رواية عمل بالموت الحلقة الرابعة 4 بقلم أماني عنان

رواية عمل بالموت الحلقة الرابعة 4 بقلم أماني عنان 

رواية عمل بالموت الفصل الرابع 
رواية عمل بالموت الجزء الرابع 
البارت 4
رواية عمل بالموت الحلقة الرابعة 4 بقلم أماني عنان 
سمعت تاره صوت رغد هتدخل عليها الأوضة ،ازاي طيب دي لو شافتني باخد هدوم اختها هتفضحني باين عليها بت قادره مش سهله اعمل ايه ..؟
جريت ورا الباب وقلبها بيدق هتتكشف خطتها قبل ماتنفذها في صوت برا غير رغد بيكلمها

تعالي خدي معايا علبة زيادة .
رغد .. شكرا ياطنط هجيب من جوا
ام تاره .. ابدا والله لازم تاخديها ،انتي زي بنتي
رغد .. شكرا ،يالا بينا عشان مانتاخرش
حطت أيدها علي قلبها واتنفست بشويش : حبيبتي ياماما انقذتيني
خرجت وراهم بسرعة وماحدش خد باله عدت اليوم عادي وبالليل راحت للشيخ تاني عشان ينفذ العمل وماتلحقش فريدة تتهني ..
حوار بين فريدة ونادر في العربية
نادر .. ايه الجمال دا ؟
فريدة بابتسامه خفيفه .. شكرا
لا مش هينفع كدا انا خاطبك عن حب مش تقليدي ماتتكلمي شويه

فريدة .. اصلي مبسوطه اوي
نادر .. وايه كمان
فريدة .. وانت كمان شيك اوووي وجذاب
نادر .. اخيرا ،ع فكرة الراجل بيحب يسمع كلام حلو زي الست بالظبط ماتنيسش النقطة دي
فريدة .. حاضر اوعدك حياتنا كلها هتبقي جميلة وكلام حلو ..
السواق ابن عم نادر متجوز ، ضحك وقال احم ، اسف ياجماعة كملوا كملوا
نادر .. اوعي تديني تجربتك وتكون واقعي النهاردة الله يكرمك يارضا

حط ايد ع بوقه وكمل سواقه ،ماقدرش اي علاقة حب ماحلاها في البدايات وياريتها تستمر
فريدة .. بالصبر ع بعض والتعامل بما يرضي الله هيفضل الحب بينا

رضا .. اتمني ، ربنا يكمل لكم بخير
بقلمي أماني عنان
نادر .. ركز بقي في السواقة وماترميش ودنك معانا عايز اقول كلمتين ي عم الله
رضا ،، ههههه ماشي ي غالي اعتبرني نزلت
فريدة بصوت واطي .. براحه عليه ليزعل
نادر .. مين رضا ،دا جبلة ي حبيبتي هي الشباب مع بعض كدا أسلوبها ناشف والتعامل خاص لنا لغتنا المختلفة عنكم
______ #أماني_عنان
رابحه قدرت تقوم علي رجليها وقررت تروح مع والدتها لشيخه عشان تشوف سقوطها دا طبيعي ولا فعلا له علاقه بالسحر

دخلت متردده ..
الشيخه لابسه ابيض ومغطيه وشها قالت .. تعالي يا بنت محاسن
امها اتخضت بس كملت ،بسم الله الرحمن الرحيم
رابحه .. السلام عليكم ورحمة الله
الشيخه .. وعليكم السلام والرحمة والبركات
رابحه .. انا

الشيخه كملت كلامها ،مابيكملكيش حمل
الام .. صح عرفتي منين ؟
الشيخه .. من عند ربنا ،تدخلي عليا اعرف كل حاجة عنك وعن نواياكي القلب اللي بيتشاف مش الكلام اللي بيتقال
رابحه .. وايه حكايتي طيب نفسي ابقي ام
الشيخه .. روحتي لاطبا كتير ومافيش جديد
ايوا
تمام ، اقعدوا

الام .. احنا تحت امرك في اللي تطلبيه
الشيخه بصت قدامها في صنيه مليانه بخور وبلورة ميه زي الازازة بس مدورة وقالت : انا ماباخدش فلوس
رابحه .. امال ايه تمن العلاج ؟

الشيخه رفعت سبابتها وقالت : اولا العلاج من عند الله ثانيا المقابل انساني لازم تساعدي اتنين ولايا زيك في ضيقه وتفكي اللي عاقد لهم حياتهم
رابحه .. بس انا متجوزة وخروجي محدود
الشيخه .. دا شرط اساسي الخير بيبطل اي اذي ويصلح بين الناس ويجيب الدعاء ويفرج الكرب قولتي ايه ؟
الام .. حاضر ماحدش يقدر يعترض
الشيخه .. ماتشكيش في حد ولو حصل وحملتي ماتجبيش سيرة لجوزك

رابحه مستغربه : ازاي دا اول واحد انا بقول له
الشيخه .. زي ماهو ليكي اول واحد يعرف هو كمان له ناسه وحبايبه اللي بيقول لهم واحنا عايزين السرية التامه لحد ما ربنا يريد ونبطل السحر اللي بيتجدد كل مايعرفوا انك حامل
الام .. يالهوي هما من أهله ؟
بنص عين بصت للام ، أو من اهلك ..!

الشيخه .. بلاش الشك بيقطع العلاقات احترسوا وحلوا عقدة اتنين ستات وبعدها هتبقي ام لعشر عيال مش واحد
رابحه خارجه مرتاحه وبتبتسم : انا حاسه انها ست كويسه ي امه
الام .. وانا كمان الناس بتوع ربنا بيبان عليهم
رابحه .. يارب كملها لي ع خير
الام ،، جوزك جاي امتي ؟
كمان اسبوعين

خلاص لما يسافر هاخدك ونروح عند اختي اللي متجوزه في مصر هناك ندور علي المطلوب ونعمله
رابحه .. ماشي بس ماتقوليش خالص ماحدش عارف مين بنت الحرام اللي عايزاه تضرني دي
الام .. اتفقنا
__________________
توطدت العلاقة بين ايناس وأحمد وبقت بالنسبة له كأنها فسحة بين يوم دراسي مزدحم ومتعب كل دا وريم ماتعرفش حاجة واصحاب زي ماهما لكن ايناس بدأت تخف رجلها من بيتهم شويه خايفين لنظرات العيون تفضحهم

حوار بين العاشقين الجداد في كافية بيشربوا عصير فريش والحياة هادئة ولذيذه وريم بتحضر الغدا وادم بيلون ويبهدل في الصالة والصغير نايم في عربية البيبي جانبها
احمد .. وحشتيني
ايناس .. ياسلام مانا كنت معاك امبارح
احمد .. انتي ع طول وحشاني مش عارف ليه الشوق زايد لكي اووي

ايناس .. طيب وبعدين احنا هنفضل كدا نتقابل برا البيت أو سرقة عشان مراتك ماتشوفناش
احمد . نفسي نتجوز بس مش عايز اجرح ريم
وقفت ايناس مفزوعه : نعم نعم مش عايز تجرح مين ي حبيبي ؟ ليه انت فاكرني تسلية يومين وهتسيبني
احمد وقف .. لا طبعا

ايناس بتتعصب وتسيبه وتمشي .. انا مش بت سهله عشان اهلي مش معايا يبقي خلاص تعيش لك يومين ولما مرتك تهتم بيك تسيبني لا انا ماشيه
احمد .. استني بس راحه فين
ايناس .. اياك تكلمني الا لما تكون وصلت لقرار مفيد هنتجوز ولا لا
احمد بيقعد ويسيبها تمشي محتار ومش عارف ياخد قرار بجوازه من صاحبة مراته ، ياااه دا انا ابقي ندل اووي في نظر ريم ..

شويه وفكر تاني ،، انا مش اول واحد اتجوز ع مراته عادي يعني دا حقي
شرب العصير وهو محتار ، فكرة معرفة ست تانية من غير ماتكون عندك الجرئه للارتباط الرسمي بيها إرهاق للعقل وبرجله للحياة ..!

رجعت ايناس علي بيت ريم ،صوت جرس الباب
ريم .. حاضر حاضر يا حبيبي جايه
ايناس .. حب ي بي بتقولها ببوق مايل ومش عاجبها
ريم . اهلا ي نونه اتفضلي ايه ي بنتي فينك ؟
ايناس دخلت بزهق رمت الشنطة وحكت لها انها بتحب واحد بس كان خاطب قلبها ومتردد في الارتباط بيها وعايزا حل تكرهه فيها

ريم ماسكه الكبشه وبتفكر ، هقلب الاكل وارجعلك
ايناس . ماشي
ريم في المطبخ ، انا عندي فكرة
ايناس قولي .. اعملي اكونت فيس باسم راجل وابعتي لها ولما تتجاوب معاكي خدي اسكرينات وابعتيها له من اكونت تاني خالص

ايناس .. هههههه قديمة انا ممكن اعمل اكونت باسمها هي وصورتها لو عايزه بس جوزها مش هيصدق
ريم بصت لها باستغراب ،، انتي مش قولتي خطيبها ؟
ايناس .. ايوا ايوا خطيبها
ريم .. اعملي لها عمل وريحينا
ايناس .. ههههه بتهزري صح لسه حد بيفكر كدا
ريم .. من ناحية لسه فهو لسه لكن لا بلاش الطريق المسدود دا

ايناس عيونها لمعت وكان جت لها فكرة ، طب همشي انا دلوقتي
ريم .. زمان احمد راجع من الشغل خليكي اتغدي معانا
ايناس .. بالهنا والشفا لكم ،، سلام
ريم سلام ..

رجع احمد البيت عادي ولا كأن في حاجة ،الرجالة ممثلة من الدرجة الأولي بتعرف ازاي تخبي وتستمر في الدور اللي رسماه لحد ماتاخد قرار ماتخسرش فيه حاجة ودا الفرق بين عقل الرجل وعاطفة المرأة اللي لو كرهت بتقول فورا أو بيبان عليها
بعد اسبوع ريم دخلت الحمام بالليل الساعة واحدة وفجأة صرخت
ريم .. الحقني يا احمد
يتبع .. 
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-