رواية أخدت براءة الحلقة الثانية 2 كاملة

رواية أخدت براءة الحلقة الثانية 2 كاملة
رواية أخدت براءة الجزء الثاني
رواية أخدت براءة الفصل الثاني
الجزء الثاني
رواية أخدت براءة الحلقة الثانية 2 كاملة
براءة تنصدم أول ما تسمع صوت زغاريط مامتها وقلبها يدق من كتر الخوف ولسه هتطلع من الأوضة علشان تشوف إيه إلى حصل تلاقي مامتها في وشها ...
ام براءة = ألف مبروك ي قلبي ربنا يتمملك على خير ي رب ي نور عيونى ...
براءة تاخد نفس بصعوبة وكأن روحها بتتسحب منها
براءة = هو ...هو كان عاوز ايه من بابا ؟؟
ام براءة = ابداا يستى كان بيقول لباباكى انكو عاوزين جواز ع طول من غير فترة خطوبة وكمان الفرح يكون في أسرع وقت بس بيقول انك اتكسفتى تقوللنا وقررتو هو إلا يكلم باباكى في الموضوع دا
براءة بصدمة= هو قال لبابا كده !!!
ام براءة = أيو....براااااءة!!
ابو براءة ييجى بسرعة = في ايه ي ام براءة براءة مالها ؟
ام براءة = مش عارفة فجأة بكلمها لقيتها وقعت من طولها مش عارفة أيه حصلها...
نور بخوف= متقلقش ي عمى انا هطلب دكتور بسرعه..
======= بعد نص ساعة
ابو براءة = ها ي دكتور اخبار بنتى ايه؟
الدكتور = اطمنو هى هتبقي كويسة بعد الحقنة دى ..
براءة تفتح عنيها ببطئ شديد وبيقول كلام مش مفهوم بس نور يبصلها ويبتسم ...
براءة اول ما تشوفه تعلي صوتها= اطلع براا مش عاوزة اشوف وشك انا مش موافقة ع الجواز...
ابو براءة يتفاجئ هو وأمها= في ايه ي بنتى مالك من نص ساعة بس كنتى موافقة ...
براءة = ورجعت في كلامى مش عاوزاه
لو اخر راجل انا مش هتجوزه...
أم براءة = يا بنتى استهدي بالله مالك بس ايه الا حصل .....
نور= انا هقولكم ع إلا حصل بصراحة ...
براءة تبصله بقوة وغضب ومش عارفه تقول أيه
ابو براءة = فيه ايه ي نور ي ابنى فهمنا ايه الا بيحصل
براءة بضيق وزعيق = متقولش نور دا نور دا !!!
دا يتسمي ضلمة مصيبة كارثة انما نور ازاى ؟!
ام براءة = يبنتى عيب كده ميصحش...
نور بنظرة تحدي = طيب ي عمي ممكن بس اتكلم معاها كلمتين قبل ما أمشي وبعد كده هوافق ع اى قرار هى هتاخده ..
براءة تبصله بغضب وتقول لنفسها = والله لأندمك ع إلا عملته دا ي استاذ لمبة انت ...
يخرج ابو براءة وأمها ولسه نور بيلف علشان يكلم براءة يلاقيها ماسكة مقص وبتقربه ناحية باطنه...
براءة = انا هعلمك ازاى تلعب ببراءة... انت حكمت ع نفسك بالإعدام بلعبتك دى اتشاهد بقي ...
نور= انتى عبيطة !! هل انتي عبيطة يعنى ...
انتى ماسكة المقص من الحرف الحاد وحاطة المقابض بتاعته على بطنى !!!
و ياخد منها المقص بقوة ويرميه ويقعدها ع الكرسي
براءة تحاول تقوم تانى بس نور يوقفها ويقولها =
اتهدي بقي واقعدي انتى براءة انتى !!
براءة بتريقة= قال يعنى أنت إلا نور....😞
نور بنظرة تحدي يبص في عنيها....
مش هحاسبك ع إلا عملتيه وقولتيه دا دلوقتى ...
براءة = صدقنى هتندم ع إلا عملته دا
نور= لما تبقي مراتي وع زمتي هندمك ع كلامك دا ..
براءة بضحكة استهزاء = انت بتحلم دا انا اموت نفسي قبل ما دا يحصل ...
نور= كدابة ولا هتقدري تعملي حاجة كنتى عملتى دا بعد موت خطيبك لو تقدري بس انتى عارفة ربنا كويس ومعلوماتى عنك انك عمرك ما تعصي ربنا ويكمل نور ويقولها :-
نور= ما تسمعي بقي خلينى اقولك عملت كده ليه ..
براءة = ما كل حاجة واضحة اهى ضحكت عليا وانا صدقتك ي غشاش...
نور = اسمعينى بس ... انا كنت ماشي ع الخطة تمام بس لما ابوكى دخل وشوفت نظرة الفرحة في عيون مامتك مقدرتش امشي ع الخطة دى ولا اكسر فرحتهم
صدقينى اللمعة إلا في عنيهم وفرحتهم بيكى كأنهم بيشكروني علشان هكون السبب في انهم يفرحو فقررت اغير الخطة ...
براءة بستغراب= تغير الخطة !! قصدك ان كل إلا عملته دا تمثيل وضمن الخطة ...
نور= ايواا ودا إلا بحاول افهمهولك ي تأبيدة انتى...
براءة = متغلطش!!
نور= خلاص أسف استنى بقي اقولك ع الخطة الجديدة ....
براءة = ايه هى الخطة دى ؟!
نور= انا فكرت ان لو حتى مهتمتش وكسرت فرحة أهلك فدا هيكون لفترة محدودة وبعد كده هييجى عريس تاني وتالت وفي الاخر هيكون مصيرك الجواز
بس بقي لو ....
براءة بإهتمام= لو ايه كمل ...؟
نور= لو اتجوزن....
براءة بنظرة غضب تقوم وتمسك نور من الكرفتة بتاعته وتقوله :-
براءة = لو نطقت الكلمة دى تانى هسلمك لعزرائيل بإيدي....فاهم !!
نور يبص ناحية الباب ويبرق ويقول عمي!!
براءة بخوف تسيب نور وتبص ع الباب بس مش تلاقي حد ....
ويمسك نور دراعها ويلويه ويقولها = اسمعي كلامى للآخر بقي دا انتى غلط إلا سماكي براءة بجد ...
براءة = مش هسيبك هندمك ع كل دا ...
نور= انا بعمل كل دا علشان مصلحتك افهمى....
احنا هنتجوز شهر واحد هنعيش فيه صحاب وإخوات وبعد كده هطلقك وهما لما يشوفو ان جوازنا فشل عمرهم ما هيضغطو عليكى في حكاية الجواز دى تاني خالص....
براءة لنفسها= هو كلامه مقنع بس انا ليه حاسة ان بيطلعلي قرون وهبقي حمارة وبيضحك عليا!!
نور= ها قولتى أيه ...؟!
براءة = وايه يثبتلي حسن نيتك وانك مش بتضحك عليا !؟
نور = والله انا شايف انك مش قدامك غير الحل دا ومن رأيي انك توافقي بقي وتريحى الكل ...
براءة = شكل اخرتك هتبقي ع إيدي ...
نور= يبقي ع خيرت الله....
نور يطلع لأبو براءة وأمها ويقولهم ان دا كان سوء تفاهم وتحل خلاص والفرح في معاده ...
ام براءة تدخل ع براءة وتقولها= بجد ي حبيبتي يعنى خلاص فعلا موافقة !!
براءة بخوف = ايواا ي ماما إلا اتشوفوه....

======== يوم الفرح

كتبو الكتاب في جو من الزغاريط والفرحة بس براءة كانت في دنيا تانية خالص مش بتفكر غير في يحيي وخوفها من الا بيتعمله دا وبتخاطر بيه بس مش قدامها حل تانى ..
وخلصو وروحو ع شقتهم....
نور= خشي ي عروسة برجلك اليمين ...
براءة = مش تعيش في الدور مش بحب المحن دا ..!
نور= في واحدة تقول لجوزها برضو في يوم فراحهم محن!!
براءة = جوزي هو فين جوزى دا انت اهبل ولا ايه فوق انت لسه عايش في الدور ولا ايه .....
نور= عايش في الدور!! طيب طيب انا هعديلك كل دا بس علشان خاطر الليلة دى تعدى على خير...
براءة = بقولك ايه انت عندك خال اهبل احنا بنا اتفاق....
نور= اه اه اتفاق ..... ماشي خلاص ياله بينا بقي ...
براءة = ياله بينا ع فين؟!!
نور= ع الأوضة طبعا هيكون فين ؟
يتبع
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-