رواية فضيحة بالدور الأرضي الفصل الخامس 5 بقلم حنان حسن

رواية فضيحة بالدور الأرضي الفصل الخامس 5 بقلم حنان حسن

لقراءة باقي روايات الكاتبة حنان حسن : اضغط هنا
رواية فضيحة بالدور الأرضي - رواية فضيحة بالدور الأرضي الحلقة الخامسة - رواية فضيحة بالدور الأرضي البارت الخامس - رواية فضيحة بالدور الأرضي الجزء الخامس 5
رواية فضيحة بالدور الأرضي الفصل الخامس 5 بقلم حنان حسن

نُرشح لك هذه الموسيقى لتسمتع إليها وأنت تقرأ رواية فضيحة بالدور الأرضي الحلقة الخامسة 5


رواية فضيحة بالدور الأرضي الحلقة الخامسة 5 بقلم الكاتبة حنان حسن

لقراءة الحلقة السابقة : اضغط هنا 


فضيحة بالدور الارضي الجزء الخامس
للكاتبة حنان حسن
بعد ما اتورطنا انا وشوق في قتل صاحب العمارة..
اصبح عندنا فضلة خيركم ثلاثة جثث والثلاثة في يوم واحد..ولو تفتكروا اني لما دخلت هنا ..كنت متخيل اني هفتح عكة وهسوي الهوايل..
لكن زي منتوا شايفين.. الحاجة الوحيدة الي فتحتها في اليوم الاسود ده ..هي باب الشقة وانا بستقبل كل شوية قتيل جديد


للكاتبة.. حنان حسن
اضغط على (التالي) لتكملة القراءة
وشوق بسم الله ما شاء الله عليها ربنا يحميها .. معرفتها نحس وتجيب الفقر لاي حد يعرفها
وعلي يدكم اهوه طليقها وسعد صاحبة ..وصاحب العمارة ..وكل الي بيدخل عندها بيترحل بدري بدري
للكاتبة.. حنان حسن
وطبعا انتوامش محتاجين احكيلكم علي الي حصلي معاها انا كمان ..
كفاية اني كنت داخل وكل طموحي اني اقعد معاها قعدة حلوه واشرب كوباية شاي .. لكن للاسف لغاية دلوقتي شارب ثلاث جثث وياريت عارف هدفنهم فين ولا ازاي؟ مش بقولكم ان شوق دي نحس ومعرفتها بتجيب الفقر؟

للكاتبة..حنان حسن
المهم اني خطرت في بالي فكره جبارة ..عشان اتخلص من الجثث ..
وهي اني استغل العربية بتاعة القتيل جلال في نقل الجثث وارميهم في اي منطقة صحراوية او اي مكان بعيد وخلاص
وفعلا بداءنا نبحث عن مفاتيح العربية الي كانت مع سعد ..ولقيناها اخيرا في جيبة..
للكاتبة حنان حسن
والمفروض بقي اننا نجهز الجثث ونلفهم في ملايات او سجاجيد ونخرجهم للعربية من غير ما حد ياخد باله ..لكن ده طبعا مش هينفع يحصل غير بليل خالص لما الناس كلها تنام.. ودلوقتي
الساعة 9مساء والناس كلها لسه صاحيين ..يعني لازم ننتظر كام ساعة كمان انا وشوق في الشقة لوحدنا


للكاتبة..حنان حسن
وطبعا طالما احنا لوحدنا والشيطان ثالثنا.. يبقي لازم نعطي للشيطان فرصتة..
وبعدين انا راجل شقيان طول النهار وقاتل ثلاثة في يوم واحد.. يعني لازم اخد مكافاة ..
وكمان لو فرضا..اتقبض عليا و اتحاكمت .. وده وارد جدا طول ما شوق النحس بنت الفقرية معايا


ساعتها هبقي حاسس ان تعبي جه بفايدة وابقي فخور بنفسي
للكاتبة.. حنان حسن
لكن انا الي حازز في نفسي..اني دخلت الشقة مع واحدة مطلقة ومزه..وقلعت هدومي عشان في الاخر امسح الارض واشيل ثلاث جثث..
للكاتبة.. حنان حسن
و عشان كده بقي .. انا فكرت اننا نستغل الوقت ده ونعمل حاجة مفيدة انا وشوق..
ايووووه بالظبط هي الافكار القذرة الي جت في دماغكم دي
المهم ..جلست جنبها علي كنبة الصالون وبداءت اقرب من شوق عشان اهدي الجو واغير من مود مشرحة زينهم الي احنا قاعدين فيه ده وافرفش الجو شوية..
للكاتبة.. حنان حسن
قلت..من ساعة ما شوفتك اول مره وانا هموت واقعد معاكي شوية يا شوق
ردت شوق بعصبية وهي تبتعد عني
قالت.. وانا من ساعة ما شوفتك يا علاء كنت حاسة انك نحس وادمك شر واسود عليا
للكاتبة حنان حسن
بصراحة بعد لسانها العقربة ده واسلوب الردح الي عامل زي بلاعة المجاري الي اتفتحت مره واحده ..
لقيت نفسي انا كمان بتفتح واطلع الي في قلبي منها


قلت لا حوش الخير الي شوفتة علي ايدك من ساعة ما دخلت شقتك..ياصانعة البهجةومصدرة السعادة وسبب سعدي وهنايا
ياشيخة اتنيلي بقي وخليني ساكت احسن
للكاتبة.. حنان حسن
المهم لقينا حاجة نعملها في الكام ساعة انتظار لغاية ما الناس تنام
وهي طبعا اننا نردح لبعض نتخانق الكام ساعة دول


يعني تخيلوا كده انا قضيت يومي ازاي من ساعة ما دخلت شقتها؟
بدات بقتل ثلاثة اشخاص واتعرضت للرعب والهلع وفي ساعات الاستراحة كنت بردح انا والمدام..
يعني تقدروا تقولوا انه كان يوم حظي النهاردة


للكاتبة.. حنان حسن
لكن فجاءة حصلت حاجة غريبة وقفت خناقنا انا وشوق..
وهي اننا سمعنا حركة غريبة ادام باب الشقة بره
فا قمنا بسرعة نجري احنا الاتنين ناحية باب الشقة..عشان نركز مع الصوت الي شكينا اننا سمعناه احنا الاتنين..وبهدوء..قربنا من الباب وبصيت من العين السحرية..عشان اشوف ان كان في حد في الخارج...لكن مكنش في حد بره
ولزيادة في التاكيد والاطمئنان.. فكرت شوق في انها تفتح باب الشقة للتاكد بانه ليس هناك احد بالخارج


للكاتبة.. حنان حسن
وفعلا..بدات شوق تفتح الباب بالراحة لكي لا تحدث جلبة تلفت الانتباه لوجودنا بالداخل..لكن وهي بتفتح الباب ببطء اتفاجاءت بهجوم جسم ضخم بيقتحم الباب عنوة لكي يدخل الشقة
وكان هذا الجسم الضخم لمراة.. ولما بصيت في وجه تلك المراة التي اقتحمت باب الشقة... لقيتها زوجة صاحب العمارة.. وعرفت فيما بعد انها كانت سامعه بالخناقة الي بين زوجها وسعد الي كان واضح انه تبع شوق وعرفت كمان ان زوجها صاحب العمارة دخل عند شوق بنية انه يتعارك مع سعد ..لكن لما زوجها غاب بداخل شقة المطلقة.. بداءات الغيرة تاكل قلبها وكانت تتصنت علي الباب من اجل التاكد من ان زوجها ما زال بالداخل..ولحظنا السيئ في هذة اللحظة انا وشوق .. اننا فتحنا الباب لتدخل زوجة صاحب العمارة وتكتشف جثة زوجها ملقاه علي الارض فا اخذت تجري عليه لتعرف ماذا حدث له..وطبعا شوق مكدبتش خبر وجابت نفس ايد الهون الي اشتغلنا بيها كتير النهارده بصراحة
و قامت بضربها علي راسها لتقع زوجة صاحب العمارة بجوار زوجها.. وفي هذة اللحظة تقف شوق علي الجثة لتقول جملتها الشهيرةوهي
(كان لازم نقتلها يا علاء لان حياتها كانت هتبقي مقابل حياتنا)


للكاتبة.. حنان حسن
طبعا المفروض تكون حفظتوا جملتها يا جماعة
المهم كده بقي عندنا اربع جثث ثلاث رجال وامراة ..
كده بقي انا اتاكدت ان شوق دي مبروكة فعلا..واني لو مخرجتش من الشقة دي بسرعة هبقي انا الجثة الخامسة.. بس للاسف حصلت حاجة ..غيرت مجري الاحداث تماما ومش هتصدقوها..
لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة..
حنان حسن

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-