رواية سلطان الصعيد الحلقة التاسعة 9 - نور الشامي

رواية سلطان الصعيد الحلقة التاسعة 9 - نور الشامي

لقراءة باقي حلقات رواية سلطان الصعيد : اضغط هنا

رواية سلطان الصعيد الحلقة التاسعة 9 كاملة مكتوبة للكاتبة نور الشامي 

رواية سلطان الصعيد الحلقة التاسعة 9 - نور الشامي

الفصل التاسع
سلطان الصعيد

في تمام الساعه الخامسه صباحا كان سلطان نازال مستيقظ وفجأه قاطعه رقم مجهول فأجاب سلطان علي الهاتف وبعد دقائق خرج بسرعه من البيت وخلفه رماح والجميع بسيارتهم حاي وصلوا الي المستشفي فتحدث سلطان بلهفه مردفا: يخيي عامل اي يا حكيم
الطبيب: حالته خطيره جاله ارتجاج في المخ وهو حاليا في غيبوبه من الواضح انه اتعرض لضرب حامد خصوصا علي دماغه
رماح بعصبيه: اتصرفوا لازم يكون كويس
الطبيب: يا رماح بيه صدقني ال في ايدينا هنعمله
ملك بصراخ: اتصرفوا متجولناش اكده جولنا انه هيكون زين
الطبيب : ان شاء الله بس انتوا ادعوله

القي الطبيب كلماته وذهب فجلست همسه وملك يبكون بشده اما سلطان فنظر الي رماح وتحدث بحده مردفا: انا ماشي
رماح : هاجي معاك لازم اصفي حسابي انا كمان

اشار سلطان للحراس ان يبقوا بجانب همسه وملك ويحيي وذهبوا اما عند عبير كانت جالسه في احدي الشقق تتحدث بغضب شديد مردفه: عايزني اسيبه بعد كل ال حوصل وعمله
سيد بغضب: دا ابني يا عبير ال كنتي هتجتليه دا ابني مش كفايه جتلتي بنتك ودمرتي حياه رماح وحياه سلطان عايزه تجتلي ابني ال فاضل
عبير بعصبيه: ابنك دا السبب في كل ال حوصل يا سيد ابنك السبب في كل حاجه في الدنيا
سيد بغضب شديد: عبييير مش علشان انتي مرتي هسمحلك تعملي ال انتي عايزاه في ولادي وولاد اخوي كفايه جووي لحد اكده
عبير: يعني اي
سيد بعصبيه: يعني هطلجك انا مش عايزك كفايه لحد اهنيه هتخلصي علي ولادي وولاد اخوي بسبب حقدك وغلك
عبير بصدمه: لع يا سيد انت عارف اني بحبك واتجوزت اخوك علشانك
سيد بغضب شديد: لع مش عاارف مش عارف انك اتجوزتي اخوي علشاني انا معرفتش الملام دا غير بعد ما اخوي مات انتي عايزه اي تاني يا عبير كفايه اكده بجااا انا زهجت من تصرفاتك ولادي وولاد اخوي بيضيعوا بسببك حرام عليكي

حاءت عبير لتتحدث ولكن سمعت صوت طرقات علي الباب فدخل سيد ليختبئ في الغرفه وهرجت عبير لتفتح وانصدمت عندما وجدت سلطان ورماح فتحدث سلطان بضيق: مش هتجوليلنا اتفضلوا
عبير: ادخلوا

دهل كلا من سلطان ورماح فتحدثت عبير مردفه: عايزين اي
رماح بعصبيه: انتي ال عايزه اي مننا اكتر من اكده
عبير بحده: عااايزه حقي عاايزه ولادي
رماح بعصبيه : ولادك ميين انتي جتلتي واحده وحاولتي تجتلي خطيب التانيه
عبير بحده: نعم يحيي خطيب ملك لع مستحيل مش هيوحصل غير علي جثتي وبعجين ريناد وملك مش هنا بس ولادي سلطان كمان ابني
سلطان ببرود: ابنك ازاي يا ماما انا ابنك ازاي
عبير بلهفه: انت كمان ابني والله زيك زيهم يا سلطان صدجني
سلطان بصراخ: اصدج اي انتي بتدمريني بتاخدي مني كل حاجه مرتي مش عارف اتعامل معاها بسببك اختي ماتت بسببك يحيي ال بعتبره اكتر من روحي في العنايه المركزه بيصارع الموت بسببك رماح بجا عايش زي الميت بسببك ملك ال مكنتش بتبطل ضحك طولةالنهار والليل بتعيط بسببك اللون الاسود غطي علي جصر البحيري كله عاايزه اي تاني سيبيلي بجيت اخواتي حرام عليكي انا تعبت مش عاارف استحمل انتي خليتي كبير الصعيد يتكسر مبسوطه دلوجتي وانتي شايفاني اكده
عبير بدموع وغضب: مش انا السبب في كل دا السبب في كل دا هو يحيي ال عايز يبعدكم عني ونجح في انه يبعدكم عني

وفجأه صمت الجنيع عندما وجدوا سيد يخرج من الغرفه فتحدث رماح بصدمه مردفا: بابا انت اي ال حابك اهنيه
سيد بضيق: انا متحوز عبير يا ابني

صدمه وقعت علي سلطان ورماح لم يستطع احد ان يتفوه بكلمه وتحده كأن احد ربط لسانهم ومنعهم من الكلام فتحدثت عبير مردفه: خلينا نعيش زي الاول يا ابني وانا موافجه نعيش كلنا مع بعض ومع ولاد عمك وننسي ال فات
سلطان بغضب شديد: ننسي اااااي انسي انك حتلتي اختي انسي ان يحيي بيموت في المستشفي انسي شكل رماح وملك وهمسه ودمارهم انسي اي انتي عااايزه اي من عيلتي فلوووس لو علي الفلوووس جوليلي وانا مستعد اتتازلك عن كل املاكي بس سيبينا في حالنا
عبير بتحدي : مش هسكت غير لما يحيي يموت وو

وفجأه قاطعها صفعه قويه علي وجهها فنظرت عبير الي سيد بصدمه ثم تحدث بغضب مردفا: جسما بالله لو حاولتي تجربي لحد من ولادي او ولاد اخوي تاني لأنا ال هجتلك
نظر سلطان اليهم ثم تحدث مردفا: انا انهارده عمي كمان مات بالنسبالي يعني لا بجا عندي لا اب ولا ام ولا عم
رماح بحزن : وانا ابوي مات انهارده ياريت متجيش في اي مكان نكون موجودين فيه

انصدم سيد من كلامهم وجاء ليتحدث ولكن قاطعهم سلطان وهو موجها كلامه لعبير مردفا: جسما بالله العظيم لو يحير حوصله حاجه لهنسي انك انتي ال ربتيني وهجتلك
القي سلطان كلماته وذهب هو ورماح اما عن سيد فنظر الي عبير وتحدث بغضب مردفا: انا خسرت ولادي بسببك الله يلعنك يا عبير انا بكرهك انتي طاا
عبير بحده: جبل ما تجولها لو طلجتني يا سيد هجتلك ولادك واحد واحد واولهم سلطان انا عارفه انك بتحبه وبتعتبره زيه زي رماح ويحيي
سيد بصدمه: انتي مجنونه والله العظيم

اما في المستشفي دخل سلطان الي غرفه يحيي بعد الحاح شديد للطبيب ومسك يده ثم تحدث بدموع مردفا: انت هتسيبني انا عارف اني السبب في كل ال حوصلك بس متسبنيش يا يحيي بالله عليك والله انت الوحيد ال مجدرش اعيش من غيرك خليك معايا
قاطعته صوت هنسه وهي تتحدث بدموع مردفه: انا عارفه اخوي مش هيستسلم وهيجوم

نظر،سلطان اليها واحتضنها بقوه ثم تحدث بحزن مردفا: يااارب يااارب


اما عند ملك كانت تشتري بعض الادويه من الصيدليه الخارجيه للمستشفي واصتدمت عندما وجدت ريناد من بعيد فتركت الاشياء وركضت خلفها خاي وجدتها تقف اما عبير فأقتربت منهم ببطئ وهي تكذب عيونها وانصدمت عندما سمعت صوت ريناد وهي تتحدث مردفه: متخافيش يا ماما كل حاجه زي ما رتبناها بس رماح ملوش صالح بكل دا انتي وعدتيني اننا هنجتل سلطان ويحيي علشان الورث بس رماح لع
عبير بابتسامه: طبعا يا حبيبه جلبي وووووو
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-