تربية بس مبشتغلش مش بحب الشغل يعني انا هتجوز واقعد في البيت😂😂
يحيي بضحك:تصدقي عندك حق هتعملي اية بالشغل يا ستي ولسة بقا ملقتيش ابن الحلال
يارا:لا لسة
يحيي:بس انا حاسس انك هتلاقية قريب علي فكرة بقا(وهو يغمز لها )
فقامت بخفض وجهها من حرجها
محمد:اذيك يا انسة مروة مش مروة بردة
مروة:اة مروة الله يسلمك
محمد:وانتي بقا هتعملي زي صاحبتك ولا ليكي رأي تاني
مروة بضحك:لا زي صحبتي😂😂
أدم:طب وانتي يا انسة ندي اية الاخبار عندك
ندي:نفس الفصيلة يا اخويا😂😂
أدم:ادي عين العقل ولا بلاش😂😂
مؤمن:وانتي يا انسة عهد
عهد:لا انا مليش في الكلام الفاضي دة انا خلصت الكلية ودلوقتي بشتغل لغاية اما ابني ليا شخصية واحقق هدفي وبعدين نبقا ندور ع الحاجات دي بقا بعدين او ممكن مفيش خالص عادي يعني مش هتفرق
مؤمن:فعلا انتي تفكيرك صح مية في المية
يحيي:ماشاء الله نفس تفكير مؤمن بالظبط اية الدماغ المعقدة دي😂😂
مؤمن:عيب كدة ميصحش
يحيي:خلاص يا عم سكت اهة 😂😂بس بردة معقدين😂😂
آسر وهو ينظر الي قمر بقوة :وانتي اية رأيك يا قمر في الكلام اللي بيتقال دة
قمر:انا يعتبر حاجة شبة تفكير عهد كدة
آسر:يعني تقصدي اية
قمر:يعني انا مش ضد الفكرة نفسها لكن بردة مش معاها يعني انا هدفي في الحياة اني اثبت نفسي في شغلي واثبت للناس ان ليا شخصية ووممشتش ورا فلوس بابا وخلاص ولا هو ساعدني في حاجة وبعدين اما اخلص دة كلة عايزة الاقي حد يتبع الرسول (علية الصلاة والسلام)في معاملتة ليا عشان يبقا قدوة لولادي بعد كدة ويبقا شخص محترم ودة كلة عارفة انة في الاحلام عشان مفيش شخص كدة دلوقتي عشان كدة بقولك اني شبة تفكير عهد
اسر:تفكير سليم جدا وصدقيني ف ناس كدة بس احنا اللي مبنبقاش واخدين بالنا بس
قمر:يمكن⁦🤷‍♀️⁩
ظلوا يتحدثون معا كثيرا الي ان قام آسر ليقول:يلا يا جماعة بقا عشان ورانا شغل مع السلامة يا انسات
قمر:خلاص احنا كمان قايمين اهة الوقت سرقنا في الكلام ومخدناش بالنا من الساعة يلا يا بنات
يحيي:تحبو نوصلكم
يارا:لا متشكرين معانا عربياتنا
ورحل كل منهم الي منزلة وكل منهم سارح بالشخص الذي شغل بالة
********
انتهت الحلقة
رواية عودة ميت
بقلمي عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل الخامس

بعدما عاد آسر الي منزلة صعد الي غرفتة ليأخذ حمام ليريح عقلة وجسدة لكي يستعد للمهمة
خرج آسر من الحمام و استلقي علي السرير لكي يفكر فيما سيفعلة في الليل فهذة المهمة من اصعب المهام التي سيقوم بها لانة سيلقي بالقبض علي اكبر تجار المخدرات بالبلدة وهو يتاجرون ايضا في الاعضاء وهذا ما يشعلة غضبا اكثر فاقسم انة سيدخلهم جميعا السجن ولو علي جثتة
في الاسفل في غرفة احمد وحنين
كانت حنين تبكي لأنها تشعر بوخزة في قلبها تجاة هذة المهمة التي سيقوم بها آسر اليوم لا تعرف لما تشعر بهذا الشعور الغريب فهو في كل مرة يخرج في مهمة كانت تخاف علية خوفا من فقدانة ولكن هذة المرة غير كل مرة فهذة المرة تشعر بخوف شديد علي آسر تخشي فقدانة فقالت لأحمد ان لا يجعل آسر يقوم بهذة المهمة ولكنة اخبرها بأن آسر هو الوحيد الذي يقدر ان يقوم بهذة المهمة ولكنها كانت خائفة علية كثيرا فقررت ان تصعد الية وتمنعة من المغادرة
جاءت حنين لتصعد الي اسر وجدتة يهبط السلالم فاوقفتة قائلة:آسر يا ابني متخرجش انهاردة انا قلبي مش مطمن
آسر:يا امي انتي كل مرة تقولي كدة متقلقيش ان شاء الله مش هيحصل حاجة
حنين:لا يا آسر المرة دي غير كل مرة انا قلبي مش مطمن يا ابني حاسة بحاجة غريبة حاسة ان هيجرالك حاجة لو خرجت
آسر:محدش بيمنع قدرة يا ماما متخافيش عليا ابنك أسد يا ستي اضحكي بقا😂
حنين وبدأت تبكي:لا يا آسر ابوس ايدك يا ابني متروحش خلي حد بدالك
آسر:مينفعش يا ماما لازم امشي ارجوكي متعيطيش ادعيلي انتي بس
حنين:ربنا معاك يا حبيبي ويحميك من كل شر ويرجعلك لينا بالسلامة
آسر:امال فين سيادة اللوا
أحمد وهو يخرج من الغرفة:انا اهة يا عم اية مقضينها انت ومراتي ولا اية😂
آسر:اهو ابتدا يغير تاني😂انا بقول امشي احسن بدل ميضربني😂
أحمد وهو قادم تجاة آسر:خلي بالك من نفسك يا آسر وركز في هدفك
آسر:حاضر يا بابا
قام أحمد باحتضان ابنة فهو يشعر ايضا بشئ سئ ولكنة يكتم هذا الشعور بداخلة كي لا يقلق زوجتة اكثر من قلقها
آسر:خلاص بقا يا جماعة اية جو الكآبة دي هو انا رايح احارب😂
كان آسر يحاول تلطيف الجو كي لا يجعلهم يقلقو علية
آسر:انا هروح اسلم علي روما بقا بعدين امشي
وذهب اسر الي غرفة مريم كي يودعها قبل مغادرتة قام بتقبيل جبهتها وهي نائمة وخرج من المنزل بأكلمة كي يلتقي برفاقة ليستعدوا للمهمة
آسر وهو يتصل بمحمد:ها يا محمد جهزتو
محمد:ايوة يا آسر جهزنا انت فين
آسر:انا جاي اهة
محمد:ماشي سلام
آسر:سلام
ذهب آسر الي اصدقاءة في المكان المخصص
آسر:مستعدين يا فريق الاسود
قالو جميعا بصوت واحد:مستعدين
أدم:آسر انت فيك حاجة متغيرة المرادي فية اية
آسر:ها لا ولا حاجة
مؤمن:آسر احنا عارفينك كويس انت فعلا فيك حاجة متغيرة
آسر:مش عارف حاسس ان فية حاجة مش كويسة هتحصل
يحيي:متقلقش يا عم دة انت محدش يقدر عليك😂
آسر بضحك:اهة قرك دة اللي هيجبني ورا😂
آسر بجدية وهو ينظر الي الساعة:يلا استعدو ساعة الصفر جت
أدم:يلا
ذهب كل واحد منهم الي مكانة ليستعد لتنفيذ الخطة
انتظروا الي ان قدم المهربين وهم يقومون برؤية البضاعة
آسر:استعدوا يلا هجوم
قاموا بمهاجمة المهربين فقامو باطلاق النار علي الظباط ولكنهم نجحو بالقبض عليهم ولكن هذا بعدما أصيب آسر فجاءت الطلقة عند قلبة فوقع علي الأرض وهو يتألم
أدم لاحظ آسر وهو يقع علي الأرض فركض الية ادم بخضة:آسررررر فوق يا آسر فرأي الدم مغرق ملابس آسر كلها فأمر العساكر بأن يطلبو الاسعاف لة
محمد ومؤمن ويحيي وهم يركضو الية ليحملو آسر الي سيارة الاسعاف
مؤمن:آسر آسر قووم احنا خلاص قبضنا علي العصابة
انتقل اسر الي المستشفي فأدخلوة غرفة العمليات
وقام رفاقة بالاتصال باللواء احمد والد آسر ليخبروة بما حدث لآسر فانتفض أحمد من مكانة فقلقت حنين وهي تري معالم وجهة تتغير
حنين:احمد آسر حصلو حاجة قلي انا حاسة بوجع قلبي اووي قلي الحقيقة آسر حصلة اية
أحمد وهو يتهاوي علي المقعد:آسر اتصاب وهو بيقبض علي العصابة وهو دلوقتي في اوضة العمليات
حنين وهي تبكي بإنهيار:انا كنت حاسة قلتلة ميروحش مسمعش كلامي ااااااة يا آسر يا ابني انا عايزة اروحلة وديني لابني يا احمد انا عايزة اشوفة😭
مريم وهي واقفة علي الباب تبكي لأنها سمعت ما قالة ابواها عن اخيها آسر
مريم وهي تتقدم منهم
مريم:ماما هو هو ا.س.ر حصلة اية😭
حنين وهي تحتضنها:هيبقاا كويس يا مريم متقلقيش
مريم:انا عوزة اروحلة يا ماما مليش دعوةة
أحمد:يلا يا حنين قومي البسي انتي ومريم واحنا هنروحلة المستشفي دلوقتي
قامت حنين بارتداء ملابسها هي ومريم علي عجالة من امرهم وهم يبكون
حنين وهي تخرج من الغرفة:يلا يا أحمد بسرعة انا خايفة علي ابني اوووي
أحمد والدموع متحجرة بعينية :يلا يا حنين يلا يا مريم
وركبوا السيارة ليذهبوا الي المستشفي
عندما وصلو وجدوا اصدقاء آسر خارج غرفة العمليات
فذهب احمد الي اصدقاء آسر
أحمد:قولولي يا ولاد اية اللي حصل
يحيي بدموع في عينية فآسر صديقهم الذي يقف بجانب اصدقاءة في الشدائد :واحنا بنقبض علي العصابة آسر اتصاب بطلقة جت عند قلبة
أحمد وهو يتهاوي علي الكرسي وحنين اخذت تبكي بانهيار هي ومريم
مريم:انا عايزة ابية آسر يا ماما هيبقا كويس صح قليلي ابية اسر هيبقا كويس
حنين وهي تحتضن مريم:آسر هيبقا كويس متخافيش يا مريم يا حبيبتي هيقوملنا بالسلامة ام شاء الله ادعيلة انتي يا مريم هو بيحبك واكيد هيقوم علشانك
مريم:اكيد هو هيبقا كويس عشاني اكيد😫
أحمد:بس بقا با روما آسر مبيحبش يشوفك بتعيطي
مريم:حاضر يا بابا
بعد فترة خرج الطبيب من غرفة العمليات فركضوا الية جميعا ليطمئنو علي آسر
فسألة احمد عن صحة آسر فقال لهم الطبيب:.........
******
في مكان آخر
كانت قمر تجلس في غرفتها وتشعر بوخزة في قلبها لا تعرف ما هو سببها دخلت والدتها اليها الغرفة لكي تدعوها لكي تطمئن عليها لعدم خروجها لتناول الطعام معهم
إيمان(والدة قمر):اية يا ريري مخرجتيش تاكلي معانا لية حد مزعلك
قمر:لا يا ماما ابدا انا مدايقة شوية بس
إيمان:ومدايقة لية يا حبيبتي مين اللي دايقك بس
قمر:مفيش حد يا ماما مضايقني بس مش عارفة حاسة قلبي بيوجعني يا ماما مش عارفة لية
إيمان:أكيد بس انتي خايفة علي حد قريب منك
قمر وهي تتذكر آسر لا تعرف لما خطر علي بالها هكذا فهي تعرفة فقط منذ ايام وها هي الآن قلبها ينغزها خوفا علية تشعر انة في خطر الآن لا تعرف هل الذي تشعر بة صحيح ام خاطئ ولكن هي تريد الآن الاطمئنان علية فقررت ان تتصل بمريم لكي تطمئن علية منها ولكن نظرت الي الساعة فوجدت الساعة تعدت منتصف الليل فقررت ان تتصل في الصباح الباكر
إيمان:طب انا هسيبك بقا يا حبيبتي تنامي وترتاحي
قمر:ماشي يا ماما تصبحي علي خير
إيمان:وانتي من اهلة يا حبيبتي
ظلت قمر تحاول النوم ولكنها فشلت في ذلك لكثرة تفكيرها في آسر وخوفها الشديد علية

رواية عودة ميت الفصل السادس 

خرج الطبيب من غرفة العمليات فركض الية الجميع ليطمئنوا علي حالة آسر
حنين برجاء:قولي يا دكتور ابني عامل اية طمني
الطبيب:اهدوا يا جماعة هو عدا مرحلة الخطر دلوقتي لحسن حظة ان الرصاصة جت بجانب قلبة بس هو حاليا بغيبوبة مش عارفين هيفوق منها امتي
حنين بانهيار:اية ابني في غيبوبة لا لا ازاي آسر قوي اكيد هيفوق هو ميقدرش يستغنا عنا واحنا منقدرش نعيش من غيرة
ووقعت علي الأرض مغمي عليها
فركض اليها احمد ومريم
احمد:حنين حنين فوقي بسرعة تعالي شوفها يا دكتور، وقاموا بادخالها الي غرفة لكي يقوم الطبيب بفحصها
كان اصدقاء آسر واقفين واجمين آسر القوي الذي يهابة الجميع الآن بلا حول ولا قوة مستلقي بهدوء علي السرير واجهزة كثيرة موصلة بجسدة كيف يعقل هذا
أدم:ممكن تروح انت ترتاح يا عمو انت وطنط ومريم واحنا هنفضل معاة هنا متقلقش
أحمد:انا مقدرش اسيب ابني وامشي
محمد:لا يا عمي أدم عندة حق انت لازم تروح تستريح وطنط كمان تعبانة لو فضلت هنا ممكن يحصلها حاجة وكمان عشان مدرسة مريم
يحيي:ايوة يا عمو وانا هاجي اوصلكو كمان
أحمد بضعف :ماشي يا ولاد انا همشي وهجيلة ع الصبح
يلا يا مريم
مريم ببكاء:لا انا مش همشي واسيب اخويا هنا لوحدة لا امشو انتو وخلوني جمبة انا عوزة ادخلة يا بابا عوزة اشوفة
أحمد:مينفعش يا بنتي ممنوع الزيارات دلوقتي بكرة الصبح تيجي وتدخليلة كمان يلا بقا متتعبيش قلبي
مريم:بجد يا بابا يعني لو روحت وجيت الصبح هتدخلني اشوفة
أحمد:ايوة يا بنتي يلا بقا تعالي ندخل لماما نجيبها ونمشي يلا
مريم:حاضر يا بابا
دخلوها الي حنين الغرفة وجدوها جالسة شاردة وتبكي وهي تنظر الي اللاا شئ
أحمد ذهب بهدوء وجلس بجانبها وهو يربط علي يدها:حنين حبيبتي قومي يلا عشان نمشي متقلقيش هيبقا بخير هنروح عشان ترتاحي شوية وتجبيلة هدوم ونيجي
حنين:لا مش همشي واسيي ابني هنا لوحدة لا يا احمد امشي انت ومريم وسيبني هنا جمب ابني
أحمد:قعادنا مفيش لية فايدة يا حنين هما مانعين الزيارا الصبح اما نيجي هندخلة صدقيني دلوقتي مش هنفيدة بقعادنا ولا هو هيفرح لما يعرف ان احنا تعبانين كدة بسببة
حنين:بس....
أحمد:مفيش بس يلا هنروح ننام كان ساعة ونجيلة الصبح بدري وبعدين مدرسة م..
مريم مقاطعة اياو:لا انا مش هروح المدرسة انت قلت هتجبني الصبح عشان اقعد معاة
أحمد:يا بنتي منتي هتيجي تشوفية الصبح بعدين تروحي المدرسة
مريم:لا انا هقعد مع ابية آسر مش هروح المدرسة
حنين:خلاص يا احمد مش مهم بكرة هي عايزة تفضل جنب اخوها
أحمد:امري لله يلا نروح
وذهبوا جميعا الي المنزل وكان يحيي هو الذي يوصلهم بسيارتة لعدم قدرة أحمد علي القيادة
وصلو الي المنزل وكلا منهم دخل غرفتة بدون ان يتحدثوا
حنين دخلت الي غرفتها وجابت البوم صور لعائلتها واخذت تقلب في الصور وهي تنظر لصور آسر وتتأملها هو ليس ابنها الذي انجبتة ولكنة بالنسبة لها حياتها بالكامل فاذا حدث لة شئ ستموت لا محالة هو الذي لم يحزنها يوم او يخبرها بانها ليست امة بل يعاملها احسن معاملة وهو ابن اخيها الذي تعشقة ايضا وعوض لها بشعور الامومة الذي افتقدتة قبل مجيئة اغلقت حنين الالبوم ودخلت الس الحمام لتتوضأ وتصلي لتدعي الله بان يشفي لها ابنها
جلست علي سجادة الصلاة واخذت تبكي وهي تصلي وتدعي الله كثيرا بتحسين حالة آسر وان يعود لها سالم معافي من كل شر
دخل احمد الغرفة فوجدها هكذا فجلس بجانبها الي حين تنهي صلاتها واخذها في احضانة وتخذ يربط علي كتغها ليهدأها ولكنها زادت في البكاء وتشبثت بة بقوة
جنين ببكاء:أحمد ابني هيروح مني انا لو آسر حصلة حاجة همووت يا احمد قلي انة هيبقا كويس يا احمد مش كدة آسر هيبقا كويس صح ودخلت في نوبة بكاء مريرة علي حالة ابنها
ال ان غفت بعد فترة واحمد ظل بجانبها حتي غفت فحملها الي السرير لكي ترتاح من تعب البكاء
وذهب ليري حالة مريم ويطمئن عليها وجدها نائمة ودموعها علي خدها وممسكة بصورة تخيها في احضانها
فحزن علي حال ابنتة وزوجتة وهو ايضا حزين لأجل آسر فهو سندة في الحياة وكان يعتمد علية في كل شئ كان يعوضة عن شعور الابوة
ذهب احمد الي غرفة ونام بجوار حنين
في الصباح الباكر استيظت حنين واحمد
حنين:يلا يا احمد عشان نروح لآسر
أحمد:حاضر يا حنين روحي صحي مريم وخليها تلبس وشوفي هتاخديلة اية معانا
مريم وهي تدخل الغرفة وهي مرتدية ثيابها :انا حهزت يا بابا يلا عشان نروح لابية آسر
أحمد:يلا يا بنتي روحي هاتي تلفونك عشان تتصلي بالمس بتاعتك تقللها انك مش هتروحي المدرسة انهاردة
مريم :حاضر يا بابا
ذهبت مريم الي غرفتها واحضرت هاتفها فوجدن ان قمر اتصلت بها فعاودت الاتصال بها فردت عليها قمر بسرعة
قمر:الو اذيك يا روما عاملة اية
مريم:الحمدلله يا مس انا كنت متصلة اقلك اني مش هاجي المدرسة انهاردة
قمر وقد المها قلبها:ل.ي.ة ي.ا مريم
مريم:اصل ابية آسر(وبدأت تبكي)اضرب بالنار امبارح وهو دلوقتي في المستشفي وانا رايحالة مع بابا
قمر وقد تأكد شعورها بشأن آسر:طب هو عامل اية يا مريم دلوقتي بقا كويس
مريم:لا يا مس الدكتور بيقول انة في غيبوبة ومش هيصحا دلوقتي
قمر بصدمة:اية غيبوبة
مريم:ايوة يا مس
قمر بحرج:طب هو انا ينفع اجي معاكي يا مريم المستشفي اطمن يعني علية
مريم:اة اكيد يا مس
قمر:هو في مستشفي اية
مريم :مستشفي.......
قمر:طب انا هروح ع هنالك بقا
مريم:ماشي يا مس
قمر:مع السلامة يا حبيبتي
مريم:مع السلامة
وخرجت مريم من الغرفة وذهبت الي الخارج
مريم:خلاص كلمتها يا بابا وقالتي هتروحلنا علي المستشفي عشان تتطمن علي ابية آسر
حنين باستغراب:المس بتاعتك هتيحي تتطمن علي آسر
مريم:اة يا ماما عادي يعني
حنين:ماشي
احمد :يلا عشان نروح
ذهبوا الي المستشفي وكانت قمر ايضا وصلت فتقابلو علي باب المستشفي
مريم وهي تسلم علي قمر:اذيك يا مس يااة لحقتي وصلتي
قمر بحرج:انا قلت تجي بدري بس عشان اروح المدرسة بعد كدة
حنين وهي تقترب من قمر:انتيالمس بتاعت مريم
قمر:ايوة يا طنط
حنين:طب اتفضلي يا بنتي
وقاموا بالصعود ليرو آسر
مؤمن وهو يراهم قادمين:اذيكو يا جماعة
أحمد:الله يسلمك يا ابني
اية هما نقلوا آسر لاوضة تانية
مؤمن:ايوة يا عمر نقلوة اوضة رقم...
أحمد:طب يلا نروحلة
وهما ذاهبين الي غرفة آسر فقابلو الطبيب المشرف علي حالةآسر
أحمد:ها يا دكتور طمني علي آسر
الطبيب بعملية:آسر دلوقتي هو جسديا كويس اكنة لسة مفقش من الغيبوبة وكأنة مش راغب الحياة
حنين:لا اية اللي انت بتقولة دة ابني مش عاوز يعيش ازاي اكيد لا اكيد هو هيتمسك بالحياة عشاننا انا لازم ادخلو حالا لازم
الطبيب:هما خمس دقايق بس يا فندم عشان حالة المريض متتأثرش
حنين:حاضر حاضر بس دخلوني لابني
دخلت حنين الي غرفة آسر فرأتة في هذة الحالة مستلقي علي السرير بصمت ووجههة شاحب فاقتربت منة وامسكت بيدة:آسر انت اكيد مش هتسبنا مش كدة انا ما قدرش اعيش من غيرك يا آسر طب بلاش عشان خاطري انا عشان خاطر اختك مريم انت سندها في الدنيا من بعدنا يا ابني اوعا تسبنا حارب يا آسر انا عارفة انك قدها وهتقدر تحارب عشان خاطرنا يا آسر يا ابني انت لو حصلك حاجة انا ممكن اموت انت ابني اللي مخلفتوش يا آسر انت اللي ليا في الدنيا دي وبس اصحا يا آسر اصحا وكلمني انا ماما يا حبيبي اصحا عشان خاطري مش انت قلتلي انك انت اللي هتحيب حق موت اخويا ومامتك مينفعش دلوقتي تتراجع في كلامك يا آسر انت عمرك ما قلت حاجة ورجعت فيها قوم يا آسر حاول فوق عشان تنتقم من اللي قتل باباك ومامتك قوم يا اسر😭😭
دخلت الممرضة الي الغرفة:اسفة يا فندم بس كفاية كدة الخمس دقايق عدة
حنين وهي تمسح دموعها:حاضر يا بنتي خارجة اهة وقامت بتقبيل جبين آسر:خلي بالك من نفسك يا آسر وحارب عشاننا يا آسر
وخرجت من الغرفة وهي تبكي علي ابنها الذي لم يفق بعد
قمر:احم ممكن ادخلة يا عمو
أحمد :اكيد يا بنتي ادخليلة انتي ومريم
دخلت مريم وقمر الي غرفة آسر رأت قمر آسر غير الذي قابلتة من قبل فآسر الذي تعرفة قوي صارم ليس هذا الراقد امامها الان فسقطت دمعة من عينيها لا تعرف سببها تعرف فقط ان قلبها يؤلمها لرؤيتة بهذة الحالة
ذهبت مريم وجلست بجانب سرير آسر علي الكرسي وجلست قمر بجانبها
مريم وهي تمسك كف اخيها:ابية ابية انت مش بترد عليا لية الدكتور الاهبل دة بيقول انك نايم ومش هتصحا دلوقتي قوم اضربة يا ابية هو اصلا ميعرفش حاجة انت مش هتسبني يا ابية مش كدة انت قلتلي انك انت اللي هتربيني وتكبرني لغاية متجوزني كمان صح قوم بقا عشان اكبر وابقا عروسة كبيرة انت لو مسمعتش كلامي يا ابية انا هخاصمك ومش هكلمك تاني عشان انت كدة مش بتحبني عشان مش راضي ترد عليا ونظرت الي قمر:شوفتي يا مس مش راضي يرد عليا ازاي كلمي انتي يمكن يرد عليكي
قمر:متخافيش يا حبيبتي هيقوم ويرد عليكي كمان بس هو تعبان شوية عشان كدة نايم بس لكن اول ما يخف هيكلمك علي طول
مريم:لا انا عاوزاة يقوم دلوقتي هو كدة مش بيحبني 😭😭😭وقامت مريم وركضت الي الخارج وهي تبكي
قمر:شفت عملت فيهم اية عرفت هما بيحبوك اد اية قوم عشان خاطرهم يا آسر قوم انت شايف اختك ومامتك كلهم زعلانين وبيعيطوا ازاي انت عايزهم يزعلو انا عارفة انك بتحبهم قوم عشان متزعلهمش
ولكن ايضا لا استجابة فآسر كان يسمع كل الاصوات حولة ولكنة في ظلام لا يري اي ضوء لا يعرف اين يذهب ولكنة رأي والدية يدعونة بالقدوم معهم
والد آسر:تعالي يا آسر انت وحشتنا تعالي معايا انا ومامتك مش انت بتحبنا
آسر:بس ماما حنين وبابا ومريم اسيبهم لمين مقدرش مقدرش
والدة آسر:آسر حبيبي انا امك انت وحشتني اووي يا ابني تعالي معانا وهنعوضك عن كل حاجة وحشة شفتها
كان آسر سيذهيدب اليهم ولكنة سمع صوتها هي التي آسرت قلبة ترجوة بالعودة
فوقف آسر في منتصف الطريق:هما عوزيني يا ماما بينادلولي هيزعلوا يا ماما لو مروحتش اعمل اية
والدة آسر:اختار يا آسر يا تيجي معانا يا تخليك معاهم
آسر:مش عارف مش عارف
والدة آسر:اختار يا آسر لازم تختار
آسر:انا......

رواية عودة ميت الفصل السابع

كان آسر يصارع احلامة وواقع في الاختيار بين فراق والدية وفراق اختة ووالدية اللذان ربياة
والدة آسر:ها يا آسر اخترت اية
آسر:انا اسف يا ماما انا هختار اختي وماما حنين وبابا احمد هما محتاجنلي في حياتهم انتو اكيد هجيلكو في يوم من الايام لكن هما لو محاربتش عشانهم هيموتو من غيري انا اسف يا امي سامحيني
اقتربت والدتة منة:انا كنت متأكدة يا حبيبي انك راجل بجد ومش هتتخلي عنهم قوم يا آسر قوم وخليك جمبهم
آسر:هتوحشيني يا ماما مع السلامة هتوحشني يا بابا
كانت قمر جالسة بجانب آسر في هذة اللحظة فرأت يدية يتحركان فتطلعت الية بصدمة لتراة يحاول فتح عينية ببطء واغلقهما فور رؤيتة للضوء ثم فتحها مرة ثانية فرأي امامة قمر فاعتقد انة يحلم ولكنة ادرك انها واقع وهي امامة الأن
قمر بصدمة:آسر انت فوقت
آسر:انا فين
قمر:انت في المستشفي انا لازم انادي الدوكتور اقلة انك فوقت
قبل ان تغادر امسك آسر يدها:انتي حقيقة
قمر بحرج:اة ا.ن.ا ج.ي.ت.از.ز.و.ر.ك
آسر بعد ان عاد لوعية ترك يدها:انا اية اللي حصلي
قمر:هما بيقولو انك اتصابت امبارح بطلقة وكنت في غيبوبة
آسر بعد ان تذكر كل شئ:اة افتكرت
وحاول ان يعتدل ولكنة تألم
قمر بخوف علية:متتحركش براحة الجرح لسة ملمش
انا هروح انادي للدكتور يجي يكشف عليك واهلك برة هيموتو من القلق عليك
آسر:اة ناديلهم
خرجت قمر بسرعة لتنادي علي الطبيب
دكتور دكتور آسر فاق
ذهب الطبيب مسرعا الي غرفة آسر ليقوم بفحصة
وقام كل الواقفين بالركض الي غرفة آسر ولكن الطبيب منعهم لكي يفحص المريض فانتظرو في الخارج حتي يخرج الطبيب من الغرفة
خرج الطبيب وطمأنهم علي آسر وانة اصبح بحالة جيدة ولكنة يجب ان يلزم الفراش لمدة اسبوع علي الاقل والا يفعل اي مجهود حتي لا يفتح الجرح مرة اخري ووافق علي طلب مغادرتة من المستشفي
دلفت حنين وأحمد ومريم الي غرفة آسر
حنين :حبيبي الف سلامة عليك لو كان حصلك حاجة كنت مت من غيرك
آسر:بعد الشر عليكي يا ماما انا مقدرش اسيبك
حنين:ربنا يخليك لياا يااارب وميحرمنيش منك ابداا
أحمد:اية يا حضرة الظابط انت طلعت رهيف ولا اية كدة تخوفنا عليك عاوز تعرف غلاوتك عندنا ولا اية😂
آسر بابتسامة:اة يا سيادة اللوا كنت عايز اعرف انا غالي عندكو اد اية اية يا روما ساكتة لية تعالي هنا
مريم:لا انا مخاصماك
آسر:مخاصماني لية بس
مريم:كدة عشان انت خليتني اعيط وجيت كلمتك مردتش ترد عليا وفضلت نايم
آسر:انا اسف يا روما مكنش قصدي يا حبيبتي هتنيكي مخاصماني بقا كدة
جاءت مريم واحتضنتة واخذت تبكي:متسبنيش تاني يا ابية انا خوفت عليك اوووي 😥
آسر بتألم من احتضان مريم:خلاص يا حبيبتي مش هعمل كدة تاني
حنين:مريم ابعدي عنة بتوجعية
مريم:انا اسفة يا ابية مخدتش بالي
آسر:خلاص يا قلبي ولا يهمك
أحمد:يلا بقا سيبوة يرتاح وبعدين صحابو عايزين يدخلو يشوفوة شوية
ذهبوا الي الخارج ليسمحوا لأصدقاء آسر بالدلوف الي الغرفة ليطمئنوا علي آسر
وكانت قمر قد ذهبت لكي تذهب الي عملها
دخل اصدقاء آسر الي الغرفة
أدم:كدة تخضنا عليك يا بوص
آسر:يلا بقا مرة من نفسي😂
محمد:بقا كدة ماشي واحنا اللي منمناش من امبارح بسببك يلا يا عم هو بيحوق فية حاجة😂😂
آسر:انا لو كنت فايقلك دلوقتي كنت قومت نفختك😂😂
يحيي:الف سلامة عليك يا بوص
آسر:الله يسلمك يا يحيي
مؤمن:الف سلامة عليك قوم يلا بقا مين اللي هيخططلنا بعد كدة يا خسارة الشغل من غيرك يا خوياا😂😂😂
آسر: انت اتعديت منهم ولا اية وانا اللي بقول عليك العاقل اللي فيهم😂😂جننتو الولا يخربيتكو
مؤمن:من عاشر قوم مهابيل بقا يا ابني😂😂
آسر:انا قلت كدة بردة😂😂
آسر:يلا بقا برة عشان عاوز ارتاح
محمد:انا قلت من الاول دة اسد يا ابني😂😂
آسر:اهة قرك دة هو اللي جابني ورا😂😂
يحيي:مع السلامة يا بوص
آسر:مع السلامة
ودخل آسر في سبات عميق من شدة الألم الذي يمر بجسدة
في مكان آخر
كانت قمر في المدرسة ولكنها كانت طوال اليوم لا تقكر الا في حالة آسر واستغربت من هذا الشعور التي شعرت به تجاهة
فقررت ان تأخذ باقي اليوم اجازة لانها لا تستطيع العمل وذهبت الي المنزل
خرجت قمر من المدرسة واتصلت بوالدها ليبعث لها بالسائق لانها لا تستطيع القيادة وفي غضون خمس دقائق جاء السائق بالسيارة كانت سيارة فارهة تدل علي ان الشخص الذي يمتلكها من الاغنياء جدا
دلفت قمر الي السيارة وعيون الجميع تجاهها فثيابها وتعاملها لا يدل علي انها تمتلك مثل هذة السيارة فهي لا تحب ان تعرف الناس هي ابنة من كي لا يعاملوها بانها افضل منهم او ما شابة فهي تتعامل مع الجميع ببساطة وسلاسة
اتصل والدها بها:ازيك يا حبيبتي انا قلت للسواق يجيبك عندي الشركة عشان عوزك في موضوع مهم
قمر:حاضر يا بابا
والد قمر:مع السلامة يا قمر وخلي بالك من نفسك
واغلقت قمر مع والدها الخط
وقام السائق بايصالها الي شركة*شاهين النجار*
صعدت قمر الي مكتب والدها(شاهين النجار)
دلفت قمر الي المكتب وركضت باتجاة اباها واحتضنتة بابا حبيبي وحشتني اووي انت علي طول في الشغل كدة
شاهين :يا حبيبتي منتي عارفة مقدرش اسيب الشركة لوحدها محدش بيقدر يمشيها طول منا مش موجود
قمر وهي تزم شفتيها:يعني عشان الشركة متقعدش معانا يعني خلاص انا مخاصماك
شاهين:وانا طبعا مقدرش علي خصامك انا محضرلك مفاجأة هتطيرك من الفرح بقا
قمر:مفاجأة اية هاااة
شاهين:سامر الشهاوي صاحب شركات الملابس(MSC)
طالب ايدك
قمر بصدمة:انت بتقول اية يا بابا بس انا مبقبلوش دة بني آدم متكبر ومغرور ومعندوش احساس مش عاوزاة يا بابا
شاهين:اية اللي انتي بتقولية دة يا بنتي بس انا اديتة كلمة ومقدرش ارجع فيها وبعدين دة من اغني الشباب اللي اعرفهم وهيعيشك احلي عيشة
قمر:بابا انا لو كان يهمني الفلوس كنت اتمتعت بفلوسك يا بابا مكنتش مرمط نفسي واشتغلت عشان اصرف علي نفسي ومصرفش فلوسك يا بابا انا مبيهمنيش الماديات خالص انا يهمني بس ان الشخص اللي هرتبط بية يكون محترم ومش متكبر يعني يبقا متواضع ويحبني مش يجوزني عشان فلوسي ولا انا اتجوزة عشان فلوسة فاهمني يا بابا انت عمرك مغصبت عليا في حاجة لية عاوز تغصب عليا في اهم قرار في حياتي انا اسفة يا بابا اني قلتلك الكلام دة بس مقدرش اوافقك علي الموضوع دة
شاهين:قمررر مش عشان انا مديلك حريتك تعملي اللي انتي عاوزاة قلت اسيبها تعمل شخصية لنفسها يمكن دة يسعدها لكن تضيعي عريس ذي سامر الشهاوي دة يبقا انتي اتجننتي كدة
قامت قمر من علي الكرسي:انا اسفة يا بابا بس انا مش موافقة علي سامر دة انا ماشية يا بابا
وقامت بمغادرة المكتب ولم تسمع مناداة ابيها لها وخرجت من الشركة باكملها وعيناها تدمع فهي تعرف ابيها اذا اراد شئ لن يتخلي عنة وسوف يقوم بفعلة ايا كان نتيجتة لكنها ستعارضة هذة المرة ولن توافق ابدااا
وركبت سيارتها واخذت تدور بها في الشوارع بلا هدي الي ان تذكرت صديقاتها فقررت ان تحاكيهم لانها تريد ان تنفس عن حزنها لاحد فقامت بمحاكاتهم وطلبت منهم ان يأتوا لمقابلتها علي النيل لانها تريد مكان مفتوح
جاء اصدقاءها فوجدوها جالسة تبكي بمفردها فركضوا اليها
يارا:ريري مالك بتعيطي لية
عهد:ريري فية اية ردي علينا
كانت قمر تبكي بلا انقطاع ولا ترد علي احد كانت تشعر انها تريد البكاء كثيرا لا تعرف لما تبكي اتبكي علي ان ابيها يريد ان يزوجها شخص لا تريدة ام تبكي علي حالة آسر وعدم قدرتها علي الوقوف بجانية
مروة:اية يا قلبي اهدي بس كدة وكلمينا احكيلنا هترتاحي
ندي:سيبوها يا جماعة تطلع كل الشحنة السلبية اللي جواها بعدين هي هتتكلم لوحدها
بعد مدة قصيرة بدأت قمر في التوقف عن البكاء ونظرت لهم
يارا:احكي يا ريري
قمر:بابا عاوز يجوزني غصب عني
عهد:ازاي دة وانتي مرفضتيش لية ازاي تسيبية يقرر عنك يعني
قمر:قلتلة مش عاوزاة قلتلة لا عايز يجوزني لشخص متكبر وشايف نفسة وانا مش بقبلة انا عترضت ومشيت وسبتلو الشركة كلها
مروة:غلط يا ريري كنتي فضلتي وواجهتية
ندي:او قابلي الشخص دة وقليلة انك مش موافقة علية
قمر:يا بنتي بقلك قلتلة لا وهم مصمم بيقلي غني والكلام الفاضي دة قالي انة ادالة كلمة وسامر دة بارد حاول يكلمني قبل كدة وصديتة ومفيش فايدة بردة
يارا:افضلي مصرة علي رأيك ومتتعبيش خالص فاهمة واحنا هنقف جمبك ولو وصلت اننا نيجي نكلم باباكي هنيجي
عهد:ايوة يارا عندها حق اهدي بقا احنا مش واخدين عليكي كدة دة انتي اللي بتفرفشينا😂😂
قمر بضحكة خفيفة:بوظتي الجو يا شيخة خلاص يا ستي سكت اهة
واخذوا يتحدثوا ويضحكوا جميعا كانت قمر تشاركهم ولكن عقلها يفكر فيما ستفعلة مع ابيها بعد ذلك

رواية عودة ميت الفصل الثامن 

تركت قمر اصدقائها علي وعد باللقاء مرة اخري وذهبت الي منزلها وفور ما دخلت الي المنزل نادت لها والدتها
إيمان:قمر تعالي انا عايزاكي في موضوع مهم
فادركت قمر انها ستحدثها في نفس الموضوع الذي حدثها فية والدها في الصباح
دخلت قمر الي غرفة والدتها :نعم يا ماما
إيمان وهي تشير الي الكرسي امامها:اقعدي بس يا حبيبتي الاول
قمر وهي تجلس :نعم يا ماما عوزاني في اية
إيمان:اكيد باباكي كلمك الصبح في موضوع سامر الشهاوي وانة....
قاطعتها قمر:انة عايز يتجوزني وانا مش موافقة يا ماما
إيمان:لية بس يا حبيبتي انتي تعرفية حتي عشان ترفضية
قمر:يا ماما مهو دة لوحدة سبب اني ارفضة لكن انا مش رافضاة عشان كدة
ايمان:امال عشان اية
قمر:عشان شخصيتة هو شخص متكبر ومغرور وكمان حاول يتعرضلي قبل كدة وانا مش بقبلة ياتري دي اسباب كفاية ولا عندكم انة معاة فلوس خلاص يبقا مفيهوش غلطة لا يا ماما انا عندي اهون اموت ولا اني اتجوز شخص زي دة
إيمان:بعد الشر عليكي يا حبيبتي متقليش كدة بس انتي عارفة باباكي هو ادالة كلمة وادام بابكي حط حاجة في راسة يبقا هيعملها
قمر برجاء:يا ماما ارجوكي كلمية انتي انا مش عوزة اتجوز البني ادم دة
إيمان بضعف:ما انتي عارفة با قمر ما باليد حيلة باباكي مبيقتنعش غير برأية وانا مقدرش اعملة حاجة
قمر:لية يا ماما لية بابا مش بيقتنع برأيك لية دايما ملكيش شخصية ادامة لية دايما بيعمل اللي علي مزاجة حتي لو ع حساب سعادتك طول عمرك مبتعترضيش علي اي حاجة بابا بيعملها سواء صح ولا غلط لكن انا لا يا ماما انا عمري ما هقبل بالوضع دة انا اسفة يا ماما اني بقلك الكلام دة لكن دة الحقيقة وانا مقدرش ابقا زيك يا ماما انا اسفة اسفة
وخرجت قمر من الغرفة وهي تبكي وصعدت الي غرفتها وارتمت علي فراشها تبكي الم علي والدتها التي جرحتها بالحديث للتو وعلي والدها الذي لا يريد ان يتراجع في كلامة لا تعرف ماذا تفعل الآن فقررت ان ان تنتظر عودتة وتحاكية مرة اخري
****
في منزل آسر
اصر آسر علي العودة الي المنزل فهو لا يحب المستشفيات فوافقة والدة وكتب الطبيب لة اذن الخروج بشرط ان يظل في الفراس لمدة لا تقل عن اسبوع والا سيفتح الجرح مرة اخري فوافقة آسر علي مضض وخرج اصدقاء آسر معة لكي يوصلوة للمنزل
وصلوا جميعا الي المنزل
أدم:يلا بقا احنا عاملنا الواجب معاك يا آسر احنا ماشين بقا
آسر:ادخل انت وهو احسنلكو قال يمشوا قال كلم يا سيادة اللوا
أحمد:اقعد يا ظابط منك لية انتو انهاردة اتقبض عليكو وهتقضوا ٢٤ ساعة في البيت معانا هنا مفهوم😂😂
محمد:تمام يا فندم😂يلا يا جماعة سيادة اللوا بقا ومينفعش ننزلو كلمة
يحيي:انا موافق اتحبس لو هتجبولي اكل لاني هموت من الجوع
مؤمن بضحك:يا ابني انت همك علي بطنك وبس😂😂
يحيي:يعني اموت يعني ولا اية
حنين وهي قادمة تجاهم:بعد الشر عليكو كلكو يلا الغدا جاهز
يحيي:اهة دة الكلام ولا بلاش
وتركوا جميعا آسر وذهبوا
آسر:اية العيال الواطية دي😂
أحمد وهو ينظر حولة:شكلي انا اللي هدبس
آسر:بتقول حاجة يا حاج
أحمد:لا ابدا يا ابني تعالي يا حبيبي تعالي😂
وقام احمد باسناد اسر الي غرفة الطعام
فاعترض آسر بانة لا يريد ان يأكل الآن هو يريد فقط ان يرتاح
لكن حنين اخبرتة بحزم انة سيتناول الطعام والا ستعاقبة فضحك اصدقاءة علية بشدة
محمد:يا نهااار مش قادر اوقف ضحك حضرة الظابط آسر اللي موقف القسم علي رجل مش قادر يفتح بقة بكلمة😂😂😂
آسر وهو ينظر لة بغضب جعلة يوقف ضحكة:محمدددد
محمد:خلاص انا قلت حاجة يا عم سكت اهة
حنين:مش عاوزة اسمع صوت علي الاكل يلا كلة ياكل وهو ساكت آسر كل يلا
آسر:حاضر يا ماما
وقاموا جميعا بتناول الطعام وغادر اصدقاء آسر لكي يتركوة لكي يرتاح
صعد آسر الي غرفتة وهو يفكر في الذي حدث معة وكان يفكر اذا حدث لة شئ كيف كان سينفذ انتقامة من الذي دمر حياتة وكيف سيكون حال الأسرة بدونة فهم يعتمدون علية قام آسر من فراشة ليأخذ حمام دافئ ليريح جسدة من الألم الذي حل بة ولا يعرف ما الذي جاء بقمر علي بالة وهو يفكر في عائلتة هل هو اصبح يعتبرها من الاشخاص المقربين لة
آسر لنفسة :فووق يا آسر انت مش بتاع حب انت جربتة مرة ومش هخوض نفس الموقف مرة تانية فوق كدة لنفسك انت آسر النجار
آسر:بس هي غير كل البنات هي اكيد مش زيها اكيد مش هتعمل نفس اللي عملتة معايا اكيد هي غيرها اكيددد

رواية عودة ميت الفصل التاسع 

غفي آسر لفترة وكان يري نفسة في الحلم وهو يمشي في طريق لا يوجد بة اي شخص
آسر:فية حد هنا انا فين
نظر آسر فرأي ضوء خفيف قادم من بعيد فذهب تجاة الضوء رأي شخص قادم تجاهة ولكن لم يري وجهة آسر:انت مين مين اللي جاي حد يرد عليا
الشخص وهو يرفع عن وجهة الغطاء فرأي آسر وجهها نعم هي قمر فجاء ليذهب اليها ولكنة وقع في حفرة غويطة فحاول الصعود منها ولكن لم يستطع فظل ينادي علي قمر لتساعدة ولكنها كانت تنظر الية وكأنها تقول لة انها لاتستطيع ثم ذهبت وتركتة وأخذت تبتعد عنة وهو ينادي عليها ويحاول ان يخرج من هذة الحفرة لكي يلحق بها ولكن لم يستطع ايضا ورأي بعدها وجة عمة الذي قتل والدية عمة شاهين ينظر الية وهو يضحك ظل يضحك ويضحك وهو يشير علي آسر وآسر غاضب منة كثيرا
واختفي شاهين بسرعة واستيقظ آسر من نومة فشرب كأس ماء بسرعة ليهدأ نفسة
آسر لنفسة:اية الحلم الغريب دة واية اللي جاب شاهين وقمر في نفس الحلم وياتري اية تفسيرة انا لازم اعرف
ثم نظر الي الساعة فوجدها الخامسة صباحا فقام وذهب الي حمام الغرفة ليتوضأ ويصلي فرضة
آسر وهو يسجد :ياارب قويني عشان اقدر اعيش وسامحني لو عملت اي حاجة غلط عشان احقق انتقامي بس ياااارب
انهي آسر صلاتة وخرج الي الشرفة ليستمتع بالهواء النقي وأخذ يفكر فيما سوف يفعلة بعد ذلك وكيف سيحقق انتقامة بدون ان يغضب ربة
دخل آسر من الشرفة وكانت الساعة شارفت علي السابعة صباحا فارتدي ملابسة ونزل الي الأسفل لكي يشرب قهوتة ويفطر مع عائلتة كما تعود منذ صغرة
رأت حنين آسر وهو يهبط الدرج فقامت بسرعة لتذهب الية:آسر حبيبي نزلت لية بس كنت هطلعلك فطارك فوق
آسر:معلش يا ماما بس زهقت من السرير
حنين:خلاص يا حبيبي ولا يهمك تعالي يلا
ذهبت حنين وهي تسند آسر الي غرفة الطعام
أحمد وهو يخرح من الغرفة:اية اللي منزلك يا ابني الجرح لسة ملمش
آسر:يا حاج مبحبش قعدة السرير وبعدين انت عاوز توزعني عشان الجو يحلالك انت وحنون ولا اية
حنين بصدمة وحرج:ولدد عيب اية اللي انت بتقولة دة
آسر:هههههه هي مش دي الحقيقة ولا اية يا ابو حميد😂😂
أحمد:لا لا دة انت اتعودت عليا اووي😂😂
آسر:خلي البساط احمدي يا عم😂😂
حنين وهي تضع يدها علي جبين آسر:آسر انت سخن يا حبيبي اية الكلام اللي انت بتقولة دة بس
أحمد:شكل الرصاصة أثرت علي دماغة😂😂
آسر:بقا كدة بتحفل عليا ماشي يا عم انا مش هكلم وهسيبك مع الجو بقا😂😂(وهو يغمز لة)
أحمد بعد ان غادر آسر:ابنك اتهبل يا حنين بس بيفهم😂😂
حنين:قصدك اية يعني
أحمد:اية يا حبيبتي شوفي بقالنا اد اية مقعدناش مع بعض قعدة رومانتيكية كدة ها😂😉
حنين واحمرت وجنتيها:احم أحمد عيب الولاد وبعدين خلاص بقا احنا كبرنا علي الحاجات دي
أحمد:كبرنا مين بس دة احنا لسة شباب حتي وبعدين خدي هنا انتي محلوة اليومين دول لية ها😉😂
حنين:ما انا حلوة طول عمري يا ابني اصلا
أحمد:ايوة يا عم الواثق😉
حنين :انا بقول اروح اطمن علي آسر احسن
امسك أحمد يدها قبل ان تذهب:خدي بس هنا انتي بتهربي مني ولا اية ها
حنين:أحمد سيب ايدي الولاد لو شافونا كدة يبقا منظرنا اية يعني
أحمد:الله واحد وحبيبتة يا ستي محدش لية دعوة بينا
سمعت حنين صوت مريم وهي تهبط الدرج
حنين:أحمد مريم جاية سيب ايدي
أحمد وهو سارح بعيونها:هااا
حنين وهي تترك يدة بسرعة:بقلك مريم جاية
مريم وهي تركض باتجاههم:بابا ماما صباح الخير
أحمد بحزن مصطنع:جاءت مفرقة الجماعات
حنين بضحك:😂😂احسن تستاهل
مريم بنعجب:هو فية اية يا ماما
حنين:ولا حاجة يا حبيبتي يلا عشان تفطري
أحمد بغيظ :ماشي كل واحد لية يومة
حنين وهي تمسك خدودة:خلاص بقا يا دومة خليها عليك المرة دي
أحمد وهو يضحك:تعرفي بقالك اد اية مدلعتنيش
حنين وتتورد وجنتيها:ياااة كان زمان بقا
أحمد:بقا كدة ماااشي
واخذها احمد من يدها وحملها الي غرفتهما
حنين وهي تضربة بخفة:يا مجنون العيال تقول علينا اية دلوقتي😂😂⁦☺️⁩⁦☺️⁩
أحمد:انا هخلي زمان يرجع بقا😉😂😂
مريم خرجت ورأت والدها يحمل والدتها وهي تضحك بخجل فأخذت تضحك بفرحة من رؤيتهم سعداء هكذا وصعدت الي غرفة آسر لكي تخبرة عما رأتة
مريم وهي تدق علي غرفة آسر:ابية يا ابية افتح بسرعة عوزة اقلك حاجة
آسر:اية يا زنانة عوزة اية
مريم وهي تضحك:مشفتش انت اية اللي حصل تحت 😂😂
آسر:اية بقا اللي حصل
مريم :بابا شال ماما حنين
آسر وهو يضحك:😂😂بجددد دة مصدق اننا مشيت بجد بقاا
طب روحي انتي علي اوضتك يا روما وملكيش دعوة بالحاجات دي ماشي والبسي يلا عشان تروحي المدرسة
مريم وقد اختفت ضحكتها:لا يا ابية انا مش هسيبك لوحدك عشان انت تعبان
آسر وهو يمسك وجنتيها:خايفة عليا يا قلبي
مريم:اة طبعا مش اخويا الوحيد بقا وبعدين انت واقف لية الدكتور قال متنزلش من السرير مفهوم
آسر:😂حاضر يا ماما شفتي انا بسمع الكلام ازاي اسمعي انتي الكلام بقا وروحي البسي عشان تروحي المدرسة يلا ومفيش اعتراض مفهوم
مريم وهي تصعد علي الكرسي وتقبلة من وجنتة:حاضر يا احلي ابية في العالم
آسر:احم روما انتي مشفتيش مس قمر تاني
مريم:دي كل شوية بتتصل تتطمن عليك يا ابية
آسر بفرحة:بجد يا روما
مريم:وانت فرحان اوي كدة لية يا ابية
آسر:احم احم لا ابداا مفيش روحي يلا انتي هتقعدي ترغي معايا ولا اية
مريم:بقا كدة يا ابية ماشي انا ماشية اهة
خرجت مريم من غرفة آسر فذهب آسر الي الفراش وهو يفكر هل قمر تشعر تجاهة كما يشعر
انب نفسة علي تفكيرة هذا للمرة الالف يفكر فيها (بس بقا يا آسر خلاص مفيش الكلام دة متفكرش فيها خالص انا هكلم صحابي احسن بدل ماقعد افكر كدة)
جاء آسر ليمسك الهاتف فوجدة يرن ووجدة صديقة محمد
آسر:ياااة انت بتيجي علي السيرة يا ابني ولا اية
محمد:بتجيب في سيرتي لية بقا يا بوص
آسر:ولا حاجة يا سيدي بس كنت لسة هرن عليكو
محمد:شوفت بقا ابن الحلام علي مش عارف اية كدة بيبان ولا مش عارف بيقولو اية دول😂😂
آسر:😂😂ماشي يا عم طب بقلك تعالي انت والشلة بقا لاني ماسك نفسي بالعافية اني مخرجش من البيت اصلا انت عارف طنطك حنين بقا حابساني ومش راضية تخرجني
محمد:يا عيني عليك يا بوص وانت متبهدل😂😂تعرف اننا كمان جاينلك في الطريق بردة سبحان الله نفس التفكير يا بوص
آسر:طب خلاص انا مستنيكو بقا
محمد:بس وحياة ابوك بقا تخلي طنط العسل تعملنا اكل بقا اصل احنا جايين علي طمع بصراحة😂😂
آسر:طول عمرك ببطن يا محمد😂😂
محمد:تشكر يا بوص مقبولة منك بردة😂😂
آسر:يلا يلا من هنا بدل موريك الوش التاني
محمد:لا وحياة ابوك يا بوص بلاش الوش التاني احنا مصدقنا خلصنا منة اصلا وفكيت كدة شوية 😂
آسر:ايا يا ابني هو انا كنت بموتكوا ولا اية دة انا حتي طيب😂
محمد:😂😂😂هتقولي دة انا اكتر واحد شاف طيبتك حتي سبحان الله طيبتك معلمة علي قفايا😂😂
آسر:دة انت قلبك اسود يلاا😂😂
محمد:ماشي يا بوص احنا قدام الباب سلام بقا رصيدي اشفر😂😂
آسر:ماشي سلام يا اخويا😂

رواية عودة ميت الفصل العاشر

الفصل العاشر
وصل اصدقاء آسر الي منزلة فاستقبلتهم حنين
حنين:اهلا نورتونا يا سيادة الظباط تعالو اتفضلوا آسر فوق في الاوضة
أدم:اهلا بيكي يا طنط
مؤمن:آسر عامل اية يا طنط
حنين:الحمدلله يا حبيبي كويس اطلعولة فوق هو صاحي
صعد اصدقاء آسر الية في الغرفة ورحب بهم آسر بشدة فهم اصدقاءة الذي لا يستغني عنهم
محمد:اهلا يا بوص عامل اية
آسر:تمام دة انا الاسد يلا😂😂
محمد:طبعا يا بوص حد يقدر يقول غير كدة😂😂
يحيي:حتي وانت تعبان ارحمنا يا عم شوية😂😂
مؤمن بخضة:آسر جرحك بينزف
آسر وهو ينظر الي مكان الجرح فرأي انة ينزف بالفعل
أدم:احنا لازم نطلبلك الدكتور حالا انا نازل اقول لسيادة اللوا تحت
محمد:انت علي طول مهمل في نفسك كدة اكيد مفضلتش قاعد في السرير زي ما الدكتور قالك
يحيي:ايوا عندك حق يا محمد نام علي السرير يلا عشان الجرح ومتقمش تاني
آسر وهو يرفع احدي حاجبية :لا واللهي دة انتو اتعودتو عليا اووي
محمد:آسر بجد مش وقت هزار
آسر:تعرفو اني كل يوم بتأكد انكو صحاب جدعة
يحيي:وانت كنت شاكك ولا حاجة🤨
آسر بضحك حفيف:ههه انا قلت حاجة يا عم ااة
أدم:آسر ارتاح ومتتكلمش دلوقتي
جاء الطبيب وغير لآسر علي الجرح
الطبيب:استاذ آسر انت لازم تفضل في السرير لان جرحك حساس وهيفتح لو عملت اي مجهود ياريت ترتاح ومتتعبش نفسك
آسر باقتضاب:حاضر يا دكتور
محمد بهمس ليحيي:الله يرحم الدكتور كان طيب يا اخي شكل اسر عايز يقوم يقتلة دلوقتي
يحيي😂:انت بتقول فيها انت مش شايف وشة قلب ازاي
آسر:انتو بتتوشوشو بتقولو اية ها🤨😡
محمد:ولا حاجة يا بوص احنا كنا بنطمن عليك بس
الطبيب:انا همش دلوقتي وهبقا اجي كل يوم اطمن علي حالتك يا حضرة الظابط وياريت تنفذ اللي قلتهولك
وغادر الطبيب وآسر كان غاضب لانة لا يريد ان يظل بالفراش فهو لا يستطيع ان يظل هكذا بدون حراك
محمد:استحمل بقا يا بوص اسبوع وهيعدي بسرعة
آسر:اسكت اصلي حاسس اني عايز اضرب حد دلوقتي
محمد:انا بقول نمشي احنا بقا ونسيبة يستريح احسن(واخفض صوتة)احسن يطلعة علينا😂
آسر:بتقول اية
محمد:بقول نمشي عشان منتعبكش يا بوص
آسر:اة بحسب
يحيي:مع السلامة يا بوص بقا عاوز مننا حاجة
آسر:منتو قاعدين
يحيي:معلش بقا يا بوص الدكتور قال لازم ترتاح واحنا لو فضلنا هنا هتتعصب علينا ومش هترتاح فبقول نمشي احسن😂😂
آسر:😂😂ماشي يا اخويا
وغادر اصدقاء آسر المنزل وجلس اسر وحيد في الغرفة في ملل حتي جاء موعد مغادرة مريم للمدرسة ففكر في كيف ستعود وحدها مع السائق فقط فقرر ان يتصل بقمر ليطمئن عليها وجاء ليمسك الهاتف فوجدها ترن علية فرد بسرعة
قمر:احم اهلا يا استاذ آسر
آسر:اهلا يا قمر
قمر:الف سلامة علي حضرتك
آسر:الله يسلمك
قمر:انا كنت عاوزة اطلب طلب من حضرتك ممكن
آسر:اة اكيد
قمر:انا ممكن اوصل مريم معايا بالعربية
آسر:مهو السواق هيجبها
قمر:عارفة بس بصراحة يعني خايفة عليها تيجي مع السواق متقلقش انا هوصلها لحد البيت
آسر:ماشي انا موافق يا ستي عشان خاطرك بس
قمر:شكرا لحضرتك
آسر:خديها معاكي وانا هكلم السواق يمشي وراكو بالعربية عشان يأمنكو بس
قمر:ماشي مع السلامة
آسر:مع السلامة
اغلق آسر معها الخط وهو يفكر هل ما فعلة صحيح ام لا لماذا هو يأمن لها لدرجة انة يترك اختة معها
نفض هذة الافكار السيئة عن رأسة واخذ يفكر فيما سيفعلة في الهدف الاساسي لة الذي تناساة بسببها هي فيجب ان يظهر نفسة للجميع ويعرفو حقيقتة ويكفي تأخير فهو انتظر كثيرا حتي يعلن عن نفسة وحان الوقت ليفعل ذلك ولكن بعدما يتأكد من شئ ما اولا
*******
في الجهة الاخري
كانت قمر تأخذ مريم بالسيارة
مريم:تعبتي نفسك لية يا مس مهو السواق جة اهة
قمر:يعني انتي مش عوزاني اوصلك بقا ولا اية
مريم:لا طبعا يا مس انا بحبك اووي ونفسي تبقي معايا علي طول
آسر:طب خلاص يبقا تسمعي الكلام وتركبي بقا
جاء السواق باتجاههم:اهلا يا فندم استاذ آسر كلمني وقلي امشي وراكو عشان اأمنكو اتفضلو اركبو
قمر:شكرا جدا اتفضل انت
وركبت قمر سيارتها هي ومريم وكان السواق خلفهم
قمر:روما حبيبتي استاذ آسر عامل اية
مريم:الحمدلله يا مس بس هو مش بيسمع الكلام ماما قلتلة ميقومش من السرير بس هو قام بردة
قمر:هههه وانتي بقا مش عارفة تخلية يرتاح ولا ملكيش شخصية بقا😂
مريم:لا طبعا ابية آسر لو قلتلة حاجة بيعملها هو بيحبني اووي وبيعملي كل اللي انا عايزاة ابية آسر دة اطيب واحد في الدنيا كلها انا بحبة اووي اووي
قمر:طب بتحبي مين اكتر بقا انا ولا هو
مريم:بصراحة يا مس انا بحبك اة بس بحب ابية آسر اكتر
قمر:طبعا مش اخوكي بقا
مريم:ابية آسر مش بس اخويا دة كل عيلتي اصلاا هو بيحبني اوووي وهو اللي مربيني ومكانش بيخلي حد يأذيني ولما كان حد بيضايقني كان بيضربة (وضحكت وهي تتذكر افعال آسر في الماضي)
قمر:بتضحكي علي اية
مريم:اصلي افتكرت آسر كان بيعمل اية في اللي بيتجرأ ويكلمني بس😂
قمر:طب احكيلي بقا
مريم:لا مقدرش اصل ابية آسر قالي محكيش لحد علي حاجة من دي عشان محدش يتريق علية😂😂
قمر:مش انتي بتحبيني احكيلي طب علي حاجة واحدة بس عشان خاطري بقا
مريم:طب توعديني انة يبقا سر بينا
قمر:اوعدك
مريم:كنت قبل كدة وانا في الحضانة كان ابية آسر هو اللي اصر يوديني اول يوم فلما راح وانا داخلة اقعد لقا ولد عاوز يقعد جمبي راح ابية آسر جية وشال الكرسي من تحت الولد وقالة قوم من جمبها بدل ماضربك راح الواد جري بسرعة ومشي وراح ابية آسر هو اللي قعد جمبي فلما المس دخلت بتقلة انت قاعد هنا لية قلها انا قاعد جمب اختي وتقلة يا ابني ماينفعش دي حضانة وانت كبير مينفعش تقعد مع الاطفال انة يقوم ابدااا وفضل قاعد معايا في الحضانة والمس فضلت تضحك اووي انة اخويا بيغير عليا وانا في حضانة كدة ومرضاش يوديني الحضانة تاني عشان فيها ولاد وقعد هو اداني دروس تعرفي كان بيغير عليا لما بابا كان بيلاعبني كان بيجي يتحشر في النص بينا كدة عشان ميلعبش معايا😂😂😂
قمر:😂😂
مريم:دة في مواقف كتير هي دي حاجة بس الحاجات الباقية بقا لو عرف اني قلتها هينفخني دي كلها مواقف فظيعة😂😂😂
قمر:لا بلاش احسن لينفخنا احنا الاتنين😂😂
مريم:احنا وصلنا بقالنا كتير علي فكرة وابية اسر كدة هينفخنا بجد😂
قمر:طب يلا ننزل بسرعة بقا
ترجلت مربم وقمر من السيارة وذهبوا ليدقوا باب المنزل
ففتحت لهم حنين:اية يا مريم اتأخرتي كدة لية دة آسر شايط علي الآخر
مريم:يا ختااي يا عيني عليكي يا مريم هتتنفخي النهاردة
حنين وهي تنظر الي قمر:مين دي يا مريم
مريم:دي مس قمر يا ماما هي اللي وصلتني وابية آسب عارف بس احنا كنا بنتكلم فعشان كدة اتأخرنا هو ابية آسر فوق
حنين:اة صح افتكرتها اهلا يا بنتي اتفضلي اة يا مريم آسر فوق اطلعيلة بسرعة بقا وانتي اتفضلي يا بنتي
قمر:شكرا يا طنط انا كنت بوصل روما بس
حنين:لا طبعا مينفعش تيجي لغاية هنا ومتدخليش اتفضلي يا بنتي اتفضلي
قمر:حاضر يا طنط
ودخلت قمر مع حنين الي الداخل ومريم صعدت ركض الي غرفة اخيها فهي تعرف عصبيتة
مريم وهي تدخل غرفة آسر بحذر
مريم:احم انا جيت يا ابية
آسر بغضب :واية التأخير دة يا هانم انتي بقالك اد اية خارجة من المدرسة
مريم:اسفة يا ابية بس كنا بنتكلم انا ومس قمر ومخدناش بالنا اننا اتأخرنا واللهج يا ابية
آسر:وفين قمر دي بقا
حنين وهي تدخل الي الغرفة:اهي قمر اهية يا سيدي
آسر وهو ينظر الي قمر:اية التأخير دة
قمر بتوتر:انا انا ..
آسر بعصبية :انتي اية
قمر وقد بدأت الدموع تتحمع في عينيها:انا.ا.س.فة بس مخدتش بالي من الوقت واحنا بنتكلم انا ماشية
آسر وقد احس بالندم لغضبة عليها ولكنة قلق علي اختة وعليها ايضا ولان السائق الغبي كان هاتفة مغلق وهم ايضا لم يردوا علي هواتفهم فخاف ان يحدث شئ سئ معهم وهو جالس بلا قوة ولا يستطيع ان يفعل شئ
آسر:استني يا قمر انا اسف اني اتعصبت عليكي بس انتو اتأخرتو وانا قلقت عليكوا احم اقصد يعني قلقت علي روما وانتو مكنتوش بتردو علي الموبايل
قمر'انا اسفة بس مسمعناش الموبايل بجد
آسر:خلاص بس متتكررش مرة تانية اقعدو يلا
مريم:اية دة يعني افرااج خلاص هييية
آسر:اية يا بت هو انا بموتك ولا حاجة
مريم:مين قال كدة يا ابية دة انت اطيب واحد في الدنيا كلهاا
آسر:بتثبتيني يعني عشان مكلمكيش ماش يا ستي مش هكلمك بس عشان خاطر قمر
حنين:يلا اقعدوا بقا يا ولاد عقبال محضرلكوا الغدا
قمر:لا يا طنط متتعبيش نفسك انا همشي دلوقتي اصلا
آسر:مفيش مشي الا لما تتغدي معانا مفهوم
قمر:حاضر
مريم:هو حد يقدر يقول لابية لا اصلا
آسر:مررريم
مريم وهي تركض خارج الغرفة:انا مشيت خلاص😂😂
قمر وهي تضحك:مريم عسل اووي
سرح آسر في ضحكتها فكم هي جميلة وبريئة
حنين وقد لاحظت نظرات آسر
حنين:انا هنزل احضر الغدا بقا
قمر:استني يا طتط انا هاجي اساعدك
حنين:لا يا حبيبتي ارتاحي انتي
قمر:لا يا طنط واللهي ماينفعش بس.....
حنين:انا قلت اقعدي خلاص اقعدي يلاا
آسر:خلاص ادام ماما قالت كلمة يبقا تسمعي الكلام وتقعدي احسن😂😂
قمر:حاضر يا طنط
خرجت حنين من غرفة آسر لتتركهم وحدهم
آسر:هتفضلي واقفة كتير متقعدي (وهو يشير الي الكرسي بجانبة
قمر:حاضر هقعد اهة
آسر بعد ان جلست قمر:انتي عاملة اية بقا
قمر:انا الحمدلله الف سلامة عليك
آسر:الله يسلمك تعرفي ان انتي السبب اني فوقت من الغيبوبة
قمر بصدمة:اناا ازاي
آسر بضحك:متتصدميش اوي كدة بس انا سمعت كل الكلام اللي قلتهولي وقت مكنت في الغيبوبة كلامك اثر فيا وخلاني افكر فية تاني وافكر اتمسك بالحياة
قمر:وانت اية اللي كان مخليك مش عاوز تتمسك بالحياة
آسر وهو سارح:حاجات مينفعش حد يعرفها
آسر لكي يغير الموضوع:تعرفي انة انا معرفش اسمك كامل لحد دلوقتي معرفش غير ان اسمك قمر
قمر:انت عشان ظابط يعني مش قادر متسألش 😂😂
آسر:😂😂امال اية انا لازم ابقا عارف كل حاجة
قمر:علي العموم انا اسمي قمر........

رواية عودة ميت الفصل الحادي عشر 

قمر:انا اسمي قمر......
قاطع حديثها دخول مريم الي الغرفة
مريم:انا جييت
آسر:ادي جت مفرقة الجماعات
مريم:😂😂كلهم بيقلولي كدة بردة شفتي يا مس ظالمني دايما
قمر:😂😂لا معندهمش حق
آسر:بتقفوا مع بعض ضددي يعني
قمر ومريم في نفس الوقت:ايوااا😂😂
ضحكوا جميعا
دخلت عليهم حنين وهي تراهم يضحكوا
حنين:بتضحكوا من غيري ينفع كدة
آسر:لا طبعاا مينفعش تعالي اقعدي يا ماما
حنين:لا يلا انتو عشان تتغدو بقا تعالي يا آسر يلا يلا يا قمر
مريم:طب وانا اقعد يعني
حنين:تعالي يا شقية انتي😂😂
نزلوا جميعا الي الاسفل لتناول الغداء وهم علي طاولة الغذاء كان آسر كل فترة ينظر الي قمر ورأت حنين نظرات ابنها ففرحت كثيرااا
انهو تناول الطعام بصمت فقط من تتكلم هي العيون
قمر:انا همشي بقا يا طنط عشان متأخرش اكتر من كدة
حنين:ماشي يا بنتي بس تعيدي الزيارة تاني بقا
قمر وهي تسلم علي حنين وتحتضنها:اكيد يا طنط مع السلامة
حنين:مع السلامة يا بنتي
آسر:قمر خلي السواق يمشي وراكي بالعربية عشان يأمنك
قمر:لا عادي متقلقش انا هرو..
قاطعها آسر:انا قلت اية اسمعي الكلام من غير مناقشة مفهوم
قمر:حاضر
وخرجت قمر من الفيلا وفعلت ما اخبرها بة
آسر جاء ليصعد الي عرفتة فقاطعتة حنين:آسر استني عوزة اكلمك في موضوع
آسر:نعم يا ماما
حنين:تعالي يا حبيبي اقعد بس
جلس آسر علي الكرسي المجاور لوالدتة
آسر:اديني قعدت اهة يا ستي قليلي بقا عاوزاني في اية
حنين:آسر قلي بصراحة كدة اية رأيك في قمر
آسر بسرحان:قمر بنت جميلة ومحترمة ورقيقة و...ثم ادرك ما تفوة بة لتوة
آسر:قصدي يعني هي هي....
حنين بابتسامة:خلاص مفيش داعي انك تقول حاجة تاني انا فهمت عاوز تقول اية تاني
آسر:بس انتي بتسأليني عنها لية يعني
حنين:انت مش ناوي تفرحني بيك بقا يا حبيبي احنا مش هنعشلك طول العمر
آسر بضيق:اولا بعد الشر عليكو ثانيا انا قلت يا ماما متكلمنيش في الموضوع دة تاني انا قفلت علي قلبي من زمان ومش هفتحة لحد تاني
جاء آسر ليقوم ولكن يد حنين منعتة:آسر انت لسة شاب وكل البنات تتمناك متعلقش نفسك عشان واحدة متستهلش
آسر مقاطعا اياها:ماما ارجوكي متجبيش سيرتها انا قلت مش عاوز اسمع حاجة عنها بعد كدة
حنين:لا يا آسر مش كل مرة تسكتني انت لازم تفوق بقا مش كل البنات ذيها هي مكانتش تستاهلك وانا مكنتش مستريحه ليها وقلتلك بس هي مش عارفة كانت عملالك اية عشان تتعلق بيها اووي كدة
آسر:ماما ارجوكي كفاية كفاية
وصعد آسر الي غرفتة وهو متعصب ومضايق جدا من تفكير والدتة لة بالذي مضي
آسر وهو نايم علي الفراش كان يتذكر كل شئ بالماضي تذكر محبوبتة الخائنة فهي غدرت بة بعدما علقتة بها كان يحبها كثيرا ويعطيها كل شئ تطلبة وكان يخبرها اسرارة كلها تذكر اليوم الذي كشف فية خيانتها
Flash back
كان آسر جالس في مكتبة الي ان جاءت لة رسالة علي هاتفة وعندما فتحها وجد فيها شخص يقول ان (خطيبتك نرمين ضحكت عليك يا سيادة الظابط كانت شغالة جاسوسة عليك عشان تنقل الاخبار للبوص الكبير اللي بتشتغل عندة وكانت بتقولة بكل حاجة عن تحركاتك 😂😂مبرووك يا سيادة الظابط)
اشتعل آسر غضبا فور رؤيتة لهذة الرسالة ولكنة لم يصدق هذا فقرر ان يذهب الي منزل نرمين ليحدثها بشأن هذة الرسالة
وعندما وصل الي المنزل جاء ليدق علي الباب لكنة سمع حديث نرمين مع احد الاشخاص
نرمين:انا خايفة لآسر يعرف حاجة دة هيقتلني لو عرف اني بتجسس علية
الشخص:ولا يهمك خلاص انتي دلوقتي تروحي تبلغية انكو هتفترقوا عن بعض وتختفي خالص هتسافري مع البوص الكبير برة البلد
نرمين:ماشي بس انا خايفة اروحلة
الشخص:متقلقيش البوص هيأمنك يلا انا همشي انا بقا
نرمين:ماشي سلام
كسر آسر الباب ودخل واشهر بالمسدس في وجههم
نرمين:آسر انا انا
آسر:انتي واطية انتي اوطي بني أدمة انا عرفتها اتفضلوا انتو الاتنين مقبوض عليكوا
الشخص بسخرية:وياتري بتهمة اية بقا
آسر:انا هعرفك منك ليها بتهمة اية وقام آسر باخراج الهاتف من بنطالة واسمعهم التسجيل الذي سجلة لهم وهم يتحدثوا وفيديوهات وصور بعتها نفس الشخص الذي بعت الرسالة لتكون كدليل ضدها
نرمين:اسر ههون عليك تحبسني حرام عليك يا آسر انا هشتغل حتي لو خدامة تحت رجليك بس ارجوك متسجنيش😭😭آسر انا بحبك
امسكها آسر من شعرها:انتي متقوليش الكلمة دي انتي احقر من انك تعرفي كلمة حب اصلا يعني اية
يلاا قداامي انتو الاتنين واي مقاومة هضرب في المليان
وقام آسر بالقبض عليهم ومن بعدها حدث لآسر حالة نفسية لفترة ليست بالقصيرة في صمت ولم يتكلم مع اي احد ولكنة قاوم بعدها حتي خرج من هذة الحالة وعاد الي حياتة الطبيعية
Back
آسر ودمعة حارة تنزل من عينية:انا لا يمكن اكرر غلطة الماضي
**********
في اليوم التاالي
قمر وهي تغادر المنزل صباحا
شاهين:قمر استني انا عاوز اكلمك
قمر وقد عرفت ما يريد ابيها ان يحدثها بشأنة
قمر:بابا ارجوك مش وقتة انا رايحة الشغل
شاهين:انا مش عارف اية الشغل اللي طالعالي بية السما دة هو انتي ناقصك فلوس عشان تشتغلي امال لو مكنتيش بنت اغني واحد في البلد كنتي عملتي اية
قمر:بابا مش كل شوية هتقعد تكلمني في الموضوع دة انا قلتلك انا عوزة اشتغل لاني بحب شغلي مش عشان فلوس ادخل في الموضوع اللي عوزة وخلاص يا بابا
شاهين:سامر كلمني تاني وعاوز يعمل الخطوبة قريب
قمر:بابا انا قلتلك مش عوزاة
شاهين:وانا قلتلك بردة اني اديتو كلمة ووافقت خلاص
قمر:بابا ارجوك متجبرنيش علي حاجة انا مش عوزاها انا هكلم سامر دة وافهمة
شاهين بتفكير:طب خدي رقمة اهة وكلمية واتقابلو
مريم:ماشي يا بابا
واخذت منة رقم سامر وخرجت من المنزل واتصلت بصديقتها يارا :الو يارا انتي فاضية انهاردة
يارا:هي دي صباح الخير😂😂علي العموم يا ستي ايوة خير فية اية
قمر:اصلي هكلم الواد الرخم اللي متقدملي دة عشان نتقابل واقلة اني مش عاوزاة فمش عوزة اقابلة لوحدي فلو فاضية تعالي
يارا:اووك عشان انفخهولك بقا هحرمة يقربلك تاني😂😂
قمر:مهو عشان كدة كلمتك😂😂
يارا:هههه اشطا شوفية ولما تعرفو هتتقابلو امتي وفين قليلي وانا اجيلك
قمر:ماشي تسلميلي يا قلبي
يارا:باي باي يا قلبي
واغلقت الهاتف معها وقامت قمر بالرن علي هذا السامر لتحادثة
قمر:الو استاذ سامر معايا
سامر:ايوة انا بس مين الصوت العسل اللي معايا بقا
قمر بتقزز منة:انا قمر شاهين النجار اللي حضرتك طالب ايدها
سامر:وانا اقول بردة الصوت دة لازم يبقا لوحدة قمر كدة
قمر:ياريت تحترم نفسك يا استاذ سامر وانا كنت متصلة عشان نتقابل ونتكلم شوية
سامر:اممم عايزة تقابليني وانا اكيد عمري مرفض العرض الحلو دة انا موافق اختاري المكان اللي انتي عاوزاة ولا اختار انا
قمر:لا هنتقايل في كافية..... الساعة اتنين
سامر:هتلاقيني مستنيكي هناك علي نار
اغلقت قمر في وجهة:شخص تافهة
وذهبت قمر الي المدرسة واتصلت علي يارا لتخبرها بالميعاد والمكان
جاء موعد اللقاء فذهبت قمر مع يارا الي هذا المكان ليقابلوا سامر الشهاوي

رواية عودة ميت الفصل الثاني عشر 

وصلت قمر الي الكافية هي ويارا فوجدت سامر جالس في انتظارهم
قمر وهي تشير الي سامر:اهو يا يوري هو دة سي زفت سامر
يارا وهي تنظر الي المكان الذي تشير الية قمر
يارا:بس تعرفي الواد مز يا خسارة
قمر:مز اية وخرة اية بس بقلك بني ادم مش محترم منا قلتلك اما كلمني كمان قلي اية المهم انتي لازم تطفشية انا مليش دعوة
يارا:من عنيا يا قليي هنطفشوة يعني هنطفشوة😂😂
قمر:طب يلا يختي
ذهبوا الي المكان الذي يجلس بة سامر وعندما رآهم سامر قام من مكانة ليسلم عليهم
سامر وهو يمد يدة لهم
سامر:اهلا يا قمر
قمر:اولا اسمي انسة قمر ثانيا قلتلك مبسلمش
ارجع سامر يدة في مكانها باحراج ثم نظر الي يارا:طب انتي عادي ولا معقدة زيها
يارا:لا يا ظريف زيها وهي مش معقدة وبعدين طالما هي معقدة عاوزة تتجوزها لية🤨
سامر:ههههه انتي دخلة علياا سخن اوي كدة لية طب اقعدي طيب الاول وبعدين انا عاوز اتجوزها عشان افم عقدتها بقا😂
بعدما جلسوا نظرت قمر لة نظرة استحقار
سامر:الاول تحبوا تشربوا اية يا بنات
يارا:شكرا مش عاوزين حاجة احنا جايين خمس دقايق ونمشي
سامر:اية هي جايباكي المتحدثة بتاعتها انهاردة
يارا وهي ترفع احد حاجبيها:اة عندك مانع
كتمت قمر ضحكتها علي حديث صديقتها
نظر سامر الي قمر:طب وانتي اية رأيك في اللي بيحصل دة مش مفروض انتي جاية تكلميني
جاءت قمر لتتحدث فمنعتها يارا:اولا انا اللي جاية اكلمك مش هي عشان هي كلمتك قبل كدة والبعيد مبيفهمش ثانيا بقا هي عاوزة تقلك انها مش عاوزاك هي رافضة انها ترتبط بيك وهي قالت كدة لباباها بردة اية هو الجواز بالعافية
سامر بغضب:قمر انتي شايفة صاحبتك بتقول اية دي اهانة ليا وانا لايمكن اقبلها
يارا:طب خلاص ادام عندك كرامة كدة لية مصر انك تتقدم لقمر طالما عارف انها مش بتحبك
قام سامر وهو في قمة غضبة:انا ماشي يا قمر بس ابقي افتكري الكلام اللي صاحبتك قالتة وانا خلاص هلغي عرضي بطلب ايدك شكلي كنت غلطان
وغادر سامر وهو في قمة غضبة من هذة الفتاة التي جرحت رجولتة وكبرياءة
بعدما غادر سامر غرقت قمر في نوبة ضحك وشاركتها بها يارا
قمر:يخربيتك😂😂طلعتي قوية ومفترية😂😂😂😂
يارا:😂😂امال انتي مفكرة اية دة لو بصلك تاني يبقا بحق😂😂😂😂
بعدما هدأ الاثنان
قمر:تعرفي انة كنت كاتمة الضحكة بالعافية
يارا:عارفة يختي وعشان كدة مخلتكيش اتكلمتي😂
قمر:بس انتي زودتيها شوينين يا يوري
يارا:يلا بقا اللي طلع معايا هو اللي مستفز استي😂😂
سيبك منة انا عوزة اكل بقا تعالي نروح المطعم بتاعنا
قمر بضحك: انتي خلاص خلتية المطعم بتاعنا
يارا:شوفي بقالنا كام سنة بناكل فية😂😂
قمر:مهو كلة علي قفايا😂😂
يارا:عندك اعتراض ولاحاجة يا ريري
قمر:😂😂انا اقدر اصلا
يارا:طب يلا ونكلم الشلة بقا ونروح كلنا ناكل هناك
قمر:ما صحيح انتي غرمانة حاجة😂😂
يارا بضحك:لا يلا بقا يا ستي
قمر:يلا ي ختي
قامت قمر بالاتصال بباقي اصدقاءها لتخبرهم بلقائهم في المطعم الذي اعتادو اللقاء بة من فترة طويلة
عندما وصلوا الي هناك وجدوا اصدقاء اسر جالسين علي طاولة في المطعم
رأي محمد صديق آسر يارا وهي تدلف الي المطعم فقام وذهب اليهم:اهلا يا انسات اهلا يا انسة يارا اتفضلوا ياريت تقعدوا معانا
يارا:مينفعش احنا كتير هنقعد فين بس
محمد:ولا يهمك انا حلال العقد تعالو انتو بس
يارا وهي تنظر الي قمر:اية رأيك
قمر:عادي اللي انتو عاوزينة
محمد:خدتي الاذن كدة يعني تعالو بقا
يارا:مش اذن ولا حاجة احنا بنحب نستشير بعض مش كدة يا ريري
قمر:كدة اووي😂😂
ذهبوا ليجلسوا مع بعضهم علي نفس الطاولة
محمد:ها بقا تحبوا تاكلوو اية
وهو ينظر الي يارا
قمر وهي توكز يارا في ذراعها :شوفي الواد باصصلك ازاي ردي علية يا ختي ولا لسانك كلتة القطة😂😂
قام كلاا منهم باملاء ما يريد ان يأكل الا يارا كانت صامتة وتنظر الي الاسفل بخجل
محمد:انسة يارا مقلتيش هتاكلي اية
ندي:اية يا بت سكتة كدة لية دة انتي مبتبطليش رغي
عهد:هههههه البت اتخرست يا ولاد
مروة:لا يا جماعة متظلموهاش دي الارض عاجباها بس😂😂
يارا وهي تنظر لهم بغيظ:هيهيهي يا ظريفة انتي وهي
محمد:اخيراا نطقتي 😂قولي بقا هتاكلي اية
يارا:احم هاكل زي قمر
محمد:ماشي
املي محمد الطلبات للنادل
محمد:انسة يارا ممكن اتكلم معاكي شوية علي انفراد بس
يارا:اناا
محمد:ايوة انتي مش هاكلك يعني متخافيش
يارا:مبخفش علي فكرة
محمد:طب خلاص قومي يلا بقا ادام مبتخافيش
يارا:ماشي
وقامت يارا مع محمد وذهبوا ليجلسوا علي طاولة اخري بعيدة قليلا عن طاولة اصدقاءة
يارا:نعم عاوز اي
محمد:اية يا بنتي الدبش دة انتي بنت علي فكرة
يارا:تصدق مكنتش اعرف معلومة جديدة
محمد:يا بت اهدي بقا وانا اللي كنت عاوز اكلمك في حاجة بس انتي شكلك هتشليني قبل ما اقول
يارا بضحك:انا اسفة قول اللي انت عاوزة انا سكت اهة
محمد بهيام:تعرفي ان ضحكتك حلوة
يارا بكسوف:احم علي فكرة اللي انت بتقولة دة عيب
محمد بجدية: بصي بقا انا من اول ما شفتك وانا اعجبت بيكي وعاوز اتقدملك ها اية رأيك
يارا:اية دة كلة بس انت متعرفنيش اصلا عشان تتقدملي ولا هتتقدم ع العمياني يعني
محمد:لا يا ستي بس انا مش عارف بس حاسس اني اعرفك من زمان ها بقا موفقة ولا موافقة😂
يارا:علي فكرة الموضوع دة مفيهوش هزار
محمد:عارف يا ستي انا مبهزرش انا بتكلم بجد يا يارا انا لما قابلتك حسيت ان فية حاجة بتجذبني ليكي
يارا:بص بصراحة انت فاجئتني انا مش عارفة بص اديني فرصة افكر
محمد:طب قدامك عشر ثواني تفكري وتقولي
يارا:تصدق المدة طويلة اووي متخليها ثانيتين وخلاص
محمد:تصدقي فكرة خلصوا الثانيتين اية رأيك.بقا
يارا:ههههه لا دة انت مجنون رسمي بقا
محمد:يا ستي احنا في عصر السرعة
يارا:لا بجد انا لازم اخد فرصة عشان افكر كويس في الموضوع دة اية رأيك في اسبوع
محمد: اية دة لا اسبوع اية يا ستي لا كتيير
يارا:يا ابني انت مستعجل علي اية بس انت مش عارف انت داخل علي اية😂😂
محمد:يا ستي انا موافق بأي حاجة عادي ملكيش دعوة انتي بس
يارا:انت حر انت شكلك مستغني عن نفسك بقا😂يلا نروحلهم بقا شكل الاكل جة😂😂
محمد:الله اكبر شكلنا هنبقا كابل عسل اووي دة انتي نسخة مني ابنتي😂😂
يارا:ههههه طب يلا يا خويا
ذهبا الاثنان الي طاولة اصدقاءهم
يحيي:اية يا عم كل الرغي دة(وهو يغمز لة)
بعدما جلست يارا تحمع عليها اصدقاءها ليسألوها عن الذي كانت تتحدث بة مع محمد
ندي :اية يا بت كان عاوز اية ها احكي
عهد:يلا يا كوكو احكي بقاا
مروة :ها سمعينك
قمر:اية يا عيال براحة علي البت ادوها فرصة تتكلم طيب
يارا:يخربيتكوا كل دة رغي طب متسكتوا وانا اقلكو
عهد:اية اية
يارا بكسوف:محمد طلب ايدي
قمر بفرحة:اية دة بجد اوعا بقا وانتي قلتيلة اية
يارا:قلتلة سيبني افكر واما نمشي بقا ابقا اقلكوا بالتفصيل
قمر:شكلة طيب علي فكرة وبيحبك وكمان ظابط بقاا اوعاا لعبت معاكي😂😂
يارا:هشش خلاص بقا هنتفضح
عند الشباب
*********
يحيي:اية ياض كنت بتقلها اية
أدم:قول قول احنا صحابك بردة
مؤمن:اية يا بني ساكت لية
محمد:اية يا عيال هو انتو سيبنلي فرصة اتكلم اصلا
مؤمن:طب خلاص سكتنا اهة قول
يارا:كنت بقولها اني عاوز اتجوزها
أدم:طب وهي قالتلك اية
محمد بحزن:قالتلي هتفكر
يحيي بضحك:امال انت عاوزها تقولك انا موافقة يلا نتجوز انت اهبل يا ابني
بس تصدق انت طلعت جرئ يلا يا بختك وعقبالنا بقا
انتهو جميعا من تناول الطعام وقاموا ليغادروا عرض الشباب علي البنات بان يقومو بتوصيلهم فقام كل شاب بأخذ فتاة التي في طريقة
مروة ركبت مع يحيي
وندي مع أدم
وعهد مع مؤمن
ويارا مع محمد وقمر
*****
في سيارة مؤمن
مؤمن:ازيك يا انسة عهد عاملة اية
عهد :الحمدلله
مؤمن:انا ممكن اقولك حاجة
عهد :اتفضل
مؤمن:تعرفي انك غير كل اللي البنات
عهد باستغراب:لية يعني
مؤمن :اقصد انك شخصية محترمة وهادية وعصبية في نفس الوقت وفيكي حاجات كتير جميلة تعرفي ان فيكي طفلة مستخبية انتي مش عارف لية مش بتطلعيها او ممكن تكون بتطلع مع صحابك بس
عهد:عادي يعني ميعتبر كل البنات بيبقا جواهم طفلة مبتطلعش غير للي يستحق يشوفها
مؤمن:عندك حق تعرفي اني بردة زيك كدة مش قصدي نفس الحالة يعني بس انا مبحبش التفاهات اللي شباب اليومين دول بيعملوها
عهد:وانا كمان ضد الفكرة دي
مؤمن:طب معلش ممكن اسألك سؤال اخير
عهد:اكيد اتفضل
مؤمن:انتي اية رأيك فيا
عهد باحراج:انت انت
مؤمن بضحك:انا اية بس
عهد:انت انسان كويس يعني انا شايفاك محترم
مؤمن:طب يعني لو اتقدمتلك هتقبلي
عهد:هاا
مؤمن:ايوة يا عهد انا عاوز اتقدملك
عهد:مش عارفة
مؤمن:طب اية رأيك تاخدي مهلة تفكري في االموضوع وبعدين تقوليلي رأيك
عهد:ماشي
*******
قام ايضا يحيي بالتقدم لمروة وأدم تقدم لندي وكل منهم طلب مهلة للتفكير وهي بعد اسبوع
*********
انتهت الحلقة
يتبع .. 
الحلقة الجديدة من الرواية قيد الكتابة 
عُد لزيارتنا بعد قليل لقراءتها اكتب في جوجل ( رواية عودة ميت مدونة يوتوبيا ) 
وستجد الرواية كاملة داخل الموقع 
أو انضم لقناتنا على التليجرام لنخبرك عِند نشر الحلقة الجديدة : من هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-