القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية السبع بنات الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عبده

رواية السبع بنات الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عبده
رواية السبع بنات الجزء الثالث
رواية السبع بنات الفصل الثالث
البارت الثالث
رواية السبع بنات الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عبده
في كافتيريا

احمد: وحشتيني يااسما

اسما: شكرا

احمد: يبت نفسي اسمعها منك

لوحت بصباعها لا

احمد: ماشي عامله ايه في مذاكره

اسما: الحمدلله وانت

احمد: تمام ربنا يسهل هانت فاضل سنه واخلص الكليه واجي اخطبك

اسما بابتسامه: ماشي انا حمشي بقي
اسما: معلش اسيا مستنياني عند مدرسه

احمد: طيب يلي اوصلك

خرجوا وركبوا تاكسي للمدرسه

احمد: فينها اسيا

اسما: اهي واقفه هنا

احمد: طيب تعالي حسلم عليها

اقتربوا من اسيا

احمد بابتسامه: ازيك يانسه اسيا

اسيا: الحمدلله يلي يااسما اتاخرنا

اسما: حاضر سلام يااحمد

احمد: خلي بالك من نفسك ياحبيبتي

اسما: حاضر

تركهم وذهب
اسيا: كل ده تاخير

اسما: معلش يااسيا غصب عني

اسيا: يلي طيب يختي اتاخرنا وايه روحت من زمان عديت عليها ملقتهاش

اسما: يالهوي طيب يلي بسرعه

--------   
في بيت احلام

جالسه علي سفره وبجانبها اروي واميره واسيل وايه

دقت الساعه ٣ عصرا

احلام بفضب: اتاخروا

اروي: معلش ياماما يمكن مفيش موصلات

اميره :وهي تاكل لا تتكلم

اسيل: انا حروح ادور عليهم
ايه: خديني معاكي

اروي: تروحوا فين اقعدوا انتو كمان باذن الله حيجوا

وفجاه باب خبط

جرت ايه فتحت فدخلوا في قمه الخوف مما ستفعله معهم امهم فهي برغم طيبتها الا وانها صعبه وحازمه ساعه العقاب

احلام اقعدوا

استغربوا الاختان فلم يتوقعوا انها ستطلب منهم تناول الغداء بدلا من العقاب

 

جلسوا وبدوا جميعهم في تناول الغدا

بعد الاكل ذهبت اميره واوري في توضيب السفره وقامت اسبا واسما يغيرن ملابسهم اما ايه فذهبت الي جارتها تذاكر معها بعدما استاذنت والدتها

 
احلام: ايوه يااسيل

جرت عليا وقبلت يديها

اسيل : ورحمه بابا متزعليش من اسما واسيا مش حيعملو كده تاني اخر مره

احلام: اسيل هما غلطوا ولازم يتعاقبوا

اسيل : عارفه وحياتي سمحيهم 

احلام: ماشي ياسيل حسامحهم عشانك انتي بس انتي عارفه غلاوتك عندي

اسيل : عارفه ياحبيبتي بفكرك ببابا صح

احلام: انتي الوحيده الي شبهو دون عن اخواتك قوليلي بقي عامله ايه في مذاكره

احلام: طب باذن الله

اسيل: بحزن حاضر ياماما

احلام: مالك مكشره
احلام: علي امك قولي مالك

اسيل: اصل نفسي ادخل طب بطري بس مدام انتي عاوزه طب حاضر

اخلام: هههعههه اشمعنا بطري

اسيل: انا بحب مجال ده

احلام: ماشي اعملي الي يريحك المهم تنجحي

اسيل: حاضر

تركتها واتجهت الي غرفه اسيا واسما

خبط

اسيا: ادخل

احلام: اقعدوا عاوزه اكلم معاكم

اسما: حاضر

احلام: الي حصل نعارده اياكي يتكرر تاني مفهوم ومش حسالكم كنتو فين تمام
اسيا واسما: حاضر ياماما اسفين

خرجت وتركتهم

اسيا عاجبك كده

اسما اسفه غصب عني

اسيا طيب

في المساء علي العشاء جالسه وبجانبها بناتها

احلام: الامتحانات يبنات علي الابواب انا عوزاكم تجيبوا نمر كبيره متخلوش حد يشمت فيا ويقول خلفه بنات وحشه

اسيل اطمني ياماما

اروي: انا حذاكر لايه

ايه: اوك معنديش مانع

اسما : اطمني ياماما انا واسيا بنذاكر كويس

احلام : ماشي ونظرت لاميره واتتي يااميره مفيش اي حاجه عاوزه تضفيها
اميره: اه الاكل مالح جدا

كلهم ضحكوا عليها

____________

في احدي الحواري البسيطه في منزل في دور الثالث

يحيي: ذكريا يبني

خرج مسرع من حمام مرتدي بنطلون فقط عاري الكتفين

يحيي: يبني تبرد البس حاجه بسرعه

ذكريا: ابرد ايه بس ياحج قلتلك ١٠٠ مره متعملش حاجه انا حعمل

يحيي: يا حبيبي دنا الفرحه مش سعياني من ساعه مقلتلي انك اشتغلت في شركه

 
ذكريا: بابتسامه لسه متقبلتش ياحج بس حاسس كده اني حتقبل

يحيي: باذن الله ياحبيبي انت طيب وربنا حيكرمك

ذكريا بضحكه القرد في عين امه غزال

يحيي: ليه بتقول كده

ذكريا: انا مبقولش واحده نهارده قلتلي كده وشتمتني ههههههه لا دول اتنين بنت في شركه وواحده في شارع

يحيي: ليه كده عملتلهم ايه

ذكريا: منتا عارفني ياحج مبغلطش في حد

يحيي: طيب يبني تعالي كل يلي عملتلك ديك

ذكريا: الله الله ديك بحاله هو احنا في عيد ولا ايه

يحيي: هو في عيد اكتر من اني اشوفك بتشتغل في مجالك مش سواق مكرباص وعقبال العروسه يارب عشان افرح بيك وبعيالك
ذكريا: ربنا يخليك ليا ياحج يلي ناكل

------------   

في سكن طلبه الجامعه

في مساء

اكرم: بنوم انتي لسه صاحي يااحمد نام يبني شويه

احمد: لا الامتحانات قربت وانا عاوز اجيب تقدرات

اكرم: ماشي يادكتور احمد

احمد:ربنا يسمع منك

اكرم: مالك مستعجل كده علي تخرج

احمد: عشان اخطب

اكرم: تخطب الف مبروك يااحمد ربنا يوفقك
احمد: شكرا يااكرم

في الصباح في الشركه

ذهبت مسرعه للشركه

سهي: اتاخرتي ليه

اميره: راحت عليا نومه مهندسين فين بدوا الاجتماع

سهي: لسه الاجتماع مبداش اصلعم في مكتب مستر اكرم بيختارول المهندسين الجدد

اميره: طيب استناهم هنا

سهي: لا بشمهندس محمد طلب مني اي مهندس يجي يدخلهم مكتب مستر اكرم

 

اميره: طيب سلام

تركتها واتجهت الي مكتب اكرم طرقت الباب فاذن لها بالدخول
اكرم: اتفضلي ياباشمهندسه

محمد: تعالي يااميره اقعدي حنخلص المقابلات دي ونبدا اجتماع المهندسين بتاعنا

اميره: حاضر ياباشمهندس

جلست بالقرب منهم وبجانبها عده مهندسين

محمد: مش عاجبني

اكرم : ليه ياباشمهندس محمد

محمد: سي في بتاعه زفت

اكرم: انت متعرفش دي ابن الواء

محمد: متكملش مليش صالح ابن مين الي بعده

دخل ذكريا

ذكريا: السلام عليكم

محمد :بابتسامه وعليكم السلام اتفضل ياباش مهندس
اميره: ايه مهندس ده

اكرم: اسمك وسنك

ذكريا: ذكريا يحيي يعقوب

الكل ضحك

محمد: بتضحكوا علي ايه

ذكريا: عجبكم اسامي الانبياء

مهندس: اه جدا

اكرم: انت خريج سنه كام واشتغلت فين قبل كده

ذكريا:2013وكنت بشتغل سواق لان معنديش وسطه

اكرم : سواق وجاي تشتغل هنا سواق

محمد: اكرم فض الاجتماع خلاص انا اخترت ذكريا المقابله انتهت

قام من مكتبه فجميعهم قاموا معهم نظر لذكريا
محمد: بكره تيجي تستلم شغل ياباشمهندس

ذكريا: بفرحه تحت امرك ياباش مهندس
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

لو عايز أي رواية pdf .. أو لو عايزنا نعرفك لما الرواية إللي بتتابعها ينزل منها حلقة جديدة، انضم لقناتنا على التيجرام: من هنا 
ما هو الفصل الذي تود قراءته؟