رواية أنا داليدا الحلقة الثامنة والعشرون 28 كاملة - روايات نسمة مالك

رواية أنا داليدا الحلقة الثامنة والعشرون 28 كاملة - روايات نسمة مالك

رواية أنا داليدا الحلقة الثامنة والعشرون 28 كاملة - روايات نسمة مالك

لقراءة باقي حلقات رواية أنا داليدا : اضغط هنا 

رواية أنا داليدا الحلقة الثامنة والعشرون 28 كاملة - نسمة مالك 

واحشتونى جدا💔
البارت ال28💜
الأهل..
والعزوه..
وقت الفرحه..
لمتهم وجمعتهم ..
بتكون هى اكبر فرحه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
فجر نهار جديد..
استيقظ قلبها قبل عقلها وجسدها..
تناست ألمها..
تناست جرحها..
تناست بكائها العنيف ليله امس..
تتذكر شئ واحد فقط الأن..
ابنها..
طفلها..
صغيرها..
اليوم..
هو عريس..
اليوم..
يقال انه يوم فرحه..
لكن!!
اليوم..
فرحتها هى..
من بكت حتى ذهبت بنوم عميق ليله امس..
استيقظت اليوم ببتسامه رائعه وفرحه عارمه بقلبها تظهر بشده على وجهها..
توجهت نحو الحمام توضئت وصلت فرضها..
أطالت فى السجود كثيرا تناجى ربها من صميم قلبها..
بعفويتها وبساطتها..
دولت:يارب يا عظيم يا حليم كمل فرحته على الف خير..
يارب اجبره وراضيه وارضى عنه احمد ابن دولت هو واخواته قادر يا كريم يارب..
نهت صلاتها وجلست قليلا تحدث نفسها بهستيريا..
ابتسامتها متسعه ودموعها تهبط على وجناتيها بفرحه حقيقيه تدمع لها العين..
واضعه يدها على قلبها كمحاوله منها لتهدئه سرعه نبضاته..
وتهمس بعدم تصديق..
ااااااه يا ربى على فرحه قلبى بابن بطنى البكرى..
مش مصدقه نفسى ان اللى كان بيخبط فى بطنى واللى شيلته على ايدى حتة لحمه حمرا هيبقى عريس الليله..
رفعت يدها تدعو له..
يارب الواد احمد ابنى دا طول عمره حنين عليا..
يارب فرح قلبه وديم الضحكه على وشه..
اجعله البت مراته سبب ضحكته وسبب فرحته وارزقه منها بالخلف الصالح..
اجعله من فضلك ومن كرمك عزوه وسند من صلبه يارب..
واجعله عوض للبت مراته الغلبانه دى يارب..
انهت دعائها وارتدت عبائتها سريعا وتوجهت لغرفة شقيقتها..
داليا:ببتسامه ومزاح..صباح الخير يا ام العريس ياملعلعه يا دنيه هههههههههههه..
دولت:بفرحه ومزاح ايضا..جت تقلى كلت التقليه ههههههه
اكملت بغضب مصتنع..
لو كنت لقيتك لسه نايمه كنت جبتك من لبليبك..
داليا:بخوف مصتنع..لا كله الا لبليبى..
يله ياختى انا جاهزه اهو خلينا نروح نشوف هنعمل اكل ايه..
دولت:هننزل السوق الاول على ما ايمن الجزار يدبح الدبيحه ويشيعهلنا..
داليا:يادولت ما انتى جايبه خزين لداليدا هنعمل منه ونبقى ننزل بكره ولا بعده نجبلها خزين تانى..
دولت:بحده..الخزين جاى على اسم الدود محدش هياخده غيرها..
ويله ياختى بطلى لاك كتير عايزين ننزل بدرى بدرى علشان بعون الله قبل اذان الضهر نكون مخلصين كافه شئ..
اثناء حديثهم خبطت عاليا على الباب ودخلت وهى حامله بيدها صنيه طعام..
عاليا:صباح الفرحه على ام العريس و على ام الدود..
دولت وداليا:صباح الفل..
دولت:لمؤاخذه يا ام عمار قلقناكى بدرى ياختى..
عاليا:ولا يهمك يا حبيبتى البيت بيتكم..
يله خلينا نفطر مع بعض ولما الولاد يصحو براحتهم يبقو يفطرو..
دولت:لا اعفينى انا يا ام عمار..
مش هقدر اكل والله..
تنهدت بحب واكملت ببتسامه..
الفرحه مشبعانى..
داليا:بستعجال..
طيب يله بينا الشمس طلعت اهى خلينا نلحق السوق من أوله..
عاليا:بستغراب..هتنزلو بدرى كده!!
دولت:يادوبك علشان نلحق نجهز اكل الفرح..
عاليا:طيب يا ام احمد بدل ما تتعبو نفسكم انا اعرف ناس شاطرين جدا جدا ممكن يجو يسعدوكم فى عمايل الأكل وممكن كمان نودلهم الحاجه وهما يبعتوهلنا جاهزه..
دولت:ببتسامه..وانا هيجيلى اعز من ضنايا اتعبلو يا وليه..
بأمر الله انا اللى هعمل اكل فرح ابنى كله وعشاه هو وعروسته كمان..
عاليا:طيب تسمحولى اجى اساعدكم..
دولت:القلوب عند بعضها كنت لسه هقولك البسى علشان تيجى معانا..
عاليا:بهدوء..مش هننزل السوق يا قلبى انتى وهى..
جذبتهم من ايديهم واتجهت بهم نحو الطعام اجلستهم وجلست بجوارهم..
دلوقتى لازم نفطر علشان نقدر نقف على رجلينا ونطبخ اكل الفرح..
همت دولت وداليا بالأعتراض قاطعتهم عاليا بصرامه..
والله ما هتنزلو غير لما تفطرو الاول..
دولت:ياوليه لسه هننزل السوق..
عاليا:كل اللى هتحتاجيه قوليلى عليه..
ونص ساعه بالظبط ويكون عندك..
داليا:هتطلبيهم دليفرى يعنى ولا ايه..
عاليا:بالظبط كده..
امال هننزل نلف فى السوق وبعدين نروح نطبخ وعلى معاد الفرح نكون تعبنا وعايزين ننام..
دولت:امممممم عندك حق..
عاليا:بتعقل..هنطلب الحاجه جهزه على السوا..
و على ما نفطر هيكون كل الطلبات اللى محتاجنها وصلت ناخدها ونروح نعملها على طول..
حركو رأسهم بالايجاب وبدأو بتنال الطعام..
/////////////////////
قاسم&لمار💖
فرحته..
هديته..
معشوقته..
وزوجته هى..
استيقظت على قبلات رقيقه متفرقه على كامل وجهها ورقبتها..
قبلات كرفرفه فراشه..
اصابعه تسير ببطئ على وجهها ترسم ملامحها..
غالقه عيونها تستمتع بجميع افعاله وهمساته لها..
ابتسمت ابتسامه ساحره واقتربت منه التصقت به دافنه وجهها بعنقه بخجل بعدما همس لها بأحدى كلماته الوقحه..
لمار:بصوت مبحوح.. قاسم عيب..
اغمض عينه بعنف وتنهد بصوت مسموع وشدد من احتضانها بقوه..
قاسم:بعبث..فين العيب دا بس يا قلب قاسم..
لمار:بنعاس..انت صاحى ليه؟؟
قاسم:انا منمتش اصلا..
والفجر اذن من شويه وصليته..
لمار:بعبوس..مصحتنيش ليه اصلى معاك..
قاسم:بعبث..ما انا كنت بصحيكى اهو..
اعتدل جالسا وجذبها برفق على قدميه وتحدث بهمس وهو يقبل وجنتها اليمنى مرات متتاليه..
يله اتوضى وتعالى وانا اصلى معاكى تانى..
نهى حديثه وحملها متوجها بها للحمام..
انزلها برفق وقبل جبهتها وباطن يدها وتحدث ببتسامه..
هستناكى بره على ما تخلصى..
اكمل بعبث..
بس لو عيزانى افضل معاكى انا عيونى ليكى..
لمار:لا ميرسيى خالص يا قاسومى..
نهت جملتها و دفعته برفق من صدره للخارج واغلقت الباب بوجه واستندت بظهرها عليه تستمع بستمتاع لصوت ضحكته الرجوليه..
توضأت سريعا والبدلت بجامتها بقميص نوم كان موضع داخل الحمام وارتدت اسدالها وخرجت..
توجهو سويا للصلاه..
نهو صلاتهم وجلسو يتلون بعض الأيات القرأنيه والأدعيه حتى اشرقت الشمس بنورها..
اقترب منها وامسك يدها وهم بخلع اسدالها لكنها اوقفته ونظرت له وتحدثت بتسائل..
قولى بقى مالك منمتش ليه..
تنهد بعشق واقترب منها حاوطها بيده مقربها داخل حضنه و رفع وجهها ونظر بعمق داخل عيونها وتحدث بجديه..
قاسم:انتى السبب..
نظرت له بستغراب ليكمل هو بهدوء..
لمار انا عارف انك طلبتى منى تاخدى وقتك..
و بصراحه انا كمان كنت مقرر انى مش هلمسك غير لما اسر اخويا يخرج واعملك فرح كبير يليق بيكى..
اقترب بوجهه منها ووضع جبهته على جبتها واكمل بأنفاس لاهثه..
بس مش قادر..
لف يده حول خصرها ولصقها به اكثر..
انا بشر يا خلق هووووو..
وحبيبتى اللى بعشقها بقت مراتى وفى حضنى..
ابتعد عنها قليلا ونظر لعيونها مره اخرى واكمل بعشق..
انا بحبك..
لا انا بعشقك..
و عيزك اوى يا لمار..
هتجنن عليكى..
صمت قليلا ونظرتهم لبعض تتحدث بالكثير..
نظره عاشقه..
نظره خجوله منها..
نظره راغبه وبشده منه..
طال صمتهم قليلا..
تنهد هو بيأس و قطع الصمت..
انا مش هغصبك عليا يا حبيبتى..
بس حبيت اقولك اللى جوايا..
اتجه بها نحو سريرهم وتحدث بتسائل..
انتى هتنامى بالأسدال؟؟
لمار:بخجل..احححم اممممم حاسه انى بردانه شويه..
تحسس بشرتها بخوف وتحدث بلهفه..
قاسم:بردانه ليه حاسه ان فى حاجه تعباكى..
حركت راسها بلا..
طيب يا حبيبتى تعالى فى حضنى خلينى ادفيكى ولما تحسى انك دفيتى ابقى اقلعيه علشان ميضيئكيش وانتى نايمه..
جذبها لحضنه واضعا رأسها على صدره وتحدث بحنان..
حقك عليا يا روحى قلقت نومك..
قبل شعرها وشدد من احتضانها..
نامى يا عشق قاسم..
لمار:برقه..انهارده فرح جيسى بنت خالتى وانا قولتلها هروحلها الساعه 10 اصبح..
قاسم:لسه حبيبتى بدرى..
الساعه لسه مجتش 6..
لمار:بهمس..بس النوم خلاص راح..
اقتربت منه اكثر ورفعت وجهها وقبلته بجانب شفتيه بعمق..
اتسعت عيونه بفرحه عارمه من فعلتها وزادت رغبته بها اكثر..
همست هى بخجل شديد..
وانا كمان بحبك..
صمتت قليلا وعادت دفن وجهها بعنقه واكملت بصوت مكتوم وقد شعر هو بها انها ذابت خجلا بين يديه..
بحبك اوى ياقاسم..
و؟؟
صمتت بخجل..
اعتدل بها سريعا ورفع راسها ممسك بوجهها بين يديه ونظر لها بلهفه..
يحثها على استكمال حديثها..
او تعطيه الاذن بالاقتراب..
قاسم:برجاء..كملى يا لمار و ايه؟؟
صمتت طويلا متهربه بعيونها عنه..
لم يسعفها لسانها كى تعترف له انها ايضا تريده وبشده..
عقد لسانها وقد تناست الحروف..
قطع هو الصمت وتحدث بهمس وهو على وشك تقبيلها..
بصيلى يا عشق قاسم..
رفعت عيونها ونظرت له نظره عاشقه..
و ببطئ ابعدت يده عن وجهها..
وتحدثت بخجل..
لمار:غمض عينك يا قاسم..
اغمض عينه بحماس وفرحه عارمه..
بيد مرتعشه خلعت هى اسدالها ليظهر قميصها الابيض الدنتال القصير جدا ذو حمالات رفيعه وفوقه روب قصير من الدنتال ايضا..
واقتربت هى احتضنته بكل قوتها..
همس هو بتنهيده عاشقه..
قاسم:افتح عينى بقى يا لمارى..
شددت من احتضانه وحركت رأسها بالايجاب داخل عنقه..
فتح عيونه بلهفه ينظر لها بعيون عاشقه مشتعله بها الرغبه..
وتحدث بتحذير وانفاس لاهثه وهو على وشك تقبيلها..
لو قربت مش هبعد..
نظر لها ينتظر ردها بشوقا جارف..
أجابته هى بأنها مالت على ظهرها وجذبته هو معها وهمست بعشق..
لمار:متبعدش؟؟
ضاع همسها بين شفتيه..
واخيرا سمحت له بالأقتراب..
اقترب هو بعشق وشوق ولهفه..
يرتوى من عشقها..
ويرويها هى بعشقه..
يصك ملكيته عليها..
ويثب كم هو عاشق لها قلبا وقالبا وانها الأن سوف تصبح زوجته..
قولا وفعلا💖
//////////////////
عمار&دليدا💜
هما..
بأحضان بعضهم..
براحه..
وسكينه..
يغصون بنوما عميق..
محتضنها بشده..
ظهرها مقابل صدره ويده ملتفه حول خصرها..
متكوره هى بوضع الجنين..
محاوطها هو بجسده بحمايه..
حوريه البنفسج خاصيته هى..
وبلحظه كانو انتفضو على صوت سيل زغاريط دولت..
جذبها عليه اكثر وربط على ظهرها بحنان بالغ وتحدث بهمس و عشق بأذنها..
عمار:بسم الله الرحمن الرحيم..
ايه يا قلب عمار اتفزعتى جامد ليه كده..
اكمل بمزاح..
المفروض تكونى اتعودتى..
خالتك دولت من امبارح ماشيه تزغرط فى كل حته وفى اى وقت..
التفت له ولفت يدها حول خصره ونظرت له ببتسامه رائعه وتحدثت بخجل..
داليدا:بس لسه متعودتش اصحى القينى فى حضنك..
اقترب منها اكثر ملتصقا بها وتحدث بجديه..
عمار:لازم تتعودى علشان انا مش هبعدك عن حضنى تانى ابدا..
رفعت يدها تتحسس وجهه بأصابعها وتحدثت بعشق..
داليدا:رزقى وحظى الحلو من الدنيا انت يا عمار..
ابتسم لها بعشق واغمض عيناه يستمتع بلمسه يدها..
لتكمل هى بهدوء..
عارف بابا الله يرحمه اخر مره شوفته فيها قالى انا دعتلك يا داليدا قدام الكعبه..
قولتله دعتلى بأيه يا بابا..
صمتت قليلا واخذت نفس عميق كمحاوله منها لكبت دموعها واكملت بصوت مرتعش..
قالى دعتلك ربنا يرزقك براجل يكون ليكى نعمه الزوج والسند والاخ والاب والصاحب..
اقتربت بوجهها وقبلت أرنبه انفه برقه واكملت..
وربنا استجاب دعوته ورزقنى بيك يا حبيبى..
نظر لها ببتسامه وتحدث بتأكيد..
عمار:وانا عمرى ما هخذلك فيا ابدا يا قلب وروح عمار..
داليدا:بثقه..اممممم انا واثقه من كده طبعا..
اكملت بعبث..
ظبوطتى انا الحمد لله دراعى بقى احسن..
هروح بقى الشغل بكره فى الورشه شويه..
تنظر له تنتظر رد فعله..
جذبها برفق و اعتدل بها وتحدث بتعقل..
عمار:داليدا انا كنت مستنيكى تطلبى انك ترجعى شغلك..
واطمنى انا مستحيل ارجع فى كلمتى معاكى..
وموافق انك ترجعى تشتغلى فى الورشه خصوصا ان شغلها من ضمن مجالك فى دراستك..
قبل وجنتيها بعمق واكمل ببتسامه عاشقه..
بس قومى اجهزى هنروح مشوار الاول فى السريع كده ونرجع على طول..
ضيقت عينها ونظرت له بشك وحاجب مرفوع وتحدثت من تحت اسنانها..
داليدا:مش مرتحالك يا ابن الشناوى..
ضحك من قلبه بشده على نظرتها وملامحها اثناء حديثها..
ومال بها مره اخرى وتحدث بعبث..
عمار:امممم بقى انتى مش مرتحالى طيب تعاليلى بقى..
نهى حديثه والتقط شفاتيها بقبله رقيقه بطيئه متمكنه..
طالت قبلتهم وهو يتنقل بين شفاتيها العلويه والسفليه ببطئ مريب..
وبهدوء..
يده بدأت تشق طريقها لمنحنيتها..
انتفضت هى بخوف و خجل وهمت بابعاده عنها..
داليدا:بضعف..ع عمار..
رفع يده يبعد بها شعرها عن عنقها وتحدث بهمس..
عمار:هشششش متخفيش منى..
انا عارف حدودى معاكى واقدر اتحكم فى نفسى كويس اوى ومتعدهاش..
نهى جملته و دفن وجهه بعنقها يقبله بنهم..
وكأنه القى تعويذه بعشقه على قلبها وجسدها ايضا..
استسلمت هى لهمساته ولمساته المحسوبه والمحدوده..
وبيد مرتعشه جذبته لها اكثر..
ليعمق هو من سيل قبلاته اكثر واكثر..
صوت خبط على الباب افاقها من سحره عليها..
وضعت يدها على كتفيه تبعده عنها برفق..
همهم بمتعه رافض الابتعاد..
داليدا:بصوت مبحوح..عمار الباب بيخبط..
رفع راسه من عنقها متجها لشفاتيها وتحدث من بين قبلتهم..
عمار:قولى عمار كده تانى..
داليدا:بخجل..اممممم عمار..
هم بتقبيلها لكنها اسرعت بوضع اصابعها على شفتيه وتحدثت بتحذير..
ام الدود ممكن تفتح الباب علينا وتمسكنا متلبسين..
نهت حديثها وفرت سريعا من بين يديه متوجه للحمام..
نهض هو بتكاسل وفتح الباب..
عاليا:صباح الخير يا حبيبى..
عمار:صباح الخير يا امى..
عاليا:معلش يا حبيبى قلقتكم بس قولت اعرفك انى رايحه البيت مع مامة احمد..
عمار:طيب يا امى ادينى دقايق وانا هلبس واجى اوصلكم..
عاليا:خليك يا حبيبى انا كلمت السواق هيودينا..
اكملت وهى تهم بالرحيل..
انا محضرلكم الفطار فى المطبخ..
لما تفقو براحتكم افطرو..
وابقو تعالو..
عمار:بمتنان..تسلم ايدك يا ست الكل..
اغلق الباب بعد رحيلها وجد حوريته خرجت من الحمام ترتدى فستان رمادى منقوش بفراشات لونهم بنفسح وتستعد للف حجابها البنفسج..
وتحدثت بستعجال..
داليدا:يله يا عمار اجهز انت كمان بسرعه..
عندى فضول اعرف هتودينى فين..
وقف يتأملها قليلا..
لتقترب هى منه وتجذبه من يده تجاه الحمام واكملت بأمر..
تخلص بسرعه وتخرجلى..
اقترب منها وقبلها من وجنتيها سريعا وتحدث بطاعه..
عمار:امرك يا قلب عمار..
/////////////////
احمد&جيسى
قلبه..
وقلبها..
يتراقصو فرحا..
و بفرحه..
استيقظت على صوت زغاريط حماتها..
فتحت عينها ونظرت للنائم بجوارها بعشق وهو محتضنها بشده..
اقتربت من وجنتيه وقبلته برقه..
تسحبت من بين يديه وهمت بالنجاح من الفكاك من حصاره..
لكنها شهقت بخضه وتفاجئ حينما جذبها سريعا مره اخرى داخل حضنه معتليها..
وضعت يدها على صدره تدفعه بضعف وتحدثت بخجل..
جيسى:مودى سبنى علشان الحق اجهز ونروح نجيب الفستان..
بدأ يقبلها بعشق وتحدث بهمس..
احمد:طيب سيبى مودك ياخد تصبيره من اللى هيحصل انهارده..
جيسى:بخجل..وهو ايه اللى هيحصل انهارده..
رفع رأسه من عنقها ونظر لها بعمق ورغبه واضحه وهمس لها ببضع كلمات بأنفاس لاهثه جعلت عينها تتسع بصدمه وتشهق بخجل شديد وتحدثت بزهول وتسائل..
جيسى:مودى انت قليل الادب؟؟
احمد:بعبث..انتى بتشتمينى ولا بتسألينى..
جيسى:بدلع..مقدرش اشتمك يا متوحش..
اكملت بتأكيد..
بسألك طبعا..
احمد:امممممم هجوبك..
التصق بها اكثر وبدأ يبعد عنها بجامتها واكمل بجديه..
انا معاكى انتى بس بكون قليل الأدب وسافل ومتربتش ولا شوفت ربع ساعه ترببه..
نهى حديثه وهم بتقبيلها مره اخرى..
وبلحظه كانت دفعته جيسى وركضت داخل الحمام سريعا وتركته هو يلتقط انفاسه بصعوبه ويدعى ربه برجاء..
يارب عدى الكام ساعه دول على خير..
صوت خبط الباب جعله يعتدل ويرتدى ملابسه سريعا..
واقترب من الباب وفتحه..
لتفاجئه دولت بسيل زغاريط واقتربت منه احتضانته وتحدثت بفرحه عارمه..
دولت:صباحك راضى ومرضى يا ابن بطنى يا احلى عريس..
احمد:ببتسامه..حبيبتى يا احلى ام احمد..
اقترب وقبل رأسها ويدها بحب..
صباح الخير يا امه.
دولت:..قلب امك انت..
انا مروحه يا واد فوق كده وهات حبيبه وحصلنى على البيت..
احمد:استنى يا امه احنا جاين معاكى..
دولت:لا خليك يا ضنايا نامو شويه لسه بدرى .
واطمن خالتك ام عمار وام الدود جاين معايا..
وخالتك ام عمار معها عربيه بسواق هيودينا لحد البيت..
احمد:بصرامه..امه انا اللى هوصلكم..
حبيبه بتلبس وانا جاهز اهو هغسل وشى بس وننزل على طول..
دولت:طيب يا ضنايا هنستناك..
اثناء حديثهم خرج عمار وداليدا..
عمار:صباح الخير عليكم جميعا..
وجه حديثه لأحمد..
هنروح المشوار اللى انت عارفه دا وهنيجى على طول..
احمد:بعبث..طيب ماشى يا عم الله يسهلو..
داليدا:بزهول..انت عارف يا احمد..
حرك رأسه بنعم..
اقتربت هى من داليا ودولت وعاليا وقبلت كلا منهم من وجنتيه سريعا..
وجذبت عمار من يده وركضت به وهى تتحدث بستعجال..
قول لجيسى انى مش هتأخر عليها يا احمد..
اتجهو نحو الأسانسير متجهين للأسفل لتتفاجئ داليدا ان عمار يتجه بها نحو ماكينتين جديدتين واعطاها مفتاح احدهم وتحدث ببتسامه..
عمار:انا عارف انك بتحبى ركوب الموتوسيكل...
نظر لأحدهم واكمل..
وانا جبتلك فزبه متفرقش كتير عن الموتوسيكل..
داليدا:بعبوس..اممممم وجايب لنفسك انت الموتوسيكل..
عمار:بتعقل..حبيبتى انتى خلاص مش هتلبسى بناطيل تانى صح..
حركت رأسها بنعم..
ليكمل هو..
فبتالى مش هينفع تركبى الموتوسيكل..
لكن الفزبه هتقعدى كأنك قاعده على كرسيى..
تنظر له بعيون عاشقه تلمع بها الدموع..
اقتربت منه وامسكت يده خللت اصابعها بين اصابعه واستندت برأسها على ذراعه وتحدثت بعشق..
داليدا:مش بقولك ربنا رزقنى بيك..
رفعت وجهها ونظرت له بهيام..
ربنا ميحرمنيش منك ابدا ابدا يا قلب وعشق داليدا..
ضغط على يدها الموضوعه داخل يده برفق وابتسم لها ابتسامه رائعه وتحدث بحنان..
عمار:حبيبه قلبى انتى ولا يحرمنى منك..
ساعدها لركوب مكانتها وألبسها الخوذه الخاصه بها واتجه هو لمكانته واستعدو للقياده ونظرو لبعضهم بفرحه شديده وتحدثو بتحدى..
داليدا:ها جاهز يا حضره الظابط..
عمار:جاهز يا قلب حضره الظابط..
انطلقو سويا بسباق هادئ ورزين..
حتى وصلو لفيلتهم الجديده..
لتشهق داليدا بفرحه شديده وتضع يدها على فمها بعدما وقعت عينها على الوان فيلتهم..
فلون الفيلا من الخارج ممدزج بين اللونين الأبيض والبنفسج بمنظر ولا أروع..
ركن هو ماكنته واتجه نحوها خلع عنها خوزتها وانزلها برفق..
وأمسك يدها وتحدث بتسائل..
عجبتك الالوان يا قلب عمار..
داليدا:بفرحه..عجبتنى بس!!
دى تجنن..
رووووعه واكتر من روعه يا عمار..
عمار:طيب مش تستنى لما تشوفيها من جوه كمان بعد ما اتفرشت بالكامل..
نهى جملته وهم بالتحرك بها للدخل لكن داليدا اوفقته وتحدثت بخجل..
داليدا:عمار استنى..
نظر لها بستفهام..
ضغطت هى على شفاتيها بأسنانها واكملت..
عندنا العروسه بتشوف بيتها بعد ما اتفرش وهى بفستان فرحها..
وضع يده اسفل ذقنها ورفع وجهها له وتحدث ببتسامه عاشقه ..
عمار: طيب افرضى ان فى حاجه معجبتكيش وعايزه تغيريها..
داليدا:بثقه..انا متأكده انها هتعجبنى..
وواثقه انك عملت كل حاجه انا طلبتها منك يا عيون داليدا انت..
عمار:بهيام..واه من عيون داليدا اللى وقعتنى فى عشقها من أول نظره..
طالت نظرتهم قليلا فقترب منها هو واضعا يده على كتفها وسار بها لخلف الفيلا وتحدث بأمر..
عمار:غمضى عيونك يا روح عمار..
داليدا:بفرحه طفوليه..فى مفجأه تانى..
حرك رأسه بنعم..
اغمضت عيونها هى سريعا وتوجهت معه بسير اشبه بالركض..
توقف بها اخيرا وتحدث بهمس..
عمار: فتحى عيونك..
بقلب ينبض فتحت عيونها ببطئ..
لتتسع عيونها بصدمه وتهبط دموعها بغزاره وهى تبكى وتضحك بأن واحد حينما وقعت عيونها على يافته كبيره مدون عليها.
(ورشه المهندسه داليدا لأصلاح وصيانه جميع انواع السيارات)
تتنقل بنظرها بزهول بين الورشه المصممه على أكمل وجه وبين زوجها الذى ينظر لها ببتسامه عاشقه..
لترتفع شهقاتها وصوت ضحكاتها اكثر حينما اقترب منها يزيل دموعها بحنان بالغ وتحدث مصتنع التوسل والرجاء..
ممكن تشغلينى وتعلمينى معاكى واكون الصبى بتاعك يا اسطى دود..
وبلحظه كانت اترمت بحضنه..
تحتضنه بكل وقوتها وتبكى بنحيب عالى وتتحدث من بين شهقاتها..
داليدا: انت جوه قلبى و تاج فوق راسى يا سيد الناس..
حملها و سار بها لداخل الورشه واغلق الباب خلفه مستند بظره عليه ومازال حاملها يربط على ظهرها برفق..
رفعت هى وجهها الذى اصبح شديد الأحمرار ونظرت له ببتسامه من بين دموعها وتحدثت بدلع..
قولتلى بقى فرحنا هيبقى امتى بالظبط..
ابتلع ريقه بصعوبه وعيناه تنظر لملامحها بعشق تحولت سريعا لرغبه حارقه وتقف بنظره على شفاتيها وتحدث بأنفاس لاهثه..
عمار:بأمر الله فرحنا بعد بكره..
هنعمله بالنهار ايه رأيك..
داليدا:بفرحه..موفقه جدا ج؟؟
اكملت جملتها بجوفه..
افترس شفاتيها بقبله عاشقه محمومه..
بدلته هى ايها لأول مره ولما لا فأنها حصلت على رجل يعشقها بكل كيانه..
اقتحم حياتها لكى يحقق احلامها هى واعترفت بين يداه انها انثى..
انها..
داليدا..
وقلبها اصبح ينبض بعشقه هو وكفى💜
///////////////
فازت غريزه الأمومه💗
..اعلنت الطائره عن وصولها لمطار القاهره..
..لوطنها..
..عادت..
بعدما تركتها ورحلت..
تاركه قلبها بها..
واتخذت قرار بعدم العوده مطلقا..
لكن!!
اليوم بعد اكثر من عشرون عام غربه..
تراجعت عن قرارها وعادت مره اخرى بفضل غريزه الأمومه التى اجبرتها على العوده..
خرجت من المطار تنظر للأجواء حولها بحنين..
لمعت الدموع بعيونها وهى تستنشق هواء بلدها بشتياق تملئ رئتيها به..
هبطت دمعه خائنه مسحتها سريعا بعدما تأكدت ان رائحته هو التى اشتاقتها حد الجنون..
هو بالنسبه لها قلبها وكفى..
هى من دونه امراءه بلا قلب..
استأجرت تاكس واتجهت لعنوان شقه ابنتها..
استندت برأسها على الزجاج وعادت لها ذكريات ظنت انها تناستها..
فلاش باااااااااااااك..
..بفرحه وبهجه..
تسير هى على الارض..
ضحكتها..
شقوتها..
عفويتها..
هى فقط كتله من الجمال المتحرك..
وقد ذادت اكثر حيويتها عندما عشقت..
..بكليه صيدله القاهره..
بشوق..
واشتياق..
تقف تنتظره..
اليوم ستقر وتعترف له بما تحمله بقلبها..
دق قلبها كالطبول حين لمحته..
بوسامته وهيئته الرائعه..
وقف هو بمكانه المعتداد يبحث بقلبه قبل عينه عنها..
ظهرت نفسها امام عينه ليتوتر هو سريعا ويبتعد بعينه عنها..
اتجهت نحوه بخطوات واثقه واقتربت منه وقفت امامه مباشرة..
تنظر له بخجل وهيام بأن واحد بدايه من طول بنيته للونه القمحى وملامحه الصرامه..
اما هو فنظر لها بتفاجئ وزهول واعجاب واضح بملامحها الاكثر من رائعه وانوثتها المثيره للغايه..
طالت وقفتهم بصمت امام بعضهم قليلا..
ليقطع هو الصمت و تنحنح كمحاوله منه لأخراج صوته..
هو:احممممم وااااه مالك يا حرمه عم تطلعى فيا اكده ليه اياك؟؟
اتسعت عيونها بصدمه وفرحه شديده وقفزت اكثر من مره امامه وهى تصفق بيدها كالاطفال..
ناريمان:عاااااااااا وكمان صعيدى..
أى ياي تجنن يا انت..
مدت يدها بالسلام واكملت بفرحه..
هاى انا ناريمان..
شبه ابتسامه ظهرت على ملامحه من طرقتها العفويه اخفاها سريعا وتحدث بصرامه..
هو:عدم لمؤاخذه انى معسلمش على حرمه متحلليش واصل..
تظرت له بعبوس ووضعت يدها بخصرها وتحدثت بغضب..
ناريمان:يعنى انت مش بتسلم على حريمات لكن بقالك اكتر من شهر تيجى كل يوم كليتى و تقعد تدور عليا بعيونك الحلوين دول لحد ما تشوفنى وبعدين تفضل ماشى ورايا لو قعدت فى الكافيه او روحت النادى وبعدين تفضل تانى ماشى ورايا لحد ما اروح البيت..
اقتربت قليلا ونظرت بعمق داخل عيناه واكملت..
وعيونك اللى هيكلونى دلوقتى دول يبقو ايه..
تقدر تفهمنى يا انت..
ابتسم ونظر لها نظره عاشقه..
لتتورد وجنتيها بشده..
تنهد برتياح بصوت مسموع..
اذن هى كانت تراه فى كل مره كان يحاول يحدثها..
نظرتها له..
ملامحها..
عيناها..
شفاتيها..
جعلوه يتحدث بهيام كالمغيب..
هو:عشقان..
انا عشقانك يا حبه الجلب..
ابتسمت هى بخجل وصمتت وكأنها فقدت النطق بعدما كانت قادمه لتعترف هى له انها قد عشقته من نظرتهم الأولى..
والأن اصبحت هى اكثر من عاشقه بعد اعترافه لها..
وبدأت قصه عشق جديده لشخصان سيفرقهما الزمن ويصبح قلب كلا منها لدى الأخر..
نهايه الفلاش باااااااااااك..
فاقت من شرودها على صوت السائق..
السائق:وصلنا يا مدام..
//////////////////
..الأشقاء ياساده💓
مصطفى..
محمد..
محمود..
واصدقائهم وجارينهم ايضا..
بفرحه حقيقه..
بهمه ونشاط..
يعملون على قدم وساق..
سيارات وشباب متخصصون فى فراشة الافراح الشعبيه..
قامو بأقفال الشارع من الجاهتين بأبواب من الورود الرائعه المضيئه تفتح اتومتيكيا..
أرضيه الشارع اصبحت مزينه بأروع رسومات الورود بيد رسمون محترفون..
تاركين ممر ليمرو منه العريس وعروسته بسيارتهم يصل الى منزلهم بحواجز مضيئه ايضا..
وضعو كشفات نور قويه موجه للأرض أظهرت الرسومات بشده..
فجعلت الرسم مقارب للحقيقه وأصبحت أرضيه الشارع كأنها جنينه من الورود بكافه انواعها..
صنعو ستار من الأضاءه الصغيره جدا وكأنها نجوم على طول الشارع من الجانبين..
اكملوه بأغلاق سقف الشارع ايضا بستار اخر مضئ فأصبح الشارع قاعه مضيئه بشكل اكثر من رائع..
منظر مبهج يخطف القلب والعين..
جعلو الشارع اجمل وأروع من اى قاعه أفراح..
أصرت دولت ان يوصلو جيسى منزل والدها اولا حتى تعود لمنزل زوجها بفستان زفافها..
وصل احمد اخيرا لينصدم بما فعلوه اشقائه..
وشهقت كلا من دولت وداليا وعاليا ايضا وبدأو بسيل من الزغاريط المتواصل..
توقف بالتاكس امام البوابه ونزلو جميعا ينظرون بزهول للبوابه الورود الرائعه..
ضغط احمد على بوق سيارته أكثر من مره..
اقترب شقيقه محمد ونظر من فتحه صغيره من بين الورود..
ليعلى صوته فجأه..
محمد:العريس وصل يا رجااااااااله..
ركض كلا من مصطفى وشقيقه محمود ايضا وضغطو على أكثر من زرار ليشع ضوء قوى ويظهر جمال تزين الشارع..
ضغطو زرار فتح البوابه لتتسع عيون احمد بزهول من جمال ما رأى..
وركضو اشقاءه اليه يحتضنوه بفرحه عارمه ويتحدون بنفس واحد..
مصطفى..محمد..محمود:الف مبروك يا ابو الرجوله..
واقترب منه اصدقائه من المنطقه سلمو عليه ايضا..
احمد:بمتنان..تسلمو يا اجدع رجاله..
ان شاء الله نجاملكم فى أفراحكم..
اما كلا من دولت وعاليا وداليا ينظرون حولهم بنبهار وفرحه تدمع لها عيونهم..
اقترب منهم مصطفى وتحدث بغيره..
مصطفى:يله يا امه تعالو اعديكم..
دولت:استنى يا واد اما نتفرج..
مصطفى:بغضب..تتفرجى على ايه يا امه انتى مش شايفه مسوره الشباب اللى طافحه فى قلب المكان..
دولت:ياواد دا كلهم من سن ولادى..
اقترب من اذنها واكمل بغيط..
مصطفى:لا يا امه محدش ولادك غيرى انا واخواتى..
انا مش ناقص حد يقولى امك حلوه اوى يالمبى..
مسك يدها وضعها بذراعه وتحدث بأمر..
امشى قدامى يا امه انتى وخالتى وام حضره الظابط علشان انتو التلاته مزز وهتجبولنا مشاكل..
نهى حديثه وصفر لأشقائه ونظر لهم ووجه نظره لخالته ولعاليا ايضا..
دولت:بعبوس..يا باى عليك يا واد يا مصطفى..
طيب فى حاجات فى تاكس اخوك ابقى هاتها يا فالح انت واخواتك..
اتجه احمد لخالته وتحدث بفرحه عارمه واستعجال..
احمد:خالتى تعالى ادينى فستان جيسى خلينى اروح ادهولها..
داليا:يله يا حبيب خالتك..
التفت دولت لهم وتحدثت بلهفه..
دولت:واد يا احمد تعالى اما اقولك يا واد..
داليا:واد يا محمود تعالى ودينى البيت..
نظرت لأحمد واكملت..
هسبقك احضرهولك على ما تيجى..
اومئ لها واتجه نحو والدته..
احمد:أؤمرينى يا امه..
دولت:ميؤمرش عليك ظالم يا ضنايا..
اكملت بتعقل..
يا حبيبى انت ومراتك نزلتو معانا على طول و مكلتوش حاجه..
تعالى يا ضنايا هعملك اكل تاخده معاك تأكلها وتاكل معاها..
اقتربت منه واكملت بتحذير..
الفرحه منسياها الاكل دلوقتى لكن هتيجى اخر الليل وتهبط منك فجأه خلى بالك..
احمد:ببتسامه..ربنا يخليكى لينا يا احن ام فى الدنيا..
هبط مصطفى برأسه بينهم فجأه وتحدث بضحكه بلهاء..
مصطفى:انا كمان عايز حبه حنان من اللى بتوزعيه على ابنك الكبير ومراته وتعمليلى سجق انهارده يا امه..
دولت:بمزاح..انا فطماك على السجق يا واد انت ولا ايه..
اكملت بجديه..
عمك ايمن الجزار خلص دبح الدبيحه ولا لسه يا واد..
مصطفى:خلص من بدرى وطلعناها انا واخواتى..
متقطعه على السوا..
حطناها فوق فى المطبخ وغطناها زى ما قولتى..
احمد:طيب يا امه جهزى الاكل على ما اروح اجيب الفستان واجى..
نهى حديثه والتفت للخروج وجد عمار بوجهه..
اقترب عمار وسلم عليه وتحدث بأعجاب..
عمار:ما شاء الله ايه الجمال دا يا ابو حميد..
احمد:بفخر..شوفت اخواتى عملنلى ايه..
عقبال ليلتك يا غالى..
اقترب محمد شقيقه وتحدث لعمار بشكر..
محمد:الف شكر يا حضره الظابط..
عمار:بعتاب..مش قولتلك يا محمد مافيش شكر بين الاخوات..
نظر محمد لاحمد موجه حديثه له..
محمد:عمار باشا هو اللى كلم الناس بتوع الفراشه وكمان الطالبه اللى رسمو الارض من كليه فنون جميله..
كلهم وافقو يجو لما حضره الظابط كلمهم..
احمد: انا برضو اندهشت لأن المفروض كنا نحجز قبل الفرح بأسبوعين تلاته على الأقل..
محمد:والطلبه بتوع الرسم مرضيوش ياخدو فلوس خالص وقالو عمار باشا حاسبنا..
نظر احمد لعمار ببتسامه وتحدث بمتنان..
احمد:تسلم يا عمار يا أبو الرجوله..
تتردلك بأمر الله بعد بكره يا ريس..
عمار:ربنا يكملك على خير يا صاحبى..
اكمل هو بستعجال..
انا وديت داليدا تجيب الفساتين من البيت وهوديها لجيسى..
احمد:طيب انا هجيب حاجه من فوق وهجى معاكو..
عمار:هسبقك انا اشيل معاها لانها لسه مبتقدرش تشيل حاجه بأيدها..
وانت خلص فى السريع وحصلنى..
نهى حديثه واسرع بالخطى نحو زوجته..
/////////////////
..طفلتهم اليوم عروس..
تجلس أرضا..
امام قدم والدها💖
واضعا رأسها على قدمه..
يملس هو على شعرها بحنان بالغ ودموعه تلمع بعينه..
تتحدث هى بفرحه عارمه..
جيسى:انا مبسوطه اوى اوى يا بابى انك هتحضر فرحى..
أمسكت يده وقبلتها بحب واكملت..
ربنا مش يحرمنى منك خالص خالص يارب..
اكملت بغصه..
كنت اتمنى مامى تكون معايا هى كمان..
هبطت دموعه هو بغزاره..
دموع ندم..
فجوهرته الصغيره تناست كل اخطاءه بحقها لأعوام..
بل والأكثر انها تشكره على شئ من حقوقها عليه..
تألم هو بصوت مسموع..
ادهم:ااااااه يا جيسى..
لتهب هى من على قدمه وتتحدث بلهفه..
جيسى:مالك يا بابى..
فى حاجه بتوجعك..
ابتسم لها من بين دموعه وتحدث بندم..
ادهم:سامحينى يا جيسى..
سامحينى يا بنتى على كل قسوتى معاكى السنين اللى فاتت..
جيسى:بصدق ودموع لدموعه هو..
انا مسمحاك يا بابى..
اقتربت منه تزيل دموعه بكفيها واكملت برجاء..
خلاص يا بابى مش تعيط بليييييز..
ادهم:بنحيب..انا السبب فى كل اللى حصلك..
انا السبب حتى فى قسوه ناريمان عليكى..
جيسى:بنفى..لا يا بابى مش تقول كده..
اكملت بغصه مريره..
مامى هى القاسيه لوحدها..
ادهم:بنفى ايضا..لا يا جيسى مامتك عمرها ما كنت قاسيه ابدا..
ربط على يدها الموضوعه على وجهه تزيل دموعه واكمل ببتسامه من بين دموعه..
انتى نسخه من نريمان وهى فى سنك كده..
نظرت له بستغراب وتحدثت بزهول..
جيسى:انا نسخه من مامى!!؟؟
اكملت ببتسامه حزينه..
مامى ديما تقول عنى هبله ومجنونه ونسخه من ننه..
يبقى ازاى بس يا بابى حضرتك بتقول انى نسخه منها..
ادهم:وانتى فاكره ننه دى تبقى مين؟؟؟
جيسى:بطفوله..اكيد تقصد ننه الله يرحمها مامتها او مامتك..
اكملت بتاكيد..
انا عمرى ما سألت؟؟
صمتت فجأه وشهقت بخضه واضعه يدها على فمها وتحدث بعيون متسعه..
ناريمان مامى بليز اوعى تقولى ان دلعها ننه؟؟
أومئ برأسه لها عدت مرات..
جسلت بجواره وتحدثت بفضول..
طيب ازاى بقت كده؟؟
وليه؟؟
وايه اللى حصلها علشان يوصلها لكده..
اخذ نفس عميق وتحدث بهدوء..
ادهم:أن الأوان تعرفى كل حاجه يا بنتى..
نظرت له بلهفه تحدثه على استكمال حديثه..
تحدث هو بأسف..
مامتك كانت بتحب واحد قبل ما تعرفنى..
حبته وهو حبها لدرجه الجنون..
ولما قرر انه يتجوزها سافر بلدهم فى الصعيد وقال لوالده
بس للاسف والده حلف عليه مايتجوز غير بنت عمه لان دى عويدهم فى الصعيد وانه هيبقى غضبان عليه لو اتجوز بنت البندر اللى هى ناريمان..
واتفرقو..
قابلتها انا وطلبت ايدها وهى كانت صريحه معايا وقالتلى انى فرصتها للسفر وانها مش هتقدر تكونلى زوجه لان قلبها مع غيرى..
انا وافقت لانها كانت عجبانى..
قولت يمكن تنسى ونحب بعضنا انا وهى لما نعرف بعض أكتر..
لكن يا بنتى اول حب لما يكون حقيقى مبيتنسيش ابدا..
شرطت عليا ان احنا هنكون زى الاخوات وهكون انا صديقها الوحيد..
انا وافقت وقولتلها مش هغصبها على حاجه..
واتجوزتها وفعلا سافرنا..
اول جوازنا كانت فتره صعبه جدا كانت بتقوم تصرخ كل يوم وتنادى على حبيبها وتدخل فى حاله انهيار تام..
استحملت كل دا معاها وكنت بعملها زى بنتى مش اختى بس..
خفض عينه واكمل بندم..
بس غصب عنى حبيتها..
او تقدرى تقولى حبيت حبها للشخص اللى هى مخلصالو اوى للدرجه دى..
كانت بتفضل تحكيلى عنه كل يوم بالساعات..
ومهما كنت اعملها ماكنتش بتشوفنى غير اخوها..
لحد ما فى مره وهى بتحكيلى الغيره اتمكنت منى..
وغضبى عمانى و و..
صمت قليلا واغمض عيونه بغضب واكمل بغصه..
وخت حقى الشرعى منها بالغصب..
واللى جننى اكتر وخلانى امتلكتها لما صرخت بأسمه علشان تسثغيث بيه منى..
صمت قليلا يلتقط انفاسه..
هبطت دموع جيسى بغزاره وتحدثت بصوت مبحوح..
جيسى:كمل يا بابى بليز..
ادهم:بعد اللى حصل منى معاها دخلت فى صدمه عصبيه حاده وفضلت فتره كبيره مبتتكلمش..
متحسنتش غير لما عرفت انها حامل واتكلمت تانى بس بشخصية ناريمان اللى انتى عرفاها دلوقتى..
نظر لها واكمل برجاء..
سامحى والدتك يا جيسى..
متزعليش منها يا بنتى..
لو حد يستاهل انك تزعلى منه فهو انا..
جيسى:ببرائة طفله..لا يا بابى انا مش هزعل منك ولا هزعل من مامى..
انا سمحتكم من جوه قلبى انتو الأتنين..
انتشلها ادهم داخل حضنه وبكى كطفل صغير اخيرا وجد والدته..
ابتعد عنها وتحدث بجديه بعدما تماسك قليلا..
ادهم:بس انا عيزك تقربى من مامتك..
متفضليش خايفه منها..
جيسى:بطاعه..حاضر يا باب؟؟
قطع حديثهم جرس الباب..
ركضت من امام والدها سريعا وهى تمسح وجهها بظهر يدها وتتحدث بفرحه عارمه..
دا اكيد مودى جيبلى فستانى..
فتحت الباب لتنصدم وتتسمر مكانها وتتسع عيونها بزهول حينمها وجدت والدتها تقف بالخارج..
ناريمان:بجمود مصتنع..ايه يا بنت هتفضلى تبصيلى كده كتير..
فتح ادهم باب الشقه ليقابله احمد وعمار وداليدا..
ادهم:بترحاب..يا مرحب بالعرسان..
اسرعت جيسى بارتداء حجابها بعدما استمعت لصوت عمار..
وتحدثت بستعجال..
جيسى:دا مودى جيبلى فستانى يا مامى..
ناريمان:بأعجاب .شكلك حلو اوى يا جيسى بالحجاب..
جييى:بفرحه..بجد يا مامى..
اومئت لها ببتسامه..
احمد:يا مرحب بيك يا عمى..
عمار:بتسائل..خالتى وصلت يا عمى ادهم..
ادهم:بزهول..انت كنت عارف انها جايه ياعمار..
عمار:ببتسامه..ايوه يا عمى هى كلمتنى علشان تعرف عنوان الشقه..
ادهم:طيب ادخلو انا هوصل مشوار وارجعلكم..
خرج ادهم ودخلو هم لتركض جيسى سريعا وتحتضن زوجها كطفله صغيره تستقبل والدها..
استقبلها هو بشوق وعشق واضح مقبل جبهتها وباطن يدها ويعدل لها حجابها وينظر لها بتمعن لوجهها الظاهر عليه علامات البكاء وتحدث بعتاب وهمس..
احمد:اسيبك شويه ارجع القى عنيكى كده..
غافلين عن نظرات والدتها المصوبه تجاههم..
وجه ابنتها الذى شع نورهفور رؤيتها لهذا الاحمد..
ونظرتها هو وافعاله معها جعل دموعها تلمع بعينها وتبتسم براحه واطمئنان..
اقترب عمار وقبل خالته واحتضانها بقوه وتحدث بفرحه..
عمار:حمدلله على السلامه يا خالتى..
نورتى مصر اخيرا..
ناريمان:الله يسلمك..
ميرسيى يا عمار
ابتعد عنها جذب داليدا من يدها برفق وضمها لحضنه واكمل بفخر..
داليدا مراتى يا خالتى..
نظر لزوجته..
خالتى ناريمان مامة جيسى يا داليدا..
اقتربت داليدا وسلمت عليها بخجل..
لتبتسم لها ناريمان وتحدثت باعجاب..
ناريمان:مراتك جميله خالص يا عمار..
داليدا:حضرتك اجمل ماشاء الله..
لتسحب جيسى احمد و تتجه به نحو والدتها وتحدثت بفرحه عارمه موجه نظرها لوالدتها..
جيسى:مودى اعرفك على مامى دكتوره ناريمان جت مخصوص علشان تحضر فرحنا..
وجهت نظرها لزوجها بعشق وهيام..
مامى اعرفك على احمد المتوحش جوزى لوحدى..
ناريمان:بستغراب..اسمك احمد المتوحش؟؟
اقترب منها احمد ومد يده لها بالسلام وتحدث بحرج..
احمد:احححم ازى حضرتك..
حمد لله على السلامه..
ناريمان:الله يسلمك يا متوحش..
لينفجر الجميع بالضحك وتحدث احمد لجيسى بغضب مصتنع..
احمد:عجبك كده..
لتتحدث جيسى من بين ضحكاتها..
جيسى:يامامى هو المتوحش بتاعى انا بس..
احمد:طيب انا جايب معايا اكل ممكن نقعد ناكل مع بعض يا دكتوره ناريمان..
ناريمان:ببتسامه..ناريمان بس يا احمد..
اكملت بفضول..
انت جايب اكل ايه معاك رحته حلوه اوى كده؟؟
احمد:ببتسامه متسعه..اكل بيتى كبده اسكندرانى وكباب حله ورز ابيض وليمون مخلل..
ناريمان:امممممم طيب انا هغسل ايدى على ما تحطو الاكل على السفره..
نهت حديثها وتوجهت للحمام..
داليدا:بستغراب..هى لمار لسه مجتش لحد دلوقتى..
جيسى:لا لسه..
شوفتى اهو الظهر بيأذن وهى قالتلى هكون عندك الساعه 10..
انا هرن عليها علشان تيجى تاكل معانا..
همت بالاتصال بها ليوقفها صوت عمار واحمد بنفس واحد..
عمار..احمد:لا متتصليش..
نظرو لهم بستغراب..
ليقترب كلا منهم من اذن زوجته وهمس لها ببعض كلمت جعلت عيونهم تتسع بشده وتتورد وجنتيهم ويشهقون بخجل..
لينفجرو هم بالضحك ويضربون كفوفهم ببعضهم..
//////////////
قاسم&لمار💖
يسبحون ببحر عشقهم..
منفصلين عن العالم اجمع..
بعالمهم الخاص..
صوت اذان الظهر انتشلها من دوامه عشقها..
اتسعت عينها بزهول..
وحاولت الابتعاد عنه سريعا..
الا انه احكم سيطرته عليها وقيدها داخل حضنه جيدا..
لمار:قاسم سبنى الظهر بيأذن..
انا اتأخرت على جيسى اوى..
قبل كتفها العارى وتحدث برجاء..
قاسم:هنحرم منك طول النهار انهارده خليكى فى حضنى بس شويه كمان يا عشق قاسم..
لمار:بخجل..حبيبى هنبقى مع بعض بليل..
يتنقل بقبلاته لكل انش بها وتحدث بانفاس مسروقه..
قاسم:هتبقى جايه تعبانه وعايزه تنامى..
لمار:بضعف..قاسم جيسى هتزعل منى..
ضمت رأسه لصدرها واكملت بخجل كأنها تحدث طفلها..
طيب ايه رأيك تودينى ليها دلوقتى وانا هفضل معاها لحد ما تلبس وتجهز وبعدين هسبها مع داليدا واجى البسك والبس فستانى هنا..
رفع رأسه ونظر لها بفرحه..
قاسم:ايوه كده يبقى اتفقنا..
لمار:حبيبى يا قاسومى انت..
نهت حديثها وقبلته قبله سريعه من شفتيه وسحبت الغطاء عليها وركضت تجاه الحمام وهمت باغلاق الباب لكنها تفاجأت بدخول قاسم خلفها واغلق هو الباب..
/////////////
..لم يحكى لابنته الحقيقه كامله..
يقف بسيارته امام باب فيلته..
ينظر للأسم المدون على يافته صغيره بجانب الباب..
الأسم الذى طالما صرخت به زوجته شوقا وعشقا..
..فيلا دكتور سليم النجعاوى..
اقترب منه احد الحرس وتحدث بعمليه..
فرد الامن:خير يا فندم حضرتك واقف كده ليه..
ادهم:بصرامه..بلغ سليم ان ادهم الشازلى عايز يقبله..
ابتعد عنه فرد الامن وتحدث بالهاتف لثوانى..
ليعود له راكضا ويتحدث بترحاب وهو يفتح له البوابه بتساع حتى يستطيع الدخول بسيارته..
فرد الامن:اهلا وسهلا..
اتفضل يا فندم..
دكتور سليم فى انتظار سياتك..
وقف بنفسه ينتظره امام باب فلته من الداخل..
توقف ادهم بالسياره ونزل منها سريعا وركض بتجاه سليم واحتضنه بقوه..
بادله سليم الحضن بفرحه وتحدث بدمع يلمع بعيناه..
سليم:واحشتنى يا صاحبى..
اخيرا رجعت بلدك..
ادهم:وانت كمان يا سليم وحشتنى يا اخويا..
ابتعد عنه سليم وتحدث بتحذير..
سليم:اوعى تقولى انك هتهاجر تانى..
ادهم:لا يا سليم انا تعبت من الغربه..
وخلاص نويت استقر هنا..
نظر له سليم بتمعن وتحدث بتسائل..
سليم:فى ايه عايز تقوله ومش عارف تبدأ منين كالعاده..
ادهم:ببتسامه..لسه بتفهمنى زى زمان..
سليم:انت صاحب عمرى يا ادهم..
اخذ نفس عميق ونظر له وتحدث بغصه..
ادهم:انا طلقت ناريمان يا سليم..
اتسعت عين سليم بزهول وظهرت الصدمه على ملامحه..
سليم:طلقتها؟؟
ليه يا بنى..
انت مش ديما كنت تقولى انكم حبيتو بعض و؟؟
قاطعه ادهم بصراخ..
ادهم:كنت بكدب عليك يا سليم..
ناريمان عمرها ما حبت حد غيرك انت..
سليم:بغصه..ازاى..
طيب وبنتكم..
ادهم:بنتى نتيجه غضبى وغيرتى اللى عمتنى وفقدت شعورى و؟؟
ابتلع ريقه بغصه واكمل..
وخت ناريمان غصب..
نظر سليم بصدمه اكبر..
ليأكد هو حديثه بندم..
غصب عنى مقدرتش احافظ على الاتفاق اللى كان بنا يا صاحبى..
فلاش بااااااااااك..
..يدور حول نفسه كالاسد الحبيس..
يكسر كل ما ياتى تحت يده..
ويصرخ بألم شديد..
سليم:ااااااااه يا حبه القلب..
ركض نحوه وتحدث بألم لألمه..
ادهم:اهدى يا سليم كفايه كده حرام عليك نفسك..
سليم:بجنون..ابوى هيبجى غضبان على لو اتجوازها يا ادهم..
ادهم:اتجوزها فى السر يا سليم..
سليم:بدموع..متستهلش منى اكده..
جلس بتعب واضعا راسه بين كفيه يبكى بصمت..
لينتبهو لصوت طرقات رقيقه على الباب..
انتفض سليم وهب واقفا فهو يعلم طرقتها عن ظهر قلب..
نظر لأدهم الواقف ينظر له بأسى على حالته..
واتجه نحو الباب وفتحه ليندهش مثل كل مره حين رؤيتها..
هى انثى جميله للغايه بكل ما تحمل الكلمه من معنى..
فاق من تاملها على صوتها الرقيق الخجول..
ناريمان:هاى يا ادهم..
لو سمحت سليم موجود..
اقترب سليم ونظر لها بعشق بدلته هى النظره بعشق ممزوج بعتاب..
تحرك ادهم وهم بالخروج..
لكن صوت سليم الصارم اوقفه..
سليم:خليك اهنه يا ادهم..
خرج هو لها وتحدث بأمر..
قدامى..
قولتلك ميت مره ميصحش تكونى اهنه..
ارتدى جاكته وخرج لها غالق الباب خلفه..
سارت امامه خطوتين وتوقفت واستدارت فجأه وارتمت بحضنه تبكى بنحيب..
وتتحدث من بين شهقاتها..
ناريمان:انا سمعتك يا سليم..
هو مزهول ومنصدم من فعلتها..
هم بابعادها عنه لكن بكاءها فطر قلبه..
وجد يده تضمها بشده لداخل احضانه..
رفعت وجهها الغارق بالدموع ونظرت له بعشق وتحدثت بصدق..
انا موافقه اكون مراتك لو حتى فى السر..
تنظر له بعيون متوسله راجيه الا يبتعد عنها..
رفع اصابع يده وزاح دموعها برفق وتحدث بغصه مريره..
سليم:انى ما هعصيش ابوى واصل..
ابتعدت عنه ببطئ ونظرت له بزهول..
ابتلعت ريقها بصعوبه وسالته برعب..
ناريمان:يعنى هتبعد عنى؟؟
سليم:بس جلبى هيفضل ملكك وحدك..
ناريمان:ببكاء حاد..سليم انا بحبك..
اقتربت مره اخرى واكملت بعشق..
انا بتنفسك..
بالله ما تبعد عنى..
امسكت يداه واكملت..
انا موافقه على اى حاجه تخلينى اكون مراتك..
حتى لو اتجوزت بنت عمك زى ما باباك عايز..
سليم:بالم:مهينفعش..
مهينفعش يا حبه الجلب..
مهقدرش اكسر كلمة ابوى..
اكمل بتأكيد..
انى اكسر جلبى وكلمه الحاج محمد النجعاوى سيف على رقبتى..
نظرت له طويلا ودموعها تهبط بغزاره..
اقترب هو منها وتحدث بتعقل..
لو وافجتك واتجوزتك فى السر مهبقاش عشقانك يا حبه الجلب..
ولو اتجوزتك بغير رضى ابوى مهبقاش ليا خير لأهلى ووقتها تخافى منى..
ناريمان:بقهر..يعنى خلاص كده يا سليم..
هنبعد عن بعض وكل واحد فينا قلبه ملك التانى..
اذداد بكائها..
دا ظلم..
اقتربت منه ونظرت له برجاء..
انا مقدرش اعيش من غيرك..
خبطت بقيضه يدها بقوه على كتفه..
مش هسمحلك تسبنى يا سليم..
اقترب منها وامسك وجهها بين يديه وتحدث بغضب وصرامه..
سليم:انى كنت كتابى بكره على بت عمى..
فوجى يا ناريمان..
نظر لها بألم يعتصر قلبه على حالتها واكمل بتأكيد..
عشقنا مش مكتوبلو يكمل..
تنظر له كالمغيبه..
دموعها تحجرت بعيونها..
اغمض عينه بعنف وابتعد عنها موليها ظهره وتحدث بأمر..
يله مشى ومتجيش اهنه مره تانيه..
تسمرت بمكانها قليلا..
لتنتفض على صوتها الصرام..
بقولك مشى من اهنه..
همت بالرحيل لكنها تراجعت و همست له برجاء..
ناريمان:سليم علشان خاطرى متسبنيش..
يضغط بقوه على كف يده..
اكملت هى..
طيب بصلى لأخر مره..
التفت لها سريعا وتحدث بتحذير..
سليم:اياك..
شوفى اياك تفكرى تأذى نفسك يا ناريمان..
لو جانى خبر ان جرالك اى شئ يبقى بتحكمى على انى كمان بالموت..
لمست وجهه بأصابع مرتعشه..
وقفت على أطرف اصابعها وهمت بتقبيله لكنه ابتعد للخلف سريعا..
نظرت له بتوسل وهمست برجاء..
ناريمان:طيب علشان خاطرى سبنى ابوسك يا سليم..
صراع بين قلبه وعقله..
وبالأخير انتصر قلبه..
اقتربت هى منه مره اخرى ورفع?

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-