رواية احببت مجهول الحلقة الثالثة 3 بقلم نداء علي

رواية احببت مجهول الحلقة الثالثة 3 بقلم نداء علي 

رواية احببت مجهول الفصل الثالث 
رواية احببت مجهول الجزء الثالث
البارت الثالث
رواية احببت مجهول الحلقة الثالثة 3 بقلم نداء علي 
أمينه :- يا تري ليه موظف جديد جي واحنا كتير اصلا

شمس :- مش عارفه بس باين عليه مهم

امينه:- طيب يلا علي شغلنا احنا بدل ما يرجع المدير دا تاني انا بكره بتتكلم وهما خلاص وصلوا مكاتبهم اللي هما جنب بعض
شمس :- هو فعلا عصبي مع الكل .بس مش معاكي انتي
امينه

امينه :- أنتي بتقولي يا شمس حتي انتي كمان

شمس :- يا بنتي مش بتلاحظي ازاي بيتعامل معاكي انتي بالاخص

امينه :- يا شمس انتي كمان هتقولي زي باقي الموظفين هنا

شمس :- يا بنتي انتي مش ملاحظه ان اي حد عايزه حاجه من المدير بيخليكي انتي اللي تطلبي من المدير وهو بيوافق رغم ان بيبقي حد طالبها قبل كدا ويرفض

امينه :- يا بنتي دا عادي عشان انا مجتهده ف شغلي بس .انتي ليه مكبره الموضوع

شمس :- يا بنتي حد يطول المدير احمد .دا عنده ٢٦ سنه ومحترم و طويل وبيلعب رياضه وعنيه زرقا مش انتي بتحبي العنين الزرقا

امينه:- بت ي شمس خليكي ف شغلك احسنلك .قال المدير بيحبني قال .وهو دا حد يطيقه خمسه دقايق علي بعض ومفيش غير العصبيه ويزعق لكل حد شويه .

شمس :- هسكت اهو انتي حره
امينه :- احسن برضوا

*****في مكتب معاذ ***

حمزه صديق معاذ :- ايوه يا عم اللي واخد عقلك يتهنابوا

معاذ :- اقعد يلا ف الارض .
حمزه :- مالك يا صحبي في اي
معاذ:- حالي مش علي بعض وواخده كل تفكيري
حمزه :- مين يا صحبي قولي .شكلك وقعت يا صحبي
معاذ :- دا انا واقع لشوشتي
حمزه :- مين هي صاحبه الحظ السعيد ي باشا

معاذ:- شمس صحبت امينه اللي ف شارعنا

حمزه:- يا سيدي يا سيدي . حلوه بقي ي صحبي كدا عشان مخلياك مش علي بعضك

معاذ:- حلوه بس دا الخمار اللي بتلبسه بتبقي طالعه فيه ملكه
حمزه :- خماااار ؟!

معاذ:- ايوه خمار ماله يعني الخمار

حمزه :- يا صحبي خمار يعني معقده في نفسها وتلاقيها بتقول علي كل حاجه دا حرام ودا حلال وكمان مش بتحط ميكب خالص

معاذ:- ايوه مبتحطش ميكب هي جميله من غيره اصلا
حمزه :- يا جدع شفلك حد من علي الموضه احنا خلاص فالقرن العشرين يعني ايام التجديد والموضه كلها سيبك من اللي لابسين الخمار دول من ايام ستي وستك

معاذ :- اي يا ابني اللي بتقوله ده . تفكيرك غلط خالص ما اختي انا كمان لابسه خمار وعايشه حياتها جدا والجمال عمروا ما كان بالميكب اللي بيحطوا ابدا ربنا قال في كتابه "وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لبعولَتِهِنَّ" وهما ابدا مش معقدين دول بيعملوا اللي ربنا ورسوله قال عليه .

حمزه :- يعني اي يا صديقي الايه دي

معاذ:- يعني يا صحبي الست بتتزين لزوجها فقط متبينش زينتها لاي حد غريب عنها يعني هما يحطوا الميكب براحتهم واللي يشوفهم اجوازهم او اخواتهم او ابوهم اما باقي الرجاله حرام وطبعا لما بنت تحط ميكب وتمشي للشغل او الجامعه رجاله كتيره بتشوفها ودي فتنه حظرنا منها رسول الله _صل الله عليه وسلم _ .

حمزه :- يااه يا صحبي في كتير مسلمين بس لسه مش فاهمين دينهم صح والعيب علي التربيه وكمان التعليم فالمدارس مش بيعلمونا صح .في كتير غيري فاهم ان اللي لابسين خمار او نقاب معقدين ومش بيضحكوا ولا بيهزروا زينا كدا وفاهمين ان لينم دينا تانيه معقده

معاذ :- لا يا صاحبي ان اختي عايشه حياتها جدا الفرق بينها وبين البنات انها بتبعد عن اللي الدين حرموا مش اكتر

حمزه:- اد اي انتي جميل ي معاذ ربنا يبارك في تربيتك وفي اخواتك وكل اللي زيها وربنا يوصلك ي عم لصحبه الحظ وتكون من نصيبك

معاذ :- اللهم امين ي صحبي انا واياك ي رب

*الظهر في شغل البنات *

المدير دخل ومعاه شخص جديد والكل فالشركه وقف

المدير احمد :- السلام عليكم . معانا شخص جديد اعرفكم عليه بلال شخص ممتاز جدا في مجال السياحه والسفر
مسافر اكتر من بلد وشخص مغامر جدا و.

قاطعه بلال وهو شخص طويل وشعر اصفر وعنين زرقا وبشره بيضه :- نسيت تقول انك صاحب عمري

احمد :- اكيد طبعا دا صحبي من صغري تقدوا تقولوا من الحضانه واللي هيزعلوا هيزعلني انا شخصيا

هاله:- واحنا منقدرش علي زعلك يا استاذ احمد طبعا

هاله بنت طايشه شويه لبسها بنطلون وتشرتات عمرها ٢٢ سنه ودايما حط ميكب ومتكبره جدا

أمينه لما بلال اتكلم اتصدمت فالوقت دا وكانت واقفه م بتحررك لان هو نفس الصوت اللي اتعلقت بيه

شمس :- بت يا امينه واقفه كدا ليه متنحه فالراجل ليه كدا

امينه :- هااا شمس صوته متشابه اوي للشخص اللي بسمعه
كل يوم يا تري هو
شمس :- هو اي بس يخرب عقلك عادي يعني في ناس كتيره بتتشابه صوتها عادي
امينه :- بس انا حاسه ان هو
شمس :- يا بنتي بتضيعي نفسك ليه بس مش هو اكيد
امينه :- بس

قاطعها المدير احمد:- امينه هو دا الشخص اللي انتي مسئوله عن مساعدته انتي وشمس
امينه:- تشرفنا انا امينه
بلال :- الشرف ليا ومد ايده عشان يسلم بس امينه بصت للمدير وممدتش اديها

امينه :- اسفه مش بسلم

احمد :- ايوه ي بلال معلش بقي هتشوف حاجات هنا غريبه شويه هتتعود مع الوقت

بلال :- اه باين عليها حاجات حلوه فعلا وهنتسلي

المدير احمد خد بلال علي جنب :- بقولك اي دول مش البنات اللي بتصاحب وكدا دول ليهم حدوا في تعامل الشغل بس ملكش دعوه بدول

بلال:- ماشي ي عم خلاص متزقش

احمد ساب بلال مع امينه وشمس وباقي الموظفين ودخل المكتب

بلال :- مكتبي فين

شمس:- دا مكتب حضرتك . اي حاجه محتاجها نادي ليا او امينه

بلال :- شكرا لحضرتك

***وفي معاد الغدا ****

امينه رايحه تشرب
لقت بلال ماسكه موبيله وبيشرب واتصدم لما عنيها جات علي الموبيل تبعه

ي تري اتصدمت ليه واي الاحداث
يتبع 
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-