رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الحلقة العشرون 20 - نسمة مالك

رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الحلقة العشرون 20 - نسمة مالك

لقراءة باقي حلقات الكاتبة نسمة مالك : اضغط هنا 
رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الحلقة العشرون - رواية زوجة مغترب الجزء الثاني البارت 20 - رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الجزء العشرين - رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الفصل العشرين
رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الحلقة العشرون 20 - نسمة مالك


نُرشح لك هذه الموسيقى للاستماع إليها وأنت تقرأ رواية زوجة مغترب الجزء الثاني الفصل العشرون 20


رواية زوجة مغترب الجزء الثاني البارت العشرين 20 كاملة مكتوبة بقلم الكاتبة نسمة مالك

لقراءة الحلقة السابقة : اضغط هنا
البارت ال20..
..بعد مرور بعد الوقت..
بدايه جديده بشخصيات اقوى..
..ال4M..
مطعم غايه الأناقه والرقى..رغم صغر حجمه..
يمتلكه..مريم..مياده..مروه..منه..
بالمطبخ..
على قدم وساق..تعمل كلا من..
مروه..ونجاه..وشيماء..وحتى ايه..
وبالكاشير..تجلس المهندسه مياده..
ومنه مسؤله الاعلانات عن المطعم ومتابعه الفانز وتصميم المينو والتواصل مع الزبائن عبر السوشيال ميديا بسبب غربتها مع زوجها..
مريم..الممون بكافه شئ من منتجات الهايبر الخاص بها..
اما مروه..مسؤله المطبخ وصاحبه المكان بالاشتراك مع مياده..
ونجاه وشيماء وايه..مساعدين درجه اولى بصدر رحب وحب وفرحه شديده..
جميعهن يد واحده..عون وسند وظهر لبعضهن..
مواعدهم منضبطه بالثانيه..
بحماس تحدثت شيماء..
يله يا يويو خفى نفسك شويه وسرعى ايدك ورانا اوردارات كتير ماشاء الله عايزين نخلصها..
مروه:ببتسامه..اطمنى يا خالتى كلو هيخلص قبل معاده كالعاده..اهم حاجه على مهلكم علشان محدش يتلسع تانى..
نهت جملتها ووجهت نظرها لنجاه الناظره للفراغ بشرود.
تنهدت شيماء بصوتا مسموع وتحدثت بعتاب..
شيماء:ايه يا ام مازن..ما تروقى بقى يا اختى..
اللى حصل حصل..الحمد لله انها جت على اد كده..
نجاه:ببكاء مصتنع..انا اول مره يتحرق منى اكل يا ام مياده..
ايه:بشفاه مرفوعه..هو حضرتك زعلانه على الاكل اللى اتحرق مش على طلاقك من عمو نبيل!؟؟؟..
نجاه:بشهقه..عمو نبيل دا مين اللى هزعل عليه..
تنهدت براحه..دا انا حاسه براحه وروقان بال وبراوه على الاخر..
شيماء:ههههههه..وبأيه يا اختى..
نجاه:وبراوه..على راى نجاه الصغيره..
صفقت بيدها وبدات تغنى بستمتاع..
اما براوه برواه اما براوه طلاق حبيبى براوه اخر براوه ههههههههههه..
انفجر الجميع بالضحك..فدخلت مياده على صوت ضحكاتهم وتحدثت ببتسامتها الرقيقه..
مياده:الله الله على صوت الضحك اللى يفرح ويشرح القلب..
شيماء:ولا الروقان يا بت يا مياده والانسجام والهدوء..
عبست بملامحها فجأه..لا حد يقولى فين شرباتى ولا فزى اعملى 40شاى وانجرى حضريلى الطفح..ضربت على صدرها بكلتا يدها..ياختىىىىىى دا كان حالل وابرى ياختى..
نظرت ايه لمياده وتحدثت بمزاح..
ايه:يا صلاه النبى عليكى يا مياده انتى وامك وحماتك بقيتو حسب المطلقات..نظرت لمروه..ربنا يستر عليكى يا ابله مروه..
نظرو جميعا لمروه وتحدثو بنفس واحد بحب شديد..
مياده..نجاه..شيماء:ربنا يهدى سرك ويحفظك ويحفظلك جوزك وبنتك يا حبيبتى..
اقتربت مياده من مروه واحتضنتها بحب وتحدثت بمتنان..
مياده:مش عارفه أشكرك ازاى يا مروه على وقفتك انتى ومريم ومنه جنبى..ربنا ميحرمناش من بعض يا حبيبتى..
مروه:بعبوس..مافيش بنا شكر يا بت يا عبيطه..التمعت الدموع بعيونها..ربنا وحدو يعلم انا بعتبركم اكتر من اخواتى يا مياده..
سحبتها مياده للخارج..وتحدثت بستعجال..
مياده:هنظبط الاوردارات ونرجعلكم..
انتظرت نجاه حتى خرجت مياده ومروه وتحدثت بغصه مريره موجهه حديثها لشيماء..
نجاه:بت يا ام مياده..نظرت لها شيماء بتفهم وتحدثت ايضا بغصه..
شيماء:عارفه اللى هتقوليه..ادعلهم يا ام مازن ربنا يلم شملهم على خير لو ليهم نصيب فى بعض تانى..
نجاه:ببكاء..بدعلهم والله يا شيماء..ربنا يريح قلوبهم ويكتبلهم الخير يارب..نظرت لايه بغيظ..
وتحنى على الواد اللى مطلعه عنيه يا ايه يا بنت شيماء يارب..
ايه:ببتسامه واثقه..صنف الرجاله دا يا خالتى ميمشيش معاه الحنيه..ابسلوتلى..دا صنف عامل زى فص التوم لو محطتيش عليه ملح..رفعت يد الهون..متعرفيش تدقيه ويفضل يطنطط منك رايح جاى زى القرد..ابتسمت بتساع..
لكن لما ترشى عليه رشه ملح تعرفى تهرسيه وتشكليه زى ما تحبى..
شيماء:بحاجب مرفوع..يا حلاوه امك..وانتى عرفتى الكلام دا ازاى يا ست يويو!!؟؟..
ايه:ببكاء مصتنع..ما انا فضلت ساعه بجرى ورا فص التوم فى الهون لحد ما ابله مروه قالتلى رشى عليه رشه ملح..
نظرت نجاه وشيماء لبعضهم وحركو رؤسهم بيأس من شقاوه هذه اليويو..
وساد الصمت قليلا قطعته ايه بتسائل..
انتو خلاص كده مش هترجعو تانى لبابا وعمو نبيل..
بلحظه..ظهر الحسره وخيبه الأمل والحزن على ملامحهم..
وخفضو رؤسهم ومثلو انشغالهم لتخفى كلا منهم دموعها التى خانتهم واوشكت على الانهيمار بغزاره..
..بالخارج..
مروه:بعتاب..مياده يا حبيبتى كفايه كده بقى..مازن لازم يعرف انك لسه حامل..والطلاق لايقع على الحامل يا حبيبتى يعنى انتى لسه مراته..
مياده:بتنهيده..عارفه يا مروه انى لسه مراته..
التمعت الدموع بعيونها..بس كان لازم ابعد شويه..اشم نفسى..احس ان ليا قرار مش لعبه بين ايد ابويا وجوزى..
محتاجه ارجع وانا مياده جديده..قويه مش ضعيفه..
مش مجبوره على امرها..
مروه:بتعقل..حبيبتى حقك طبعا..بس انتى كمان شويه وبطنك هتبدا تظهر..وممكن مازن يشوفك هتقولى ايه ساعتها..هيحصل مشكله اكبر بينكم..لازم انتى تصرحيه وتبداو حياتكم بصفحه جديده مبنيه على الصراحه يا مياده..
مياده:بغصه..عارفه يا مروه السبب الأساسى اللى خلانى أصريت على الطلاق ايه..
نظرت لها مروه بتسائل فاكملت هى ببكاء..خوفت..
خوفت مازن يبقى محرج يسبنى ويكمل معايا شفقه او علشان الحمل وبعد كده مع الايام حبه يقل او يمل منى..اغمضت عيونها بعنف..علشان كده دكتوره عيون دخلتنى العمليات على انى اجهضت واقنعته انها عملتلى القسطره والدعامه..
كده لو عايز يبعد هيبقى عنده فرصه انه يبعد من غير ما يكون محرج..
ولو حب يرجعلى يبقى لسه حبى جوه قلبه وراجع بأراته..
مروه:بحب..ربنا يهديلك الحال ويكتبلك كل الخير يا حبيبتى..
همت مياده بالحديث لكنها لمحت شيئا ما..فأسرعت للخارج بلهفه..وقفت امام المطعم وفتحت زراعيها..
ليركض ادم الذى نزل من باص حضانته نحوها بكل سرعته واحتضانها بحب شديد وتحدث بفرحه..
ادم:امى اشتقت اليك..
مياده:بحنان بالغ..وانا ايضا صغيرى..جلست على ركبتيها..
عملتلك كيك الفراوله اللى بتحبه بس اغسل ايدك على ما احضرلك الغدا وبعدين تاكله كلو كلو..
ادم:بفرحه..امممم..شكرا امى..قبل وجناتيها..وركض للداخل متوجها نحو المرحاض..نظرت مياده لمروه وتحدثت بتنهيده..
عايزه ارجع علشان مازن ومياده..مش ارجع مجبوره علشان حملى ولا علشان الطفل اليتيم..بيا او من غيرى ادم هيتربى..
بس نرجع واحنا عايزين بعض علشان ميكررش الغلط مره تانيه ويعتمد ان مياده بتعشقه وهتسامحه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بمكان اخر..
بشركه..المياده لتصليح وصيانه جميع الاجهزه الكهربيه..
يجلس المهندس مازن بمكتب رئيس مجلس الأداره يتحدث بصرامته المعتاده..
مازن:عايز كل الموظفين رجاله فقط..حتى السكرتاريه..
نظر لاحدى العاملين..ملمحش طيف واحده ست بالشركه..
مفهوم..
العامل:مفهوم يا بشمهندس..
تنحنح مازن وتحدث بتسائل..
مازن:احححم..ورد انهارده وصل ولا لسه؟؟!!..
العامل:على وصول يا فندم..هنبعته بردو على مطعم 4M..
مازن:ايوه تبعتوه على المطعم طول الاسبوع معادا يوم الجمعه تبعتوه على عنوان البيت اللى قولتلك عليه..
العامل:تمام يا بشمهندس..تأمر بحاجه تانيه..
مازن:شكرا..اتفضلو انتو..
خرج جميع العاملين واحد تلو الاخر..
اعتدل مازن بجلسته..وامسك هاتفه ينظر لصوره حبيبته بعشق وشوقا جارف ظاهر بشده على ملامحه وهمس بشتياق شديد..واحشتينى اوى اوى يا مياده..
تنهد بصوتا مسموع..ارجعيلى بقى..هتجنن عليكى..
رفع الهاتف وقبله بعمق عده مرات..وحتى دبلته المدون عليها اسمها قبلها ايضا بحب شديد..انا لحد دلوقتى مش قادر اصدق انى طلقتك..اغمض عينه بعنف واكمل بغصه مريره..
اكيد هتفكرى انى ندل وطلقتك بعد ما خسرنا ابننا..
بس انا والله نفذت رغبتك علشان عارف انك محتاجه تهدى..
محتاجه تحسى انك مش مجبوره..عض شفتيه بأحراج..
ومحتاجه كمان تربينى اكتر..تحسس صورتها ببطئ يرسم ملامحها..بس انا اتربيت..والله اترببت وعرفت قيمتك وغلاوتك يا حبيبه قلبى..
ظل قليلا يتأمل صورتها بهيام وعيون عاشقه..
قطع تأمله رنين الهاتف..فأخذ نفس عميق ورد بهدوء..
ايوه يا بابا..
نبيل:باحراج..مازن..احححم..هو محل الورد اللى انت متفق معاه يبعت ورد كل يوم لمياده اسمه ايه؟؟..
مازن:بستغراب..ليه يا بابا..
عبس نبيل بملامحه ونظر لحسن الواقف جواره بضيق وتحدث بغيظ..
نبيل:اصل عمك حسن قال ايه عايز يجيب لحماتك ورد..
حسن:بغضب طفولى..لا والله وانا هجيب لوحدى..
نظر له بغيظ..دى فكرتك اصلا من الاول يا بيه..
حاول تقليده..قال تعالى نعمل زى الواد مازن ابنى ونجبلهم ورد..
نبيل:بنفاذ صبر..خلاص يا عم حقك عليا..ايوه يا مازن هى فكرتى المنيله اخلص وقول العنوان علشان احنا واقفين فى الشارع مش عارفين نروح..
مازن:هبعتلك العنوان فى رساله روح وانا هحصلك..
نبيل:ماشى..يله سلام..
اغلق الهاتف وأرسل له مازن العنوا وحدث نفسه بخوف..
مازن:اما اروح الحقهم قبل ما يعرفو الاسعار ويمسكو فى صاحب المحل..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بأحدى محلات الورود..
يقف كلا من حسن ونبيل ينظرون لبعضهم بزهول واستغراب شديد..
وبشفاه مرفعه وحاجب مرفوع تحدث حسن لصاحب المحل..
بوكيه ورد ايه اللى ب500ج يا ابنى..نظر لنبيل المنصدم..
هما هياكلوه..دول هيشموه شامه والتانيه وهيدبل ويموت..
نبيل:ببكاء مصتنع..طيب معندكش بوكيه ب5ج يا ابنى..
حسن:بعتاب..5ج ايه يا نبيل انت كمان..هو يا 500ج يا 5ج..
نظر للبائع بثقه..قول ب15ج..
البائع:ببتسامه مصتنعه..حضرتك 15ج دا ميجيش تمن ورده واحده..
حسن:بغضب..يابنى ورده اييييه دى اللى ب15ج..نظر لنبيل..
قولتلك انا هجيب لمراتى سندوتشين حواوشى هى بتموت فى الحواوشى عملتلى انت كاظم الساهر وقولتلى الورد هيجيب من الاخر..
نبيل:بعبوس..ما تهدى بقى يا حسن خلى ام اليوم دا يعدى على خير ونردهم بقى..اقترب منه وهمس بأذنه ببكاء مصتنع..انا عفنت فى بعد الوليه عنى يا حسن..لا عارف انام ولا اكل ولا اشرب..واكيد انت كمان نفس الحكايه..
حسن:بغصه..انا انيل..انا عفنت ونتنت وقاعد زى قرد قطع من غيرهم وهما ولاد الكلب اتفقو عليا وطلعو روقو الشقه اللى على السطح و قعدو فيها..نظر للبائع وتحدث بجديه..
اعملى يا بنى بوكيه فيه ورده وحبه نجيله..
نبيل:هههههههههه..نجيله ايه..ههههههههه وورده واحده بس دا ايه التبذير دا..
حسن:بغيظ..هى يعنى الورده بجنيه..وبعدين ما انا لسه هجبلها حواوشى..
هم نبيل بالحديث..لكن رنين هاتفه قطع حديثه..
نبيل:ايوه يا مازن..
المتصل:حضرتك صاحب الرقم دا عمل حادثه عربيه وهو فى مستشفى ****..
نبيل:بصراخ..ابنى..نظر لحسن بفزع..ابنى عمل حادثه..
نهى جملته وركض للخارج خلفه حسن..
رايكم وتوقعتكم..
دمتم بالف خير احلى واجمل قمرات..
وفضلا تفاعل قوى يفرح حبيباتى الا النفسيه صفر..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
لقراءة الحلقة الأخيرة : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-