رواية عشق احفاد السيوفى كاملة - جميع الفصول

رواية عشق احفاد السيوفى

رواية عشق احفاد السيوفي من أبرز الروايات الإلكترونية التي 
ظهنرت على الساحة في الفترة الأخيرة
هي رواية نُشرت على موقع واتباد 
وحققت نجاحًا شعبيًا كبيرًا 
جعلت الكثير يقرأها ويتغنى بها .. وهذا ليس بالسهل فعله أبدًا
خاصة وإن كانت روايتك إلكترونية 
وهذا ما فعلته بالضبط رواية عشق احفاد السيوفي على الرغم من إنها رواية إلكترونية!
رواية عشق احفاد السيوفى كاملة للتحميل pdf 

مقدمة رواية عشق أحفاد السويفي 

(((( المقدمة )))

الحب ليس فقط كلمة او كلام نتحدث في الحب مشاعر اهتمام كلام انسان يجعلك تشعر وكانك ملك او ملكة لايوجد غيرها علي الارض كانك وحدك في هذا الكون كما هو ايضا يشعر وكان لا يوجد احد غيرك عبر الزمن ومهما طال البعد لا يتغير شي من مشاعركم فلحب امان احتواء اذا لم تشعر بالاحتواء بالامان فهذا ليس حب ابدأ فانا احبك حتي لو حبك عذاب القلب فهو ايضا دوائي فلو حتي كنت قتيل الحب فانا راضي ما اجمل الحب عندما يعشقك انسان يقراءه مابك دون الكلام
يامن ملكت واشتاق اليه قرب ليا وعيشني حتي لو في جبروت قلبك بس اجعلني انا عشقك الوحيد يا عشقي الابدي

رواية عشق أحفاد السويفي الحلقة الأولى 

اولا هفكركم بابطال الجزء الاول وابناءهم عشان متتلغبطوش

زين السيوفي وليلي العمروسي وابناءهم ( فرح و امجد وكان في وعد بس انتو عارفين اللي حصلها )
فهد السيوفي ومنار السيوفي بنته عمه واولادها ( رعد و زياد )
مالك السيوفي و سمية وابناءهم ( معتز ولوجي )
عبير السيوفي وابناءها ( محمد و جنا )
اسماء السيوفي وعمار العمروسي ( همسة )
وباقي الشخصيات هنعرفها في الاحداث

((في الجامعة ))
ظابط الامن : انا اسف يا رعد باشا والله ما كنت اعرفك سامحني
رعد بتحذير : هسامحك بس ( ثم نظر فجاءة لفرحة وسكت ) خلاص روح انت
فرحة جريت عليه : خوفت عليك قوي
رعد باثبات : ليه يعني عيل صغير اني ولا اي
فرحة بحزن : لا طبعا بس
رعد : اخلصي انتي لسه هتبسبسي خلصتي محاضراتك
فرحة : ايوا خلصت هو انا ممكن اسالك سؤال
رعد بتنهيده عليا : ها اسالي
فرحة : طلامه بتجي تاخدني بلعافيه كدا ليه بتيجي متبعتلي السواق وخلاص مش لازم انت اللي تيجي
رعد رفع احد حاجبة : مع انك ملكيش صالح بس هرد عليكي اولا مأمنش لحد خالص ان يجي ياخدك ولا سواق ولا غيرة ثانيأ دي اوامر عمي زين واني مقدرش اكسر كلمة ليه لانه قدوتي وبحبه جدا
فرحة بهمس وتنظر له : يا ريت تحب بته كمان
رعد : هتقولي حاجة
فرحة : ها لا لا مهقولش يالا بقي نمشي
((في منزل السيوفي ))
تقف ليلي في المطبخ ويدخل عليها زين بحب يحضنها من الخلف : قلبي اتوحشتك قوي
ليلي بخضة : خضتني يا زين وانت كمان اتوحشتني قوي بس اوعي اكدي لاحسن حد يدخل علينا عيب هيقولو ايه علينا
زين يتمسك بيها اكتر : هيقولو عاشق وعاشقة وبعدين ماللي يدخل يدخل واللي يقول يقول هخاف ولا ايه انتي مرتي و حبيبتي ودنيتي كلها وبحب في كل وقت اعبرلك عن حبي ليكي يا لوليتا
ليلي تتنهد بحب : واني بحب حبك دا قوي يا زين الرجال اللي مهما نكبر والعمر يعدي عمره ما بيقل ابدا لا دا بيزيد
((الله الله ايه اللي بيحصل دا لا لا ممصدقش عيني واصل كيف اللي اني شايفة دا امي وابويا مع بعض وفي المطبخ يا حسرتيي ( ويمسك قلبه بهزار )
ليلي بضحك : اهو خليت عيل ملوش لازمة يتكلم علينا
زين يضحك : دا انت مشكلة يا امجد مش هتبطل اللي انت في دا
امجد يتعدل في وقفته ويعدل ياقت قميصة بتباهي : بذمتك يا عم الحج اني عيل كل الجته دي عيل
زين : لا رجل وسيد الرجال
امجد بهزار وينظر لي ليلي : ياما نفسي اتجوز كده يا ابا ومراتي تقولي يا زين الرجال
زين : استحالة تلاقي حد هيقولك اكدي واصل عشان مهطتلعش من القلب غير من واحدة بس (ينظر ل ليلي ) وهيا لوليتا وبس
امجد بيناكف في زين : ايه يا حاج انت عايز تاخد الحب اللي في عالم ولا ايه سيب شوية للغلابة اللي زينا حرام بقي عايز تكوش علي كل حاجة
ليلي بحب : انا هقولك حاجة يا امجد
امجد بهزار : اشجايني يا ست الكل يا لوليتتنا كلنا
زين بغيظ : دي لوليتي انا وبس يا ابن الكلب انت مش عايز اسمعها من حد وبذات انت فاهم
امجد بمشاكسة : حاضر يا كبير مقبولة من بقي بتغير من ولدك علي مراتك اللي هيا امي اصلا
( ثم حب يغيظ زين ) كملي كنتي هتقولي ايه يا لوليتة قلبي انتي يالا ابدعي يا موزتي
زين كان هيتعصب علي امجد بس سابقته ليلي و ضربت امجد علي كتفة واكملت حديثها : لو تقدر تكون زين الرجال في كل شي وبذات حبه و حنيته وثقته في اللي بيحبهم فمش خسارة فيك اي لقب لان الالقاب مش اسامي تطلع علي حد وخلاص لا الالقاب دي لازم تكون لسبب لهدف انت عملته لكن اطلع علي نفسي لقب سهل بس مش هيوصل ولا حد هيقوله بقلب يعني انا قبل ما اعرف بوك كان ناس كتير بيقوله زين الرجال يعني مش اني اول واحدة اقولهاله يعني هيا الناس فعلا شايفة زين الرجال
امجد : الله ايه الكلام الجامد دا بجد بحسدك يا ابا علي امي وبدعي ربنا يكرمني بواحدة زيها كدا يا سلام
زين : ما اظنش هتلاقي لان مفيش غير لوليتا واحدة وبس
ليلي بحب : ربنا يباركلنا فيك يا سيد الناس
فرحة جت : السلام عليكم
زين وليلي وامجد : وعليكم السلام
ليلي : حمدلله علي السلامه يا فرحتي
فرحة قربت منها بحضن وبوسة في خدها : الله يسلمك يا ست الكل يا قمر انتي ( ثم نظرت لي زين بمشاكسة ) وانا داخلة كدا سمعت سيرة حب وكلام من دا
امجد : ايوا عصافير الكنارية بتوعتنا كانه بيحبو في بعض
زين بضيق منه : لا يا غبي كنا بنعشق بعض
امجد بابتسامة : ولا يهمكم يا سيد الناس كانو بيعشقو بعض شكلنا هيجلنا نونو صغنن نلعب بي يا فروحة
ليلي بكسوف : بطل قلة ادب يا ولد شد حيلك واتجوز وجبلنا انت نونو صغنن يا خفيف
زين : تعرف يا واد انت لو ما لميت نفسك هتضرب في دماغي واروح اجبلك عيل يدخلك الجيش ويريحنا من قرفك دا
امجد بضحك هستيري : واهون عليك يا باشا مصر برضو
كان يقف رعد يشاهدهم بابتسامة نظرت له فرحة بحب : انا هحسدكم واقولكم يا بختكم بحبكم لبعض يا بابا
امجد بيغمز لفرحة : سيبك من الكلام دا يا فروحة اني في موضوع بيدور في دماغي بقاله كام يوم
فرحة فهمته : ايه هو يا امجد قول
امجد : حاسس الايام دي امي مبقاتش زيي الاول وماهمله في نفسها وفي ابوكي بسم الله ماشاء الله زي ما هو بعضلاته وحلاوته ففكرت يعني اني اجيب واحدة تساعد امي في طلباته معايزهاش تتعب خالص
فرحة : هتجيب شغالة يا امجد
امجد يمشي يقف بجانب فرحة : لا يا فروحة شغالة ايه مشاغلين هنا كتير قوي لا اني قولت الشرع محلل اربعة واحنا هنجوزه واحدة بس مش حرام
لتبرق عين ليلي بصدمة و بغضب : ايه عايزين تجوزه ابوكم عليه يا ولاد ال ( ثم بداءت تلتفت علي شي ترمي عليهم ثم ذهبو فرحة وامجد خارج المطبخ وهم يضحكون )
ورعد واقف ابتسم : اهدي يا مرت عمي دول عيال مرويش متخديش عليهم هو عمي هيلاقي كيفك برضو
زين بيكتم ضحكاته : دا امجد دا ولد قليل الادب عايز رباية من جديد تعالي يا رعد معايا نمسكو نظبطو
ليلي بغيظ : تمسكو تظبطو برضو ولا تسالو علي العروسة اللي جايبهالك
رعد همس لزين : دايما مقفوس يا عمي الله يكون في عونك
زين ضحك : اسكت هتودينا في داهية
ليلي : بتقوله ايه انت وهو
رعد يصتنع الخوف : انا بقول السلام عليكم انا بقي هروح انا سلام ربنا معاك يا زين الرجال
زين : يا ولاد الكلب كلكم خليتو بيا
ليلي : ومال انت عايزهم يعملو ايه
زين بابتسامة جذابة : اني كنت عايزهم يمشو اصلا يا حب عمري بذمتك اني ممكن افكر في واحدة غير لوليتا ها تفتكري ممكن اني مفيش غيرك يملئ قلبي وعيني ودنيتي مفيش غيرك ينفع يتحب مفيش غير يقدر يخليني اعشقة كدا اني محبتش ولا هحب غيرك انتي يا ملكة قلبي ونور عيني
((في غرفة فهد ومنار ))
فهد : رعد لسه مجاش
منار : تقريبا لسه كان رايح يجيب بت عمه من الجامعة
فهد : يارب تكون من نصيبه وقسمته
منار : يارب بس هو دماغة ناشفة هيقول هيا كيف خيتي الصغيرة وبس
فهد : ربنا يغير تفكيرة من ناحيتها مش هيلاقي اجمل ولا احسن منيها واصل
(((كيفكم يا بشوات )))
منار :جبنا سيرة القط جاي ينط
رعد رفع احد حواجبة : يا تري بتجيبو سيرتي في ايه اوعو يكون في موضوع كل مرة الجواز
والكلام الفارغ دا
منار : هو الجواز حاجة فارغة برضو يا ولدي دي سنة الحياة
رعد : مش وقته يامه الكلام دا
فهد : كل مرة مش وقته الحديت دا خلاص مصر كلت دماغك طول ما الحريم حواليك العريانه واللي واللي هتفكر ليه في الجواز
رعد : بوي انت عارف كويس اني مبعملش اي حاجة حرام بس نظام شغلي بيخليني اختلط بيهم مش اكتر واقولكم علي حاجة جوزه زياد هو بيحب الجواز قوي
فهد : يعني اجوز الصغير قبل الكبير
رعد : وفيها ايه يا بوي مانت اتجوزت قبل عمي زين
منار : انت نسخة اصلا من عمك زين حتي الدماغ
فهد : فعلا عنديكي حق اكنه ولده هو مش ولدي اني
رعد بابتسامة : ودا شي يفرحك ولا يزعلك يا بوي
فهد بتنهيدة : اي شخص منينا بيحب يكون ولدو نسخة مني بس اني مزعلش واصل انك تبقي كيف عمك زين
رعد : صح زياد لسه مجاش
فهد : في مامورية ولسه مجاش ومعرفينش هيجي ميتا
(((في منزل العمروسي )))
اسد : ياما بقالك عشرين سنه مهتسكتيش خلاص اني جربت حظي في الجواز مرة و تنين مهجربش تاني واصل اني كبرت وخلاص معدش فيا حيل
ام اسد : يو معدش فيك حيل لستك عنديك بتاع 55 سنه وعجزن ماني اعمل ايه اللي بقيت عندي 73
اسد ابتسم ونزل علي ايديها باسها : ربنا يخليكي لينا ياما ويباركلنا في صحتك بس خلاص ياما كبرت علي الجواز ونفسي قفلت مني اصلا
ام اسد : انت حر انتي تعبت منك بقي
((( في غرفة رعد الجد هو كبر بلعمر وبقي لا يستطيع الحركة )
محمد بجبروت : ها يا جدي أن الاوان وهقتلو يعني هقتلو دا تأر بوي وانت عارف زين يعني ايه تأر
رعد بتعب : متتعبش قلبي يا ولدي بوك كان عايز يقتل امك وهو عمل اكدي حفاظا علي امك متحرقش قلبي يا ولدي اني كبرت
محمد بسرحان : اني مش عايزة هو ولا عايز احرق قلبك اني عايز احرق قلبه هو علي ولده
رعد : طيب ولده ذنبة ايه دا كان طفل وقتها
محمد : مهو مينفعش اخد بتأر ابويا من رجل كبير في السن لازم شاب يحرق القلب
دخل زين بقوة : عايز تحرق قلب مين يا ابن عادل
محمد باثبات : اقتل اللي قتل بوي
زين : تقتل خالك اللي انت عايش في خير ابوه واتربيت وبقيت كيف مانت دلوقت من مال ابوه اللي هو جدك
محمد : لا دا مش ماله دا مال بوي وجدي
زين : بوك هههه ليه انت معرفتش ان بوك خسر قبل ما يموت كل شي في القمار ودا اللي اكتشفنا بعد موته
محمد بغضب : وحق امي هنا ايه وضعه
زين بغضب : حق مين سمعني مفيش حد واصل ليه حق اهني طول ما جدك حسو في الدنيا كل حاجة تحت رجلي هو وبس سمعني واللي معجبهوش الباب يفوت مية جمل مش واحد بس
محمد بغيظ : ماشي يا زين باشا ( وسابهم ومشي )
رعد بتعب : براحة عليه يا ولدي سايسه عشان دا متهور ممكن يعمل اي حاجة يأذي ولد خيك
زين : ميقدرش يعمل حاجة واصل دا بيتحدت وخلاص اي كلام زي ما هيقوله
رعد : لا يا ولدي دا دماغة سم
(((في مصر )))
اللواء عصام : حمدلله علي السلامة يا بطل شرفتنا ودايما مشرفنا يا زياد
زياد : تمام يا فندم الله يسلمك ولو اقدر اعمل اكتر من كدا هعمل والحمدلله اننا
قدرنا نقبض علي المجرمين دول
رمزي صديق زياد بهمس : علي اساس ان مكنش في غيرك في المامورية دي ايه الظلم دا
زياد بهمس : اقعد ساكت عشان مفضحكش وقول ان كنت مقضي المامورية كلها نوم
اللواء عصام بابتسامة : بتقول ايه يا رمزي قول بصوت عالي وسمعني
رمزي بتوتر : ها لا مبقولش بقول زيزو كفاءه وقداها وقد اي حاجة
اللواء عصام : اكيد طبعا وانت كمان يا رمزي من احسن الظباط عندي بس عايز تعقل شوية من السرمحة
رمزي برق عينه بطريقة كوميدية : انا بتسرمح استغفر الله العظيم انا بتسرمح اعوذ بالله دا انا غلبان انا مليش في الكلام دا يا سيادة اللواء
زياد بتريقة : خالص لاسمح الله انت ملاك
رمزي : شوفت اهو زيزو بيقول عليا ملاك
اللواء عصام ضحك : طيب تبقي صادق يا رمزي طبعا انتو عارفين انا بحبكم قد ايه ومعتبركم اولادي اللي مجبتهومش فعايزكم دايما ترفعو راسي كدا
زياد و رمزي ابتسمو والقو التحية : تمام يا فندم عن اذنك
اللواء عصام : اتفضلو يا رجالة ربنا معاكم
(((في منزل العمروسي )))
اسماء بعصبية : همسة وبعدين نسمع الحديت ولا هفضل اتحدت كتير
همسة بزعل طفولي ومحايلة : هروح شوية صغيرين مش هتاخر ونبي
اسماء بتنهيدة : اللهم صلي عليك يا نبي بس روحي قولي لبوكي عشان يخلي السواق يوصلك
همسة بفرحة : طيب هو فين بابا
اسماء : هتلاقي في مكتب جدك الله يرحمه
همسة جريت مسرعا الي والدها خبطت علي الباب ثم دخلت : بابا بابا
عمار وهو مشغول : نعم
همسة : كنت عايزة حضرتك تقول للسواق يوصلني بيت جدي رعد
عمار نظر لها : وايه اللي هيوديكي هناك
همسة : زهقانه يا بابا هروح اقعد مع بنات خلاني
عمار : روحي يا همسة هتلاقي عمك خميس السواق بره قوليلو انتي مش هيقولك شي اني مفضيش
همسة بسعادة : ربنا يخليك ليا يا احلي اب في العالم
عمار بابتسامة : ويخليكي ليا يا احلي بت في الدنيا
(((في منزل السيوفي الجميع متجمع علي طاولة الطعام )))
زين : ومال فين بتك ومرتك يا مالك
مالك : اهي سمية نازلة اهي
سمية بابتسامة : معلش يا جماعة اتاخرت
ليلي : ومال فين لوجي
سمية : نازلة بس بتلبس
ليلي : فرحة فين امجد
فرحة وهيا بتاكل : مش عارفة
زين :- كلو انتو سيبكم منيهم اللي يجي ياكل احنا محيشنش الوكل علي حد
(((في غرفة لوجي ابنة مالك كان تمشط شعرها امام المرايأ ثم تصدم باحد يدخل عليها )))
لوجي بصدمة : ايه دا بتعمل ايه وازاي تدخل عليا كدا
....: : واي يعني مانتي حبيبتي
لوجي : طيب روح انزل بقي لاحسن حد يشوفك هنا تبقي مصيبة
.......: : طيب انا هنزل هستناكي علي السفرة متتاخريش
(((في لبنان شخص يقف في مكان مهم ويتحدث في الهاتف )))
...... : انت مفكرني اني ناسي حتي بعد 21 سنه لا عمري ما انسي ابدااا اي شي حصل وهنتقم بطريقتي
........... : اوعي تكون هتتنقم زي ما قولت قبل كدا دي بنتك
...... : لازم انتقم بي طريقة حتي لو بي بنتي اللي كانت عوض لبنتي اللي راحت مني واللي عشانها بعمل دا

وياتري هتنول فرحة قلب رعد ولا للقدر حكاية اخره
وماذا يفعل محمد مع رعد
ياتري مين اللي دخل لي لوجي الغرفة
يا تري مين الشخص اللي عايز ينتقم وعايز ينتقم من مين

رواية عشق احفاد السيوفى الفصل الثاني 

الحلقة التانية

((( في منزل السيوفي )))

جاءت همسة بابتسامة : ازيكم وحشتوني
فرحة جريت عليها : هموسة وحشتيني
امجد ابتسم لها : نورتي يا هموسة تعالي اقعدي عشان تاكلي
همسة بكسوف : انا اكلت وجيت علي طول شكرا
زين : اقعدي يا بتي انتي هتتكسفي
همسة : لا طبعا يا خالو هتكسف ازاي من بيتي
فهد : امك مجتش معاكي ليه
همسة بضحك : دي جابتني بلعافية يا خالو والله
ليلي : ليه جيباكي بلعافية داني لما اكلمهم هبهدلهم وبذات بوكي دا
همسة بضحك : دا اخوكي يا عمتو اعملي في اللي انتي عايزة مليش دعوة انا
ليلي : صوح ملكيش صالح انتي اني هتصرف معا
فرحة شديت ايد همسة : تعالي تعالي نطلع لي لوجي
همسة : هيا مبتكولش ليه معاكم
سمية : اه اطلعو شفوها منزلتش ليه يا بنات
فرحة : حاضر يا مرات عمي
ليلي مسكت حتت لحمة وعايزة تاكلها لي زين بلعافية : ونبي ونبي تعدمني لا لازم تاكلها
زين : مقدرش والله يا لوليتا خلاص جبت اخري والله
ليلي : داني بقولك تعدمني عايز تعدمني يعني ( وتصنعت الزعل ) خلاص متاكلش ويارب اموت
زين مسرعا : متقوليش اكدي بعد الشر عليكي يا قلبي اوعي اسمعك تقولي اكدي تاني مش هتعرفي ايه اللي هعملو فيكي فهماني
ليلي : طيب كل دي
زين فتح بوقة وكلها : اهو عايزة توكليني حاجة تاني اني جاهز
ليلي بابتسامة : لا يا زين الرجال خلاص بالف هنا وشفا علي قلبك
امجد بهزار : وانا اعييييييط
فهد بضحك : شايفة اتعلمي بقالنا اكتر من 20 سنه ولستك متعلمتيش
منار بكسوف : يعني اني مش بدلعك تصدق انك كيف القطط تاكل وتنكر
مالك : بس يا جماعة دانا اللي حالتي بقت حالة مفيش دلع واصل اكننا عجزنا
سمية بمشاكسة : طيب مانت عجزت
مالك : اهو اسمعو اهو قال عجزت اصغر واحد فيكم ومحدش بيدلعني
سمية : يعني انا مش بدلعك طيب احلف كدا
زين بهزار : يا دي النيلة هنتحسد عجبك اكدي كان لازم الدلع قصاد الناس الحقودة دي يا ساتر يارب من عنيكم
ليلي :اني ادلعك في اي وقت واي مكان وقصاد اي حد وميهمنيش لا حسد ولا حقد ولا غيره
زين بهزار : طيب لو طلقتك انهاردة متزعليش دا هيبقي سببه عنيهم
رعد الصغير : هههه لا انت كدا بتتلكك يا عمي اوعي تتحجج بلحسد وطلق مرت عمي وتقول اصل اتحسدنا
زين قام من علي كرسي ووقف وراء ليلي وحوط ايده حوالين رقبتها وباس راسها : عمركم ما هتعرفو اني بحبها قد ايه ومهما اهزر واقول بس اللي في القلب عمر ما حد يحس بيه ابدا ولا حاجه توصف قد ايه حبي ليها
ليلي فكت ايده اللي محاوطة رقبتها بكل حب وباست كفة ايده : ربنا ميحرمني منك ابدا يا زين الرجال والناس
عبير : ربنا يخليكم لبعض
ليلي من غير نفس : متشكرين
محمد بتريقة : اوعدنا يارب
دخل معتز ابن مالك بغرور : السلام عليكم
رد الجميع : وعليكم السلام
سمية : اتاخرت يعني يا ميزو
معتز بغضب : امي ايه ميزو دي انا اسمي معتز وحذرتك الف مرة انا رجل ومبحش الدلع
مالك : ايه يا ولدي دايما مطيقش حالك اكدي
معتز : ابويا انا علي اخري من الشغل وقرفو مش هاجي هنا كمان اصدع عن اذنكم
زين ماسك نفسة من طريقته : ماشاء الله محترم بيستاذن
(((معتز نظر لزين نظر تدل انه مش عاجبه كلام زين ثم سابه وطلع الي غرفته )))
سمية : طيب تعالي كل الاول
معتز وهو طالع : مش جعان
(((في غرفة لوجي طلعو ليها البنات )))
فرحة : ايه يا ختي يعني قاعدة هنا لوحدك
لوجي : كنت لسه هنزل اهو وحشتيني يا هموسة
همسة : وانتي كمان يا لولو
فرحة : واحنا نازلين محمد كان نازل هو كان هنا ولا ايه
لوجي بتوتر : ايه اللي بتقولي دا يا فرحة عندي هيعمل ايه يعني انا اه بحبه وهو بيحبني بس مش لدرجة انه يبقي عندي
همسة : طيب هو ليه مش بيخطبك هو كبير ليه مطلبكيش من جدك
لوجي بحزن : مش عارفة بصراحة انا ساعات بخاف منه بس انا بحبه اووي
همسة : اللي بيحب حد بيخاف عليه وانا ساعات بحس ان محمد مش بيخاف عليكي
فرحة اتنهدت بدموع : مانا اعمل ايه حب من طرف واحد مش عارفة ايه اخرتها معا
همسة بتحاول تضحكها :منا اعمل يا اختي اخوكي مش فالح غير في الابتسامة وبس مش عارفة بيحبني ولا ايه حكايه امه بظبط
فرحة بتمسح دموعها وتضحك : بس يا بت ملكيش دعوة بلوليتا
همسة : دي لوليتا و زين الرجال دول مفيش زيهم مش عارفة اخوكي مش رومانسي ليه زيهم كدا يخربيت الهم يا شيخة
لوجي :المهم يا عيال انا جوعت تعالو ننزل
همسة : صح ومال فين البت جنا
لوجي : اعوذ بالله من دي بت
همسة بضحك : ليه بس كدا دي اخت حبيب القلب
لوجي : بس بت رخمة رخمة يا ساتر منها
((دخلت عليهم جنا فجاءة اتفاءجو بها الجميع ونظرو لبعضهم وضحكو كلهم مرة واحدة)))
جنا باستغراب : في ايه يا بنات مالكم
فرحة بتحاول تداري اللي حصل : ها لا يا قلبي مفيش مانتي كنتي فين
جنا : كنت في الجامعة ولسه جاية انتو هنا من بدري ولا ايه
لوجي : اه القاعدة كانت ناقصة من غيرك بجد
جنا بضحكة صفرة : ها يا سلام طبعا منا البونبوناية بتاعت البيت
همسة بتكتم ضحكتها : يالا يا بنات ننزل عشان انا خلاص مش قادرة اخد نفسي
جنا : ليه
يعني
همسة : الاوضة مكتومة كدا
جنا نظرت حوالها : الشبابيك كلها مفتحه
((((في الاسفل جلسو الاباء لوحدهم والشباب لوحدهم ))))
((في تجمع الشباب ))
امجد : بس شغلانتك دي يا رعد خطر اوي وبيبقي حياتكم علي كف عفريت
رعد : صعبه جداااا تعرف انا يمكن مش بفكر في الجواز بسبب اني خايف علي اللي هتجوزها اني اظلمها او اظلم عيالي بعد كدا ممكن اموت في اي وقت ليه ممكن تبقي في عز شبايها ارملة وعيالي في صغرهم يبقو ايتام
امجد : ايه التفكير يا رعد دانت كدا بدمر مستقبلك وحياتك ليه متعيش حياتك طبيعي واللي عايزة ربنا هيكون
رعد : زي ما قولتلك يا امجد خايف اظلمها
محمد باستفزاز : قول قول الصراحة يا ولد خالي انت ملكش في الجواز ولا ايه اصل دي مش حجة يعني
رعد جز علي اسنانه : علي ما اظن انك اكبر مني بكام سنه ولسة لحد دلوقتي مش اتجوزت قول يا ابن عمتي ايه فيك متتحرجش احنا رجالة زي بعض ولا تحب اخدك اوديك مكان في بنات حلوة كدا تطمن علي نفسك لاحسن قاعدتك من غير جواز لحد دلوقت مش مرياحني ولا مريحة حد في العيلة
محمد قام مرة واحدة متنرفز ومسك في ملابس رعد بدون مقدمات : انت ايه اللي بتقوله دا انا ارجل منك ومن ابوك كمان
رعد بكل قوتة زق محمد وقعه علي الارض ونام فوقيه وشل حركتة وبدا يضرب في بلبوكس : مين اللي ارجل مني ومن ابويا يا ابن الكلب يا اللي ابوك خاين ولد خاين
امجد بيحاول يسلك ما بينهم : يا جماعة مينفعش اللي بيحصل دا عيب انتو كبار عيب يا محمد اوعي كدا يا رعد
رعد : ابعد انت يا امجد متدخلش
جاءة مسرعا زين علي صوتهم : ولد انت وهو سيبو بعض ( وهما مازاله مسكين في بعض ) اني قولت سيبو بعض هو حديتي مش بيتسمع ولا ايه رعد سيب ولد عمتك
رعد قام بينهج : اهو يا عمي سيبته عشان خاطرك انت بس بس صدقني المرة الجاية هخلص عليه
عبير : تخلص علي مين يا ولد فهد يا سبب كل البلاوي انت وبوك
فهد بزعيق : انتي ايه اللي هتقولي دا يا عبير مش كفاية قاعدين انتي وولادك اهني وكلين لابسين نايمين شرباين من يوم ما جوزك مات
محمد بغضب : ومين اللي موته يا خال مش انت بس حق ابويا مش هيضيع
فهد : اعلي ما في خيلك انت وامك اعمله هنخاف ولا ايه
زين بزعيق : فهد خلاص خلصنا انت هتقف قصاد ولد خيتك
عبير ببكاء : اه ياني ياما اروح فين واجي منين
محمد بيمسح الدم اللي في بوقة : خلاص ياما هيا خلصت علي اكدي انتي هتيجي معاي في شقتي اللي كنت ناوي اتجوز فيها
مالك : مفيش الكلام دا امك هتقعد اهني في دار جدك عايز تمشي انت امشي محدش حايشك
محمد بغضب : لا دي امي انا وانا اولي بيها
رعد بعصبية : خلي يغور في داهية
محمد جز علي اسنانه وكان لسه هيمسك في رعد بس اسكته صوت زين الجهوري : ولد انت وهو ايه معملينش لينا اعتبار واصل ايه مش ملين عنيكم احنا ولا ايه
رعد باحترام : معاش ولا كان يا عمي
زين بخنقة : مش باين يا رعد بجد مش مصدق انك مش بتحترمنا واصل اكدي
رعد : انت عارف كويس يا عمي قد ايه انا بحترمكم
زين : خلاص خلص الموضوع دا شوفو كنتو هتعملو ايه
محمد : خالي زين انا هاخد امي واختي دلوقت وهمشي
زين : وحد الله يا بني
محمد : لا اله الا الله بس لازم امشي عشان مرتكبش جناية وانا كدا كدا هرتكبها قريب
زين بنرفزة : بلاش كلامك يا ولدي اللي ينرفز دا محمد بقولك ايه مش انت عايز امك وخيتك خدهم واتكل علي الله انت خلاص بقيت رجل وتقدر تحافظ عليهم
محمد اتغاظ : بقي كدا ماشي عداك العيب وازح يا خالي عند اذنك يالا ياما
عبير ببكاء : استني يا ولدي
محمد : اسكتي ومتبكيش لسه عايزة تتذلي ليهم اكتر لسه مشبعتيش ذل مستتيا ايه تاني تسمعي عشان تحسي وتمشي من هنا
عبير : اني قاعدة علي حس بوي وماله و داره
محمد بسخرية : حس بوكي فين حس بوكي دا دا كان زمان كان الاول لكن دلوقتي خلاص بوكي بقي ملوش لازمة هنا خالص
(((في مصر )))
رمزي : ولا يا زياد عايزين نخرج نشم هواء كدا الواحد مل
زياد : اه والله عندك حق الفترة اللي فاتت دي كنا مفحوتين في الشغل
رمزي : طيب هنروح فين
زياد : مش عارف اقترح انت كدا وريني همتك
رمزي بيغمزلة : تعالي نروح كدا حتت كباري نهيص ونزيط في وننبسط ونشوف كدا موزتين ينسونا الهم
زياد ضربه علي كتفة : انت ايه يا جدع متعرفش غير الهلس والنسوان
رمزي بيهز دماغه بنبساط : يا سلام هو في احسن من النسوان والهلس اااه يا جدع
زياد : انا مش عارف ربنا هيتوب عليك امتي من اللي انت في دا
رمزي : لما الاقي بنت الحلال اللي تستاهلني
زياد ضحك بصوته كله : هيا اللي تستاهلك دي اكيد ميه في المية هيبقي امها داعيه عليها لعامية غير كدا مظنش ابدا انها هتبقي طبيعية
رمزي : هتشوف
(((تاني يوم في منزل السيوفي )))
رعد : جاهزة يا فرحة
فرحة بحزن : اه جهزة بس مش لازم تيجي كل يوم توصلني انت السواق موجود
رعد بجدية : ليه ان شاء الله مش عايزاني انا اللي اوصلك
فرحة بخوف : مش عايزة اتعبك
رعد بابتسامة جذابة : تعبك راحة يا فروحة
فرحة اتوترت : شكرا
رعد قرب منها بقي وشه امام وشها علي طول :
مالك متوترة كدا ليه فيكي ايه
فرحة : ها لا مفيش يالا عشان اتاخرت ( وسابتة وجريت وماصدقت انها قدرت تهرب من نظرتة ليها اللي بتجننها وتوترها واول ما خرجت من باب المنزل حطيت ايديها علي قلبها اللي دقاته سمعها ابعد شخص واتنهدت : الحمدلله اخيرا عرفت اهرب من عنيه اللي جننتني
(((في لبنان ))
تقف بنت جميلة جداااا امام شباك في مكتب في احد الشركات الكبري يدخل عليها شاب وسيم : ايه يا ريتا مالك سرحانه في ايه بقالي ساعة بخبط
ريتا : معلش مكنتش سامعة في حاجة يا امير
امير : مفيش جيت اطمن عليكي وكمان وحشتيني ايه غلط لما واحد يقلق علي خطيبته
ريتا : لا طبعا بس دا مش مكانه ولا وقته اصلا
امير بنرفزة : انتي في اي وقت وفي اي مكان بتقولي مش وقته في ايه عايزة اعرف انتي مبقتيش تحبيني ولا ايه
ريتا بتحاول تهدي :ازاي مبقتش احبك انت عارف انا بحبك قد ايه بس معلش انا الايام دي مضغوط جدااا استحملني
امير مسك ايديها وباسها : انا معاكي وجنبك يا حبيب الروح بس ممكن طلب
ريتا : اتفضل
امير : ممكن نسهر مع بعض بليل شوية
ريتا : بس انا ( قاطعها امير )
امير : لا مش هسمح انهاردة بي اعذار ولا هتقوليلي تعبانه ولا عندي شغل ولا اي حاجة من اللي بتقوليها كل مرة
ريتا : بس جدو تعبان ولازم ابقي معا
امير :- لا الممرضة معا وهو كويس وامبارح كان سهران مع اصحابة يعني صحته بمب اصلا
ريتا بتنهيدة : ماشي يا امير نخرج
امير بفرحة : ايوا كدا بقي خلينا ننبسط
(((في مصر يجلس زين مع مالك )))
زين : هتسافر تاني علي اكدي يا مالك
مالك : ايه زهقت مني علي طول اكدي دا انت لما شوفتني لما فتحت الباب ولقتني قصادك مكنتش مصدق حالك اني رجعت لحقت زهقت
زين ضرب كف علي كف بضحك : يا واد زهقت ايه داني فرحتي بيك لما لقيتك جاي انت ومرتك مكنتش سيعاني دانتو بقالكو 3 سنين مسافرين كنتو بعاد عنا وعن بتكم وابنكم كل دا عشا شغلكم يساوي ايه الشغل قصاد لحظة تعشها بين عيلتك وولادك وحبايبك
مالك : فعلا عندك حق والله يا خوي وعشان اكدي جيت واني ناوي مرجعش تاني واقعد بقي في وسط عيالي و خواتي وبوك اللي تعبان دا
زين : دا زين العقل يا خوي
(((في مصر كان يجلس رمزي و زياد في احد الكباريهات )))
رمزي عمال يسقف بهستيريا : شايف ياعم الموزز ( ثم عض علي شفايفه ) ااااه يخربيت جمالهم
زياد ضرب كف علي كف : والله مريض بنسوان انت يا بني انت مش هتبطل تريل علي اي بنت تشوفها كدا
رمزي : هو في احلي من النسوان
زياد : وبعدين انا مش مرتاح للمكان دا نهائي
رمزي : لما تطري هترتاح استني في موزتين جايين علينا اهو
بنت بدلع : هاي ازيكم
رمزي : هاي ايه القمر دا
((( كان زياد في يده كاس يشرب منه وسجارة في اليد الاخرة ولم يهتم باحد منهم )))
البنت الاخرة : هو مال صحبك ايه مغرور كدا ليه
(((زياد نظر لهم بطرف عنيه ولم يهتم بهم ولا بحديثهم )))
رمزي بهزار : اصلو بيحب وولهان بحببته بس يا عيني حبيبته مش حاسة بي
البنت قربت من زياد ولفت ايديها حوالين رقبته : القمر دا محدش يحس بيه ازاي طيب
زياد بعد ايديها عنه بهدوء : لو سمحتي انا مصدع ومش ناقص وجع دماغ
البنت : دا انا همشيلك الصداع واي تعب واي حاجة انت حاسس بيها بس انت سبلي نفسك بس
((((زياد لم حاجتة وسابلهم المكان وجري وراء رمزي )))
رمزي : ايه يا بني انت مش وش نعمة يخربيت فقرك
زياد بحزن : مقدرش اخونها
رمزي باستغراب : يا بني هيا حاسة بحبك ليها لما انت خايف اوي كدا انك تخونها فوق يا بني
زياد بتنهيدة وجع : مش قادر تعرف هيا وحشاني قوي
رمزي : طيب متسافر البلد وتشوفها وبلمرة تشوف اهلك
زياد : لما بسافر بتعب بسببها بتبقي دايما قصاد عيني ببقي مش شايف حد غيرها اكنها هيا الوحيدة اللي في البيت بحس اهلي كلهم عليهم غيمة وهيا بس اللي ظاهرة في وسطهم انت تعبت ومش عارف اخريت اللي انا في دا ايه
رمزي : بصراحة الله يقويك طيب متروح الاجازة الجاية وتطلب ايديها من ابوها
زياد : خايف لانكسر ومتوفقش
رمزي : ليه هتلاقي احسن منك
زياد : مش مسالة احسن مني الحكاية اني دايما بعيد عنها ممكن يكون في قلبها حد غيري ودا انا عمري ما هرضي بي ابدا
رمزي : مفتكرش ممكن يبقي في حاجة زيي دي انتو عندكم في الصعيد مفيش الكلام دا ولا حب ولا غيره
زياد ضحك : انتو واخدين عن الصعايدة فكرة وحشة قوي وكانهم مش بيحسو ولا ليهم قلب لا طبعا احنا بنحب وبنتحب وكل حاجة بس عندنا خشاء و الحفاظ علي العادات والتقاليد وقبل دا كلة الخوف من ربنا واننا بنستحرم حاجة زي دي لان الحب دا مشاعر بتبقي غصب عنك
رمزي : يعني لو كان عندك اخت وجت قالتلك انا بحب فلان كنت عادي كدا هتعديها
زياد : اكيد مش عادي كدا اولا رجولتي ونخوتي هتنقح عليا ودا غصب عني مش هقبل حاجة زي دي دمي يغلي لاني بغير علي اهل بيتي لكن هحاول اتكلم معاها بلحسنه واطلب منها اقبل الشخص دا واكلمه بكل ادب واعرف يستحق اختي ولا لا ولو طلع يستحقها اقوله احنا مينفعش نغصب ربنا وحبكم دا غلط وهيغضب ربنا لانكم اكيد بتقوله لبعض
كلام حب وبتتغزله في بعض ودا حرام لانكم اجانب عن بعض واللي بيحب حد لازم يحافظ عليه وميخليش حد يجيب سيرتة بي اي حاجة
رمزي بهزار : ايه دا ياض دا انت طلعة متفتح اهو يعني مش غشيم
زياد :- لا طبعا في حاجات الواحد يبقي غشيم فيها وفي حاجة الواحد لازم يفكر بعقلة
رمزي : صح المهم نرجع لموضوعنا انت تسافر وتروح تطلبها وهيبان كل شي ان كانت عايزاك ولا لا
زياد : تفتكر اعمل كدا
رمزي : جرب بس كدا وشوف ايه هيحصل معاها
زياد : تمام هسافر بكرة الصبح باذن الله
(((في الجامعة )))
فرحة مبسوطة جدااااا دخلت سلمت علي اصدقاءها : ازيكم يا بنات
صديقتها : الحمدلله وانتي قوليلي مالك عنيكي بتضحك ومبسوطة
فرحة : قلبي طاير من الفرحه
صديقتها : ايه رعد باشا اعترفلك بحبه
فرحه : لا بس انهاردة بيتكلم معايا بطريقة مختلفة غير العادي و بيبص في عيني بطريقة غريبة حاسة مختلف جدا متغير 180 درجة
صديقتها : يارب يا بنتي يكون حس بيكي بقي دا انا تعبتلك والله
(((تاني يوم )))
في سيارة رعد وقف سيارتة علي جنب وسند راسه علي الكرسي : انا مش هلاقي زيها وهيا بتحبني وانا كمان بحبها بس مش قادر اقولها خايف عليها خايف اظلمها اااه بس هضيع مني هفضل لامتي اخبي حبي ليها هفضل لامتي اعذب في نفسي وفيها لا لازم اخطي خطوة
(((بعد ساعة في منزل السيوفي في غرفة فرحة )))
فرحة ببكاء : لا يا ماما طبعا انا مش موافقة
ليلي بزعيق : هو ايه اللي مش موافقة دا ولد عمك ومهتلاقيش زيي ابدا و بوكي موافق عليه اصلا
فرحة ببكاء اكتر :وانا مبحبوهوش ومش عايزة اتجوزه ولا اتجوز اصلا
زين : طيب ممكن اعرف ليه

يا تري ايه اللي هيحصل وليه فرحة مش موافقة ؟؟

الفصل الثالث 

الحلقة الثالثة

زين : ممكن اعرف ايه السبب
فرحة ببكاء : عشان ببساطة يا بابا مبحبوش
زين : زياد شاب مكافح ورجل قد المسئولية وهيحبك وولد عمك كمان هيحافظ عليكي
فرحة : كل دا ميسواش يا بابا قصاد اني مبحبوش افهمني انت عارف يعني ايه حب
زين : خابر وخابر زين كمان بس اني معايزكيش توجعي قلبك ومعايزكيش تتعلقي في حبال دايبة
فرحة بتوتر : حبال ايه اللي دايبة يا بابا
زين : فكراني مش حاسس بيكي فكرانث مخبرش انك بتحبي رعد وهو مش بيفكر فيكي ولا شايفك غير انك بس خيتو
فرحة بقلق : لا انا مبحبش حد ولا رعد ولا غيره انا عايزة اركز في مستقبلي وبس
زين : متضحكيش عليا يا بتي اني فاهم كل حاجة و عشان اكدي هسيبك تفكري زين ومش هخلي زياد يستعجل هقولة فرحة بتفكر
فرحة بعصبية : بس انا مش هفكر انا خلاص فكرت وقررت مش عايزة زياد مبحبوش

((( في جنينة المنزل )))
(((كان يجلس زياد متوتر من رد فعل فرحة يدخل عليه رعد بسيارة )))
رعد بابتسامة : قلب اخوك وحشتني اوي ايه يا جدع كل دي غيبة
زياد : حياتي تسلملي يارب غصب عني والله يا رعد انت عارف نظام شغلنا مش بعيد عليك
رعد بتنهيدة : اه متقوليش دي حاجة صعبة بس سبحان الله انا عامل زي السمك لو بعد عن شغلي دا اموت دا انا مخنوق عشان مفيش اي مهمات الايام دي
زياد بضحك : اه سمعت انك مانتخ الايام دي في البت ايه مش ناوي تتجوز يا بني بقي عايزين نفرح بيك
رعد بابتسامة : اه نويت
زياد بفرحة : حلو اوي انا كمان نويت خلاص يالا عشان نعمل انا وانت فرحنا مع بعض
رعد بسعادة لا توصف : بجد مين دي وامتي كدا تخبئ علي اخوك تصدق انك قليل الاصل
زياد بضحك : والله لسه الموضوع طازة يا بني حتي لسه مش عارف راءيها ايه هتوافق ولا لا
رعد بثقة : حد يقدر يرفضك برضو مين الهبلة اللي ممكن تعمل كدا
زياد : فرحه بنت عمك زين بحبها اوي يا رعد بس هيا مش حاسة بيا نهائي
رعد نزل عليه الكلام مثل الصاعق : فرحة
زياد : ايوا يا بني فرحة واهو كلمت عمك زين وطلع يكلمها يارب توافق يا زين دي امنية حياتي بجد الحاجة الوحيدة اللي بحلم بيها طول عمري انها تكون ليا
رعد بحزن وبيبتلع ريقة : انت بتحبها من زمان علي كدا
زياد : من يوم ما عرفت الدنيا مشوفتش غيرها
رعد قام طبطب علي كتف اخو وحضنه بوجع : ربنا يتمملك علي خير يا خويا وهيا مش هتلاقي احسن منك اصلا
زياد بابتسامة : حبيبي ربنا يخليك ليا وابقي كلمها كدا هيا بتعزك
رعد : حاضر يالا بقي هطلع انام انا
زياد : طيب قولي هتخطب مين انت كمان
رعد بخنقة : بعدين بعدين
(((في غرفة فرحة )))
فرحة بزعيق : هو كل شوية حد هيدخلي يكلمني في الموضوع دا قولت مش هتجوز لو اخر واحد في الدنيا مش هتجوزه وانتي عارفة ليه يا همسة
همسة : عارفة بس اللي في بالك ولا سال فيكي ( ثم بمرح ) تعرفي انا لوله بعشق اخوكي اللي مبيحسش دا هو كمان كنت حبيت زياد دا دا مز يا بت هههه والف من يتمنا
فرحة : علي نفسة ميهمنيش جمالة
(((كان كل هذا الحديث يتابعه رعد من الخارج )))
همسة : طيب وبعدين هتعملي ايه
فرحة : هنزل اقول دلوقتي مش عايزاك ولا بحبك ابعد عني وسبني في حالي ( وجريت الي الباب عشان تنزل الي الاسفل وعندما سمع رعد هذا الحديث طلع هاتفه مسرعا وتنصنع انها يتحدث مع بنت في الهاتف )
رعد حاطط الهاتف علي اذنه : ايه ياحبيبتي بقولك انا مبحبش غيرك معقول برضو مين لا طبعا اتحوز حد من بنات عمي لا لا استحااة حاجة زي دي تحصل كلهم اخواتي يا بنتي عمري ما ابص لحد فيهم انتي مجنونة دول يعتبر محرمين عليا لانهم فعلا اخواتي البنات انا مش ممكن اعشق حد غيرك انتي يا حب عمري اه و جهزي نفسك الفترة الجاية هفاضي نفسي واجي اخطبك
( ثم عمل نفسه انه اتصدم بي فرحة ثم ابتسملها : طيب يالايا حبيبتي سلام بقي دلوقتي باي يا عمري
فرحة بوحع مضدومة من اللي سمعته : مين دي اللي كنت بتكلمها
رعد اتنهد هو يتصنع الحب : دي يا ستي حب عمري حاجة كدا ولا في الخيال بصي ملاك علي الارض هيا دي اللي قفلت قلبي عليها هيا وبس استحالة حد يبقي مكانها مهما حصل
فرحة والدموع علي وشك الانفجار : ودي كانت فين اول مرة نسمع عليها محدش يعرف ان ابو قلب حجر او الديزل بيعرف يحب معقول مش مصدقة
رعد : لا صدقي بس انا مش بحب حد يعرف عني حاجة ومش لازم تعرفي يعني لانها حاجة متخصكيش ولا تخص غيرك تخصني انا بس تخص قلبي و قلبها هيا كمان يالا عقبالك عقبال ما ربنا يكرمك واحد يحبك زي منا بحب حبيبتي
فرحة لسه متمسكة بدموعها لسه مديتهاش الأذن انها تنهار : الحمدلله ربنا كرمني بحد بحبه وبيحبني من زمان حد مش هلاقي زيه ابدا
رعد يتصنع الفرحة : بجد مين المحظوظ دا يا فرحة
فرحة : زياد اخوك بحبة وبيحبني بس معترفناش لبعض وانهاردة جي من مصر وكل بابا عليا يالا عقبالك
رعد : يالا ربنا يكملك علي خير ومال كنتي رايحة فين
فرحة : كنت طالعة لبابا اقوله راي اصل قولتله سبني افكر شوية
رعد : وفكرتي
فرحة : لقيتها مش محتاجة تفكير بحبه وبيحبني هفكر في ايه
رعد : صح يالا روحي فرحي
همسة كانت واقفة مراقبه الحوار وهيا بتبكي وبتكلم نفسها : معقول ممكن دا يحصلي هو دا اخرت الحب من طرف واحد اهو بكل بساطة طلع بيحب واحدة تاني وبيعشها وهيا اتصدمت يا عيني ورضيت بشي مكنتش عايزة بمجرد انها عايزة تحسسه انه مش فارق معاها ( ثم اتنهدت ) يا الله علي وجع القلب
(((في غرفة زين وليلي ))
ليلي تجلس في حضن زين : هتعمل ايه علي اكدي يا زين
زين بسرحان : هعمل ايه في ايه
ليلي : في موضوع زياد و فرحة
زين : اني اديتها فرصة تفكر بس اني خلاص هقول لزياد يصرف نظر عن الموضوع دا وانها مش عايزة تتجوز
ليلي مسرعا : طب ليه طيب دا شاب زين قوي مش هتلاقي زيو
زين بعصبية : اعمل ايه يعني اني بنتك مش عايزة اغصبها يعني وبعد كدا نقول يا ريت اللي جرأ ما كان لازم نفكر بلعقل شوية خلاص هيا مش عايزة يبقي خلاص خلص الحديت علي اكدي مش اني اللي اغصب بتي علي الجواز من اي حد حتي لو ولد خيي
ليلي بتهدي زين : اهدي يا روحي متتعصبش انت حر دي بتك وانت حر اني ملياش صالح
زين بيحاول يهدا اخد ليلي في حضنه ومسح علي شعرها بحنان : متزعليش مني اني اتعصبت عليكي بس اني بجد مخنوق قوي من الحديت دا معرفش هعمل ايه بس هو دا الحل الوحيد
ليلي : اللي يريحك اعمله يا زين الرجال
زين باس ليلي في جابينها وبعدين الباب خبط اتعدل زين وقعد علي السرير وراحت ليلي تفتح الباب لقت فرحة : ايه يا فرحة في حاجة
فرحة بحزن : ماما فين بابا
ليلي : جوه ادخلي
زين : تعالي يا فروحة
فرحة : اسفة لو ازعجتكم
زين : لا يا عمري مفيش ازعاج مال وشك فيكي حاجة ولا ايه
فرحة نزلت دمعة غصب عنها : لا ابدا يا بابا مفيش حاجة انا بس كنت جاية عش ( قاطعها زين )
زين : مفيش حاجة ومال ايه الدموع دي قوليلي
فرحة مسحت الدموع : لا مفيش متشغلش بالك انت كنت مخنوقة شوية
ليلي بخضة علي بنتها : وايه اللي خنقك قولي مالك فيكي ايه انطقي
فرحة : يا ماما انا كويسة مفيش حاجة كنت متخانقة مع بنات صحابي كانه اعز الناس عندي وطلعو غدرين فتحسي بقي انني مصدومة ومخنوقة بسبب كدا مش اكتر
ليلي بتسرع : ميغورو في داهيه اللي يبيعك بيعي انتي لسه هتعيطي
زين : اهدي يا لوليتا
فرحة : المهم يا بابا انا جاية عشان اقول لحضرتك اني موافقة علي زياد ابن عمي فهد
ليلي بفرحة : بجد ايوا اكدي هيا دي الاخبار اللي تسر القلب ربنا يكملك بعقلك يا بت بطني وقلبي
زين نظر لفرحة واكنه عايز يتاكد من حاجة : ممكن اعرف ايه اللي خلاكي تغيري راءيك وبسرعة دي
فرحة : فكرت بعقلي يا بابا وملكتش حد احسن منه هيحافظ عليه ويحبني كدا
زين : الكلام دا نهائي يا بتي لان دا هيبقي كلام رجالة يوم ما قول لعمك وولد عمك اني موافق مهرجعش فيها واصل لو علي رقبتي وانتي خابرة اكدي زين
فرحة : عارفة ومتاكدة انا بقول ايه انا موافقة وبقولك قولهم واني في كامل عقلي
ليلي : في ايه يا زين ما بتقولك موافقة هتقولك ايه تاني يعني
زين : ماشي يا فرحة ربنا يكملها علي خير بس اني برضو هصبر عليكي يومين
فرحة : لا يا بابا تقول الصبح واحنا بنفطر
زين : وليه الاستعجال دا بس
فرحة :- كدا هبقي مرتاحة اكتر
زين بتنهيدة : ماشي يا بتي ربنا يقدم اللي في الخير تعالي في حضني بقي
(((جريت عليه فرحة وحضنته وانهارت من البكاء في حضنه )))))
زين وهو بيتالم من شهقتها وهيا بتبكي طبطب علي ضهرها واتنهد : الف مبروك يا بتي ( ثم بعدها عن حضنه شوية ونظر لعنيها وقالها : انا هعتبر دموعك وشهقتك دي دموع الفرحة لاني مش هقدر اعتبرها حاجة تانيه غير اكدي
فرحة بتحاول تمسح دموعها وتبتسم وتهزر : طيب مهو كدا فعلا يا زين الرجال مش مصدقة اني هتجوز وحد ياخدني من حضنك دا
ليلي : مكنتيش هتبقي معانا في نفس الدار
فرحة : لا يا ماما مش هبقي في نفس البيت دا هيبقي شرطي الوحيد اننا نسكن في مكان لوحدنا
ليلي جت تتكلم اسكتها زين : فعلا عندك حق ودا هيبقي مش شرط بس هيبقي طلب مني لابن اخويا
ليلي : طيب وليه تبعد عننا ما اديها تبقي في وسطنا حتي لما يسافر متبقاش لوحدها
زين : لا اكدي احسن وبذات عشان لما يبقي جوزها بعد اكدي مسافر
ليلي : يعني ايه لما جوزها يبقي في مهمة ولا مسافر هتفضل هيا لوحدها لا طبعا لا خلاص معايزنهاش الجوازه دي
زين : ليلي انتي من ميتا بتعترضي علي شي اني بقوله
ليلي : مقصديش بس يعني
زين : ولا بس ولا بتاع مش انتي شايلة هم لما يبقي مسافر يبقي ياخدها يا ستي ولا نروح انا وانتي نقعد معاها في دارها ها قولتي ايه
ليلي : هقول ايه قولت لا اله الا الله اللي انتو شايفيو اعملو
زين : محمد رسول الله
(((في لبنان في غرفة ريتا كانت ترتدي قميص ستان قصير فوق الركبه مباشرة وعليه روب قصير كذالك)))
ريتا عمالة تتصل علي امير مش بيرد : وبعدين دا فين دا دلوقتي مبقتش مرتاحة لعمايلة دي
دخل عليها جدها بنظرات غريبة : ايه يا ريتا منمتيش فكرتك نمتي
ريتا حطط الهاتف بجانبها وابتسمت لجدها : لا يا جدو لسه منمتش
جدها حط ايده علي رجليها الظاهرة : كبرتي يا ريتا وبقيني عروسة حلوة
ريتا بابتسامة : طبعا
ومال انت مفكر ايه يا جدو حفيدك بقت عروسة ومخطوبة اهي وهتتجوز كمان تتخيل
الجد بتنهيدة : انا اربي واكبر ويجي امير يخدك علي الجاهز كدا
ريتا : هيا دي حال الدنيا يا جدو تعرف كان نفسي ماما تبقي عايشة اوووي تبقي معايا جداا
الجد بحزن : الله يرحمها
ريتا : بس انت بتقول بابا عايش في مصر صح
الجد : اه عايش
ريتا : نفسي اشوفه اووووي
الجد بغضب : مسمعش سيرة الموضوع دا مرة تانيه فهماني
ريتا : طب ليه يا جدو دا بابا
الجد بغضب اكتر : انا قولتلك اهو مش عايز اسمع تاني ( ثم هدي عندما نظر الي صدرها العاري بعض الشي فضل ينظر اليها بشده لاحظت ريتا عيناه الذي تنظر لها نظره غريبة وجديده عليه وابتدت تخاف والخوف يسيطر عليها ثم غطت صدرها بروب ))
ريتا بخوف : مش هتنام ولا ايه يا جدو معلش عشان عايزة انام عشان الشغل الصبح بدري
الجد بتوهان : ها اه اه هنام طبعا يالا تصبحي علي خير ( وباسها من خدها وخرج اول ما خرج ريتا اخدت نفاسها بصعوبة جدا )
الجد من الخارج : ولا وكبرتي يا بت الاكابر وبقيتي عروسة وهو دا هيبقي انتقامي من ابوكي
(((في منزل العمروسي )))
اسماء بتزعق لبنتها : انتي ايه هتفضلي كل شوية رايحة جاية علي دار جدك
هسمة بدلع : وايه يعني يا سوما يا عسل هو انا بروح عند حد غريب دا جدي وخلاني وولادهم بحب اقعد هناك اوي
اسماء : مهو باين من الصبح وانتي هناك ولستك جاية
همسة : معلش سامحيني المرة دي اصل في موضوع في بيت جدي فعشان كدا اتاخرت
اسماء بقلق : موضوع ايه دا
همسة : زياد عايز يتجوز فرحة
اسماء بفرحة : نهار ابيض ربنا يكملهم علي خير
همسة : يارب يا ماما لاحسن الموضوع دا مش مريح خالص
اسماء : ليه اكدي
همسة : فرحة مكنتش موافقة نهائي علي زياد
اسماء : ليه في حد تاني في دماغها
همسة بتوتر : لا لا حد تاني ايه لا طبعا هيا بس مش عايزة تتجوز دلوقتي بس اهو الحمدلله غيرت راءيها وسبتها كانت بتكلم خالي زين انها وافقت
اسماء : ربنايهديها يارب وعقبالك يا بتي يارب
همسة : لا انا محدش ليه دعوة بيه انا لسه مشواري طوييييل جدا محدش هيقدر يستنا
اسماء باستغراب : مشوار ايه دا يا ختي
همسة : اولا الجامعه وبعد كدا هدور علي شغل في تخصصي و ممكن كمان احضر حاجه يعني لسه في حاجات كتير في دماغي بس لسه مش وقتها
اسماء بتنهيدة : اه ان شاء الله ومين اللي هيخليكي تعملي دا كله بوكي ولا عمك
همسة : دا مستقبلي انا محدش هيتدخل في نهائي
اسماء : طيب اسكتي طيب بدل ما بوكي يسمعك
(((في منزل محمد ابن عبير )))
عبير بتعيط زعق فيها محمد : انتي لسه بتعيطي عليهم دول ميستهلوش انا مش عارف ازاي لحد دلوقتي بتعبريهم اخواتك اصلا مستغربك وكمان بتعيطي عليهم كمان.
عبير بدموع : بس يا ولدي دول اهلي مقدرش اتقطع منيهم
محمد بعصبية : متقدريش مهما قدره اهو وخلوكي بسهولة تخرجي من دارهم ومحدش زعل عليكي
عبير : عشان عارفين اني مع ولادي وان دا هيريحكم اكتر وهتبقو علي حريتكم
محمد : طيب انا مش عايزك تعرفيهم تاني ماشي
جنا : بصراحة يا ماما مفروض متعرفهمش تاني فعلا
عبير : اسكتي انتي يا بت
محمد : تسكت ليه هيا قالت ايه غلط ما اللي اتقتل علي ايد اخوكي ابوها هيا كمان
عبير : يا بني افهم هو قتله عشان بيدافع عني
محمد : وانتي صدقتي الموضوع دا وانه خاين وبتاع طيب انتي عمرك حسيتي ان ابويا بيخونك
عبير : عمري ما حسيت ولا حسيت بغدره ابدا
محمد : طيب يبقي اخوكي بيقول كدا بس عشان يطلع نفسه البرئ الشهم اللي محدش زيه
عبير بتفكير : تفتكر
محمد : جدااا وانا عارف ان ابويا عمره ما يعمل معاكي حاجة زي دي
عبير : عندك حق يا ولدي وفهد اخويا دا من يومه شيطان ياما اذئ خالك زين في شبابه
محمد بشماته :احسن مش هو دلوقتي بيدافع لابنه لاسمه رعد وعاملة اكنه ابنه خلي يشرب بقي
(((تاني يوم علي الفطار والكل متجمع وكل واحد في وادي )))
زين ينظر الي رعد الشارد : مالك يا رعد من وقت ما قعد علي وكل وانت مش معانا وسرحان ومحطش لقمة في بوقك فيك ايه
لسه هيرد رعد سبقة زياد بهزار : معلش يا عمي اصل العروسة وكلة دماغة اكيد بيفكر فيها
زين باستغراب : عروسة عروستة ايه دي
رعد بتوتر : لا دا لسه مشروع جواز كدا بس لسه بفكر في اهو اللي في الخير يقدمه ربنا
زين فهم ليه فرحة عملت كدا : اه يا ولدي ربنا يكملك علي خير يارب
(((رعد بينظر لي فرحة اللي دموعها بتلعب في عنيها عايزة تنزل وهيا مسكها )))
زين : طيب وبمناسبة بقي ان الكل متجمع علي الفطار انا عندي خبر حلو ليكم كلكم واولهم زياد
فهد : خير يا زين
زياد : يارب يكون الخبر اللي نفسي اسمعه من زمان
زين : هو ان شاء الله فرحة وفقت علي جوازك منيها يا زياد الف مبروك
زياد بفرحة : بجد ممصدقش حالي الف مبروك يا فرحة
رعد : الف مليون مبروك ليكم يا فرحة انتي و زياد تستاهله بعض بجد
(((فرحة خلاص حاسة انها مش قادرة تمسك دموعها اكتر من كدا سابت الكل وطلعة تجري علي غرفتها )))
منار لي ليلي : بس يا ختي ال مكسوفة ال هو في بت الايام دي بتتكسف اه منيهم بنات دول
ليلي : انتي خابرة زين يا منار ان بتي بتتكسف واتكسفت بقي لما الكل قاعد اكدي
منار بضحك : بكرة مش هتتكسف يا ختي
فهد :الف مبروك يا زين ربنا يكملنا علي خير
زياد بسعادة : طيب عايزين نتكلم في التفاصيل يا عمي
زين حاسس بوجع بنته بس مش قادر يعمل حاجة : مش وقته الايام دي يا زياد استني كام يوم اكدي وندخل لجدك ونتحدت في كل شي
فهد : عمك عندي حق يا زياد كل شي لازم جدك يكون حاضرة دا هو كبرنا
زياد : طبعا طيعا دا هو الخير والبركة كلها طيب انا لازم ارجع الشغل بكرة بلكتير لما اجي تاني هكون اخد اجازة ونعمل الفرح وكتب الكتاب والدخلة بلمرة
زين : علي طول اكدي يا ولدي اصبر شوية علي الاقل تخلص هيا السنه دي في الجامعة
زياد : تخلصها وهيا مراتي يا عمي دا بعد اذنك
زين : بس يا ولدي يعني
فهد : ولا بس ولا مبسش يا زين خير البر عاجله هناخر ليه كل شي جاهز هنوضب ليها احلي واكبر قوضة في الدار
زين : اه صح فكرتني يا فهد عشان نبقو علي نور
فهد : خير يا خوي
زين : بنتي عندها شرط
فهد : تؤمر اللي هيا عايزة
زين : عايزة دار لوحدها
فهد بعصبية : ايه اللي هتقوله دا من ميتا حد بيخرج بره الدار دا الدار كبيرة اهي وتساعي من الحبايب الف وادينا اهو بنبني دور تاني ممكم نبنلها ليها هيا شقة لوحدهة لكن تخرج بره الدار كلها لا موافقش
زين : هو دا شرط بتي الوحيد
فهد : وانت مقدرش عليها فهمها يا زين
زين : هو مش بلعافية مفيش حاجة اسمعها مقدرش عليها وغير اكدي اني كمان معايزهاش اهني في الدار يا فهد وانتو طبعا ليكم حريته الاختيار لما اه لما لا لان بتي ولا اني هنتنازل علي الشرط دا
زياد : اني موافق بس اني كمان ليا شرط يا عمي
زين : ايه هو الشرط يا ولدي قول
زياد بكسوف : انها
رعد يستمع له بحماس

يا تري ايه شرط زياد
ويا تري ايه اللي هيحصل
ويا تري ايه حكاية ريتا و جدها

الفصل الرابع

الحلقة الرابعة

زين : قول يا ولدي شرط ونشوف فرحة هتوافق عليه ولا لا
زياد بحب : نفسي تحبني كيف ما بحبها يا عمي نفسي متكونش مغصوبة عليا ( ثم ابتسم ) اكيد كلكم مستغربين اللي بقولة لان بنسبالكم مفيش رجل يطلب ان بنت تحبه بس دا حب بس هو دا شرطي او مش شرط دا طلب
ابتسمت ليلي باعجاب : يا حبيبي ربنا يتمملكم علي خير وتحبه بعض وتعشقه بعض كيف ماني وعمك هنعشق بعض اكدي واحنا ولا كنا بنحب بعض ولا حتي نعرف بعض واتجوزنا في ظروف لو حد مكانه كان استحاله يحبه بعض تخيل اتنين يتجوزه بعض بس عشان يخلصو بحر دم
فهد : فعلا يا ولدي اديك عنديك عينه عمك زين ومرت عمك وعمتك اسماء وجوزها
زين : سيبكم يا جماعه من كل الحديت اللي هتقولة دا الحب فعلا مبيطلبش احنا رغم الظروف اللي اتجوزنا عشانها انا وليلي بس احنا حبينا بعض من اول نظرة كيف ما هيقولة اول مرة شوفت ليلي فيها في قوضتة نومي اول ما بصيت في عنيها مش بس حبيتها دا اني عشقتها
ليلي بحب : ربنا يخليك ليا يا عمري كله اني لو كنت بحب حد من يوم ما اتولدت عمري ما كنت هحبه ولا اعشقه اكدي يا زين الرجال
رعد بوجع مش قادر يتحمل اللي بيسمعو مش قادر يكمل قصص الحب اللي بتتقال قدامه وهو مش قادر يبوح باللي جواه فقام وقف : عن اذنكم يا جماعة انا خارج
زياد : رايح فين مش تقعد تحكلنا انت كمان عن العروسة الخافية دي اللي منعرفش عنها اي حاجة
رعد : لما يجي وقته كله هيعرف يالا انا لازم امشي
زين نظر له بعتاب : حتي اني محكتليش اي شي يا رعد
رعد نظر له وسرح : انت بذات مكنش ينفع احكيلك يا عمي ( ثم اتنهد ) بس يمكن لو كنت حكتلك كان الموضوع فرق كتير اوووي
زين : رعدددد ايه سرح في ايه
رعد فاق مسرعا من سرحانه : ها معلش يا عمي اصل تعبان شوية
زين : ماشي يا رعد اتفضل انت شوف كنت رايح فين
(((رعد اخد تليفونه ومفاتيح سيارته ومشي ومكنش عارف هو رايح علي فين )))
(((في غرفة فرحة تجلس علي سريرها بتبكي )))
فرحة بتكلم نفسها : يا تري اللي عملته دا صح ولا غلط يا تري هيبقي ايه مصيري معا هحبه طيب وليه ما احبوش فيه ايه يتعيب كفايه انه بيحبني مش احسن من بتاع البنات اللي فضلت احب في وفي الاخر اتوجعت بس زياد هقدر احبه زي ماكنت بحب رعد اكيد هو بحبه ليا هيخليني احبه اااه يارب طلع اللي مليش في نصيب من قلبي
الباب بيخبط ترد ليلي وهيا بتمسح دموعها بسرعة : مين
تفتح ليلي الباب بابتسامة : دا انا يا روحي نمتي ولا ايه
فرحة : لا يا ماما انا قايمة البس وانزل عندي محاضرات 12
ليلي : ماشي يا قلبي بس عايزة اسالك سؤال
فرحة : اتفضلي يا ماما
ليلي : اولا ليه الدموع اللي في عنيكي دي ثانيا انتي فعلا اقتنعتي بزياد ولا في سبب تاني للموافقة
فرحة بتوتر : دموع دموع ايه دي مفيش دموع وطبعا موافقة لو مش موافقة مكنتش هتجوزه طبعا انا ايه اللي غصبني اني اوافق يعني
ليلي بفرحة : طيب زين يا بتي وهو وافق علي شرطك وقال هجبلها احلي دار ليها بس هو كمان ليه شرط
فرحة بعصبية : هو كمان لسه هيتشرط
ليلي : عصبيتك دي مش مريحاني
فرحة : انا مش عصبيه ولا حاجة اه ايه شرطه بقي البيه دا
ليلي : انك تحبي
فرحة اتصدمت من شرطه : احبه ايه الشرط الغريب دا هو الحب بقي شرط
ليلي : قولنا الكلام دا قال قصده انها متبقاش مغصوبة عليا
فرحة بسرحان : تمام
(((في غرفة زياد بيتحدث في الهاتف بفرحة )))
زياد بفرحة : مش مصدق نفسي خالص انها وفقت وانها الاجازة الجاية هتبقي مراتي يا رمزي
رمزي بهزار : عشان بعد كدا تسمع كلام عمك رمزي باشا
زياد : عمي رمزي وباشا كمان انت ايه يا بني الجراءه اللي بقيت فيها دي
رمزي : اه وهتجراءه اكتر وقولك انا عايز سهرة حلوة وعشاوه حلوة كدا بلمناسبة دي
زياد : بس كدا ماشي يا عم رمزي تستاهل احلي عشاوه وسهرة ليك لما اجي بسلامه ان شاء الله
رمزي : هتيجي امتي طيب
زياد : باذن الله ممكن اجي بكرة الصبح
رمزي : ماشي في انتظارك يا بطل
(((في الاسفل كان يجلس زين وفهد نزلت فرحة مرتداءه ملابسها لتذهب الي الجامعة )))
زين : علي فين اكدي يا بتي
فرحة : رايحه الجامعة يا بابا
زين : ومقولتيش ليه ورعد اهني مانتي خابرة انه هو اللي هيوصلك علي طول هتروحي كيف دلوقت لحالك
فرحة بعصبية بعض الشي : هروح لوحدي يا بابا مش هتخطف يعني وبعدين ما السواق موجود يعني مش رايحة لوحدي
زين : وانتي خابرة اني محبكيش تركبي مع السواق لحالك خلاص بلاش انهاردة جامعة
فرحة : عندي محاضرات مهما يا بابا مش هينفع
زين : طيب استنيني شوية هغير خلجاتي واجي اوصلك
فهد : طيب ليه يعني تروح انت ما زياد فوق في قوضة نادي عليه هينزل جري وبعدين مهي بقت خطيبته وهو ورعد واحد
زين : واحد طبعا يا خوي
فرحة : وانا شايفها مالوش لازمة تتعبه خلي مرتاح
زين : انا بعت حد يقولة خلاص اقعدي شوية عقبال ما ينزل
قعدت فرحة مغصوبة وفي خلال 10 دقائق كان نزل اليها زياد
فهد : ايه السرعة دي لو كنا قولنالك علي مشوار غير دا مكنتش هتيجي تجري اكدي
زياد :طبعا دا مشوار للغالي طبعا
زين ضحك : طيب يا ولدي خد بت عمك وصلها للجامعة عشان رعد خوك كان بيوصلها وهو دلوقت مش موجود
زياد نظر لها : اني موجود اهو ومحدش هيوصلها غيري انا بعد كدا
فرحة رديت مسرعا بخنقة : علي اساس انك دايما موجود انت كل فين وفين لما بتجي
زياد بابتسامة : خلاص وقت ما اكون موجود
فرحة : طيب يالا عشان انا اتاخرت
زين : يالا روحو يا ولاد خلي بالك منيها يا زياد
زياد : في عيوني
خرجة ولسه هتفتح باب السيارة جري عليها زياد :- لا لا مينفعش انتي تفتحيها بنفسك ( ثم فتح هو باب السيارة وتنحي قليلا : اتفضلي يا ملكة
(((ركبت فرحة وهيا في قمة استغرابها من طريقتة وحبه ليها )))
(((في لبنان ))
ريتا تجلس مع امير : امير احنا عايزين نسرع شوية في جوازنا
امير باستغراب : ليه كدا فجاءه
ريتا : مستغرب ليه مش عايز تبقي معايا وفي حضني
امير : دانا نفسي انهاردة قبل بكرة بس انا لسه بعمل المشروع الجديد دا وواخد كل فلوسي ومش هقدر اكمل شقتنا دلوقتي يعني مش هيبقي قبل 6 شهور او 8 بلكتير
ريتا بتنهيدة : حاول تعجل شوية طيب ممكن
امير قرب منها بسفالة : نفسك تتجوزيني اوي كدا تعالي نكتب الكتاي ونتجوز في شقة جدك
ريتا : لا جدي لا
امير باستغراب : مالك جدك لا ليه في ايه
ريتا بتوتر : قصدي مش هتجوز في شقة جدي انا عايزة ابدا حياتي وانا في شقتي الخاصة بيا
امير بابتسامة : ماشي يا عمري وانا هحاول اعجل وانتي ادعيلي المشروع دا يكمل
ريتا : ان شاء الله بس انا زعلانه منك يا مارو جدا
امير : ليه يا قلب ونن وعمر مارو ليه
ريتا : عشان مقولتليش رايك في لون شعري الجديد
امير ضرب علي ايده بتفكير : اوباااا تصدقي انت فعلا وحش ومن حقك تزعلي مني ازاي مخدش بالي انك غيرتي لون شعرك بس بجد تحفة
(((في منزل السيوفي )))
مالك : اني خلاص تعبت من معتز وعمايلة دي
زين : بجد ولد غربب معرفش ليه طريقته اكدي حاول يا مالك تتحدت معا تشوف ايه اللي في دماغه جوزه طيب يمكن يعقل
مالك : يا بوووووي داني تعبت من كتر الحديت معا وكل مرة اطلع منه بولا حاجة معتز ابني شخص غامض
فهد : بس دا ولدك الوحيد لازم تبقي قريب منه لما اكدي هيضيع منيك يا مالك
مالك : ممكن يا فهد يا خوي يكون اكدي عشان دايما بعيد عنيهم هو واني مسافر كان اكدي
فهد : كيف ما سيبته وهو كيف ما هو
زين : بس فعلا يا مالك كيف مانت هتقول دا سيبه الرئيسي انك بعيد عنه
مالك : كان نفسي يبقي كيف ولادكم قريبين منيكم اكدي
زين طبطب علي كتف مالك : ربنا يهديهولك يا خوي
(((في غرفة لوجي بنت مالك )))
لوجي تتحدث في الهاتف : سيبت البيت ليه يا محمد كدا قدرت تبعد عني
محمد : مقدرش اقعد اكتر من اكدي يا لوجي كفايا ذل بقي فينا
لوجي : كنت قعدت عشاني انا طيب هشوفك ازاي بعد كدا
محمد : هظبط اموري وهعرفك
لوجي : مش ناوي تفاتح عمتي علي جوازنا بقي
محمد : ها اه ان شاء الله بس مش هينفع دلوقت لان عمامك مش هيرضو بيا اصلا
لوجي : ليه مش هيرضو بيك انت ناسي ان عمامي دول هما خلانك برضو وولاد عم باباك
محمد : عارف كل الكلام دا بس العلاقة مابيني وما بنهم باظت خاااالص وصعب تتصلح
لوجي : حاول تظبطها وانا معاك للاخر
محمد : ماشي يا حبيبتي يالا هقفل اني دلوقت
لوجي : خليك معايا شوية
محمد بخنقة : مش فضيلك انا لدلعك دا
لوجي بزعل : دلع ماشي يا محمد سلام
محمد : سلام ( ثم قفل معاها ) عيله لازقة ينعل ابو دي عيلة
(((في سيارة زياد )))
(((زياد كل شوية ينظر لي فرحة يلاقيها بتنظر من الشباك )))
زياد بابتسامة : هتفضلي ساكته وباصه ناحيتة الشباك كدا
فرحة بضيق : ومال عايزني اعمل ايه ( ثم نظرت من الشباك مرة ثانية فرمل زياد بسيارة ومسكها من وجها بشويش وجعلها تنظر اليه : عايزك تبصيلي كدا عرفتي عايزك تعملي ايه عايزو انول شرف نظرة عينك لعيني ينفع
فرحة بتوتر من جراءته اللي اول مرة تشوفها : وعايزين ابوصلك ليه يعني ها ليه
زياد : نفسي اشوف عينك الحلوة دي بتبص لعيني بحب بحرارة
فرحة : انت ايه اللي بتقولة دا
زياد : بقول اللي انا حاسة ونفسي انتي كمان تحسي
فرحة : طيب ممكن تمشي بعربية ولا انزل واوقف تاكسي
زياد : همشي بس متبصيش ناحية الشباك ماشي
فرحة باستغراب : انت غريب اوي علي فكرة وعليك شروط غريبة من شوية شرط اني احبك و دلوقتي تقولي متبصيش من شباك العربية ايه دا مش عارفة
زياد شغل السيارة ونظر امامه وقال : دا اسمه عشق جنون اي حاجة
فرحة بهمس : انت فعلا شكلك مجنون يخربيت كدا
زياد سمعها وابتسم : فعلا مجنون بيكي
(((عند عبير دخلت علي محمد الغرفة وهو بيكلم لوجي )))
عبير : انت فعلا بتحبها وهتتجوزها يا ولدي
محمد : اتجوز مين ياماه لوجي دي الطعم اللي هصتاد بي عيلة السيوفي
عبير : لا يا ولدي اوعي تاذيها انت عندك اخت
محمد : لا مش هأذي قوي
عبير : اوعي الشرف يا ولدي
محمد سرح : ها لا طبعا شرف ايه موصلتش لي كدا ياما
(((رعد في مكتبه في المديرية يدخل عليه احد زمائلاه متفاجاه بي )))
زميلة : ايه دا الديزل هنا وحشتني يا رجل
رعد يسلم عليه وهو متعب للغاية : ازيك يا
حسام وخشتني انت اكتر
حسام : ايه اللي جابك يا بني انت مش في اجازة
رعد : زهقت والله انت عارف انا مش بحب قاعدته البيت
حسام بهزار : ايوا قاعدته البيت والكل ست الوالده باين عليك اهو
رعد : اه منا عشان كدا عايز انزل الشغل بي طريقة
حسام : وانا عايز اخد اجازة بي طريقة وجيلي مهمة صعبة اوووي
رعد : لو مش عايزها سلمهالي
حسام : يا ريت هيا اصلا كانت جيالك انت بس لما كنت اجازة قولتلهم ممكن انا اخدها قالولي انت ورعد نفس الكفاءه خدها
رعد : خلاص ابعتلي الدوسي بتاعها
حسام : ماشي يا ديزل وانا ممكن ابقي معاك برضو فيها لانها صعبه
(((في لبنان )))
دخلت ريتا الي شقتهم راءت جدها يجلس امام التليفزيون وفي يده كاس جريت عليه واخدته من ايده : مش قولنا بلاش شرب انت بتتعب منه هات كدا
الجد شده تاني من ايديها : اوعي كدا ملكيش دعوة
ريتا : ازاي مليش دعوة هات كدا الكاس والازازه دي يا جدو
الجد نظر لها برغبه وحط الازازه والكاس علي الطربيزة اللي امامه قام وقف يقرب لها : انتي مال احلويتي كدا ليه يا ريتا
ريتا بتبلع ريقها بصعوبة : جدو فوق جدو انا ريتا بنت بنتك ايه اللي بتعملو دا تعالي اغسل وشك
الجد زقها : انا مش جد حد وبنتي الله يرحمها مكنتش متجوزة عشان تخلف يعني انتي مش بنت بنتي ولا حاجة انا ربيتك بس
ريتا مصدومة بس مفكرة انه سكران : جدو فوق ابوس ايدك
(((الجد زنقها في الحيطة وبداءه يبوس فيها بلهفة : انا مش جدك بس اعتبريني من انهاردة حبيبك ها ريتا بتحاول تفلت منه زقته جامد وقع علي الارض بسهولة لانه كبير في السن طبعا وهيا جريت الي الاسفل واتجاهات الي منزل امير علي الفور )))
فضلت شوية كتير تخبط علي الباب بقوة وبعد حوالي 10 دقائق فتح امير وكان يرتدي شورت فقط : امير الحقني
امير بتوتر : مالك فيكي ايه
ريتا بتنهج : طيب دخلني ارتاح شوية وبعدين اقولك مش قادرة ( ثم نظرت داخل الشقة واتصدمت

يا تري ايه اللي صدم ريتا
ويا تري ايه اللي جاي

الفصل الخامس  

الحلقة الخامسة

ريتا بصدمة زقت امير الي داخل الشقة :: مين دي
امير بتوتر شديد : اهدي بس هفهمك
ريتا بدموع : تفهمني ايه ما كل شي واضح اهو مش محتاج تفاهم
امير :- دي بنت خالتي ولسه جايه من مصر
ريتا : بنت خالتك قاعدة معاك بشكل دا انا مصدومة فيك وفي اللي كان بيتقال عليه جدي دا منكم لله ( وسبتو وجريت الي الاسفل وهيا تبكي بحرقة )
امير خبط ايده في الحيطة بغيظ : ريتا ريتا استني
(((في منزل السيوفي )))
رعد جاء من الخارج وكان يجلس الجميع : امي ممكن بعد اذنك تيجي معايا تحضريلي شنطة هدومي
منار : ليه يا ولدي في ايه
رعد : مفيش يا امي حاجة دي مامورية جيالي ولازم اسافر بكرة الصبح بدري
منار : مش انت في اجازة يا ولدي
رعد : اه قطعتها يا امي انتي عارفاني مبحبش قاعدة البيت
فهد : والمامورية دي ايه نظامها وفين
رعد : لسه يا بويا معنديش اي معلومات وانت عارف حتي لو عندي مبقولش
زين :- ربنا معاك يا ولدي المهم تخلي بالك من حالك زين
رعد :- حاضر يا عمي يالا عن اذنكم
ليلي لزين : فرحة اتاخرت قوي
زين : ما زياد معاها يا ليلي متقلقيش
رعد يبتلع ريقة بصعوبة : ليه هما فين
زين : فرحة راحت الجامعة وزياد راح يوصلها واتاخره قوي
رعد :- متصلتش بيه ليه يا عمي اوصلها
زين : مانت كنت برة معرفناش نوصلك راح زياد قال اني اللي هوصلها دي خطيبتي
رعد : اممم صح ربنا يكملهم علي خير
ليلي : يارب يا ولدي عقبالك انت والباقين
امجد بهزار : ونبي يا جماعة انا كمان عايز اتجوز
زين : يا بني لما تخلص جامعتك بعدين نفكر في الجواز
امجد : لا نفكر في الجواز الاول وبعدين نخلص الجامعة
ليلي بضحك عالي : هيموت علي الجواز
زين بغيظ وبيهمس لي ليلي : وطي صوت وانتي بتضحكي عشان مزعلقيش وحياة امك لما تطلعيلي القوضة
ليلي بابتسامة : خلاص هوطي صوتي اهو
امجد قرب لي ليلي : هو بيقولك ايه عايزين نسمع
زين : وانت مالك يا بارد
امجد :- انا بارد طيب ماشي ايه رايك هخليهالك انهاردة تنام جنبي وتسيبك
زين : ليه نوغا انت يا شحط
امجد : لا مش نوغا بس بطريقة استني بس يا معلم
فهد بيضحك : الواد وابوه كيف الضراير
منار : فعلا ايه دا زين وولده بيتخنقو عليكي يا ليلي
امجد : لوليتا دي حياتي كلها وانا حياتها صح يا لوليتي
زين بيجز علي اسنانه : قولت مية مرة محدش يقولها يا لوليتا غيري انا انتو ايه بهايم
(((في سيارة زياد )))
زياد : واحنا رايحين ساكته واحنا جايين ساكته
فرحه : عايزني اعمل ايه يعني ارقص
زياد بهزار : يا ريت
فرحة : احترم نفسك
زياد : حاضر بس البنات صحابك دول دمهم شربات وهما قمرات اصلا
فرحة : اه منا سيبتك وطلعة المحاضرة علي اساس ان سيادتك هتروح انزل الاقي سيادتك متحركتش من مكانك ولامم البنات حواليك ومقديها ضحك وهزار
زياد وقف السيارة وقرب منها : بتغيري عليا
فرحة زقته : اوعي كدا وخليك محترم واغير عليك ايه انت انت مين اصلا عشان اغير عليك انت ولا في دماغي اصلا عشان اغير
زياد رجع مكانه بزعل شديد من كلامها :-: انا اسف انا كنت بهزر معاكي اصلا متزعليش مني ( ثم كمل سواقة بدون ولا كلمة وفرحة طول الطريق بتاءنب ضمرها علي طريقة كلامها معا بشكل دا
(((في منزل العمروسي )))
عمار : سوما يا عمري
اسماء : نعم يا قلبي
عمار بيغمزلها : بقالك فتره اكدي مكبرة راسك من ناحيتي ايه الحوار ايه نسيتيني
اسماء : اني اقدر انساك برضو دا اني انسي العالم كله ومقدرش انساك يا عمري كلة
عمار بابتسامة خدها في حضنه : ربنا يخليكي ليا يا حبيبت قلبي
همسة خبطت ودخلت : الله الله ايه جوز العصافير الحلو دا
عمار : يا بووووي انتي ايه يا بتي حد مسلطتك عليه ولا حاجة قوليلي قولي بس
همسة بضحك :- اسفة يا باشا كنت جاية اخد فلوس بس
عمار :- ليه ان شاء الله فلوس ايه دي
همسة : للجامعة بكرة يا بابا
عمار : طيب كنتي خديها بكرة حبك دلوقت
همسة : عشان انا هنام دلوقت وبكرة هروح الجامعة بدري وحضرتك هتكون نايم لسه ومش هقدر اصحيك
اسماء : اديها يا عمار انت هتحقق معاها ليه اكدي
عمار : ونبي دلعك دا ليها هيوديها في داهية
همسة : بقي كدا ماشي يا بابا مش عايزة حاجة
عمار : خدي من الفلوس اللي علي كرسي دي انتي هتمثلي
همسة بضحك : اخدهم كلهم
عمار : كلهههم لا طبعا خدي اللي انتي محتاجة بس ومن غير سمسره ها
همسة : حاضر يا كبير خد اهو 1500 ج
عمار : ماشي يا هموسة اتفضلي بقي اطلعي علي قوضتك نامي
همسة بضحك : انام انهاردة معاكم عشان حاسة اني خايفة كدا معرفش ليه
اسماء : تعالي يا عمري خايفة ليه تعالي نامي هنا في وسطنا
عمار برق عينه بغيظ : تنام فين انتي اتجننتي
اسماء : البت خايفة يا عمار
عمار : ليه هيا صغيرة هتخاف
همسة عمال تضحك عليهم : خلاص خلاص انا طلعة انام في قوضتي انتو صدقتو انا بحب انام براحتي علي سريري وابرتع كدا يمين شمال برحتي
(((في شمس يوم جديد )))
نزل رعد وهو معه شنطة ملابسة : صباح الخير
فرحة كانت قاعده نظرت الي الشنطة بعدم فهم : صباح الخير انت مسافر ولا ايه
رعد : اه
زياد : انا وانت كدا مرة واحدة
فرحة : طيب زياد وعارفين انه مسافر عشان شغله كدا وانت
رعد : شغل برضو
زياد : يا بني انت مش في اجازة
رعد : قطعتها
زياد : وهتسافر فين
رعد : لبنان تقريبا لسه معرفتش المعلومات الصح
زين : ربنا معاكم يا ولاد ويحميكم
رعد : يارب يا عمي ( ثم قرب من والدته ومسك ايديها وباسها ) عايزة مني اي حاجة قبل ما امشي
منار بطبط علي ضهره : عايز سليم يا ولدي خلي بالك علي حالك يا ولدي وطمني عليكي يا حبيبي اول ما توصل وبلاش التهور اللي انت في دا عشان خاطر امك
رعد بابتسامة : حاضر يا امي ( قرب من ابوه سلم عليه )
فهد : خلي بالك من نفسك يا ولدي ماشي
رعد : حاضر ( سلم علي الجميع وثم راح ناحيتة فرحة ) سلام يا فرحة
فرحة مش عايزة تسيب ايده : خلي بالك من نفسك يا رعد ابقي طمنا عليك هتوحشنا
رعد بوجع : وانتو كمان يالا بقي عشان معاد الطيارة العصر
زين : طيب دا لسه بدري قوي يا ولدي
رعد : منا لسه رايح المديرية هراجع الملف بتاع القضية دي
زين : اه ماشي ربنا معاك يا ولدي
مشي رعد وسال زين زياد : علي كدا هتسافر الساعة كام يا ولدي
زياد نظر لموبايلة : كمان ساعة باذن الله عمي ممكن بمناسبة ان الكل متجمع البس الدبلة دي لفرحة عشان تبقي فعلا خطيبتي
زين : يعني الدبلة اللي هتخليها خطيبتك بس مش مشكلة لبسها يا ولدي ولا يهمك
زياد : ممكن صباعك لو سمحتي
فرحة خلاص اتحطيت قدام الامر الواقع : اتفضل
بس زياد رغم الضحك و كلامه العادي مع فرحة لكنه لسه موجوع من كلامها : مبروك
فرحة نظرت لدبلة وكانت بتتمني انها تبقي من رعد : الله يبارك فيك
(((رعد داخل السيارة)))
صررخ بوجع شديد : اااااااااااه ليه يا قلبي مختارتش الا هيا ليه سامحيني معرفتش احافظ عليكي خسرتك وانا سبب الخسارة دي بس في كل الحالات مكنتش هقدر احس اني اخويا عايزك ( ثم اتنهد) بس بعد ما كنتي بتحبيني انا واخويا عايزك هتبقي مرات اخويا وانا اللي عايزك ااااه يارب طلعها من قلبي متخلنيش خاين ولمين لاخويا
(((في منزل السيوفي )))
فرحة : عن اذنكم انا طالعة انام
زين : مش كان وراءكي محاضرة
فرحة : اه يا بابا بس تعبانة مش قادرة اروح مش مهم ابقي انقلها من اي حد من اصحابي
ليلي : تعبانة مالك يا عمري
فرحة : متقلقيش يا ماما شوية صداع وهيروحه لحالهم
زياد : اجبلك الدكتور
فرحة : لا هاخد برشام صداع وهبقي تمام المسالة مش محتاجة دكتور هيا محتاجة راحة مش اكتر عن اذنكم ( وطلعة فرحة مسرعا الي غرفتها واول ما قفلت باب الغرفة سندت عليه وبكت بحرقة وشغلت اغنية نسخة منك لادهم النابولسي )
(( انا كيف بدي انساكي وفل انا عم دور بعيون الكل عنسخة منك طبق الاصل حتي فيها انساكي انا كيف بدي انساكي وفل انا عم دور بعيون الكل عنسخة منك طبق الاصل حتي فيها انساكي
ليش بلحب كلة بيمشي بلعكس باللي مابتحسلة بيحس وبيتمناك وليش القلب اللي بدك ياه جواته غيرك شخص وما بدو يااااك انا كيف بدي انساك وفل انا عم دور بعيون الكل عنسخة منك طبق الاصل حتي فيها انساكي ))))
وبعد حوالي ساعة كان حضر نفسه زياد للسفر خبط علي غرفة فرحة اللي عنيها عبارة عن كاسات من الدم
فرحة وهيا تبكي : مين
زياد : انا زياد يا فرحة
فرحة بتحاول تمحي اثر البكاء : نعم يا زياد في حاجة
زياد : عايز اطمن عليكي قبل ما اسافر ممكن تفتحي
فرحة فضلت تمسح في دموعها وجريت علي المرايا تشاهد نفسها ثم فتحت
زياد : اخيرا فتحتي ايه دا انتي كنتي بتعيطي
فرحة بتوتر : لا دا الصداع قفل عنية
زياد :لا طبعا دا شكلك معيط مالك مين مزعلك
فرحة : مفيش عادي تعبانه بعيط من التعب والوجع اللي فيه
زياد بقلق : لا كدا الحكاية مطمنش انا هنادي علي عمي زين ولازم نروح نوديكي للدكتور ( ثم باعلي صوته ) عمي زييين
فرحة مسكته بسرعة : بس متناديش لحد انا بصراخة بعيط عشان انت مسافر
زياد ابتسم : بجد تصدقي ان دي احلي سفارية انا هسافرها مش مصدق ان هيبقي في حد في حياتي هيعيط عليا يوم ما اسافر ربنا يخليكي ليا يارب بس لو عايزاني مسافرش مش هسافر
فرحة مسرعا : لا لا سافر دا شغلك ومينفعش متسافرش سافر وانا اهو بطلت عياط
زياد : ماشي يا حبيبتي وانا هطمن عليكي اول ما اوصل
فرحة :تمام ( نزل زياد ودخلت فرحة غرفتها واول ما دخلت خدت نفاسها ) سامحني يا زياد بس دا غصب عني و هفضل ادعي ربنا ان يطلع رعد من قلبي عشان انت متستحقش اني اعمل كدا فيك
())وصل رعد الي مديرية )))
رعد : جهزت يا حسام
حسام : من بدري قوي فين شنطتك
رعد : مانت عارف في العربية مينفعش نعرف الدنيا كلها اننا مسافرين
حسام بضحك : عارف يا عم انا بس بسالك لاحسن تكون ناستها
رعد : ماشي يا باشا يالا بينا ندخل نراجع العمليه شوية واعرف عنها شوية معلومات
حسام : هتلحق
رعد : انت عارف انا برمش عين كدا بعرف كل حاجة
حسام : عارف يا عم
(((في لبنان )))
ريتا راحت في فندق تجلس في لحد ما تعرف هتنزل مصر ازاي لان جدها مناعها عن السفر بدونه : الو ازيك طيب اعمل ايه حضرتك مش عارفة طيب هحاول اروح السفارة المصرية تساعدني
(((وبعد حوالي 3 ساعات وصل رعد و حسام الي المطار )))
حسام : ربنا معانا المرة دي باين عليها قضية مش ساهلة خالص
رعد : يا بني اتهد قولنا بلاش كلام في الشغل برة المديرية مليون مرة
حسام : حاضر حاضر مكنش قصدي
رعد : خايف ارجع احنا لسه فيها ومال كنت هتطلعها لوحدك ازاي يا جدع
حسام : وفقت عليها من غير مراجعته القضية
رعد : بس تعرف اللي متغاظ منه ايه
حسام : ايه
رعد : ان الكلب رئيس المنظمة دي كان وزير مصري وطالع علي المعاش يعني مفيش ذرة حب لبلده عشان يتفق معا ناس صهيونية زي دي
حسام : خلاص مبقاش في انتماء للبلد يا بني ناس كلاب
رعد : يالا ربنا يقوينا ويرجعنا منصورين يارب
حسام : يارب يالا بينا عالطيار
(((في منزل السيوفي )))
زين يجلس علي السرير موجوع علي ابنته و زعل علي زياد وحزين من رعد
ليلي كانت تقف امام المرايا تمشط شعرها وتحط ميكب و برفان : مالك يا زين الرجال حزين كدا ليه
زين بتنهيده : مخنوق قوي يا لوليتا حزين من جوايا
ليلي قامت من امام المرايا جلست بجانبه : ليه يا عمري ايه اللي مخليك حزين بعد الشر عليك من الحزن
زين : مش عارف حاسس اني عملت حاجة ضميري وقلبي مش راضيين بيهم
ليلي : حاجات ايه طيب
زين بيتوهاه في الكلام : معرفش اهو مجرد احساس وخلاص
(((في غرفة لوجي )))
مالك : اسمعي كلامي يا بتي زين
لوجي : اتفضل يا بابا
مالك : في عريس ولد واحد صاحبي من مصر عايز يتجوزك
لوجي بصدمة : ايه يتجوزني لا انا مش موافقة انا بكمل تعليمي مش هتجوز دلوقتي
مالك : ما بت عمك هتتجوز وتكمل تعليمها فيها ايه
لوجي : فرحة يا بابا خلاص اخر سنه ليها في الجامعة لكن انا لسه قدامي سنتين كمان غير دي
مالك : وايه يعني شوفي و بعدين قرري وهو مش مستعجل عادي وكدا كدا هو لسه هيجي من برة في اجازة نص السنه
لوحي بتفكير : ان شاء الله يعني لسه قدامه بتاع شهر
مالك : باذن الله فكري
لوجي :ماشي تمام
((في لبنان وصل رعد و حسام الي لبنان )))
حسام : مش لازم نطلع علي السفارة المصرية
رعد : طبعا دا اساسي يالا بينا
(((في داخل السفارة المصرية كانت ريتا )))
ريتا : يعني انا مينفعش اسافر
السفير : لا لانك مكملتيش 21 سنه وجدك مانعك عن السفر
ريتا :بس دا طلع مش جدي وانا عايزة اسافر مصر لان وجودي هنا خطر
السفير : مش هينفع غير فحالة انك تكوني متجوزة غير كدا انتي في حكم جدك
دخل حسام و رعد الي السفير وكانت ريتا متاجهه وجه الي السفير : السلام عليكم
السفير بابتسامة : وعليكم السلام حمدلله علي السلامة يا ابطال
ريتا بعصبية : لو سمحت خليك معايا بقولك مش جدي
السفير : من هنا لحد ما نثبت دا فهو جدك ومتحكم فيكي لانك اقل من 21 سنة ومش متجوزة
ريتا بحزن : يعني لما اثبت انه مش جدي لما اتجوز ( ثم اتنهدت ) يارب تمام عن اذنك وهيت قايمه بتبكي خبطت في رعد ( ثم نظرت لرعد وقالت : سوري
رعد الصدمة خرسته وهمس وقال : ايه دا ازاي

يا تري ايه اللي هيحصل

الفصل السادس 

الحلقة السادسة

رعد باندهاش : مش معقول هو انا اتجننت ولا ايه
حسام باستغراب : في ايه يا بني
السفير : في حاجة ياسيادة الرائد
رعد بيشاور باحد اصابعة باندهاش : دي هيا
حسام : يا مين
رعد : فرحة بنت عمي زين
حسام يغلق عينه نص غلقة : وبنت عمك ايه اللي هيجبها لبنان اكيد متهيقالك
رعد : لا انا متاكد بعد اذنكم ثواني ( وجري عشان يلحقها لكن للاسف وصل علي اخر لحظة كانت ركبت تاكسي ومشي سريعا ضرب رعد برجل لسوء حظه ) مين دي ( انا لازم اتصل بعمي زين واتاكد ان كانت فرحة في البيت ولا لا هيا شبها بس دي مش محجبه و فرحة محجبة ( ثم مسك دماغة ايه دا اللي بيحصل معقول بتخيلها في الناس بس لازم اتاكد ان فرحة في الصعيد ( طلع هاتفة ورن علي زين ) الو ازيك يا عمي
زين : كيفك يا ولدي ها وصلت بسلامة
رعد : الحمدلله يا عمي انتو كلكم كويسين
زين : الحمدلله
رعد : دايما يارب وكل اللي عندك بخير وموجودين
زين : الكل موجود اهني بيسلم عليك
رعد بتوتر مش عارف يقول ايه : وفرحة كيفها موجودة
زين نظر لفرحة الجالسه امامه : اه اهي يا ولدي قدامي بتسلم عليك
((فرحة نظرت للهاتف بلهفة ))
رعد : طيب سلملي عليها وعلي زياد
زين : زياد سافر بعديك علي طول
رعد : طيب يا عمي اسيبك اني دلوقت عشان اني في السفارة وقولت اطمنكم عليا بس ( قفل رعد وكان هيتجنن ثم دخل من تاني الي السفير ) اسف يا جماعة
السفير : في اي مشكلة
رعد : لا تمام يا فندم مفيش حاجة اصل اللي خرجت دي شبه بنت عمي قوي افتكرتها هيا من قوة الشبه اللي ما بنهم ( ثم ضحك ) بس الحمدلله اتاكد انت بنت عمي زي ما هيا في الصعيد
حسام بهزار : وعندكم كمان يا عم اشباه من لبنان الله يسهلو
رعد : يا شيخ اتنيل هيا نقصاك
السفير : طيب اتفضلو اقعده كدا يالا عشان نخلص الاجراءت المطلوبة
رعد : تمام يا فندم
(((في مصر )))
(((يجلس زياد علي احد سراير في شقة في مصر يمسك هاتفة ويتصل علي فرحة ترد فرحة بعد عددت رنات وترد بطريقة مش لطيفة )))
زياد بلهفة : حبيبتي وجشتيني
فرحة : ايه حبيبتي وايه وحشتيني دي انا مش حبيبت حد
زياد باصرار : لا انتي حبيبتي وخطيبتي وعمري كلة وحب حياتي وبعد شوية هتبقي مراتي وام عيالي
فرحة بسخرية : ومالك واثق اوي كدا وبتتكلم بثقة اننا خلاص هنتجوز
زياد : ومال اللي بيتخطبو دول بيعملو ايه
فرحة : زياد سيبك من الكلام دا دلوقتي دا مش وقته خالص
زياد بابتسامة : ومال ايه اللي وقتة يا فروحة قولي اللي وقته طيب
فرحة : زياد انت اكيد تعبان من السفر ريح شوية وبعد كدا يبقي نتكلم
زياد : انا مش تعبان وحتي لو تعبان لما بكلمك برتاح
فرحة : ليه انا دواء ولا ايه
زياد : ايوا انتي دواء قلبي
فرحة بتنفخ : يا نهاري علي سهوكتك دي يا بني انشف كدا السهوكة دي عملوها للحريم بس مش للرجالة
زياد غضب : هيا الرومانسية بقت سهوكة الايام وبقيت زي الحريم شكرا يا فرحة شكرا يا بنت عمي يا محترمة سلام ( ثم قفل بدون السماع لردها ثم سند راسه علي سرير بخنقة من طريقتها معا كل مرة بطريقة دي حب يطلع نفسه من اللي هو في فضل يقلب في التلفزيون لحد ما لقي اغنيه جت في وقتها لصابر الرباعي اسمها ضاقت بيك )
( كل مرة بكون وياك علي طول تبعني من غير تمن وانا برضو بدعي ربنا معاك كل مرة بكون معاك ع زمن لما زمن يضحكلك بكون وياك علي طول تبعني من غير تمن وانا برضو بدعي ربنا معاك ضاقت بيك تبقي عايزني اكون حواليك ضحكت ليك اخلاصي كون حمل عليك في الحالتين ساكت لابنساك ولا عايز انساك قالو ان اللي يحب بجد لو فاض بي من اللي يحبه ميحبش بس ميكرهشي وانا فاض بيه تعبت بجد قد مابتعب لا كرهت ولا عارف حتي محبكشي قالو ان اللي يحب بجد لو فاض بي من اللي يحبة ميحبش بس ميكرهشي وانا فاض بيه تعبت بجد))
رمزي دخل عليه : ايه يا بني اللي انت في دا ايه الكئبة اللي انت فيها دي حد يبقي خطب اللي بيحبه وهيتجنن عليها وكئيب كدا
زياد بتنهيدة : هيا اللي عامله فيا كدا حاسس انها مش طايقني كرهه صوتي كرهه كلامي كرهه كل حاجة فيا ليه مش عارف
رمزي : متزعلش مني يعني يمكن مش عايزك اسف يمكن بتحب حد تاني
زياد : تؤ تؤ لو مش عايزاني كانت قالت لعمي زين لا علي طول عمي زين رجل متفتح عمره ما يغصبها علي حاجة هيا مش عايزها ولا اعتقد انها بتحب حد تاني لان لو بتحب حد تاني ليه هتوافق تتجوزني
رمزي : بصراحة حكاية تشقلب المخ
زياد مسك راسه : اه تعبت اوي يا رمزي اول مرة ملقيش حل في حاجة انا عايزها
رمزي : ربنا يقدملك اللي في الخير يا صحبي
(((في منزل السيوفي )))
في غرفة لوجي
لوجي بتحدث في الهاتف مع محمد : طيب اعمل ايه بقولك بابا جيبلي عريس وهيجي بعد شهر
محمد : طيب انا اعمل ايه قوليلي انتي عارفة اللي انا في مقدرش اتقدم لابوكي ولا اعمامك
لوجي : يا محمد انسي اللي فات خلاص باباك اتوفي من زمان اوووي وربنا جزاءه عمي فهد رعد ملهوش ذنب
محمد : جزاءه بس خف وعايش حياته طبيعي دلوقتي وانا ابويا اندفن في عز شبابه وحرمنا احنا من كله اب وسند الاب وحنيتة وبقينا
انا واختي من صغرنا ايتام
لوجي : دا قدره هو عمره خلص علي كدا تعددت الاسباب والموت واحد هو كان سبب بس
محمد بضيق : خلاص قفلي علي الموضوع دا عشان متخنقش
لوجي : خلاص انا اسفة بس اوعي تقفل وقول انت حل طيب
محمد : انا معنديش غير حل واحد بس
لوجي بلهفة : ايه هو قوله
محمد : اننا نتجوز من وراءهم ونحطهم قدام الامر الواقع
لوجي شهقة من الصدمه : نت ايه
محمد : نتجوز ايه غريبة
لوجي : مش حكاية غريبة بس انا لو عملت كدا يقتلوني انت مش عارف احنا فين
محمد : عادي يعني دا جواز علي سنه الله ورسوله مفيهاش حاجة فكري يا ماما وردي عليا انا معنديش حل تاني غير دا انا قولتلك اللي عندي وخلاص وهيا الحكاية كلها هتبقي جواز علي الورق بس عشان محدش يقدر يخدك مني يا عمري فكري وردي عليا هو دا الحل الوحيد لما كدا لما كل واحد يروح لحالة وبلاش نعطل بعض كل واحد يشوف مصلحته فين ويعملها
لوجي : بس انا خايفة
محمد : يا حبيبتي ايه اللي هيخوفك دا انا ابن عمتك يعني شرفك شرفي استحاله هضحك علي بنت خالي يعني متبقيش عبيطة
لوجي متوترة : هفكر وارد عليكي
((((في الجنية يجلس زين يشرب قهوته تدخل عليه ليلي )))
ليلي بابتسامه جميلة : ايه يا زيني قاعد لحالك ليه
زين يتنهد بصوت عالي : مخنوق كيف مانتي خابرة وقلبي مش مستريح وقلقان اكدي ووعد جت في دماغي مخبرش ليه
ليلي بحزن : الله يرحمها كانت هتبقي جميلة كيف فرحة بس يالا ملناش نصيب فيها
زين : الله يرحمها بس انتي شكلك معجبنيش الايام دي يا لوليتا حد مزعلك اني مزعلك
ليلي بحب : انت تزعلني دا انت مش بتعمل شي غير عشان يفرحني مش يزعلني بدور علي ايه يسعدني وتعمله اني كل يوم بحمد ربنا عليك وعلي نعمته عليا بيك
زين : قلبي انتي وحياتي انتي وكل الدنيا انتي
ليلي بهزار : وعيالك
زين : عيالي كل دول برضو بس بعديكي انتي الاساس يا لوليتا من غيرك مكنش دول بعد ربنا هيبقو فرحتنا
ليلي : دايما مفرحني بكلامك الزين يا زين الرجال
زين : هتفضلي لميتا تقوليلي يا زين الرجال
ليلي : لما التراب يغطي عيني وقتها بس هبطل اقولها عشان هيبقي غصب عني مش هقدر اقولها لكن طول ماني فيا نفس وبتنفس هتفضل زين الرجال وتاج راسي
زين : انتي اللي بتصبريني علي كل شي يا ملكة عمري
(((في الجامعة )))
همسة كانت تجلس مع اصحابها في الكافتيريا جاءه اليها امجد : ايه دا ايه اللي جابك جامعتنا
امجد بتوتر : مانا جامعتي جنب جامعتك وكنت معدي من هنا قولت اعدي اسلم عليكي
همسة بابتسامة : احسن حاجة عملتها اصلا
امجد ضحك : بجد طيب ممكن اعزمك علي حاجة في الكافتيريا
همسة : ماشي
(((((جلست همسة و امجد علي احد الطرابيزات وكان في حوالي عشر دقايق من الصمت قاطعها امجد ))
امجد باحراج : همسة انا عايز اقولك حاجة
همسة : قول
امجد : انتي عارفاني انا قد ايه بتحرج ومش بتاع هلس وكلام من دا وبحب الكلام دغري من غير لف ولا دوران
ضحكت همسة : وياريت كمان يبقي بدون مقدمات
امجد ابتسم : حاضر بس قبل ايه حاجة هقولها عايز منك وعد الكلام عجبك او لا مفيش اي حاجة تتغير في علاقتنا ببعض ولا تزعلي مني
همسة : انا عمري ما ازعل منك ابدا يا امجد ازعل من الكون كلة وانت لا
امجد بهزار : طيب الحمدلله بداية مبشرة همسة انا
همسة : انت ايت متكمل يا بني
امجد : انا بحبك اووووي يا همسة وبعشقك كمان
همسة بفرحة : بجد انت نتطقت
امجد بسعادة : يعني انتي كمان
همسة بكسوف : اه جداا
امجد : اه ايه قوليها بالله عليكي عشان اصدق اني مش بحلم
همسة هتموت من الكسوف : انا كمان بحبك ( ثم نزلت وشها الاحمر من الكسوف الي الارض )
امجد بحب : ممكن تبصيلي
همسة نظرت له بكسوف : اهو بصتلك نعم بقي عايز ايه
امجد : عايز اشيلك وافضل اللف بيك وقول بحبك اهي يا ناس اللي بموت فيها
همسة : ايه دا بس انت طلعة جرئ اوووي مكنتش مفكراك كدا
امجد بهزار : طبعا مانا ابن الرومانسي زين الرجال
ضحكت همسة ولسه صوتها هيعلي في الضحك لحقها امجد : صوتك ميعلاش اظبطي كدا من اولها لظبطك
همسة حاطط ايديها علي بوقها : حاضر اهو يالا بقي امشي عشان ورايا محاضرة دلوقتي
امجد : هتخلص الساعه كام
همسة نظرت في ساعاتها : يعني سبعة سبعة ونص كدا باذن الله
امجد : طيب ممكن ابقي اجي اخدك
همسة : لا مش هينفع هروح مع اصحابي نتفقي معاهم معلش
امجد : طيب سماح المرة دي
(((في المكان اللي هيقعد في رعد وحسام )))
حسام : ازاي طيب معقول من كتر تفكيرك فيها تكون تخيلتها هيا
رعد بتفكير : مش للدرجة دي يا عم خلاص يعني اتجننت بيها عشان اتخيلها في كل واحدة اكيد لا دي واحدة تشبها بس مجرد شبه
حسام : طيب مسالتش ليه علي اسمها وشوفت
رعد بندم ضرب علي راسه : يا بويا تصدق فاتتني الحكاية دي بكرة هروح اسال علي اسمها في السفارة بكرة
حسام : صح كدا
(((في منزل عبير ))
جنا : هنعمل ايه ياما
عبير : هنعمل ايه يعني العمل عمل ربنا مش عمل حد
جنا : طيب و محمد
عبير : مخبراش خايفة من ومن طايشة خايفة الشبطان يصوره حاجة تخرب علي الكل
جنا : بصراحة اخواتك دول يستاهلو كل شي
عبير : يستاهلة بس خيك هيروح فبها هو كمان
()))) تاني يوم في مصر )))
رمزي لزياد : يا بني قوم كل دا نوم
زياد وهو مغمض عينه : انا صاحي مش نايم علي فكرة
رمزي : طيب متقوم يالا هنتاخر علي الشغل
زياد : قايم اهو ( وفعلا قام غسل وشه وارتداءه ملابسة وذهب هو ورمزي الي اللواء عصام )))
اللواء عصام : مبروك يا زياد يا بني ربنا يكملك علي خير
زياد باحراج : حضرتك عرفت انا كنت هعرف سيادتك والله بس نعمل ايه لناس اللي مش بتتبل في بوقها فوله ( ونظر لرمزي )
اللواء عصام : مش مهم معا اني كنت حابب اعرف منك انت بس مش مشكلة حصل خير وسمعت انك مستني لسه الاجازة التانية دي عشان تتجوز لا يا عم اما صرفت ليك اسبوعين اجازة من الاسبوع الجاي باذن الله يعني تقضي معانا الاسبوع دا وبعد كدا تتكل علي الله علي السرير ومارجعلناش غيب وانت متجوز
زياد بسعادة : تسلملي يا باشا يارب
في منزل جد ريتا يجلس هو امير بغضب : وبعدين يا باشا كدا مش هنعرف حاجة عن البت دي
الجد وهو يشرب سجارتة ويفكر : متقلقش طلامة مطلعتش بره لبنان هنجيبها بس اصبر انت بس هيا مش هتقدر تسافر لاني مناعها من السفر
امير : طيب مهيا ممكن تثبت انها مش بنت بنتك
الجد : دا موضوع صعب وبياخد وقت نكون احنا جبناها
امير : طيب انا معتمد عليك اوعي تغرقنا
الجد : من امتي غرقتكم المهم خلينا في الشغل
امير بابتسامة : خلينا يا باشا
(((في السفارة تاني يوم ذهب رعد الي السفير لكي يعرف اسم هذا الفتاة )))
رعد : ازيك يا باشا
السفير : ازيك يا رعد باشا اتفضل
رعد : كنت جيالك في خدمة
السفير : اتفضل تحت امرك
رعد :الامر لله يا باشا يسلم ذوقك كنت عايز اسم البنت بتاعت امبارح
السفير بتذاكره : انهي بت دي
رعد : اللي قولت ليكم انها شبه بنت عمي
السفير تذكر : اااه افتكرتها طيب ثواني هشوف ( وبداءه يقلب في الورق ) اه اهو وراقها اسمها

يا تري الاسم هيعرف رعد حاجة هو عايزها ولا ايه اللي هيحصل
توقعاتكم يا قمرات

الفصل السابع 

الحلقة السابعة

السفير : اسمها ريتاج الالفي حسانين و شهرتها ريتا
رعد : اممم تمام متشكر جدا لحضرتك صح هيا ايه مشكلتها
السفير : عايزة تنزل مصر وجدها اللي هيا بتقول عليه انها اكتشفت انه مش جدها مانعها من السفر
رعد : جدها مش جدها ازاي
السفير : حقيقي مش عارف التفاصيل وعشان تثبت حاجة زي دي هتاخد وقت وهيا عايزة تهرب منه بي طريقة بس مفيش غير حلين لتثبت انه مش جدها وسفارة تقف جنبها وتترحل لمصر لتتجوز وتنزل معا جوزها
رعد بسرحان : حكايتها غريبة طيب يا فندم اسف يعني حضرتك متعرفش اي مكان ليها
السفير : للاسف يا حضرت الظابط اكيد هيا مش هتفضل في مكان واحد خوفأ من ان جدها يلاقيها
بس انت مهتم ليه بلموضوع دا
رعد : مش عارف ( ثم تنهد ) عالعموم اسف علي الازعاج عن اذنك
(((في مكان ما توجد في ريتا تبكي )))
ريتا : وبعدين في الورطة اللي انا فيها دي يارب ( ثم رن هاتفها وكان المتصل امير لكن هيا مردتش بعتلها مسج ( مش عايزة تردي عليا يا ريتا مفكراني اني مش هعرف اوصلك دا انا هجيب لو في بطن الحوت حتي دا انا امير الديب وهجيب يعني هجيب )
ريتا قراءت الرسالة ثم حدفت الهاتف علي السرير بغضب :- مش عارفة ايه اخرتها بقي اتجوزي طيب اوووف يعني هروح لواحد اقوله ونبي تعالي اتجوزني ما اي جواز وسلام ما ارجع تاني لامير وجدي وخلاص طلامه هو اي قرف وبعدين هفضل اكلم في نفسي كدا كتير انا خلاص هتجنن
((( في الشقة اللي فيها رعد وحسام )))
حسام : ها عملت ايه
رعد نفخ ورمي نفسه علي الكنبه بتعب : ولا حاجة طلعة اسمها ريتاج الالفي حسانين وعايزة تنزل مصر عشان بتقول انها اكتشفت ان جدها مش جدها
حسام باهتمام : وبعدين
رعد : ولا حاجة هو دا اللي فهمته من السفير وانها محتاجة تنزل مصر في اقرب فرصة
حسام : وايه اللي مانعها
رعد : سنها اقل من 21 سنه ومش متجوزه وجدها مانعها من السفر لوحدها
حسام : دي حكاية معقدة سيبك يا عم من الكلام الفارغ دا وعايزين نصحصح للي جاين عشانه مش فاضين احنا للشغل دا
رعد : عند حق جمع الرجالة بليل عشان نتفق هنعمل ايه
حسام : تمام
(((في منزل السيوفي )))
زين يتحدث في الهاتف مع زياد : ايه يا حبيبي يعني الاسبوع الجاي عادي اني عن نفسي جاهز
زياد بسعادة : اه سيادة اللواء اداني اجازة ابتدأ من الاسبوع الجاي ومدتها اسبوعين
زين : طيب يا ولدي علي خيرت الله ربنا يكملكم علي خير بس يا ولدي و الداى بتاعتكم هتلحق تخلص
زياد بابتسامة : متقلقش يا عمي انا بداءت في كل الترتيبات والدار هتخلص قبل الاسبوع كمان بس اهم حاجة ست البنات تشوف ايه اللي ناقصها ومحتاجة وتجيبوا او تبعتلي و انا اجيبهولها
زين : ربنا يكرمك يا ولدي ويهدي سركم ويجعلك زوج صالح ليها وهيا زوجة صالحة ليك
زياد : اللهم امين ومال هيا فين يا عمي
زين : في الجامعة يا ولدي
زياد : تمام ابقي سلملي عليها عشان برن عليها مش بترد تقريبا مش سامعها التليفون
زين بحزن : اه ممكن تبقي في محاضرة يا ولدي ولما تيجي هخليها تحدت معاك
زياد : عادي يا عمي مفيش مشكلة اهم شي انها بخير يالا ابقي قولهم بقي في البيت
زين بضحك : المهم خبرت بوك لاحسن يعملنا ازعرينا ويفضل يرغي ويقول اني اخر من يعلم اني بعرف كيف الغريب اني واني وانت خابر بوك مش هيبطل رغي
زياد بضحك : عندك حق والله بس انا مقولتلوش حاجة اتصلت بيك انت اول واحد عشان اعرف رايك قبل ما اقول لحد
زين : طيب اديني خبرتك رائي اتصل اتحدت مع بوك وكانك مقولتليش حاجة مش ناقصين وش
منيا وبصراحه هو حقة لانه هو بوك
زياد :مانت كمان بويا بس حاضر هقفل معاك واتصل عليه
(((في غرفة امجد بيكلم همسة )))
امجد بحب : تعرفي
همسة : ايه
امجد : ان دي اسعد ايام حياتي عشان بس اعترفتلك بحبي وعرفت انك انتي كمان بتحبيني
همسة بابتسامة : بجد انت بتحبني من امتي
امجد بضحك : من يوم ما وعيت عالدنيا كنت انتي لسه في اللفة وانا كان عندي يجي سنه ونص صح
همسة بضحك : تقريبا المهم انا كمان بحبك من يوم ما وعيت علي الدنيا
امجد بتنهيدة : خايف
همسة بقلق : خايف من ايه
امجد : ليكون مصيرنا زي فرحة ورعد
همسة بصدمة : هو انت عارف
امجد : انتي مفكراني اني مبفهمش مبحسش انا كنت بشوف عين اختي لما بتلمع من الحب لم بس تسمع صوته كنت بسمع دقات قلبها وهو قاعد في وشها وهيا بتتامل فيه وفي كل همسه بيهمسها ( ثم اتنهد ) بس للاسف هو محبهاش زي ماهيا كانت بتحبه بس انا حاسس ان زياد هيعوضها خير
همسة : يارب بس هيا تفتح قلبها لزياد واكيد هتحبة لكن لو فضلت بشكل دا هدمر زياد ونفسها
امجد : اكيد بس اوعي تعرفيها اني حاسس بحاجة
همسة : لا متقلقش ومش عايزاك تقلق او تفكر اننا ممكن نسيب بعض مهما كان طول ما احنا الاتنين بنحب بعض استحالة حد يفرقنا فرحة ورعد كان حب من طرف واحد
امجد : فعلا ودا السبب الرئيسي اللي خلاني اتجراءت وقولتلك اني بحبك رغم اني كنت خايف جدا من النتيجة بس مهمنيش كل اللي كان هممني اني مكررش غلط فرحة ورعد
همسة :- فعلا انت جيت في وقتك اصلا انا كنت ابتديت
اقلق بعد اللي حصل مع فرحة خوفت افضل احبك في صمت وفي الاخر يبقي النتيحة انك مش بتحبني اصلا واكون علقت نفسي في حبال دايبه كيف ما هيقولة ( دخلت اسماء علي ابنتها فجاءة وتوترت همسة جدا ))) ها طيب سلام دلوقتي
اسماء : كنتي هتحدتي مع مين
همسة بتهتهه : كنت بتكلم مع مع
اسماء : مع مين ما تنطقي
همسة : مع لوجي وامجد وفرحة كدا يعني
اسماء : هاا ماشي وهما بخير كلهم
همسة : اه الحمدلله منيجي يا ماما نروحلهم شوية
اسماء : ما اني كنت جاية اقولك اني رايحة اصلا جدك تعبان قوي هروح اشوفه
همسة بخضة : جدو ماله
اسماء :كل شوية حالته تسوء اكتر
همسة : يا حبيبي يا جدو
(((في غرفة فهد ومنار )))
فهد بيكلم زياد في الهاتف : طيب يا ولدي عال عال قوي ربنا يكملك علي خير بس كنت عرفت خيك هيخلص مهمته ميتا عشان يحضر الفرح ميصوحش نعمل الفرح من غيره دا خيك الكبير
زياد : طبعا يا بوي انا هكلمه واعرف منه كل حاجة متقلقش
منار بتشد من فهد الهاتف : ادهولي اتحدت معا اوعي اكدي ( ونجحت في اخد الهاتف منه وفهد فضل يضرب كف علي كف )
منار بلهفة : ايه يا روحي الف مبروك ايوا اكدي فرحوني نفسي اشوف ليكم عيل قبل ما اموت ولا حاجة ولا انت ولا خيك
زياد : الف بعد الشر عليكي يا امي اني هفرحك يا ست الكل بس ربنا يسترها علي جدي
منار بحزن : ايوا يا ولدي ربنا يسترها الدكتور لسه ماشي من عندي محتاج منينا الدعاء
زياد : ربنا يشفي ويعفي عنه يارب بالا سلام
(((في الاسفل كانت ليلي و زين ومالك وسمية يجلسون مع بعص دخلت عليهم فرحة )))
فرحة : السلام عليكم ازيكم يا عصافير
الجميع : وعليكم السلام
زين : حمدلله علي سلامتك
فرحة : الله يسلمك يا بابا هطلع اغير عشان انزل اتغدا ميتا من الحوع
زين : فرحة ابقي حضري حالك بكرة تروحي انتي وامك ومرتات عمامك تجيبي الحاجات اللي محتاجها
فرحه بعدم فهم : حاجات ايه دي اللي محتاجها
سمية بابتسامة : الحاجات الحلوة اللي اي عروسة بتجبها ( ثم غمزت لها ) افهمي يا بت
فرحة : واحنا فين والفرح فين لسه لما يجي وقته
ليلي : لا يا بتي زياد كلم بوكي والجواز هيبقي خلاص اول الاسبوع الجاي
فرحه بصدمة : دا اللي هو ازاي يعني مش فهمه يعني ايه اتجوز و انا امتحانتي قربت فضلها اقل من شهرين
زين : وايه المشكلة يا بتي هو هيجي من السفر اخر الاسبوع دا وهياخد اجازة اسبوعين بلجواز بلفرح بكل حاجة وبعد كدا هو هيسافر تاني لشغله وانتي اقعدي ذاكري وامتحاني براحتك
فرحة : يا سلام يعني انا وسيله للجواز وخلاص يالا اتخطبي اتخطب يالا اتجوزي يالا اتجوزي ماليش اي راي اجي من بره الاقيكم محضرين فرحي وبتتادو عليا اللبس الفستان ماشاء الله ايه دا هو احنا فين
زين : احنا مغصبنكيش علي حاجة كل شي برضاكي وبموافقتك وهيا دي ظروف خطيبك ولازم توافقي عليها دلوقت بكرة بعده سنه كله في النهاية جواز
فرحه : بابا حضرتك عايزني اعمل ايه
زين : عايز تكوني مقتنعة بي شي تعملي انتي مقتنعة بجوازك اصلا من زياد
فرحة : جدااا يا بابا
زين : طيب ومال في ايه وجعه قلوبنا معاكي ليه
فرحة : بابا مش انت اللي يريحك اني انزل اجيب الحاجات اللي نقصاني حاضر هنزل واشتري فستان الفرح هعمل كل حاجة حضرتك عايزها بس ياريت تقول لابن اخوك يقدرني شوية ويعملي حساب وياخد رايي قبل اي خطوة احنا بعد كدا هنبقي شركة في كل شي
زين : ولد خوي مغلطتش ولد خوي تعب رن عليكي وحضرتك يا ست هانم مهترديش عليه غلب هيعمل ايه راح متحدت معاي اني وياريت لما يكلمك ردي عليه لانه اكدي ميصوحش
(((فرحة افتكرت فعلا ان رن عليها اكتر من 25 مرة وهيا مردتش فسكتت)))
((في لبنان تجمع رعد وحسام وزملائو )))
رعد : كدا فهمته كل حاجه في اي استفسار طيب
حسام : لا كل شي تمام بس هو محدش عارف الوزير دا اسمه ايه
رعد : للاسف كل المعلومات اللي وصلت للجهه انه رئيس المنظومة وزير مصري سابقا اسمه ايه مين هو الله اعلم بيه
حسام : تمام كدا كل شي واضح
(((في غرفة لوجي دماغها عمالة تودي وتجيب علي فكرة محمد ليها )))
لوجي : ها اوفق وخلاص مفيش حل غير كدا لما هبعد عنه وانا مقدرض علي بعاده خايفة يكون بيضحك عليا و بابا يقتلني احنا في الصعيد مش في اوروبا طيب مهو مفيش حل غير دا وبس لما محمد هيضيغ من ايدي وانا هتجوز واحد تاني يبقي هو دا الحل الوحيد انا هتصل بي واقوله موافقة ( مسك هاتفها ورنيت علي محمد )
لوجي بلهفة : ازيك يا حبيبي وحشتني
محمد ببرود : وانتي كمان اخبارك ايه
لوجي : الحمدلله كويسة طول مانت كويس
محمد : ها فكرتي في عرضي
لوجي بقلق : منا متصلة بيك عشان كدا
محمد : ها واخدي قرار ووصلتي لي ايه
لوجي : اه خلاص انا موافقة اننا نتجوز في السر عشان بس اضمن اننا مش هتفترق ابداا ومحدش هيقدر يخدني منك ياعمري
محمد بابتسامة خبث : محدش يقدر يخدني منك ابدا يا عمري يالا حضري نفسك بكرة
لوجي : طيب واحنا هنروح للماذون ازاي ولسه مش اتصورنا ولا اي حاجة
محمد مسرعا : ماذون ايه انتي عايزة تودينا في داهيه لا طبعا احنا هنكتب ورقتين عرفي عند محامي معرفة كدا عشان حوار الماذون دا هيتقفس بقي محكمة وبتاع وممكن اي حد بسهولة يعرف اننا متجوزين
لوجي ابتديت تقلق بس اقتنعت بكلامه : عندك حق كدا احسن
محمد : ماشي حضري نفسك بكرة بقي
في مكان ما في لبنان دخل رعد و القوات اللي معا بهمس رعد شاور لحسام وتحدث بصوت منخفض : حسام انت من الجهة دي انت والرجالة دول وانا والرجالة دول هنروح الجهه التانيه
حسام : تمام يا فندم يالا يا رجالة
(((دخل رعد من ممر طويل الي مكان غريب يشبه القلعة حاول بقدر الامكان ان يدخل بدون ان احد يحس بهم ثم هجم مرة واحدة علي مجموعة من رجال التنظيم وفي جانب اخر اللي في حسام كان يجلسون مجموعه من الرجال ايضا هجم عليهم لكن فشل حسام بانه اتي كذا شخص من وراء حسام وصوب عليه سلاح )))
الشخص لحسام : نزل انت ورجلتك سلاحتكم دي وارفع ايدك فوق ( بلفعل وطي حسام والقوات اللي معا وحطة اسلاحتهم علي الارض )
الشخص : قدامي يالا انت وهو
(((في الجانب اللي في رعد و اللي معا )))
ظابط لمح الشخص وامامه حسام : الحق يا باشا
رعد وهو مركز في شي اخر : ها في ايه
ظابط : بس كدا الناحية التانية حسام بيه واللي معا اتقفشو
رعد نظر مسرعا ولعن الحظ دا : يااالله ازاي دا حصل كنا خلاص علي وشك الوصول
ظابط : وبعدين هنعمل ايه
رعد : لازم نلغي الهجوم دلوقتي وننقذ حسام واللي معا
ظابط : هنعمل ايه
رعد : هنقسم بعض ناس تضرب نار عشان نشتتهم وانا هروح اهرب حسام والرجالة وارجعلكم
الظابط : تمام ربنا معانا خلي بالك من نفسك
رعد :- محدش يضرب نار لحد ما اوصل للمكان اللي انا عايزة وهديكم اشارة عشان ميبقاش في اي خطر عليكم
ظابط : تمام يا فندم ( وبلفعل وصل رعد للمكان اللي هو عايزة وبعد كدا ادي اوامر بضرب فلعصابة اتلهت من الضرب النار واتجاه فين وسابه حسام واتجاه الي صوت الرصاص كان في هذا اللحظة ظهر رعد وبدا يهرب في حسام واللي معا وبعد كدا بدا رعد لوحدة يشتت العصابة ويضرب هو كمان نار من جهه اخري لكي يهرب القوات الثانيه وبلفعل خرجة منها بسلام مع اصابه حسام اصابه خفيفة ))
حسام ماسك دراعة : الحمدلله اننا عرفنا نخرج
رعد : يالا نلحق نخرج من هنا عشان دلوقتي حالا المكان دا هيتقلب رجالة من المنظومة عشان يقتلونا
حسام : يالا بينا يالا يا رجالة
(((تاني يوم في شقة رعد صحي علي صوت رنيت هاتفة وكان المتصل زياد )))
رد علية رعد بتعب ونعاس : الو ازيك يا زيزو
زياد بهزار : الحمدلله يا ديزل ايه يا عم عمال ارن عليك من امبارح مش بترد ليه ايه لبنان وجمال لبنان وبنات لبنان خدوك مننا ولا ايه
رعد بابتسامة : جمال ايه يا عم دا احنا كنا في حرب امبارح وخرجنا منها بسلام بدعاء الوالدين بس والله يا رجل وانت تقولي جمال
زياد : ليه الف بعد الشر عليك وانت كويس يعني
رعد : الحمدلله كويس اوووي متقلقش المهم طمني انت عليك
زياد : كويس اووووي اوووي ومتصل بيك عشان اقولك خبر هيفرحك اوي كمان
رعد بابتسامة : ايوا فرحني لاحسن انا محتاج افرح اووي فعلا يا اخويا
زياد : باذن الله فرحي اول الاسبوع الجاي علي فرحة هنستناك ايه هتتاخر في مهمتك دي حاول تيجي خلال الاسبوع دا
رعد في صدمة مش عارف يرد حاسس انه مبقاش سامع بقيت كلام اخو
زياد بصوت عالي : رعد مش بترد ليه ها هتيجي امتي
رعد بعد صمت طويل رد بعصبية : لا انا مش جاي
زياد باستغراب : مش جاي ليه
رعد : مش جاي عشان انا

ويا تري ايه اللي هيعملو محمد مع لوجي
يا تري ايه اللي هيحصل ورعد هيقول ايه لزياد


الفصل الثامن 

الحلقة التامنة

زياد : مالك يا حبيبي فيك ايه حاسك تعبان
رعد بوجع : مفيش حاجة يا حبيبي تسلملي يارب بس مش هقدر اجي عشان المهمة صعبه شوية وحسام صحبي متصاب
زياد : يعني معقول مش هتحضر فرح اخوك الوحيد خلاص هأجلة
رعد مسرعا : لا لا متاجلش حاجة عشان خاطر اخوك وانا هحاول اجي باذن الله حتي لو يوم الفرح نفسه
زياد : ماشي في انتظارك لو مجتش هزعل
رعد : ماشي يا حبيبي
(((في مكان ما يوجد في لوجي و محمد ومعاهم شخص اخر )))
لوجي بخوف : انا خايفة اوي يا محمد
محمد : متخافيش انا جنبك عايزك تبقي جامدة كدا
لوجي : طول مانت جنبي انا مش خايفة
محمد بابتسامة نظر للشخص : يالا يامتر
المحامي : امضي هنا يا هانم امضي هنا يا استاذ محمد
(((مضت لوجي ومحمد بلفعل علي قسبمة الزواج العرفي )))
محمد بابتسامة : مبروك يا قلب قلبي
لوجي بقلق وبابتسامة بخوف : الله يبارك فيك يا حبيبي
محمد :يالا بينا نمشي ( مشيو من هذا المكان وفي سيارة محمد وقف علي جنب )
لوجي : وقفت ليه
محمد : تعالي نتطلع نحتفل شوية في شقتي
لوجي نظرت الي المنزل : وانت جبت امتي الشقة دي
محمد : من زمان جايبها اتجوز فيها واديني اتجوزت
لوجي بجدية : محمد احنا اتفاقنا علي ايه بلاش اللي في دماغك دا
محمد : ايه يا بنتي فكرتي في ايه هنقعد عادي مع بعض منا كنت بدخل اوضتك عادي يعني كنت بعمل حاجة
لوجي : في فرق ويالا بعد اذنك امشي
محمد بضيق : للدرجة دي خايفة مني علي العموم براحتك ( ثم ساق بغضب )
(((في منزل السيوفي )))
في غرفة رعد الجد بتعب : ربنا يكملهم علي خير يا ولدي
زين : الله يباركلنا فيك يارب يا بوي وتقوم لينا بالف خير
رعد : ويباركلي فيك يا ولدي ان شاء الله
(((في جنينة المنزل تجلس همسة و فرحة )))
همسة : هتعملي ايه الفرح بعد اسبوع هتستسلمي كدا بسهولة
فرحة بوجع : ها ومال هعمل ايه يعني خلاص انا حكمت علي نفسي ولازم ابقي قد الحكم دا وبعدين انا ليه اتمسك بحد مش عايزني اصلا انا قرارت افتح قلبي لزياد عشان هو ملهوش ذنب في اي حاجة بتحصل وهتحصل
همسة : هو دا عين العقل خلاص اني رعد دا رعد عاقز يعيش حياته وخلاص مش بيفكر غير في نفسه
فرحة : فعلا خلاص انا هدوس علي قلبي اللي وصلني للي انا في دا ( ثم رن هاتف فرحة والمتصل زياد )
همسة : مين اللي بيرن عليكي
فرحة : دا رعد
همسة : طيب ردي عليه وغيري اسلوبك معا
فرحة بتوتر : الو
زياد : الو ازيك يا فرحه
فرحة قامت من مكانها وتمشيت في الجنينة وهيا بتكلمو : الحمدلله وانت اخبارك ايه
زياد : طول ما قلبي بخير انا بخير وانتي قلبي وانتي بخير صح
فرحة : الحمدلله
زياد : صوت انهاردة حلو اوي
فرحة : اشمعنا
زياد :حاسس اسلوبك متغير
فرحة : للاحسن ولا الاوحش
زياد : انتي معندكيش اوحش انتي دايما في الاحسن
فرحة : شكرا
زياد بابتسامة : حد يقول لخطيبو شكرا كدا حاف
فرحة بعصبية : ومال اقولها متغمسة بي ايه ان شاء الله
زياد : اهدي اهدي انتي هتقلبي ليه
فرحة بتحاول تهدي : مش هقلب انا عادي
زياد : المهم
فرحة : اممم
زياد : وحشتيني ونفسي اشوفك اوي علي فكرة
فرحة : ،،،،،،،،
زياد : سكتي ليه
فرحة : لازم اقفل دلوقتي عشان همسة جاية عليا يالا سلام هكلمك بعدين
زياد بتنهيدة : ماشي سلام
(((في لبنان )))
حسام : في ايه مالك من ساعة ما خوك كلمك وانت مش علي بعضك
رعد بتنهيدة : فرحة الاسبوع الجاي وعايزني اجي
حسام بحزن علي صديقة : فرحة علي بنت عمك
رعد : اها ربنا يسعدهم يارب ويكملهم علي خير ويهدي سرهم
حسام : يارب وناوي تعمل ايه
رعد :هروح طبعا لانه زعلان
حسام :ماشي يا صحبي ربنا يقويك انا نازل اجيب شوية اكل و علاج
رعد : بس انت تعبان يا حسام ارتاح انت وانا هروح اجيب
حسام : مش عايز اتعبك معايا
رعد : عيب عليك قولي بس عايز ايه
حسام : شوف هتجبلنا اكل ايه وخد هات العلاج دا
(((ونزل رعد الي الصيدلية )))
رعد : السلام عليكم
الصيدلي : وعليكم السلام
رعد : عايز لو سمحت العلاج دا
دخلت فتاة مسرعا :لو سمحت يا دكتور الحقني
الصيدلي : خير يا فندم
فتاة : عندي صداع هيفرتك دماغي
الصيدلي استاذن رعد : بعد اذنك ثواني هقيس للهانم الضغط بس
رعد : تمام براحتك والف سلامة عليكي يا هانم
الفتاة بتعب : الله يسلمك
رعد اتصدم عندما شاهد انها هيا ريتا : هو انتي
ريتا : حضرتك تعرفني
رعد : شوفتك في السفارة
الصيدلي خلص قياس الضغظ : الضغط عالي شوية ياهانم اتفضلي البرشام دا كويس جدااا للضغط
ريتا : شكرا لحضرتك ( وجت تمشي اوقفها رعد )
رعد : لو سمحتي استني لو سمحت هاتلي العلاج اللي قولتلك عليه
ريتا : حضرتك عايز مني ايه هو انت تعرفني
رعد : قولت اعرفك من السفارة
ريتا : هو انت شغال في السفارة
رعد :حاجة زي كدا
ريتا : طيب وبعدين ايه المطلوب
رعد : عايز اساعدك
ريتا بلهفة : بجد
رعد : اه بجد
ريتا : والمقابل
رعد : ولا حاجة مجرد مساعدة
ريتا : طيب انا لازم امشي حالا لاني تعبانه
رعد : طيب وهوصلك ازاي
ريتا : اديني رقمك وانا ابقي اكلمك
رعد : طيب ورقمك
ريتا : انا اللي هكلمك
رعد : تمام اكتبي طيب
ريتا : تمام حضرتك اسمك ايه
رعد : رعد اسمي رعد السيوفي
ريتا : اممم تمام باااي
رعد بصدمة : ايه دا ازاي الشبه الفظيع دا مش معقول
(((في منزل السيوفي )))
زين : فرحة
فرحة : نعم يا بابا
زين : تعالي اهني جاري يا بتي
فرحة : حاضر
زين : يحضرلك الخير ويسعدك يا بتي
امجد : طيب وميجو ملهوش دعوة زي دي
زين : يسعدكم انتو الاتنين يا ولدي انا ليه غيركم
ليلي :نعم طيب واني ايه اتركنت علي الرف
زين بحب : يا بوي يا بوي اهو هتوقعوني معا امك
ليلي :- بقي بتبقي عيالك علي ماشي يا زين
زين بيهزر وينظر لعيالة : طلامه مقالتش زين الرجال تبقي اتقمصت واني مقدرش علي قمصتها
فهد كان نازل من الاعلي هو ومنار : يا بوي علي الرومانسية اللي مبتخلص يا بني انت بتغظنا
زين : يا بوي علي عينك يا ولدي سيبنا في حالنا فينا اللي مكفينا
منار بضحك : بدل ما بتتكلم اكدي قلده وخليك رومانسي
ليلي : صوح اللي مدايق منينا يعمل زينا
فهد : يا نهار اسوح الحريم اتلمت علي بعض لا اني اخلع احسن
مالك : كان لازم تتحدت يا خوي ماني قاعد من صبحية ربنا وشايف الرومانسية وحاطط لساني في بوقي وساكت
سمية : اه كويس انك ساكت متفتحش علي نفسك طاقة جهنم
فرحة بضحك : وفي النهاية برضو معرفتش كنت عايزني ليه يا بابا
زين : والله يا بتي اني نسيت يخربيت القر
فرحة : طيب اسيبكم بقي انا واطلع اذاكر شوية
منار : تذاكري هيا الايام دي وقت مذاكرة يا بتي عايزين نشوف ايه اللي ناقص وجيبي
فرحة : اه هنزل بكرة ان شاء الله انا والبنات
ليلي : والبنات طيب واحنا ملناش عازه ولا ايه
فرحة : ازاي يا مامتي تقولي كدا دا انتو الخير والبركة تعالو معانا بس انا قولت عشان متعبكمش معانا بس لو حابين تعالو
ليلي : اه ملكيش دعوة بتعبنا احنا عايزين نتعب ليكم مكناش نتعب لعيالنا هنتعبو لمين
زين : ربنا يخليكم ليهم
دخلت لوجي : كيفكم يا جماعة
الجميع : بخير
لوجي : ايه خير سامعة صوتكم من بره في ايه
سمية : حضري نفسك عشان تروحي بكرة مع بنات عمامك
لوجي : فين يا ماما
ليلي : تجيبو الحاجات اللي ناقصة للفرح عقبال يا بتي
مالك : باذن الله قريب متقدملها عريس زين قوي بس اني اجلتها شوية لبعد الامتحانات
ليلي : طيب زين ربنا يقدم لها مافي الخير
لوجي بتوتر : طيب عن اذنكم
ليلي بضحك : كسفتوها يا جماعة
منار : هيا بنات الايام دي بتتكسف يا ختي بلا خيبة فين ايامنا احنا
ليلي : قول للزمن ارجع يا زمان
(((في لبنان )))
حسام : تعبتك معايا
رعد : تعبك راحة
حسام : مالك سرحان في ايه من ساعة ماجيت من بره وانت سرحان
رعد : قبلتها
حسام بعدم فهم : هيا مين
رعد : ريتا البت اللي شبه بنت عمي
حسام : ااااه اللي عايزه تنزل مصر
رعد : اه
حسام : وبعدين كلمتها
رعد :اه طبعا
حسام : قولتلها ايه قالتلك ايه قول علي طول انت هتنقطني
رعد بسرحان : لسه مقولتش بس هقول
حسام : طيب هتعمل ايه معاها
رعد : هساعدها وهحاول اعرف حاجة في دماغي
حسام : حاجة ايه
رعد : لما يجي وقتها
(((في منزل السيوفي )))
فهد : فاكر لما ليلي كانت حبلة قولتلك يالا عشان اجوز بتك لرعد واهي ربنا كتابها
زين : بس انت كنت بتقول ونيتك مكنتش مظبوطة
فهد : يا بوي عليك قلبك اسود قوي يا خوي خلاص انسي اللي فات خلينا في دلوقت اللي فات مات
زين بحزن : فعلا اللي فات مات كل حاجة عادت الواحد نسيها واكنها مكنتش حاصلة ولا جرت اصلا حتي بتي اللي ماتت نسينها واكنها مجاتش علي وش الدنيا حتي ريتاج ماتت وسرها معاها وابوها اختفي ومحدش عارف عنه شي مات عاش الله اعلم
ليلي بدموع : ايه اللي فكرك بالماضي يا قلبي متوجعش قلبي من جديد
فرحة : اهدو يا جماعة وصلو علي النبي مش هيا كانت تؤامي اكيد شبهي صح
منار : اكيد يعني وانتو لما اتولدته كنتو نسخة من بعض اصلا مفيش شي يفرقكم عن بعض ابدا
فرحة بهزار : طيب اعتبرو انها كانت واحدة وخلاص
ليلي : ربنا يباركلنا فيكي ويرحمها يارب
فهد : بس بتمني كانت تبقي عايشة كنت اخدتهم الاتنين لرعد وزياد بس يالا نصيب
فرحة سرحت وبتكلم نفسها : فعلا يمكن لو كانت عايشة كان زياد حبها هيا و انا كنت فضلت لرعد طيب وانتي ليه بتفكري في كدا مش يمكن رعد كان حبها هيا وانتي برضو كنتي اتوجعتي يالا الحمدلله محدش عارف المكتوب ايه ( ثم رن هاتف زين والمتصل رعد )
زين : الو اهلا اهلا يا ولدي
رعد : الحمدلله يا عمي شكلكم كلكم متجمعين
زين : اه ناقصكم انت وزياد ومعتز ابو دماغ ناشفة دا
مالك بهزار : صح منا عندي ولد لو تؤام فرحة عايش كنت اخته
زين بضحك وهو بيكلم رعد : اسكت يا خايب معتز اصغر من وعد وفرحة
رعد : بتتكلمو علي ايه يا عمي
زين : افتكرنا تؤام فرحه وكنا بنتخيل لو موجودة كنا هنعمل ايه
رعد باستغراب : تؤام فرحة
زين : انت متعرفش ان فرحة كان ليها تؤام ولا ايه
رعد : لا طبعا عارف بس كنت ناسي
زين : الله يرحمها
رعد : صح يا عمي هيا ماتت ازاي لاني مش فاكر كنت صغير
زين اتنهد : ابقي اقولك لما ترجع عشان مرت عمك جنبي وبتتعب
لما بتسمع الحكاية دي
رعد ملهوف يعرف بس سكت : ماشي يا عمي انا كنت متصل اشوف اخباركم ايه
زين : خد كلم بوك
رعد : بعدين بعدين يا عمي هرجع اكلمكم تاني
زين : ماشي تمام خلي بالك من نفسك
(((في غرفة لوجي عماله ترن علي محمد مش بيرد )))
لوجي ببكاء بتكلم نفسها : رد بقي
(((في شقة عبير ومحمد )))
محمد : خليكي رني كدا زي الكلب لحد ما تيجي تحت رجلي وادوس عليكي وعلي عيلتك كلها
عبير دخلت عليه وسمعته : ناوي علي ايه يا ابن عادل السيوفي
محمد : ولا حاجة ياما
عبير : عيلتها اللي هدوس عليها دي هيا عيلتك برضو ولا انت ناسي
محمد : لا مش ناسي بس لازم كل واحد ياخد حقة
عبير : طيب ودي مالها
محمد : هتحرقه برضو
عبير : خليك منك لخالك فهد ملكش دعوة بلباقي
محمد : ليا دعوة بكلة بس دي مجرد صيده مش اكتر وامي بعد اذنك ملكيش دعوة بالموضوع دا خليني مني ليهم
عبير :اني ماليش غيرك يا ولدي متحرقش قلبي عليك
محمد : متقلقيش يامي هما اللي قلبهم هيحرقهم مش انتي
عبير : طب رد عليها عمالة ترن
محمد : طيب سيبني لوحدي يا امي
عبير : ماشي ياولدي ( وخرجت فعلا من الغرفة وهو رد )
محمد بزهق : نعم عماله ترني ليه
لوجي بلهفة : وحشتني مش بترد عليا ليه
محمد : مزاجي كدا نعم
لوجي : انت زعلان مني
محمد : اه زعلان بقي انتي خايفة مني خايفة من جوزك خايفة من حبيبك بس اظاهر كدا انا ولا حبيبك ولا زفت
لوجي بحب : انت عارف اني بعشقك مش بحبك بس انت بتشك في حبي ليك يا محمد مش مصدقة
محمد : اه كلامك كلة بيدل انك مش بتثقي فيا اثبتيلي انك بتثقي فيا عايز اثبات
لوجي : هثبتلك حاضر معا اني حبي ليك مش محتاج اثبات
محمد : طيب وهتثبتيلي ازاي
لوجي : هقولهم بكره اني عندي محاضرات كتير و اني رايحة الجامعة ومش هروح واجي معاك نقعد شوية في شقتنا
محمد بابتسامة خبث : قلبي انتي ايوا كدا
لوجي : بس باداب ماشي
محمد : لسه هتشكي فيا
لوجي مسرعا : لا انا بحذرك بس
محمد : تحذيرك وصل يا حبيبت قلبي بحبك بقي
لوجي : بموت فيك بقي
(((بعد حوالي 3 ايام من مقابلة ريتا و رعد في لبنان )))
رعد قاعد مش بعضة : مش عارف اوصلها اجبها ازاي دلوقتي
حسام : البت دي باين عليها لعبيه
رعد :مش عارف في ايه هتجنن عايز اكلمها
حسام : يعني لما تكلمك هتقولها ايه
ثم فجاءة رن هاتف رعد نظر في حسام : في رقم غريب بيرن عليك
رعد اخد الهاتف بلهفة من حسام : الو
صوت فتاة : استاذ رعد معايا
رعد بلهفة : ايوا مين
الفتاة : انا ريتا اللي حضرتك قبلتني في الصيدلية

يا تري ايه اللي هيحصل
ومحمد ناوي علي ايه

الفصل التاسع 

الحلقة التاسعة

رعد بلهفة : اهلا اهلا وسهلا بحضرتك
ريتا : اهلا بيك ها كنت حضرتك بتقول انك هتساعدني ممكن اعرف ازاي
رعد : بس الكلام دا مش هينفع في التليفون
ريتا : ومال هينفع فين
رعد : اي مكان حضرتك تحبي
ريتا بشك : هو حضرتك عايز ايه بظبط
رعد : قولتلك عايز اساعدك
ريتا : اممم طيب ممكن اعرف ليه هتساعدني
رعد : بحب اساعد الناس لو مش حابة اوكي براحتك
ريتا بلهفة : لا طبعا انا مصدقت حد يساعدني وينزلني مصر ادور علي اهلي
رعد بصدمة : تدوري علي اهلك ازاي انتي متعرفيش هما فين
ريتا : لا انا مكنتش اعرف اي حد من اهلي غير جدي وبس وبعدين اكتشفت انه مش جدي
رعد : واكتشفتي دا ازاي
ريتا : كان عايز يعمل معايا حاجات وسخة زيه وبعدها قالي اني مش بنت بنته
رعد : طيب انا اسف اني بدخل بس انتي ازاي كل العمر دا مسالتيش عن امك عن ابوكي
ريتا : سالت كتير جدااااا بس كان مفهمني اني مامتي اتوفت اثر حادث والسبب في بابا ومن ساعتها رماني لي ومبقاش يسال فيا
رعد :- طيب تمام جدا طيب ممكن اقبلك بكرة في ،،،،،،،،،،
ريتا : بس انا خايفة
رعد : متقلقيش انا هبقي معاكي دايما
ريتا : يعني هقدر انزل مصر
رعد : في اقرب فرصة هتنزلي مصر
(((تاني يوم في شقة محمد ذهبت اليه لوجي حسب الاتفاق )))
محمد : نورتي شقتك يا عمري
لوجي بابتسامة : تسلملي امتي بقي نعيش فيها مع بعض جميلة اوووي
محمد : عجبتك
لوجي : جدااااا
محمد : تتهني بيها يا عمري ( ثم قرب منها ) متقعلي الطرحة دي دا انا جوزك ( مسك لوجي حجابها مسرعا )
لوجي بقلق : ها لا كدا كويس
محمد ينفخ : برضو خايفة مني علي فكرة انا اتخنقت
لوجي بتحاول تهدي : مش قصدي يا حبيبي بس علي ايه انا همشي علي طول
محمد : لا انتي قاعده معايا لحد المعاد اللي مفروض تخلصي في محاضراتك
لوجي : ماشي اهو ( وبلفعل قلعت حجابها ثم قرب منها ولمس شعرها )
محمد : شعرك جميل اووي ( نظر الي وشها ) وكل شبر في فيكي حلو شفايفك عنيكي
لوجي بتبتلع ريقها ثم قامت بحجته انها تتفرج علي الشقة : بس الشقة حلوة اووي
محمد جز علي اسنانه : حلوة بيكي لوجي
لوجي : نعم
محمد : علي فكرة انتي مراتي
لوجي بابتسامة قلق : منا عارفة
محمد : يعني حقي عليكي اني لما احتاجك واحتاج حضنك الاقي
لوجي :بس انت عارف انه مينفعش لانه مش وقته
محمد : اعمل شي يبسطني حسسيني انك بتحبيني
لوجي : انت عارف انا بحبك قد ايه
محمد : اثبتيلي انك هتفضلي دايما معايا وفي حضني تعالي فحضني متقلقيش
لوجي باستسلام راحت لحضنه : انا جنبك
محمد بابتسامة خبث : عايز دايما جنبي ( وابتدا يحضن فيها بشوق ورغبه ويبوس فيها في كل شبر في وجه ورقبتها )
لوجي بتحاول تبعده : اوعي يا محمد مينفعش اوعي
محمد برغبة : لا سبيني انا اتمتع بيكي وبجمالك ارجوكي انا محتاجلك ( وحاولت لوجي كتير ان يبعد عنها لكنه هو الاقوي ونجاحة في ما يريد ) انتي خلاص هتبقي مراتي بلفعل يا لوجي
((((لوجي بتصرخ لكنها هذا القطة تساوي ايه جنب هذا الوحش المفترس ))))
(((في منزل السيوفي )))
امجد : بوي
زين : نعم يا ولدي
امجد : كنت عايز اتكلم معاك شوية
زين : اتحدت يا ولدي
امجد : بوي اني رجل ابن رجل وعمري ما اضحك ولا اتسلي بي بنات الناس
زين : واني واثق من اكدي يا ولدي
امجد : وعشان اكدي اني عايز اخطب همس بنت عمتي اسماء لاني بحبها وهيا بتحبني وعايز حبنا دا يبقي في النور
زين بابتسامة فيها فخر : زين يا ولدي بس مش شايف انك انت وهيا لستكم صغيرين
امجد : مش بسن يا بوي اني اه عندي 19 سنه بس رجل قوي واقدر احافظ علي الانسانه اللي معايا
زين : خابر و اتاكدت دلوقتي من حديتك اني ربيت رجل صوح فرحان بيك يا ولدي انك قد كلمتك
امجد : عايز يبقي حبي ليها صريح وليه نهاية مش نفضل نحب في بعض في السر وبعد كدا ممكن يبقي ملناش نصيب في بعض ابقي ظلمتها معايا
زين بابتسامة : المطلوب مني ايه دلوقتي
امجد : تتطلبهالي للجواز من عمتي وجوزها
زين : طيب لو قاله لستها صغيرة ولا لسه بدري عليها والحديت دا
امجد : هستناها العمر كله بس المهم اعرف واتاكد انها ليا بس
زين طبطب علي كتف ابنه : ربنا يحميك لشبابك يا ولدي وعشان اكدي يومين اكدي وهروح لدار عمتك واطلبها من بوها
امجد : بس المهم قبل فرح فرحة و زياد
زين : ماشي منا بقولك يومين فرح فرحة لسه قدامه اسبوع
امجد بسعادة : ربنا يخليك لينا يا بوي
((في لبنان في مكان ما )))
رعد : مبسوط جدااا ان حضرتك وافقتي تقابليني من غير خوف
ريتا : انا اللي مش عارفة اشكر حضرتك ازاي انك هتقدر تساعدني
رعد : لا ابدا دا وجبي امام اي حد عايز مساعده من بلدي
ريتا : بس انا برضو لسه مش عارفه ليه حضرتك عايز تساعدني كدا
رعد طلع موبايله وجاب الصور : عايز اساعدك عشان كدا
ريتا باستغراب : ايه دا دي انا بس محجبة جبتها منين الصورة دي
رعد بابتسامة : شوفتي بقي انتي ذات نفسك فكرتيها انتي
ريتا : ومال مين دي نسخة تانية مني دا اكني شايفة نفسي في المرايأ
رعد : ودا الشي اللي هيجنني دي يا ستي بنت عمي واول
ما شوفتك في السفارة حسيتك هيا جدا لدرجة اني شكيت انك هيا بلفعل ( ثم اتنهد ) وكنت اتمني انها تكون معايا
ريتا : هيا حبيبتك
رعد بوجع وفي باله : دي عمري كلة دي عشقي دي حب حياتي دي اللي عايش عشانها دي اللي بسببها عايش ( كل دا كلام كان نفسه يقولة رعد بس خلاص مبقاش ينفع ) لا مش حبيبتي دي بنت عمي وبس وزي اختي وخطيبت اخويا وهتبقي مراته بعد اسبوع ( وضحك ضحكة بوجع ) بس يا ستي هيا دي كل الحكاية
ريتا : طيب وانت شاكك في ايه
رعد : انك تبقي بنت عمي
ريتا : هيا كانت تايهه
رعد : لا مخطوفة وباقي التفاصيل مش عارفها لاني كنت صغير و مش فاكر والموضوع اتقفل من ساعتها ومحدش بيتكلم في
ريتا : طيب وناوي تعمل ايه
رعد : اسمعيني يا ستي وصحصحي عشان هتنفذي كل كلمها اقولها ليكي بلحرف
ريتا : تمام قول
رعد : بصي يا ستي
(((في منزل السيوفي )))
زين : ولدك كبر يا لوليتا وبقي رجل وفعلا يستاهل يتقال عليه زين الرجال
ليلي بابتسامة : طبعا هو ابن مين مهو ابنك لازم يكون رجل كيفك
زين براحة : تعرفي كنت فخور قوي وهو قاعد معايا وبيكلمني فعلا عرفتي تربي يا لوليتا
ليلي : دي تربيتك انت يا زين قلبي اهم شي القدوة وانت القدوة بس ناوي تعمل ايه
زين : ناوي اتقدم لي عمار واخطبهالو
ليلي : يا ريت
زين : بس الخوف عمار هيوافق يجوزها دلوقت
ليلي : لو قال صغيره هنقوله احنا هنقراه فاتحة بس ونحجزها ليه ولما تخلص براحتها احنا مستنين
زين : ولدك برضو قال اني استنها العمر كلة
ليلي بسعادة : ربنا يهديك يا ولدي ويعطيك اللي بتتمنا
زين : يارب ويخليكي لينا يا عمري وميحرمناش من وجودك في وسطنا وتفضلي تنوري حياتنا
(((في شقة محمد )))
لوجي نايمة حضنه جسمها بايديها وبتبكي وترتجف بحرقة شديت نظر الي جسدها العاري تماما شديت مفرش السرير مسرعا لكي تغطي جسدها : انا مش مصدقة اللي انت عملته فيا دا احنا لازم نتجوز في اقرب وقت
محمد ببرود وهو يرتدي ملابسة : طيب ماحنا متجوزين
لوجي بصريخ : هو كدا جواز لا انا عايزة جواز رسمي
محمد : وانا مش هتجوز رسمي
لوجي بصدمة : يعني ايه
محمد : يعني عجبك كدا تمام يا قلبي مش عجبك انتي حرة وكل واحد يروح لحالة ماشي
لوجي بنتهار : يروح لحالة بعد اللي عملته تقول كدا
محمد : مغصبتكيش يا حلوة انتي اتجوزتني برضاكي وجيتي هنا كمان برضاكي بتتكلمي في ايه دلوقتي
لوجي : وخليتك عملت اللي عملته دا كمان برضايا
محمد : شي ميخصنيش قومي يالا البسي كدا واعدلي نفسك واتاكلي علي الله عشان متتاخريش
لوجي : انا مش همشي من هنا غير ما تقولي حل
محمد : الحل انا قولتهولك هو دا اللي عندي متوجعيش دماغي بقي انا مصدع خلقة يالا غوري
لوجي مصدومة : اغور ومصدع يعني ايه انت ايه في دماغك
محمد : بصي يا ماما تقولي اتجننت تقولي اي حاجة قولي اللي تقولي بس المهم اسمعي مني الكلمتين دول انا يا حلوة عمري ما هتجوز واحدة سابتلي نفسها عمري ما هتجوز واحدة ضحكت علي ابوها وامها واستغفلتهم عمري ما هتجوز واحدة خلت شرف ابوها في الارض اللي خلها هان عليها ابوه وخدعته هتعمل معايا انا ايه
لوجي بهستيريا : لا لا لا يا محمد انا عملت كدا عشان بحبك ومكنتش عايزة العلاقة توصل لكدا انا حاولت ابعدك وقومتك لكن انت كنت اقوي محمد ابوس ايدك متتخلش عني ابوس ايدك لو حد عرف هيموتوني
محمد : وانا اعمل ايه انا مقولتش هتخلي انا بقول تعيشي معايا كدا عشقتي وبس اعوزك الاقيكي بس اتجوز بقي حد غيرك اي حاجة شي ميخصكيش
لوجي بتموت من الوجع : بس انا مراتك
محمد : حتي دا بح مفيش الكلام دا
لوجي برقت عنيها المحمرة من كتر البكاء ثم قامت وقفت : يعني ايه بح
محمد : يعني مفيش جواز كمان
لوجي : والورقة اللي معايا
محمد : بليها و اشربيها
لوجي جريت علي المطبخ ومسكت سكينة : انت ازاي كنت بلوقاحة دي وانت معرفش وليه اعترفتلي بسرعة دي
محمد :لاني مش محتاج امثل تاني لن كل تمثيلي عليكي اني اوصل بس للهدف دا ووصلتلو هستني ايه تاني
لوجي مازالت ترفع عليه السكين : وانا عملتلك ايه لي دا كلة
محمد : انتقاما من اهلك ابوكي واعمامك وبذات عمك فهد وعياله
لوجي ببكاء : وانا ذنبي ايه انا حرام عليك ضيعت مستقبلي ضيعتني منك لله
محمد : يالا غوري بقي امشي ونزلي اللعبه اللي في ايدك دي يا حلوة ومش عايز اشوف خلقت تعدي من قدامك هفضحك ماشي
لوجي جريت عليه عايزو تطعنه بسكين : هقتلك واشرب من دمك
محمد مسك السكينه مسرعا : شكلي انا اللي هقطعك حتت وارميكي للكلاب ولو ممشيتيش من هنا حالا صورك وانتي عريانه هبعتها لعيلتك الكريمة يتفرجه ويملؤ عنيهم بجمال بنتهم صاحبة الصون و العفاف
(((في منزل السيوفي )))
الجميع متجمع في المندرة تدخل فرحة : هيا لوجي فين يا مرات عمي
سمية : في الجامعة
فرحة باستغراب : جامعة انا مشوفتهاش انهاردة في الجامعة
سمية بصدمة : مشوفتيهاش ازاي يعني
فرحة بتوتر : ها قصدي كان عندي محاضرات كتير ومقعدناش مع بعض في الجامعة
سمية : اه فعلا هيا كمان قالت عندها محاضرات كتير
فرحة : طيب هيا اكيد
قربت تخلص
سمية : اه زمانها علي وصل
جاءت همسة و اسماء : ازيكم
ليلي بسعادة : اهلا اهلا نورتو
اسماء : نورك يا لوليتا وحشتيني جدااا ايه مبتجيش ليه امك واخواتك نفسهم يشفوكي
ليلي : مشغولة الايام دي بفرح فرحة انتو عارفين ( ثم نظرت لهمس ) وشكلك انتي كمان قريب هتبقي مشغول كيفي
اسماء : اها ما كلنا بنبقي مشغولين
منار بصويت : الحقو الحقو
ليلي والكل جري الي غرفة رعد الجد : ايه في ايه
منار : عمي تعبان قوي مقدرش ياخد نفسة
(((جري الجميع اليه في الغرفة واتصلو بالاسعاف وجاءت نقلته الي المستشفي )))
(((في لبنان ))
ريتا : طيب ودا مش هيبقي خطر عليا
رعد : متقلقيش انا هعمل كل احتياطتي ومش عايزك تقلقي خالص كل شي هيمشي زي ما مرتبله
ريتا : طيب وازاي انا هروح لوحدي
رعد : هتفق مع شخص و هفهمه كل حاجة
ريتا : طيب الموضوع دا هيكون جاهز امتي
رعد : خلال اسبوع بظبط
ريتا بفرحة : بجد مش عارف اقولك ايه
رعد : ولا حاجة بس يارب تطلعي هيا
(((في مكان ما امير يجلس مع جد ريتا )))
امير :قولي بقي يا باشا ريتا دي ايه حكايتها
الجد : حكايتها اسمع بقي ادينا بندردش بص يا عم بنتي كانت بتحب واحد صعيدي بس هو كان متجوز وبيحب مراته جدااا وكان عنده اخته مش بتحب مرات الرجل دا اتفقو هما الاتنين انهم ازاي يحرقة قلب مراته من كتر غيرتهم منها راحه خاطفين البت من امها
(((فلاش باك )))
ريتاج : بابا لا انا لازم اخدها معايا
الوزير بزعيق : ازاي هتسفري بيها ازاي تتحملي مسئولية بنت مش بنتك ازاي
ريتاج : بابا وانا مش هسافر غير بيها لما كدا لما حضرتك سافر وانا هقعد هنا بيها
الوزير :يا بنتي اسمعيني
ريتاج : بابا انا مش هسمع لما اسافر بيها لما بلاش سفر من اصلة
الوزير اتنهد : والله انتي حرة يا بنتي انتي اللي مسئوله
ريتاج : اه انا اللي مسئولة ( ثم نظرت للطفلة بحب : شايفها حلوة ازاي يا بابا
الوزير بابتسامة : فعلا حلوة جداااا بس انتي كدا مش هتقدري تسافري معايا صح
ريتاج : لا هسافر بعديك لاني لسه قدامي حاجات لازم اعملها وعشان كدا عشان خاطري يا بابا تاخدها هيا والدادا معاك وانت مسافر لاني انا هتاخر
الوزير : ماشي يا بنتي هاتيها وامري لله عرفي بقي الدادا انها هتسافر معايا انا
ريتاج بفرحة باست والدها : ربنا يخليك ليا يارب
(((فلااااااش )))
الوزير بتنيهده وجع : بس وسافرت وبعدها جالي خبر وفات بنتي ريتاج الغل مسك فيا وكنت هقتل البنت وبعدين فكرت قولت يمكن دي عوض عن ريتاج بنتي وسمتها علي اسمها ريتاج واعتبرتها بنتها فعلا بس بعد كدا احساس الانتقام زاد جوايا
امير بضحك :ايوا يا عم وكنت عايز ترجع تاني ايام الشقاوة
الوزير بضحكة شريرة : ومال اكبر واربي لغيري لا لازم ادوق الثمرة اللي زرعتها ( ثم ضحك جامد جدااا ) دا طباخ السم بيدوقة يا رجل
(((في المستشفي في الصعيد )))
زين لدكتور بلهفة : ايه يا دكتور خير
الدكتور : ازمة قلبيه بس الحمدلله لحقناها بس هيقعد معانا في العناية المركزة علي الاقل 10
ايام لانه حالته صعبه
زين : يقعد اي مده بس المهم يبقي بخير
الدكتور : ان شاء الله ربنا يطمنكم عليه يارب
(((في منزل السيوفي )))
لوجي في غرفتها رجعت من عند محمد فضلت تلطم وتشد في شعرها : اعمل ايه يا ربي دبرني يارب اااه ياربي استرها معايا ( ثم فكرت انها تتصل برعد يلحقها يقف جنبها فضلت ترن عليه لكن هاتفة مغلق ) وبعدين هعمل ايه في المصيبة اللي انا فيها دي
(((دخلت عليها همسة وفرحه )))
فرحة باستغراب من شكلها : مالك يا لوجي عمالة تعيطي ليه وايه شكلك دا مش معقول كل دا عشان عرفتي انه جدو في المستشفي
همسة : مالك يا لوجي انتي شكلك فعلا ميريحش.
لوجي ببكاء : اقولكم ايه بس
فرحة بصدمة : لوجي متخليش الفار يلعب في عبنا
لوجي مسرعا :فار ايه وقطة ايه انتي هتتجنني كل الحكاية ان كان عندنا امتحانات ويعتبر محلتش وخايفة ياثر عليا في اخر السنه
همسة : امتحان ايه دا مفيش امتحانات
لوجي : يعني انا هكدب بقولكم ايه سبوني لوحدي ماشي يالا بره
(((في مصر بعد كذا يوم )))
رمزي : ايوا يا عم العريس المنتظر
زياد : يا شيخ اتنيل ما اهو شكله هيتاجل بسبب فقرك اهو جدي تعبان وهيقعد عشر ايام في العناية
رمزي :باذن الله هيبقي كويس
زياد : يارب
رمزي : انت كدا هتنزل بكرة مصر صح
زياد : اه باذن الله لازم اروح اطمن علي جدي
(((في لبنان )))
حسام : وبعدين يا رعد احنا بقالنا هنا فترة ولخد الان مفيش اي جديد
رعد : باذن الله بكرة هنروح نقتحم تاني المكان وربنا يسهلها
حسام : بسهولة دي ليه هيا لعبه ولا ايه مفيش تخطيط مفيش تجمع اي حاجة هو سلق بيض
رعد بغضب : اتكلم بطريقة احسن من دي
حسام : لا انت بقيت غريب اوووي
رعد : مش عجبك متكملش معايا المهمة دي
حسام بغيظ : اللي انت شايفة يا رعد اعمله
(((تاني يوم وصل زياد الي الصعيد )))
زياد بابتسامة : كيفك يا عمي
مالك بحزن : الحمدلله يا ولدي
زياد : فيك ايه يا عمي مالك
مالك : حاسس اني هتشل يا بني
زياد : بعد الشر عليك فيك ايه قول
في غرفة لوجي بتحاول ترن علي محمد لكن مش بيرد بعتتلو رسالة : ابوس ايدك رد عليا عايزاك ضروري من ساعة اللي حصل دا وانت مش بترد عليا ولا اعرف عنك اي شي
رد عليها برسالة : ولا هرد عليكي ولا حد فيكي هيعرف عني شي وانا هسيب الحساب بتاعك بقي ما بينك و مابين خالي اللي عرف يربي هههه
(((لوج جالها حالة هستيريا بداءت تصوت وتصرخ وتكسر في كل شي طلع الجميع علي صوت هذا التكسير )))
سمية بخوف : بنتي بنتي فيكي ايه الله اكبر الله اكبر حد يتصل بدكتور
مالك : سبيها سبيها واطلعو بره يمكن تموت وتريحنا
سمية باستغراب : هو في ايه محد يفهمني في ايه يا مالك
مالك بزعيق شديد : قولت اخرصو محدش يجبلها دكتور
زياد نظر لي لوجي ثم قال لمالك : انا رايح المستشفي اشوف جدي
(((في المستشفي وصل زياد )))
فهد : اهلا يا عريس وصلت امتي
زياد : لسه حالا
فهد : حمدلله علي السلامة
زين : حمدلله علي سلامتك يا ولدي
زياد سرح في وش زين وسكت قليلا : الله يسلمك ( ثم نظر لجده ) اخبارك ايه يا جدي
رعد الجد بتعب : الحمدلله يا ولدي وهبقي زين قوي لو الفرح عملته في معاده واتجوزت انت و فرحه
زين : لما تخف بس يا بوي عشان تبقي في وسطينا
رعد : اسمع الكلام يا ولدي متتعبش قلبي بقي بلاش مناهدة
فهد : بس يا بوي
رعد : قولت معايزش مناهدة واكتبه بكرة كتب الكتاب
زين : ليه اكدي يا بوي ما الفرح بعد كام يوم هنكتبه بلمرة
زياد عمال يبصلهم كلهم : مفيش جواز هيتم انا مش عايز فرحة مبحبهاش
الجميع في صدمة
زين : انت بتقول ايه جاي دلوقت و تقول كدا
زياد : ايوا انا مش عايز الجوازة دي

ياتري ايه اللي هيحصل انا عارفة ان الحلقة دي يمكن فيها الالغاز كتير جدا بس انا منتظرة منكم انكم تحلوها
وياتري ريتا او وعد هترجع ازاي وايه الاتفاق اللي حصل مابينها وبين رعد
وليه وزياد عمل كدا يا تري عرف حاجة ولا في ايه

الفصل العاشر 

الحلقة العاشرة

فهد مش قادر يتلم علي اعصابه : زياد استهدي بالله يا ولدي فيك ايه حصلك ايه
زياد : محصليش حاجة يا بوي اني فوقت مش اكتر وحسيت نفسي مش هرتاح انا و فرحة واكتشفت اني بحب لوجي بنت عمي مالك
زين بصدمة : فجاة اكدي
رعد الجد : ايه يا ولدي اللي بتهببو دا
زياد : اللي سمعتو اني جاي دلوقت عشان جوازي بس مش علي فرحة علي لوجي
فهد بزعيق : انت لو عملت اكدي تبقي ولا ولدي ولا اعرفك
زياد : لا انا هعمل كدا فعلا وبكرة زي ما جدي قال هكتب كتابي علي لوجي
فهد التعب ظهر عليه : ومين قالك اني مالك هيوافق علي حاجة زي دي
زياد : هو موافق
زين : دا انتو مدبرينها مع بعض بقي
زياد : لا مش حكاية مدبرنها الحكاية ان عرف اني بحبها حاول يساعدني مش اكتر بيفهم
زين : ربنا يسعدكم يا ولدي لوجي كيف فرحة الاتنين بناتنا ونفرح لي واحدة فيهم
فهد بتعب : بس ولا اني ولا امك موافقين علي الجوازة دي مش هنحضر
زين بيهدي فهد : فهد ميصحش اكدي دي بتنا ودي بتنا
رعد الجد بتعب : خلاص يا فهد كيف ما قال خيك كلهم بناتنا بس وصيتي قبل ما اموت ليك يا فهد رعد لفرحة دي امانه امانتها ليكم سمعني
زين : كيف يا بوي هيا بتي تجارة دا يسيبها فاخو ياخدها لا اني مموافقش علي حاجة كيف اكدي
رعد بزعيق : واني بقول لازم يحصل
زين حس بتعب ابوه : ان شاء الله يا بوي
رعد : زياد يكتب كتابه بكره زي ما هو عايز علي لوجي و الفرح يتاجل لما رعد يرجع من مهمته ويتعملهم فرح ليهم هما الاربعه
(((في منزل السيوفي )))
سمية ببكاء : عرفني في ايه يا مالك ابوس يدك بنتي مالها
مالك : مفيهاش حاجة اسكتي انتي السبب في كل حاجة
سمية : السبب في ايه
لوجي بنهيار وطيت علي رجل ابوها تبوسها : والله غصب عني والله ما برضايا
مالك : روحي يا بتي الله لا يكسبك ولا يربحك
لوجي : طيب اقتلني موتني من الضرب بس متفضلش ساكت كدا
مالك بسرحان : كلة باوانه
سمية بداءت تلطم : محد يفهمني في ايه حصل ايه
فرحة و همس وقفين مذهولين مش فهمين حاجة : اهدي يا مرات عمي لا حول ولا قوة الا بالله
همسة : هو ايه اللي حصل للبيت مرة واحدة بدل ما في فرح اتقلب حزن
فرحة : مش عارفة بجد في ايه حاجة غريبة
مالك بحزن : نزلو يا بنات علي تحت
فرحة نظرت لهمسة : يالا يا همسة ننزل
(((في الاسفل كانت رجعت ليلي واسماء ومنار الي المنزل مصدومين )))
منار بصدمة : انا مش عارفة ايه اللي حصلة
ليلي بعصبية : ولدك يعمل اكدي فينا يا منار مكنش العشم يفضحنا نقول ايه للناس دلوقت
منار ماسكه راسها : معرفاش يا ليلي اني كيفكم مصدومة اني و بوه كيف ما شوفته وكيف ما سمعته ابو مكنش عايز يحضر ليه شي لولا عمي اللي صمم
اسماء : اني مستغربة بصراحة اللي بيحصل
(((كانت نزلة فرحة وهمسة )))
همسة باستغراب : مالهم دول عاملين كدا ليه
فرحة بقلق : لاحسن يكون جدي حصلة حاجة ( ثم جريو البنتان الي امهاتهم بتساءول )
همسة : في ايه جدي حصلة حاجة
فرحة لامها : ماما في ايه مالكم عاملين كدا ليه وفين بابا وعمي فهد
ليلي بحزن : جدك بخير متقلقيش بوكي وصلنا و راح يمر علي الشغل وعمك فهد قاعد شوي مع جدك
فرحة : طيب مالكم حزنه ليه كدا
اسماء : قوليلها يا ليلي ليها حق تعرف هيا فرحتها هتتكسر شوية بس معلش في اولها احسن من بعدين
فرحة : تقولي ايه
ليلي بخوف علي ابنتها : بصي يا بتي انتي خابرة زين ان الجواز دا قسمة ونصيب
فرحة : طبعا كل شي في الدنيا قسمة ونصيب
ليلي : وعسي ان تحبو شي وهو شرأ لكم وعسي ان تكرهوا شي وهو خيرا لكم
فرحة : طبعا يا ماما كل دا عارفة بس ايه لازمتة الكلام دا
منار : بصي يا بنتي اسمعيني انا انهاردة جي زياد وقال انه مش عايز جوازكم يتم وانه بيحب لوجي وهيتجوزها
فرحة اتصدمت من اللي سمعته بس طارت من الفرحة : طيب عادي زي مانتو قولته كل شي قسمة ونصيب وربنا يسعدهم
ليلي باستغراب من رد فعل بنتها : عادي كدا متاثرتيش
فرحة : وايه اللي يخليني اتاثر زياد ابن عمي و لوجي بنت عمي والاتنين اتمنلهم الخير طبعا بس اللي مستغربالة ليه مرة واحدة كدا
همسة : معقول انهيار لوجي دا حب لزياد
فرحة نظرت لهمسة : ازاي يعني ما احنا عارفين ان هيا
ليلي : هيا ايه
همسة مسرعا : بتحب زياد
منار : يعني هيا كانت بتخبة
فرحة بتوتر : كنا شاكيين
ليلي بغيظ من بنتها : ولما انتي عارفة بتوافقي ليه تتخطبي ليه
فرحة : معرفش بقي اللي حصل
ليلي : طيب بقي اسمعي الخبر التاني مع اني بوكي مواصيني اني مقولكيش اي حاجة عن الموضوع دا بذات
فرحة : موضوع ايه دا
ليلي : ان انتي هتتجوزي رعد
(((فرحة دقات قلبها بقت سريعا جدا و صوتها عالي لدرجة حسيت ان كل اللي حواليها سمعين دقات قلبها ومبقتش قادرة تنطق بي شي )))
(((همسة ابتسمت فرحانه لفرحته رفيقتها وعرفت سكوتها دا ايه )))
ليلي : ايه بلعتي لسانك ولا ايه
فرحة : انتي قولتي ايه يا ماما
ليلي : ايه و اطرشتي كمان
فرحة : سمعت ومش موافقة ليه مكنش هو يبقي اخو هو مفيش غيري في العيلة لازم انا يعني اتجوز حد من عيال عمي فهد انا
مينفعش اتجوز حد من عيال عمي فهد خلاص
منار : ليه يا بتي
فرحة : مينفعش وخلاص يا مرت عمي
اسماء : ليه يا بتي دا رعد زين قوي
فرحة : كويس لنفسة مش ليه ربنا يرزوقة بواحدة احسن مني هو بيحب واحده تاني مقدرش اعمل زي زياد يكون بيحب واحدة تاني واتخطبله وفي الاخر يسبني قبل الفرح بكام يوم
(((همسة متغاظة منها نفسها تقولها لمي نفسك ووفقي وبطلعي تعب في قلبك ارحمي دي فرصة استغليها واتمسكي بحبك بس للاسف مش قادرة تتكلم عشان الكبار اللي واقفين ))))
منار : ومين اللي قالك انه هيحب
فرحة : سمعته وهو بيكلمها وبيحب فيها وبعدها هو قالي
منار : بس خلاص دي وصية جدك محدش هيقدر يغيرها
فرحة : وانا مش هذل نفسي تاني
((( نزل مالك وسمية )))
ليلي بغضب منهم بهمس : اهم نزله البهاوات
اسماء : اهدي متتكلميش في حاجة
سمية : ازيكم ايه عمي بقي كويس
منار بتتكلم بلعافية : اممم زين
مالك : هو فهد و زياد فين
ليلي بغضب : اممم راحو يتفقو مع الماذون
سمية : ماذون ايه هو خلاص زياد و فرحه هيتكتب كتابهم طيب وعمي مش لسه في المستشفي
ليلي : لا مش زياد و فرحه دي لوجي بتك وزياد
سمية بعدم فهم : مش فهمه
ليلي : ليه انت مقولتلهاش يا مالك
مالك : هو فعلا زياد جي كلمني بس انا مكلمتش حد قولت لما يحلو الموضوع معاكم انتو الاول ويشوف هيعمل ايه مع فهد و زين وبوي
سمية باستغراب : موضوع ايه دا انا مش فاهمة حاجة
مالك : زياد عايز يتجوز لوجي
سمية : ازاي عايز لوجي وهو خاطب فرحة
مالك : سابها
سمية : فجاة كدا ازاي وانا استحالة اوفق علي حاجة زي كدا ازاي يسيب بنت عمها ويخطبها هيا زياد بطريقة دي هيربي عدوة بينا ابنك ازاي يعمل حاجة زي دي يا منار
منار : اني زيي زيك والله اتصدمت
سمية : ليه محدش قادر عليه محدش قادر يواقفة عند حده انا عن نفسي مقدرش اديلو بنتي دا ميتأمتش
مالك : وانا هديله بنتي غصب عن الكل
سمية : ولو دا حصل انا مش هقعد في البيت دا ولا دقيقة
مالك : بنتك بتحبة وعايزة
سمية : وانا مش هبني سعادة بنتي علي سعادتة بنت زيها
فرحة : مرات عمي انا بنسبالي عادي والله مش فارقة و زياد من البداية اخويا اصلا بس كنت مجبرة اني اتقبله كزوج لاني خلاص اتحطيت امام الامر الواقع
سمية : برضو استحالة
مالك : ودي بتي واني حر
سمية : خلاص يبقي انا مش هحضر حاجة ولا هقعد في البيت دا ولا ثانية
مالك : براحتك بتك هيتكتب كتابها علي زياد في الوقت اللي حددو وانتي المركب اللي تودي في ستين داهيه والباب يفوت الف جمل
منار : اهدي يا ولد عمي مش اكدي اهدي يا سلفتي لازم تبقي معا بتك
سمية : انا خلاص همشي وطلامة بنته هتبقي معا انا كمان مش عايزة بنته واكني مخلفتش ابنه وبنته عنده ( ثم ذهبت الي الاعلي لكي تحضر شنطتها وترحل )
(((في السيارة زياد)))
زياد حزين جدااا بس مش قادر يبوح باللي في قلبه ثم اتنهد : ايه يا بوي من ساعة ما ركبنا وانت منطقتش ولا كلمة
فهد : ولا ليه نفس اتحدت معاك واصل اني اتصدمت فيك صدمة عمري مكنتش عارف انك بلهيافة و انك مراهق ومش قد كلمتك اكدي لا مش مصدق
زياد اتنهد بوجع : انا مش مراهق ولا هايف بس بحب
فهد بعصبية : ومتنيلتش ليه قولت الحديت دا قبل ما تخطب فرحة وازاي بتحب لوجي وهتموت عليها كدا وانت جيت وكنت بتتمني فرحة توافق ها كيف
زياد بتهتهه : عادي يا بوي كنت بغيظ لوجي المهم انت زعلان ليه خلاص عمي زين مش زعلان وجدي حل الموضوع وهيجوز فرحة رعد اخويا ورعد احسن مني مية مرة ويليق بيها
فهد : معرفش هتصل كيف بي رعد واقوله اللي حصل دا
زياد : ابقي اتصل انا اقوله
فهد : انت ملكش صالح واصل بي شي يحصول خلي بقي الفترة دي تعدي علي خير
زياد : اللي تشوفة يا بوي ( ثم اغلق عينه بوجع )
(((في لبنان ))
(((اقتحم رعد و قواته هذا المكان من جديد )))
رعد : عايز ندخل المرة دي بكل دقة مش عايزين نسيب اي اثر لينا
حسام بقرف : انا اصلا معرفش ايه اللي احنا بنعمله دا احنا مش عارف قوات خاصة ازاي
رعد نظر له نظرة غضب : قولتلك مش عايز تكمل معايا المهمة انت حر روح ارجع مصر حالا
حسام : هو انت لما مش تفهمنا ايه اللي نعمله لما منكملش
رعد : دا اللي عندي
احد الظباط : يا جماعه احنا دلوقتي في مكان خطر مش وقته خناق اطلاقأ دا خطر علي حياتنا
وبلفعل دخله في المكان والكل بقي وراء رعد في كل خطوة دخلة ممر طويل جدا باخرة باب (((سمعه منه صوت اشخاص يتحدثون اقتحمو عليهم وتم القبض عليهم جميعا لكن بدون رئيس المنظمة )))
رعد محدد سلاحة علي احد الاشخاص : فين الرئيس بتاعكم
الشخص : مفيش ريس هنا احنا لوحدينا
رعد : لو مقولتش هو فين هضربك طالقه اخلص عليك
الشخص : معرفش
رعد فعلا اطلق عليه رصاصة في رجله صرخ الرجل بشده من الوجع : اه اه لا لا
رعد : انطق طيب
حسام : هيموت
رعد : خد اللي معاك انت و الرجالة وامشو من هنا وانا هجيب الكبير وهاجي
حسام :خليني معاك
رعد : مش لازم انا هقدر اجيبه لوحدي الحلو دا هيقولي صح
الشخص بصريخ : رجلي مش قادر
رعد : الطلقة الجاية في قلبك انطق
الشخص : حاضر هقول هو هتلاقي في
رعد :متاكد
الشخص : جداااااا هو علي طول هناك هو مدير اعمالة
رعد زقه : تمام يالا يا حسام اتاكل علي الله انت علي مصر بيهم مش هنقدر نستني هنا بيهم كتير لان المنظمة هتتقلب عليهم
حسام : متاكد انك هتنفع لوحدك هنا
رعد : طبعا يلا ربنا معاكم ( وبلفعل ذهب حسام و بالقوات الي طيارتهم الخاصة الي مصر و بقاء رعد و ذهب الي المكان الذي قال عليها الشخص )
دخل رعد ببطئ الي هذا المكان : ارفع ايدك لفوق
رئيس المنظمة : انت مين
رعد : انا اللي جاي اخلص عليك وانهيك وانهي الناس من شرك
رئيس المنظمة : لا برافو عليك وايه جاي لوحدك يعني صحابك سبوك خافو
رعد ضرب طلقة في الهواء : احنا اسود مصر خير جنود الارض عمرنا ما نخاف لان ربنا حمينا لكن انت متسواش ولا تسوي انك تتكتب في اسمها انت خاين كلت من ارضها وشربت من نيلها وفي النهاية خانتها
رئيس المنظمة : عادي وايه المشكلة ( ثم غمز لشخص جاء من خلف رعد بدون ان يشعر وضربه علي راسه فقد الوعي ) جدع عايزكم بقي تخلو بلده تنفعه انا لازم اسافر دلوقتي بسرعه
الشخص : هتسافر فين
رئيس : علي مصر طبعا
(((تاني يوم في منزل السيوفي )))
(((تم بالفعل كتب كتاب لوجي و زياد )))
الماذون :برفاق والبنين يا ولاد
زين : مبروك يا ولاد مبروك
زياد : الله يبارك فيك يا عمي
فهد بحزن : مبروك يا بتي
لوجي بحزن شديد : الله يبارك فيك يا عمي
ليلي عماله تعيط جاءة اليها فرحه : ماما انتي بتعيطي ليه انا اهو مش هممني والله انا فرحانه
ليلي بتمسح دموعها : والله انتي ما طبيعية ازاي عادي كدا
فرحة بسعادة : عادي يا ماما بقي بس كل اللي انا فرحة بسببه ان ربنا فعلا مش بيعمل حاجة وحشة وبيبقي شيلنا حاجة تفرحنا جدااا بس كل شي بامرو وفي وقته بس والصابرين بخير
(((بعد كام يوم )))
في مكان اللي في ريتا رايحة جايه منتظره رعد يكلمها : وبعدين دا بقاله كام يوم ومفيش ولا حس ولا خبر لاحسن يكون في حاجة
(((في مصر )))
حسام في المديرية : محدش عارف عنه حاجة يا باشا
احد الظباط : ال cD دا جاي من لبنان اتفضل
اللواء : سي دي دا بتاع ايه دا شغل يا حسام
بلفعل شغل حسام وبداء الذهول والصدمة تظهر علي وجه الكل
حسام بصدمة : ازاي دا معقول شكي كان علي حق
اللواء بذهول : معقول
(((في لبنان )))
كانت تجلس ريتا لقيت فونها بيرن : الو مين
المتصل : انا رعد تعالي قبليني في
ريتا ذهبت اليه مسرعا : ايه كنت فين كل دا
رعد : مش عارف كنت فين ولا عارف ايه اللي حصلي بس اللي عارفة انك لازم تسافري انهاردة وادي كل الاوراق المطلوبة وطبعا كلها باسم مستعار زي ما فهمتك
ريتا فتحت الاوراق : تمام طيب وانت هتعمل ايه
رعد : انا كمان هسافر بكرة بلكتير هكون في مصر بس في حسابات هنا لازم اخلصها
(((تاني يوم العصر في منزل السيوفي ))
زياد يجلس حزين ووحيد في الجنية جاءة اليه لوجي : ممكن اعرف انت عملت كدا معايا ليه
زياد بغضب : عملت كدا معاكي عشان انتي
ثم اسكته صوت : هاي
زياد وهو يغمض نصف عينه : هاي ورحمة الله وبركاته ايه اتقلبتي اجنبية ولا ايه يا فرحة ( ثم اخد باله انها جاية من الخارج بشعرها : ايه دا انتي راجعة من برة بشعرك انتي اتجننتي
لوجي باستغراب : انتي صح ايه اللي عمله دا
زياد : دي قلة ادب عمي زين عمي زين
جاءه زين مسرعا : في ايه يا زياد
زياد : شوف بنتك جاية ازاي من بره
زين : بنتي ايه ازاي اني بتي فوق
ليلي : ايه دا يا بوي فرحة انتي عمالة اكدي ليه
من داخل المنزل تخرج فرحة : في ايه يا جماعة ايه الدوشة دي
(((زياد اتصدم عندما راءه فرحة تخرج من داخل المنزل وبقي مذهول )))
ليلي بصدمة : ايه دا فرحة اتنين كيف دا
ريتا : منتو مش مديني فرصة اتكلم اسمعوني انا يا جماعة

يا تري ايه اللي هيحصل ويا تري رعد ايه اللي حصله وياتري ال السي دي اللي اتبعت في ايه ويا تري ايه اللي هيحصل لي رعد
وايه رد الفعل مع ريتا
الحلقه الحاديه عشر

الفصل الحادي عشر 

الحلقة الحادي عشر

زين باستغراب : كيف دا انتي مين يا بتي
ريتا : انا ريتا بعتني ليكم رعد
فرحة بهمس : رعد
ليلي بصدمة : ايه دا كيف دا دي شبه فرحة الخالق الناطق
زين : ممكن تفهميني حكايتك ايه يا بتي ( ثم تذكر تساءولات رعد عن حادث وعد ) معقول يكون اللي بفكر في صح وتكون هيا
زياد نظر لزين اللي واقف بيكلم نغسة : في ايه يا عمي مالك
زين مردش علي زياد ووجهه كلامه لريتا : انتي ايه حكايتك
ريتا بحزن : انا مش عارفة ايه حكايتي بس اللي اعرفة اهلي طلعو مش اهلي و جيت من لبنان لي هنا بمساعدة رعد عشان اعرف اهلي
ليلي ابتسمت بامل ونظرت لزين : هو ممكن يبقي صح يا زين اللي بفكر في
زين : يارب يارب يا لوليتا
ريتا بابتسامة : حضرتك بقي لوليتا اللي حكالي عنها رعد اللي بيعشقها زين الرجال ( ثم نظرت لزين ) اللي هو حضرتك صح اللي ممكن تبقو بابا وماما مش كدا
زين بسعادة : ايوا اكدي اكدي بس انتي ازاي جيتي هنا
ريتا : هقولك انا اصلا كنت ممنوعة من السفر عشان انا اقل من 21 سنه ومش متجوزة
زين : مين اللي كان مانعك من السفر
ريتا بحزن : اللي كان بيتقال عليه جدي وطلع مش جدي
زين : هو مصري ولا لبناني
ريتا : مصري كان وزير مصري زمان
زين بصدمة : اسمه ايه
ريتا : ثروت الحبشي
زين نظر لي ليلي : ثروت الحبشي يا ليلي
ريتا بتبكي بدموع : يعني هيا يا زين
زين بلهفة : طيب متعرفيش عنده ايه عيال
ريتا : هو بيقول مكنش عنده غير بنته اللي كان بيقول عليها ماما دي
ليلي : اسمها ايه
ريتا : ريتاج عشان كدا سماني علي اسمها
زين بصدمة : اني ممصدقش اللي بيحصل
زياد يبتسم بسعادة : فعلا مسير الحي يتلاقي
ريتا : يعني انتو تعرفه يعني انا فعلا بنتكم
فرحة باستغراب اخيرا نطقت : انا مش فاهمة حاجة هيا اي واحدة شبهي تيجي تقولكم انا بنتكم هتصدقو ما يمكن مدسوسة من حد
ريتا نظرت لها : لا مش مدسوسة من حد ولا كنت اعرف حاجة زين اللي جالي وكلمني مدسوسة لو انا اللي روحت كلمته انا مكنتش اعرفة اصلا
زياد لفرحة : فرحة دلوقتي كل شي اتقدم يعني ببساطة جدا وبتحليل بسيط نقدر نعرف ان كانت هيا وعد ولا لا
ليلي بحب : اني قلبي بيقول هيا واني قلبي عمره ما كدب علي واصل
زين : ان شاء الله هيا
لوجي مصدومة : ايه دا بجد اللي بيحصل حاجة زي الافلام كدا
زين : سبوها بقي تدخل الدار خليها ترتاح شوية ادخلي يا بتي
(((في لبنان )))
رعد بيتكلم في هاتفة بزعيق : ايه اللي بتقولة دا يا حسام انت اتجننت
حسام : طيب تقدر تفسري اللي حصل ومازال بيحصل انت عندك بتعمل ايه لغايت دلوقتي هو رجع مصر بكل سهولة وحضرتك هناك بتعمل ايه
رعد : بدور عليه
حسام بتريقة : بدور عليه بقولك رجع مصر ورجع بمساعدة حد عارف هو بيعمل ايه كويس
رعد : قصدك ايه يا حسام
حسام : قصدي انك متورط مع المنظمة دي و مطلوب القبض عليك
رعد بصوت جهوري : انت بتقول ايه يا ابن ال انت هتنسي نفسك ولا ايه انت مش عارف انت بتكلم مين ولا ايه
حسام بحزن : حقيقي مش عارف بكلم مين بكلم رعد السيوفي ديزل القوات الخاصة ولا بكلم رعد السيوفي رئيس منظمة ضد بلده
رعد بغضب : انا مش عارف ايه اللي انت بتقوله دا
حسام : للاسف يا رعد وصل لمصر سيديهات عليها كذا فيديو ليك وانت بتنهي و بؤامر للاعضاء المنظمة وبتدي تعليمات كمان لاكبر راس في المنظمة اللي كان مفروض تقبض عليه اصلا
رعد مصدوم : سيديهات ايه وبتاع ايه و تعليمات ايه يا بني انا فات عليه 3 ايام بعد مانتو سافرته مصر معرفش عده ازاي ولا انا كنت فين ولا ايه اللي حصلي ولا عملت ايه فيهم
حسام : الكلام دا مش وقته انا لسه باكي عليك وبنصحك ماتورطتش نفسك اكتر من كدا وارجع واعترف واكيد الكل هنا هيقف جنبك
رعد بغضب اكتر : اعترف ايه انت عايز تدبسني وخلاص انا راجع مصر في اقرب طيارة ( قفل رعد مع حسام وحس ان الدنيا كلها اتقفلت في وشه)) هو ايه اللي حصل ( ثم اتنهد ) ربنا يسترها في اللي جاي
(((في منزل السيوفي الجميع يجلس مع ريتا تتعرف عليهم )))
ريتا بضحك : واحدة واحدة عليا عشان اعرفكم بس ( ثم شاورت علي لوجي ) انتي مين
لوجي : انا لوجي يعتبر بنت عمك
زين : دي لوجي بت عمك مالك ودا زياد جوز لوجي ويبقي ابن عمك فهد
ريتا : ايه دا انتي متجوزة يا لوجي شكلك صغنن اوي ماشاء الله
لوجي بحزن : لسه كتب كتاب لسه كتبينو امبارح بس
ريتا : وهتتجوزه امتي
زين : لما رعد يرجع بسلامة عشان هنعملهم فرح معا بعض
ريتا : هو رعد خاطب برضو
زين : يعتبر خاطب ختيك فرحة حاجات اكدي هتفهميها بعدين
ليلي : متيجي في حضني يا وعد الكلام خدنا ومخدتكيش في حضني
ريتا بابتسامة جريت اترمت في حضنها : ياااه انا محتاجة الحضن دا اكتر منك بكتير
ليلي وهيا بتمسح علي شعرها : مكنتش متخيلة اني ممكن الاقيكي بس ربنا كبير
ريتا وهيا في حضنها : مش يمكن ما اطلعش هيا
ليلي : قلبي بيقول انك انتي
فرحة كانت تجلس لوحدها صامتة قامت ريتا من حضن ليلي و ذهبت اليها وجلست بجانبها : انتي ليه مش بتتكلمي معايا دا احنا حتي تؤام
فرحة : عادي
لسه مخدناش علي بعض بس
ريتا : ولا مش متقبلاني
فرحة : لا عادي هو رعد فين مجاش معاكي ليه
ريتا : رعد لسه عنده شغل هناك
فرحة بغيره : وانتي عرفتي ازاي بقي
ريتا بابتسامة : هحكيلك كل حاجة بعدين لان موضوع يطول شرحه
فرحة : بس من الواضح كدا انك وغالية عليه وواخدين علي بعض
ريتا : خااالص علي فكرة يعتبر متقبلناش غير مرتين او ثلاثة بس بس تعرفي
فرحة : ايه
ريتا بحب : رعد بيحبك جدااا
فرحة باستغراب : مين اللي قالك كدا هو
ريتا : لا مش هو و مش محتاج يقول لان عنيه قايلة كل حاجة كل ما تيجي سيرتك عينة تلمع من الفرحة بس جوه الفرحة دي حاجة مكسورة بس انا عايزة افهم حاجة
فرحة : ايه هيا
ريتا : لما جينا اتكلمنا عليكي وسالته انتي حبيبته قال بكسره كدا ووجع انك خطيبته اخو وهتتجوزه قريب ولما دلوقتي بتعرف علي العيلة عرفت ان اخو خاطب بنت عمه وانه هو اللي خطبك ازاي بقي
فرحة : برضو موضوع طويل جدااا لما نقعد مع بعض اكتر هحكيلك وانتي تحكيلي كل حاجة عنك
ريتا بابتسامة : بس احنا شبهه بعض جداا الفرق مابنا الحجاب بس
فرحة : ايوا فعلا مش تؤام بقي
ريتا بتنهيدة : يارب يطلع شكينا صح نفسي ابقي ليا عيلة
فرحة : باذن الله هتطلعي انتي
(((في مكان ما في مصر )))
ثروت الحبشي : -يعني هيا هنا في مصر
امير : اه هنا
ثروت : طيب وازاي قدرت تيجي هنا
امير : ساعدها الظابط اياه
ثروت بسرحان : الظابط اممم الظابط دا طلعلنا من انهي داهية
امير : مش عارف
ثروت : عادي جدا هطيرو بكل سهولة بس متعرفش هيا هنا فين في مصر
امير : لا لسه معرفتش بس هجبلك كل المعلومات في اقرب وقت
(((في المستشفي عند رعد الجد )))
رعد : اني زهقت من اهني يا ولدي
فهد : خلاص هانت يا بوي كلها كام يوم
رعد : هو رعد ولدك جي من السفر
فهد : لسه مكلمه قال انه هيركب بكرة
رعد : ربنا يرجعه بسلامه
منار : بس صوته مش مريحني يا فهد
فهد بسرحان : خدي بالك اني كمان صوته مش مريحني بس مرضيتش اقولك عشان مقلقيش
منار بخوف : اني هخيب عن صوت ولدي رعد في حاجة بس معرفاش ايه هيا
((( في مكان ما في محمد وعبير و جنا اخته )))
عبير : هو احنا هنفضل كل يوم ننتقل من مكان لمكان ايه حكايتك وهربان من مين
محمد : من اخواتك
عبير : وهربان ليه ايه عملت شي لولاد خالك فهد
محمد بثقة : لا لسه بس هعمل قريب انا قرصت ودنهم بس
عبير : كيف
محمد : وسخت سمعتهم و هحط راسهم كلهم في الطين
عبير بصدمة : عملت ايه
محمد بغل : خد شرف بت خوكي مالك
عبير ضربت علي صدرها بخضة : هتقول ايه كيف وهيا ازاي تسيبلك حالها اتجننت دي ولا ايه
محمد : لا دي كانت عشقانا يامه ومفكراني اني كمان عشقها بس اني لا يمكن احب حد من العيلة دي خالص و هقتل رعد مدبرو حاجة تمام قوي
عبير بصدمة :اني ممصدقاش اللي هسمعه وانت كيف تعمل اكدي ما اللي انت هتوجع قلبها وهتكسر فرحتها بابنها الكبير تبقي عمتك خيت بوك اللي عمال ترمح شمال ويمين عشان تاخده
محمد : و ايه يعني عمتي عمتي دي موقفتش قصاد جوزها لما عرفت انه قتل خيها وعادي كملت حياتها معا وعاشت في وسطهم تبقي متستهلش تبقي عمتي ولا يتقال عليها اخت بوي
عبير : لا اخدت موقف وكانت خلاص هتطلق بس لولا المرض اللي كان عندي دا لولا رجعت
محمد : كان مجرد تهديت مش اكتر ولا اقل
عبير :- بس لو حد عرف هنروح كلنا في داهية دا زين وفهد لوحدهم يكلوك اكل
محمدبضحكة عالية : البيه اخوكي ابو قرنين بعتله صور بنته عريانه وقولتله علي الي حصل ما بنا ولا اتهز ولا شعره منه اتحركت قوليلي هو فين
عبير مصدومة : معقول مفيش اي رد فعل
محمد : اه معقول اي حاجة في عيلتكم دي
(((في منزل السيوفي )))
زياد يتحدث في الهاتف مع زميلة رمزي : يا عم عريس ايه انت لو تعرف اللي حصل
رمزي بهزار : بتبتعد عنك العين خايف تتحسد ماشي يا عم مقبولة منك بس ايه اللي حصل
زياد : انا سيبت فرحة وكتبت كتابي علي لوجي بنت عمي مالك
رمزي بصدمة : ايه ازاي وليه وعمك زين سكت كدا
زياد : اخد مني موقف طيعا بس متكلمش والكل طلعني هايف ومش قد المسئولية وكلام كتير بس لازم استحمل
رمزي :يعني معلش هما عندهم حق هو حد يعمل اللي انتي بتعملو دا
زياد بتنهيدة : محدش حاسس بالجوايا ولا النار اللي في قلبي
رمزي : طيب يا بني احكيلي فيك ايه حصل ايه
زياد بحزن : عادي بقي اللي حصل حصل متحطش في دماغك
(((تاني يوم في مطار القاهرة وصل رعد من لبنان وعندما وصل تم القبض عليه )))
رعد بيزقهم : اوعو كدا في ايه
الظابط : انت مطلوب القبض عليك يا رعد باشا ولو سمحت تمشي معانا من غير شوشرة
رعد : طيب سبني وانا همشي لوحدي
الظابط : مش هينفع وحضرتك عارف كدا كويس يالا يا باشا امشي قدامنا عشان الناس بتتفرج علينا ( مشي رعد بلفعل مع الظباط وهو في حاله صدمة )
((بعد حوالي 3 ساعات ف منزل السيوفي )))
منار قلقانه رايحة جاية : معرفش اتاخر ليه
فرحة : اهدي يا مرت عمي ان شاء الله خير
منار : قلبي مش مرتاح واصل
ثم رن هاتف المنزل جريت فرحة رديت : الو مين ايه رعد ازيك ايه انت فين
رعد : فين بوي عماله ارن عليه مش بيرد
فرحة : تقريبا نايم انت فين مرت عمي هنا هتتجنن عليك
رعد : فرحة اسمعيني واي حاجة هقولهالك دلوقتي تسمعيني وبس من غير ما تردي ولا تحسسي امي اني في حاجة
فرحة نظرت بقلق الي منار : ها قول
رعد : انا اتقبض عليا وانا جاي في المطار
فرحة شهقت : يالهوي
رعد بيجز علي اسنانه : يا حبيبتي بقولك متبينيش
(((فرحة نسيت كل شي عند سماع كلمه حبيبتي من رعد )))
رعد بزعيق : انتي معايا ولا روحتي فين هيا مش ناقصة قرف
فرحة فاقت من سرحانها : ها معلش اه كمل
رعد : يا مسهل يا رب يا رب نفوق بقي بصي انتي هتطلعي كدا لبوي من غير ما امي تعرف حاجة وقوليلو اني اتقبض عليا عشان بس يكون عارف متبقوش قلقنين
فرحة : طيب هيجيلك
رعد بغضب : مش عايز حد يعرف قولنا ولو امي سالتك قوليلها اني لسه في لبنان الطيارة فاتتني ومش هقدر اجي دلوقتي
فرحة بدموع :- طيب وانت كويس ولا فيك ايه انا مش عارفة اتكلم خالص عشان مرت عمي قريبة مني
رعد : اوعي تاخد بالها
(((في غرفة زياد خبطت لوجي )))
زياد : ادخل
لوجي : ممكن اتكلم معاك شوية
زياد بخنقة منها : اتفضلي
لوجي : ممكن اعرف ليه عملت كدا معايا
زياد بغضب : انا معملتش كدا معاكي انتي ولا عشانك انا عملت كدا بس عشان عمي الرجل الغلبان اللي كبر و علم وتعب بس عشان يشوفكو احسن ناس في الدنيا بس للاسف الولد فاشل مهمل والبنت ساقطة قليلة الحياء تعرفي انا اللي مسكتي لحد دلوقتي هو عمي والفضيحة لكن انا جوايا بركان غضب لو انفجر هيقضي علي الكون بحالة بس كل شي في وقته
ومش هسكت ولا هيعدي بساهل دا هيبقي في بحور دم من جديد و انتي السبب
لوجي ببكاء : لا مش انا السبب السبب بحور الدم اللي انت بتقول عليهم دول السبب الغل والحقد اللي ما بنكم السبب ان في تأر ومحمد عايز يخلصه من عيلة السيوفي واولهم انت واخوكي يا زياد ابوك اللي قتل ابو محمد عشان كدا اتربي جواه الكرهه ليكم وانا اللي دفعت التمن
زياد قام وقف بغضب : هو لو رجل صوح كان جي اخد بتاره مننا وش لوش رجل لرجل مش ينتقم من بنت
لوجي : بابا اللي قالك علي الموضوع دا ازاي واشمعني انت اللي حكالة
زياد : اه حكالي
(((فلااااااااااش باك )))
زياد بابتسامة : كيفك يا عمي
مالك بحزن : الحمدلله يا ولدي
زياد : فيك ايه يا عمي مالك
مالك : حاسس اني هتشل يا بني
زياد : بعد الشر عليك فيك ايه قول شكلك مهموم قوي
مالك بتواسل : اني في مصيبة يا ولدي
زياد :- خير يا عمي احكي قلقتيني عليك
مالك : محمد ابن عمتك عبير ضحك علي لوجي بتي فهمه انه بيحبها ولازم يتجوزه وهيا عيلة وصدقته
زياد بصدمه : يعني اتجوزته فعلا
مالك : للاسف فهمها كدا وجاب واحد صاحبة عمل فيها محامي وفي الاخر طلع كلة كدب
زياد بغضب الكون : اوعي يا عمي يكون حصل حاجة مابنهم
مالك بدموع : حصل يا ولدي ودا اللي قهرني
زياد قام بغضب : انا هقتلهالك واشرب من دمها
مالك مسك ايد زياد وباسها : اوعي يا ولدي متفضحنيش اني حكيتلك انت عشان اني خابر زين انك هتساعدني
زياد : طبعا اللي انت تقولي عليه انا هعمله بس عايز اعرف ان عرفت منين هيا اللي حكتلك
مالك : لا هو بعت ليا صورة استغفر الله وهيا عريانه وكتبلي عليه كلام ( ذاد بكاءه ) كلام يوجع ولما جيت وجهتها قالتلي الكلام اللي حكتتهولك دا
زياد : طيب احنا هنفضل ساكتين كدا ازاي في نخوتنا فين الدفاع عن شرفنا
مالك : اسمع مني الاول انا عايزك تتجوز لوجي عشان خاطري استرها استر عمك يا زياد مقدرش اقول غير ليك انت الكلام اتجوزها ان شاء الله حتي شهر و بعد اكدي طلقها.
زياد : بس فرحة يا عمي دا احنا فرحنا بعد كام يوم ما دي هتبقي فضيحة لعمي زين اني اسيب بنته قبل الفرح بكام يوم
مالك : لا مفيش فضايح يا بني بس استنرني واستر عرضي
زياد : اكيد يا عمي حاضر عرض بنتك هو عرضي انت كمان انا خلاص هتجوز لوجي
((((فلاااااااش )))
زياد : مش عارف قدرتي ازاي تعملي كدا مخفتيش
لوجي : انا اه اتجوزته بعد الحاح منه اننا منبعدش عن بعض ومحدش يقدر يخدني منه وكلام من دا بس والله والله الموضوع التاني دا يعتبر هو اغتصابني في مكنش ذنبي اصلا
(((في المديرية عند رعد )))
رعد : انا من حقي اعرف انا مقبوض عليا ليه
اللواء قام من علي كرسيه ولف حوالين كرسي رعد ثم قرب له وقال : بكل بساطة يا رعد باشا حضرتك متهم في قتل شخصية كبيرة من مصر في لبنان متورط في انك رئيس المنظمة هناك
رعد بصدمة : ايه

يا تري ايه اللي هيحصل

الفصل الثاني عشر 

الحلقة التانيه عشر

رعد مزهول : هو ايه اللي بيحصل قتل ايه ومنظمة مين انتو اتجننتو ولا ايه انتو مش عارفين انا مين ولا ايه انا رعد السيوفي
اللواء بغضب : رعد اتكلم باسلوب احسن من كدا بس علي العموم انا مراعي اللق انت في
رعد ببرود : وبعدين ايه اللي انا استفدته بقي
اللواء : قولي يا رعد الحقيقة
رعد : حقيقة ايه يا سيادة اللواء ( ثم بصدمة و بهدوء ) انت مصدق الكلام دا عليا فعلا
اللواء بزعل : مكنتش ممكن اصدق عليك حاجة زي دي يا رعد لانك خادمت البلد دي كتير
بس لما يكون في تسجيل صريح منك وانت بتعمل كدا انت عارف احنا اهم حاجة عندنا الدليل و السيديهات دي الدليل
رعد : سيديهات انا عايز اشوف السيديهات دي
اللواء شاور لحسام : شغلها يا حسام
بلفعل شغل حسام ال سي دي
رعد بصدمة : ايه دا ازاي انا عملت دا كلة ازاي انا اكيد كان فيا حاجة غلط اكيد
اللواء : عرفت اننا كان عندنا حق
رعد قاعد علي اقرب كرسي وحط ايده علي راسه : مكنتش متخيل ابدا انها وصلت لي كدا بس معرفش ازاي دا حصل اصلا
(((في منزل السيوفي ))
فرحة خبطت بشويش علي باب غرفة فهد :: عمي انت صاحي
فهد : ايوا يا بتي صاحي تعالي في حاجة ولا ايه
فرحة بقلق : انا مش عارفة اقولك ايه حتي مش عارفة اعمل اي رد فعل بسبب ان رعد محلفني مجبش سيرة غير ليك
فهد بقلق : خير يا بتي قلقتيني رعد حصله حاجة
فرحة : لا بعد الشر عليه يا عمي بس رعد اتقبض عليه في المطار وهو جاي
فهد بصدمة قام وقف : كيف دا كيف ولدي يتقبض عليه وليه هما معرفينش مين دا
فرحة : وطي صوتك يا عمي ومتجبش سيرة لمرت عمي عشان رعد موصيني مقولهاش
فهد : طيب هو في المديرية دلوقت ولا فين
فرحة : اه يا عمي في المديرية روحلو وابقي طمني عليه بالله عليك
فهد : بوكي فين
فرحة : اكيد في اوضة
فهد : طيب روحي خبري عشان يجي معايا و عرفي انك امك متعرفش عشان متقولش لمنار
فرحة : حاضر
(((في غرفة امجد بيتحدث في الهاتف مع همسة )))
امجد بحب : تعرفي بحلم بليوم اللي هتبقي معايا وليا في امتي بقي الايام دي تعدي
همسة : يعني انت كلمت خالي
امجد : ايوا كلمتهم و اول ما جدي يقوم بسلامة هنيجي لخالي وعمتي نطلب ايدك منهم
همسة : هيبقي احلي يوم في عمري
امجد : شوفتي حكاية فرحة و رعد مين كان يصدق انهم ممكن يبقو لبعض علي اخر لحظة موضوعها مع زياد يفشل عشان بس تبقي لرعد
همسة : بس اختك دماغها ناشفة اووي عايزة تعاند وترفض الموضوع
امجد : اه سمعت انها قالت مش عايزة بس ساعة الجد غصب عنها هتوافق بس اللي نفسي اعرفة ايه اللي غير راي زياد فجاءة كدا
همسة : انا شكة انه عرف ان فرحة بتحب رعد فضحي عشان اخو
امجد : ما ظنش
همسة : ومال في ايه
امجد : حاسس في سر تاني يخص عمي مالك معرفش ليه
همسة : وانا شكيت في كدا وبعد كدا قولت لا لان يعني لوجي كانت بتحب محمد جدا وبعدين دلوقتي الكل بيقول اصلها بتحب زياد و كانت هتتجنن لما كان فرحة قرب و غير كدا زياد كان بيحب فرحة جدا دلوقتي برضو بيقوله بيحب لوجي وعشانها ساب فرحه بجد مبقتش فاهمة اي حاجة
امجد بضحك : ولا هتفهمي حاجة في ام البيت دا دا بيت عجيب اصلا
همسة بهزار : ولا اختك اللي ظهرت بعد عشرين سنه دي
امجد : اسكتي كله كوم ودي كوم تعرفي اني لحد الان مسلمتش عليها اصلا
همسة : لا والله بجد ليه كدا
امجد : لاني اختي اللي غايبة دي نفسي لما ترجع ابقي متاكد فعلا انها هيا احضنها ابوسها ابقي متاكد افرض حضنتها وبوستها ومطلعتش هيا ابقي شيلت ذنب وبوسته واحدة اجنبية عني
همسة بغيرة : وانت لو عملت كدا انا هدبحك اصلا
امجد بضحك : لا وعلي ايه الطيب احسن
(()في غرفة زين وليلي )))
زين بصدمة : كيف دا و ميتا
فرحة : من شوية
زين : يا دي النصايب اللي نازلة ترخ علي دماغنا الواحد يلاحقه من فين ولا من فين
فرحة : طيب وطي صوتك عشان ماما متسمعش وتروح تقول لمرات عمي
(((في الجنينة ريتا قاعدة علي احد الكراسي شارده حاسة نفسها غريبة عنهم محدش اتحمس بوجودها قرب منها زياد )))
زياد : قاعده لوحدك ليه
ريتا اتخضت : ها عادي
زياد : حسك حزينة يا وعد
ريتا : وعد
زياد : مش حابه اسم وعد
ريتا : لا ابدا بس مش واخده عليه قولي يا ريتا لحد ما اثبت اني فعلا وعد عشان متعشمش في حبال دايبة
زياد : حاضر يا ريتا المهم مالك
ريتا : لا ابدا مفيش انت اللي مالك حاسك مش مبسوط مع لوجي صح
زياد بحزن : لا ابدا مبسوط جدااا
ريتا شعرها نزل علي وشها رجعته لوراء وسرحت ثم قال لها زياد : شعرك حلو اوي علي فكرة نفس شعر فرحة
ريتا بابتسامة : ميرسي جدا ليك
زياد : مش هتتحجبي لان هنا في الصعيد لو واحدة مشيت بشعرها تبقي فضيحة
ريتا : لما اقتنع بلبسه اكيد هلبسة بس لازم عن اقتناع مش عشان بس الناس متتكلمش
زياد : ولبسك لازم تغيري انتي هنا في الصعيد مش في لبنان
ريتا : البس هحاول
زياد : ماشي ( ثم نظر لداخل المنزل لاقي فهد و زين خارجين ) رايحين فين
فهد : تعالي معانا يا زياد
زياد : علي فين كدا في حاجة ولا ايه
زين : اخلص يا زياد هنقولك
في الطريق
زياد باستغراب : طيب تمام جاي وراءكم اهو
ريتا لزياد : في حاجة ولا ايه
زياد مط شفايفة : الله اعلم اديكي شايفة اهو محدش راضي ينطق منهم يالا ادخلي جوه البيت بلاش وقفتك دي في الجنينة كدا لوحدك
ريتا : حاضر
(((داخل المنزل ))
منار : هو عمك وبوكي رايحين فين يا فرحة
فرحة بتوتر : الله اعلم
ليلي : خروجهم مع بعض دا مش مريحني
منار : ولا انا معرفش ليه قلبي وكلني علي رعد اووي
فرحة بخوف علي رعد بتكلم نفسة : يارب استرها معا يارب وخلهولي يارب وتبقي حاجة بسيطة ويجي معاهم بس اكيد حاجة بسيطة هيكون قبضين عليه ليه دا ظابط و مش اي ظابط
ان شاء الله خير
ريتا دخلت : هو في ايه يا جماعة بابا زين وعمي فهد مالهم كدا واخده معاهم زياد كمان
ليلي : مش عارفين يا بتي لسه هنقول والله معرفش في ايه
(((في المديرية ))
رعد : طيب هو انا كدا هيبقي ايه الاجراءت معايا
اللواء : طبعا اتوقفت عن عملك نهائي
رعد : عادي ميهمنيش
اللواء : وهتتحبس علي ذمة القضية
رعد : ايه هتحبس لا طبعا انا متحبسش
اللواء : رعد انت عارف كويس القوانين
رعد : بس يا فندم طيب سبوني اثبت براءتي انا برئ والله
اللواء : وانا حاسس بي دا بس للاسف مقدرش اعمل حاجة ليك
رعد : يعني بسهولة دي هضيع و هيضيع مستقبلي علي حاجة انا معملتهاش
اللواء : للاسف كل شي ضدك يا رعد
حسام : افعالك لوحدها بتثبت ان كان في حاجة غلط اصلا
رعد بيجز علي اسنانه : ازاي يعني حاجة غلط فهمني قصدك ايه مش فاهم
حسام : اصرارك انت اللي تسافر مكاني المهمة اصرارك انك انت اللي تخطط كل حاجة لوحدك اصرارك انك تقتحم المكان من غير اي نقاش ولا اتفاق مع بعض كل شي مرة واحدة كل شي باهمال
رعد مسك في فجاءة كان عايز يضربة لولا تدخل اللواء : رعد اثبت
رعد بعصبية : سامع اللي هو بيقوله
اللواء : قال ايه غلط مش دا اللي كان بيحصل منك
رعد : دا سببه حبي لشغلي مش عشان في دماغي حاجة
اللواء : بس شغلنا مش عايز اهمال شغلنا كل خطوة محسوبة علينا شغلنا الدقة في مطلوبه اي معلومة غلط اي حركة مش تمام في اروح ناس كتير
رعد : عارف الكلام دا كويس
ثم فجاءة دخل زين فجاءة : في ايه ممكن اعرف ابن خوي مقبوض عليه في ايه
اللواء : اقعد ارتاح يا زين باشا
زين بغضب : انا ولا هرتاح ولا زفت
اللواء : ابن اخوك مقبوض عليه في قضية قتل و انه رئيس منظمة كبيرة بنحاول نقبض عليها من زمان
زين : ايه رعد رعد يبقي رئيس منظمة ضد بلده ليه حضرتك مش عارفة مش عارف قد ايه بيحب بلده
اللواء : القانون ميعرفش الكلام دا القانون عارف الاثباتات وبس
زين : يعني في اثبات عليه
اللواء : اكيد لما مكنش هيبقي دلوقتي هنا
فهد : انت ايه اللي هتقولة دا
رعد : بوي عمي اهدو هما بيعملو شغلهم
فهد : شغلهم ايه هيا دي مكافئتهم ليك
اللواء : غصب عننا يا فهد باشا وانا بقدر الامكان هحاول اثبت براءتة لو فعلا هو برئ
رعد نظر له نظرة حزن : لو تمام يا خسارة
اللواء بزعل : قدر موقفي يا ابني
زياد : اجمد يا رعد وباذن الله الحقيقة هتبان
(((في منزل السيوفي )))
مالك بحزن : هو فين زين وفهد
منار : مش موجودين راحو مشوار في حاجة
مالك : المستشفي اتصلت بيا وقاله ان بوي مات
منار بصريخ : يالهههوي يا لهههوي يا عممي
فرحة جت تجري : في ايه يا مرت عمي
مالك : جدك مات
فرحة ببكاء : جدي جدي يا حبيبي
ليلي : في ايه
فرحة ببكاء : جدي مات
ليلي ببكاء : ان لله وانا اليه راجعون الله يرحمة طيب اتصل بي فهد و زين
مالك : تليفوناتهم مغلقه
ريتا : زياد معاهم كلمه
اتصل مالك علي زياد وفعلا رد : ايه يا عمي ايه بتقول ايه جدي لا اله الا الله
زين : في ايه يا ولدي
زياد بحزن : جدي اتوفي
فهد : ان لله وانا اليه راجعون
رعد مصدوم : جدي ( ثم نظر للواء ) ممكن احضر الدفنه والجنازة وبعد كدا هاجي اسلم نفسي
اللواء : طبعا دي اقل حاجة اقدر اقدمها ليك وابسطها كمان روح يا رعد والبقاء لله يا جماعة
رعد : شكرا يا باشا ( جم يمشو نادها عليه اللواء )
اللواء : رعد
رعد نظر له : نعم
اللواء : 48 ساعة بس و ترجع و ربنا معاك يا بني
رعد : وهحاول قبل المعاد دا كمان
زين : يالا يا بني
(((وفعلا الكل مشي متجهين الي المستشفي عمله كل الاجراءت و دفنه وقامو بالعزاء ))
بعد العزاء زين بتساءل : ناوي علي ايه
رعد : مش عارف يا عمي بس انا مظلوم
زين : اهرب يا رعد
رعد بصدمة : بس انا كدا بثبت علي نفسي الجريمة
زين : هروبك دا اللي هيخليك تثبت حقك
رعد : ازاي
زين : طول ما انت محبوس انت مش هتعرف تثبت انك مظلوم بس لما تكون بره السجن ممكن تجري وتعرف اللي عمل كدا وازاي
رعد : عندك حق يا عمي
جت فرحة : الحمدلله يا رعد انك جيت بسلامة انا من ساعة ما وصلته بعد الدفنة وانا مستنيا الناس تمشي عشان اعرف عملته ايه الموضوع اتحل
رعد : للاسف انا متهم في قضية كبيرة اوووي وربنا يسترها في اللي جاي ممكن اتعدم لو ما اثبتوش براءتي في اسرع وقت
فرحة بانهيار ونسيت ان ابوها واقف : ايه بتقول ايه اعدام مين انت ازاي بطل
هزار يا رعد هو دا وقت هزار
زين : للاسف يا بنتي مش بيهزر رعد مقبوض عليه في قضية هتودي وراء الشمس رعد يالا يابني اهرب قبل ال 48 ساعة ميخلصو
فرحة بصدمة : ايه يهرب ازاي هو ايه اللي بيحصل انا مش فاهمة حاجة
زين : زي ما قولنالك يا بنتي قاعد رعد اهني في خطر علي حياته هيتعدم فلازم يهرب عشان يثبت براءته
دخل فهد وسمع هذا الحديث : عمك عنده حق يا رعد
رعد واقف بينظر لدموع فرحة اللي عمالة تنزل مثل الشلالات : متعيطيش يا فرحة امسحي دموعك
فرحة : دموع عمرها ما هتنشف طول ما انت في الازمة دي
رعد : وانا مش عايز اشوف دموعك وافرحي اني و زياد واتجوزه
فهد : زياد كتب كتابه علي لوجي و خلاص فرحة مبقتش من نصيبة وجدك الله يرحمة مواصينه انك تتجوز انت فرحة
رعد بصدمة علي فرحة علي حزن مشاعر متلغبطة : ازاي دا وامتي وليه سابها امتي حصل الكلام دا
فهد : مش وقته يا ولدي الحديت دا بس لما تخرج من النصيبة اللي انت فيها نبقي نتكلم في الموضوع دا
رعد : كان نفسي اسمع الخبر دا في ظروف احسن من كدا لاني ولاول مرة بقولها كان نفسي اتجوزك وتبقي ليا بحبك يا فرحة ( ثم نظر لرعد و فهد ) اسف اني قولت كدا قدامكم بس حاجة كان نفسي اقولهالها قبل ما امشي ومش عارف مسيري هيبقي ايه هرجع تاني وهقدر اقولهالها ولا لا انا اسف يا عمي زين سامحني
زين : انا مسمحك يا ولدي دي يعتبر خطبتك دلوقت
فرحة بجراءه : بابا انا عايزة ابقي جنب رعد في الازمة دي رعد محتاجلي لازم ابقي معا
فهد : تبقي معا كيف يا بتي دا هيهرب وهيتبهدل وانتي مش مراته انتي خطيبته بس يعتبر
فرحة : سهلة نتجوز و اهرب معا هو محتاج حد يشجعه
زين : انتي هتقولي ايه يا بتي
فرحة : بابا عشان خاطري وافق
رعد : فرحة ازاي
فهد : زين

يا تري ايه اللي هيحصل


الفصل الثالث عشر 

الحلقة التالتة عشر

فهد برجاء : زين وافق يا زين عشان خاطري
رعد : انا مش هوافق علي حاجة زي دي استحالة ابهدلها معايا انتي يا بنت ناس تقعدي وسط اهلك معززة مكرمة وانا ليكي وانتي ليا بس نشوف الزمن مخبلنا ايه
فرحة بحب : لا انا لازم ابقي معاك في كل خطوة
رعد : هتندمي يا فرحة الحماس اللي عندك والحب اللي في عنيكي دا هيروح مع الهروب والبهدلة
فرحة : بالعكس دا هيزيد لاني مش هكون غير معاك انت بس اللي هتبقي معايا في كل وقت هنسند بعض
زين نطق اخيرأ : خلاص يا رعد اني موافق واني كنت خايف بس بعض الكلام بتاعكم دا متوكد انكم هتكونه حماية و سند لبعض فعلا
فهد بابتسامة : يسلم فمك يا خوي
زين نظر لفرحة : وانا واثق انك قد كل حاجة مش خايف عليكي يا فرحة
فرحة بفرحة وسعادة جريت علي ابوها بدموع : ربنا يخليك ليا يا بابا وميحرمنيش منك ابدا واسفة اني اتجراءت قدامك وقولت اي حاجة
زين بيطبطب علي ضهرها : انا طول عمري مربيكم علي الحرية والصراحة مش هاجي دلوقتي وازعل
رعد : بس انتي كدا يا فرحة هتكتفيني هتخليني مرعوب هبقي كل خطوة بحساب خوفأ عليكي
فرحة بلهفة : اعتبرني اني مش موجودة اعمل اللي انت عايزه وكاني هواء بس عشان خاطري وافق ومتقلقش مش هتشيل همي والله بس خليني جنبك
رعد اتنهد بصوت عالي : انا نفسي اصلا تكوني دايما انا بحلم طول الوقت انك تبقي جنبي بس مكنتش اتمني انه يبقي في وقت زي دا
فهد : خلاص بقي يا ولدي وافق معتش في وقت للحديت دا
رعد : موافق وامري لله وربنا يسترها عليها يارب طيب وامتخاناتك
فرحة مسرعا :- ابقي اجي في وقت الامتحان امتحن او مش لازم خالص المهم انت
((رعد هز راسه بقلق عليها خوف مسيطر علي بسببها بس هو مش قادر يصر انه يقول لا لانه هو كمان نفسة في فرحة هيموت عليها من سنين لكن القدر كان دايما ضدته وبيقفل كل البابان والشبابيك في وشه وما زال ضده لكنه وارب الباب فلازم يتنهز هذا الفرصة لما هيخسر فرحة طول العمر )))
رعد : طيب انا مفروض همشي بليل عايز اظبط حالي في مكان نعيش في محدش يعرفة بس انا مش هعرف اخرج ولا اعمل الكلام دا دلوقتي
زين : متقلقش همل انا كل الكلام دا المهم هنخرج ازاي نكتب الكتاب ولا هنجيب ازاي الماذون العساكر والظباط محاوطة الدار من كل ناحية
فهد : عادي هروح اني اجيب الماذون بتاعنا اكنه جاي يعزي عادي هو حد يقدر يقول ايه اللي جايبة اهني
فرحة : هيا الظباط دي هتفضل واقفة قصاد البيت
رعد : دول حماية ليه مش مراقبة علي فكرة بي اكيد بليل مش هيبقي كل دا موجود هيبقي ظابط او اتنين
زين : تمام كل واحد فينا ياخد عيالة ومرته اكدي ويفهمه الوضع بكل هدوء لان دا جواز ولازم الكل يبقي خابر زين
فهد بحزن : صوح يا خوي لازم بوي مات كان نفسة يفرح بيهم الله يرحمه حتي الحزن معرفناش نحزن عليه بسبب موضوع رعد
زين : الحزن في القلب يا فهد
فهد : يالا يا خوي اطلع لم عيالك واني كمان ونشوف هيحصل ايه
زين بتنهيدة حزن : يالا ( طلع كل واحد منهم الي غرفته وفضل واقف زين كما هو ثم نظر لفرحة نظرة طويلة بدون كلام )
فرحة باستغراب : بتبصلي كدا ليه
رعد : ليه عملتي كدا يا فرحة
فرحة بحب قربت منه قليلا : عشان بحبك وخلاص بقي مش قادرة اخبئ حبي ليك اكتر من كدا ودا اكتر وقت كان لازم اقول فيه اللي في قلبي لاني انا اكتر واحدة لازم اكون جنبك مينفعش حد يقف جنبك ويبقي معاك في كل خطوة غيري انا
رعد بتنهيده حب : بحبك اووي بحبك من ساعة ما جيتي علي وش الدنيا وانا طفل معرفش اي حاجة لا انا مش بحبك ولا بعشقك انا عديت الكلام دا من زمان انا دلوقتي في مرحلة مش عارف هيا ايه بس هيا عديت الحب والعشق بمراحل المراحل كمان بس مكنتش عايزك تعملي كدا
فرحة : يعني مش عايزني ابقي جنبك مش عايز تتجوزني
رعد هز راسه بوجع : ايه مش عايزك ايه بقول بتمني مكنتش بحلم غير بس انك تكوني ليا مكنش في بدعي غير انك تبقي ليا وبس ازاي بقي مش عايزك تبقي جنبي ولا عايز اتجوزك
بس خايف عليكي خايفة تتأذي بسببي مش عايز اكون انا سبب اي حاجة تحصلي مش عايز اتأذي فيكي يا فرحة انا موافق اني اتعدم يعملو فيا اي شي بس انتي لا
فرحة : مكنتش عارفة انك بتحبني الحب دا كلة ليه كنت مخبئ عليا طول الوقت دا ليه كنت هتسبني لخوك يتجوزني
رعد بحزن : السبب عشان اللحظة اللي انا فيها دلوقتي عشان روحي علي كف عفريت عشان دايما في خطر مش عايز اتجوز واجيب عيال وفي الاخر اسيبهم لي سبب عرفتي ليه
فرحة : بس انا هبقي معاك همما كانت النتيجة
رعد : بس اللي واثق منه ان ممكن مامتك مترضاش
فرحة بابتسامة : لوليتا اكيد هتعسلج شوية وتفضل لا بنتي خطر لا مودهاش للخطر وكلام من دا كتير بس ثقة في الله زين الرجال يقدر يقنع اي حد بكل سهولة متقلقش
رعد بحب : هو انا ازاي كنت مجنون وبلغباء دا
فرحة : ليه بتقول كدا
رعد : ازاي كنت هسيبك تضيعي مني ازاي
فرحة بضحك : ايوا شوفت بقي اخيرا حسيت انك غبي
رعد بهزار : ايه انا غبي لا بقولك ايه انا مراتي متغلطش فيا اقطعلك لسانك لو غلطي فيا
فرحة بهزار : يوه بهزر يا رمضان مبتهزرش
رعد : ايه دا مين رمضان دا وكمان بتغلطي في اسمي من اولها
فرحة ضحكت من قلبها : بحبك يا سي رمضان
رعد بنظرة حب وشوق : تصدقي فعلا لازم تبقي معايا انتي في ال 10ددقايق دول هونتي عليا كتير اووي ونستيني ان في اي حاجة اصلا ما بالك بقي لما تبقي جنبي علي طول هتهوني عليا كتير
(((في غرفة زين وليلي )))
ليلي : يعني ازاي يعني لا انا مش موافقة دي عيلة مش فهمة الخطورة اللي هيا هتبقي فيها احنا بقي نوعيها مش نساعدها علي غلط
زين : ليلي انا بقالي ساعة بفهم فيكي وبقولك ان هو دا الحل الوحيد والولد بيحب البت والبت بتحب الولد
ليلي : بيحبها وكان فين الحب دا لما خو كان هيتجوزها ولا افتكر انه بيحبها لما بقي في اذمة لا انا مرميش بتي في التهلكة مش موافقة
زين : لكن اني وبتك وافقين يا ليلي
ليلي : يعني اني ملياش رائ ماشي يا زين اعمل انت وبتك ما بدلكم لكن اني استحالة اوافق علي موت بتي
امجد : وافقي يا امي فرحة بتحب رعد جدااا دي ممكن تموت نفسها عشانه
ليلي : لو قدرها انها تموت هتموت بس اهني قصاد عيني
زين : اديكي قولتي دا قدر وربنا كاتب لكل واحد عمر معين وهيخلص في اي وقت واي مكان
ريتا : ماما وافقي فرحة مش صغيرة فرحة كبيرة وعارفة بتعمل ايه وبجد هيا مش هتلاقي اجدع من رعد انا مشوفتش في جدعنته ابدااا
ليلي : يا جماعه متحولوش تاثره عليا
زين بزعل : اول مرة تعرضيني في شي يا لوليتا لدرجة دي مبقتش اقدر امشي عليكي كلمة بقيتي تستهزقي حديتي يا خسارة مكنتش اتوقع ابدا
ليلي بتنهيده : يا حبيبي انت كلمتك تمشي علي في اي وقت واي حاجة بس دا موضوع في حياة او موت ازاي عايزني اوفق
امجد بهزار : سلامي امرك لله يا لوليتا
ليلي بخوف وقلق : ونعمة بالله
زين : هسالك سؤال يا لوليتا وعلي حسب ردك علي سؤال انا هنهي الموضوع دا او اكملة
ليلي : اسال
زين : لو اني بحبك وحصلي نفس اللي حصل لرعد وههرب هتتمسكي بيا ولا هتسبيني
ليلي مسرعا : هتمسك بيك لاخر العمر حتي لو علي رقبتي
زين : هتهربي معايا حتي لو في خطر عليكي وهتبقي حياتنا مهدده
ليلي : هروح معاك ووراءك لو حتي في النار
زين : طيب يبقي ليه نحرمهم هما من التمسك دا خليهم يتمسكو ببعض اكتر خليهم يعيشو حياتهم مع بعض حتي لو في الخطر
ليلي : خلاص اعمل اللي يريحك ويريحهم يا قلبي وربنا معاهم ويسترها عليهم ويحفظهم يارب
زين بابتسامة : ربنا يخليكي لينا ومبروك يا ام العروسة
ليلي بحزن : بس كان نفسي اعملها فرحة الناس تحكي وتتحكا عليه
زين : باذن الله نثبت بس براءت رعد وهنعمل كل اللي عايزنه يالا اني لازم اسافر مصر حالا عشان اظبط ليهم مكان مداري اكدي
ليلي : هو اللي عمل اكدي في رعد اهني في مصر
زين : ايوا هرب علي مصر بعض اللي عمله دا
امجد : دا ايه الغباء دا يعني هيا بلد بدور عليه وبعته وراء في لبنان قوات خاصة وهو لما يهرب يجي مصر ههه دا ايه النصاحة دي
زين : لانه محدش عارفة هو مين فهمت هو اساسا كان بيجي ويروح مصر عادي
امجد : امممم فهمت
ريتا بضحك : يمكن يكون اللي اسمه ثروت دا اصلة مش طبيعي رجل شيطان
امجد بهزار : انتي عايزة تودي الرجل في داهية وخلاص
((في غرفة فهد و منار )))
فهد :هتفضلي اكدي تبقي وتحرقي دمك تصدقي احنا غلطنين اننا قولنالك حاجة ماكنا سفرناهم وقولتلك انه في مهمة وخلاص ولا كنتي هتعرفي خاجة
منار ببكاء : يا سلام وفرحة اللي كانت هتختفي من الدار دي ايه عادي اكدي
فهد : كنا هنقول اي حاجة
منار ببكاء : طيب وهيفضل هربان اكدي كتير
فهد : لحد ما ربنا يكرم ويثبت براءته
منار رفعت دماغها للسماء وبتدعلهم : يارب استرها عليهم يارب متسوناش فيهم ابدا واحفظهم يارب هما في رعايتك يا الله
دخل رعد عليهم بابتسامة : ست الكل بتعيط ليه
منار انهارت اكتر : ببكي ليه ببكي من حرقتي عليك وعلي اللي صابك يا ولدي
رعد خدها في حضنه : متقلقيش ياما خير باذن الله
منار : يارب يا ولدي
رعد : ومال فين زياد
فهد : معرفش مش ظاهر من بدري
منار : كان واقف هو صحابه رمزي في الجنينة من بدري
رعد : هو رمزي جي
فهد : ايوا عيل جدع جي من الصبح وحضر الدفنه كمان
منار : وسمية رجعت لما سمعت بلخبر
فهد : والله بنت اصول وجدعة
رعد : ليه هيا مكنتش هنا
فهد : كانت فايته الدار بقالها كام يوم
رعد : ليه كدا
فهد : بسبب جواز زياد من لوجي بتها
رعد :صح هو ازاي دا حصل
فهد : الله اعلم كلة فجاءة اكدي محدش فاهم حاجة
رعد : يالا ربنا يتمملهم علي خير بوي لو موضوعي مخلص قبل اربعين جدي اعمله فرحهم بعد الاربعين ملكمش دعوة بيه انا
منار : كيف يعني مفيش حاجة هتتعمل غير لما تثبت براءتك ونفرح برجوعك لينا
رعد : امي انا مش عايز كدا انا هبقي مبسوط لما كل حاجة تمشي طبيعي
منار : احنا مش هنعمل حاجة طيب غير بعد سنوية جدك
رعد : سنه لسه طيب انا لو اثبت براءتي قبل الاربعين هاجي واعمل فرح عادي
منار مسرعا : عادي وايه يعني اعمل جدك بيحب الفرح واكيد لو عايش مكنش هيوافق اننا نستني كتير قوي اكدي
رعد ابتسم : طيب
اشمعني بقي بوي جوزهم عشان خاطري دا اخر طلب بطلبو منكم قبل ما امشي والله اعلم هنتقابل امتي تاني
منار ببكاء تاني : متوجعش قلبي بقي يا رعد باذن الله هترجع قريب علي خير
فهد : المهم اني نازل اروح للماذون وعمك نزل مصر اكيد وانا هتفق مع الماذون انه يجي بليل يكون رجع زين
رعد : تمام يا بوي
(((في مكان ما في الوزير و امير )))
ثروت : وبعدين هنفضل كدا منعرفش حاجة عن البت المفعوصة دي
امير : هنلاقيها طلامة نزلت مصر زي ما سمعنا
ثروت : هو مين اللي ساعدها تنزل مصر
امير : منا قولتلك يا باشا الظابط اياه هو اللي ساعدها
ثروت : هو ازاي لسه سايبنه كدا مبرطع عادي
امير : يمكن اتمسك الله اعلم
ثروت : طيب عايز اعرف كل المعلومات عن الظابط دا اسمه سنه عنوانه كل حاجة عنه
امير : حاضر يا باشا
(((في غرفة مالك وسمية ))
مالك : انا فرحان جدااا انك رجعتي
سمية : انا جيت اقضي الواجب لان عمي رعد كان غالي جدااا عليا واطمن علي عيالي وامشي
مالك : استهدي بالله يا سمية مينفعش اللي بتعملي دا احنا مش صغيرين
سمية : قول الكلام دا لنفسك ليه تحطنا وتحط بنتك في الوضع دا ليه
مالك بحزن : لو تعرفي هتعزرويني
سمية : طيب قولي عشان اقدر اعذورك فعلا
مالك : بنتك باعت نفسها يا سمية بنتك مبقتش بنت يا سمية و زياد بيستر عليها عرفتي بقي
سمية صوتها ببوقها : يا نهاري يا لهووي يا خرابي ازاي دا حصل انا بنتي متعملش كدا
لوجي ببكاء : للاسف خونت ثقتكم دي فيا وعملت كدا
سمية التفتت لصوت لوجي : انتي بتقولي ايه ازاي ومين
لوجي : محمد ابن عمتي عبير
سمية بتجز علي اسنانه : الشيطان ابن الشيطانه الكلب الحيوان وانت سكت كدا مفيش اي رد فعل اهم حاجة تسترها وبس فين حقها فين ( ثم نظرت لي لوجي بغل ومسكتها مرة واحدة من ملابسها ورميتها علي السرير وبداءت تضرب فيها بكل غضي وغل ) وانتي تسيبيلو نفسك ليه ها نقصك ايه
لوجي ببكاء وبتحاول تداري وشها من الضرب : كان نقصني حد يحبني مش حد علي طول مسافر هو الوحيد اللي كان مهتم بيا وبكل تفاصيل حياتي في وقت انتو كنتو دايمت مسافرين ومتعرفوش اي حاجة عني دلوقتي جايين تلموني
سمية : دا مش مبرر انك تعملي كدا متعلقيش خبتك علي شماعة الظروف
مالك بيحوش لوجي من تحت ايد سمية : سمية اهدي انا كنت قادر اعمل كدت وزيادة كنت قادر اموتها بس مش عايزين فضايح
(((بعد كام ساعة وصل زين من مصر وجاء الماذون تم كتب كتاب رعد وفرحة )))
الماذون : بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
((بعد ما الماذون مشي حضر رعد وفرحة شنطهم وعشان يمشو )))
زين : انا حطيت للعساكر اللي قدام الباب منوم في الاكل
فهد : ايوا كدا صح برافو عليك
رعد : يالا يا فرحة عشان نمشي قبل ما حد يشوفنا
ليلي بدموع : خلي بالك منها يا رعد
رعد : دي عمري كله دي في عيني
زياد بحزن : مبروك يا خويا مبروك يا فرحة ربنا يكملكم علي خير ويسترها معاكم
وبلفعل خرج رعد وفرحة بشويش الي خارج المنزل لكنه اتفجاه بصوت : رعد
رعد بصدمة : سيادة اللواء

يا تري ايه اللي هيحصل

الفصل الرابع عشر 

الحلقة الرابعة عشر

اللواء : رعد
رعد بصدمة : سيادة اللواء
اللواء : ايوا يا رعد علي فين كدا
رعد نظر لفرحة المرعوبة : لازم اثبت براءتي ارجوك ساعدني
اللواء : انا فعلا جاي دلوقتي عشان اساعدك
رعد : ازاي
اللواء : عمك زين قالي علي كل حاجة وانا جيت دلوقتي عشان اقولك اطمن كلنا في ضهرك
رعد بابتسامة : يعني حضرتك عارف اني برئ
اللواء : طبعا قولتلك الكلام دا بس مفيش في ايدي حاجة وهو هسيبك دلوقتي تمشي انت ومراتك واكني انا معرفش حاجة
رعد بسعادة : مش عارف اقولك ايه بجد شكرا شكرا جدااا لوقفتك جنبي
اللواء : دا اقل حاجة ممكن اقدمها ليك يا رعد يالا يا بني امشي انت قبل ما حد يشوفكم وانا هتابعك
رعد مسك ايد فرحة : ربنا يخليك لينا يارب يالا يا فرحة
فرحة بابتسامة : يالا
(((داخل منزل السيوفي الجميع في حالة قلق علي رعد و فرحة )))
ليلي بقلق : انا قلقانه قوي عليهم
زين بيحاول يداري قلقة : متقلقيش كل حاجة هتمشي تمام
فهد : بس انت غلطان انك روحت وقولت للوزير افرض عملهم كمين دلوقت
زين : ماظنش دا كلمته سيف علي رقابته كان لازم يعرف هيساعدنا برضو
منار ببكاء : معرفش كان مستخبلنا فين دا ابني اني يهرب اكدي كيف المجرمين

فهد : قدر ومكتوب يا ام رعد احنا اللي نقدر عليه دلوقت ان ربنا يسترها عليهم
ليلي بخوف : يارب احفظهم يارب
زين : متقلقوش خير وربنا هيحفظهم
مالك : خير باذن الله انا لحد الان مش مدرك اللي حصل
سمية باستغراب : صح ازاي دا حصل
زياد بحزن : مش عارف ايه اللي بيحصلنا دا والقدر مخبلنا ايه تاني
زين : نحمد ربنا علي كل شي
لوجي : طلامه بيحبو بعض هيقدرو يحفظو بعض
زياد نظر لها نظرة كلها غل وكره : اممم صح
ريتا : طبعا الحب اهم شي في الحياة بسببه احنا عايشين بس لازم الحب يكون متبادل من الشخصين ويبقي بنفس القوة
زياد : عندك حق جداا
(((في سيارة من كل حين واخر رعد ينظر لفرحة )))
رعد بابتسامة : هتفضلي بصلي كدا كتير
فرحة بنظرة حب : نظرتي ليك مدايقك
رعد : بلعكس انا فرحان بيها جدا وكل شوية ابص عليكي عشان اشوف نظرتك ليا ( ثم ضحك ) بس خايف نعمل حادثة
فرحة مسرعا بحب : بعد الشر عليك يا عمري
رعد : عمرك
فرحة : اه عمري وحياتي ودنيتي وكل حاجة ليا متعرفش انا بحبك قد ايه يا رعد
رعد بهزار : الله الله مبقناش نتكسف
فرحة بحب : خدنا ايه من الكسوف غير العذاب والوجع مش عايزة اتوجع تاني يا رعد
رعد مسك كف ايدها وباسه : طول مانتي معايا في حضني و جنبي عمر الوجع ما هيعرف طرقنا يا عمري
فرحة بابتسامة : حلوة جدا عمري منك
رعد : انتي فعلا عمري اللي نقص وقت ما بعدتي عني وقولت خلاص دي النهاية
فرحة : طيب ليه مقولتش لا
رعد : دا اخويا يا فرحة عارفة يعني اخوكي ويجي وهو في قمة سعادتة و يقولك انا بحب فلانه و اتقدمت ليها وكلام كتير كان بيوجع ويقطع فيا و كنت بموت من الغيرة في كلامه كنت ببقي نفسي اطبق علي زمارة رقبته بس اخويا وميعرفش اللي في قلبي ناحيتك لو حد غريب وجي اتقدملك كنت ممكن اعمل دا
فرحة اتنهدت بحب ثم حطت راسها علي كتفة : سبني انام كدا وخلي بالك انت من الطريق بقي
رعد بابتسامة : حاضر يا فرحة عمري
(((في منزل السيوفي )))
زياد بغضب : وبعدين يا عمي
مالك : وبعدين علي ايه يا ولدي
زياد : علي حوار محمد دا ايه هتسكت علي كدا اهم حاجة انها اتجوزت بس مش همك اي حاجة تاني
مالك بحزن : ازاي طبعا هممني بس هعمل ايه مش عايز فضايح عايز ادبرلو حاجة كدا من غير فضايح
زياد بسخرية : وايه بقي الحاجة دي مانا لازم اشفي غليلي دا ضيعنا كلنا جبلنا العار عارف يعني ايه انت مفكرتش ليه يا عمي انها ممكن تبقي حامل
مالك بصدمة نزلت عليه تلك الجملة مثل الصاعق : انت بتقول ايه اكيد لا
زياد : هو ايه اللي اكيد لا بيحصل
مالك مصدوم : بس دي هيا م
قاطعة زياد : عارف هتقولي دي هيا مرة واحدة صح
مالك : ايوا يا ولدي صح
زياد : في ايه يا عمي انا اللي هفهمك
مالك بتوهان : فاهم يا ولدي بس مكنتش عامل حساب اكدي ولا جي في دماغي خالص عشان اكدي مش عارف اعمل ايه يا ولدي دبرني
زياد بيجز علي اسنانه : نفسي اعرف فين الكلب دا
مالك : فص ملح وداب
زياد بزعيق : فص ملح و داب ايه وكلام فارغ ايه هو حد دور ولا اهتم بالموضوع واكنه موضوع سهل في ايه يا عمي
مالك باستغراب : مالك يا ولدي قلبت ليه اكدي
زياد : قلبت عشان مش لاقي منك اي رد فعل انا عندي قتلها وادفنها ومحدش يعرف عنها حاجة تمام اسهل من انها تجبلنا العار اكتر من كدا
(((في غرفة زين وليلي ))
زين : هتفضلي تبكي اكدي كتير وتقلبهالنا مناحة
ليلي ببكاء : حته من قلبي مش عارفة ايه مسيرها
زين : يعني هيكون ايه يعني مسيرها خير باذن الله بس ادعيلها انتي بس
ليلي : بدعيلها من كل قلبي والله
زين : بس بقولك ايه
ليلي : ايه
زين : مالك محلوه ليه كدا يا لوليتا
ليلي : ونبي انت في ايه ولا في ايه يا زين انت اكدي مبتعرفش تفرق الحزن من الفرق
زين : في حبك مبقدرش افرق اني المهم عندي احبك في اي وقت احبك رغم اي ظروف مفيش اي ظروف تمنعني اني ابطل ادلع فيكي ولا احبك
ليلي : يا زين دا بوك لسه ميت امبارح و ابن خيك في ظروف ما يعلم بيها اللي ربنا وبتك معا ومش عارفين ايه هيحصل وكل دا وعادي اكدي
زين : زي ما قولتلك مفيش اي ظروف تمنعني اني ادلعك واطلعك من زعلك دي حاجة و دي حاجة ( ثم ضحك ) زي ما بيقوله دي نكرة ودي نكرة
ليلي بحب : ربنا يخليك ليا يا زين الرجال و زين قلبي و زين عمري
زين : صوح خيك اسد مش ناوي يجي من الكويت بقي
ليلي : ايه اللي فكرك بيه هو لسه مكملش سنه هناك تقريبا
زين : لما شوفت خيك عمار امبارح في العزاء افتكرته
ليلي بحزن : مش عارفة بيقول هيستقر هو وولده هناك
زين : ربنا يقدمله اللي في الخير اهم شي يبقي بخير
(((بعد كذا ساعة في مصر عند باب شقة اللي هيقعد فيها رعد و فرحة )))
رعد : استني هشيلك
فرحة بسعادة : بس يا عمري انت تعبان من السواقة
رعد : حتي لو تعبان من ايه هشيلك برضو انتي عروسة مش كفاية طفيت فرحتك و اتجوزتي سكيتي
فرحة : فرحتي انت وبس ان كل الفرح ليا
رعد بحب : يا حياتي انا يا الملكة تسمحلي اشيلها بقي
فرحة بابتسامة : اسمحلك و مسمحش لغيرك يا ملك الملكة ملكك و بين ايديك
((رعد شالها زي العصفور وبداءه يلف يفرجها علي الشقة وهو شايلها : ها حلوة
فرحة : طب نزلني وانا هتفرج معاك كدا عشان ايدك متوجعكش
رعد : دا انتي عصفورة ايدي توجعني ايه بس بس المهم هيا خلاص الشقة خلصت ناقص بس قوضة النوم هفرجك عليها ( ثم غمزلها و فرحة اتكسفت دخلو بلفعل الي غرفة نومهم )
فرحة بكسوف : ممكن تنزلني بقي
رعد بابتسامة هادية : حاضر ( ثم نزلها وجلس هو علي طرف السرير و شدها من ايديها قاعدها علي حجرة و نظر لعنيها بحب و لهفة السنين ثم اتنهد : مش مصدق انك معايا وفي باب مقفول علينا
فرحة بضحك : ما احنا طول عمرنا في بيت واحد و باب مقفول علينا
رعد : يا سلام كان معانا العيلة كلها لكن دلوقتي انا وانتي بس انتي ليا وانا ليكي
فرحة بحب : بحبك اوي بحبك بحبك مش عارفة ازاي كنت مخبية عليك الكلمة دي
رعد بحب : بموت فيكي يمكن كنتي مخبية الكلمة دي بس مكنتيش بتقدري تخبئ مشاعرك
فرحة : مشاعري كانت باينه اوي كدا
رعد : جداا وساعات كنت بحس اني انا كمان باين عليا
فرحة بسخرية : ها انت باين عليك دا انت جبار ( ومسكت خدوده وقربت منه بتلقائية )
رعد نظر لها بشوق و عينه منزلتش من علي شفايفة القريبة منه جدا وبهدوء باسها وهيا اتكسفت جت تقوم من علي رجلة مسكها : رايحة فين هتهربي مين تؤ انسي انا هعوض كل الحرمان
فرحة هتموت من الكسوف بتحاول تهرب منه لكن قابضة يده اقوي : سبني هغير هدومي اتبهدلت من الطريق
رعد سرحان فيها : تؤ كدا كدا مش هنحتاجها الهدوم
فرحة اتكسفت اكتر واكتر راحت ضربته علي كتفه بعصبية : احترم نفسك و خليك مؤدب زي ما كنت
رعد ضحك بصوت عالي : ابقي محترم مع مراتي ازاي يا جدع
فرحة : جدع تصدق انك رخم اوعي كدا ( واول ما سبها جريت علي الحمام اول ما قفلت الباب سندت عليه واتنهدت بسعادة )
(((في منزل محمد و عبير )))
محمد : مسمعتيش اللي انا سمعته
عبير : خير
محمد : البت بت اخوكي زين اللي كانت ضايعة من زمان دي
عبير : مالها دي ايه اللي فكرك بيها دي
محمد : بيقوله لاقوها
عبير بصدمة : لاقوها كيف يا ولدي دول بيقوله ماتت
محمد : معرفش سمعت اكدي من واحد شغال معاهم
عبير : معقول
محمد : كل شي جايز في البلد دي
(((في منزل السيوفي ))
زياد قاعد في الاسفل دخلت عليه ريتا : ازيك يا زيزو
زياد بابتسامة : الحمدلله انتي عاملة ايه منمتيش يعني
ريتا : زهقانه والله جدااا
زياد : ليه كدا
ريتا : بفكر في موضوع اني بنت العيلة دي ولا لا عايزين نعمل تحليل DNa
زياد : صح مفروض هو اكيد انك انتي وعد لكن لازم نتاكد عشان انتي تبقي مطمنة قبل الكل
ريتا بحزن : انا مش عارفة هعيش ازاي من غيركم لو مش انا وعد دي
زياد : معقول الشبه الفظيع اللي بينك وبين فرحة دا ومتطلعيش انتي وعد
ريتا : ممكن جدااا ما بيقوله يخلق من الشبة اربعين ( ثم ضحكت بوجع ) وممكن انا ابقي من الاربعين دول
زياد : ماشي يخلق من الشبه اربعين تمام متافقين لكن يبقو نفس الظروف وانك مش عارفة اهلك زي ما هما مش لاقيين بنتهم تبقي عايشة مع الرجل اللي كان السبب في كل حاجة هو وبنته من الاول
ريتا : مش عارفة مهو دا اللي مطمنئ شوية
زياد : لا اطمني كتير
لوجي جت : ايه اللي مقعدكم كدا
زياد بغضب : ايه كدا ازاي يعني
لوجي :قصدي منمتوش ليه لغايت دلوقتي
زياد : لما نحب ننام هنبقي ناخد منك الأذن فيه ايه يا لوجي و سيادتك منمتيش ليه انتي بقي
لوجي : مش جيلي نوم وقولت انزل اقعد تحت
زياد : واحدة كمان مش جيلنا نوم
لوجي نظرت لريتا بغيظ : اممم ماشي المهم عايزاك في كلمتين
زياد : اتكلمي
لوجي نظرت تاني لريتا : لما نبقي لوحدنا
زياد : ريتا مبقتش غريبة
ريتا باحراج : احم تصبحو علي خير اروح انام انا بقي
زياد بيجز علي اسنانه بعد ما طلعة ريتا : عايزة ايه انتي بقي
لوجي : انت مالك بتكلمني كدا ليه
زياد : انتي هتعلميني اتكلم ازاي ولا ايه
لوجي : لا مش قصدي اعلمك انا بسالك بس
زياد : ها اخلصي كنتي عايزاني في ايه
لوجي : عايزة اشوفك عملت ايه في موضوعي
زياد : هعمل ايه يعني لما اشوفك ابوكي هيعمل ايه واعرف طريق الكلب اللي اسمه محمد
لوجي : انا معرفش ازاي بصيت لواحد زي محمد دا
زياد : اصلها اذواق والطيور علي اشكالها تقع
لوجي : يعني ايه هو اشكالي ماشي مقبوله منك ومن ناحية الاذواق انا خلاص ذوقي هيتغير
زياد مش مرتاح لكلامها : يالا يا لوجي روحي نامي عشان غلط واقفتنا كدا مع بعض في اخر الليل ومفيش حد
لوجي بغضب : ومكنتش غلط وانت قاعد بتحكي مع ست ريتا بتاعتك دي وبعدين انت جوزي عادي لما اقعد معاك في اخر الليل
زياد : وانتي مالك ومالها وبعدين انا مش جوز حد وانتي فاهمة الكلام دا كويس
يالا بقي غوري علي اوضتك عشان معملش معاكي تصرف لا هيعجبك ولا هيعجب عمي
((لوجي بغيظ ذهبت الي غرفتها )))
زياد بخنقة منها : بنت مقرفة
(((في غرفة سمية و مالك )))
مالك مهموم : مش عارف هعمل ايه من ساعة ما زياد اتكلم معايا علي موضوع الحبل دا وانا برج من نفوخي هيوج
سمية بحزن : ااه مش عارفة كانت مستخبلنا فين دا كان نفسي افرح بيها زي بقيت البنات كسرتني وكسرت فرحتي بيها منها لله
مالك : يا ريته ربنا كان خدها احسن
سمية : هنعمل ايه طيب يا خوفي ليكون حصل دا فعلا
مالك : دبريني قوليلي نعمل ايه
سمية : الحل الوحيد اننا نعمل الدخلة في اقرب وقت
مالك بلهفة : صح عندك حق اني الصبح هكلم زياد يكلم ابوه ان الدخلة سكتي بعد الاربعين علي طول
سمية : صح كدا
(((في مصر عند رعد و فرحة )))
فرحة اتاخرت جدااا في الحمام خبط عليه رعد : فرحة فرحه
فرحة من الداخل : ايه
رعد : ايه هتنامي في الحمام ولا ايه
فرحة بصوت مبحوح : لا خارجة اهو ( ثم خرجت مرتديأ قميص شفاف طويل لونه بمبه بودرة و ترفع شعرها الطويل جدااا الناعم ديل حصان و مع بعض لمسات من الميكب والروج الهادي الذي يليق عليه )
رعد اول ما شافها صفر باعجاب : واو ايه الجمال دا ايه الحلاوة دي الحلاوة دي بقت ليا انا
فرحة بكسوف : بس يا رعد متكسفنيش
رعد : بس كويس انك عملتي حسابك في الحاجات اللي تفتح النفس دي
فرحة : اه منا كنت جايبه بقي في عزالي فماما قالتلي خدي منهم في الشنطة
رعد بغيره : كنتي هتلبسيهم لزياد
فرحة حست بغيرته حبت تغيظه : الله مش كان هيبقي جوزي
رعد مسكها جامد : كنتي هتقدري تلبسيهم ليه
فرحة محبتش تدايقة : انا مكنتش متخيلة اني ممكن البس حاجة زي دي باراءتي لحد غيرك انا متهيقلي مكنتش هسمحلو يلمس شعره مني
رعد : بجد
فرحة مسكت وشه بكفتيها : بجد يا عمري
رعد نظر لها ثم زقها علي السرير وقرب منها بحب : عايز اعيش معاكي ليله من الف ليلة وليلة
فرحة اعطته العنان : وانا ملكك
فجاءة سرح رعد ثم قالت فرحة له : سرحت في ايه وانت معاك وبين ايديك
رعد ضحك : لا ابدا يالا بقي كفاية تضيع وقت كفاية اللي ضاع من عمرنا واحنا بعاد
وبلفعل كانت ليلة ولا الف ليلة وليلة ليلة تجمع روحين تجمع قلبين تجمع شوق واللهفة في كل حضن و كل لمسة و كل همسة ما بينهم عاشو اجمل ليلة في احضان بعض ليلة جعلت الحب يزيد ويزيد ليله جعلتهم روح و كيان واحد ليلة جعلت فرحة مش بس حبيبته اللي اتمناها من يوم ما عنيها شافت النور لا ليلة جعلته له زوجة شرعأ وقانونا بكل معاني الحب و نسيو فيها كل الظروف (((في شمس يوم جديد )))
(((في مصر عن ثروت و امير )))
امير : جبتلك كل المعلومات عنه
ثروت :حلو قول
امير : اسمة رعد فهد رعد السيوفي
ثروت : ايه بتقول مين يعني الظابط دا ابن فهد السيوفي اخو زين السيوفي يا محاسن الصدف
امير : حضرتك تعرفة يا باشا
ثروت : عز المعرفة دا يبقي ابن عم الهانم ست ريتا تخيل
امير : معقول معني كدا انه هربها عشان عرفها
ثروت : مش عارف بس هيعرفها ازاي المهم معرفتش عمل ايه في حوار السيديهات اللي دبرناها ليه
امير : هههه عرفت من ناس حوالية انه اتمسك وهرب كمان سيادتك واللي اداني المعلومات دي واحد من بلدهم وبيقول الدنيا مقلوبة عليه
ثروت : اممم حلو قوي كدا جيتي تحت ايدي يا عيلة السيوفي عايزك تخلي هنا حد يجبلنا كل المعلومات وبذات ريتا
امير :طبعا من عيوني
(((في منزل السيوفي الجميع علي طاولة الفطار )))
فهد : محدش رن علي رعد و فرحة
زين : رنيت عليهم كتير الصبح بدري التليفون فضل يرن يرن وفي الاخر اتقفل
سمية : عرسان بقي
ليلي بقلق : عرسان ايه بس وبتاع ايه هما اللي هما في هيعرفه يبقو عرسان ولا زفت بلا نيلة دول تلاقيهم في رعب
زين بغضب : يا ليلي قولنا ايه
ليلي : انا قولت حاجة ما ديني حطة جذمة في بوقي و ساكته
منار بزعل : حقك يا ليلي حقك معلش هنعمل ايه هيا الظروف ربنا يظهر حقك يا ولدي
مالك : باذن الله
زياد قاعد بياكل وعنيه كلها حزن علي فرحة ثم نظر له مالك : زياد بعد ما تاكل عايزك
زياد : خير يا عمي
مالك : خير يا ولدي الحمدلله انا هستناك في الجنينة ( وبعد كام دقيقة خلص زياد اكلة وذهب الي عمه )
منار بغيظ : مالك مش سايب الواد في حالة كل شوية لكلك لكلك
فهد : وفيها ايه يا منار عمه
منار :ماشي مجلناش حاجة بس انا شكة في الجوازة دي معرفش ليه
ليلي بهمس : بس طيب اقعدي سكته عشان سمية بتعمله الشاي بدل ما تسمعك وتزعل
ريتا : بابا
زين : نعم يا قلب بابا
ريتا : عايزة بعد اذن حضرتك نروح انا وانت نعمل تحليل dna
زين : ليه انتي ممصدقاش انك بتي
ريتا : زياده تاكيد يا بابا عشان انتو كمان تبقو مطمنين
ليلي : بس احنا متاكدين و مطمنين
ريتا : عشان خاطري اعمله اللي انا عايزة
زين باستسلام : ماشي يا بتي شويه كدا حضري حالك نروح
ريتا بابتسامة : ربنا يخليك ليا
((( في مصر عن رعد وفرحة )))
قامت فرحة من النوم مشيت يدها علي السرير ملقتش رعد قامت مفظوعة : رعد رعد ( لكنه لم يرد بداءت تدور عليه في كل مكان في الشقة رنيت علي هاتفة مغلق بداءت الدموع تتجمع في عينيها ) رعد يا ررررررعد ( ثم جلست علي ركبتيها تبكي بحرقة )

يا تري رعد راح فين
وايه اللي هيحصل
يا تري التحليل dnaهتثبت ايه

الحلقة الجاية هتبقي فيها احداث كتير جدااا حبيت الحلقة دي يبقي فيها شوية رومانسية يالا تفاعلكم علي الحلقة دي

الفصل الخامس عشر 


فرحة بخوف ورعب : رعد رعد روحت فين يارعد ( فجاء سمعت صوت باب الشقة بيتفح خدت نفاسها وبكت بهستيريا وعندما راءته وقعت علي الارض تبكي )
رعد بلهفة وخضة عليها رما الاشياء الكتير الذي يحملها : فرحة فرحة مالك يا عمري بتعيطي ليه بشكل دا
فرحة بدون كلام حضنته وفضلت تبكي ورعد حضنها جامد بيحاول يطمنها : هششش بس خلاص كفاية عياط يا عمري انا اسف
فرحة بشهقة : انت انت ك نت ف ين انا خوفت عليك اووي
رعد بحب : يا حياتي انتي وعقلي انتي كل العياط دا عشاني انا
فرحة ببكاء : طبعا قومت مالتقش جنبي اترعبت عليك روحت فين وسبتني لوحدي
رعد باسف : انا اسف اسف بجد ان خليتك بشكل دا و قلقتك سامحيني يا عمري
فرحة بتمسح دموعها : ولا يهمك المهم انك بخير كنت فين
رعد بابتسامة قام راح عند الحاجات اللي رماها في الارض مسك منهم كرتونه كبيرة جدااا داخلها فستان زفاف روعة اول ماشفته فرحه انبهارت بجمالة : الله يا رعد ايه الجمال دا
رعد بحب : قولت لازم اخليكي تلبسي وكلمت ميكب ارتست وهتجيلك شوية كدا هتخليكي عروسة لازم احققلك جزء من حلم اي بنت
فرحة بفرحة مش سيعاها : انت كنت كل حلمي يا رعد والحمدلله ربنا حققهولي
رعد قرب منها حاوطتها من خصرها وقربها منه بشوق : وانتي حلمي و حققته بحبك ( ثم اتنهد بصوت عالي ) بحبك اووي يا كل حياتي ( فرحة وقفت علي رجله عشان تعرف تطول شفايفة واعطته قبله صغيرة ) وانا بعشق تراب رجليك يا عمري
رعد بابتسامة : شكلك جعانه صح يالا انا جبت معايا حاجات كتير لتلاجة اكيد هنحتاجها
فرحة : انا بشبع بمجرد الكلام معاك بس طول منا معاك مبحسش لا بجوع ولا عطش ولا نوم ولا اي حاجة
رعد بضحك : يا سلام ولا نوم ومال مين اللي كان نايم ومحسش بيه وانا نازل وفي الاخر عيط
فرحة تصنعت الزعل : اخس عليك يا رعد والله قاعد كتير جدااا ابوصلك وانت نايم واتملئ فيك وفي جمالك وفي الاخر النوم غلبني ونمت
رعد : الله ايه اللي انا في دا بقي واحدة زي القمر بدر منور تفضل صحية عشان تتملئ فيا ايه دا يا جدعان دا انا امي دعيالي بقي علي كدا يا بركة دعاكي ياما
فرحة بضحك : صح خد هنا وكنت قفل تليفونك ليه
رعد رفع ايده متصنع الخوف : والله ما قفل حاجة التليفون في الاوضة التانية علي الشاحن لانه فصل شحن ابوكي عمال يرن يرن يرن لحد ما خلي التليفون فصل فضطريت احطه علي الشاحن وانزل وكنت عايز اكتبلك رساله ملقتش قلم ولا ورقة حظك وحش بقي اعمل ايه بس والله جت مصلحة عشان اشوف حبك وخوفك عليا بطريقة دي
فرحة : يا سلام يعني انت مش عارف حبي ليك
رعد : عارف طبعا يالا بقي تعالي نفطر وانتي حلوة كدا بدل ما اقوم افطر بيكي انتي ها اختاري فرحة : لا وعلي ايه نفطر احسن
(((في منزل السيوفي )))
زياد مسرعا : عمي بوي عرفته اللي حصل
فهد : خير
زياد : الدنيا مقلوبة في البلد علي رعد
زين : عارفين وعاملين عبط
زياد : هما جم وساله عليه ولا ايه حصل
زين : اه جم ظباط يخدو الصبح قولتلهم انه مش موجود من امبارح ومنعرفش راح فين
زياد بتنهيدة : وبعدين بقي في الحوار دا وانا لازم اسافر في خلال اليومين اللي جايين
(((جاءة من تاني بعد الضباط ))
الظابط : اعترفو رعد هرب راح علي فين
فهد ببرود : الله اعلم زينا زيك احنا عندنا عزاء ومش فاضيين
الظابط : يعني ايه
زين : كيف ماسمعت احنا منعرفش حاجة عنه روحه دوره عليه
الظابط : بقي كدا يا زين باشا ماشي
زياد بعصبية : ايه ماشي دي
الظابط بقلق : ولا حاجة يا زياد باشا
زين اتنهد بقلق ثم نظر لريتا : قومي يا بتي غير خلجاتك ويالا بينا نروح نعمل التحليل
ريتا : حاضر يا بابا
ليلي : رايح دلوقتي
زين : اه رايح عايزني نمشي حالا عادي خالص عشان محدش يشك في اي حاجة هروب رعد دا هيقوم الدنيا مش هيقعدها
ليلي بخوف : عنديك حق ربنا يسترها يارب
منار برعب : وبعدين يا فهد هنعمل ايه هنسيب اكدي ولدك يحارب الريح لحالة
فهد بخوف بيداري : ابنك رجل شجاع هيقدر يحارب اي حاجة
مالك نازل من الاعلي : صباح الخير
الجميع : صباح النور
مالك : زياد تعالي وراءيا علي الجنينة عايزك
زياد بتنهيدة و خنقة : حاضر يا عمي ( وخرج الي الجنينة مالك ووراء زياد )
منار بغيظ : اخوكم دا ايه مفيش دم مفيش احساس لا هو ولا مرته ولا بته كل شوية يبعت للواد تعالي خد روح مش عارف ايه ومش حاسس بلمصيبة اللي احنا فيها
زين : مش وقته يا منار الحديت دا وميصحش تقولي عليه كلمه غلط
منار اترجعت : اعمل ايه يا ولد عمي متغاظة مني ومن تصرفاته وعايزة اعرف ايه اللي بنتهم
زين : هيكون بنتهم ايه يعني بس اني هعرفلك الحقيقة ( ثم سابهم و ذهبت بدون همس الي الجنينه )
(((في الجنينه ))
زياد بخنقة : ها يا عمي خير
مالك : احنا لازم نعمل الخطوبة في اسرع وقت لاحسن لوجي تطلع حامل ولا حاجة تبقي مصيبة
زياد بغضب : لا انا مفيش دخلة انا حلو اوووي كتب الكتاب وخلاص وشوية وهطلقها وانتهي الموضوع
مالك : ازاي يعني لا طبعا لازم يبقي قدام الناس في دخلة مينفعش كتب كتاب بس
ارجوك يا بني
زياد بتوتر : يا عمي انا
مالك بتؤسل : استر علي بنت عمك يا بني متفضحهاش
((زياد لسه هيتكلم لاقي قلم بقوة نزل علي وشه جعله في صدمة ))
مالك بصدمة ايضا : زين
زين بغضب كالبركان : انت يا زياد تضحك علي بنت عمك بنت عمك يا زياد يا خسارة مش قادر اصدق انك طلعة بالحقارة والسفالة دي عشان كدا كتابته الكتاب بسرعة ( ثم نظر لمالك )
وانت بدل ما عمال تتحايل عليه كدا عشان يدخل عليها قدام الناس كنت خبرنا عن موضوع زي دا زياد في حالة صدمة بيحاول يدافع عن نفسة بس الكلام مش قادر يخرج : انا يا عمي
زين بعصبية : اخرس مش عايز اسمع من حرف واحد انا بحمد ربنا انك مبقتش من نصيب بنتي الحمدلله عشان بنتي طيبة متستهلش واحد زيك
فهد جي يجري علي صوتهم : في ايه في ايه
مالك بينظر لزين بتؤاسل واكنه بيقوله متقولش متفضحش بنتي اكتر كن كدا فهمه رعد وعير الكلام : مفيش يا فهد بس البيه ابنك زياد باشا السيوفي بيتسلي بي بنات العيلة يخطب واحدة ويسيب واحدة عايز يسيب لو جي
فهد بزعيق : انت ايه اللي بتقوله دا صوح الحديت دا يا زياد
زياد في صدمة ففهد فهم ان كلام زين صح : ما تنطق
زين : من غير ما ينطق ولا زفت الدخلة اخر الشهر علي لوجي
فهد : طيب وبوك احنا اكدي عمناها خالص
زين بغضب : بوي كان حته من قلبي بس الحي ابقي من الميت يا فهد
زياد اخيرا نطق بس بيستحلف : صح عمي عنده حق يا بوي
فهد : اللي تشفو
زين نظر لمالك بغضب : ايه ساكت اكدي ليه المهم دبره حالكم الشهر مبقاش علي غير كام يوم ( وسابهم ومشي )
زياد : عمي زين
زين نظر له بغضب : متقوليش عمي ولا ليك اي حديت معي ماشي ( ثم تركة ورحل )
((في مصر ))
فرحة بفرحة ارتداءت الفستان وابتدت تلف بيه وتلف بسعادة : حلو جدا يا رعد بجد مش عارفة اقولك ايه
رعد بحب : متقوليش حاجة المهم انك مبسوطة يا عمري ( ثم رن جرس الباب ) اكيد الميكب ارتست
فرحة بابتسامة : طيب روح افتح
رعد فتح : اتفضلي يا قمر
الميكب ارتست : شكرا فين العروسة
فرحة بابتسامة : انا اهو
الميكب : ماشاء الله تبارك الخالق فيما خلق ونبي دي محتاجة ميكب
رعد نظر لفرحة باعجاب وحب : مش محتاجة بس عايز افرحها
ضحكت الفتاة : ماشي
(((في منزل السيوفي )))
ليلي : في ايه يا زين
زين بحزن : مفيش
منار :كنا سمعنكم بتزعقو
زين بعصبية : قولت مفيش كل الحكاية ان زياد عايز يعمل الدخلة الايام دي و مالك مكنش موافق واقنعنا
كانت نزلة في تلك اللحظة ريتا زعلت ومكنتش عارفة ايه سبب زعلها دا : ايه زياد هيتجوز لوجي طيب وانتي ايه اللي مزعلها ولا ايه اللي يخص في كدا ايه كننتي منتظرة ايه ولا حاجة دا جنان مني بس ( ثم فاقت من شرودها ) ها يا بابا يالا بينا انا خلصت
زين : يالا يا بتي
(((في منزل العمروسي )))
اسماء :ولا اكن بوهم مات ولا حاجة دا كل واحد عمل اللي عندي اللي اتجوز واللي كاني واللي ماني
همسة :هو بكفهم يا ماما ما ظرو اضطرتهم يعملو كدا يعني موضوع زين و فرحة دا كان لازم
اسماء : معرفاش بقي ولا خالتك عبير دي اللي محدش عارف ليها لا حس ولا خبر
همسة : صح يا ماما دي مجتش عزاء جدو
اسماء : ممكن تبقي متعرفش من اصلة هيا شكلها مش في البلد لان دارهم اللي مشيو من دار جدك عشان يرحو مقفول
همسة باستغراب : حاجة غريبة هيكونه راحه فين يعني
اسماء : الله اعلم بحالها دي بني ادمه غريبة
همسة : فعلا يا ماما دي عكسك تمامأ مع انكم اخوات
اسماء : صوابعك مش كيف بعض يا بتي يالا المهم قومي البسي عشان نروح دار جدك عشان العزاء
همسة قامت مسرعا لترتدي ملابسها اسماء باستغراب : تسمعي اننا رايحين هناك ينقلب حالك
(((في المكان اللي في عبير و عيالها )))
محمد : صوح ياما اني نسيت اقولك ان بوكي مات
عبير ضربت علي صدرها : ايه بتقول ايه بوي مات ميتا دا قول
محمد ببرود : اول امبارح بليل
عبير : وكيف متقول ليا كيف
محمد : يعني كنتي هتعملي ايه
عبير : هروح دا بوي
محمد بغضب : يا سلام عشان يعرفة طريقنا
جنة بغضب : امك خلاص اتجننت
عبير بصدمة : اتجننت
محمد : اه مستغربة ليه مهي دي عمايل ناس مجنونة عايزة ترحلهم برجلك
عبير بحزن : بقيت مجنونة دلوقت ومرحش ليه دا دار بوي واني معملتش حاجه لحد فيهم
محمد بسخرية : معملتيش ايه هههههه انتي ملاك ياما
عبير : طيب ايه رايك هروح وهقعد هناك علي طول ومعايزاش اعرفك ولا اعرف خيتك تمام
محمد بغضب : بصي بقي اسمعيني زين مش انتي امي بس لو عتبتي من العتبة دي لبيت السيوفي هعتبر بقي منيهم واقتلك ورايح دماغك
عبير مش مستوعبة اللي بيتقالها : تقتلني اني تقتل امك
محمد : انت اقتل ابويا واقتل امي واقتل اي حد يجي علي سكتي انا خارج ومعايزكيش نروحي لا شمال ولا يمين ( ثم خرج وفضلت عبير تبقي بحرقة لان اللي زرعة حصدته خلاص بزيادة قربت منها جنه وبطبطب عليها راحت عبير زقت ايديها )
في لحظة سير محمد في البلد لاقي حد ماشي وراء وقف مرة واخدة : انت ماشي ليه وراءيا من الصبح
الشخص بضحك : شكلك زكي
محمد بزعيق : اخلص عايز ايه
الشخص : عايزك في حاجة مهمة
محمد : ايه الحاجة المهمة دي
الشخص : تعالي اركب معايا وهفهمك في الطريق
محمد بقلق : طيب انا ايش ضمني انت هتوديني فين
الشخص بضحك : متقلقش مش هخطفك
محمد :انا مبخفش ( ثم ركب ) ها قول
الشخص : انا اسمي امير مدير اعمال الوزير السابق ثروت الحبشي
محمد : مع اني معرفش مين دا بس كمل
امير : طيب تمام احنا دلوقتي رايحين ليه وهنعرف كل حاجة متقلقش
محمد : تمام
(((في منزل السيوفي )))
فهد قاعد مش علي بعضة : لا انا ممصدقش اي حاجة بتحصل في الدار دا الدار دي فيها حاجة بتحصل من وراء ضهري
مالك بقلق : يعني هيكون ايه يعني
منار بتنظر لمالك و سمية بغل : والله عنديك حق يا ابو رعد بقينا عاملين زي الاطرش في الزفة
سمية بحزن : ليه يتقولي كدا مش فهمه
ليلي : خلاص يا جماعة سيبه الولاد يعملو اللي هما عايزينه هما مبقوش صغيرين
فهد : صوح احنا تعبنا
(((زياد بخنقة حاسس انه هيموت خلاص زهق من الظلم اللي هو في دا بس مش قادر يتكلم قام وقف وطلع الي الاعلي بغضب خبط علي باب غرفة لوجي اول ما فتحتله زقها لجوه بغضب ومسكها من زورها )))
زياد بغضب : انتي يا حلوة انتي انتي لو طلعتي حامل ولا الكلام الفاضي دا انا مش مستعد اني اكتب عيال غيري علي اسمي انسي الخوار دا خالص انتي وابوكي تعرفي انا هوافق ليه علي الدخلة بس
لوجي مش قادرة تتكلم من مسكة زياد لزورها بتشاور براسها وبتحاول تتكلم او تبعد زياد عنها لكن مش قادرة عليه
زياد : هقولك انا ليه بقي عشان تبقي علي ذمتي فعلا واقدر اخلص عليكي بتهمت الشرف
دخل عليه مالك جري شاله من علي لوجي : اوعي كدا ايه اللي بتعمله دا
زياد بغضب : ايه اللي بعمله بعمل ايه ها قول لبنتك عملت ايه و انا اللي بدفع التمن بدفع غلطة مش غلطتي
مالك : طيب عشان خاطر كفاية
زياد : عشان خاطرك انا بعمل كدا اصلا بس تعبت ( ثم سابه ونزل )
مالك بحزن : منك لله يا بنتي
لوجي ببكاء : سامحني يا بابا سامحني
(((في مصر عند رعد و فرحة )))
رعد منبهر بي فرحة : واو ايه الجمال دا
فرحة بكسوف : حلوة
رعد : حلوة بس دا انتي تهبلي
فرحة : متكسفنيش بقي
رعد : اكسفك هو انتي لسه شوفتي كسوف ويالا عشان نزلين
فرحة باستغراب : علي فين
رعد : مفاجاة
((في المكان اللي في ثروت )))
امير بضحك :دا محمد حبيب زين هههه ورعد جدااا
محمد : بس ونبي متجبليش سيرتهم عشان اني مطيقهمش
ثروت : شكلك بتحبهم صح
محمد : المهم انتو عايزين ايه مني
ثروت : عايزين ريتا بنت خالك زين و رعد ابن خالك فهد
محمد باستغراب : مين ريتا دي اوعي يكون قصدكم اللي كانت تايهه
ثروت : ايوا هيا دي
محمد : انا معرفش عنهم حاجة حتي رعد هرب والحكومة ذات نفسها مش عارف طريقة
ثروت : انا عايزك انت تعرف بقي لان اكيد ريتا مستخبية معا
محمد : طيب وانا هستفاد ايه كدا
امير : متصيعش علينا انا سالت وعرفت انك ليك عندهم تأر برضو
محمد بغل : فعلا نفسي اكلة فعلا رعد ابن فهد دا و هعمل كدا فعلا
ثروت بابتسامة خبث : طيب يالا شد حيلك يا بطل
محمد : طيب تمام هنعمل ايه
امير : اسمع يا محمد اللي هقولة
محمد : قول
(((في المستشغي اللي زين بيعمل فيها التحليل )))
زين : هيطلع امتي النتيجة
الدكتور : يعني بعد اسبوع او اقل اوا ما تطلع هبعتلك
زين : تمام
ريتا بخوف : خايفة اوي يا بابا
زين : ليه يا قلب ابوكي
ريتا : خايفة مطلعش بنتك بعد ما اخد عليكم وحبيتكم
زين : حتي لو مش بتي هتفضلي في وسطينا وهتفضلي بتي معا اني واثق انك بتي
في مكان ما يدخل في فرحة بفستانها الابيض الرائع و رعد ببدلة رائعة
فرحة بصدمة : ايه دا مش مصدقة اللي انا شايفة دا
(((في منزل السيوفي )))
سمية بصريخ : الحقو الحقو
جري الجميع الي الاعلي واتصدمه من اللي لاقوه

ياتري ايه اللي صدم فرحة
وياتري سمية بتصرخ ليه وايه هيا الصدمة
معلش ان الخلقة صغيرة هعوضكم بحلقة بكرة تاني


الفصل السادس عشر 


السادسة عشر

فرحة بدموع : انت ازاي كدا انت ازاي بلجمال دا
رعد مسك وشها وبطرف صوابعه بيمسح دموعها : دي اقل حاجة ممكن اعملهالك او اعوضك جزء من حقك
(((كان بحجز لها قاعة رائعة مفيش فيها غيرهم هما الاتنين و تورته عباره عن 5 ادوار وورد وانوار رائعة في كل مكان وموسيقة في كل حته في المكان )))
رعد : كان لازم اعملك احلي فرح يليق بيكي معا انه دا ميلقيش بيكي خالص بس اعذوريني دي حاجة موقتة واسف ان محدش من اهلنا معانا بس جبتلك حد عزيز عليكي جداا
فرحة مش قادرة تمسك دموعها : مين
رعد : مش هقولك غير لما تمسحي دموعك دي انتي متعرفيش كل دمعة بتنزل منك بتعمل فيا ايه
فرحة بتبتسم وهيا بتمسح دموعها : قولي بقي مين
رعد شاور بيده اتفتح ستارة كان وراءها زين و ريتا : اسف معرفتش اجيب غير عمي زين و ريتا لانهم هما اللي كانه في مصر انهارده ومقدرش ابعت لحد في البلد
فرحة زاده دموعها وجريت علي زين بحضن مشتاق لاقي احبابه : بابا حبيبي ياعمري مبسوطة انك جيت وشاركتني الفرحة دي بحبك اوي
زين بيحضنها جامد ودموعه نزلت غصب عنه زين بصوت مبحوح : وانا بحبك يا قلب وعقل بوكي وفرحان قوي بيكي وفرحان اني شوفتك بفستان الفرح
ريتا بدموع من الموقف : فروحة الف مليون مبروك يا حبي
فرحة سابت زين وحضنت ريتا : يا عمري انتي عقبال يا رب بس انتو كنتو بتعملو ايه في مصر
زين : بنعمل تحليل dna واتصل بيا رعد صدفة وعرف اني في مصر اصر اني اجي مع اني كنت قلقان اجي ليكون حد كدا ولا كدا مراقبني
رعد بابتسامة : سيبكم بقي من الكلام دا دلوقتي ( ثم وطي راسه و مد ايده لفرحة ) تسمحيلي براقصة دي يا ملكة
فرحة ابتسمت بحب ومدت لي ايدها : اسمحلك يا قلب الملكة
صرخت وسقف ليهم ريتا : ايوا بقي ههههههيهيي
واشتغلت اغنيه رومانسية اسمها ( انا بعشقه )
(((انا بعشقة لدنيا ايوا بقولها انا متفائلة بيه دا فرحة الدنيا و مافيها جاتلي فيه وبدعي ربنا كل يوم خليني لي انا بعشقه بيكون ضعيفه بشوفه بستقوي بيه دا حد من نوع اللي مرة بتلاقي انا حبه نفسي طول ماهيا ملك لي ملكني بكل احساسي فاكرني تملي مش ناسي
(((فكل كلمه في الاغنيه حاسه بيها فرحة و عمالة تبصله بكل حب و لهفة و شوق )
بقالى هو دة ناسى مليش بعدية
فى وقت ما يجى ادامى
بتبدا كل احلامى وتحضن صورتة ايامى
بموت انا فية
انا بعشقة معرفش لما بقابلة يومها انا ببقي مين
بياخدنى من روحى وحياتى بكلمتين
دة اللى زيو نفسى اعرف راحو فين
ملكنى بكل احساسى فاكرنى تملى مش ناسى
بقالى هو دة ناسى مليش بعدية
فى وقت ما يجى ادامى
بتبدا كل احلامى وتحضن صورتة ايامى بموت انا فيه )))
رعد شالها مرة واحدة وصرخ وقال : بموت انا فييييييه ( وبدا يلف بيها وهيا في ايده زي العصفورة وبداءت تصقيف ريتا بحرارة و فرحة زين اللي ظهره عليه لكن مصاحبه دموعه اللي اول مرة تنزل )
فرحة بدموعها اللي بقت زي الشلالات وهيا في حضنه : انا كنت ازاي هعيش من غير حبك دا
رعد بحب وبيبص في عنيها : مكنتيش هتعيشي من غير حبي لان حبي ليكي انتي وبس مينفعش يبقي لغيرك يا نن العين
فرحة لاحظت بكاء ابوها : رعد تعالي نشوف بابا
(((رعد مسك فرحة من ايديها وراحه لزين )))
فرحة بقلق و عنيها هيا كمان لسه فيها دموع : مالك يا بابا
زين بيمسح دموعه بسرعة : فرحان بيكم اوووي ماشاء الله عليكم ربنا يحرسكم يارب و يبعد عنكم اي شر
فرحة بحب : يا حبيبي
(((في منزل السيوفي ))
مالك بخوف : يا بنتي انزلي مينفعش كدا
لوجي ببكاء : لا انا هحدف نفسي من هنا محدش عايزني كلكم كرهني
فهد : يا بتي وهنكرهك ليه بس
لوجي ببكاء : انت متعرفش حاجة يا عمي
فهد : ايه اللي معرفهوش عرفهولي طيب
مالك بتعب : يا بتي ارحميني ارحميني اسكتي
سمية بدموع : بس يا بتي كفاية بقي فضايح
زياد بغضب : لوجي ايه اللي بتهببي دا متحترمي نفسك بقي انتي لسه هتعملي فضايح اكتر
منار : محد يفهمنا في ايه ايه الغلب دا
ليلي : في ايه طيب يا جماعة لي دا كلة هو احنا مش معاكم في الدار مش لازم نفهم اللي بيحصل اهني
لوجي نزلت من علي سور البلكونة ببكاء شديد : انا تعبت بقي تعبت حتي الموت مش عايزني اعمل ايه بس
زياد بيجز علي اسنانه وبيهمس : اه يا محمد يا ابن الكلب لو مسكتك مش هخلي في ايدك حاجة سليمه
سمية خدت لوجي في حضنها ببكاء وبتحاول تهديها : اهدي يا عمري كل شي هيتحل متقلقيش
(((علي باب القاعة اللي كان فيها رعد وفرحة )))
زين : خلي بالك منها يا بني و روح علي طول علي الشقة اوعي تروح اهني ولا اهني انت مش في امان
رعد : حاضر يا عمي وانتو خلو بالكم من نفسكم عشان الدنيا ليل
زين : ماشي يا بني ربنا يسترها و يهدي سركم
جنب اشجار بجوار القاعة يستخبئ شخص ما ويتحدث في الهاتف : الو ايه يا باشا عرفت فين مكانهم ايه طيب تمام انا وراءهم علي طول متقلقش
الشخص اللي بيكلمه : طيب خلي بالك منهم
(((في سيارة رعد و فرحة )))
رعد بابتسامة : الليلة عجبتك
فرحة : ياااه عجبتني بس دا انا طيره من الفرحة
رعد : ربنا يقدرني واقدر افرحك دايما
فرحة : يارب واقدر افرحك دايما
(((في منتصف الطريق في سيارة زين )))
ريتا بابتسامة : بس الليلة كانت جميله جداا
زين : اه عقبالك يا بتي
ريتا : تسلملي يا بابا
(((تاني يوم الصبح في شقة رعد و فرحة )))
فرحة نايمة في حضن رعد مكلبشة في كانها خايفة يهرب منها صحي رعد شافها وهيا ماسكة في بطريقة دي ضحك وخدها في حضنه اكتر وشال شعرها من علي وشها وباسها بوسه في جابينها وحاول يقوم بشويش عشان ميقلقهاش صحيت فرحة ومسكت في ايده بخوف : رايح فين
رعد ضحك : والله ما رايح في حته والله دا انا قايم اغسل وشي بس
فرحة : ومال بتتسحب كدا ليه
رعد : عشان مقلقيش
فرحة بابتسامة : لا قلقتني براحتك ولا يهمك عديني احضرلك الفطار
رعد : تؤ تؤ خليكي مكانك انتي انهاردة ملكة متتحركيش
فرحة بابتسامة : يعني هتحضرلي انهارده الفطار
رعد : اه هحضرلهولك انا
(((بعد حوالي اسبوع في منزل السيوفي )))
(((كانت تجلس اسماء مع زين و ليلي )))
زين : بصي يا خيتي اني عايز همسة لامجد ولدي
اسماء بفرحة : دا شي يشرفني يا خوي بس هما لستهم صغيرين قوي
زين : ليه بتك اكبر من بت خيك مالك واديها كلها بكرة وتتجوز
اسماء : بس يا خوي
ليلي : بس ايه يا اسماء الواد عايز البت والبت عايزه الواد ( ثم نظرت لهمسة الجالسه بجوار امها ) مش اكدي يا همسة ( همسه اتكسفت وجريت علي الجنينة ) اهي السكوت علامة الرضا وان كان علي خوي اني هتحدت معا ملكيش صالح انتي
اسماء : اني يبقي يوم المناه بس اتحدته مع بوها
زين : زين قوي واحنا منفوتش الاصول واصل بكرة باذن الله هنروح نحدت عمار خبري بقي
اسماء : بس انت مش شايف انه مش وقته اللي هيحصول والجوازت اللي بتحصل دي وبوك مكملش 15 يوم حتي
زين بحزن : بوكي مقصر فيا قوي بس الظروف اللي بتحكم
اسماء : طيب فرحة و رعد وعرفنا ظروفهم لكن زياد ولوجي دول اللي فرحهم بعد بكرة ايه وضعه
زين : مينقصش شي عن ظروف رعد و فرحة
اسماء : ايه هيا الظروف دي
زين : خلاص يا اسماء المهم ان الجوازة دي لازم تحصل في اسرع وقت
اسماء : طيب اني لو عمار وافق مش هقدر اعمل شبكة دلوقت
زين : اكيد احنا هنقراءه فاتحة بس
اسماء بتنهيدة : ماشي يا خوي اللي في الخير يقدمة ربنا
((في مكان اللي في عبير و محمد واخته يخبط الباب ))
جنة : مين
اللي علي الباب : انا امير ضاحب محمد
جنه لعبير : دا واحد بيقول انه صاحب محمد
عبير بقلق : طيب افتحي يا بتي
جنه فتحت : نعم ( امير اول ما شافها صفر باعجاب ) في ايه مالك
امير بتوتر : فين محمد
جنة : راح مشوار
امير : طيي لما يجي قوليلو امير سال عليك
جنه باستغراب : ماشي ( قفلت جنه الباب ) امي صاحب محمد دا ميريحش
عبير : عملك ايه
جنه : تحسي مش مظبوط و بصته غريبة
عبير بحزن : هو خيك دا هيتلم علي حد عدل
(((في شقة فرحة و رعد )))
رعد : خدي بالك من نفسك
فرحة : انا خايفة عليك اوي
رعد بحب : متخفيش خلي بالك من نفسك وانا مش هتاخر عليكي بس لازم انزل مش هفضل قاعد مكاني ومستني الفرج
فرحة بخوف وقلق علي رعد : ربنا معاك يارب
(((بعد حوالي ساعة في منزل محمد ابن عبير )))
عبير بزعيق : مين الواد اللي جالك هنا دا
محمد ببرود : واد مين دا
عبير : واد اكدي اسمه معرفش ايه ( ثم نظرت لجنة اللي مسكة في ايديها الفون تلعب في )
جنه سابت الفون : واحد اسمه امير او كريم حاجة زي كدا
محمد : اه قصدك امير
عبير : مين امير دا كمان
محمد بضحكة شيطان : دا اللي هيقضي علي ابن اخوكي دا اللي هيعمل اللي انا مش قادر اعمله
عبير : قصدك علي رعد
محمد : اه تعرفي دا و الريس بتاعة اللي مخلين ابن اخوكي هربان زي الحريم هههههه
عبير : ازاي
محمد : هما اللي دبروله اللي هو في
عبير : كيف مش فهمه
محمد : مش مهم المهم انه هيخلصنا من الزفت دا
(((في منزل السيوفي )))
زين : اني رايح دلوقت اشوف النتيجة
ريتا برعب : مرعوبه
زين : قولتلك متخفيش خير
ريتا : ابقي طمني يا بابا
زين مسح علي شعرها : حاضر يالا السلام عليكم
الجميع : وعليكم السلام
(((في مكان ما في ثروت و امير ))
امير بضحك : الواد محمد دا عنده اخت جامده يا باشا
ثروت : بجد حلو زي ريتا
امير : لا بصراحة ريتا احلي بس هيا جامدة برضو
ثروت : يعني تستاهل الاكل
امير : تستاهل جداا ههههه
ثروت بسرحان : طيب ربنا يقوينا علي فعل الخير
((في مصر بعد كذا ساعة في المستشفي ))

الدكتور : اتفضل يا زين ييه
زين : ها يا دكتور النتيجة ايه
(((في منزل السيوفي ))
لوجي بتعب : الحقوني مش قادرة
ليلي : في ايه
لوجي : بموت مش قادرة
منار : حد يجيب الدكتور بسرعة

يا تري هيحصل ايه
معلش الحلقة صغيرة بس عندي فرح عقبال عندكم
بس عشان وعدتكم اني انزل انهاردة فكتبت دي


الفصل السابع عشر 


السابع عشر

لوجي في عز تعبها : لا محدش يجيب دكاترة لا مش عايزة دكاترة
سمية ببكاء : ليه يا بنتي بس عايزين نطمن عليكي
لوجي برجاء وبهمس : ماما ارجوكي متفضحناش
(((سمية ببكاء فهمت بنتها وسندتها وطلعة الي غرفتها )))
منار باستغراب : يو مالهم دول والبت دي مالها خايفة اكدي من الدكتور ليه اكيد في حاجة
ليلي : هيكون في ايه يعني عادي في بنات اكدي بتخاف من الدكتور والحقن والحاجات دي انتي عارفة بناتا الايام دي فرافير مش كيفنا احنا كنا ناكل الزلط ومنتعبش
منار بضحك : ونبي عنديكي حق بنات اخر زمن تعالي تعالق نشرب الشاي
ليلي بقلق : زين مهيردش علي التليفون وخايفة يكون النتيجة فيها حاجة
ريتا بتنهيدة : وانا هموت من الرعب يا ماما
ليلي : ان شاء الله خير هيجلنا الخبر اللي يفرح قلبنا كلنا
((في المستشفي عن زين )))
زين : ها يا دكتور قول اتوتر
الدكتور : العينه متطابقة يا زين باشا الف مبروك
زين بفرحة : بجد يعني بتي
الدكتور بهزار : بنتك جدااا والله
زين : الحمدلله يارب الف حمد وشكر ليك يارب متشكر جدا يا دكتور متشكر
الدكتور : بتشكرني علي ايه دا واجبي
في غرفة لوجي سمية تجلس بجوارها علي السرير : ها بقيتي احسن
لوجي بتعب : اه المسكن هدا معايا الحمدلله
سمية : الحمدلله بس تفتكري يبقي حمل دا
لوجي ببكاء : خايفة يا ماما
سمية : بس الحمل عمره ما يجي بوجع البطن الرهيب اللي كنتي فيه دا
لوجي : مش عارفة بقي يا ماما بس كل الاعراض خلتني اشك
سمية بخوف : ربنا يسترها اقول ايه بس منك لله علي الرعب اللي انتي مسببتولنا دا
دخل زياد فجاءة عليهم بيحذرهم : انتي حامل
سمية : مين اللي قال كدا
زياد : تحت قالولي كدا
لوجي بصدمة وفظع : هما تحت عرفو منين
زياد : يو محدش عرف بس هما بيقول انك كنتي تعبانه اووي وبتصرخي من بطنك ومكنتيش قدرة تقفي علي رجلك فانا شكيت ان ممكن تبقي حامل بس لو دا فعلا حصل انا مش هنسب عيل مش ابني ليا فهمين انا مشيلش نصيبة غيري فهماني
((((كانت تعدي الي غرفتها بصدفة ريتا وسمعت صوت زعيق زياد فوقفت بجانب الباب لتستمع ماذا به واتصدمت عندما سمعت تلك الحديث من زياد :- ايه يعني لوجي غلطت مع حد و زياد بيعمل كدا عشان يستر عليها يا نهار اسود
(((في داخل الغرفة )))
لوجي ببكاء : لو خامل اكيد هنزلة
زياد : تنزلي تتهببي علي دماغك مليش في تمام
سمية : اهدي يا زياد مش كدا هو في ايه
زياد بغضب : انتي لسه هتقوليلي في ايه يا مرات عمي احنا في مصيبة وانتو مستهونين بيها علي الاخر وكانها شي عادي مفيش اي رد فعل ولا منك ولا من عمي في ايه يا جماعه احنا في اروبا احنا في الصعيد الصعييييد فهمين ولا افهمكم
سمية بغضب : خلاص يا زياد روح شوف انت رايح فين
(((زياد نظر لها بغضب وسابهم ومشي و ريتا اول ما سمعته انه خارج استخبت بسرعة )))
ريتا وهيا تستخبي : يا عيني عليك يا زياد شيلت ليله مش ليلتك
(((انتي واقفة هنا بتعملي ايه )))
اتخضت ريتا : مين عمي مالك ها لا ابدا رجلي اتلويت فكنت واقفة اشوفها عن اذنك ( وابتديت تمثل انها بتعرج )
((مالك شك فيها انها كانت تتسنط علي ابنته وزوجتة ))
((بعد كذا ساعة جاء زين من مصر جريت عليه ريتا مسرعا ))
ريتا : حمدلله علي السلامة يا بابا ها طمني
زين يتصنع الزعل : الله يسلمك يا بنتي
ريتا حسيت انه وشه زعلان : بابا في ايه
زين صامت : ،،،،،،،
ليلي بخوف : زين ها حصل ايه
زين : ،،،،،،
ريتا ببكاء : انا كنت واثقة اني مش بنتكم بس عادي انا فرحانه علي الفتره اللي كنت معاكم فيها وانتو برضو بابا وماما يالا هطلع احضر شنطتي وامشي
زين بسعادة : وعد
ليلي ابتسمت : وعد
زين : ايوا هيا وعد يا ليلي
وعد ضحكت ببكاء : يعني انت بنتكم يعني انا وعد ومبقتش ريتا
زين خدها في حضنه : ايوا انتي وعد يا عمري انتي وعدنا
ليلي ببكاء : يا عمري انت يا حياتي انا كنت حاسة بس خوفت لتعلق بيكي ومتبقيش انتي
وعد وطيت علي ايدها باستها : يا ماما يا اجمل ماما في العالم بحبكم
زياد : في ايه يا عمي
زين بخنقة منه : التحليل طلعة متطابقة
زياد بفرحة سلم علي وعد : مبروك يا بنت عمي
وعد : الله يبارك فيك يا ابن عمي
جاءه امجد من جامعته : خير شكلكم مظتطين كدا ليه
وعد بمرح : ها طلعة اختك بحق وحقيقي شوف بقي
امجد بفرحة : بجد طيب ادخل في حضن اخوك يا فواز
وعد جريت في حضنه : الله علي حضن الاخ جميل اوي بعد اذنك بعد كدا متحرمنيش منه انا اتحرمت منه كتير
امجد باسها علي شعرها : يا حبيبتي بعد كدا الحضن دا هيبقي علي طول ويالا بقي بما ان فرحة مش معانا حضري نفسك شوية كدا عشان هنروح نخطب همسة
زين : صوح اني كنت هنسي يالا اطلعه حضره نفسيكم
ليلي بخوف عليه : زين انت لستك جاي من سفر كنت ريحت انهاردة واتصلنا علي عمار نعتذر منه
زين : لا مرجعش في كلامي واصل قولت انهاردة يعني انهاردة
امجد : حبيب قلبي انت يا بوب والله
زين : يالا طيب اخلص بدل ما اغير رايى وانتي يالا يا وعد جهزي نفسك
ليلي : يالا طيب يا عمري عشان تغير خلجاتك
زين : يالا
ذهب الجميع وفضل وقف زياد ووعد ))))
وعد : مالك
زياد بحزن : مفيش
وعد : شكلك حزين جدا
زياد : ايه الجديد
وعد بصراحة اتنهدت : انت ليه عملت في نفسك كدا
زياد باستغراب اقفل عنيه نص قفلة : عملت ايه
وعد : ليه دبست نفسك ليه شيلت نفسك نصيبة مش نصيبتك
زياد : مش فهمك
وعد : لا انت فاهم كويس جدااا بس
زياد اتنهد : وانتي عرفتي منين
وعد : سمعت وقسما بالله بصدفة ليه تعمل كدا ليه متجبش اللي عمل كدا معاها ويتجوزها غصب
زياد بحزن : عملت كدا عشان بنت عمي متفضحش والكلب هرب ولحد دلوقتي مش لقيلو مكان
وعد : انتو عارفينه
زياد : للاسف ابن عمتنا تخيلي
وعد باستغراب : يا نهاري من العيلة ويعمل كدا
زياد : اه اللي تربي حرمة و تربي علي حقدها وغلها يطلع اوسخ من كدا انتي تعرفي ان امه دي هيا السبب في ضياعك وانتي صغيره
وعد : بجد
زياد : اه بجد من كتر غلها من والدتك و من عمي عملت كده
وعد : ايه الحقد دا صح
زياد بتنهيدة : وادي اخر تربيتها طلعتلنا عيال مخلوقين عشان ياذؤ البشر وبس
وعد : اعوذ بالله ايه الناس دي هو في كدا
زين نظر من الاعلي وغضب وخاف عندما شاف زياد ووعد يقفه لوحدهم : وعد
وعد : نعم يا بابا
زين بغضب : اطلعي ( استاذنت وعد من ثم طلعة تجري الي والدها )
وعد : في ايه با بابا
زين : معايزكيش تقفي لحالك مع زياد ماشي يا بتي
وعد : ليه يا بابا
زين بعصبية : من غير ليه اسمغي الحديت وانتي ساكته
وعد بدون نقاش : حاضر
(((في شقة عبير )))
جنة بتلعب في هاتفها جتلها رسالة من شخص مجهول( ازيك يا قمر من ساعة ما شوفت عنيكي وانا هتجنن بيكي و مش عارف انام )
جنه باستغراب : مين دا ( ثم بعتت رسالة ) مين انت يا ظريف ( رد عليها برسالة ) ( انا عاشق ولهان وفي بعدك انام ) جنه رديت ( وكمان شاعر اخلص انت مين )
المرسل : واحد بيحبك من اول نظرة
جنه : طيب انت مين
المرسل : عايزة تعرفي انا مين
جنه : يا ريت
المرسل : انا عرفت انك في جامعة ،،،،،،،،، صح هقبلك بكره الساعة 8 ص قدام باب الجامعة
جنه : مين قالك اني ممكن اوافق اقبلك اصلا
المرسل بثقة : هتوافقي
جنه ابتسمت من ثقته : ومالك واثق من نفسك كدا ليه
المرسل : قلبي بيحس واكيد فضولك هياخدك وهتحبي تعرفي مين العاشق الولهان دا صح
جنه بضحك : المشكلة اني فعلا فضولية
المرسل : طيب كويس اووي هقبلك الساعة 8 ص
جنه : وهعرفك ازاي
المرسل : انا عرفك هتلقيني انا اللي جيلك
جنه : بس انت كلامك بيدل انك مش من بلدنا
المرسل : فعلا انا من القاهرة اصلا بس جاي الصعيد شعل
جنه : تمام (سابت الفون من ايديها وفضلت تتمطع بسعادة : يا تري مين انت
(((في شقة رعد و فرحة ))
فرحة قاعدة خايفة جدا علي رعد : يارب استرها يارب
فجاءة دخل رعد جريت عليه حضنته : كنت مرعوب عليك جدااا
رعد بيحضنها : يا عمري متقلقيش انا بخير انا اللي كنت هموت عليكي
فرحة : المهم انت كويس عرفت حاجة جديدة تسعدك
رعد بفرحة : ياااه عرفت حاجات كتير جدااا وكلها في مصلحتي
فرحة بلهفة : ايه هيا طيب
رعد بمرح : طيب مفيش بوسه كدا حلوة لجوزك حبيبك اللي تعبان طول الي اليوم من اللف
فرحة قربت من شفايفة : اهو احلي بوسه لاحلي جوز
رعد : مش عجباني بصراحة
فرحة : يووووه اخلص بقي يا رعد
رعد يتصنع الزعل : ياااه لدرجة دي مخنوقة مني مش عايزه تبوسيني خلاص يا فرحة مش عايز حاجة انا غلطان يالا حضريلي حاجة اكلها ( وجلس علي كرسي السفرة )
فرحة ندمت وقربت منه : والله مقصدي بس عايزه اعرف ايه اللي حصل ( جت تبوسه راح قالب وشه الناحية التانية رحتله الناحيه التانيه رحع تاني زي ما كان زهقت فرحة جاءة تمشي راح مسكها من ايديها وقاعدها علي رجلة وبداء يبوس فيها بشوق ولهفة ثم شالها ودخل بيها غرفتهم او مملكتهم )
فرحة بدلع : طيب والاكل مش هتاكل
رعد برغبة : هاكل
فرحة : طب يالا
رعد : منا هاكل اهو
فرحة : هتاكل ايه طيب
رعد : هاكلك انتي ينفع
فرحة بهزار : ياما ياما سبني بلاش تاكلني
رعد نزلها علي السرير وبداء هو يقرب وهيا تبعد : ابعد عني ( هو يقرب ) لا (هيا ) ابعد ( لحد ما كانت هتقع من علي السرير وهو مسكها بسرعة من وسطها : كدا كنتي هتقعي وانتي بين ايديا
فرحة بحب : منا تملي وقعة في حبك عادي
رعد بحب وشوق : طيب بحبك ( وقرب من شفايفها افترسها )
((((في منزل العمروسي )))
عمار بابتسامة : نورت يا زين يا خويا
زين : نورك يا خوي
اسماء : نورته والله يا جماعة بقالكم زمن محدش دخل الدار حتي انتي يا ليلي من يوم وفاة بوكي مجتيش
ليلي بحزن : مهو اللي كان مجمعنا واسد سافر واخد ولده وامي ومعدش في حد والدنيا تلاهي
اسماء : حتي سمر خيتك سافرت محدش يعرف عنيهم حاجة
ليلي : كيف ما قولتي الدنيا تلاهي
زين : المهم اني جاي انهارده عشان اطلب يد بتك همسة لولدي امجد
عمار : بس يعني مش لستهم صغار
زين : مين اللي صغار لا حلوين قوي سنهم اكدي وبعدين احنا مش هنجوزهم دلوقت هتبقي قرايت فاتخة وبس والشبكة شوية اكدي عشان بوي والفرح قدامك سنتين
عمار : تمام اني عن نفسي موافق بس اهم شي عروستنا
ليلي : صوح متنادي للعروسة
اسماء بصوت عالي : يا هموسة همسة
همسة نزلت من فوق بكسوف : نعم يا ماما بتنادي
(((امجد اول ما شافها ابتسم و قام وقف عشان يسلم عليها لكنها هيا اتكسفت تسلم ))))
ليلي بسعادة : ايه القمر دا يا خراشي علي الجمال
اسماء : هتجيبة من بره ما عمتها كيف القمر اهي
ليلي : قمر ايه بس خلاص مبقناش قمرات ايه هناخد زمنا و زمن غيرنا
زين : دا انتي قمر 14 دا انتي بدر البدور انتي بتكبري تحلوي اصلا
ليلي بكسوف : دايما كسفني اكدي
زين : هو الحب بقي كسوف دلوقتي
همسة : ازيك يا ريتا
وعد بضحك : مفيش ريتا خلاص وعد اسمي وعد
همسة بفرحة : التحليل طلعة
ليلي : اه الحمدلله ووعد طلعة بنتنا
اسماء بسعادة فتخت ايديتا لي وعد : تعالي بقي هاتي حضن وبوسة لعمتك يا عين عمتك
قامت وعد بسعادة : يا قلبي يخليكو ليا
زين : مسلمتيش ليه علي ولد خالك مشفتهوش ولا ايه
همسة بكسوف : لا شوفته يا خالو
امجد بابتسامة : خلاص يا بوي متكسفهاش اكتر من كدا
(((في شقة رعد وفرحة )))
كانه نائم في احضان بعضهم فرحة بتساءل : ها ايه اللي حصل مقولتليش
رعد : اللواء اتصل بيه وقالي انه الوزير اللي هو رئيس التنظيم اللي كان في لبنات واللي كنت رايح اقبض عليه واللي لبسني القضية اللي انا فيها دلوقتي هو هو الوزير ثروت الحبشي اللي كان خاطف وعد
فرحة : بجد طيب وعمل ليه كدا معاك
رعد : عشان كشفتهم فحبه يمحوني من الشرطة خالص عشان كنت خلاص هجيب اجلهم
فرحة : وبعدين
رعد : فكان لازم ليطيروني ليصفوني
فرحة حضنته بخوف : انا خايفة عليك اووي طيب هو مين اللي قال المعلومات دي
رعد : ناس بلغت سيادة اللواء بلكلام دا وفاضل خطوة واحدة بس
فرحة : ايه هيا
رعد : انهم يثبته ايه المادة اللي كانت في جسمي يوم ما حصل الحدثة دي في لبنان لان في ناس بيقوله انهم لقوني مرمي في الصحراء واخدوني ودوني المستشفي وقاعد 3ايام غايب عن الوعي
فرحة : يعني في امل انها تظهر براءتك
رعد : ايوا في بس لازم اسافر لبنان بنفسي فعشان كدا هسفرك الصعيد انهاردة الفجر
عشان تحضري بكرة معاهم فرح زياد ولوجي
فرحة : لبنان خدني معاك طيب وازاي هتسافر اصلا وانت هربان
رعد : اللواء هيتصرف ( جي يقوم من جنبها مسكت في )
فرحة بتنهيده : ماشي بس خليك في حضني اوعي تسيب حضني لحد ما تمشي
رعد بابتسامة وباسها فوق مناخيرها : حاضر ياروحي مش هسيب حضنك ابدا
((((فرحة بي قلق خبت راسها في صدره وحاوطيت بايديها جسدها العاري )))
(((في المكان اللي في ثروت )))
محمد : يعني ايه مفيش جديد
ثروت : بطل جهل احنا لازم ننايمهم و نحسسهم بالامان وبعد كدا نديهم الضربه التمام
محمد : يعني هتعمل ايه
ثروت : هقولك دلوقتي هاتلي الاول كاس يا امير
امير بابتسامة : من عيوني يا باشا
(((في الفجر )))
رعد بيصحي فرحة اللي في حضنه : فرحة فرحة قومي يالا عشان ناخد شاور قبل ما نمشي
فرحة قامت مفزوعة : نمشي
رعد : اه يا حبيبتي نمشي ايه انتي نسيتي ولا ايه
فرحة : لا منستش بس قلبي مقبوض اوي من السفارية دي معرفش ليه بس خلاص خليك ونبعت اي حد يجبها بلفلوس من هناك
رعد : مش هينفع لازم اجبها بنفسي لان براءتي كلها هتبقي في لبنان مش هنا متقلقيش بقي يا فرحة لازم اثبت براءتي عشان نعيش في امان
فرحة بتحاول تطمن نفسها : انت هتقعد قد ايه
رعد : لو اتاخرت اووي هيبقي 3 ايام مفيش غيرهم باذن الله
فرحة : ان شاء الله بس اوعي تتاخر عن 3 ايام
رعد : حاضر ادعيلي بس
(((في صباح يوم جديد في الصعيد الكل بيجهز لدخلة زياد و لوجي بدون فرح طبعا )))
منار : عيالي الاتنين يدخله من غير ضربه مزمار حتي يا حظ الاسود يا منار
ليلي :خلاص يا منار هنعمل ايه حظوظ لما ربنا يظهر براءت رعد نبقي نعملهم احلي فرح
(((دخلت فرحة و رعد عليهم اتصدم الجميع من وجودهم )))
ليلي : بتي
فرحة بدموع : ماما وحشتيني اوي
منار : يا عمري يا ابن قلبي يا ابن عمري انت كويس
رعد : اه بخير الحمدلله
منار : انتو جايين تحضره الفرح
رعد : لا فرحة بس اللي جايبها تحضر معاكم وانا هسافر حالا لبنان يالا اشوف وشكم علي خير خلي بالكم من فرحة فرحة امانه في رقبتكم
ليلي : دي بتي في عيني
رعد : سلمولي علي الجميع يالا سلام ( ثم ذهب و عين فرحة متعلقة بي بدموع لحد قبل ما يوصل الي الباب ناديت عليه فرحة : رعد
رعد وقف مكانه وهيا جت تجري عليه وحضنته وبدموع : خلي بالك من نفسك يا كل الحياة
رعد ماسك ايديها بيضغط عليها مش قادر يسيبها بس غصب عنه لازم يمشي : وانتي خلي بالك من روحك عشان روحك هيا روحي ( وبعد تفكير كتير وعيونهم اللي عمالة تبص لبعض ومتعلقين ببعض جدااا قرار رعد انه يسيب ايديها ويمشي بسرعة قبل ما يضعف قصاد دموعها وميسافرش
((((فرحة فضلت تعيط جامد اخدتها ليلي في حضنها وبطبطب عليها : اهدي يا فرحة ادعيله يرجع بسلامة
فرحة : ربنا يرجعة لقلبي و ليا بسلامة
(((في منزل عبير )))
جنة بترتدي ملابسها دخلت عليها عبير : رايحة فين كدا
جنه : هكون رايحة فين يعني الجامعة
عبير : متردي زين يا بت عادل
جنه : هكون رايحة فين يعني يا ماما رايحة الجامعة في حاجة تاني
عبير : مش بدري اكدي
جنه بصت لساعة : الساعة 8 المحاضرة هتبدا 8 ونص يعني يدوب
عبير : هتخلصي الساعة كام
جنه بتوتر : مش عارفة بس يعني علي العصر كدا
عبير : العصر اممم ماشي
عند بوابه منزل السيوفي ورعد بيخرج من باب المنزل لاحظ محمد يقف بجانب المنزل لمحة محمد جري رعد استغراب وبداءه ينادي عليه : محمد محمد ( ومحمد بيجري مفكر ان رعد عارف بموضوع لوجي استغرب رعد من الجرئ بتاعة فشك في وفضل يجري وراء هو كمان )
(((عند بوابه الجامعة فضلت واقفة جنه في انتظار الشخص )))
فجاءة صوت من خلف جنه : صباح الخير يا قمرة القمرات
جنة بصدمة : يا نهار اسود انت

يا تري رعد هيقدر يثبت براءتة
ويا تري هيسافر فعلا ولا لا
يا تري هيقدر يمسك محمد و هيعرف ايه منه
ومين الشخص اللي قابل جنة
يا تري ايه اللي هيحصل في حلقتنا اللي جاية

الفصل الثامن عشر 

التامنة عشر

الشخص بابتسامة : ايه مالك ونهاري اسود ليه هتسودي دا احنا نهارنا فل
جنة بغضب : انت عايز ايه بظبط
الشخص : عايز اتعرف علي ست البنات
جنة : علي فكرة هقول لمحمد
الشخص : هتقوليلو ليه طيب اديني فرصة نتعرف والله ما هتندمي
جنة : اشمعني يعني
الشخص : معحب بيكي من اول ما شوفتك
جنة بتفكر : بس تعارف بس
الشخص : وانا موافق انا امير مندور صاحب اكبر شريكات في لبنان
جنة بابتسامة : لبنان انت عايش في لبنان
امير : اه متربي في لبنان وشغلي وكل حاجة ليا في لبنان بس مصر بلدي برضو
جنة : يعني انت جاي مصر زيارة
امير : حاجة زي كدا ها مش تعرفيني علي نفسك بقي وتقوليلي اسمك
جنه بضحك : يعني قدرت تاخد رقمي من اخويا ومقدرتش تعرف اسمي
امير بضحك : عندك حق بس انا عرفته طبعا لما لقيته متسجل باسم اختي جنة اسمك جنة صح
جنة : اه صح بس غريبة ان محمد خلاك تمسك تليفونه اصلا
امير بضجك : اصله بيعزني وبيثق فيا اووي
جنه بسخرية : وانت قد الثقة دي اوووي
امير : اوعي تفهميني غلط دا بس الحب يعمل اكتر من كدا
جنة : حب
امير : قصدي حب اخوكي ليا ايه انتي فهمتي ايه بس تعرفي
جنة : ايه
امير : انتي حلوة اووي
جنه اتكسفت ووديت وشها الناحية التانية : المهم انت عايز مني ايه
امير : عايزك تخليني انول شرف معرفتك ممكن
جنة : ممكن بس بشرط اوعي محمد يحس بحاجة
امير بابتسامة خبث : لا طبعا متقلقيش وانتي كمان اوعي تحسسي بحاجة
(((عند رعد و محمد)))
(((رعد مازال بيجري وراء محمد حتي وصل الي مكان شبه صحراء وكان خلاص علي بعاد خطوة لوصوله لمحمد لكنه ظهر فجاة سيارة خبطت رعد بكل قوتها وقع رعد وهو ينزف وقف محمد وتلك السيارة ظهر من تلك السيارة ثروت الحبشي )))
ثروت : هاتو ( شالة رجالة ثروت رعد الي السيارة )
محمد : انتو جيتو منين
ثروت : اركب ملكش دعوة انت
(((ركب محمد وبداء ثروت ومحمد يحركة رعد شمالا ويمينأ لكنه لم يتحرك نهائي ))
محمد بشمأته : شكله الديزل ودع
ثروت بضحكة شيطانية : هههه احسن ريح واستريح
شخص اخر : علي فكرة دا مات فعلا
ثروت : طيب فتشو وخدو اي حاجة تخصة و اقرب مكان فاضي ودينا في
شخص : حاضر يا باشا
ذهبت السيارة الي مكان صحراوي وعندما وصلة اليه
ثروت : ارمو من العربية بسرعة
(((محمد شاله ورماه وذهبت العربية مسرعأ )))
محمد بضحكة هستيريا : خلصت منك اخيرا يا رعد خد بتأري ياااه كان نفسي في اليوم دا اوووي
ثروت خبط علي كتفة : اي خدمة يا بطل بس المهم تفضل معانا
محمد : ليه مش خلاص رعد وخلصته منه عايزني تاني ليه
ثروت : ايه زهقت مننا مش عايز تبقي من رجالتي
محمد : لا مش القصد انا بسال بس
ثروت : تمام لسه مخلصناش من عمك زين زين هو الاساس وعايز ريتا ريتا ملكي انا وبس
محمد : طيب وايه المطلوب مني
ثروت بسرحان : انا عرفت ان عندهم فرح انهارده صح
محمد باستغراب : فرح فرح مين
ثروت : مين اللي مفروض يبقي عارف
محمد : انا بعيد عن البيت من فترة كبيرة معرفش حاجة عنهم
ثروت : المهم انت عرفت اهو اسمعني بقي كويس
محمد : ها سمعك يا باشا
(((عند جنة و امير )))
امير : مبسوطة
جنة : جدا عمري ما كنت مبسوطة زي انهاردة
امير : ولسه هتنبسطي اكتر
جنة بابتسامة : طيب ممكن نروح بقي الوقت اتاخر
امير : يالا عشان محدش يزعلك مقدرش اخلي حد يزعلك
(((في منزل السيوفي )))
فرحة رايحة جاية قلقانه جاءت اليها ليلي : مالك يا فروحة
فرحة بوجع قلب : معرفش يا ماما حاسة قلبي مقبوض مش مرتاحة قلقانه اوووي علي رعد وبذات من السفرية دي
ليلي : متقلقيش يا حبيبتي انتي بس عشان عارفة الظروف اللي هو فيها والسفرية دي مش ساهلة
فرحة بدموع : مش عارفة يا ماما بس قلبي مش مطاوعني وحاسة في حاجة مش مظبوطة
منار : مالك يا فرحة بتعيطي ولا ايه
فرحة بتمسح الدموع اللي نزلت : لا يا مرات عمي مفيش حاجة
منار : هتخبئ عليا برضو ومالك ايه الدموع دي
ليلي : قلقانه يا ستي علي رعد بتقول قلبي مقبوض عليه
منار بقلق : هتقلقيني عليه ليه بس
فرحة : ان شاء الله خير هو قالي اول ما يوصل المطار هيكلمني
منار : هو هيسافر ازاي وهو هربان اصلا
فرحة : بيقول اللواء هيتصرف تقريبا هيطلعلو باسبورد باسم جديد
منار : طيب لو كلمك طمنيني عليه عشان وغوشتي قلبي عليه
فرحة بتحاول متقلقهاش : متقلقيش دول هما كلهم 3 ايام عميه
زين : في ايه مالكم وقفين اكدي ليه
فرحة : يعني مستغربتش يا بابا اني انا هنا
زين بابتسامة : رعد كلمني وقالي انكم جايين
فرحة بفرحة : كلمك دلوقتي
زين : لا الصبح
فرحة : اه
زين : المهم انتي بخير
فرحة : الحمدلله يا بابا بخير
زين : دايما يارب ( ثم نظر لمنار ) ومال فين العريس يا منار
منار : العريس في قوضة
زين بغضب : ماشي ( ثم طلع اليه )
(((في غرفة لوجي ))
لوجي بدموع : كان نفسي اليوم دا يا ماما يبقي مختلف
سمية بدموع : وانا كمان بس انتي ضيعتي كل حلمي اني اشوفك عروسة بالفستان الابيض
لوجي : وانا حلمي اللي كل بنت بتحلمه ضاع فجاة بدون اي مقدمات يا ريتني ما شوفتو يا ريتني ما عرفته
اشمعني دا اللي قلبي اختاره ازاي مخدتش بالي انه واحد سافل ومحدش بيقبله ازاي اسيب نفسي لواحد امه اساسا كرها اخواتها دي كرها نفسها
سمية : انا مستغرابه انتي ازاي حبيتي محمد دا ازاي وازاي قدر يضحك عليكي بانه اتجوزك وهو جايب واحد عامل فيها محامي ازاي قدر يوصلك لاوضة النوم ويعمل فيكي اللي عملة
(((كان يستمع لتلك الحديث زين)))
زين بصدمة : محمد يا ابن الكلب يا واطي ( ثم جز علي اسنانه ) كيف دا يحصل يعني زياد مش هو اللي عمل اكدي ( ثم ذهب مسرعا متجهأ الي غرفة زياد دخل فجاءة عليه وكان زياد شارد يسمع الي اغاني حزينة )
زياد بفظع : عمي زين في ايه
زين بغضب : انت ايه اللي عملته في حالك دا كيف تعمل حاجة كيف اكدي
زياد : عملت ايه يا عمي
زين : كيف تعرف ان اللي عمل اكدي مع لوجي محمد وتسكت وتشيل انت الداهية دي
زياد اتنهد : اه انت قصدك علي كدا
زين : ايوا قصدي علي اكدي ها قولي بقي
زياد : عادي يا عمي المهم استر علي بنت عمي وبعد كدا يبقي نشوف هنعمل ايه مع الكلب اللي اسمه محمد دا
زين : احنا لازم نواقف الجوازة دي ونجيب محمد وهو يتجوزها
زياد : مش دا وقته خالص اني اعمل كدا هتتفضح اكتر وانا مش عايز كدا عمي مالك ممكن يموت فيها دي
زين بحيرة : طيب وبعدين
زياد : انا كدا كدا كاتب كتابي والدخلة مش هتفرق كتير عن كتب الكتاب لاني مش هلمس شعره منها وبعد كام شهر اطلقها وخلاص علي كدا وبعد كدا نشوف بقي موضوع محمد دا وحسابه هيبقي عسير
زين : ربنا يقويك يا ولدي ومتزعلش مني علي سؤء ظني بيك
زياد بابتسامة : ولا يهمك يا عمي انت معذور بس صحيح انت عرفت منين
زين : سمعت الكلبة وامها بيحكو مع بعضيهم
زياد : اممم يالا ربنا يعديها علي خير
زين : يارب
(((بعد ساعتين في غرفة وعد )))
وعد : يا عمري هتفضلي كدا قلقانه اهدي بس وان شاء الله خير
فرحة بقلق : دا زمانه وصل المطار من بدري جدا وهو قالي لما اوصل هرن عليكي مرن ليه
وعد : يمكن حاجة عطلته يمكن نسي من الضغط والتفكير
فرحة : حتي برن عليه فونه مقفول ليه مقفول
وعد : باذن الله خير يمكن فصل منه يمكن مفيش شبكة فكري في حاجة متقلقيش
فرحة : مش قادرة مفكرش في
وعد : يا حبيبتي ربنا يرجعهولك بسلامة يارب باذن الله هيرجع بسلامة بخير
فرحة بخوف : يارب ياوعد يارب
زين دخل عليهم : بناتي الحلوين بيعملو ايه
وعد : كنا بنلبس يا بابا اتفضل
زين : خلصتو لبس يعني
فرحه : اه خلصنا من بدري انا هلف الحجاب وخلاص
زين : امورتي الحلوة مش ناويه تلبس الحجاب بقي
وعد : نفسي بس لسه عايزة البسو وانا مقتنعة 100في المية لو مقتنعة 99،9 مش هلبسه
زين : لدرجة دي
وعد : اه يا بابا بحب اعمل الحاجة وانا مقتنعة جدااااااا ومبحبش اعمل الحاجة بمجرد اني اراضي اللي قدامي لا مبحبش كدا
زين : ربنا يهديكم يا بتي
(((في غرفة لوجي )))
مالك بدموع : خلصتي لبسك يا بنتي
لوجي : اه يا بابا
مالك : طيب يالا يا بتي عشان بنات عمك عايزين يهيسولك شوية تحت
سمية : طيب نادي لزياد يجي ينزل بيها
مالك : هو بره مستني اصلا
سمية مسكت ايد بنتها : يالا طيب يا بنتي
وعد بحزن : مبروك يا لوجي
فرحة : مبروك يا لوجي
لوجي بحزن : الله يبارك فيكم
زياد : ها خلاص ( وعينه جت علي فرحة اللي مش في دماغها اي شي غير انها عايزة تطمن علي رعد )
مالك : اه خلاص
وعد عنيها متعلقة بزياد : مبروك يا زياد
زياد : الله يبارك فيكي عقبال
وعد : شكرا
(((في جانب اخر )))
همسة وامجد يقفه بجانب بعض
امجد بحب : عقبالنا يا عمري
همسة بكسوف : اللهم امين
امجد : يااااه مش مصدق انك بقيتي خطيبتي يارب اوعدني بقي بلحظة اللي هتبقي فيها مراتي امتي
همسة : كل شي باوانه
امجد : اكيد طبعا تعرفي يوم ما هتبقي ملكي مش هخلي حد يلمحك غيري
همسة : يا سلام ليه هتمحيني من العالم واللي في
امجد : اه هتكوني ليا انا وبس
همسة بضحك : وخالك و عمتك هيسبوك كدا انسي دا انا بابا وماما متعلقين بيا جداا
امجد : عارف طبعا ربنا يخليكي ليهم منقدرش نزعل خالي وعمتي هخليهم يشفوكي وامري لله
همسة بضحك : طيب وخالي وعمتي و بنات خلاني ايه مش هشوفهم
امجد بهزار : بقولك ايه هاتي خالي وخالك وعمتي وعمتك وولاد عمتك وولاد خلانك والجيران وانا وانت بس يا عم ايه وتحبي اجبلك جدك كمان
همسة ضحكت جامد : يخربيت دماغك اسكت بقي مش قادرة
امجد : يخربيت ضحكت اللي جننتني دي ايه القمر دا يا ناس
ليلي : دا انت اللي قمر يا واد
امجد : مين ست الحبايب يا حبيبه
ليلي : اه عايز ايه
امجد : هعوز ايه ولا حاجة
ليلي بغيظ في : تعالي يايت يا هموسة نقف هناك مع الستات تعالي
امجد يصتنع البكاء : لوليتا لوليتا يا حبيبتي طيب سيبهالي وروحي انتي لزينك يا ستي دي مش زين الرجال والله دي هموسة بتاعتي انا انتي زين الرجال عندك هناك اهو روحي اقفشي وخلي يقف معاكي
ليلي : لا بعينك هتقف معايا انا
امجد : يا نهار اسود حتي البت بصنلي فيها يا جدعان
زين : في ايه
امجد : اهو اهو زينك اهو سبيلي بقي انا هموستي
زين : مالكم اومال
امجد : ست لوليتا عايزة تاخد همسة بعيد عني ينفع
زين : اه ينفع جرب اللي كنت بتعملو فينا جرب
ليلي بضحك : شوفت احسن
امجد : خلاص حرمت
زين : لا بعد ايه ما خلاص يالا يا لوليتا خديها وشوفي رايحة فين انتي لسه هتستاءذني وبعدين هيا مش مراته عشان يقف معاها دا يدوب قرايت فتحة دا انا مشفتكيش غير ليله الدخلة
امجد : زمانكم غير زمانه يا كوتش
زين : كوتش ومن شوية تقول لي لوليتي يا لوليتا انت بقيت بجح جداا( اخد زين ليلي وهمس وراحة ناحية العريس والعروسة )
(((في جانب اخر تقف فرحة بعيدا تمسك هاتفها وتحاول الاتصال بي رعد لكن الهاتف مغلق )))
وعد : لسه مقفول
فرحة بدموع ماليا عنيها : اه لسه قلبي مبقاش مرتاح نهائي
(((بعد كام ساعة اخد زياد لوجي الي غرفتهم )))
زياد : بصي بقي واسمعيني
لوجي : نعم
زياد : انتي عارفة طبعا ان ليلة دي مش هتعدي زي اي ليلة عريس وعروسة الليلة دي هتعدي زي ما احنا وجوازنا فتره وهينتهي
لوجي : انا عارفة طبعا بس انا مراتك يعني انا خلاص اتحسبت عليك جوازه فمش هزعل لو في الفتره دي خدتني كزوجة شرعيه
زياد بصدمة : يعني ايه
لوجي : انت فاهم كويس يعني الفتره اللي هنبقي فيها مع بعض نعيش مع بعض كزوج وزوجه
زياد : استحالة وعايزك تشيلي الفكرة دي من دماغك نهائي استحالة هعمل كدا معاكي انتي بذات ومش يمكن تبقي حامل
لوجي : لا انا مش حامل
زياد : وعرفتي منين
لوجي : اي بنت بتعرف بشي معين ان كانت حامل ولا لا وانا الحمدلله اطمنت اني مش حامل وروحت كشفت من وراءه الكل عشان اطمن اكتر قالو مفيش حمل
زياد : ومال التعب اللي كان عندك اول امبارح دا ايه
لوجي : عادي برد في معدتي والضغط عالي شوية عشان كدا مرضيتش اخلي حد يجبلي دكتور لما تعبت
زياد : مقولتليش ليه قبل الكلام دا
لوجي : كنت هتطمن وهتسبني وانا مش عايزاك تسبني يا زياد ارجوك اديني فرصة معاك حاول تحبني زي منا حبيتك
زياد مصدوم من اللي بيسمعو : احبك وانتي بتحبيني ازاي اصلا وامتي
لوجي : من ساعة ما وقفت جنبي وقربت مني وانا حسيت اني مفيش منك اتنين ( ثم قربت منه )
زياد زقها : بقولك ايه ابعدي عني وانسي اللي بتفكري في دا
لوجي : هبعد دلوقتي بس هديك فرصة تفكر في كلامي (ثم فجاءة اتديتو ضهرها ) ممكن بقي تفكلي الستوسته بتاعت الفستان دي
زياد ايده بتترعش : حاضر ( وفتح لها بلفعل السوسته وعندما شاف ظهرها ابتلع ريقه وذهب الي البلكونه مسرعا يشرب سجارة )
لوجي بنظرة خبث : هجيب يعني هجيب
(((في الاسفل وعد تجلس بمفردها بحزن شديد والجميع حول فرحة قلقين علي رعد جدااا )))
منار ببكاء : يا تري انت فين يا ولدي بخير ولا فيك ايه يا ولدي
فهد : بطلي مناحة بقي يا وليه ايه هتفولي عليه ليه
زين : اهدو و ان شاء الله خير
ليلي : يا بنتي انتي وهيا اصبرو لصبح لو مفيش عنه خبر هنتصرف لكن دلوقتي ممكن تليفونه فصل منه يكون في الطيارة واكيد مش هيقدر يكلمنا واول ما هيوصل هيكلمنا
زين : صح كدا اهدو للصبح بس في معاد وصول طيارته لو مفيش اي خبر عنه هتصرف انا
يالا اطلعو نامو بقي
(((تاني يوم في الصباح في منزل العمروسي )))
(((رن جرس باب المنزل فتح عمار لاقي شخص ما ))
عمار : مين حضرتك
الشخص : انا من البوسطة والظرف دا جاي لحضرتكم
عمار : ظرف
الشخص : اه امضيلي هنا بالاستلام ( مضي فعلا عمار ومشي الشخص وفتح عمار الظرف وبداءه يقراءة )
عمار بصدمة : ايه مات لا اله الا الله
اسماء جت مخضوضة من صوت عمار : في ايه
عمار بصدمة عطاء اسماء الظرف : يا نهار اسود مات ازاي يا خرابي
همسة مسرعا : في ايه مالكم

ويا تري رعد انتهي كدا
يا تري في ايه وايه اللي حصل وايه اللي هيحصل
وارجو محدش يقولي الحلقة قصيرة لان الخلقة ببقي لازم اوقفها عند مشهد معين

الفصل التاسع عشر 

التاسع عشر

همسة بفزع : مين دا اللي مات يا بابا
عمار بحزن : عمك اسد وابنه عمله حادث واتوفو ان لله وانا اليه رجعون
همسة : لا اله الاالله البقاء لله يا بابا شد حيلك
عمار : البقاء لله وحدو
اسماء : وامك فين طيب
عمار : مش عارف انا هسافر حالا
اسماء : طيب سافر ربنا معاك

(((في منزل السيوفي )))
فرحة ببكاء : انتو هتفضلو سكتين كدا محدش هيتحرك
زين : اهدي يا بتي باذن الله خير
فرحة بزعيق : كل شوية تقولولي خير ومش باين انه خير
فهد : اتصل يا زين علي اللواء
زين مسك هاتفة واتصل علي اللواء : الو مرحب يا سيادة اللواء كيفك وكيف صحتك
اللواء : ازيك يا زين باشا انا كنت لسه جيلكم
زين : في حاجة ولا ايه
اللواء : لا كنت جاي اعرف زين ليه مسافرش
زين بصدمة : مسافرش ازاي لا دا سافر
اللواء باستغراب : ازاي سافر
فرحة سمعت كلمة مسافرش ازاي وبداءت بلانهيار : رعد راح فين قولولي عملتو ايه في رعد يا ولاد الكلب
زين اتحرج : اسف يا سيادة اللواء فرحة بتي منهارة من امبارح علي رعد مضطر اقفل معاك دلوقت واتحدت بعدين معاك
اللواء : كان الله في العون انا جيالكم سلام
زين قفل مع اللواء ونظر لفرحة المنهارة : في ايه يا بتي هو ماله
فرحة : هو السبب في كل حاجة ومش بعيد يكون هو اللي عمل حاجة في رعد وبيستعبط تقدر تقولي ليه استني لحد دلوقتي مكلمناش ان رعد مسافرش ليه مقالش غير لما انت اللي كلمته
فهد : يمكن يا بتي مكنش حابب يقلقنا
فرحة ببكاء : انا المهم دلوقتي انا عايزة رعد هتقولي رعد ابوس ايديكم هتقولي رعد ( ثم قربت من زين وهيا تبكي ) بابا هاتلي رعد بابا عشان خاطري خلي يجي
زين قلبه وجعه علي بنته خدها في حضنه وبداء يهدي فيها : اهدي يا بتي هنجيبو هنجيبو متقلقيش
(((في غرفة زياد كان نائم وكانت تجلس بجانبه لوجي تتاءمل في ثم بطرف اصابعها مشيت علي شعره و علي وشه حتي وصلت الي شفايفة وبداءت تنظر لها بشوق عايزة تقرب منها بس خايفة من رد فعل زياد لو حس ثم قررت الاقتراب وبلفعل حس زياد وقام مسرعا بغضب )))
زياد بغضب نظر لها : في ايه ايه اللي حصل دلوقتي دا
لوجي بتوتر وقلق : مفيش حاجة حصل ايه
زياد : يعني انتي معملتيش حاجة دلوقتي
لوجي : هعمل ايه يعني يالا قوم عشان نفطر
زياد : انا هنزل افطر تحت مع العيلة
لوجي بغضب : احنا لسه عرايس علي فكرة وانهاردة صبحيتنا
زياد بسخرية : لا والله انتي بجد يعني انتي مصدقة نفسك فعلا قومي البسي حاجة ويالا عشان ننزل بلاش مسخرة وقلة ادب
لوجي بتجز علي اسنانها : مش هلبس حاجة انا قاعدة مع جوزي مش مع حد غريب
زياد : لا طول ما احنا مع بعض هنا مش عايز اشوفك كدا طول ماحنا مع بعض انا ابن عمك بس ماشي
لوجي : ازاي يعني
زياد باستغراب : علي فكرة انتي جريئة اوووي ودا بيخليني احط في دماغي ان اللي حصل مابنك وبين محمد كان برضاكي ويمكن انتي اللي طلبتي كمان
لوحي بصدمة : انا اللي طلبت ايه اللي بتقوله دا انت اتجننت
زياد مسكها من شعرها : انتي هتغلطي ولا ايه لا اسمعي اللي هقولة لسانك يطول هقطعهولك انا عمري ما مديت ايدي علي واحدة ست فمتجبرنيش اني اعمل كدا معاكي انتي فهماني ( ثم زقها وقام من علي السرير الي الحمام )
لوجي بتتالم من شعرها : ااه ( ثم اتجزت علي اسنانه بغضب ) بقي كدا يا زياد وربنا لاوريك
(((في الاسفل ))
فهد بغضب : هو زياد لساته نايم
زين : هيعمل ايه زياد يعمل زياد لساته عريس
منار بمناحة : عريس ايه و زفت ايه يجي يشوف خيو فين
ليلي بقلق : اه يا رب خليك معا واحفظة
فرحة تجلس علي الكرسي بتعب من كتر البكاء ثم رن جرس الباب : قامت فرحة مسرعا علي امل انه رعد فتحت لاقت اللواء : انت فين رعد قولي ودتيتو فين
اللواء بيحاول يهديها : اهدي يا بنتي والله العظيم انا كمان ما عارف هو فين
فرحة : يعني ايه كلكم محدش عارف هو فين
(((في احد المستشفيات في شرم الشيخ )))
شخص للدكتور : ها يا دكتور
الدكتور : والله يا مازن بيه حالته خطيرة جدا وداخل في غيبوبة هو كان جاي شبه مين اصلا بس ربنا يسترها هو كدا في الرعاية ربنا يعدي اللي جاي علي خير بس متعرفش عنه اي شي
مازن : لا ابدا معرفتش عنه اي شي معهوش اي اثباتات ليه
الدكتور : بس دا مسئولية عليك يا مازن بيه
مازن : مش مشكلة يا دكتور المهم بس نلحق روح
الدكتور : ربنا يديك علي قد افعالك
مازن : تسلم يا دكتور يالا انا لازم امشي دلوقتي وهتابعك في التليفون وهجيلو بليل برضو
الدكتور : ماشي ومتقلقش انت انا معا
مازن : ربنا يباركلك يارب
((((في منزل السيوفي )))
اللواء : اتصلت بجميع الاتجاهات محدش عارف عنه اي معلومة
(((زياد نازل من غرفتة : في ايه يا جماعة
منار ببكاء : انت نايم انت حاسس بحاجة عريس بقي
زياد غمض عينه بخنقة : امي في ايه
زين : رعد خوك يا ولدي محدش عارف عني حاجة واصل
زياد : ازاي يعني دا هو مش كان مسافر
زين : اه ومسافرش ومحدش عارف ليه طريق
رن هاتف اللواء : الو ايه يا حسام
حسام مسرعا : ايه يا سيادة اللواء فين رعد في معلومات جتلي من التنظيم نفسه
ان رعد برئ بعتولي الفيديو الاصلي وحد منهم كان مصورهم وهما بيحطو لرعد حاجة زي المنوم بس بيفضل صاحي يعمل حاجات هو مش دريان بيها اصلا وكل دا وصلي عن طريق جهه موثوق منها
اللواء : انت حاليا في لبنان مش كدا
حسام : ايوا يا فندم
اللواء : ورعد مجاش عندك صح
حسام : لا يا فندم لو جيه كنت هتصل بحضرتك ليه
اللواء : المهم انت دلوقتي معاك اثبات براءت رعد
حسام : ايوا يا فندم
اللواء : طيب تمام كويس تعالي علي مصر انت والجهة اللي موثوق منها دي في اسرع وقت لانه كدا بقي خطر عليكم
حسام : تمام يعني كدا رعد مش هيجي عشان نقبض علي الوزير
اللواء : قولنا الوزير في مصر يا حسام مسافرش لسه ورعد اولا ميقدرش يقبض علي حد لانه موقوف عن العمل نهائي حتي تثبت براءته و غير كدا رعد مختفي من امبارح محدش عارف ليه مكان
حسام : ازاي دا يا فندم
اللواء : مش عارف يا حسام المهم الكلام دا مش وقته خالص في التليفون وانت تعالي في اول طيارة جاية علي مصر وحافظ جدااا علي الاثباتات اللي معاك
حسام : حاضر سلام يا فندم
اللواء : ربنا معاك يا بني
زين مسرعا : في جديد
اللواء بتنهيدة : في جديد بنسبال لقضيتة لكن عنه هو لا
زياد : وبعدين هنفضل نتفرج كدا
فهد : اتحرك طيب اعمل حاجة دور عليه
زياد : انا هروح انزل مصر حالا ادور في كل مكات وادي اشارة لجميع التجاهات يبتدو يدورو علي بعد 24 ساعة
فرحة : يا تري انت فين يا عمري يا تري انت حاسس بوجعي عليك دا وساكت ولا فيك ايه ولا انت اللي فيك حاجة وانا اللي مش حاسة بيك
وعد : اهدي يا قلبي بقي اهدي والله هيرجع
((( في مكان ما )))
ثروت ماسك كاس عمال يشرب هو وامير : كدا خلصنا من رعد السيوفي اللي كان وقفلنا في كل حاجة زي اللقمة في الزور فاضل زين السيوفي وبعد كدا اخد منهم ريتا
امير بضحك : بتحب ريتا اووي كدا
ثروت : لا مش حب بس حب امتلاك حاجة نفسي اجربها فاهمني
امير : انا اللي نفسي اجرب البت اخت محمد دي
ثروت : ايه عملت ايه معاها صح
امير بضحك : علقتها طبعا يا باشا
ثروت : طيب لازم انا اخد وش القفص ماشي
امير : من عنيا يا باشا انت تؤمر بس
ثروت : طيب امتي
امير : اديني فرصة بس تثق فيا وهجبهالك علي طبق من دهب
ثروت : تسلملي والله وطمرت فيا تربيتك يا امير
امير : انا ابنك يا باشا طبعا ( في باله ) ابنك طبعا لحد ما اورثك بس ما خلاص مبقاش في حد يورثك غيري هخلي كل حاجة تبقي بتعتي قريب ها و استحالة اخلي ريتا ترجع تاني وتقسمني في اي حاجة
ثروت : ايه سرحت في ايه
امير بتهتهه : ها ها لا ابدا بفكر اجبلك البت ازاي
ثروت بابتسامة : جدع يا امير
((بعد يوم طويل من الاسالة واللف علي رعد وسفر زياد لمصر )))
زياد في مصر : تعبت من اللف والاقسام عشان يعملو دوريات بحث عنه
رمزي : ان شاء الله خير يا صاحبي طيب محدش دور ليه في الاقسام والمستشفيات عندكم في البلد
زياد : والله ما عارف حد راخ ولا لا هتصل بيهم واشوف كدا ( واتصل زياد علي كذا حد من المنزل لكن محدش بيرد ) محدش بيرد
رمزي : طيب اتصل علي التليفون الارضي
زياد : صح ( وفعلا اتصل رديت عليه لوجي ) الو
لوجي بلهفة : الو ايه زياد عامل ايه
زياد : ومال فين عمي و ابويا وكل اللي في البيت عمالة ارن علي كله محدش بيرد
لوجي : انا تليفوني في ايدي محدش رن عليه
زياد : لا انتي مرنتش عليكي
لوجي : ليه
زياد : مش عايز ارن عليكي انتي نسيتك يا ستي ايه هتحققي معايا واخلصي وبطلي رغي بقي واديني عمي زين ولا بويا
لوجي بغضب وبتحاول تتحكم في اعصابها : عمي زين عمي زين
زين : خير يا بتي
لوجي : زياد عايز حضرتك ( اخد زين السمعه من ايديها ورد )
منار : متصلش ليه علي المحمول طيب
لوجي : بيقول رنيت علي كله محدش رد
وعد هاتفها كان قريب منها بعض الشي مسكته لكي تتاكد من اتصال زياد : ايوا فعلا رن عليه برضو اكتر من 10 مرات
لوجي بغضب : رن عليكي انتي كمان اممم ماشي
زين يتحدث في الهاتف : اه يا بني لفينا انهاردة اني وبوك في كل مكان في البلد ملهوش اثر
زياد بحزن : ماشي يا عمي
رمزي : ها في جديد
زياد : لا مش عارف انا راح فين
(((في منزل السيوفي )))
وعد : تعالي نخرج نتمشي شوية انا وانتي في الجنينة
فرحة بتعب وحزن : لا انا هفضل هنا
وعد اتنهدت علي حزن اختها و حزن علي نفسها وخرجت هيا تفكر في زياد : وبعدين هفضل افكر في لحد امتي هو خلاص اتجوز بس انتي عارفه هو اتجوزها ليه ماليش دعوة ليه ولا عشان ايه انا المهم انه دلوقتي واحد متجوز لازم اشيلة من دماغي
ثم فجاءة وهيا تجلس في الجنينة سمعت صوت رجل وراء الاشجار استغربت قربت من تلك الاشجار : مين هنا مين ( وفجاءة ظهر حد امامها رش علي وجهه شي ما )
((بعد حوالي ساعة في الداخل ))
ليلي :يالا يا جماعة تعالو كلو لقمة طيب عشان تقدرو تقومو يالا يا فرحة
فرحة : لا مش جعانه انا
زين : يالا يا عمري كلي معانا لقمة
فرحة : مش قادرة يا بابا
زين :طيب لو قولتلك عشان خاطر بابا وحياة بابا طيب
فرحة قامت جلست علي السفرة مغصوبة : وعد بره في الجنينة
حد ينادي عليها
امجد كان لسه جاي من الجامعة : انا لسه جاي مشوفتش حد في الجنينة وانا داخل
ليلي : ازاي يعني تلاقيها في اي جنب وانت ماخدتش بالك اطلع شوفها يا زين معلش
زين خرج للجنينة وبداء يدور عليها في كل مكان في الجنينة : وعد يا وعد
جاءة اليه البواب : في ايه يا زين باشا
زين : قولي يا عمي صبري مشوفتش وعد هانم
صبري : انا شوفتها كانت واقفة في الجنينة قبل ما اروح اجيب طلبات
زين : يعني مشفتهاش خارجة ولا حاجة
صبري : لا والله يا بية
زين : خلاص يا عمي صبري روح انت راحت فين هيا كمان دي استغفر الله العظيم يارب علي النصايب اللي عمالة تهل علينا (((( فجاءة سمع زين صوت صويت من الداخل جري مسرعا )))
في ايه
منار بحزن : اسد اخو ليلي وولده ماتو في الكويت
زين مسك راسه بتعب وحزن : لا اله الا الله ان لله وان اليه راجعون
فهد : معرفش ايه اللي بيحصل لينا دا
زين قرب من ليلي يهديها : البقاء لله يا عمري شدي حيلك
ليلي ببكاء : خوي مات من غير ما شوفه يا زين خوي وولده ماتو من غير ما حد يكون جنبهم ( ثم فحاة تذكرت والدتها ) صح امي هيا فين امي حصلها حاجة هيا كمان يا دي النصايب اللي نازلة ترخ علينا يا ناس
فهد : قدر الله ماشاء فعل لن يصيبنا اللي ما كتب الله لنا مش هنقول غير الحمدلله
زين : انا مش لاقي وعد كمان بره
فرحة بدموع نازلة زي الشلالات علي الوضع اللي هما في كل واحد في نصيبة : ومال راحت فين هيا كمان
فهد : يمكن رايحة تجيب حاجة ((( فجاة رن هاتف زين والرقم مجهول ))
زين مسرعا : الو مين
المتصل : انا عملك الاسود يا زين يا سيوفي ( ثم نظر لشي امامه برغبه )
زين : انت مين انت انطق
الشخص : انا اللي خلصتلك علي ابن اخوك البقاء لله في وفي ايدي دلوقتي بنتك ريتا بعد ما اتمتع بيها هقطعها حته حته وارميها لكلاب السكك بس بعد ما اتمتع بجمالها لان حرام جمالها دا محدش يتمتع بيه و يروح كدا علي الفاضي
زين بصدمة بداء صوته يعلي و علي شبه الانهيار : انت بتقول ايه رعد انت مين انت لو رجل تعالي وش لوش تعالي وانا اوريك كلاب السكك هتاكل مين عارف لو لمست شعره من بتي هعمل فيك ايه
المتصل ضحك ضحكة شيطانية وقفل السكة في وش زين بدون الرد عليه
زين : الو الو رد ( ثم جز علي اسنانه وصرخ )))) اااااه
الجميع : في ايه
فهد بخوف : في ايه يا زين حصل ايه ومين اللي بيكلمك دا
فرحة بخوف برعب بانها تسمع ان رعد في حاجة قامت من مكانها تقدم خطوة ناحيته زين وترجعها تاني لما وصلت لزين : بابا في ايه رد
زين بدموع لاول مرة تنزل بحرارة : رعد يا بتي ووعد
فرحة خايفة تسمع اللي هيتقال : رعد مات يا بنتي مات ووعد اتخطفت وهتتقتل هيا كمان
بدا الصريخ يتنشر في كل انحاء المنزل
منار بصريخ : ولددددددددي يا ولدددددي
فرحة مش مستوعبه : انتو بتقوله ايه ( ثم وقعت علي الارض )
((في المستشفي في شرم ))
مازن : ها عامل ايه انهاردة
الدكتور : زي ما هو
مازن : متحركش ولا اي حاجة
الدكتور : لسه في غيبوبة
الممرضة : دكتور دكتور تعالي بسرعة
(((في منزل السيوفي جابو لفرحة دكتور )))
زين : ها بتي مالها يا دكتور
الدكتور : خير ان شاء الله شاكك في حاجة

يا تري ايه اللي هيحصل
ومين اللي خطف وعد و يا تري ايه هيحصلها

الفصل العشرون 20 

العشرون

(((في منزل السيوفي )))

زين بقلق : في ايه يا دكتور مناقصش قلق اني
دكتور : لا مفيش قلق ولا حاجة انا شاكك ان المدام حامل بس اكيد مش هنقدر ناكد دا دلوقتي يعني 15 يوم وتقدر تتاكد
زين بوجع : حبلة
(((في الاسفل )))
منار منهارة علي رعد : اه يا ولدي قلبي اه يا عمرق كله اللي راح اه يا روحي ليه سبتني يا رعد تعالي يا رعد امك هتموت عليك يا حبيبي
فهد بحزن : ان لله وانأ اليه رجعون استهدي بالله
منار يبكاء : ونعمة بالله ولدنا يا رعد ولدنا مات سندنا راح
فهد دمع : لا اله الا الله اللهم اجرنا في مصيبتنا
مالك : ربنا يصبركم يارب
سمية : ربنا يصبرك يا منار
منار : طيب فين جثة انا عايزة ادفنها عايزة اعرف مكان لي اعرف اروحله في
فهد : اكيد هيلاقوها يعني
منار بصريخ : ودو ابني فين
((((في مستشفي مصر )))
الدكتور جري ناحيته الممرضة : ها في ايه
الممرضة : المريض ابدا يهز راسه
الدكتور نظر لمازن : طيب الحمدلله اهو فاق يا مازن بيه
دخل الدكتور الي غرفة المريض : لو سمعني حرك طرف صباعك ( حرك فعلا صباعة ) حاول تفتح عينك طيب ( بيبربش ومش قادر يفتحها ) مش قادر طيي خلاص متتعبش نفسك
مازن دخل : ها يا دكتور
الدكتور : طلبت منه يحرك صوابعه حرك بس مش قادر يفتح عنيه بيحاول بس لسه مش قادر
مازن : ودا هيطول
الدكتور : لا طلامه حاول وفاق يبقي خلاص قرب يفوق نهائي
مازن : ربنا يساهلها يارب
((في مكان ما عند ثروت ))
كانت نائمة وعد قصاده وهو ينظر لها و يلمس في خدودها و شعرها : يا يا واد يا محمد فعلا رجل وقدرت تعمل اللي قولتلك عليه
محمد بابتسامة : انت تؤمر يا باشا
امير جي اتفاجاة بوجود ريتا ثم بصدمة : ايه دا مين جابها
محمد بفخر : اني اللي جبتها
امير باستغراب حاول يبقي طبيعي ويقلبها هزار : تعرف يا محمد يا سيوفي انا ساعات بستغراب انت ازاي صعيدي سوري يعني معندكش نخوة ولا شهامتة الصعايدة ولا خوف علي عرضك هههه ممكن اعرف دا من ايه
ثروت بغيظ من امير : امير في ايه متهدي
امير : ايه دا هو محمد عنده دم ممكن يزعل
محمد ماسك اعصابة : وانت مالك محروق قوي ليه اني انا جبتها للبيه شكلك زعلان قوي
امير : ايه ازعل انت مجنون يا بني انا مستغربك انت مش زعلان دا انا حططلو عيني علي واحدة جامدة وهجبهاله هناك قريب
محمد بابتسامة : بجد بس في حلاوة بت خالي مظنش
امير غمزلة : شبها جداا متقلقش نفس الدم هههه قصدي الدم الخفيف
محمد : طيب لما تجبها وريني ذوقك ولا ذوقي يالا انا لازم امشي وانت كمان امشي خلي الباشا يشوف شغله هههههه متبقاش وقفلة كيف اللقمة في الزور
امير بيجز علي اسنانه وبيكلم نفسة : ماشي يا محمد هوريك ( ثم نظر لوعد وسرح ) وحشتيني يا ريتا قوي
ثروت : انا داخل اخد شاور اوعي اوعي تلمسها
امير : يا باشا متخافش علي امانتك في امان
دخل ثروت الحمام و امير بدا يفكر يعمل ايه نظر بجانبه لاقي هاتف مسكه لاقي عليه صورة محمد عرف انه فون محمد ابتسم : ها حلوة اوي فرصة ههههه وكمان من غير باسورد دا ايه الحكاية السهلة دي ( (اخد الهاتف وطلع بره في البلكونه جاب الاسامي وفضل يدور علي رقم زين او حد من قرايب وعد لاقي قدامه اسم مكتوب علي زياد السيوفي اتصل عليه ))
امير : الو
زياد : الو مين معايا
امير : حضرتك تقرب ايه لريتا
زياد باستغراب : مين ريتا دي ( ثم تذكر ) اه قصدك وعد
امير : اي حاجة المهم تقربلها ايه
زياد بقلق : هيا فيها حاجة انا ابن عمها
امير : لا متقلقش انا فاعل خير وبقولك ان بنت عمك مخطوفة وهتتعرض دلوقتي لاغتصاب
زياد بصدمة وبدا يزعق : انت ايه اللي بتقوله دا ازاي يا نهار اسود
امير : اهدي بس هو حضرتك معرفتش
زياد : لا معرفتش هيا في البلد وانا في مصر ولسه رايح البلد قدامي حوالي ساعه وواصل ممكن تقولي انت فين ولا وعد فين
امير : هيا مخطوفة في المكان ،،،،،،،،،،،،، بس ياريت لو هتيجي متتاخرش لان اللي هيعمل كدا بيستعد
زياد : مسافة السكة حاول تعطله الساعة دي اذا سمحت
امير بضحكة خبث :حاضر هعطله جدااا
زياد و هو سايق سيارته بدا يضرب الدريكسيون بايده جامد
رمزي كان بجانبه : في ايه يا بني مالك فيك ايه
زياد مردش عليه ومسك الهاتف رن علي زين : الو ايه يا عمي
زين بحزن : انت فين يا زياد
زياد بلهغة : في ايه يا عمي في ايه ووعد فعلا اتخطفت
زين : ايوا يا ولدي اتخطفت وعندينا اهني النصايب متتعدش
زياد بصدمة مقدرش يسمع ايه هيا النصايب : اقفل يا عمي انا هتصرف
رمزي : يا بني مترد مالك في ايه وحصل ايه
زياد : حاصل بلاوي وانا معرفش
رمزي : يا ساتر يارب خير
زياد : ربنا يستر و يحميكي يا وعد لحد ما اوصلك
رمزي : هيا مالها وعد
زياد : مخطوفة
رمزي : ايه مخطوفة وبعدين ناوي تعمل ايه
زياد : هروح
رمزي : لوحدك
زياد : اه
رمزي : وانا معاك مش هسيبك
زياد : متشغلش دماغك فيا انت بس
رمزي : اسمع الكلام هاجي معاك يعني هاجي منا مش هسيبك تخاطر لوحدك انا معاك في اي حاجة يا صحبي
زياد ابتسم ليه و طبطب علي كتفة : ربنا يخليك ليا يا اجدع صديق
في شقة ثروت خرج من الحمام مرتدي بورنس فوق الشورت الذي يرتدي من الداخل ))))
ثروت : ها مفيش دم يالا هوينا بقي
امير : ها اها طبعا همشي حالا بس كنت عايزك في موضوع
ثروت : مش وقته مواضيع يا امير البت هتفوق ومش هقدر عليها
امير : لا متقلقش لسه مفعولة بدري
ثروت : وانت ايه اللي عرفك
امير : انا عارف ( وفضل يتلفت حواليه ) عايز اعملك جو شاعرجي كدا يا باشا
ثروت : هتعمل ايه يعني
امير : اهو بفكر بص سيبك من الجو الشاعرجي انا هدخل اعملك اكل عشان صحتك ايه رايك واخلصة وامشي انا علي طول
ثروت : فكرة حلوة لاني جعان قوي
امير خد نفسه : طيب عن اذنك هدخل اطلع اكل اعمله تحب تاكل ايه
ثروت : اي حاجة علي ذوقك بحب ذوقك
امير : تمام ( ودخل الي المطبخ مسرعا وخرج هاتف محمد من جيب بنطلونه لاقي رقم جنه رنه اكتر من 20 مرة علي محمد هو طبعا مسمعهوش لانه علي وضع الصامت تجاهل تلك الرنات و بدا يبحث من جديد علي رقم زياد )
زياد بلهفة : الو
امير بصوت منخفض : انت يا عم انت فين متخلص ولا امشي انا واسيبهم يولعو ببعض
زياد : لا لا انا خلاص قدامي 10 دقايق واكون قصادك معلش استحملني
في الخارج علي احد كنب الانترية كانت تنام عليه وعد جلس في الارض امامها ثروت يتامل في جمالها ويتحدث مع نفسه : ياااا الجمال دا بعد دقايق هيبقي في حضني وملكي انا يخربيت جمالك ( ولسه هيقرب من شفايفها لكي باب الشقة اتكسر عليه و دخل شابان هييئتهم و هيبتهم ودخلتهم تدل علي انهم ظباط شرطة )
ثروت بغضب : انت مين انت وهو
زياد بيرفع اكمام قميصة بغضب وبيقرب منه بغل : انا مين هقولك انا مين دلوقتي ( ثم ضربه بوكس في عينه وقع علي الارض ))
ثروت بيزحف علي الارض بيحاول يهرب من زياد بس زياد فوق دماغه مش سايبة : انت تخطف بنت السيوفي
ثروت بوجع : هو انت تبع السيوفي
زياد بقوة وثبات : اه يا خويا تبع السيوفي في حاجة اي حد من عيلة السيوفي علم عليك
(((امير كل دا في المطبخ سامع كل حاجة بس مش عايز يخرج وخايف ميخرجش يثبت علي نفسة انه هو اللي اتصل فقرار يخرج من المطبخ )))
امير يصتنع انه متفاجاه : ايه دا ايه اللي بيحصل ( جي يجري عليه رمزي مسكة زياد ) قاله : دا ميلزمناش في حاجه دا اللي يلزمنا ( ثم اشار علي ثروت )
زياد بضحك : حلو البورنس اللي انت لبسه دا وريني كدا عامل ايه من تحتيه
ثروت بيمسك في البورنس باحراج زعق له زياد بصوت جهوري : سيب يا رجل يا شايب يا عايب البورنس والله عيب رجل في سنك يبقي بشكل دا ( ثم قلعة البورنس بلفعل )
زياد : حظك حلو انك لابس شورت
ثروت : امير الحقني
امير رمزي مصوب عليه السلاح : الحقك ازاي يا باشا مانت شايف
بداءت وعد تفوق وتعمل بعد الاصوات : اااه اااه يا دماغي
ساب زياد ثروت وجري علي وعد بلهفة : وعد وعد ( وبداء يرجع شعرها اللي نازل عل عنيها ) وعد قومي يا حبيبتي قومي
وعد بوجع وبعدم اتزان : زياد زياااااد انا عايزة زياااد
زياد : انا اهو جنبك قومي
(((ثروت استغل فرصة ان رمزي مع امير و زياد مع وعد وهرب مسرعأ )))
زياد :الحقو يا رمزي ( جري وراء رمزي لكنه نط في سيارة مسرعا )
رمزي باسف : هرب نط في عربية نص نقل معرفتش الحقو
زياد بتنهيدة : مش مهم انا المهم ان وعد بخير بس كان نفسي اعمله عبرة لمن يعتبر
امير : وانا مش هتسبوني امشي
زياد : لا طبعا هنسيبك بس اي لو وصلت ليه كلمنا بس صحيح ايه اللي خلاك عملت كدا
امير بتوتر : ها ها لا ابدا بس ريتا يعتبر اختي فكان لازم انقذها
(((زياد لاقي وعد بتتالم من الصداع شالها بين ايديه ومشي ناحيته سيارته )))
وعد دايخة ومش قادرة تفتح عنيها كويس : اممم زياد اممم بحبك يا زياد ( ثم اغلقت عنيها ونامت علي كتفه وهو شايلها )
زياد في باله : معقول بتحبني ولا بتخترف اكيد بتخرف هيا لحقت تحبني اصلا
رمزي كان هو اللي بيسوق سيارة زياد : لازم نطلع بيها اي مستشفي شكلة المخدر اللي خدروها بيه شديد جداا
زياد : طيب اقرب مستشفي وصلنا ليها
(((في منزل السيوفي )))
ليلي ببكاء : ايه يا عمري طيب ردي علي ماما
فرحة دموع نازله فقط بدون الرد او الكلام مع احد : ......
زين : حبيبتي ردي عليه متوجعيش قلبنا عليكي انتي كمان
فرحة : .....،،،،،،،،،،
لوجي : فروحة قومي عشان البيبي اللي جاي
فرحة بتنزيد بكاء من تلك الجملة
زين ساب الغرفة وخرج لفهد :- وبعدين يا فهد
فهد بحزن : قلبي هيقولي ولدي عايش
زين : واني كمان اني مش هصدق غير لما اشوف جثة قدامي غير اكدي اني هفضل مصدق لاخر يوم في عمري ان رعد عايش
مالك : طيب مفيش اخبار عن وعد
زين بحزن شديد : مش عارف انا اول مرة احس اني عاجز بجد مش عارف اروح فين ولا اجي منين
امجد بغضب : ما احنا مش هنفضل واقفين كدا وخلاص لا لازم ننقذ وعد هنسيبها هيا كمان تموت ومال فين ذئاب الصعيد ها فين كبره مبقوش يقدره يطلعه اي جبل
فهد : ايه اللي هتقوله دا يا امجد
امجد : قولت ايه غلط كل من هب و داب بقي يقدر يدخل بيتنا يموت اللي عايزة و يخطف اللي عايزة و بقينا هافيه للرايح واللي جاي
(((ثم يرن هاتف زين : الو ايوا يا زياد يا ولدي فينك اكدي
زياد : اني في المستشفي بي وعد
زين بخضة : المستشفي بوعد ليه مالها
فهد : لا اله الا الله
زياد : متقلقش يا عمي هيا بخير والله
زين : متضحكش عليه يا ولدي قولي الحقيقة قولي فيها ايه
زياد : صدقني مفيهاش حاجة هيا بخير قوي بس معلقة محليل ونص ساعة تفوق واجيبها واجي
زين : طيب قولي فين المستشفي دي
زياد : والله ماليها لازمة خالص انك تيجي انا نص ساعة بلكتير وهكون انا وهيا قصاد عنيك
زين بتنهيدة : ماشي يا ولدي ربنا معاكم ( وقفل زين مع زياد )
مالك : ها خير
زين بسرحان : زياد هيقول خير
فهد : يارب جبب العواقب سليمة يارب
(((في منزل عبير دخل محمد في سكران وبيغني )))
محمد بيطوح : الحلو ماشي ولا همه ههها يبعدني لو اقرب منه هههها
عبير : انت كل يوم تجيلي بتطوح لا انا خلاص زهقت منك ومن عميلك السودة دي
محمد : اسكتي يا وليه انتي مضيعيش الدماغ اللي انا عاملها
عبير : اسكتي و كمان وليه روح يا شيخ يولولو عليك ساعة ويسكته يا بعيد ربنا يريحني منك يارب لا انا خلاص مش قادرة اقعد معاك في مكان واحد دا انا بقيت اخاف منك عليه وعلي اختك
محمد بغضب : روحي ولولي مع اخواتك في المصايب اللي عندهم روحي
عبير : مصايب ايه تاني يا جلاب النصايب انت
محمد بغضب : تعرفي انا غلطان اصلا اني واقف اتكلم معاكي انت هسيبك كدا وهدخل انا
عبير ببكاء : روح اللهي تنام ما تقوم
(((بعد حوالي ساعة رجع زياد المنزل وكان شايل وعد )))
جري الجميع عليهم بتساؤل : في ايه فيها حاج طمنا
زياد : والله ما فيها حاجة هيا شوية دوخة مش اكتر
لوجي شافت وعد متعلقة في رقبة زياد جن جنونها : ها دوخة امممم من حقها تدوخ بصراحة بتعمل حاجات غيرها مش قادر يعملها ( محدش فهمها غير زياد )
زياد بغضب : حد يطلع قدامي عشان ننايمها ترتاح علي سريرها
لوجي : هطلع معاك انا
زياد : انتي بذات لا ايه رايك بقي
مالك : في ايه يا زياد
زياد نظر لمالك و مردش وسابه وطلع : حد ينادي لعمي زين
وطلع نايمها علي سريرها جلس بجانبها يتأملها لاول مرة ثم فاق علي صوت زين : ايه يا زياد وعد زينه
زياد بتوتر : ايه اه اه بخير متقلقش يا عمي والله بس سبوها دلوقت هيا نايمة ومش هتصحي غير الصبح
(( تاني يوم في المستشفي في مصر )))
مازن جاي مسرعا من الخارج : فاق يا دكتور وفتح عينه
الدكتور : اه واتكلم كمان بس لسه تعبان جدااا بيتكلم بلعافية
مازن بلهفة : مش مشكلة انه بيتكلم بلعافية المهم انه اتكلم بس مقالش هو مين ولا اهلة فين
الدكتور بحزن : للاسف يا مازن بيه مش عارف اي حاجة عن نفسه نهائي
مازن بحزن : طيب ممكن ادخلة مش هو بقي في غرفة عادية دلوقتي
الدكتور : ايوا غرفه 415
مازن : طيب تمام عن اذنك ادخلة ( دخل مازن الي تلك الشخص المجهول )) السلام عليكم
الشخص بتعب : وعليكم السلام
مازن : ازاي صحتك دلوقتي
الشخص : بخير مين حضرتك تعرفني
مازن بابتسامة : انا مازن الاسيوطي صاحب شركة المقاولات الكبري الاسيوطي وانت بقي مين عرفني بنفسي
الشخص سرح شوية وسكت ثم قال : انا مش عارف انا مين ولا ايه اللي جابني هنا
(((في منزل السيوفي )))
زين : معرفش يا ولدي هقولك ايه
زياد : هتقولي ايه يعني يا عمي دا واجبي
زين : بس معرفتش مين دا اللي كان خطفها
زياد : للاسف معرفتش اول مرة اشوفه
زين : وممسكتوش ليه
زياد : كنت ماسكة بس للاسف اتلهيت في وعد وهرب مني
زين : يالا الحمدلله انها جت سليمة
(((في مكان ما يجمع ثروت وامير )))
ثروت بغضب : كدا تسيني وتخلع
امير : انا سيبتك برضو يا باشا مانت كنت شايف الواد الهجمه اللي كان معا كان عامل فيا ايه
ثروت : يعني ريتا ضاعت مني تاني بعد ما كانت تحت ايدي
امير : معلش يا باشا هعوضهالك بالبت اخت محمد مبسوط
ثروت : امتي طيب
امير : اسبوع بالكتير
ثروت : كتير اوووي
امير : معلش يا باشا
(((بعد اسبوع عده علي الكل كما هو وفرحة زي ما هيا مش بتتكلم )))
امير عند جامعة جنه : ايه يا عمري وخشتيني
جنه : وانت اكتر
امير : ماما هتموت وتشوفك
جنه : وانا كمان طيب خليها تقابلني في اي مكان عام
امير : تعبانه جدااا مش هتقدر تمشي لانها قعيدة اصلا
جنه تذكرت : صح هيا مش مامتك في مصر ايه اللي جابها هنا
امير بتوتر : ها منا جبتها عشان تشوفك وتشم هواء كمان ينفع تيجي معايا تشوفك
جنة بغضب : انت ايه اللي بتقوله دا انت اتجننت
امير : اهدي بس اهدي والله ما قصدي حاجة بس كل الحكاية اني كنت جاي اخطبك بكرة انا واختي بس ماما شرطة انها لازم تشوفك الاول ( ثم تصنع الزعل ) بس خلاص حصل خير وكانك مسمعتيش حاجة اسف يالا بينا نمشي
جنه بسعادة : بجد اللي انت بتقوله دا
امير : يعني هضحك عليكي
جنه : طيب انا موافقة اروح معاك بس بشرط
امير : ايه هو الشرط دا
جنة : تكلملي مامتك دلوقتي في التليفون وتخليها تقولي الكلام دا بنفسها
امير بتوتر : ها

يا تري ايه اللي هيحصل
وجنه هتروح ولا لا
وامير هيعمل ايه

الفصل الواحد والعشرون 21

الواحد وعشرون

جنة : ها قولت ايه
ضحك امير بخبث بس كدا حاضر يا عمري هتصلك بيها حالا ( ومسك امير هاتفة واتصل علي رقم ما )
امير : الو ايوا يا ماما عاملة ايه
المتصل به : انت مجنون ولا ايه ماما ايه متعقل يا امير
امير مكمل : ايه يا ماما جنه معايا اهي ومصممة متجيش غير لما تتاكد من حضرتك انك عايزة تشوفيها قبل ما اروح اخطبها بكرة انا واختي
المتصل به فهم ما يدور في دماغ امير : اه ماشي استني اقفل دلوقتي وكان الشبكة قطعت تمام وانا هخلي البت الشغلة تكلمها علي اساس انها امك يا روح امك ههههه
امير بضحك : هههه ماشي يا ماما كدا تكسفيني ( ثم اغلق الهاتف في وجه ) ايه دا الشبكة فصلت ولا تليفونها ولا في ايه
جنة : في حاجة ولا ايه
امير : لا ابدا شكله تليفونها فصل استني بترن اهي الو ايه يا ماما
المتصل به : اهي البت الشغالة معاك اهي انا فهمتها علي كل حاجة
امير : طيب اهي جنه حبيبتي معاكي يا قلبي
جنه اخدت منه الهاتف بكسوف : الو ازيك يا طنط
الست : الحمدلله يا بنتي اخبارك ايه ايه مش عايزة تيجي تشوفيني ولا ايه يا عروسة ابني
جنه مكسوفة : ها لا ابدا يا طنط بس انتي عارفة احنا هنا في الصعيد ومينفعش اني اروح عند حد معرفهوش و يعني امير وكدا مينفعش
الست : كدا ازعل منك يعني ايه حد متعرفهوش امير هيبقي خطيبك وانا زي مامتك ولا ايه ها هتيجي
جنه : اكيد هاجي لاني نفسي اشوفك زي مانتي كمان نفسك تشوفيني حاضر هاجي دلوقتي معا امير اتفضلي يا طنط امير مع حضرتك
امير : ها خلاص يا ماما مسافة السكة ماشي ماشي مش هنتاخر ( قفل امير مع تلك الشخص ونظر لجنه ) ها اتطمنتي يا قلبي
جنه : طبعا
امير : طب يالا بينا نروحلها
جنه : طيب يالا
(((في منزل السيوفي )))
منار بحزن : يعني ايه يا فهد حتي جثة مش هنعرف ليها مكان
زياد بحزن علي اخوه : متقلقيش يا امي انا اخد اجازة مفتوحة وهقلب الدنيا لحد ما الحقي حتي عضمه لازم اجيبه اااه يا قلب اخوك عملو فيك ايه ولاد الكلب دول
فهد بقهرة علي سنده اللي راح : ااه يا ضهري اللي نكسر في موتك يا رعد
زياد بيتالم من وجع ابو وامه مش عارف يعمل ايه ولا ازاي يريحهم : عشان خاطري اجمده انا بتعب وبحس اني عاجز لما بشوفكم بطريقة دي
فهد : اخوك كسرنا يا زياد
(((زياد قلبه بينفض من الوجع خرج يشم هواء في البرانده )))
متشكرة علي كل حاجة عملتها معايا انا عارفة انها جت متاخرة بس غصب عني
نظر زياد بلهفة لتلك الصوت الجميل الذي بداء يعشقه : انتي بتشكريني علي ايه يا وعد دا وجبي انتي بنت عمي وزي اختي والحمدلله اني وصلت ليكي قبل ما الكلب دا يعمل فيكي حاجة
وعد بخنقة : الحمدلله عن اذنك
زياد مسرعا : خدي رايحة فين
وعد : طلعة اوضتي
زياد برجاء : خليكي واقفة معايا شوية
وعد باستغراب : ليه في حاجة
زياد بتلقائية : محتاجلك تبكي معايا
وعد بتبلع ريقها : وانا معاك فضفض
زياد مش عارف يقول ايه بس كل اللي حاسه انه نفسه تبقي معا وبس اتنهد : انا تعبان اوي يا وعد
وعد بخوف ولهفة : ليه الف سلامه عليك فيك ايه قولي حاسس بي ايه
زياد : قلبي وجعني اوووي
وعد بحزن عليه : سلامته قلبك طيب تعالي نروح للدكتور
زياد : الدكتور مش هيعرف يعالجة لانه مش متخصص في وجع القلب اللي عندي
وعد ابتدت تفهم : ايه اللي شايلة في قلبك تعبك اوووي كدا يا زياد
زياد : كل حاجة تعباني كل حاجة حوالية دايما ضدتي
وعد : انت مبتحبش لوجي
زياد مسرعا : ولا عمري هحبها
وعد : طيب ليه عملت كدا في نفسك
زياد : زي ما قولتلك من فتره بنت عمي ولازم استرها ومازالت معايا وهيا مجرد ليا بنت عمي واختي فقط
وعد باستغراب : اختتك
زياد : ايوا مستغرابة ليه اختي واستحالة في يوم تكون غير اختي
وعد : انا فكرت يعني
زياد : انها تبقي مراتي بجد ها لا طبعا لا يمكن
((( الله الله ماشاء الله عليكم جوز عصافير يا ناس وانتي مالك بتسالي ابقي مراته ولا مش مراته ليه انتي ايه يخصك اصلا اما بجحة صحيح )
توترت وعد عند سماع تلك الجملة من لوجي : مين لوجي انا مقصدش والله حاجة ولا قصدي اتدخل في خصوصيتكم بس الكلام جاب بعضة مش اكتر
لوجي بغضب : جاب بعضه انتي لو بنت محترمة متقفيش اصلا مع رجل متجوز
وعد بدموع : دا ابن عمي
لوجي : ابن عمك علي اساس انك عايشة معا عمرك كله دا انتي لسه طله علينا من شهرين ولا اقل يا ختي بلا قرف
فجاءة يسكتها قلم قوي من زياد : اخرسسي اخرسي خالص مش عايز اسمع صوتك انا ساكت ومش عايز اتكلم من وقت ما دخلتي لكن انتي زودتيها
لوجي ماسكه خدها بغل : انت بتضربني
زياد : واديكي بلجزمة كمان لو مبقتيش انسانه محترمة
وعد ببكاء : خلاص يا زياد زياد ارجوك بلاش فضايح
زياد : الفضايح دي هتبقي ليها هيا مش ليكي
لوجي : هدفعك تمن القلم دا غالي وانتي هوريكي ومتحسبيش انك هتقدري تضحكي عليه لا انسي يا ماما ( ثم سابتهم وذهبت الي غرفتها )
زياد باسف نظر لوعد اللي دموعها مش مبطلة قرب منها وبطرف اصابعه مسح لها دموعها : انا اسف اني وصلتك للموقف دا بحد اسف
وعد بدموع : انا اللي اسفة بجد اني عملتلك مشكلة مع مراتك عن اذنك
زياد نظر لها وهيا تذهب وبوجع واتنهد : يا تري الاحساس اللي انا حاسة من ناحيتك دا حقيقي ولا مجرد احتياج ولا مجرد بحبك لانك شبه فرحة ولا فعلا حبيتك انتي بكل ما فيكي حبيت وعد ولا احساسي بيكذب و مفيش الكلام دا تعبت من التفكير واللي انا في ارحمني يا رب
(((في مستشفي شرم )))
مازن : ها يا دكتور مش ممكن يخرج
الدكتور : ممكن بس عايز عناية في البيت برضو
مازن : عادي ممكن اجبله ممرضة
الدكتور : حلو قوي بس استني لبكرة انهاردة اطمن عليه وبكرة باذن الله ممكن يخرج جدااا
مازن : تمام ( ثم نظر لتلك الشخص المريض ) اهو يا كبير هخلي يخرجك مبسوط
الشخص بحزن : اه جداا لاني بصراحة مخنوق من قعدته المستشفي
مازن : محاولتش تفتكر حاجة
الشخص : امبارح بليل حاولت ابتديت اشوف ناس غريبة قدامي وصور بس مش عارف اشوفها واضحه ولا اجمعها
مازن : تمام دي بداية كويسة حاول ومضغطتش علي نفسك برضو عشان دا غلط
الشخص : حاضر
(في منزل عبير ))
عبير : يا ولدي بقالك اسبوع قالب الشقة عليه هو مش في الدار والله شكلك ضيعته بره مش اهني
محمد وهو بيدور علي هاتفة : يا بوي يعني هيكون راح فين دا تليفون لسه جديد وغالي وعليه الرقم الجديد بتاعي وفي ناس مهمه عليه
عبير : طلع بدل الرقم وخلاص والتليفون ربنا يعوضك خير بداله
محمد نظرلها بغيظ : مانتي متعرفيش حاجة اقعدي سكته انتي بس وفين الزفته اللي اسمها جنه
عبير : في الجامعة يعني هتكون فين
محمد : طيب انا داخل اتخمد شكلكم غورته التليفون واستريحته
(((في منزل السيوفي في غرفة فرحة )))
ليلي بتحايل في فرحة تاكل : يا قلبي مش هينفع كدا والله وكمان لاحسن يكون فيكي حاجة في بطنك حرام دي هتبقي روح مسئولة منك حافظي عليها حتي يبقي حاجة من ريحة رعد
بكت فرحة بصمت عند سماع اسم رعد : ،،،
ليلي : يقطعني يا بتي والله مقصدي
زين بحزن : فرحة لازم تبقي قوية انا طول عمري بقول انك قويه وقد كل حاجة لازم نحمد ربنا حتي في المصايب لازم نبقي اقوياء يمكن احنا معروف عننا بننا جبارين رغم اننا عمرنا ما اذاءينا حد بس بسبب ان قلبنا جامد وبنعدي اي وجع او محن وكان مفيش حاجة حاصلة بس دا ايمان من عند الله نقول الحمدلله
((الحمدلله ))
اتصدمت ليلي عند سماع صوت فرحة مره اخري : يا عمري انتي اتكلمتي الحمدلله
زين بابتسامة : ايوا اكدي اني عايز بتي القوية
فرحة بدموع : هحاول بس انا خلاص انكسرت بعد رعد مش هقدر ابقي قويه ولا هقدر افرح تاني ابدااا
(((في غرفة لوجي )))
لوجي : انا هوريكي يا وعد وانت يا زياد هتبقي ليا وبتاعي انا بمزاجك او غصب عنك انتي ملكي انا
دخل عليها معتز شقيقها بضحك : ايه يا قطتي مالك شكلك زعلان ليه كدا
لوجي بتهتك : ايه دا مين استاذ معتز عاش من شافك دانت ولا اكنك في البيت
معتز : هعمل ايه في البيت اللي كله نكد دا بلا قرف كل اللي في ناس مبتفهمش اصلا انا بحضر نفسي وورقي وهسافر للحرية للعالم المتفتح اميريكا ياااااه امتي بقي
لوجي : ايوا عايز تهيص انت مع الحريم هناك ومحدش يقولك رايح فين ولا جاي منين
معتز : هو في احسن من الحرية المهم مالك زعلانه انتي و زياد ولا ايه
لوجي : انا وزياد علي طول زعلانين امتي مزعلاناش يعني
معتز غمزلها : شكلها اختي حبيبتي مش عارفة تسيطر ولا تجننه
لوجي عوجت شفاتيها : اسيطر واجننه اسكت اسكت يا معتز انت متعرفش حاجه
معتز بضحك : ايه دا هو حضرت الظابط منهم لا حول ولا قوة الا بالله مش باين عليه خالص
لوجي بصدمة : قصدك ايه انت فهمت ايه انت يا ابو دماغ شمال
معتز : خلاص ما شكلك باين عليه متتكسفيش متتكشفيش انا اخوكي ستر وغطي عليكي
لوجي : يخربيت دماغك دا انت الحرية كلت دماغك علي الاخر
معتز قام وقف وحط ايده في جيبه وطلع حاجة من جيبة اداها لي لوجي : خدي دي حطهاله في اي حاجة وهو هيبقي معاكي زي الحصانه
لوجي اتصدمت من تصرف اخوها وفضلت تنادي عليه : معتز معتز خد ايه القرف اللي انت اتدهولي دا ( وهو مشي يضحك ومش بيرد عليها ) ثم هيا قامت ناحية السلة : دا مجنون ( ولسه هترميها عحبها كلام اخوها ) صح وانا ليه معملش كدا دا جوزي فكره حلوة
(((في الجامعة )))
همسة : مالك يا امجد
امجد بحزن : مش شايفة اللي احنا في
همسة : طيب هنعمل ايه نصيب الواحد والله في حزن طول الوقت من ساعة ما عمي اتوفي وابن عمي اسد و تيتا اللي اتوفت من صدمتها بموت عمي وابنه وبابا دايما حزين مش راضي يتكلم مع حد ولا يشوف حد وكل اللي عليه مش عايز اشوف حد اطلعه بره
امجد : نفس الكلام عندنا من ساعة موت رعد والبيت كله في حزن كل شبر في البيت حزين علي موت رعد
همسة بحزن : وانا كمان حزينه عليه جدا وحزينة علي بخت فرحة يوم ما تكون ليه متلحقض تتهني معا غير فتره قصير لا اله الا الله
امجد بحزن : فرحة جايلها حالة صدمة ومش بتتكلم اختي بتموت بلبطئ
همسة : ربنا يصبر قلبها ويصبرنا جميعأ
(((في منزل السيوفي )))
زين : انا عرفت مين اللي كان خاطف وعد
زياد بلهفة : مين
زين : محمد ولد عبير
زياد بيجز علي اسنانه : محمد تاني وبعدين بقي في محمد دا هنفضل سايبنو كدا زي الكلب ونخلي يعض في كل واحد فينا شوية
زين : لو يجي تحت ايدي خلاص عليه وهقطع من لحمة بلحتت
زياد : بس لما روحت مكنش هو هناك مين اللي قالك انه هو
زين : انهاردة بصدفة في قوضه عبير كنت بدور علي حاجة ووعد معايا شافت صورة لمحمد في الدولاب وسالتني مين دا قولتلها قالتلي انه هو دا اللي خطفها من الجنينه
زياد : بس اكيد وراء حد مش لوحده
زين : الموضوع دا وراء سر معني كدا ان محمد شغال مع حد عايز ياذينأ هو مين اللي كلمك واسمه ايه
زياد : مش عارف بس الرجل الكبير اللي كان عايز يغتصب وعد كان بيقولع الحقني يا امير تقريبا وعالعموم انا معايا رقمه اللي كان متابعني عليه
زين : طيب اتصل بيه واساله علي اسم الرجل اللي كان معا واسمه هو كمان
زياد اخرج الهاتف من جيبه وطلب تلك الرقم : بيرن بس محدش بيرد
زين : حاول تاني كدا
زياد حاول مرة ثانيه : اتقفل
زين : تمام
(((في الشقة اللي فيها ثروت )))
تجلس جنة بتوتر منتظره تلك الام تخرج علي الكرسي بتاعها يخرج امير من تلك الغرفة الذي لم تعرف جنه ما بداخلها : تعالي يا حبيبتي ادخليلها جوه في الاوضة
جنه خايفة ومتوترة : مش انت قولت هتقعدها علي الكرسي اللي بعجل وطلعه هنا
امير : مش قادرة يا حبيبتي معلش
قامت جنه وهيا ترتجف من الخوف و تذهب الي الغرفة واول ما دخلت نظرت الي السرير الذي امامها لم تشاهد اي حد يجلس علي السرير : ومال مامتك فين
ليظهر ثروت من وراءه الباب فجاءة : انا مامته انفع ( لتحاول الهروب لكنه امير يقف امامها علي باب الغرفة ليزقها الي داخل الغرفة ويغلق الباب مسرعا ويقول لثروت : انا في الصالة يا باشا لو عوزت مني اي مساعدة
جنه في الغرفة تبكي : انت مين وعايز مني ايه ارجوك سبني
(((ثروت يفتح زرار قميصة و يرمي علي الارض و يقرب من جنه وجنه ترجع بضهرها لوراء حتي تخبط في حيطة وتحاول تجري لكنه ثروت حاوطها مسرعا وبداءت جنه تضرب فيه وتخربش لكنه لم يحس )))
ثروت برغبه متوحشة : اعملي اللي انتي عايزة مش هسيبك برضو استحالة اسيب الجمال دا ( ثم قرب من ملابسها و قاطعها ليظهر مفاتن جسدها لتحاول جنه ان تستر نفسها بيدها لكنه بداء بقطع جميع ملابسها بوحشية )
(((في غرفة زياد )))
بعت رساله لوعد : وعد انا اسف علي اللي حصل انهادرة
وعد شافت الرسالة لكنها متردد هل ترد ولا لا وبعد تفكير قرارت ترد : مانا قولتلك انا اللي اسفه وبعدين مفيش حاجة اصلا
زياد : انا عايز اسالك سؤال
رديت عليه برسالة : اتفضل
زياد : هو انتي مشوفتيش اللي خطفك
وعد : انا شوفت انهاردة صورة للي خطفني من الجنينه لكن اللي كان في الشقة دا مشوفتش مين بظبط بس لما كنت بحاول افوق لمحت امير تقريبا مش عارفة هو ولا لا
زياد رد برسالة : فعلا كان في واحد اللي هو اتصل بيه اسمه امير دا مين بقي وتعرفي منين
وعد : امير دا كان خطيبي وسيبتو قبل ما اهرب واجي علي مصر
زياد : كدا وضحت الرواية يبقي الرجل اللي معا دا اللي هو كان مفهمك انه جدك اللي هو الوزير ضح
وعد : اكيد جداا مفيش غير كدا اصل مين من مصلحته يخطفني و يعمل كدا غيره
زياد : وعد عايزه اقولك حاجه محتاج اقولها ( بس هتصل بيكي هقولهالك واقفل علي طول )
وعد : ماشي ( وفعلا اتصل زياد علي وعد ) ها قول سمعاك
زياد بتوتر وخوف من رد فعلها : انا بحبك
وعد بصدمه : ايه
زياد بحب : بح ب ك بحبببك سمعتيها
وعد من الصدمة قفلت في وشه وقلبها بقي يدق جامد جداااا
(((تاني يوم في شرم )))
مازن : نورت الدنيا كلها
الشخص : دا بنورك
مازن : دا اعتبره بيتك متقلقش مفيش حد غيري هنا معنديش غير اخ متجوز واختي مع ولدي في امريكا عشان بتتعلم هناك
الشخص : ربنا يخليهملك ممكن اطلب منك طلب
مازن : بس كدا مليون طلب كمان
الشخص : بس اللي هقولهولك دا يتنفذ انهاردة بي اي طريقة
(((عند ثروت )))
ثروت يرتدي ملابسه بانبساط : بس انتي جامدة يا بت رجعتي للواحد شبابه خدي الهدوم دي البسيها مكان اللي اتقطعت دي
جنه عماله تنظر لمنظرها وتلطم : حرام عليك منك لله عملت ايه فيك عشان تعمل كدا منك لله يا امير انت السبب في كل اللي حصلي منك لله يا بعيد
(((بعد حوالي 6 ساعات في غرفة فرحة )))
ليلي : ها يا حبيبتي لبستي يالا هنتاخر علي معاد الدكتور
فرحة : اه يا ماما يالا بينا
(((في الجنينه كان يجلس زياد شاردأ وامامه فنجان القهوة )))
وانا كمات بحبك علي فكرة
زياد بصدمة : فرحة انتي ايه اللي بتقولي دا
لتبتسم وعد : انامش فرحة انا وعد واتحجبت ايه رائيك في الحجاب فيا
زياد بابتسامة : يجنن عليكي ماشاء الله لبستي امتي
وعد : حالا ومحبتش اقولك ولا ارد عليك غير وانا لابسه بس احساسي اننا بنخون لوجي بيموتني بش غصب عني والله
(((في داخل المنزل )))
زين : خدو السواق معاكم
ليلي : لا يا حبيبي الدكتور مش بعيد اوي وانا عايزها تشم هواء لاحسن من يوم موت رعد وهيا مخرجتش
زين : طيب خلي بالكم من نفسيكم ولا اجي معاكم
ليلي : لا متتعبش حالك انت اني
رايحة اني ومنار معاها متقلقش
زين : ربنا معاكم يارب ( وبلفعل خرجه من المنزل ليلي وفرحة و منار ذهبين الي الدكتور لكي يتاكدو من الحمل )
يمشو مسافة بعيدة عن المنزل وكانه علي وشك الوصول الي الدكتور لتقف امامهم سيارة ملاكي كبيرة
ليلي : مش تحاسب
شخص : اسف مكنش قصدنا
ثم يفتح شخصين باب السيارة ويشد فرحة الي الداخل و يجري تلك السائق مسرعا لتصرخ منار و ليلي
(((في داخل السيارة )))
فرحة بتصرخ : انتو مين وعايزين مني ايه سبوني
لينطق شخص كان من الخلف : ممكن تهدي طيب
فرحة تنظر اليه ويغم عليها

ويا تري الشخص المجهول طلب ايه من مازن
ويا تري جنه هتبوح باللي حصل ولا هتداري
ويا تري لوجي ناويه علي ايه
ياتري ايه اللي هيحصل ومين اللي خطف فرحة وليه
تفاصيل كتير واسالة اكتر جاوبها في الحلقة القادمة بس عايزو توقعاتكم برضو ❤❤❤


الفصل الثاني والعشرون 22


التانية وعشرون

(((في منزل السيوفي )))
دخلت ليلي و منار بصريخ ذهب اليه مسرعا يستقبلهم علي باب المنزل : في ايه هتصرخي ليه منك ليها انطقو
ليلي ببكاء وصريخ : فرحة يا زين فرحة
زين بقلق : انطقي بسرعا انطقي جت حش رقبتكم انتو التنين
منار بصريخ ايضا : اتخطفت
نزلت تلك الجملة كالصاعق علي راس زين : اتخطفت كيف و فين انطقووو
منار بدموع : معرفينش مرة واحدة اكدي عربية ملاكي من اللي هيا طويلة دي يا زين ياخويا وقفت قصادنا وفجاة اتنين شدوها في العربية وجريت بسرعة
زين بغضب : ااه يا شوية بهايم قولتلكم خدو السواق عملتو فيها ناصحين وانتو شوية معتيق اصلا
ليلي ببكاء : انا عايزة بتي يا زين جبلي بتي
زين بعصبية : زين كرهكم وكرهه تصرفاتكم كلكم
ليلي : مش وقته الحديت دا يا زين مش وقته
فهد : في ايه صوتكم جاي لحد فوق صحاني في ايه
منار : فرحة اتخطفت
فهد بغضب : احنا بقينا ملطشة في البلد ولا ايه كل شوية بت من بنتنا تنخطف اكدي بسهولة ونفضل ساكتين ايه خلاص مبقناش رجالة مبقاش عندينا نخوه
امجد جاي من برة وسامع الكلام : عشان تعرفه اني عندي حق لما قولت بقينا هافيه للكل
زين : امجد عيب الحديت دا
امجد : انت شايف حاجة غير كدا بناتنا بيتعرضو لحاجات مستفزة
زين اتنهد : معرفش ايه اللي جري بصراحة
ليلي : هتفضلو اكدي وقفين تحكو والبت هضيع مني
منار ببكاء : معرفش ايه اللي صاب الدار وبقت اكدي
فهد بخنقة : افضلو انتو نوحو اكدي ويالا احنا يا زين نشوف هنعمل ايه في البلاوي السوده دي
(((في منزل مازن )))
الشخص المجهول بقلق : مازن دي مش بتنطق انا خايف عليها اووي
مازن : متقلقش الدكتورة قالت هتبقي كويسه باذن الله اهي بتبدي تحرك راسها
فرحة بدوخة : اممم اممم ااه امممم رعد يا رعد
الشخص المجهول : فوقي قومي
فرحة ابتديت تستوعب وتبص حواليها وبصدمة نظرت للشخص اللي امامها وبدموع : هو انت هو ولا انا بتخيل
الشخص بابتسامة : هو يا عمري وحياتي
فرحة بابتسامة تجمع الصدمة والدموع : يعني انت رعد انت حبيبي
رعد بابتسامة حب و شوق : ايوا يا قلب رعد ايوا يا عمر رعد ايوا يا حياة رعد ايوا يا اغلي الناس علي رعد
فرحة بسرعة رميت نفسها فحضن رعد وبداءت تبكي بكل حرقة : مش مصدقة نفسي ان نور عيني رجعلي تاني وقلبي هيرجع ينبض من جديد ليه عملت كدا فيا يا رعد
رعد بيهديها : غصب عني يا عين رعد
((( مازن انسحب من المكان اللي موجود في فرحة ورعد وسابهم لوحدهم )))
رعد بعد فرحة عن حضنه ومسك وشها بكفات ايده لكي تتواصل عنيه بعنيها : وحشتيني اوووي يا حبيبتي و حشني كل شي فيكي وحشني همستك ضحكتك كل حاجة
فرحة بدموع : سبتني ليه يا رعد
رعد : غصب عني انا عملت حادثة وكنت شبه ميت وزي مانتي شايفاني اهو ( ثم ضحك ) مبقتش انفع اهو
فرحة : صح ايه اللي عامل كدا فيك وشك بايظ خالص
رعد : الحمدلله انها جت علي وشي انا كنت كلي علي بعضي خلاص انتهيت
فرحة " هو ايه اللي حصل طيب احكيلي
رعد : بصي يا ست الكل انا ( وبدا يحكلها علي كل شي حصل في تلك اليوم ) بس يا ستي لحد ما فوقت من الحدثة بس ايه فاقد الذاكرة ومبقتش عارف حد ولا عارف انا مين ولا ايه مصيري
(((فلاش باك في المستشفي )))
مازن بابتسامة :- ايه يا بطل عامل ايه
رعد : الحمدلله
مازن : ها مفيش جديد مفتكرتش حاجة
رعد : حاولت امبارح افتكر وابتديت اجمع صور وشخصيات كدا واهو ربنا يساهلها
مازن : حلو قوي بس متتعبش نفسك عشان غلط
رعد : حاضر ومتشك
ر جدااا علي كل اللي انت عملتو معايا
)(((( بااااااك ))))
رعد بابتسامة : بس يا عمري دا كل اللي حصل وانا من ساعة ما ابتديت افكر ابتديت اتخيل كل شي وافتكر والحمدلله ذكرتي رجعت علي طول
فرحة بحب : الحمدلله يا حبيبي وحشتني اوووي
رعد : وانتي كمان يا حياتي بس صح مسالتنيش ليه خطفتك ومرجعتش ليكي
فرحة : اه صح ليه
رعد : لاني سالت وعرفت ان الدنيا كلها عرفت اني موت وانا عايز ابقي في نظر الناس كلها ميت.
فرحة : بس انت خلاص براءتك ظهرت الحمدلله
رعد : عارف دي كمان مازن قالي
فرحة : طيب ناوي تعمل ايه متقلقنيش عليك
رعد : بس لسه ممسكوش اللي عامل كدا وانا لازم اجيبة بنفسي
فرحة : يعني مش هترجع معايا
رعد : لا لسه مجاش الاوان ان حد يشوفني دلوقت والدار متراقب وانا معايزش حد يشوفني دلوقت
فرحة : تمام بس لما هروح هقولهم ايه
رعد : انا هوصلك بنفس العربية من غير ما حد يشوفني وانتي هتقو ليلهم حتي لو لقتيهم مبلغين الشرطة انك اتخطفتي بلغلط سمعاني
فرحة : حاضر بس يالا وصلني عشان الوقت اتاخر
رعد بحب : صح شوقي ليكي نساني اقولك مبروك
فرحة باستغراب : علي ايه
رعد قرب منهم انحني لحد بطنها حط ايده وودنه عليها : علي الحته اللي مني ومنك اللي موجودة هنا ( وشاور علي بطنها )
فرحة بدموع : عرفت منين
رعد : مانا جبتلك دكتورة لما اغم عليكي وانك حامل
فرحة : اه حامل بس كنت رايحه انهاردة اتاكد برضو والحمدلله انت اكدلي
رعد : ادعيلي اخلص اللي انا عايزة وابقي جنبك قبل ما تولدي
فرحة : اكيد ليه انت ممكن تبقي بعيد عني 9 شهور بحالهم برضو لا طبعا
رعدمسك ايديها : الله اعلم اللي ربنا عايزه هيكون المهم يالا عشان تلاقي الدنيا مقلوبة عليك

(((عند عبير رايحه جاية بقلق : يا تري يا بتي اتاخرتي اكدي ليه
محمد بغضب : مهو دا سبب دلعك ليها اشربي بقي يا ختي
عبير عمالة تفرك في ايديها بسبب القلق : يارب يارب جيب العواقب سليمة يارب
(((بعد شوية لاقوه باب الشقة ييتفتح )))
ودخلت جنه بملابسة الجديدة ووشها باين عليه البكاء والضرب
عبير بصدمة : ايه دا عاملة اكدي ليه فيكي ايه وفين هدومك دي مش هدومك
(((جنه ببكاء مش راضية ترد )))
محمد بزعيق : متنطقي وقولي في ايه
جنه مش عارفة تقول ايه حاليا : اتخنقت مع بنات في الشارع مسكوني ضربوني وهدومي اتبهدلت وناس جبولي لبس تاني
عبير بصدمة : ضربوكي و هدومك اتبهدلت وضربوكي ليه
جنه : مش عارفة المهم انا كويسة
محمد قام مسرعأ ذهب نحوها بغل : خدي هنا يا بت انتي انا مش مصدق اللي انتي بتقولي دا انتي كدابة
جنه بصريخ : ايوا انا كدابه ايوا عايز تعرف الحقيقة
محمد بغل : ايوا عايز اعرف عشان لو مقولتيش الحقيقة هخليكي تقوليها غصب عنك
جنه بهستيريا و بكاء وصريخ : حاضر انا هقولك انا صحبك اللي جبته لحد بيتنا جاب واحد وغتصبني ايوا اغتصبني
محمد حس ان دماغه اتشلت : انتي بتقولي ايه وصحبي مين
جنه ببكاء : صحبك امير ضحك عليا بكلام الحب والجواز وصدقته وفهمني ان مامته مشلولة وانها عايزة تشوفني وروحت معا بكل سزاجة و روحت هناك اتفجاءت بشخص منتظرة رماني ليه في قوضة النوم عمل كل شي تتخيله معايا بي منتهي القذارة
(((عبير كل دا مش قادرة تستوعب اللي بتسمعه حاسه انها بتحلم لا دا مش حلم دا اكيد كابوس وفجاة ابتديت تلطم وتصرخ بكل ما فيها )))
محمد بدون وعي فضل يضرب في جنه بجنون لحد ما كان قرب يموتها وهيا بتحاول تجري منه علي المطبخ وبلفل نجحت في انها تجري علي المطبخ وتمسك سكين تطعنه في قلبها بكل سهولة ثم تقطع علي الارض حول بحر من الدماء تجري عليها عبير بصريخ : بنتي ايه اللي عملتي في نفسك دا جنه ليه يا بتي اكدي
محمد واقف مصدوم من اللي اخته عملته في نفسه وفب لحظة تخيل لوجي واللي عمله في لوجي : وقال فعلا كما تدين تدان والديان موجود وجاب حق لوجي اللي لا بيغفل ولا بينام
عبير عمالة تصرخ في وسط سرحان محمد : انت سرحان اختك بتتصفي الحقها
محمد اخيرأ فاق من صدمته وطي عليها حاول يعرف هيا علي قيد الحياة ولا توفت ثم قال بأسف وحزن وسط دمع من عنيه : اختي ماتت علي فكرة ياما
عبير بداءت تصرخ وتهز في جنه جامد جداااا : لا لا بنتي حبيبتي عايشة صح يا جنه قومي يا قلب امك لا اوعي تدفعي انتي التمن لا يارب متردهوش فيها هيا انتقم مني انا علي كل حاجة عملتها يارب ياررررب
محمد ماسك دم اخته وينظر له ويبكي بحرقة شديدة عليها
(((في منزل السيوفي )))
رجعت فرحة الي المنزل ويجري عليها الجميع بلهفة : كنتي فين رجعتي تاني ازاي مين اللي خطفك
وعد : انتي بخير يا عمري
ليلي بلهفة قربت وهيا تحسس علي وشها وجسدها : فيكي حاجة عملو فيكي ايه عرفينا
منار : قولي يا حبيبتي متخافيش
فرحة بتاخد نفاسها : اهدو يا جماعة عشان اعرف ارد عليكم بس اهدو
زياد : ما تنطقي يا فرحة انتي سيبتي اعصابنا اصلا
فرحة : كل الحكاية اني اتخطفت غلط ناس كانت عايزة تخطف واحدة ومطلعش انا ادي كل الحكاية والناس مشكورين لما عرفه اني مش انا فضلو يتاسفو وجابوني لحد هنا ومشيو
زياد بغضب : وكمان ليهم عين يجو لحد هنا البجاحين
فرحة : مهو سوء تفاهم مكنتش انا المقصودة وبعدين يعني الحمدلله انها جت سليمة
زياد بقلق عليها : يعني الحمدلله مفكيش حاجة متاكدة
فرحة : لا ابدا مفيش حاجة انا كويسة قوي وكمان خليتهم ودوني للدكتور عشان اطمن علي البيبي
ليلي : وقالولك ايه في حمل يعني وكويس
فرحة ابتسمت : اه كويس ( ثم افتكرت اللي حصل وهيا عند الدكتور هيا ورعد بيطمنو علي البيبي )
(((فلاش باااك )))
رعد بلهفة : ها يا دكتورة هو بخير
الدكتورة : ماشاء الله الحمل كويس جدااا بس لسه في اوله حتي لسه منزلوش نبض بس كل شي تمام
فرحة بفرحة وهيا نائمه علي سرير الكشف : الحمدلله
رعد : طيب النبض هينزل امتي
الدكتورة : علي الاربعين دا الشي الطبيعي وفي ناس ممكن علي الشهرين
رعد قام من علي الكرسي راح ناحية السرير باس فرحة من جبينها : ربنا يخلي لينا يا عمري انا انا انهاردة الفرحة مش سيعاني
فرحة : ربنا يفرحك يا عمري دايما
((( بااااك )))
(((فرحة سرحانه وبتبتسم وهيا سرحانه و زياد عمال يكلم فيها وهيا مش سمعه ولا حاسة بحد حواليها )))
زياد بغضب : ايه يا ابله فرحة ايه مبسوطة اوي من الخطف ظاهر كدا علي وش سيادتك
فرحة بتوتر : ها ها بتقول ايه
زياد بعصبية : يا الله مبقولش يا فرحة حاجة
ليلي : في ايه يا بتي سرحانه في ايه عملو فيكي ايه ولاد الكلب دول
فرحة :ولا حاجة يا ماما انا هطلع اريح بقي شوية عشان تعبانه ومال فين بابا صح
ليلي : بابا وعمك فهد قلبين
عليكي الدنيا اتصل بيهم يا زياد طمنهم انها جت بسلامة عليهم يجو
مالك جاي من بره هو وسمية : في ايه يا جماعة
منار بتعوج بوقها : في ايه انت حاسس بحاحة انت ولا اكنك من الدار لانت ولا مرتك حتي بتك لو سمعت الدنيا وبتخرب تحت لتنزل لما متنزلش
سمية : في ايه يا منار انتي هتدينا مرشح ولا ايه
منار : ولا مرشح ولا غيره سيبو الواحد باللي هو في منقصش هم
سمية : انتي مالك عماله تزعقي كدا ليه
زياد : خلاص يا امي خلاص يا مرت عمي خد مرت عمي واطلع انت يا عمي
مالك : ماشي يا ولدي يالا يا سمية
سمية : احنا كلمناها دي
ليلي : خلاص يا جماعة صلو علي النبي بقي
الجميع : عليه افضل الصلاة والسلام
(((وعد تجلس علي جنب تنظر لزياد فقط وكان المكان لايوجد في شي اللي زياد وفي عز المشاكل اللي حاصلة زياد لاحظ نظرات وعد ليه ثم نظر لها بحب )))
ليلي : زياد يا ولدي اتصل بعمك و بوك قولنا
زياد بتوتر : ها حاضر حاضر ( ثم اخرج هاتفة و اتصل علي زين ) ايوا يا عمي
زين : ايوا يا ولدي في اخبار جديدة عندك
زياد : ايوا يا عمي
زين بلهفة : ايه هيا
زياد : فرحة رجعت
زين بفرحة : بجد رجعت كيف مين اللي رجعها ها انت تاني ولا ايه اللي حوصل
زياد : دا كان سؤء تفاهم حد خطافها علي اساس حد تاني
زين : بسهولة دي
زياد : الحمدلله انها بخير بس يا عمي
زين : الحمدلله طيب اني جاي اهو اني وبوك
(((في منزل مازن )))
مازن بابتسامة : ها يا رعد ارتحت كدا
رعد بسعادة : دانا ارتحت جدااا مش قادر اقولك انا انهاردة هنام وانا مرتاح وفي قمة سعادتي ازاي
مازن : ربنا يسعدك يا صديقي
رعد : ويسعدك ومتشكر جدااا علي كل شي عملته معايا وعلي مسعدتك ليا بجد
مازن : يا رجل متقولش كدا احنا دي حاجة بسيطة وبعدين مش احنا بقينا اصحاب واخوات في بقي ما بين الاخوات شكر
رعد : لا طبعا تسلملي
(((في الليل في غرفة زياد )))
كان زياد يتحدث في الهاتف مع وعد : ايوا يا حبيبتي نفسي تبقي معايا بقي واخرج من الكابوس اللي انا في دا
وعد : اللي في الخير يقدمه ربنا المهم كفاية كلام دلوقتي عشان احساسي بذنب بيموتني اتجاه لوجي
زياد اتنهد : ماشي يا عمري تصبحي علي خير (وبعد ما قفل مع وعد سمع دقات الباب ) مين
دخلت لوجي وهيا ترتدي قميص نوم قصير وعليه روب طويل و مكيب كامل و تعطي لشعرها الحرية علي ظهرها : انا لوجي
زياد بغضب : انتي ازاي تخرجي من قوضتك بشكل دا
لوجي : منا اتاكد ان كل اللي في البيت نامه فجبت معايا فنحانين القهوة دول نشربهم مع بعض ونتكلم سوي انا زهقانه اوووي
زياد بعصبية : لوجي بلاش طريقتك دي جايه تتكلمي معايا عشان زهقانه بلمنظر دا
لوجي : انا خلاص قررت اننا نبقي اصحاب وولاد عم وبس واني احكيلك علي اي حاجة تعباني فجيت نشرب القهوة واحكيلك علي حاجة تعباني
زياد اتنهد : ماشي يا لوجي بس برضو مينفعش بلمنظر دا خالص
لوجي : حاضر هنشرب القهوة واسيبك علي طول واخرج
وبلفعل شرب القهوة زياد مع لوجي وابتدا يحس باحساس غريب ناحية لوجي او مش لوجي بظبط هو محتاج في تلك اللحظة انثة فقط
زياد : طلب من لوجي انها تخرج تروح علي غرفتها
ابتسمت لوجي بخبث : حاضر يا ابن عمي مع ان ملحقتش اقعد معاك
خرجت لوجي من غرفة زياد وهو مسك هاتفة يتصل علي وعد : وعد انا مختاجك اووي حاسس باحساس غريب
وعد باستغراب : مالك يا زياد مانت كنت لسه كويس
زياد بيقلع ملابسة حاسس بحر رهيب : مش عارف انا مالي ( ثم قفل السكة في وجه وعد وذهب اليها في غرفتها )
وعندما خبط علي باب غرفتها تفاجت وعد من شكله الغير طبيعي وحاول بدخول الي غرفتها ثم زقته وعد بشده : انت اتجننت ولا ايه
زياد برغبه شديدة : انا محتاجك قوي
((وعد ضربته بلقلم وقفلت في وجه الباب وبكت )))
ثم فتحت لوجي باب غرفتها مرة ثانيه بنفس المنظر شافها زياد ذهب الي عندها ودخلها الي الغرفة ثم زقها ناحية الحيطة ونظر اليها وقال

يا تري ايه اللي هيحصل
وبعتذر لو الحلقة قصيرة بس انا عندي ظروف فحاولت قدر استطاعتي اني انزل البارت بس عشان متزعلوش مني 😍😍😍


الفصل الثالث والعشرون 

الثالث وعشرون

لوجي بدلع : مالك في ايه يا زيزوووو
زياد برغبة : عايزك
لوجي بضحكه عاليه : عايزني تعمل بيا ايه
زياد : عايز حقي الشرعي منك مش انتي مراتي
لوجي بخبث : مش انت قولت اني اختك و بنت عمك بس
زياد بيقرب منها عايز يبوسها وهيا بتبعد بخبث : اوعي كدا استحالة حاجة تحصل ما بنا
زياد مسكها زقها علي السرير وقرب منها وش لوش : لا يا ماما انتي مراتي وانا عايزك حالا
لوجي ابتديت تدلع فيها ثم لقيت الباب بيخبط جامد : الحق الباب بيخبط
زياد : سيبك من الباب دلوقتي
لوجي : الباب بيخبط جامد قوم شوف في ايه
قام زياد فتح الباب وهو مش مركز : ها في ايه
الشغالة : فهد بيه عايزك تحت ضروري
زياد : في حاجة ولا ايه
الشغالة : مش عارفة يا بيه بس متتاخرش عليه انزل بسرعة
(((زياد قفل الباب ونظر لي لوجي النائمه علي السرير منتظره ثم سابها ودخل ياخد دش ساقع لكي يفوق )))
لوجي : انت رايح فين
زياد بقرف : داخل اخد شاور ساقع
لوجي بغيظ : هو انت لسه عملت حاجة عشان تاخد شاور
(((زياد سابها ومشي من غير مايرد عليها وهيا ابتديت تتغل وتصرخ صرخة مكتومه علي حيلتها اللي فشلت بدون فايده وتلعن الحظ وانها خليته يفتح الباب )))
زياد تحت الدوش بيحاول يفوق نفسه بي طريقة ورافع وشه للدوش مباشر وابتدا يفكر : انا ايه اللي كنت هعمله دا ازاي كنت هغلط غلطة زي دي ازاي وايه اللي وصلني اني احس احساس زي دا ( ثم اتنهد ) معقول تكون هيا حطتلي حاجة في القهوة معقول اكيد هيا فعلا لاني حسيت الاحساس دا بعد ما شربت القهوة اللي هيا جابتهالي ( ثم خبط باب الحمام ) عايزة ايه
لوجي : ايه هتفضل جوه كتير
زياد بحده : وانتي مالك
لوجي : وحشتيني
زياد بتريقة : وحشتك ليه مسافر بلد الحمامات ولا ايه دا انا في الحمام في نفس الاوضة ولسه داخل من عشر دقايق روحي نامي يا لوجي بلاش دلع
لوجي بتكتم غضبها : زياد انت حركتني وفي الاخر عايز تسبني كدا
زياد بضحكة عالية داخل الحمام : حركتك لا بجد تصدقي ضحكتيني وانا ماليش نفس اضحك انتي متحركة خلقة يا ماما دا انتي اللي خلتيني اتحرك بلبرشام اللي حطتهولي في القهوة بتاعتك مش كدا
لوجي اتضدمت :- ها برشام ايه انت اتجننت
زياد لف فوطة علي وسطه وفتح باب الحمام هو يقرب وهيا تبعد خائفة منه ثم وقعت علي السرير وهو بقي فوقها ينظر اليها بغضب و كان شعره الحرير ينزل علي وشه ومعه بعض قطرات الماء تنزل علي وجه لوجي الذي تننتظر اي مشاعر من زياد في تلك اللحظة
لوجي برغبه : علي فكرة انت جوزي وحرام العذاب اللي بتسببو ليا دا
زياد ببرود : عذاب وجوزك بجد اممم وبعدين
لوجي : خليني ابقي مراتك يا زياد لان حرام ابقي مراتك ومش بتديني حقي
زياد ومازال علي نفس الوضع : مش هو حرام عشان انتي مراتي وانا مش مديكي حقك الشرعي
لوجي : اه طبعا حرام
زياد بابتسامة خبث : سهلة جداااا انا عمري ما افضل في الحرام لازم كل شي ياخد وضعه
لوجي ابتسمت : صح لازم كل حاجة تبقي علي وضعها
زياد اتنهد تنهيده قويه ونظر في عنيها بكل قوة : طيب يا لوجي انتي طالق طالق طالق بثلاثة
ونبقي كدا خلصنا من الوضع اللي ربنا محرمه دا اني اهجرك وانك تبقي متعذبة في وجودي صح
(((ثم قام دخل الحمام لكي يرتدي ملابسه ويذهب الي فهد )))
لوجي مصدومة : ايه طلقني يعني كل مخاولاتي راحت من غير فايدة ازاي ( وبداءت تصرخ وتشد في شعرها بغل )
(((زياد ارتدي ملابسه وخرج من الغرفة الي النهاية )))
في الاسفل يجلس زين و فهد
زياد جلس يجانبهم : خير يا بوي بعتلي
فهد : ايوا في عريس جاي للوعد بت عمك بكرة وبعتنالك عشان تبقي موجود معانا
زياد بصدمه : جاي عريس دا مين دا وفجاة كدا
زين : اه واحد صديق متصل بيه عايز وعد لابنه وطلب يجي بكرة قولتلو تشرف
زياد : ووعد
زين : قالت اللي تشوفو
زياد : اللي تشفو اممم ماشي وانا بكرة هبقي موجود معاكم واللي في الخير يقدمه ربنا
عن اذنكم
فهد : رايح فين دلوقت يا ولدي
زياد : هشم شوية هواء بلعربية
زين : طيب سوق زين عشان الطريق هيبقي ضلمة دلوقت
زياد : ربنا يسترها يا عمي
(((عند عبير و محمد )))
عبير ما زالت جنه امامها وهيا تصرخ عليها
ومحمد بيتصل من علي تليفون جنه بي امير او ثروت لكنهم تليفونهم مغلق
عبير ببكاء : هنعمل ايه هنسيب اختك كدا مرمية قدامنا دا اكرام الميت دافنه بس مش عايزين فضايح لخيتك ابوس ايدك بلاش
محمد وهو ينظر لجثة اخته ببكاء : انا اللي عملت فيكي كدا يا خيتي تسامخيني يا بت عمري
عبير بصويت : اااااه ااااه يا بتي
عند زياد وقف بي سيارة في مكان ما وطلع تليفونه واتصل علي وعد ورن عليها عددت مرات وهيا لم تستجيب ثم بعت اليها رسالة ( انا في حالة خطر وارجو الرد علي) طبعا وعد اتخضيت علي زياد جداااا ومستنيتش ورنيت هيا مسرعا : الو فيك ايه مالك
زياد : قلبي بيوجعني
وعد بغيظ : هيا دي حالتك الخطر
زياد : مالك مش بتردي عليا ليه
وعد : وارد ليه عليك انت انسان سافل
زياد تذكر اللي عمله مع وعد والقلم اللي خدو منها : كان غصب عني هحكيلك بعدين اللي حصل بس هو
بس بجد انتي ناوية توافقي علي العريس بتاع بكرة
وعد بعند : اه هوافق موافقش ليه ليه اوقف حالي علي شي مجهول واستني واحد متجوز واخرب بيت
زياد : علي فكرة انا طلقت لوجي انهاردة
وعد بسعادة بس مش عايزة تظهرها : طلقتها ليه كنت استنيت عشان اكيد بعد اللي انت عملته انهارده معايا ممكن تطلع هيا حامل مانت مش هتعدي كدا
زياد : الحمدلله قدرت الحق نفسي موقعش نفسي في خطا زي دا
وعد : المهم انا ماليش دعوة بكلام زي دا وطلقتها مطلقتهاش شي ميخصنيش
زياد : دا ايه اللهجة الجديدة دي افهم من كدا انك مش عايزاني
وعد : لا مش عايزاك
زياد : بس كدا تمام اوووي
وعد مخنوقة من ردها ومكنتش منتظرة منه الرد دا : طيب سلام هنستناك بكرة تكون موجود مع العريس
زياد : اكيد والف مبروك يا عروسة ( وقفل معاها بغيظ ) بقي كدا يا وعد ماشي
عند وعد متغاظة جدااا من برودة : بقي كدا يا زياد بمنتهي البرود بتعمل كدا وربنا لاوريك ( وفضلت تعيط
(((عند عبير ومحمد )))
(((محمد اتصل بدكتور معرفة وعنده اخوه ظابط في الشرطة فهمه علي الوضع وعرفه انها منتحرة وبلفعل قامه بكل الاجراءت اللزمة و تم دفن جنه )))
محمد :اهدي يا اما وصدقيني هجيب حقها من عنيهم
عبير ببكاء : خيتك راحت في عز شبابها اختك دفعت تمن اللي احنا عملنا
محمد : واني هرجع حقها بكل سهولة
عبير ببكاء : كفاية يا ولدي بقي كفاية حرام عليك متعذبنيش اكتر من اكدي
محمد : انا رايحلهم
عبير بصريخ : خد يا ولدي خد ياولدي متحرقش قلبي عليك انت كمان
محمد : لو مجبتيش حق اختي يبقي ادعيلي اموت احسنلي
((((وجري محمد الي خارج المنزل في وسط صريخ عبير ))))
(((في منزل السيوفي وتحديدأ غرفة زين و ليلي )))
زين بحب قرب من ليلي : ايه يا قلبي بقالنا فتره بعاد عن بعض
ليلي بحزن : مانت شايف الظروف اللي احنا فيها موت جوز بتك و وولد خوك وموت امي وخويا وولد خويا
زين : الله يرحمهم بس اني اتوحشتك قوي
ليلي : يووو يا زين هو دا وقته انت هتفضل كيف انت اكدي
زين : طول ما فيا النفس هفضل اكدي
ليلي : والله وانت كمان اتوحشتني قوي بس الظروف تحكم
زين : اني يا لوليتا ميهمنيش ظروف
ليلي : يا بوي بقالك ياما مقولتليش لوليتا يا زين الرجال
زين : وانتي بقالك فتره مقولتليش يا زين الرجال
(((في منزل العمروسي )))
تدخل اسماء علي عمار في غرفتهم تجلس بجانبه وتحاول ان تشيل عنه من الهم : حبيبي هتفضل اكدي علي طول
عمار بحزن شديد : ممصدقش ان مبقاش في حد في حياتي واصل
اسماء : اخص عليك يا عمار ومال انا وبتك ايه
عمار : انتو كل الدنيا طبعا بس امي برضو كانت كل ماليا وخوي كان سندي كله راح معدش في حد من اخواتي جاري
اسماء : ربنا يخليك ليلي و سمر
عمار بتهتك : ها فين سمر دي مخلاص عاشت حياتها بره هيا وجوزها وعيالها وليلي هيا كمان الله يكون في عونها في اللي هيا في عندها هم ما يتلم
اسماء : برضو ربنا يخليكم لبعض وتتجمعو علي خير
عمار : نفسي افرح بي همسة بقي واشوف اولادها ويلمو علينا الدار
اسماء : يارب
عمار : اني من ساغة موت اسد واني في فكرة مسيطرة علي دماغي
اسماء : اي هيا
عمار : اني اعمل معملش شبكة لهمسة و امجد ونخليها كتب كتاب ودخلة علي طول لاني خايف اموت قبل ما افرح بيها
اسماء بفرحة : الف بعد الشر عليك يا حبيبي بس التفكير دا زين العقل والله وزين عمره ما هيقول لا ابدا دا هيفرح قوي
عمار : بس طبعا مش دلوقت بعد سنويه خويا
اسماء : خلاص كلم زين خابره
عمار : مش هينفع دلوقت شوية اكدي
اسماء : ماشي يا خوي اللي انت شايفة
(((تاني يوم في غرفة وعد الجميع يقف معاها لكي يتنزل للعريس الذي يتنظر في الاسفل )))
ليلي : ماشاء الله عليكي يا بتي
وعد بحب : حبيبتي يا ماما
فرحة بسعادة وكانت ترتدي ملابس الوان : ايه العسل دا يا دودو قمر
وعد بغمزة : انتي اللي عسل بعد ما لونتي وقلعتي الاسود
منار بتهتك : ايه دا صوح يا فرحة قلعتي الاسود وجوزك لسه مكملش حتي شهر ايه هو علي طول اكدي
ليلي : الحزن في القلب يا منار مش في اللبس
منار : في القلب اممم مهو باين اهو بتك ابتسمتها جايبه من الودن للودن
فرحة ببرود : كل حاجة في القلب يا مرت عمي والاسود انا مش محتاجة ومبقاش ليه لازمة في حياتي اصلا الحياة بقي لونها بمبي خلاص
منار بغيظ : بقي لونها بمبي يا نهار اسود بمبي بموت ولدي منك لله
ليلي بغضب : انتي بتقولي لبتي منك لله منك لله انتي يا بعيدة
دخل زين علي صوتهم : في ايه منك ليها
منار : شوف بتك ايه في دماغها و شوفها لابسه ايه وعاملة ايه
زين : مالها مهي لابسة محترمه اهي
منار : دي لونت وجوزها حتي مكملش شهر وبتقولي الحياة بقي لونها بمبي
زين بغضب نظر لفرحة : انتو قولتي كدا فعلا
فرحة : ايوا يا بابا لانها بقت بمبي فعلا
زين : انتي فعلا اتجننتي
فرحة : بابا ممكن تيجي اوضتك اقولك حاجة ثواني
زين : الناس منتظراني تحت
فرحة :- 5 دقايق بس
زين : تعالي ( دخل زين وفرحة في الغرفة ) ها قولي
مسكت فرحه هاتفها ورنيت علي رقم ما : الو ازاي حضرتك استاذ مازن ممكن
تديني حبيبي الو ايه يا عمري كلة
(((زين واقف علي اعصابه عايز يجبها من شعرها بس ماسك نفسه عشان هيا حامل )))
فرحة : وانت كمان وحشتني استني بقي مش وقته الكلام دا وانا بموت فيك
زين جاب اخره : انتي يا قليلة الادب انتي بتكلمي مين
فرحة بضحك همست في الهاتف : خد عمك كلمه لاحسن هتقتل انهاردة منه هو وامك
رعد بغضب : انتي قولتي لحد حاجة
فرحة : لا والله انا عايزاك تقول لعمك انت بنفسك اتفضل يا بابا
زين : مين دا
فرحة : خد كلمه وانت تعرف
زين : الو مين معايا
رعد بحب : وحشتيني قوي يا عمي ووحشني صوتك
زين بصدمه : هو صح رعد انت رعد صح
رعد بابتسامة : عرفت صوتي
زين : يا حبيبي انت فين وجعت قلبنا عليك
رعد : فرحة تبقي تفهمك كل حاجة هكلمكم شوية كدا بقي يكون الضيوف اللي عندكم مشيو
زين وهو مذهول : ماشي يا ولدي ( ثم نظر لفرحة ) كيف دا يا بتي
فرحة بابتسامة : هفهمك بعدين بس يالا ننزل لناس اللي تحت
(((بالفعل نزل الجميع الي الاسفل ما عادا منار اللي معتقده ان فرحة فرحانه في موت ابنها او بمعني اصح نسيتو وبقي ماضي في وقت قصير ))
زين : نورتونا يا جماعة
العريس واهله : نورك يا زين بيه
زين : عامل ايه يا كريم يا بني
العريس : الحمدلله يا عمي
زياد بغل وغيره :منه انت بقي العريس
العريس باستغراب : اه انا بقي العريس
زياد قام من الكرسي وقف : واحنا معندناش عرايس يا استاذ
زين بصدمة : ايه اللي هتقوله دا يا زياد
زياد بغل :ايوا وعد خطيبتي انا وبس وليا انا وبس ويوم ما هتكون لغيري مش هتلحق تبقي ليه اصلا فهمني
وعد بجراءه : انا مش خطيبته حد
نظر لها زياد نظره حاده وقال

يا تري ايه اللي هيحصل


الفصل الرابع والعشرون 

زياد نظر لها بغل : انتي تخرسي خالص مش عايز اسمع صوتك انتي ليا ومش هتبقي لغيري و صوتك ميعلاش هنا وملكيش رائ
وعد بغضب : يا سلام دا علي اساس اني جارية هنا ولا ايه
زين بعصبية : في ايه منك ليها فضحتونا ايه مش عملين حساب ليا ولا لابوك
كريم : هو في مشكلة يا زين باشا
زين باحراج : لا يا ولدي دا سؤء تفاهم
شاكر والد كريم : في ايه يا زين انت مقولتش ان بتك مخطوبة
زياد : واديني انا بقولكم انها مخطوبة ها خير في حاجة تاني
شاكر قام من مكانه بغضب : قوم يا بني بلاش مهزله ( ومشي وابنه وراء )
زين بغضب : انت ايه اللي هببتو دا يا زياد
زياد : هببت ايه يا عمي انا بدافع عن حبي انا بحب وعد وعايزها
فهد : ومرتك يا ولدي انت متجوز ايه العك دا
زياد : اني طلقت لوجي امبارح
فهد : ايه طلقتها كيف وكيف مخبرتناش
زياد : مجتش فرصة
(((في غرفة لوجي )))
سمية : انتي هتفضلي حابسة نفسك كدا
لوجي ببكاء : اه هفضل كدا اعمل ايه يعني
سمية : تعالي ننزل في عريس جاي لوعد
لوجي بعصبية : يجلها عريس ولا زفت انا مالي خطافة الرجالة دي
سمية : ليه حصل ايه
لوجي : البيه شكله بيحبها عشان كدا طلقني
سمية : ممكن بس وايه المشكلة ماحنا كنا عارفين انها جوازه موقتا
لوجي بدموع : بس انا حبيته يا ماما اوووي وكان نفسي يبقي جوزي بجد
(((في مكان في ثروت يجلس علي كرسي بغرور وبجواره امير وامامه محمد مربوط ومرمي علي الارض )))
ثروت بغرور حاطط رجل علي رجل : بقي انت يا حشرة انت عايز تقتلتني هههه اقتلني
محمد بعصبية : هقتلك لو بعد مية سنه يا ثروت يا حبشي هقتلك وانت يا امير هوريك بس فكوني وخلينا رجل لرجل
ثروت بضحكة عاليه : ههههه رجل رجل اوووي هو في رجل يجيب بنت خاله لواحد
محمد : هروح استسمحهوم وهيقغو جنبي وهنقتلك وهنخلص من شرك
ثروت نظر لامير وفضل يضحك : الحق دا مفكر نفسه هيمشي من هنا سليم ( ثم قام من مكانه شاور لامير ) اقتلو
محمد بيحاول يفك نفسه : فكوني يا ولاد الكلب ( ثم اسكته عددت رصاصات )
(((في منزل السيوفي )))
في غرفة زياد دخل عليه زين : ايه اللي انت عملتو انهاردة دا يا زياد
زياد : عملت اللي كان لازم يتعمل من زمان خلاص بقي انا تعبت من الظلم اللي انا في كفايه
زين بابتسامة : واني موافق علي جوازك من وعد
زياد بسعادة : بجد يا عمي
زين : بجد يا ولدي بس عمك مالك هيزعل
زياد : يزعل انا عملت كل اللي ربنا قدرني عليه وعملت معا الصح للاخر
زين : طيب واحنا هنعمل ايه مع محمد دا خلاص كدا هننسي
زياد بغضب : لا طبعا طلاقي للوجي ملوش علاقة باني لازم اجيب حقها من محمد دا بس الاقي
(((في منزل عبير )))
عبير قاعدة هتتجنن علي محمد : ياتري روحت فين يا ولدي ليه يارب ابتلاتني فيهم الاتنين مرة واحدة يارب رجعو ليا بسلامه يارب يا تري انت فين يارب يكون بخير يارب
(((في منزل مازن )))
رعد : عمي زين عرف
مازن : بجد وبعدين
رعد : بس انا واثق في جدااا اني بحبة اكتر من ابويا كل اسراري كانت معا
مازن : كلمت اللواء
رعد : اه لسه قافل معا عايز تليفونك اكلم فرحة اشوفهم عملو ايه في عريس وعد
مازن بابتسامة : اتفضل يا صديقي
رعد مسك الهاتف و اتصل علي فرحة : الو ايه يا حياتي وحشتيني
فرحة بلهفة : وانت كمان يا حبيبي كنت هتصل بيك بس اتكسفت من مازن متجبلك تليفون بقي عشون اقدر اكلمك براحتي وحشني صوتك وحشني همستك لمستك كل حاجة منك
رعد : وحشني كل تفاصيلك وحشني نظرت عنيكي
فرحة برجاء : ارجع بقي يا رعد ارجوك خلاص الهروب مبقاش ليه لازمه
رعد : نفسي ارجع ارجع في امان للكل نفسي اخلص من ثروت الحبشي ومحمد وكل الناس الشر دي
فرحة : طيب انا بتعذب في بعدك حرام عليك
رعد : متعذبنيش يا فرحة ارجوكي شجعيني عشان انا مقدرش اشوفك بتتعذبي
فرحة بتنهيدة : كان نفسي تبقي معايا لحظة بلحظة وابنك بيكبر في بطني
رعد : ومين قالك انا هجيلك و هروح معاكي عند الدكتور من غير ما حد يشوفني
فرحة بضحك : هتلبس طاقية خافية يعني
رعد : لا هتروحي انتي لوحدك وانا هقبلك
فرحة : يا سلام وهما هنا هيسبوني اروح لوحدي عند دكتور
رعد :خلاص صح عمي زين عرف هو اللي يجي معاكي كل مرة
فرحة : وانت كل مره هتيجي من مصر عشان تيجي معايا
رعد : وايه يعني كله فداكي يا عمري
(((في غرفة مالك و سمية ))
مالك بغضب : يسيب بتي اني و يطلقها اكدي بكل سهولة
سمية : مهو دا اللي كان متوقع يا مالك في ايه ماحنا عارفين انه مش جوازه مستمرة دي موقتا
مالك : بس ملحقش يعني الناس تتكلم
سمية : اهي اسمها اتجوزت بدل ما كنا اتفضحنا
لوجي ببكاء : ماما اسكتي انتي مش فاهمة حاجة بابا انا لازم حقي يرجع
سمية بغضب : اسكت ايه ومش فاهمة ايه وحق ايه اللي عايزه
في غرفة فرحة دخل عليها زين : بتحدتي مع مين دلوقت يا فرحة
فرحة بابتسامة وبهمس : رعد
زين قفل الباب وراءه ودخل شاور بايده ياخد الهاتف وفضل حاطط السماعة علي ودنه بدون اي همس ورعد عمال يحب في فرحة : ايه يا عمري يعني بزمتك موحشكيش شقاوتي لو انتي موحشكيش شقاوتي فانا وحشني دلعك ها
امتي بقي نخلط الشقاوة مع الدلع ونعمل احلي ماتش
ثم فجاوة زين بصوته الرجولي : اه ميتا بقي يا ولد خوي خبرني
رعد وكان لقمة وقفت في زوره وبداء يتنحنح : احم احم مين عمي زين
زين : ايوا عمك زين عايز تتشقي يا رعد (((وفرحة عمالة تضحك ))) نفسي اعرف ميتا ادلعتو واتشقيتو ميتا
رعد : خلاص بقي يا عمي متحرجناش
زين : دا انتو مكملتوش تقريبا اسبوع او عشر ايام
رعد بحب : بس كانو احلي اسبوع او عشر ايام والله يا عمي انا حاسس اني معشتش لا قبلهم ولا بعدهم
زين : ربنا يسعدكم يا ولدي ويهدي سركم بس هتفضل لميتا مختفي امك مسكتاش واصل
رعد : ليه
زين : عشان فرحة قلعت الاسود و بتقول الحياة بقي لونها بمبي
رعد بضحك : كان لازم تقلع الاسود تخليها بمبي
فرحة من جانب والدها : اه وطول مانت جنبي الحياة بمبي
رعد : يا عمري انا
زين ماسك التليفون وعمال يسمع منه شوية ومنها شوية ثم مرة واحدة زعق : ايه اني بقيت قرطاس ولا في وسطيكم متحترمو نفسكم شوية
فرحه حطيت ايديها علي بوقها باحراج : انا اسفة
رعد : زعقلي انا يا عمي هيا لا لو سمحت
زين مسك التليفون بكتفه وضرب كف علي كف : يا نهاري علي سهوكة
رعد : يعني دلعنا وحبنا لبعض يجي ايه جنب دلعك لمرت عمي وحبك ليها
زين بفخر ظبط جلبابه : اني ومرت عمك اساطير يا ولدي حب اسطوري مفيش حد في الزمن دا يقدر يحب حبنا
فرحة : ربنا يخليكم لبعض ونقدر نحب بعض ربع حبكم دا
رعد بهزار : لا يا عمي مسمحش انا تعديت حبك من زمان قوي
زين : انت فعلا بتفكرني بحالي وانا صغير وكانت مرت عمك صغيرة وعدت علينا محن ومصايب كتير وكنا متمسكين ببعض لنهاية
(((في غرفة منار عمالة تعيط )))
فهد : في ايه يا بت الناس
منار ببكاء : ابني راح هدر اكدي ومرته نسيتو واحنا نسينا حقه و حتي معرفناش فين طريقة نروح نقراءه علي قبره الفاتحة
فهد بحزن : متقلبيش علينا المواجع يا ام رعد
منار : اه يا ولدي يا خسارة شبابك اللي راح هدر يا ولدي يا خسارة
فهد : متعذبهوش بقي حرام غليكي حرام
منار : هو اكيد متعذب عشان حقة المهدور دا ومرته شكلها هتتجوز
فهد : اني هشوف الحوار دا مع زين
منار بتهتك : زين ما سحبتة من ايده معرفش قالت ليه ايه وفي الاخر نزل للعريس اللي جاي لبته ولا اكني في حاجة وقال ايه ولدك عايز ياخد اختها كمان هيا ناقصة دول مش ولد اصول واصل
فهد : يعني زين دريان بكل حاجة
منار : اه دريان بكل حاجة
فهد بعصبية : طيب اني قايم له
(((في غرفة زين وليلي )))
زين بضحك : ايوا ارجعي اكدي اضحكي
ليلي في حضن زين : وحشني حضنك قوي يا زيني
زين بيمشي كفة ايده علي دراعها بحنان : ووحشني حضنك انتي كمان بقالك فتره بعيدة عن حضني
ليلي : ربنا ميحرمني منك ولا من حضنك ابداا
((( ثم خبط الباب بطريقة هستيريا )))
زين باستغراب : دا مين اللي بيخبط بطريقة دي
ليلي بقلق : مش عارفة خير يا رب خير
زين : مين
فهد بعصبية : اني يا زين افتح المخروب دا
زين بغضب قام فتح الباب بعصيية : في ايه يا فهد مالك
فهد : مالي هقولك اني مالي اني محروق علي موت ولدي في عز شبابة ملحقش يفرح بجوازه ملحقش يفرح بي حمل مرته وفي الاخر بكل سهولة مرته محزنتش عليه رغم الحب اللي كان بناتهم حتي شهر بتك مش بت اصول يا ولد بوي
زين بعصبية : فهد مسمخلكش تقول اكدي علي بتي احترم نفسك
فهد : خلي بتك تحترم نفسها وتصون جوزها بعد موته
زين :- يا مثبت العقل والدين ثبتني
فهد : هتعمل ايه يعني
زين بغضب : اني مش هتحدت دلوقت معاك عشان مقدر ظروفك بس بعد اكدي هتشوف مني وش تاني
فهد : اني عايز اشوفه دلوقتي
زين : اغزي الشيطان يا فهد ومتخلي الشيطان يلعب في دماغنا
ليلي : استهدو بالله مينفعش اكدي
منار : لا ينفع اكدي ونص حرام عليكم احنا اللي محروقين انتو بنتكم في حضنكم احنا لا
ليلي : استغفر الله والعظيم يا بتي هو احنا اللي موتنا ولدك ماكلنا حزنا عليه وبتي اكتر واحدة حزينة عليه هيا اللي اترملت في عز شبابها هيا اللي هتربي عيل من غير ابوه
منار : بس احنا اللي ربنا وكبرنا وضاع في لحظة منينا
زياد : في ايه ايه اللي بيحصل
زين دخل غرفته : اني مخبرش مالك امك وابوكي مخبرش مالهم علي اخر الليل
زياد : في اي يا بوي في اي ياما مالكم بعمي زين
فهد : مليكش صالح انت
زياد : ازاي ماليش صالح هو في يا جماعة
منار : اه طبعا من حقك مهما هياخدوك انت كمان لصالحهم
زياد بيضرب كف علي كف : لاحول ولا قوة الا بالله انا مش فاهم حاجة
(((زين دخل غرفة هو وليلي وقفل الباب في وش الجميع ))
منار : بصي قفل في وشنا الباب ازاي
زياد : بيقصر الشر ياما
منار بغيظ : افضل دافع انت عنه اكدي عشان المحروسة
زياد : محروسة مين دي
منار : اللي عملت عشانها قيس و هيا ليلي
زياد : انتو عارفين اني انا و رعد من صغرنا بنعتبر عمي زين ابونا التاني مش عشان حد
فهد : يالا يا منار مفيش فايدة في الحديت معا تعالي
((فرحة سامعة كل حاجة من غرفتها بس مرضيتش تخرج منها ابدا )))
((في منزل عبير ))
الباب خبط جامد قامت تجري علي اساس انه محمد جريت
علي الباب مسرعأ وكاد انت تنصدم بجثة محمد علي باب منزلها تبداء بصريخ علي عمرها اللي راح : يا ولددددي يا كسرتي عليك يا ولددددي يا عمري يا حبيبي قوم قوم يا روح امك قوم قوم واعمل اللي انت عايزو فيا يا حبيبي ( تجمع الناس حولها بصدمه من تلك المنظر البشع )
شخص : يا حول الله يارب الاتنين وراء بعض اكدي يا ساتر يارب استرها يارب
شخص اخر : دا ابتلاء ارضي بلمكتوب
شخص اخر : دول رمو يا عيني قدام الباب وجريو
عبير مصدومة لا تتحدث عمالة تنظر لناس فقط بدون كلام ثم قالت : هو فين محمد ( وبداءت تضحك بهستيريا ) قوم يا ولدي يالا تعالي نروح للعروسة
شخص : لا اله الا الله قومي يا حاجة ربنا يصبرك حد يتصل بلحكومة
((( تاني يوم في منزل السيوفي )))
زين : يعني ايه مش هينزله يفطرو
ليلي : براحتهم هنعمل ليهم ايه احنا عملنا اللي علينا
فرحة : وبعدين يا بابا
زين : كل شي هيبان انهاردة
فرحة : هتعمل ايه يا بابا اوعي يكون اللي في بالي
زين : اه هو يا بتي
فرحة بخوف : بس مش هيبقي خطر عليه
زين : الخطر خلاص مبقاش في بس هو عايز يثبت حاجة في دماغة
ليلي مش فاهمة حاجة : هو ايه اللي هيثبته انهاردة بتتحدته بالغاز ليه اكدي
زين : هتفهمي كل شي شويه اكدي
(((في الاعلي كانت تخرج وعد من غرفتها قبلت زياد امامها )))
زياد : وعد
وعد بخنقة : نعم
زياد : صباح الجمال علي عيونك الجميلة
وعد : نعم مش وقته الكلام دا خالص بتنادي عليا ليه
زياد بغزل : بصبح علي عيونك الحلوة في مانع
وعد : ودا بقمارت ايه ان شاء الله
زياد بابتسامة جذابة : بقمارت انك خطيبتي حبيبتي ونور عيني وقلبي من جوه
وعد : لا والله دا من امتي
زياد : من يوم ما شوفتك
وعد : خليني انزل يا زياد انا مش كوبري ولا انا مجرد شبها
زياد باستغراب : قصدك ايه
وعد : ولا حاجة وخليك فاكر انا مش كوبري وكل واحد فينا يشوف طريقه عشان احنا طريقنا مش زي بعض
الشغالة : زياد بيه فهد بيه عايزك
زياد بغضب : ماشي ( ثم نظر لوعد ) هنكمل كلامنا دا بعدين
(((دخل زياد في غرفة فهد )))
زياد : صباح الخير يا بويا
فهد ومنار : صباح الخير يا ولدي
زياد : الشغالة قالت انك عايزني
فهد : اه اقعد يا ولدي واسمعني زين
زياد : خير يا بوي سمعك قول
فهد : طبعا بعد موت خوك مرت خوك صغيرة ومينفعش تقعد اكدي من غير جواز واديك شايف الايام دي رجعت تلون واكني مفيش شي حوصل وشكله اكدي حد في دماغها
زياد بعصبية : حد في دماغها ايه يا بوي هيا بتخرج ولا بتروح ولا بتيحي بلاش الكلام دا عيب
فهد : انت هتعلمني الادب ولا ايه يا ولد
زياد : مقصدش يا بوي بس مش فرحة اللي يتقال عليها اكدي
فهد : المهم انت لازم تتجوز فرحة وتربي ولد اخوك احسن ما غيرنا يربي ويبعد عنينا وانت في الاول كنت ريدها صوخ
زياد : انت هتقول ايه يا بوي اني بحب وعد و هتجوزها خلاص
فهد : واني قولت هتتجوز فرحة لما اكدي لما ولا انت ولدي ولا اعرفك
(((في الاسفل )))
يدق باب المنزل لتفتح الشغالة وتنادي بصريخ : الحق يا زين بيه الحق
ليجري زين الي البوابه وينصدم من تلك المنظر

يا تري ايه اللي هيحصل
ومين اللي جي وليه الشغالة بتصرخ
ويا تري هيحصل ايه مع زياد وفهد
ووعد قصدها ايه
معلش علي قصر الحلقة وانتظروني في حلقة غد
واحتمال مش اكيد تكون الاخير

الفصل الخامس والعشرون 

زين بصدمة : ايه دا
شخص : دي يا زين بيه ام محمد خيتك
زين : وايه اللي عمل فيها اكدي
الشخص بحزن : انت متدريتش بلحصول
عبير بجنون شعرها متبهدل هدومها متوسخة وعمالة تتلفت حواليها : محمد محمد يا قلبي خد اقولك هات خيتك وتعالي في حضني مش لاقية احضن حد
زين نظر لعبير بحزن شديد : لا معرفش ايه اللي حصل قولي علي طول انت هتنقطني
الشخص : بنتها ماتت من كذا يوم مش عارفين ايه السبب وولدها مات امبارح مقتول حد جي رماه قدام باب دارها ومشي وهيا من ساعتها اكدي عماله تشد في شعرها وتتحدت مع حالها
زين بيلوم نفسه : كل دا حصلك يا قلب خيك واحنا محدش يخبرنا اه يا قلبي عليكي يا خيتي
وعد : مين دي يا بابا
زين : دي عمتك عبير ام محمد
وعد : دي
ليلي بحزن : بس يا وعد ربنا يتولاها و يصبرها ( ثم راحت ناحية عبير حطيت ايديها علي كتفها ومسكت ايديها ) تعالي يا خيتي تعالي ربنا يصبر قلبك
زين بينظر علي منظر عبير وبيضرب كف علي كف : ان لله وانا اليه رجعون عيالها التنين
زياد نازل من الاغلي باستغراب ينظر لي ليلي : مين اللي مع مرت عمي دي يا عمي
زين سرحان مش حاسس بحد حواليه هو في اللحظة دي نسي كل اللي عملته فيهم عبير وبيلوم نفسه انهم سابوها لوحدها
زياد : عمي عمي سرحان في ايه
زين بحزن : ايه يا ولدي
زياد : بقول لحضرتك مين اللي مع مرت عمي دي
زين بتنهيدة : مش عارفها صوح شكلها اتبهدل و مبقتش هيا دي عمتك عبير
زياد بصدمة : دي عمتي عبير مش معقول
زين : لا معقول ان ربك لبلمرصاد
زياد : ايه اللي عمل فيها كدا
زين : محمد وجنه عيالها التنين ماتو
زياد : ازاي دا وامتي
زين : معرفش يا ولدي معرفش روح نادي علي بوك خلينا نشوف هنعمل ايه الرجل هيقول ولدها مات امبارح ومقتول اكيد مدفنش وفي المشرحة دلوقت
زياد : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا انتقم منه بعيد عننا مش عايزنا نوسخ ايدينا مع خسيس زي دا
زين بزعيق : زياد دا انسان ميت دلوقتي وبين ايد ربنا اذكروا محاسن موتاكم
زياد : عندك حق هطلع انادي لابويا واجي
ليلي جت بتبكي علي منظر عبير زين نظر لها باستغراب : بتعيطي ليه يا ليلي
ليلي ببكاء : بعيط علي عبير واللي جرالها
زين : بتعيطي عليها رغم كل اللي حصل منها ومن ابنها
ليلي : دي خيتك يعني تهمني كيف ما تهمك واني سمحتها علي كل اللي هيا عملتو معايا كفايا عقاب ربنا ليها وربنا يصبرها علي ما ابتلاءها دا ابتلاء محدش يستحملو ربنا معاها
زين : عاقلة من يومك هيا فين عبير دلوقت
ليلي : هناك اهي قاعده كنت داخلة اسبحها بس افتكرت انها معهاش خلجات قولت اطلع اجبلها خلجات من خلجاتي واسبحها
زين : ماشي يا حبيبتي روحي يجعله في ميزات حسناتك
فرحة نازلة من غرفتها بتسال وعد : هو في البيت
وعد بهمس وبتشاور علي عبير : شايفة الست المجنونة اللي هناك دي
فرحة بتنظر مكان اللي بتشاور في وعد : ياما مين دي وايه اللي جابها هنا
وعد : دي بيقولو عمتك عبير
فرحة باستغراب : عمتي عبير ازاي لا استحالة ( ثم قربت منها باستغراب وتاكدت من ملامحها انها هيا ) عمتي ازيك
عبير بتهز في راسها و بتنظر لفرحة وتضحك : جنه جنه
فرحة : مالها يا حبيبتي
عبير بضحك : راحت لعريسها ( ثم بكت ) لا لا دي ماتت لا لا انتي مالك انتي مين
زين جري بسرعة علي فرحة : ابعد بدل ما تضربك في بطنك ولا حاجة هيا مش في وعيها
فهد : في ايه هيا فين عبير
عبير نظرت لفهد واول ما شافته هبشت في بغل : انت انت اللي موت ابني انت جبلي ابني
فهد بيحاول يسلك نفسه منها : اوعي كدا يا مجنونه انتي
منار : في ايه اوعي اكدي
زين : عبير بس يا حبيبتي اهدي اهدي
عبير ببكاء : جبلي ابني عشان احبك
زين متاثر جدااا : ادعيلو يا حبيبتي ادعيلو هو واخته
فرحة : هما الاتنين ماتو
زين : اه يا بتي
فرحه بحزن : صعب جدااا رغم اي حاجة بس دي حاجة صعبه عليهم
لوجي نازلة من فوق هيا و مالك و سمية : بيسالو ليلي : هو في ايه في الدار
ليلي بحزن : دي خيتك عبير رجعه لا حول ولا قوة لها
مالك بغضب : وهيا ايه رجعها تاني وفين ابنها الكلب الحيوان دا ( مخلاش ليلي كملت كلامها وراح ناحية عبير ) انتي ايه اللي جابك هنا وفين ابنك السافل الكلب ابن الكلب
زين : اهدي يا مالك انت مش واخد بالك من منظر اختك ولا ايه
مالك : واخد طبعا اكيد السافل الصايع بتاعها هو اللي بهدلها اكدي
زين : بس يا مالك حرام عليك هو خلاص مات
مالك : مات الحمدلله انه مات و ناس هترتاح من شره
زين بعصبية : قولت خلاص يا مالك خلاص
مالك : قولت خلاص ايه انت نسيت انه كان عايز يخلي واحد يغتصب بتك كيف ما هو عمل في بتي
منار نظرت لي ليلي : عمل في بته كيف
لوجي : انتي ربنا ينتقم منك انتي وابنك منكم لله يدمركم ربنا زي ما دمرتوني حسبي الله ونعم الوكيل
فرحة لوعد : انا مش فاهمه حاجة هو حصل ايه
وعد بهمس : هقولك بعدين
زين : خلاص يا مالك فضحت بتك بعد ما اتسترت ومحمد مات و السر اندفن معا
(((هو في ايه مش فاهم مالكم عاملين ازعرينا ليه )))
نظر الجميع الي تلك الصوت
المعروف جيدااا )))
منار بصدمة : دا هو ولا انا كمان اتجننت وبتخيل من الموقف
ليلي : انتي سمعتي صوته انتي كمان
منار : اه سمعت وخايفة ابوص اكون بحلم ولا حاجه
فرحة بفرحة صرخت : رعددددد ثم جريت عليه ونطت وهو شالها وفضل حضن فيها وهو شايلها
رعد بحب : وحشتيني يا عمري
منار قربت منه بدموع : انت يا عمري هو انت موجود يعني انت في وسطينا انت معانا طيب احضن امك حسسني بقلب عشان اتاكد انك واقف قصادنا واني مش بحلم
رعد فتح دراعته لي منار : تعالي يا حياتي انا يا جنتي ( ثم حضانها جامد وهيا كمان ومكنتش عايزة تسيبو ابدااا) وحشتني اووي يا رعد
رعد عمال يبوس في راسها و يبوس في ايديها : وانتي يا امي وخشتيني اووي والله
فهد واقف مصدوم قرب منه رعد : ايه يا حج موحشتكش
فهد بدموع : موحشتنيش كيف داني اتكسرت بعديك يا ولدي اني كانت روحي رايحه مني وانت رديتها ليا من جديد
رعد مجسك راسه وباسها : وانا روحي رجعتلي لما دخلت البيت تاني ( ثم نظر ناحية زياد ) زيزو ايه مفيش حضن لاخوك
زياد بابتسامة : قلب اخوك حمدلله علي السلامه والله كنت حاسس انك عايش
ليلي بضحك : حبيبي حمدلله علي سلامتك بس ازاي دا
رعد : هحكلكم علي كل حاجة ( ثم نظر لزين ) عمي زين حبيبي ربنا يخليك ليا عشان اقنعتني اني لازم ارجع واظهر ( ثم نظر لمنار ) كدا يا امي تظني في فروحتي ظن وحش
منار باحراج : يوووه طيب واني كنت اعمل ايه اني ايش عرفني بس عالعموم متزعليش مني انتي كيف بتي وانتي خابرة
زياد بهزار : الحمدلله انك رجعت يا عم كانه لسه عايزين يدبسوني في مراتك وابنك ويخلوني اسيب وعدي قال
رعد بغيظ : وانت كنت هتعمل ايه هتوافق
زياد : ايه ايه ايه اوفق اوافق ايه يا عم انا كنت ناوي اخطف وعدي ونتجوز ومحدش يعرف عننا حاجة و نعيش في تبات ونبات ونخلف صبيان و بنات
زين بغضب : ايه اللي هتقوله دا يا استاذ زين
فهد : مهي خطيبته بقي
ليلي : سيبكم من الكلام دا وراعو شعور اختكم اللي قاعده دي
عبير عمالة تبصلهم وتعيط قرب منها رعد اللي اتفجاة بوجودهخا ومكنش واخد باله منها نهائي ثم نظر للجميع : هيا مالها
زين : محمد و جنه عيالها ماتو
رعد بصدمة : محمد مات يا بوي لا اله الا الله ربنا برحمه
ليلي لمنار : تعالي معاي يا منار نسبحها اني وانتي
منار بدموع علي ولاد اخوها : يالا يا عبير يالا تعالي
عبير : لا انا عايزه ادفن ولدي الاول
زين : صوح الكلام خدنا ونسيت اقولك يالا نروح علي المشرحة و نعمل تصريح الدفن عشان ندفنه حرام اكرام الميت دفنه
(((في مكان اللي في ثروت )))
ثروت : هههههه الحمدلله خلصنا من محمد و رعد عقبال زين
امير في باله : ونخلص منك انت كمان
ثروت بخبث : هو مش التليفون دا بتاع محمد
امير بتوتر : محمد معرفش
ثروت : سبحان الله متعرفش بس ياخي خليت البشمهندي حسني فتحهولي ولقيت هو بتاع الواد محمد ودخلت في تسجيل المكالمات الاقي ايه يا خي تسجيل مكالمة بصوتك تخيل سبحان الله وكمان انت اللي مبلغ ابن عم البت ريتا شوف سبحان الله
امير بخوف ورعب : لا طبعا مش انا انا برضو اعمل كدا دا انا رجلك من زمان وشريكك ازاي
وليه هعمل كدا
ثروت : منا مستغراب يا امير بقول ليه هتعمل كدا
امير : طيب منا جبتلك البت اخت الواد محمد
ثروت : مهو دا شككني اكتر يبقي انت لسه بتحب البت ريتا عشان كدا استخسرتها فيا
امير : لا طبعا محصلش
ثروت وهو ناوي علي نيه : ماشي اللي حصل حصل انت مهما كان زي ابني بظبط وصح انا هتجوز
امير بغيظ : هتتجوز ازاي
ثروت : هو ايه اللي ازاي ايه غريبة
امير بتوتر : لا مش غريبة ربنا يقويك ههه
(((في منزل السيوفي ))
زياد بزعل : ممكن اعرف كان قصدك ايه في اللي قولتي الصبح
وعد بابتسامة : خلاص بقي الكلام دا مبقاش ليه لازم
زياد : مفيش حاجة اسمها مبقاش ليه لازمة
وعد بحب : انت زعلان
زياد : اصل انا فهمت من كلامك اني انا حبيتك عشان بس انتي شبه فرحة مش كدا
وعد بضحك : طيب مانت فهمت بتسالني ليه
زياد : طيب ايه غير رايك وبقيتي تضحكي كدا ولهجتك اتغيرت
وعد بحب : عشان اتاكد انهاردة انك عايزني انا وعد
زياد بتهتك : يا سلام
وعد : وحياة عبدسلام ( زياد نظر لها ولفت وشه لاتجاه اخر ) زياد
زياد بغصب : اممم نعم
وعد : بحبك بقي
زياد بابتسامة : بس
وعد : بعشقك و بموت فيك
زياد : حياتي انتي والله بحبك
لوجي بغل : ايوا كدا اظهرلو علي حقيقتكم بقي تطلقني انا عشان دي
زياد بعصبية : انتي مش طبيعية اكيد والله يا بنتي مانتي عارفة اللي فيها
لوجي : عارفة ايه ها
سمية بغضب : انتي ابه اللي بتعملي دا يا هانم انتي هتضحكي الضحكة وهتصدقيها انتي وابوكي
لوجي : ايوا دا حقي انا
زياد بسخرية : حق مين يا ماما انا مش حق حد انا رجل وقلبي هو اللي ختار انا مش بيعه وشروه
لوجي : يعني ايه
مالك دخل عليهم : يعني نبطل سلبية بقي ونشكر الرجل علي اللي عملو معنا ونحترم نفسنا ويالت احنا هنسافر حالا علي سويسرا عشان اخوكي اللي بقي مدمن دا واحنا مكناش نعرف حاجة زياد : مدمن
مالك بحزن : اه بقي مدمن من استهترنا
من بعدنا عنهم من غربتنا بقي مدمن وكمان عايز يعيش حر في اميريكا
لوجي : انا مش هسافر
سمية : لا هنسافر غصب عنك وعن اخوكي انتو ايه هتموتونا حرام عليكم مفيش حد فيكم صالح ليه كدا ليه ( وفضلت تبكي بهستيريا )
لوجي ببكاء : خلاص يا ماما انا اسفة هسافر وهبداء من جديد انا اسفة
جاءت اليهم اسماء عندما سمعت بمجي عبير الي المنزل بتلك الحالة
اسماء بلهفه : فين اختي انا عايزة اشوف اختي
منار : اهدي يا خيتي هيا اتسبحت ونامت
همسة : وهيا كويسة يا مرات خالي
منار : اهو احسن ربنا يتولاها
اسماء بحزن : انا مش مصدقة التنين يا ساتر يارب
ليلي : ربنا يصبرها
همسة : ومال فين زين وفهد
ليلي : راحه يطلعو تصريح الدفن ويدفنو
اسماء ببكاء : هو لسه مكنش ادفن
ليلي : دي قضية قتل وسين و جيم دا لولا معارف زين وفهد لولا انهم مش هيطوله
همسة : ربنا يرحمه
امجد : ازيك يا عمتي ازيك يا همسة
ليلي : يعني ظهرت دلوقتي مانت ماخفي بقالك كام يوم
امجد : قصدك ايه ياما
ليلي : مقصديش
اسماء : صوخ اللي سمعته دا رعد عايش
رعد من وراءها : ايوا يا عمتي ايه راءيك
اسماء بفرحة : قلب عمتك وعقل عمتك و روح عمتك تعالي في حضني
رعد بابتسامة راح في حضنها وفضل يبوس فيها
فرحة بجواره : لا انا بغير لا ميصحش كدا
اسماء : عايزة ايه يا بنت زين امشي من اهني ملكيش صالح بي ولد خوي
رعد : ايوا امشي يا بت سبيني احضن عمتي
امجد بهمس لهمسة : ياما نفسي اتكلم بجراءة كدا لما تبقي مراتي حلالي وفي بيتي
همسة بتبسم : ياااارب
(((في غرفة رعد وفرحة )))
رعد : مش مصدق ان ربنا جمع ما بنا من تاني
فرحة بسعادة : انا اللي الدنيا مش سيعاني
رعد : بحبك يا كل ماليا بحبك يا روح عمري
فرحة : اااه با عمري انا مش عارفة بعيش ازاي من غيرك لحظة واحدة حتي
رعد : ولا انا والله انا كنت بموت في بعدك
فرحة : ومال فين مازن صحبك
رعد بغضب : بتسالي عليه ليه
فرحة بضحك : انتي بتغيري ولا ايه دودو
رعد بعصبية : ايه دودو دي كمان متهدي بدل ما اهديكي بطريقتي يا فرحة
فرحة بتغيظ في : هديني كدا وريني هتعمل ايه
رعد بيقلع قميصة : يا مسهل يارب ( وبيقرب منها ) انا بقي هوريكي
فرحة بتجري منه : لا لا معلش عشان خاطر البيبي
رعد : يا بنت المجنونة انتي متجريش هتتعبي غلط عليكي
(((في مكان ما )))
الشخص 1 : لازم اخلص عليه في اقرب وقت
الشخص : بس دا هيكلفك كتير اووي
الشخص 1: اللي انت عايزو المهم تخلصني منه
يا تري ايه اللي هيحصل

(((في مكتب زين يتجمع في رعد و فهد و زياد )))
زين : ناوي علي ايه يا ولدي اكدي
رعد : مش كان سبب النصايب كلها محمد ابن عمتي عبير واهو مات فاضل ثروت الحبشي ونرتاح
فهد : يا بني سيبك انت من القضية دي بقي
رعد : انا كدا كدا لسه مرجعتش لشغلي ولا حد عرف اني عايش يعني انا انتقامي من الحبشي انتقام شخصي
زياد : طيب و هتعمل ايه معا
رعد بسرحان : الاقي بس واللي عايزو ربنا هيكون
(((خبطت باب المكتب )))
زين : ادخل
مالك بحزن : انا جيت اودعكم بقي
فهد قام وقف قرب من اخو : مالك متسافرش و ولدك هنلاقي ليه علاج اهني
زين قام من علي كرسي مكتبه ايضا : مالك بلاش سافر يا خوي وكلنا جارك
مالك : لا خلاص معدش ينفع واني بتشكركم كلكم علي وقفكم جنبي وانت يا زياد ربما يحميك لشبابك و تسلم تربيتك يا فهد انت ومنار علي تربيتكم لاولادكم
زياد بحزن علي عمه : عمي انا عملت اللي كان لازم اي حد مكاني يعملو وكان نفسي محدش يعرف حاجة زي دي بس النصيب
مالك : الحمدلله وكل واحد اخد جزاءه علي اللي عمله
رعد : طيب استني هنا ونحاول معا احسن من الغربة
مالك : معدش ينفع والله يا جماعة خلاص يالا اشوف وشكم بخير ( وخرج برة المكتبة والجميع وراءه ) يالا يا سمية يالا يا ولاد
((لوجي عمالة تنظر لزياد بدموع و زياد بيداري وشه منها ووعد بعيد بترقب الموقف )))
فرحة بتهمس لي ليلي : والله عمي مالك دا صعبان عليا جدااا
ليلي بحزن : اه والله بس هما اللي دمرو عيالهم اكدي كانو مهملين فيهم قوي مبيسالوش عليهم غير كل فين وفين
فرحة : فعلا
عبير نازلة من فوق : ولدي يا ولدي محمد خد هنا اوعي تقعد وانت بتلعب علي مهلك
زين نظر لها بحسرة :- ايه يا خيتي انتي لسه تعبانه
عبير : لا اني بنادي علي محمد بيلعب بلكورة مع العيال في الشارع بت يا جنه خدي اهني متلعبيش مع الصبيان
زين بحزن : تعالي ياخيتي نقعد اهني مع بعض ( وجي يمسكها من ايديها شديت ايديها منه وقالتلو : استني اكدي هجيب العيال من الشارع عشان ينامو واجي
فهد : لا حول ولا قوة الا بالله هو ايه اللي حصلنا العيلة ادمرت اللي مات و اللي سافر واللي دمر واللي ادمرت اللهم لا اسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف في
منار ببكاء : انتو هتسيبو خيتكم اكدي
رعد : فعلا لازم تروح لدكتور نفساني وكمان تتحجز في مستشفي لكن كدا حالتها بتسؤء
(((في مكان ما )))
الشخص : ثروت بيه متفق مع ناس عشان يقتلوك
امير بخبث : عايز يقتلني انا هههه ماشي هنشوف مين اللي هيقتل مين ( ثم طلع هاتفة ليطلع رقم زياد اللي سجلة من هاتف محمد من قبل )
امير بخبث : الو زيزو باشا
زياد : مين معايا
امير : انا فاعل خير وكنت عايز رعد باشا حضرت الظابط بس معيش رقم لي للاسف فتصلت بحضرتك تبلغو وتقوله فاعل الخير بيقول ثروت الحبشي موجود في ............ لو عايز تخلص عليه
زياد : ثروت الحبشي متاكد ( كان بجانبه رعد ركز مع زياد عند سماع اسم ثروت ثم قفل معا زياد )
رعد : في ايه
زياد : واحد متصل بيه بيقولي مكان ثروت الحبشي
رعد : واشمعنا انت اللي اتصل بيه ويعرفك منين
منار بخوف علي اولادها : لا محدش يروح دا اكيد كمين ليكم محدش يروح ابوس ايديكم
رعد : متقلقيش ياما والله خير
فرحة برعب علي رعد : لا مفيش مرواح انا ما صدقت انك رجعتلي لا مش هسيبك تروح مني تاني
وعد : لا مفيش حد هيروح منكم في مكان انسو
زياد بابتسامه خبث : انا عن نفسي هروح يمكن يجيلي رصاصة طايشة واريح ناس مني
وعد بغيظ ضربته علي كتفة : بعد الشر عليك ان شاء الله اللي يكرهك
فرحة : بابا عمي محد فيكم يتكلم و يقولهم حاجة
زين : دا شغلهم يا بتي منقدرش نقول حاجة
فهد : بوكي قال الصح
ليلي : ومال هتسيبو العيال يروحو لتهلكا برجليهم حرام عليكم بجد
رعد بابتسامة قرب من فرحة وحضانها من كتفها : والله متخافو والله هنرجع بس هنرجع واخنا في امان لان كل الشر اللي حوالينا هيبقي مات خلاص وكل شي انتهي
فرحة هتموت من الرعب : هتغيب عني تاني
رعد مسك وشها بكفات ايدو و نظر لعنيها : عمري ما قدر تاني علي غيابك
فرحة : ماشي ربنا معاكم
عبير : مترحوش يا ولدي ( الجميع نظر لعبير باستغراب ) محدش يروح يا ولدي
رعد قرب من عمته : ليه يا عمتي
عبير بدموع : هو دا اللي قتل ابني انا عارفة يا ريتني كتت قولتلو انهم غدرين يا محمد تعالي يا محمد
رعد غمض عنيه بجوع علي عمته و نظر لزياد : يالا يا زيزو
زياد : يالا يا ديزل
زين بخوف : ربنا معاكم يا ولد
فهد بيهمس لزين : اني قلبي مش مرتاح واصل يا خوي
زين : ولا اني يا خوي
فهد : هنعمل ايه طيب
زين : هتصل باللواء يعمل تتبع علي رقم رعد و زياد
فهد : طيب يالا اتصل بسرعة
زين بيتصل علي اللواء : ايوا يا باشا عامل ايه
اللواء : ازيك يا زين باشا عاش من سمع صوتك
زين : الله يخليك كنت عايز حضرتك في خدمة
اللواء : تحت امرك يا باشا
زين : ممكن تخلي حد يعملي تتبع لتليفون رعد وزياد
اللواء باستغراب : رعد انت بتقول ايه
زين : رعد عايش يا سيادة اللواء
اللواء بصدمة : عايش ازاي عايش
زين : القصة طويلة عايزين دلوقتي ننقذ رعد وزياد و نعرف فين مكانهم عشان هما رايحين لثروت الحبشي
اللواء : طيب تمام انا هتصرف حالا وهجمع قوة كمان
زين : ربنا يعينك يارب سلام
فهد : ها قالك ايه
زين : هيتصرف هو وهيجمع قوة
منار : يعني هيبقو معاهم ظباط غيرهم
زين : اه يا منار هيلحقوهم عشان زياد و رعد مش رايحين بصفة رسمية دا رايحين بصفة شخصية فقط
ليلي : ربنا معاهم يارب
امجد جاي من جامعته : في ايه تاني
زين : مفيش حاجة
امجد : بس شكلكم ميريحش هو البيت اصلا كل ما الواحد يتدخلو لازم يبقي في نصيبة قولو بس في ايه
زين : رعد و زياد رايحين يقبضو علي ثروت الحبشي
امجد : مين ثروت الحبشي دا
زين : السبب في كل البلاوي اللي احنا فيها كلها من اول خطف اختك وعد لحد موت رعد
امجد : هو دا يا ابن الكلب طيب وانتو قلقنين ليه مهو لازم يتقبض عليه ليتقتل عشان يبطل اذيه في الناس
(((بعد حوالي ساعة وصل زياد و رعد الي المكان اللي قال عليه اميرسمعو من الخارج صوت رجل ومعه ست وصوتهم يدل علي انهم في وضع مخل )))
زياد بهمس : دا شكله هايص يا عم
رعد بضحك : وايه يعني يموت هو في المنظر دا ولا يتقبض عليه اداب بلمرة
زياد : يخربيته هو في حيل دا انا شوفته كبير مش صغير للقرف دا
رعد : يمكن مراته
زياد : مراته يمكن المهم هنعمل ايه احنا مش جايين نحلل شخصيته دلوقتي
رعد : احسن حاجة انه مفيش حد بيامن بيته تعالي يالا وراءيا هنقتحم ( وبلفعل فتح رعد و زياد باب الشقة بكل سهولة بحكم شغلهم وهيا عبارة عن طابق واحد فقط وبها شبابيك من كل مكان )
ثم دخلو علي ثروت في غرفة نومه ومعه ست
رعد جاب كرسي وقعد قصاد السرير امام ثروت الذي تفاجاة ومصدوم من وجود رعد ووجودهم داخل الغرفة بهذا الشكل وصوب عليه السلاح رعد بسخرية : زي مانت كمل كمل اللي كنت بتعملو اكننا مش موجودين
زياد وقف سند علي الحيطة ومربع ايده : ايوا كمل احنا مش موجودين
ثروت بيحاول يغطي نفسه وهو الست اللي معا : انتو ازاي دخلتو هنا
زياد : احنا ندخل في اي مكان براحتنا جداا
ثروت نظر لرعد : وانت ازاي عايش
رعد : ايه مستغرب انك قتلتني ولسه عايش عادي عمر الشقي بقي وانا طول عمري شقي و رجعت عشان اخلص عليك
ثروت بضحكة هستيريا : هنشوف مين اللي هيخلص علي مين
زياد : ايوا قوم البس كدا ومشي القطة دي وورينا مين هيخلص علي مين
ثروت حط ايده علي زر بجانب السرير بدون ان يشعر زياد او رعد : حاضر هقوم البس وانتي البسي يالا و غوري من هنا
رعد بابتسامه سخرية : رجل
زياد بضحكة رجوليا : ههههههه جدااا
(((ثروت لبس وبلفعل الست اللي معا جريت مسرعا قبل ما اي شي يحصل )))
رعد قرب منه بغل زنقة في الحيطة وخنقة : انت تعمل فيا انا كدا تضيع مستقبلي و ضيعني
ثروت مش قادر ياخد نفسة و بيطلع لسه لبره
زياد : رعد بلاش اوعي انت كدا ( ثم مسكوا من قميصة وابداء يضرب في بمقبض يده )
رعد : المشكلة انك صعبان عليا لانك راجل عجوز
ثروت : هوريك العجوز ( وجي يضرب رعد بلقاضبة يده جت في الهواء )
رعد بضحك : حلوة الضربة دي
زياد : تصدق صعب عليا صح يا عم هاتو سلمو للبوليس وريح دماغك دا مفيهوش ضربه
(((مسكوا ولسه هيخرجو بيه من باب الشقة لاقو اسلاحة تتجهه في وجههم )))
شخص : ارجع انت وهو وسيب الباشا
رعد و زياد بصو لبعض وسابه ثروت
ثروت بسخرية سقف : برافو عليكم يا حضرت الظباط و مبروك عليكم الشهادة
رعد : المباراة لسه مخلصتش
ثروت : لا خلصت وانتهت من زمان قوي بس تعرفو كان نفسي اووي عمكم زين يبقي موجود معاكم في المباراة دي
زياد : واحنا مكانه هنلعب مكانه بس لعبنا انت بس
ثروت : فهد عرب يربي مع انه كان صايع فلاتي خاين لاخوه اللي هو زين اللي انتو بتحبو دلوقتي
رعد : اخوات اطلع انت منها بس يا سبب كل البلاوي انت وبنتك
ثروت : ايه دا هو حكلكم طيب كويس سهل عليا حاجات كتير كنت عايز اقولها يالا خدوهم خلصو عليهم ( اول ما جم يمسكوهم ابتدا رعد و زياد يضربو فيهم وقامت معركة مابنهم قوية )
ثروت بيجري لبراءه الشقة بضهرو : اضربوهم موتهم خلصو عليهم مش عايز اشوف اثر ليهم ( فجاة حد متلسم مسكه كتف ايده و مسكه من رقبته : رايح فين هتهرب هههه مفيش هروب خلاص لازم تتقتل بقي
ثروت مش قادر يتنفس وبيتكلم بلعافية : انت م م م مين
الشخص : انا عزرائيل الموت ( ثم طلع سكينه من جيبه و دبح ثروت ) في لحظة خروج رعد و زياد من الشقة بعد ضرب رجالة ثروت جميعأ
(((لسه رعد هيضرب نار علي تلك الشخص المخفي لاقي تلقائي حد ضرب عليه نار وقع جثة هامده هو الاخر نظر رعد بعيدا علي مصدر اطلاق الرصاص لاقي انه اللواء هو من اطلق الرصاص عليه هو وقواته و زين كان معاهم))
زين : الحمدلله كان بيحضر السلاح عشان يضربك بنار لولا سيادة اللواء ضربة بنار
رعد : بس هو مين دا وليه دبح ثروت الحبشي بطريقة البشعة دي
زياد قرب من المجهول دا وشال من علي الشي الاسود هذا : ايه دا اللي اسمه امير اللي كان معا ساعة خطف وعد
زين : اللهم اضرب الظالمين
بالظالمين واخرجنا منهم سالمين غانمي يارب العالمين
اللواء : الحمدلله ( ثم قرب من رعد و ضربه علي كتفه بخفه ) حمدلله علي سلامتك يا بطل
حسام : مبروك رجوعك يا رعد باشا
رعد بابتسامة : تسلمولي
اللواء : يالا حضر نفسك من بكرة عشان تنزل تاني لشغلك
رعد : ان شاء الله
زين : متشكرين جدااا يا سيادة اللواء علي المجهود اللي حضرتك عملته دا
اللواء : دا واجبنا
رعد : شكرا ان حضرتك نزلت بنفسك
اللواء : دا اقل حاجة ليك
رعد لزياد : زيزو بوق بينزل دم
زياد بهزار : يا عم الحمدلله انها جت علي بوقي انا قولت احنا هنخرج من هنا جثة هامده اصلا
(((بعد ساعة في منزل السيوفي )))
رجع زين و رعد و زياد الي المنزل جري الجميع عليهم للاطمئينان عليهم : ها انتو بخير
وعد بصريخ : يالهههوي ايه دا لا
زياد بخضة : في ايه يا بت سرعتيني
وعد : بوقك بينزل دم
زياد : وايه يعني ومال لو كنت رجعتلك مضروب رصاصتين في قلبي اللي معذبة دا كنتي عملتي ايه
وعد : كنت موت
زياد بحب : بعد الشر عليكي يا حبيبتي
فرحة بلهفة و بتلمس كل شبر في وش وجسم رعد للاطمئنان عليه : فيك حاجة ها قول الصراحة انت كويس بامانه ها
رعد بابتسامة حب : انا كويس طول مانتو كويسين يا نن عيني
فرحة : الحمدلله انك رجعت بالف سلامه يا عمري كله
منار : اوعي اكدي يا بت انتي وهيا عايزه اطمن علي ولادي ( ثم نظرت لوعد وفرحة بتهتك ) انا مخبراش بقيتو تعرفوهم ازاي من بعض بعد ما وعد لبست الحجاب
رعد بحب : بلقلب ياما بالاحساس بالمشاعر
منار : يا خويا لا ونبي
امجد بغيرة : لا انا كدا كتير انا مش هصبر 3 سنين انا انا عايز اتجوز انهاردة
ليلي بضحك : يو جتك ايه انهاردة
زين بخبث : خلاص يا عم اجوزك انهارده انا موافق بس مش هتبقي همسة لان همسة ابوها مش هيجوزها دلوقت
امجد : ايه مش همسة منا حبيت الحب والجواز عشان همسة اتجوز غير همسة ازاي لا طبعا انا هستني العمر كلة همسة
((دخلت همسة واسماء في تلك اللحظة )))
همسة بكسوف : سمعت حد بيجب سيرتي خير
فرحة بضحك : اهي جت اهي
اسماء بضحك : خير هتجيبو سيرة بتي ليه
ليلي : هقولك اني يا مرت خوي بس الواد اللي اسمه امجد دا عايز يتجوز انهاردة بيقول مش هصبر اني 3 سنين فكنا بنعقلو
همسة بتنظر لامجد باستحلاف : ماشي اتجوز انهاردة عادي
امجد : متصدقهومش دول ناس حقودة عايزة تفرق ما بنا بس احنا محدش يقدر يا فرقنا عن بعض ابداا
رعد بهزار : امجد يا زياد قلب علي الرجل اللي كان بيقول يا عمري محدش يقدر يفرقنا عن بعض ابدا يا عمري عرفينهم دول
زياد بضحك : ايوا فعلا
فرحة : محدش يتريق علي اخويا
امجد : عجبك كدا يا عمتي اهو بقينا تريقة
زياد بغيظ في امجد : انا عن نفسي هتجوز وعد بعد 7 شهور يكون الحزن خف عن البيت شوية
والكل يبقي موجود وفرحان
رعد : يا بني اصبر طيب بعد ما فرحه تولد عشان لازم اعملها فرح هيا كمان
زياد : انا مالي يا عم انا لسه متحوزتش خالص انتو اتجوزته
اسماء : انت يا واد يا امجد هخليك تتجوز انت كمان معاهم في نفس اليوم هما مش احسن من في حاجة
امجد بفرحة : ونبي صح وحياة النبي
اسماء : عليه الصلاة والسلام اه والله
امجد : وخالي عمار هيرضي
اسماء : اه هو اللي قالي بعد سنويه اخوه و امه و وولد اخو بس عادي انا هقنعه انه يبقي مع زياد و ووعد
رعد مسرعا : واحنا كمان واهي تبقي حاجة مختلفة اننا نبقي عملين فرح وهنتجوز وهيا حامل
فرحة : اه جداااا
زياد : بس اوعي مراتك تولدلينا يوم الفرح وتبوظو الدنيا ايوووا اديني بعرفكم
رعد : ايه راءيك يا رب دا يحصل
(((بعد مرور 7 شهور ونص )))
زين عن عبير في المستشغي اللي بتتعالج فيها
زين : ها يا دكتور هيا كويسة وبتتحسن
الدكتور : مش هكدب عليك حالتها شوية تتحسن و شوية بتسؤء
زين بحزن : يعني مفيش امل انها ترجع زي ما كانت اسافرها بره طيب
الدكتور : صدقني مش هيعملو حاجة اكتر من اللي احنا بنعملها
عبير ماسكة عرايس وعملاهم كانهم اطفال بتنايم فيهم : نام يامحمد نامي يا جنه نامو يا حبايبي
(((زين مقدرش يستحمل ومشي )))
(((في منزل السيوفي الجميع متجمع عشان اليوم فرح زياد ووعد و امجد و همسة ويعتبر فرح رعد و فرحة برضو )))
فرحة بتبص علي بطنها : ونبي في عروسة بكرش كدا
رعد : احلي عروسة بكرش
فرحة : اسكت انا اتغظت اووي عشان ملقتش فستان عروسة جي علي قدي
رعد : بقيتي عاملة زي الدبدوب الكبير
فرحة بزعل : اخص عليك بقي كدا انا دبدوب كبير
رعد : احلي دبدوب كبير
فرحة : علي العموم مش هدخل معاك في جيدال خلاص باقي كام يوم وولي العهد معاذ باشا يشرف وهتشوف انا هبقي عاملة ازاي
رعد : بس الفستان دا تحفة عليكي
فرحة : وانت كمان البدلة تجنن عليك
رعد : والله انتي اللي تجنني بقولك ايه متسبنا من الفرح والكلام الفاضي دا وتعالي اقولك كلمة سر في اوضتنا
فرحة : اقعد ساكت اهما العرايس نزله ( ثم بداءه الجميع بتسقيف لنزول العرايس و العرسان)
((وابتداءت الليلة علي خير من زغريط و اغاني و فرحة من الجميع ))
امجد بيرقص مع همسة : ااااااخ ياهمسة حياتي انتي اخيرااا بقينا لبعض وانهاردة هيتقفل علينا باب واحد دانتي هيطلع عينك امك
همسة بزعل : لم نفسك وايه امك دي
امجد بهزار : انتي زعلتي خلاص متزعليش بلاش امك انتي انهاردة هيطلع عين عمتي ( همسة لسه هتزعل كالاطفال ضحك امجد وصالحها بسرعة من حضن ليه ناسها اللي كانت هتقوله )
((عند زياد و فرحة )))
زياد : يخربيت جمال امك
فرحة : يا سلام
زياد : والله العظيم قمر ايه دا خلاص جننتيني وشكلي هتجنن دلوقتي واشيلك واجري بيكي نروح علي مكان ميبقاش في غيري انا وانتي و حبنا
فرحة بحب : بتحبني اوي كدا
زياد : واكتر من كدا بعشقك وبعشق التراب اللي بتمشي عليه حتي ( وعد حطيت راسها علي كتفه و غمضت عنيها بامان )
(((عند زين وليلي )))
زين : فكرة يا ليلي ليلة فرحنا
ليلي : هيا دي ليلي تتنسي يا زين الرجال
زين : كانت احلي ليله في عمري كلة عشان كانت اول مره اشوف عنيكي و اشوف عمري اللي ابتداء معاكي يا لوليتا
ليلي بحب : ربنا ميحرمني منك ولا منك كلامك اللي كل مرة بيحسسني اني برجع شباب
زين : انتي هتفضلي البت الحلوة اللي مشوفتش زيها انتي هتفضلي فعيني بتي الصغيرة وحبيبتي و كل اللي ليا
ليلي : وانت بويا و خويا وولدي وكل حاجة ربنا ميحرمني من وجودك جاري
(((عند رعد و فرحة )))
رعد : تعالي نرقص معاهم
فرحة بتعب : رعد انت مش قادرة الحقني
رعد بخوف : مالك
فرحة بصريخ مرة واحدة : بوووووولد الحقوني ( اتلم الجميع حول فرحة بخضة وشالوها الي الغرفة و دخلت معاها ليلي ومنار )
زياد بيهمس لرعد : عملتها انت ومراتك وبوظت الفرح حبك ابنك ينزل انهاردة
رعد بضحك : بيحيك يا عمو وحالف يحضر فرح عمه
امجد بغيظ : اقول فيك ايه انت وابنك بوظتو الليلة علينا
فجاءة صوت الزغاريط ملأ المنزل
منار : مبروك يا ولدي ولد زي العسل
جري رعد علي فرحة : مبروك يا عمري يتربي في عزنا
فرحة بتعب : الله يبارك فيك يا حياتي
زين : وزاد في عيلة السيوفي فرد
رعد بابتسامة : معاذ رعد فهد رعد السيوفي
و بكدا نكون خلصنا رواية جبروت ذئاب الصعيد ويارب يكون النهاية مرضية للجميع وتكون نالت اعحابكم هتوحششششششوني جداااااا

تمت 


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-