القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية السبع بنات الحلقة الأولى 1 بقلم آية عبده

رواية السبع بنات الحلقة الأولى 1 بقلم آية عبده
رواية السبع بنات الجزء الأول
رواية السبع بنات الفصل الأول
البارت الأول
رواية السبع بنات الحلقة الأولى 1 بقلم آية عبده
الشخصيات:

الام: احلام 55سنه أرمله وام لسبع بنات

الهام: الابنه الأكبر 29 متزوجه ولديها ابن

اروي: 27 دبلوم تجاره

اميره: 25 بكالوريوس هندسه تعمل في شركه

اسيل:19 ثانويه عام
اسما واسيا: توام 16 سنه تانيه ثانوي

ايه: 6 ابتدائي
______________

⁦❤️⁩⁦❤️⁩الحكايه ..الاولي⁦❤️⁩⁦❤️⁩

في القاهره في احدي شوارعها القديمه حيث تعيش هذه الام الارمله مع بناتها بعد وفاه زوجها منذ ٤ سنين فقط تركهم ولم يترك لهم ورث لم يترك سوي ذلك المعاش الضئيل ....

في شقتها البسيطه في الحي الهادي رغم بساطه المنزل انما يسكنها نفوس مطمئنه..



وعلي سفره صغيره متهالكه يحوطنها ٨مقاعد اردفت تلك السيده في العقد الخامس من عمرها لتقول بجمود.

احلام: استني اخواتك

ايه : ماما عاوزه اكل لسه حستناهم ورايا مدرسه
احلام: طيب قومي نديهم

ايه: يووه ايه البيت ده الواحد لا عارف ياكل ولا يشرب ولا ينام

احلام: وايه انشالله مخليكي مش عارفه تنامي ياست آيه

ايه : اسما واسيا بيفضلو طول الليل صاحين يرغوا وانا مش عارفه انام

احلام: طيب معلش قومي بقي نديهم

ايه: حاضر حاضر

دخلت تلك الفتاه المدعوه ب اروي حامله بقيه الاكل

اروي: مالك يا امي فيكي حاجه

احلام بابتسامه: لا ياحبيبتي مفيش بس ايه صدعتني علي الصبح

اروي: هههههه معلش انا حملسلك ودانها البنت المفعوسه دي


احلام: ربنا يخليكي يا اروي وافرح بيكي قريب يابنتي

اروي: وقد اختفت ابتسامتها باذن الله ياامي يلي الفطار جاهز

احلام:طيب نادي اخواتك

اسيل:انا جيت صباح الخير ياامي،انحت ثم قبلت يديها

احلام: صباح الخير يااسيل تعالي افطري

اسيل: معلش مليش نفس انا حخرج اذاكر مع مريم صحبتي

احلام :يا حبيبتي متذاكري في البيت

اسيل : معلش ياماما اصل مريم معاها ملخصات نهائيه للامتحان وانا مشتريتش مذكرات دي فبروح اذاكر وياها

اروي: اسيل حبيبتي ريحي نفسك شويه من المذاكره طول الليل مذاكره
اقبلت علي اختها وقبلت جبينها

اسيل : معلش هانت عشان ادخل كليه كويسه

اروي: ربنا يوفقك يا حبيبتي

احلام: ربنا يحرصكم يابنات

اسيل: تسلمي يا حبيبتي سلام طيب اه صحيح ابقوا صحوا اميره بعد ساعتين وراها شغل

اروي: طيب سلام

خرجت وقغلت باب وراها

ايه بصوت طفولي: افتحوا حقول لماما دي اوتي انا كمان مش اوتدكم لوحدكم افتحوا

بالداخل:

اسما: افتحيلها حتلم علينا البيت

اسيا: طيب خلاص بنلبس اهو
فتحت اسما الباب لاختها ايه

ايه بغضب انتو بتعملوا ايه

اسبا : بنلبس هدومنا ياست ايه

ايه : وبتقفلوا الباب ليه

اسما: مينفعش حد يبص علي حد هو وبيغير

ايه : يسلام ياست اسما امال اشمعنا بتغيري قدام اسيا

حضنت اسيا اسما

اسما واسيا بنفس واحد: عشان احنا توام احنا شخص واحد

ايه : بقي كده حاضر اما وريتكم مبقاش ايه

خرجت وتركتهم يضحكون

علي السفره تجلس احلام وبجانبها ابنتها اروي فهي تعتبر اروي عمود البيت واكبر اخواتها بعد احلام وتعتمد عليها في كل شي 
بداو في تناول الفطار 

احلام: ايه كلي بسرعه مكشره ليه

ايه بتكشيره :ماما انا عاوزه اوضه لوحدي

جميعهم ضحكوا

ايه : بتضحكوا ليه بقي

اسما: عشان انتي هبله

اسيا: وعبيطه

ايه: ببكاء شايفه ياماما دايما هما الاتنين بيشتموني

احلام: اسيا اسما عيب اختكم الصغيره

اروي: ايه حبيبتي ليه عاوزه اوضه لوحدك

ايه: عشان هما بيقعدوا يقفلو باب عليا ومبيدخلونيش

اروي: طيب انا ححل الموضوع ده يلي علي المدرسه

ايه: حاضر

احلام : اسيا خدوا اختكم ايه وصلوها مدرستها وترجعوا تخدوها مفهوم يااسما

اسما واسيا؛ حاضر ياماما سلام

خروجوا من باب الشقه

اروي : مالك ياامي متخديش عليهم

احلام: ربنا يهديهم

اروي: بتعملي ايه

احلام: حشيل الاكل

اروي: امال انا ايه لازمتي هنا يلي روحي استريحي شويه

احلام: ربنا يسترك ويسعدك يا حبيبتي

دخلت غرفتها وتركتها تلملم السفره

خرجت اميره بنعاس : صباح خير

اروي : صباح خير ياحبيبتي كنت لسه حصحيكي

اميره: انا صحيت ياتوته ازيك وفين الجماعه امال

اروي : صباح خير ياحبيبتي كنت لسه حصحيكي

اميره: انا صحيت ياتوته ازيك وفين الجماعه امال
اروي : كل واحده راحت علي مدرستها
اميره: طيب كويس البيت فضي لينا
اميره : طيب حدخل اعمل شاي ونكلم عوزاكي في موضوع

اروي : موضوع ايه

اميره: موضوع كده

اروي: اميره اكلمي موضوع ايه

اميره: عريس

اروي: مرفوض

اميره: كده من غيير متشوفيه حتي

اروي: ايوه

اميره: اروي الي بتعمليه ده مينفعش حتفضلي لحد امتي شايله همنا وناسيه نفسك
اروي: اميره مش وراكي شغل يلي روحي البسي لحد محضرلك فطار

اميره: مفيش فايده براحتك...
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

لو عايز أي رواية pdf .. أو لو عايزنا نعرفك لما الرواية إللي بتتابعها ينزل منها حلقة جديدة، انضم لقناتنا على التيجرام: من هنا 
ما هو الفصل الذي تود قراءته؟