رواية عشق الاسياد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا سليمان

 رواية عشق الاسياد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا سليمان

 رواية عشق الاسياد الجزء الثالث عشر
 رواية عشق الاسياد الحلقة الثالثة عشر
البارت الثالث عشر

 رواية عشق الاسياد الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا سليمان - مدونة يوتوبيا

الفصل الثالث عشر

بسم الله الرحمن الرحيم

فاطميه فتحت الباب ل كامل

كامل: سلام عليكم يا امي

فاطيمه:وعليكم السلام يا ابني

طمني عملت ايه

كامل:ولا حاجه اخدوا مني ال c.v وقالولي هنبقي نكلمك

فاطميه:خير أن شاء الله يا حبيبي

كامل:هي حياه نامت ولا ايه

فاطيمه:لا حياه صاحيه وقاعدة في البلكونه

ادخلها يا كامل علشان عايزاك في موضوع مهم

كامل: موضوع ايه دا يا امي

فاطيمه:حياه هتحكيلك

انا هدخل احضرلكم الغدا عقبال متخصلوا كلامكم

فاطيمه سابت كامل ودخلت المطبخ

كامل قرب من البلكونه ودخل لحياه لاقي حياه قاعده على الكرسي وباصه قدامها وساكته كامل سند على الحيطه وحط ايده في جيبه

كامل:امي قالتلي انك عايزاني

حياه لفيت وشها ليه وفضلت بصاله وساكته

كامل:في ايه يا حياه مالك

وايه ال في ايدك دا

حياه بصيت ل الجواب وقامت وقفت

حياه:مفيش يا كامل

اصل اصل

اصلي كان بقالي مده مبروحش الجامعه ف الجامعه بعاتتلي على الفيلا جواب انذار انهم هيرفضوني لو غيبت تاني

كامل:والجواب دا جالك هنا ازاي

حياه:ها

ااه

اصل نور جاتلي هنا الصبح وجابتهولي

كامل:كده بردو يا حياه

انتي عايزه تضيعي اخر سنه ليكي

غيابك دا مكانش ليه داعي يا حبيبتي

حياه:معلش يا كامل بقي

يومين كده هرجع اروح الجامعه من تاني

بس نور تجيبلي هدومي وكتبي بس وانا هرجع الجامعة تاني

كامل:وانتي لسه هتستني يومين

انا هروح دلوقتي واجبلك حاجتك كلها

حياه:تروح فين دلوقتي يا كامل

استني بكره طيب ونروح مع بعض

كامل:وتضيعي عليكي يوم كمان في الجامعه والله اعلم ايه ال هيحصل لو مروحتيش بكره



كامل كان هيمشي بس حياه مسكت ايده

حياه:استني بس يا كامل

انا في موضوع مهم لازم اكلمك فيه قبل ما تروح هناك طيب



كامل:لما اجي يا حبيبتي نبقي نتكلم في كل ال انتي عايزاه

كامل مشي من قدامها وحياه راحت وراه وفضلت تكلمه بس هو مكانش بيرد

فاطيمه خرجت من المطبخ وشافت كامل ماشي بسرعه

فاطيمه وهي بتحط الاكل على السفره: على فين يا كامل

كامل:مشوار صغير يا امي

اكلوا انتو انا هتاخر شويه

حياه:يا كامل استني شويه بس

اسمعني وبعد

كامل خرج وقفل الباب وراه

فاطيمه:في ايه يا حياه

حياه اتنهدت: في أن الحاجة الوحيده ال كامل مش هيبطلها ويكبر على انه يعملها العند

ربنا يستر

فاطيمه:يستر على ايه

انا مش فاهمه حاجه

حياه:ابنك راح يجيب حاجتي من الفيلا علشان ارجع الجامعة تاني من بكره يا مرات عمي



فاطيمه:طيب ما كويس يا حياه

ايه ال مزعلك في كده

حياه:ال مزعلني اني معرفش رد فعل داليا لما تعرف أن ابنها عايز يتجوزني

ولما تلاقي كامل قدامها الله اعلم بقي هتعمل ايه

فاطيمه:يا حياه خضتيني هتكون هتعمل ايه يعني

وبعدين هو مش مصطفي دا ابنها وهي ممكن تعمل اي حاجه علشانه

اكيد هتوافق وهتحاول تحبك متخافيش بقي

يلا علشان ناكل بقي

فاطيمه قعدت على السفره

حياه بصاتلها واتنهدت وراحت قعدت قدامها

كريم:حياه!!

انت عايز تتجوز حياه

مصطفى:وفيها ايه يعني يا بابا

هي حياه دي مش بني ادمه زيها زينا ولا علشان مش من نفس مستوانا

كريم:بس انا مقولتش كده

انا اقصد انك انت ال مش مناسب ل حياه

أنا مش مستعد اجوز حياه ال ابوها سايبها امانه عندي لواحد صايع زيك ولا ناجح في دراسته ولا ناجح في حياته كلها اصلا



داليا:يا سلام

يعني لو كان مصطفى مهتم بدراسته كنت هتسيبه يتجوز الخدامه ال اسمها حياه دي

كريم:مليون مرة اقولك حياه مش خدامه حياه زيها زي نور وزينب

وانا مسمحلكيش انك تتكلم عنها كده

داليا:وانا كمان مسمحش انها تكون مرات ابني في يوم من الايام



كريم:انا اصلا موافقتش علشان انتي تقبلي

مصطفى:ممكن تبطلوا خناق وتسمعوني شويه

انا بحب حياه وهتجوزها يعني هتجوزها

سواء قبلتوا او رفضتوا

دي حياتي انا وانا الوحيد ال اقرر اعيشها ازاي مش انتو



انا روحت وكلمت حياه ووعدتها اني هروحلهم وانتو معايا

ف ياريت يا بابا حضرتك تتصل ب ابن عمها وتحدد معاه يوم علشان نروح نطلب ايديها

لاني هتجوزها يعني هتجوزها

مصطفى سابهم ومشي

كريم:هي دي تربيتك ل ابنك

شايفه بيتكلم معانا ازاي

كريم سابها وخرج برا الفيلا

داليا كانت متعصبه جدا

داليا:مش هسمحلك تاخدي مني ابني يا حياه حتي لو وصلت اني اموتك

نور راحت علي المكتب بتاعها وهي محنوقه

سليم اول ما شافها قام وقف

سليم:نور

انتي ايه ال جابك دلوقتي

نور :للدرجه دي مش طايق تشوف وشي

سليم:ايه الهبل ال انتي بتقوليه دا يا نور

وانا مش هطيق اشوف وشك ليه

انا بس مستغرب انتي ايه ال جابك دلوقتي

نور بصاتله بحزن:جيت اشوف شغلي ال أتأخرت عليه

اصل الشغل دا الحاجة الوحيدة ال بقدر اخرج فيه حزني وزعلي

سليم:حزنك؟!

وايه بقي ال مزعلك يا ست نور

سليم قاعد على المكتب بتاع نور ونور قعدت على الكرسي ورجعت راسها ل ورا

نور:مشكله حصلت مع قدر اخويا

خلتني أتأكد اننا ملناش حظ في الحب

ولا انا ولا هو

سليم:حب

هو انتي حبيتي ولا ايه

نور:مبقاتش فارقه بقي

كده كده انا متحبتش يبقي ملهاش لازمه الإجابة على السؤال دا

مسحت دموعها وابتسمت:قوم بقي علشان اعرف اشتغل

انت هتفضل قاعدلي كده ولا ايه

سليم حط ايده على وشها ورفع وشها ال كانت منزلاه في الارض



سليم:نور انتي جميله اوي والف واحد يتمناكي

ولو كنتي حبيتي شخص غبي مقدرش يشوف جمالك ويحبك ف انتي لازم تبعدي عنه وتنسيه

وانا واثق ومتأكد أن هيجي يوم وهتحبي تاني

بس ساعتها الشخص ال هتحبيه دا هو كمان هيحبك وهينسيكي ال فات

نور :تفتكر

سليم ابتسم:انا متأكد

الباب خبط

سليم قام بسرعه ونور وقفت

احمد:انا اسف جدا بس انا لاقيت الباب مفتوح ف دخلت

نور:لا ولا يهم حضرتك

اتفضل اتفضل

احمد دخل ومد ايده ل نور

احمد:احمد التهامي دكتور تجميل

نور مدت ايديها وسلمت عليه:اهلا ب حضرتك نور المنشاوي

احمد مسك ايد نور وباسها

نور سحبت ايديها بكسوف وابتسمت

سليم ادايق ومد ايده ل احمد

سليم: سليم حامد زميل الانسه نور

احمد سلم عليه وسليم ضغط على ايده جامد

سليم:اتفضل حضرتك على مكتبي اعتقد اني هفيد حضرتك اكتر من نور

لان نور لسه مبتدئه

نور بصاتله ب استغراب

احمد:لا شكرا ل حضرتك

انا جاي مخصوص للانسه نور

نور:انا تحت امرك طبعا

اتفضل حضرتك

احمد قعد وسليم كان مدايق جدا

حياه كانت قاعده بتاكل تلفونها اتبعتله رساله

حياه مسكت التلفون وفتحت الرسالة:هستناكي الساعه ١٢ في الكافية ال كنتي فيه الصبح

حياه ردت:تمام ماشي

مش هتاخر على حضرتك

حياه قفلت التلفون وحطيته جمبها

فاطيمه:مين يا حياه

حياه:دا واحده صاحبتي في الجامعه يا مرات عمي

الباب خبط

حياه:انا هروح افتح

حياه قامت وفتحت وكان محمود

محمود اول ما شافها فضل باصص عليها شويه وهو ساكت

حياه: حضرتك عايز حاجه؟!

محمود لف وشه بسرعه:انا اسف

بس هو كامل هنا

حياه ابتسمت:لا كامل راح مشوار وراجع بعد شويه

محمود:طيب ممكن لما يجي تقوليله محمود سأل عليك

حياه: حاضر

محمود مشي

حياه قفلت الباب وفضلت واقفه سرحانه شويه

فاطميه:مين يا حياه

حياه فاقت من سرحانها وراحت ل فاطيمه:دا صاحب كامل يا مرات عمي كان عايزه وانا قولتله انه مش هنا

فاطيمه:وهيكون عايزه ليه بس

حياه قعدت على السفره تاني وهي سرحانه

زينب وقفت العربيه بتاعتها في مكان هادي ومسكت تلفونها وبعتت رساله للشخص ال بيكلمها

زينب:قررت بعد شهر انها تبعت رساله ل ال بيكلمها دا

كانت طول الوقت سايباه يتكلم بعد ما زهقت منه ومكانتش عارفه تخلص منه

زينب كاتبتله رساله

_انت مين وتعرفني منين

رد عليها

_انا واحد يعرفك من زمان وبيحبك اوي

وعلى فكره انا قريب منك اوي وممكن تكوني بتشوفيني اغلب الوقت

_انا بشوفك اغلب الوقت!

فين وازاي

_عارف انك في يوم هتوصليلي وهتعرفي انا مين

زي ما انتي بقيتي متعوده عليا زي ما قولتلك قبل كده انك هتتعودي عليا وحصل هيحصل وهتعرفي في يوم انا مين

وفي اليوم ال هتعرفي فيها انا مين هتكوني حبتيني مش اتعودتي على وجودي وبس

زينب كانت عماله تفكر هي تعرفه منين بس مكانتش قادره تعرف

في بيت تالا

تالا قاعده وحاطه رجل على رجل وحور قاعده قدامها

تالا:انا لحد دلوقتي مش فاهمه حضرتك عايزه مني ايه

حضرتك عماله تقولي كلام انا مش فاهمه معناه ومش عارفه حضرتك عايزه ايه

حور وهي بتحط رجل على رجل:ايه ال مش مفهوم في كلامي

بقول ل حضرتك خطيبك بيلعب بيكي وبيخونك وخاطبك بس علشان الشغل ال بينه وبين اهلك

ولما الشغل دا يخلص هيسيبك

تالا:انا مش فاهمه حضرتك بتقولي الكلام دا ليه وايه دليلك على كده

حور:دليلي اني ضحيه ل قدر زي زيك وانه كان بيلعب بيا انا كمان

تالا اتنهدت:لحد دلوقتي حضرتك مقولتليش ايه المطلوب مني

يا ريت حضرتك تقولي ال عندك لاني مش فاضيه و ورايا شغل

حور: ماشي انا هقولك انا جايلك ليه

انا جايلك انهارده علشان انا وانتي نحط ايدينا في ايد بعض وندمر حياه قدر قبل ما هو يدمر حياتنا احنا الاتنين

ولو انتي وافقتي انا مرتبه انا هعمل ايه علشان ادمر حياته كلها هو وحبيبه القلب بتاعته

الباب خبط

تالا عليت صوتها:هانيا

 افتحي الباب

هانيا راحت فتحت

هانيا:قدر بيه

يتبع..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-